magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

A terepjáró

Balszerencsém a múlt héten a Volvo hivatalos márkaszervizébe vitt.

Mivel várakoznom kellett kb. 3 órányit, az idő egy részében körbejártam az épületben, ahol szerviz mellett márkakeresledés is működik.

Minden fő típusból ki van téve 1-1 darab, részletes adatokkal. Bár már nem vagyok lelkes autóhívő, a téma - bevallom - mégse hagy hidegen. Szóval rögtön megnéztem a csúcsmodellt. Alapáron 20,5 millió Ft, de a legjobb verzió 27 körül van.

Szívesen megnézegettem, de rögtön tudtam: sose fogok ilyet venni. S nem pénzhiány miatt, mert szinte biztosan lesz pénzem ilyenre. S nem is azért nem veszek majd ilyet, mert túlárazottnak tartom (egyébként annak tartom). Hanem tisztán ideológiai okokból.

Ezeket most elsorolnám.

Először is Kelet-Európában akinek ilyen vagy hasonló kategóriájú kocsija van, az kb. 95 % eséllyel egy gazember. Akarnék én gazemberek közé keveredni? Nem, mert nem vagyok magam ellensége.

Másodszor, abszurdnak tartom az ilyen kategóriát normál, városi, városon kívüli országúti használatra. Az üzenet az, hogy a tulaj mindent és mindenkit leszar. Akarnék én ilyen üzenetet közvetíteni? Nem, mert nem vagyok magam ellensége.

Harmadszor pedig, a társadalmi igazságosság és az anyagiság kérdése. Nem vagyok a teljes egyenlőség híve, de az ellenkezőjét is károsnak tartom. Egyszerűen vannak dolgok, melyekben nem szabad nem szerénynek lenni. A szerénytelen ember minden esetben rabja lesz az anyagi világnak. Nem, nem rossz az anyagi világ, távol áll tőlem az ilyen manicheus vagy gnosztikus gondolat, az anyagi világ jó és a dolgok is jók, de magunkat túlságosan függővé tenni az egyes dolgoktól egészségtelen magatartás.

Egyébként önmagában a kocsi gyönyörű szép, tökéletes mestermunka, jól dolgoztak a svéd és a maláj proletárok, ez tény. De nem ez itt a kérdés.

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr4614977454

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

littke 2019.07.24. 07:01:27

Kocsim Volvo. Itt a Volvonal joval dragabb kocsik vannak, ha Volvod van azzal itt (Amarikaban) a Volvonak nincsn ilyen nimbusza.
Most eppen Los Angelesben latogatunk. Itt van cabriolet Land Rover, Bentley SUV, Maserati, ide Beverley Hill-be kellene jonnod igazi pazarlast tapasztalni.

Mr. Hyde 2019.07.24. 07:57:34

Városi terepjárók, guruló luxusirodák.
Belül kicsi, kívül nagy. Parkolni városban csak a vezetésről leszoktató, szintetikus parkolás segítő rendszerrel és automata váltóval lehetséges valamennyire, de így is több helyet foglal a hodály mint aminek értelme van.

A széles gumik és a tekintélyesnek szánt 19-20 colos gyári felnik miatt off-road használatra is alkalmatlanok, így a 4x4-es meghajtás is értelmét veszíti.
Annál is inkább, mivel a leszabályozott-korlátozott utak miatt a gyakran jóval 200 lóerő feletti motorteljesítmény sem használható ki, sem gyorsulás sem végsebbesség szempontjából.
Ugyanakkor a nagy lökettérfogatú motor legalább sok üzemanyagot fogyaszt, aminél csak az a rosszabb, ha dízeles meghajtással próbálnak spórolni ezen.

A jelenlegi (inter)urbánus viszonyokban szerintem a 100-160/180 lóerő közötti 5 ajtós hatchback-ek értelmezhetők funkcionálisan.

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2019.07.24. 12:11:32

@Mr. Hyde: Csak egy kis ellenvetés. A relatív nagytérfogatú szívó-diesel-motorok alapjáraton elhúznak egy házat. Ebből adódóan kicsi a fogyasztásuk, és hosszú az élettartamunk. Ha már Volvó, ott van pl. a 850. Nem mai darab, nincs is mit magyarázni. A motorját (általában) anélkül vágják szét a bontóban, hogy valaha javítani kellett volna.
A nagyobb problémát a túlfejlesztésekben vélem felfedezni. Arról vastagon van infó, hogy mekkora a károsanyagkibocsátás/km, de arról elegánsan megfeledkeznek a gyártók, hogy a rengeteg kiegészítő (amik nélkül a régebbi motorok még ma is remekül elvannak), annyi meghibásodást okoznak, hogy a valóban igény szerinti használathoz nyugodtan hozzászámolhatunk még egy csomó generált kocsifutást, ami nem volna, ha nem kellene a modernitásból adódó kilómétereket futni. Ilyenek: szervízbe hibadiagnosztikára, javításra, hibakódtörlésre, alkatrészszállítás futárral, plusz munkavégzéssel kapcsolataos kocsifutás mindezek finanszírozására. Na így számolva már nem is biztos, hogy több értelme van egy modern autó vásárlásának, mint egy régi bevált darab kényelmi turbózásának, mint üléscsere, szigeteléskorszerűsítés, rezgéscsillapításjavítás, stb. Persze ez nem egy tipikus sznob állápont, talán azért sem népszerű.

littke 2019.07.24. 15:34:54

@Mr. Hyde: Az en Volvom 300 loeros, 4 kerek meghajtasos. Elismerem hogy a teljesitmeny duplaja mint ami kell, de elozni, nos, az konnyu vele. A 4 kerek meghajtas meg kapora jon teli csuszos uton. Kanadaban elek, a kocsik fele 4 kerek meghajtasos. A benzin itt joval olcsobb mint nalatok. Persze elismerem itt nalunk sok a pazarlas.

littke 2019.07.24. 15:46:22

@F.M.J.: A mai kocsik biztonsagi berendezese sok balesetet megeloz. A Volvommal nem tudsz az elotted levo kocsiba belehajtani, kodben sem, a varosban nem fogsz veletlenul biciklist gyalogost elutni, parkolasnal jelez, mutatja mit csinalj (ugyan nem automata) szoval ezek normalis dolgok. 6 eves kocsi, baj meg vele nem volt. A mai kocsik joval megbizhatobbak mint a regiek es kevesebb uzemanyagot fogyasztanak. Ja ha diagnosztikalni kell vagy javitani, csak kepzett emberek tudjak, a fusikalo vilag, ahol ezt otthon tudtuk csinalni, az kerem megszunt.

Mr. Hyde 2019.07.24. 17:55:44

@F.M.J.:

Abban egyetértek, hogy a rövidülő termékciklusok nagyobb mértékben tesznek hozzá a környezetterheléshez, mint mondjuk a hagyományos de tartósabb technológiák optimális kihasználása.

Mindazonáltal a dízelmotoroknak szerintem inkább a mezőgazdasági- és munkagépeknél van igazán létjogosultsága éppen amiatt a szempontok miatt amiket te is felvetettél.

@littke:
Előzni, autópályás vagy városi forgalmi helyzetet fölényesen megoldani az 1.2-es turbóbenzines 110 lóerős Skoda Rapiddal vagy a 2008-as sima szívós 1.6-os Ford Fiesta S-el is lehet.

Még nem nagyon láttam polgári személyt akár 150 lóerőt is tisztességesen kiautózni.

Egyébként a márkaszervízelős üzleti modell tartja életben az egész értelmetlenséget. Lényegében folyamatos pesztrálás alatt van az autó szintetikus vezetéstàmogató rendszere, ìgy nem csak a vezetésről szoktat le, de az autófenntartási attitűdöt is rombolja.
Egy szalonautó ilyen folyamatos kontroll mellett is maximum 5-6 évig autó, aztán roncs. Ez azért szégyen.

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2019.07.24. 18:13:26

@littke: A válaszodból úgy tűnik, hogy szabad szemmel is jól látható korkülönbség van köztünk. Ebből adódhatnak bizonyos szemléletbeni különbségek. Lássuk!

"A mai kocsik biztonsagi berendezese sok balesetet megeloz. "
- Amikor én tanultam vezetni, akkor azt meg is kellett tanulni. Mindegy volt, hogy parkolni, kereket cserélni, vagy csúsztatott kuplunggal elindulni nem tudtál, nem lett jogsid. Akkor még nem úgy készültek az autók, hogy kivették a szekrényből az ABS-t, és köré építették a kocsit. Úgy kellett vezetni, hogy a kocsi azt tegye amit te akarsz, és ebben csak magadra számíthattál.

"A Volvommal nem tudsz az elotted levo kocsiba belehajtani, kodben sem, a varosban nem fogsz veletlenul biciklist gyalogost elutni, "
- Erre az volt valaha a megoldás, hogy a körülményeknek megfelelően vezettünk. Én ma is ezt teszem, és ez így van már több mint három évtizede, rengeteg megtett kilóméterrel balesetmentesen.

"parkolasnal jelez, mutatja mit csinalj"
-Én és a kortársaim annak idején úgy juthattunk vezetői engedélyhez, hogy nem a kocsi tudta mindezt helyettünk.

"ezek normalis dolgok"
- Amíg meg nem hibásodik!!! Főleg, hogy ezek nem mechanikus berendezések, hogy jó előre jelezzék idegesítő zajokkal, hogy baj lesz. Ha megszokod, onnan tudod, hogy elromlott, hogy felelősségre vonnak miatta. Téged, nem a kocsit. Jobb inkább a magad tudására támaszkodni! Ha kevés, fejlődni kell.

"A mai kocsik joval megbizhatobbak mint a regiek es kevesebb uzemanyagot fogyasztanak."
- Személy szerint a mindennapjaimban általában 5 kocsit vezetek. A megtett kilométereket ide sem merem írni, mert talán én sem hinném el. Ezek közül a legöregebb egy 85-ös passat. Az üzemeltetési költsége kétévente 40-50.000, meg olykor fékbetét, kipufogó jav., ilyesmi. Pont annyit megy, amennyit a gazdája magától is menne a dolgára. Kb 2000km/hó!!! Van továbbá egy V40, fele annyi futott teljesítménnyel, jóval magasabb alkatrészárakkal, és karácsonyfa műszerfallal. Ezen túl két T6, úgy 1,5 évesek, többet töltenek a műhelyben, mint az előző kettő, és minden gagyi problémára megállással fenyeget. Ezen túl van még egy pár hónapos terepjáró. Na azt nem sokat hajtom, mésem ismeretlen számára a szervíz. Legkevesebbet a passat eszik, utánna a V40, és ezeket veri magasan a három fiatal járgány. A matek, az metek.

"a fusikalo vilag, ahol ezt otthon tudtuk csinalni, az kerem megszunt."
- Ebben a kijelentésben érzek némi cinizmust. Tudod régen is, meg ma is szoktak "fusikálni", de itt most egészen másról van szó. A régi kocsin pl. a kiégett izzó, vagy gyújtógyertya cseréje egy nem Pinokkió kezű embernek 3 perc volt, és kész. Ma meg szervíz, aminek a károsanyagkibocsátását egy az egyben mindenféle kilóméterösszetevő, meg üzemanyagköltségét összehasonlítás nélkül hozzáírhatod a tulaj saját igényű kocsifutásához. Csak azért, mert valamit otthon végzel el, még nem lesz "fusikálás". Ha így haladunk, akkor már lassan a múszerfalat sem törölheted le "fusikálva" otthon, és arra is majd azt mondják, hogy így "korszerű". Szerintem meg nem lesz minden jobb csak attól, mert újabb egy másik dolognál. Én előbb inkább mérlegelek, és az eredmény ismeretében döntök. Ennek fényében jelenleg úgy gondolom, hogy 20 évnél fiatalabb és No. szélességénél délebbre gyártott autóra nem tartok igényt. Én szeretem a megbízhatóságot és a kiszámíthatóságot.

littke 2019.07.25. 01:55:40

@F.M.J.: Az lehet hogy te szemelyesen tokeletesen vezetsz, de sok ember nem. Es ezeknel ezek a biztonsagi berendezesek eletet mentenek. Ha azt allitod hogy ezek a berendezesek, kezdve az ABS el nem jo dolgok, nincs mirol tovabb tarsalognunk.

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2019.07.25. 07:45:54

@littke: Kissé visszatetszőnek vélem, ha valaki csak úgy tud diskurálni, ha a másik véleménye megegyezik az övével. Egymás vállon veregetéséhez nincs szükség vitakészségre, meg önálló gondolatokra sem. Lépjünk is túl rajta.

"te szemelyesen tokeletesen vezetsz"
- Nincs így, és nem is ismerek senkit, aki ilyen volna, de nem is ez a lényeg. Van a világban egy nagyon rossz tendencia, ami a közlekedésben egyre markánsabban láthatóvá is válik. Hogy egy más területről vegyek erre példát, ott van mindjárt a telefon. Régen természetes volt, hogy mikor létrejön a kapcsolat, mindkét fél azonosítja magát. A számkijelzés lehetővé teszi, hogy ezt rövidebbre vegyük, de ez nekünk nem elég. Egy kultúrember ma is bemondja a nevét, ha nem ismeri a számot, hiszen a másik félre is tárcsázhatott. Ha ismerős, akkor mondjuk a nevén köszönti, mert hiszen tudja ki az. Evvel ellentétben a kulturált viselkedést messziről kerülő csak belehallózik, vagy rosszabb esetben semmit sem szól. A jelenség azáltal alakult ki, hogy míg régen jellemzően azok a társadalmi rétegek jutottak telefonhoz, akik képesek is voltak azt kellő érettséggel használni, manapság már az a furcsa, ha valakinek nincs.

Itt térjünk vissza a közlekedésre. Én még 35 év gyakorlattal sem gondolom magamról, hogy ne felejtenék, ezért az első téli viszonyok alkalmával kimegyek egy sík betonfelületre, és megcsúsztatom néhányszor a járgányt. Nem árt az, ha zsigerből tudja az ember, hogy mi fog történni hasonló esetben a közúton. Én sosem azt látom az úton, ami látható, hanem azt, ami lehetséges. Eszembe sem jut, hogy egy útmenti játék mellett nem fog feltűnni hirtelen egy gyerek is, csak attól, mert épp nem látszik. Előzésnél nem azt látom, hogy nem jön szembe épp senki, hanem azt, hogy ha meglátom az előzés megkezdése után, hogy feltűnik egy autó mondjuk sebességtúllépve, akkor is vissza tudok térni a sávomba még biztonságosan. Sok példát tudnék még, de a lényeg az, hogy van felelősségtudatom.

Most térjünk rá a biztonsági kütyükre. Nincs velük semmi bajom, ha arra használjuk őket amire valók. Jól jöhet a radar, ha kamionozok, és macerás helyekre kell betolatni, Jó az ABS, ha 8-10-12 órákat kell vezetnem problémás utakon, stb., de ha megengedem magamnak, hogy helyettem az autó tudjon vezetni, én meg nyugodtan lehessek fakezű, mert általában megtehetem, akkor nem kell csodálkozni, ha előbb-utóbb hülye is leszek.
Csak az érthetőség kedvéért: Vajon mennyi felelősségtudattal rendelkezik az, akibe nem szorult annyi igény magával szemben, hogy kitanuljon egy szakmát, és így fenntartsa saját létét? Ha pedig valakinek felnőtt ember léttére nincsen semmilyen képesítése, akkor miért jó, hogy több tonnás járgánnyal haladhat 130-cal jogszerűen az autópályán? Sebaj, majd fejlesztünk kütyüket, amikkel elfedjük a látens alkalmatlanságot. De társadalmi szinten ez miért jó nekünk? Az mennyire szolgálja valakinek a személyes érdekeit, ha a szorzótábla elsajátítása helyett számológépet használ? Én is használok, arra amire való. Jelentős mennyiségű számítást végzek a hétköznapjaimban, és úgy sokkal gyorsabb. Itt a gyorsabbon van a hangsúly, mert ha úgy alakul, hogy nincs gép, akkor csak a tempó változik. Na és mi van a vezetésnél? Ha nem tanulsz meg kütyük nélkül vezetni, akkor mit teszel, ha bedöglik valamelyik? Halomra gázolod az embereket, vagy rommá töröd a parkolóban a kocsikat? Én az első T4-emen kiköttettem az ABS-t, mert rövidebb távon megálltam nélküle. És az még legalább elég fejletlen volt. Visszarúgott, ha túlnyomtad a pedált, és abból tudhattad, hogy a gép gondolkodott helyetted, de manapság ezek is egyre kifinomultabbak. Ma már semmi sincs, ami figyelmeztessen, hogy most nélküle egy baleset okozója lennél.
Újra csak azt mondom, meg kell tanulni vezetni. Nem csak a kezelőszerveket működtetni, hanem tudomásul venni a fizika, meg a társadalom törvényszerűségeit. Ha ennek a felfogása általánossá válik, akkor megszűnnek a vonat elé hajtások, a füldugós közlekedés, meg a többi elmebaj, ami manapság van természetes kiválasztódásként, mert a nagyragadozókat már mind bezártuk, és azt hisszük, hogy mostmár mindent mi uralunk.
Filmajánló: Hülyék paradicsoma. Az interneten megnézhető. Pont oda tartunk.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása