Van egy makacs mítosz arról, hogy az indiánok ki lettek irtva. Ezért most pár adat.
A teljes amerikai kontinens lakossága 1500-ban 50 millió körül lehetett, ebből 25 millió az azték birodalom (a mai Mexikó középső része), 10-10 millió az inka birodalom (a mai Peru, Nyugat-Ecuador, Bolívia, Észak-Chile területén) és a több tucatnyi maja állam (a mai Guatemala, Honduras, Salvador, Belize, s Mexikó déli és keleti része), s 5 millió minden más, ez utóbbi a "vadon" élő, azaz az államiságot el nem érő társadalmakban élő indiánok.
Jelenleg a teljes amerikai kontinens lakossága kb. 1 milliárd fő, azaz pont a húszszorosa.
Azt hiszem, elég végignézni átlagos latin-amerikaikat, hogy az ember észrevegye bennük az indián elemet, de íme az adatok.
Amerikában jelenleg 40 ország van, ebből 35 "helyi", 5 pedig európai ország, melynek területe van az amerikai kontinensen. Az utóbbi 5 közül 2 azonnal kizárható:
- Dánia: hiszen amerikai területe (Grönland) történelmileg és kulturálisan teljesen eltér Amerikától, többek között sose éltek itt indiánok,
- Portugália: csupán földrajzi érdekesség, hogy az Azori-szk. két legnyugatibb szigete Amerikához tartozik, de ez mind történelmi, mind kulturális értelemben Európa.
Az egyes régiók nagyon különbözőek etnikailag és történelmileg is, így érdemes őket külön kezelni.
A legegyszerűbb a Karib-térség esete, ez ma kb. 45 millió fő, azaz az összamerikai lakosság 4 %-a. Ez az európaiak által legkorábban felfedezett terület. Eleve gyéren lakott volt, alacsony szintű társadalmi szervezettségben élő népekkel. S ez a terület, ahol valóban volt őslakos-irtás. Még nem voltak hatályban az indiánokat védő spanyol törvények (ezeket 1542-ben hozta meg a spanyol király), így a spanyol telepesek gyakorlatilag fogyóeszközként tekintettek az őslakosokra. Természetesen itt is a természetes halál volt a fő halálozási ok, nem a kegyetlenkedés, de az indiánokra erőszakolt kényszermunka tovább növelte az egyébként is magas halálozási arányt. Végülis éppen az indiánok kihalása szülte meg az ötletet, hogy néger rabszolgák legyenek betelepítve a helyükre.
A legnagyobb karibi szigeten - Kubában - 50 év alatt kb. 300 ezer indiánból 3 ezer maradt meg az indián törvények bevezetésekor. Ma persze turistáknak mutogatni szoktak kubai indián falvakat, de ezek amolyan skanzenek valójában (pl. Baracoa városban, Guantánamo megyében), nagyjából mintha Magyarországon valaki besenyő településeket kezdene reklámozni.
Ma a Karib-térség gyakorlatilag indiánmentes zóna. Ténylegesen csak genetikai maradványok vannak, se indián, se kevert fajú közösségek nincsenek. Az indiánok száma jellemzően nulla itt, s ha több ennél, akkor is messze 1 % alatti, ami szintén jellemzően kevert népesség.
Az egyetlen kivétel Dominica (a Közösség, nem a Köztársaság), ahol valami csoda folytán fennmaradt az ország keleti partvidékén egy indián törzs, ma az összlakosság kb. 3-5 %-át teszik ki.
A kontinentális Közép-Amerikában egészen más a helyzet. A lakosság kb. 170 millió fő. Az egyes országokban a helyzet:
- Belize - indián lakosság: 18 % - kevert indián-fehér lakosság: 53 %,
- Costa Rica - indián lakosság: 3 % - kevert indián-fehér lakosság: 15 %,
- Guatemala - indián lakosság: 44 % - kevert indián-fehér lakosság: 52 %,
- Honduras - indián lakosság: 6 % - kevert indián-fehér lakosság: 87 %,
- Mexikó - indián lakosság: 30 % - kevert indián-fehér lakosság: 60 %,
- Nicaragua - indián lakosság: 5 % - kevert indián-fehér lakosság: 69 %,
- Panama - indián lakosság: 12 % - kevert indián-fehér lakosság: 65 %,
- Salvador - indián lakosság: 2 % - kevert indián-fehér lakosság: 85 %.
Tehát az egyetlen ország a régióban, ahol az indiánok és a meszticek együtt nem alkotnak többséget Costa Rica. Az oka ennek: ez volt a leggyérebben lakott térség a régióban, s a hatalmas mértékű spanyol bevándorlásban így az őslakos arány jelentéktelen lett a régió többi országához képest.
Észak-Amerikában - lakossága 365 millió - az számok jelentéktelenek. Az USA-ban az indián arány 1 %, Kanadában 3 %, plusz 2 % mesztic.
Dél-Amerika - lakossága 420 millió - 3 régióra osztható:
- ahol gyakorlatilag nincs se indián, se mesztic: ez a 3 Guayana és Uruguay (terméeszetesen ide tartozik a Falkland-szk. is, mely lakatlan volt az európai gyarmatosítás kezdetén),
- ahol jelentős indián és mesztic kisebbség van: Argentína (2 % indián, 8 % kevert) és Brazília (2 % indián, 12 % kevert),
- ahol a többség indián és mesztic: az összes többi ország.
Argentína és Brazília esetéhez hozzá kell tenni az indián és a mesztic lakosság nem egyenlően elosztva él az országban. Brazíliában északnyugaton van a legtöbb indián, s ott valamint északkeleten a legtöbb mesztic. Argentínában pedig délen és északnyugaton él ez a lakosság a legnagyobb arányban.
Ma tehát az amerikai kontinensen összesen kb. 350 millió indián és fehér-indián keverék ember él. Az összlakosság harmada.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
midnight coder 2021.09.09. 08:41:30
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.09.09. 08:48:32
Nem. Ma senki se tekinti magát neandernek, pedig a fehérek 95 %-ában van ilyen gén.
midnight coder 2021.09.09. 09:33:13
midnight coder 2021.09.09. 09:33:34
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.09.09. 10:29:11
Nem, de azok utódainak.
Gery87 2021.09.09. 14:21:54
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.09.09. 14:23:27
Dél-Brazília erősen az.
midnight coder 2021.09.09. 15:22:36
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.09.09. 15:33:17
Azaz nem kiirtás zajlott, hanem összeolvadás.
Boldeone Bull 2021.09.09. 19:34:39
Ezek a keverèk formák kevèsbè sikeresek a modern társadalom èpítèsben , a kèrdès az, hogy milyen okokra vezethető vissza ...
Lehet , az indián kultúra maradványa ötvözve a mèly katolicizmussal ad egy sajátos premodern kulturális elegyet ...Vagy genetikai okok...
Úgy tűnik , arrafelè minden fiatal maffia tag akar lenni, vagy profi bokszoló\ focista ...
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.09.09. 19:49:23
Mert ezek a volt angol telepes államok, melyek sikeresen loptak másoktól.
A zámbó az a néger-indián keverék. De az az esetek 90 %-ában Brazíliára jellemző. Hiszen kell hozzá jelentős rabszolgabehozatal + indiánok.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.09.09. 19:55:07
"az indián kultúra maradványa ötvözve a mèly katolicizmussal ad egy sajátos premodern kulturális elegyet"
Sehol a világon nem láthatsz olyan mélyen átélt katolicizmust mint az indiánoknál. Szinte hihetetlen. Az átlag indián úgy áll a vallásához. ahogy Európában csak zarándojhelyeken lehet látni.
Emlkszem, Mexikóban, a piramisoknál több száz kis bolt volt, szuvenír árusokkal. 90 %-ban indián eladókkal. Egy se volt Szűz Mária kép és kereszt nélkül. S olyat is láttam, hogy az indián NEM beszélt spanyolul, csak mutogatott, a számokat is csak írta, azaz nem asszimilált azték, ők nem kevésbé mélyen katolikus hívők.
Boldeone Bull 2021.09.09. 20:27:09
Ahol protestantizmus van , ott valahogy más a szellemisèg : orando et laborando"- imadkozzál ès dolgozzál - ès az utóbbi is hangsúlyos ... Ez a kapitalizmus vallása ...A katolicizmus pedig a szocializmusè... ( a Zambot elírtam...)
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.09.09. 20:29:16
Ahol a régi vallás elfáradt, ott sikeres lett a terjesztés.
A hindu, buddhista, iszlám országokban sehol se sikerült a kereszténységet terjeszteni a gyarmatosítás alatt. Mert ezek erős vallások, életerővel.
midnight coder 2021.09.10. 07:55:26
És nem hiszem, hogy sok fehér + sok indián csinált kevés gyereket és így jött létre a mostani népesség, inkább az lehetett, hogy kevés fehér + a maradék kevés indián utódai szaporodtak el mint a nyulak.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.09.10. 10:07:08
Országfüggő.
Egyes országokban alig 10-15 % a színfehér.
Gery87 2021.09.10. 14:28:04
Kulturális oka van (milyen életvezetési, problémamegoldási mintát hordoz az adott kultúra, társadalom) és genetikai is, vagy legalábbis ráerősít a társadalmi mintára a hozott hajlam.
Bár ez utóbbit soha nem fogják beismerni és támogatni.
Egyszerűen nem lehet mindig rasszizmussal meg szegénységgel magyarázni hogy pl cigányok, négerek stb miért tartanak még mindig ott ahol évszázados nyugati körülmények között!
míg pl az ázsiaiakkal szinte sosincs gond.....pedig elgalább annyira eltérő kultúra és külső megjelenés.
Azt hiszem már valami rangos díjat is vettek már el egy kutatótól mert azt találta publikálni hogy van különbség a rasszok között az értelmi képességeket tekintve....
De lehet csak mese.
Gery87 2021.09.10. 14:29:49
Nem lehet ezzel magyarázni mindent!
Ez csak önfelmentés.
A dánok, finnek pl nem zsákmányoltak ki senkit.
Libéria, Etiópia pedig nem volt gyarmat.
Gery87 2021.09.10. 14:32:01
Azért a kereszténység Koreában elég elterjedt és japán keresztények is voltak/vannak.
Pedig a sintoizmus elég nemzeti vallás.
Gery87 2021.09.10. 14:35:38
Nézd meg az afroamerikaiakat:
Náluk mai napig az a fő minta hogy sporttal meg zenével lehet kitörni "és ők el vannak nyomva"...ami egy önbeteljesítő jóslat is egyben! Aki nem hiszi hogy egyenlő és tanulhat stb az nem is lesz sikeres ebben.
Valahogy nagyon muzikálisak, a táncikálás az megy:)
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.09.10. 15:18:09
Ahogy a fiizkai képességekben is vannak eltérések.
A négerekre a drog duplán hat, mint a fehérekre.
A sárgakra meg az alkohol hat nagyon durván. Az indiánok nagyon nehezen bírják az alkoholt.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.09.10. 15:19:52
De kedvezményezettei lettek a rendszernek.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.09.10. 15:20:31
Korea a nagy kivétel, de ez ott is XX. századi jelenség.
Gery87 2021.09.10. 19:07:27
Ezt nem tagadja senki, meg eléggé ismert dolog, de azt hogy értelmi, kognitív eltérések lennének azt már kevésbé hajlandóak egyáltalán vizsgálni.
Gery87 2021.09.10. 19:08:51
Akkor mi miért nem?
A dánok, norvégok, finnek, svédek akkor kezdtek el igencsak fejlődni amikor mi épp OMM tagja voltunk....
Ha ők, akkor mi is kedvezményezettek voltunk ilyen alapon.
Gery87 2021.09.10. 19:10:09
kvázi amerikai félgyarmat volt:)
JA apán kereszténység pedig évszázadokkal korábbi történet.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.09.11. 08:15:07
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.09.11. 08:19:16
Marxista valláskritika: a vallás tudást pótol, így a tudás növekedésével csökken a vallás.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.09.11. 08:23:15
A bűnözés részben erre is vezethető vissza, hiszen a függő ember mindenre képes (brazil hölgy mondta, hogy ő istenigazából akkor döntött a távozás mellett, amikor a doboz kólájáért nyomtak kést a torkához, azt, hogy naponta új mobil kell vennie mert azt is elrabolják, azt már "megszokta") másrészt van a stabil felvevőpiac, az USA, amelynek a mellényzsebéből ömlik a pénz a braziil szövetségi államok kormányzóihoz, a vonatkozó drogügyletek sima menedzseléséhez. Ezért is rémültek meg a Bolsonaro-jelenségen, Bolsonaro meg Trump mint "erős ember" látszatveszélyt jelentett az egészre.
Dél-Amerikáé a jövő jó része ettől függetlenül, nem véletlen az a BRIC betűszó.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.09.11. 08:28:58
filmhiradokonline.hu/watch.php?id=12763
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.09.11. 08:34:38
Kolumbia is nagyon durva.
Annak idején apámnak felajánlották, legyen Caracasban kereskedelmi tanácsos. Visszalépett éppen a közbistonság miatt. S végül így kapta a második opciót, Havannát.
Össze kollégája meg volt lepve: szokatlan volt elutasítnai a "kapitalista" Kolumbiát a "szocialista" Kubáért. Ráadásul a caracasi tanácsos alig dolgozott, kevés munka volt, míg Havannában a KGST miatt sok volt a munka.
De ő azt mondta "jobb életben maradni", márpedig 5 év Kolumbiában, minden előzetes tapasztalat nélkül nem életbiztosítás.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.09.11. 08:40:53
Annak idején erről nem volt szabad beszélni, csak nagyon eldugott helyeken. Pl. az ELTE finnugrisztikai intézetében! Ott láttam képeket, leírásokat, melyeket magyar finnugristák készítettek az obi ugoroknál és a szamojédeknél. A felállás: a törzs sámánja civilben a helyi tsz párttitkára! S a falu szent helyén, valamilyen erdei odúban a következő van: ortodox ikon Szűz Máriával, kereszt, a törzs toteme, s... Lenin-kép. Aztán a sámán-párttitkár időnként transzba esik, s kommunikál Lenin szellemével. Nem vicc.
Nagyon praktikus, mert egybevonva lehet párttaggyűlést és sámánünnepet tartani.
vergyula 2021.09.11. 09:07:07
vergyula 2021.09.11. 09:24:54
A természeti népek kb. 100%-ban vallásosak (voltak), fel se merült a kérdés. Az ókorban gyakran üldözték a konkurens vallásokat. A középkorban már felmerült néha a vallás mellőzése, ezt tűzzel-vassal akadályozták meg. Manapság kötelező a gyereknek iskolába járni, az analfabetizmus a nullához tart, és úgy általában az oktatás mindenki számára elérhető. A vallás pedig visszaszorult. Szerintem lehet összefüggés.
Tudom, hogy a leírtakat te mind jobban ismered, főleg a történelmi vonatkozásokat, nyugodtan szedd ízekre. :)
Még annyit, hogy egy tanult embernél kb. csak akkor létezik erős vallásosság, ha gyerekkorában ilyen nevelést kap. Ritkaság, hogy valaki érett korában "világosodik" meg, ahogy pl. Birca eljutott a liberalizmustól a nacionalizmuson át a templomig.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.09.11. 09:39:08
Hülye vagyok. Bogotát akartam írni.
vergyula 2021.09.11. 09:42:23
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.09.11. 10:46:58
Ismétlem, különválasztom most a hitet meg a vallásosságot (értsd, istentiszteletek különböző formáját) noha pl. Watt-nál mind a kettő erős volt, hiszen a glasgow-i séta alkalmával amikor rájött a kondenzátor elvére (ez szombati nap volt) szépen várt hétfőig amikor elkezdte készíteni a próbapéldányt. Kolumbusznak meg átadom a szót (Google majd fordítja) "Este es el primer viaje y las derrotas y camino que hizo el Almirante don Cristóbal Colón cuando descubrió las Indias, puesto sumariamente, sin el prólogo que hizo a los Reyes, que va a la letra y comienza de esta manera: In Nomine Domini Nostri Jesu Christi."
Szubjektíve én annyit tennék hozzá, saját személyes találkozásaim alapján: elképzelhető a (keresztény) "vallásos" ember képzetlen, nyomorult, szánalmas stb. mindenfélének de az, hogy több mint 90%-uk sokkal derűsebb, megbízhatóbb, és úgy általában jobb társaság mint a vallástalan, az számomra ténykérdés.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.09.11. 10:51:24
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.09.11. 10:58:18
Mondjuk ez nem egyedi jelenség.
Sokszor megesett ez olyan népeknél, melyeket hirtelen átrántottak az őskorból a modernitásba.
Az obi ugorok még a XX. sz. elején is őskorban éltek, kezdő szintű meőzgazdsaági tevékenysággel. Aztán hirtelen jött a szovjet rend. Az átlag ugor azt se értette, mi is van egyáltalán. S spontán módon észrevette az új urak "'isteneit", pl. Lenint. Kb. ilyen szinten lett megértve a szovjet ideológia. S hát mivel az új urak erősek, lám motorcsónakjaik és helikoptereik vannak, érdemes az isteneiket is tisztelni, persze közben nem megfeledjezve a hagyoményokról se.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.09.11. 11:46:37
az Absolon, népének hagyományaival szakítva,
meglehetősen piger volt és ezért sok baja akadt szigorú
osztályfőnökünkkel. Egyszer, mikor mi katolikus gyere-
kek együtt ültünk hittani órán, megnyílt az ajtó és be-
lépett Absolon. Szemmel láthatóan megszeppent, mikor
megpillantotta Seitz tanárt a katedrán.
— Mit akarsz itt? — kérdezte szigorúan a tanár.
— Engedelmet kérek, — rebegte Absolon, — nekem
négykor hegedűórám van és künn most esik az eső és
azért itt akartam megvárni a négyet és nem tudtam
kérem, hogy nem szabad itt várni.
— Ülj az utolsó padba és maradj csendben!
Absolon leült, Seitz pedig tovább kínlódott velünk.
A gimnáziumban akkoriban az a legenda járta, hogy hit-
tanból csak külön püspöki felhatalmazás alapján szabad
megbuktatni a diákot és mivel nem volt feltételezhető,
hogy a szentéletű Bonnaz püspök megterhelje a lelkiisme
rétét, tehát senkisem tanulta meg a hittani leckét. A taná-
rok váltig csodálkoztak, hogy miért vagyunk éppen a hit-
tani órán olyan hülyék.
Seitz tanár tehát kérdezett, mi pedig nem feleltünk.
De ott hátul az utolsó padban Absolon addig mosolygott és
csodálkozott a mi tudatlanságunkon, addig kellette magát,
míg a tanár végre is figyelmes lett reá.
— Te talán tudod, Absolon?
Persze, hogy tudta. Ezt a kérdést is, a többit is.
— Honnan tudod ilyen jól? — csodálkozott a tanár.
A cselszövő lesütötte a szemét.
— Kérem szépen, ha a többi fiú játszik, akkor én
néha lapozni szoktam a szomszédom hittanában, mert abban
olyan szép dolgok vannak.
A tanár ekkor haragosan reánk támadt. Pogányok-
nak nevezett és csodálkozott, hogy nem sül le a bőr a
pofánkról ez előtt a derék zsidó fiú előtt.
Absolon ezentúl rendesen eljárt a katolikus hittani
órákra, még ha nem is esett az eső, „mert olyan szép dol-
gokat beszél a tanár úr.” Mondanom som kell, hogy az
osztályfőnök kedvence lett.
És bár ezzel megint eléje vágok az idők sodrának,
mégis elmondom, milyen utat tett Absolon az életben.
Beigazolódott rajta, hogy nem lehet büntetlenül pálmák
alatt járni.
Nagyidők multán, mikor már országgyűlési képviselő
voltam, egy főispán barátom installációján a Felvidéken
jártam. A banketten is részt vettem és a fölröpített pohár-
köszöntők rajából egyik nekem szállott. Egy vörösöves,
aranykeresztes pap mondta, a helybeli plébános. Mikor
befejezte, hozzám jött, hogy koccintson velem. Hosszúra
növesztett, ezüstszürke művészhaja és igen érdekes pro-
filja volt.
— Nem ismersz meg úgy-e? — kérdezte.
— Találkoztunk már? Igazán restelem ...
— Régen volt, iskolatársak voltunk Temesváron.
— Mondd hamar a nevedet!
— Absolon.
Valóban kiszámíthatatlanok a Gondviselés útjai!
A piger lustát jelent.
Gery87 2021.09.11. 16:57:18
"Dél-Amerikáé a jövő jó része ettől függetlenül, nem véletlen az a BRIC betűszó."
Hogyne...:)
Nem véletlen hogy van a mondás "Brazília a jövő országa és örökre az is marad":)
Gery87 2021.09.11. 17:01:54
Természetesen van összefüggés az életszínvonal, oktatás és a családi háttér esetén a vallásosságot tekintve. Kivételek meg mindig vannak.
Ami tény hogy az európai (fehér) ember jórészt már nem vallásos, aki igen az sem úgy mint pl 200 éve.
Gery87 2021.09.11. 17:07:51
"a görög szertartású világban viszont nem csökkent olyan arányban a hívők száma mint mondjuk Nyugat-Európában, szóval inkább az az igazi kérdés, hogy ott miért nem."
Talán simán annyi a válasz hogy szellemileg és anyagilag még nyomorultabb terület volt évszázadokig mint Európa nyugati fele.
De nyugaton is van ahol ez nem következett be olyan látványos mértékben.
PL ahol a vallás a nemzeti identitás fontos része.
Billy Hill 2021.09.13. 17:57:31
Hehe, pont ma láttam a CNN-en egy kis országimázs-filmecskét, mely szerint Kolumbia a vendégszeretet terén világelső...! ;-)
www.youtube.com/watch?v=7coFG1lFOKs