magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Donáth-Varga

Jelentős késéssel néztem meg Donáth Anna és Varga Judit nyilvános vitáját.

Igyekeztem nem befolyásoltatni magamat, mert női politikusok esetében ez mindig befolyásol. Szóval Donáth átlagos nő, míg Varga nagyon szép nő.

Sajnos azt kell mondanom, felesleges időpocsékolás volt a vita megnézése. Mindkét fél elmondta a saját sablonjait, sokszor oda se figyelve egymásra.

Ami a két fél teljesítményét illeti: egyik oldalról egy butuska kiváló szónok, aki alaposan ismeri a szónoki szakma minden módszerét, másik oldalról egy intelligens ember, aki képtelen hatásosan megfogalmazni magát.

Nincs mit mondanom az egészről, Varga szövege volt a helyes, sokszor egészen bátor volt, de ezt egy kívülálló nem venné észre, mert Varga nagyon rossz szónok.

Amit mellékesen megjegyeznék (és ezt más magyar műsorokban is tapasztaltam): ki az a marha, aki elterjesztette, hogy Jourová neve "jurova" alakban ejtendő, s miért utánozzá ezt mindenki? A valóságban az illető hölgy neve úgy ejtendő, mintha neve magyarul lenne, azaz az ejtés "jourová". Ugyanis a hölgy nem francia vagy görög, hanem cseh.

51 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr9816228058

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vergyula 2020.10.10. 08:28:44

Nekem is jobban tetszik Varga Judit, de a moderátor Földi-Kovács Andrea még jobban.
És bevallom, ha a tévében vagy bárhol "Jurová"-t hallok, onnantól én is úgy ejtem, biztos jobban tudják.
Persze mostantól igyekszem "Jourová"-t mondani, bár nekem az "ou" kissé nehézkes.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.10.10. 08:44:10

@vergyula:

A magyar köznyelv számára a kettőshangzók idegenek, ami érdekes, mert sok magyar nyelvjárás viszont tele van velük.

Az átlag magyar az idegen kettősgangzókat is mindig leegyszerűsíti, lásd pl. az "európa" szót, 2 verzió hallható magyaroktól:
- e+u, azaz két magángangzó ejtése (én is ezek közé tartozom),
- hosszú e ejtése (elsősorban értelmiségi körökben és Bp-en gyakori).
De kettőshangzóként senki se ejti.

Andreával kapcsolatban egyetértek.

vergyula 2020.10.10. 09:31:39

@MAXVAL birсaman közíró: Nekem is eszembe jutott némely magyar nyelvjárás, talán a székelyeknél fordul elő a "jó" szó "joú"-ként ejtése. Nekik Jourová is könnyebb lehet.

Európával kapcsolatban ne feledkezzünk meg egy 3. verzióról: Ajrópa (Horn Gyula)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.10.10. 09:54:00

@vergyula:

Hát az már németes ejtés. Igen, ez létezik Bp-en, amolyan elitszokás, de ma már sznobizmusnak számít, lásd még "svejc" ejtés (Svájc) és "ojró" (euró).

vergyula 2020.10.10. 10:08:41

@MAXVAL birсaman közíró: Ismerem őket, bár én az "ojró"-t mindig inkább népies kiejtésnek tartottam, "svejc"-et pedig valahogy az idősebb korosztályhoz kötöm. (vagy a Svejk-rajongókhoz)

fundaluk 2020.10.10. 13:08:54

Mi a különbség az Európa szó e+u két magánhangzóval ejtése és a kettőshangzóként ejtése között amit fentebb említettél?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.10.10. 13:39:53

@fundaluk:

Az egyikben 3 szótagot ejtünk, a másikban 4-et. Ha tudod úgy szótagolni, hogy e+u+ró+pa, akkor nem ejtesz kettőshnagzót. S akkor se persze, ha e-ró-pa alakban ejted, Egyébként sose hallottam magyar anyanyelvű embertől kettőshangzót ejteni itt.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.10.10. 13:49:06

@fundaluk:

Egyébként aki nem képes megérteni mi a különbség két magánhangzó egymás utáni ejtése és egy kettőshangzó ejtáse között, annak a 100 %-ps megoldás: vegye fel sjaát beszédét, majd játssza vissza hátulról.

Pl. ha azt hallod, hogy "ap-ór-u-e" vagy "ap-ór-e", akkor az a normál magyar beszéd. Ha kettőshangzót ejtenél akkor kb. "ap-ór-eu" hallatszana.

2020.10.10. 14:01:08

Dehát ez nem szépségverseny volt. Hogy lehet, hogy egy olyan szép nő, mint Varga, nem ismeri fel, hogy a fasizmust szolgálja.

2020.10.10. 14:10:00

@MAXVAL birсaman közíró: Nem erre gondoltam. Elég egy könyvet elolvasni Mussoliniről, hogy felismerjük benne az Orbán-rendszert is.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.10.10. 14:13:51

@Honóriusz:

Mindent mindenbe bele lehet magyarázni, de Mussolini rendszere egész más, mint Orbáné.

2020.10.10. 14:18:43

@MAXVAL birсaman közíró: Nyilván más. A lényege ugyanaz. A vezérelvűség, korporációk, stadionok, monometalitásra törekvés, a gazdasági verseny megszüntetése, a szüntelen ellenségkeresés, demagógia, stb.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.10.10. 14:22:36

@Honóriusz:

Ezen az alapon minden belemagyarázható. Pl. mi a vezérelvűsűg? Mert széles értelemben minden az, aminek van vezére, gyakorlatilag a világ összes országa.

Korporációk Mo-n nincsenek.

Stadionok mindenhol vannak.

Mi a monometalitásra törekvés?

A gazdasági verseny megszüntetése mit is jelent? Mindent, ahol nem szabadversenyes kapitaloizmus van? Akkor az egész világ ilyen.

A szüntelen ellenségkeresés? Pl. amikor valakinek ellenfele van? Megint mindenre rámondható.

Mi a demagógia meghatározása?

Mr. Hyde 2020.10.10. 14:27:02

@Honóriusz:

Ne bonyolítsd túl.

Kapitalizmus magyar sajátosságokkal.

:-)

2020.10.10. 14:27:07

@MAXVAL birсaman közíró: Tudod te, hogy igazam van, csak most elkezdessz egy szalmabábut csépelni. Ebbe nem megyek bele.

2020.10.10. 14:28:33

@Mr. Hyde: Nem olasz, hanem magyar.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.10.10. 14:29:07

@Honóriusz:

Tudom, hogy nincs igazad.

Logikád alapján a ponty olyan, mint egy kutya, mert mind a kettő lélegzik.

2020.10.10. 14:34:14

Tudtam én, hogy Orbán provákotora vagy.

littke 2020.10.10. 16:02:16

Érdekes mivel 3 nőről van szó és az író és kommentelők férfiak, mennyi idő van arra szentelve (jobban mondva fecsérelve) arra, hogy a résztvevők "hogyan néznek ki?". Férfiak esetében, fordítva, meg se lenne említve, mert ugye nem számít.

cicmen 2020.10.10. 17:46:16

@Honóriusz: Dehát ez nem szépségverseny volt. Hogy lehet, hogy egy olyan szép nő, mint Varga, nem ismeri fel, hogy a fasizmust szolgálja............................................................................

A jelek szerint fingod sincs a fasizmus mibenlétéről, nagy eséllyel közben a nácizmusra, meg a birodalmi németekre gondolsz és nem az olaszokra amikor ezt böfögöd, bár mindegy, mert ahhoz sincs köze! :D
Én itt a mai közéletben egyedül a bolsevizmus jeleit látom rendszeresen de azt meg az ellenzékiek képviselik!

cicmen 2020.10.10. 17:58:27

@Honóriusz: . Elég egy könyvet elolvasni Mussoliniről, hogy felismerjük benne az Orbán-rendszert is.....................................................................................................................................

Öcsém, nektek bármit "elég" elolvasni, mert mindenről a rettenetes Orbán jut eszetekbe és ez már nem is gyerekes, hanem egyenesen kóros!

cicmen 2020.10.10. 18:49:40

" az illető hölgy neve úgy ejtendő, mintha neve magyarul lenne, azaz az ejtés "jourová". '

Már amennyiben erre a kis időre érdemes megtanulni az ügyeletes libsitetű nevét, akit soros Magyarországra engedett! Kohn Bandit, Tavares, Sargentini után egy újabb senki, aki eltűnik remélhetően hamarosan mindörökre!

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2020.10.11. 09:13:04

@vergyula: pontosítanék, Horn Gyula Auropúnióról beszélt. A Csala-Agárdi "Lujza-mittoménmi" rádiókabaré páros anno ki is figurázta, hogy Púnió.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2020.10.11. 09:15:11

@vergyula: "És bevallom, ha a tévében vagy bárhol "Jurová"-t hallok, onnantól én is úgy ejtem, biztos jobban tudják" - na ez az igazi magyar tragédia. Azt tudod jobban, aminek magad utánajársz és leellenőrzöd !

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.10.11. 09:26:21

@Deak Tamas:

Engem meg a tömeges hiba arra késztet, ne kövessem a rossz divatot. Ahogy az elterjedt egyéb rossz sozkások esetében is így állok hozzá.

Gery87 2020.10.11. 16:23:20

@MAXVAL birсaman közíró:
@vergyula:

az "eu" egy rövidítés....az eeeurópa meg a ajrópa....pedig marha modoros.
Én sosem hallottam. Szerintem ez pont rossz példa, könnyen kimondja bárki hogy európa, nem kell trükközni....

Gery87 2020.10.11. 16:26:07

@MAXVAL birсaman közíró:

svejc....ojró....:D

Én ezeket csak a pesti sznobokat ezzel gúnyoló de mégis magukat marha "parasztpolgárnak" képzelő falusi hülyéktől hallottam:)
Aki nem a svejcnek ejtéstől, hanem ennek a kiejtésnek az ismeretétől akar szalonképesnek tűnni:D

Gery87 2020.10.11. 16:34:02

"Szóval Donáth átlagos nő, míg Varga nagyon szép nő."

valahogy sejtettem hogy a fideszes fog tetszeni:D
Pedig Dontáh egy fokkal jobb nő...bár csak egymáshoz képest.
Átlagos mindegyik bár vargának markánsabb az arca, nem tetszik....Földi-Kováccsal egyetemben....

cicmen 2020.10.11. 16:50:03

@Gery87: Én ezeket csak a pesti sznobokat ezzel gúnyoló de mégis magukat marha "parasztpolgárnak" képzelő falusi hülyéktől hallottam:)................................................

Hehehe! Bástya, az általad "falusi hülyéknek" nevezett népek, egyszerűen leszarják a pesti prolit is és azt az úgynevezett entellektüel, de alapjában véve beképzelt és a maga módján ritka primitív létformát is (amit te is képviselsz) és még gúnyolódásra sem tartják érdemesnek!
Egyébként meg az "elit" már régóta menekül falura a fővárosból, tehát azok a másik fajta falusiak. Falusiak bazmeg! :D Röhejes vagy ismét!
Amúgy mit csináltál falun, amikor ezt hallottad?

cicmen 2020.10.11. 17:01:35

@Gery87: valahogy sejtettem hogy a fideszes fog tetszeni:D...............................................

Mert jobb nő! Állítsátok ki Kunhalmit, az még jól is néz ki legalább, azon lehetne vitatkozni, de ezen a szoknyás, edzőcipős tramplin felesleges! :D

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.10.11. 18:25:54

@Gery87:

Női tetszésem nem politikafüggő.

Mondjuk pl. szerintem a világ legszebb politikusnője egy olyan nő, aki politikusként nulla teljesítményű: Sarah Palin.

Vagy a magyarok közül a 2 kedvencem Kunfalvi és Demeter, egyiket se kedvelem politikusként.

A Fideszen belül a polotukosk közül Varga a legszebb szerintem, de nem szebb Demeternél.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.10.11. 18:27:36

@Gery87:

Az inkább budapesti értelmiségi ejtés, csak 1 nemzedékkel korábbi.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.10.11. 18:37:39

@Gery87:

A magyar magángangzórendszer sajátossága, hogy a magánhangzók párban vannak, s a hosszú és a rövid párok között alig van eltérés ahosszúságot leszámítva, lásd pl. o - ó. Leszámítva a pár nélküli a, á, e. é hangokat.

Viszont nyelvjárásilag és/vagy nem-fonematikus verzióként mindegyiknek megvan a párja:
- van hosszú "a": a betű nevét mindenki így mondja, plisz a magyarok egy része így mondja az idegen "au" kettőshnagzót, én személyesen egyedül az "augusztus" szóban mondom így, de akad aki az "autó", "automata" szót is így ejti,
- van rövid "á": a budapesti értelmiségi nyelvben így szokás mondani a "halló" szót. de pl. a "Svájc" szóban is sokan rövid á-t ejtenek, ez megint budapesti polgári r étegnyelv, plusz a palócban,
- van hosszú "e": az e betűmevét mndenki így mondja, de az már említett "eu" ejtés is megesik így, én sose ejtem így, nekem ez barmira idegen,
- van rövid "é": a magyar nyelvjárésok zömében létezik, de a budapesti nyelvbőlm hiényzik.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2020.10.11. 20:29:49

@MAXVAL birсaman közíró: ternészetes, hisz ez a normális. Vagy legalábbis aki figyel mi zajlik körülötte, annak ez.

vergyula 2020.10.12. 04:52:40

@Deak Tamas: Ebben igazad van, és elismerem a hibás hozzáállást. Védekezésül annyit, hogy ebben az esetben fel sem merülne bennem, hogy rosszul ejtik. Nincsenek mérvadó ismereteim a szláv nyelvekről, ha valaki a tv-ben így mondja, az biztos minimum annyira ért hozzá, mint én, de inkább jobban, tehát elhiszem neki. Viszont így, hogy a posztban szóba került, máris tudom, hogy mi a helyes kiejtés.

vergyula 2020.10.12. 04:55:42

@MAXVAL birсaman közíró: Az "aaagusztus"-ról eszembe jutott az akkumUlátor. Bár itt nem kettős hangzóról van szó, de beszédben gyakran kimarad a második u.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2020.10.12. 09:45:08

@vergyula: én technikai okokból Havas iskolájába jártam, ahol még akkor tanítottak a régi nagyoknak gondolt televíziósok. Hogy azok emberileg és szakmailag mekkora csalódást jelentettek, arra nincs szavam (a rádiósok nem !). Még a régebbi időkből emlékezhetünk a "butrahényóra", illetve arra hogy milyen jól közröhejesítették azt, amikor elkezdték a Duna tévében a neveket helyesen kiejteni (Milosevity, Gyingyity stb)

@MAXVAL birсaman közíró: nincs kedved megírni a Che Guevarás emberrel való találkozásodat? Ez azért is jutoitt eszembe, mert itt van ez a híradórészlet:

filmhiradokonline.hu/watch.php?id=16391

ahol - a városi legendának vagy az igazságnak megfelelően - JÓL ejtik a Che-t, hiszen állítólag ez onnan jön hogy az elvtárs kedvelt szóhasználata volt ez a "Mi? He?" értelemben, ami spanyolul Que, és az argentin olasz migráns is úgy mondja a Che-t hogy Que. Mért lett ez Cse? Ahogy Jourová jurova?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.10.12. 10:05:38

@Deak Tamas:

Benne van egy már megjelent írásomban.

Spanyolul "cse", ez független attól, hogy a szónak csak az argentín-uruguayu spanyolban van értelme. Olaszul az ejtése "ke" lenne, de sose hallottam ilyen ejtést argentíntől.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2020.10.12. 10:40:54

@MAXVAL birсaman közíró: nade, akkor ezek szerint Guevara szavajárását így ejtette ki saját maga? Márhogy Cse?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.10.12. 11:10:14

@Deak Tamas:

Amit én eddig hallottam spanyol anyantelvűektől:
- normál magyar cs, a karibi spanyolban mindenképpen így ejtik,
- lágy "cs", kb. mint a szerb-horvát ć, ez nagyon gyakori, én pl. Madridban ezt hallom,
- magyar ty - ez kanári spanyol nyelvjárás.

Az argentínoktól jellemzően az első hallom, néha amásodikat,

Gery87 2020.10.14. 15:16:01

@cicmen:

KI mondta hogy én "pesti entellektüell" vagyok pubi?
el vagy tévedve, de attól még vannak ilyen emberek....ennyi.

"Falusiak bazmeg! :D Röhejes vagy ismét!
Amúgy mit csináltál falun, amikor ezt hallottad? "

MI röhejes ebben? nincsenek tán falvak? meg falusiak? meg jellemző falusi arcok, életképek, életmód, értékrend(nélküliség) stb?
Ne add már a sértett hülyét!
mit csináltam? laktam!

Gery87 2020.10.14. 15:17:30

@cicmen:

Izlés kérdése....szerintem nem.
Kunhalmiban van hunyorítva vmi milfesség:) de annyira tanárnénisen száraz hogy...éhh.

Gery87 2020.10.14. 15:18:39

@MAXVAL birсaman közíró:

Lehet és onnan vették, de én akkor sem tőlük hallottam....hanem már csak gúnyként.

Gery87 2020.10.14. 15:22:38

@MAXVAL birсaman közíró:

Ezt a rövid á-t nem tudom hova tenni én ebben sose hallottam különbséget...

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.10.14. 15:27:40

@Gery87:

Kunhalmi az a nőtípus, aki képtelen öltözködni. Azt hiszi, hogy ha nem öltözik nyugdíjas tanárnőnek, akkor kurva lesz.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.10.14. 15:28:37

@Gery87:

A legtöbb magyar a "Svájc" szóban ezt ejti, halld meg. Én pl. hosszan ejtem, de kivétel vagyok ezzel.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása