magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Színek és fények

Annak idején mi volt a nyugat legfőbb csábító ereje a kommunista átlagember számára?

Nem az életszínvonal, hiszen abban a különbség megvolt ugyan, de nem volt drasztikus (legalábbis Kelet-Európához képest). Nem is a nagyobb szabadság, ez csak az értelmiségieket izgatta igazán. A posztsztálini Kelet-Európában már szabadon lehetett élni sok szempontból, nyilván ha az ember nem kérdőjelezte meg a hatalmat, dehát a hatalom megkérdőjelezése nyugaton se volt tanácsos.

A legfőbb vonzerő a kirakat volt. Kelet-Európában szürkeség volt, ami kevés fényt is jelentett. Nyugaton meg színesség, sok fénnyel.

Az embert ez ösztönösen is megkapja. Akkor is, ha esetleg átérzi egy adott színesség mesterkéltségét. Mert az ember szereti a színeket.

Amikor először jártam nyugaton 1970-ben, még persze ebből semmit se észleltem, túl kisgyerek voltam. De amikor 1979-ben, 12 évesen voltam nyugaton, Ausztriában, azonnal elkapott ez az érzés. A legkisebb bolt is szebb volt, mint az akkor legelitebb budapesti belvárosi üzletek. Még az utcai újságárus bódé is színpompás volt.

De 1980-ban Spanyolországban is ezt tapasztaltam, pedig Spanyolország szintje akkor jóval Ausztria alatt volt, s életszínvonalban Spanyolország csak picit volt Magyarország felett. Viszont míg Budapesten pl. a legújabb üzletközpontok is halványak voltak spanyol társaikhoz képest.

Az ember egyszerűen megrészegült a sok színtől.

Egyetlen kivétel volt: Jugoszlávia. Ahol szintén 1979-ben voltam először. Az egyetlen kommunista ország volt, melyben voltak színek és fények. Emlékszem, akkoriban egy osztrák és egy jugoszláv bolt között nem volt eltérés. Hiszen úgy utaztunk, hogy Magyarország-Ausztria-Jugoszlávia-Magyarország, Ha az ember nem nézte a vöröscsillagokat, a jelszavakat és a Tito-képeket, azt hihetette, hogy nyugaton van.

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr6515645240

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2020.04.30. 08:27:41

Hasonlót írt valaki (talán Rajkné?) a börtönből kijőve erről. Ül a buszon, kinéz jobbra az ablakon : Röltex, Közért, Ápisz, Röltex, Közért, Ápisz, Röltex, Közért, Ápisz. Kinéz balra : Ápisz, Röltex, Közért, Ápisz, Röltex, Közért.
De már a harmincas években is az összes szovjetunióbeli magyar utazó benyomása : a szürke.

2020.04.30. 09:49:20

Ennél azért mélyebb a vonzerő mibenléte. Kérdés ugyanis, mi okozta a színességbeli különbséget? Nyilván a több lehetőség, kevesebb szabály, nagyobb kínálat is a vonzerő része volt. Azt persze a kelet-európai nem tudta, hogy mindez a gyarmati uralomból és a bevándorlók kizsákmányolása által volt lehetséges. A kirakatot tehát így kell érteni.

2020.04.30. 09:49:25

Ennél azért mélyebb a vonzerő mibenléte. Kérdés ugyanis, mi okozta a színességbeli különbséget? Nyilván a több lehetőség, kevesebb szabály, nagyobb kínálat is a vonzerő része volt. Azt persze a kelet-európai nem tudta, hogy mindez a gyarmati uralomból és a bevándorlók kizsákmányolása által volt lehetséges. A kirakatot tehát így kell érteni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.04.30. 10:59:03

@Deak Tamas:

Berlinben volt a legsokkolóbb. Pedig Kelet-Berlin kifejezetten kirakat volt, de mégis nagyon szürke volt Nyugat-Berlinhez képest.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.04.30. 11:01:55

@zavaleta:

A 70-es években a legtöbb magyar tudta mik a kelet előnyei és a nyugat hátrányai, mert lehetett - bár korlátokkal - utazni nyugatra. Ennek ellenére a nyugati kép vonzott szinte mindenkit.

Mr. Hyde 2020.04.30. 21:31:30

Szerintem kifejezetten ízléstelen az a kaotikus eklektika ami az üzletsorokat jellemzi a fogyasztói társadalomban.

Egy nagyobb boltban nem egyszer a pánikroham kerülget a sokkoló marketingpornótól amire az üzletek beltere épül.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása