magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Isten bocsássa meg!

A Balkánon az - egyházi alapú - népi hagyomány szerint nem RIP-elünk valaki halálakor.

A RIP stádium ugyanis későbbi, az éppen meghalt még nem ott van. Ő meghalt, Isten meg fogja őt ítélni, csak aztán jöhet a RIP. Tehát a kívánság a friss halottnak, hogy Isten bocsánatos legyen vele szemben,

Az "Isten bocsássa meg" előnye, hogy bárkire mondható, legnagyobb ellenségünkre is, így nem követel meg hazugságot.

Egyébként érdekes, hogy a mai Magyaroeszágon akkora az angol hatás, hogy a RIP immár "rest in peace". Pedig a RIP évszázados dolog a magyar kultúrában, csak éppen mint a latin "requiescat in pace" rövidítése.

A mi rokonságunkban is akadt egy halott a kovid-járványban, mégpedig az apósom. Sose szerettem, sose volt vele jó kapcsolatom. Az utóbi 20 évben persze már megszoktuk egymást, de semmi több ennél. Kezdetben pedig kifejezetten ellenséges volt a viszony. Ő mindig valaki mást akart legnagyobb lánya férjének: idősebb, komolyabb, stabilabb embert. A helyzetet az is súlyosbította, hogy minden viszályban a lánya az én oldalamra állt.

Amikor megtudtam halálhírét, kórházban voltam. S furcsa módon még meg is gyászoltam.

Címkék: közélet
12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr5716763014

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.11.26. 08:05:44

Meg az angol nevű törmeléknyelvben így van jelen a latin. Mit szól majd ehhez coder?

Egyébként épp most olvastam a Le Monde-ban, hogy Franciországban erősíteni akarják a középiskolai latin- és görögoktatást, mivel annyira toronymagasan jobban teljesítenek az élet minden területén akik ezt tanulták, hogy az fényévnyi. Most "csak" a középiskolások 20%-a tanul görögöt és/vagy latint.
Igaza volt Babitsnak, aki az európai civiliizáció eltemetésének utolsó mozzanataként értékelte a latin- és görögoktatás megszűntét.

Párduc oroszlán gorilla... Makákó! 2021.11.26. 10:49:18

@Deak Tamas: szerintem ilyen statisztikát lehetne folytatni a síoktatásról is, pl. jelenleg a középiskolások 20%-a megy sítáborba, de ők jobban teljesítenek az élet minden területén.

De nem a síelés miatt.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.11.26. 10:51:57

@Párduc oroszlán gorilla... Makákó!: nyilván amit írtam, a Le Monde cikk összefoglalása volt, ahol sem nem trollkodással, se nem tereléssel mutatták be a felmérés eredményét, hanem konkrét képességek részletezésével.

erol 2021.11.26. 12:35:07

@Deak Tamas: Szerintem nem trollkodott a kolléga, egyszerűen arról van szó, hogy aki latinul tanul vagy síel, az valószínűleg tehetősebb családba született, jobb iskolákba jár, tehát jobb eredményeket ér el. A lecsúszott prolik ritkán tanulnak latinul vagy síelnek és általában rosszabbul is teljesítenek.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.11.26. 13:01:00

@erol: essünk neki mégeccer. Franciaországban műkdödő francia nyelvű középiskolákról van szó. A cikkben pedig olyan dolgokról volt szó (szövegértés, folyamatértés, proaktivitás, dolgok közötti összefüggések felismerésének módozatai, nyelvtani készségek, pl. egy francia alapból nem tudja hogy mi az a tárgyeset és mért kéne jelölni nyelvtanilag) ami a latin vagy görög nyelv tanulásával fejlődik, nem a síeléssel.
A lecsúszott proli nálunk inkább síel (lásd tavaly télen az Indexben a "Blanka" vagy "Bianka" álnevű olvasó levelét, aki csak azért is elment Olaszba sízni januárban mert neki a Zorbán nem parancsol holmi álvírussal) de nemcsak latint, mást sem tanul.

GyMasa 2021.11.26. 13:36:06

@Deak Tamas:
A nyelvtanulás magában feltételez egy magasabb szintü szövegértést, folyamatértést, stb.
Ugyanakkor a tanulás folyamata pedig fejleszt is ugyanezeket a képességeket.
A síelés (és a rendszeres sportoas általában) pedig mégjobban erösíti ugyanezt.
(ugyanis a jobb testi állóképesség a magasabb fokú szellemi frissességet is segíti.)

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.11.26. 14:46:39

@GyMasa: a felnőttkori nyelvtanulásra igaz mindez, én beszéltem öt nyelven tudó kárpátaljai analfabéta öregemberrel. A zenetanulás fejleszti ezeket a dolgokat korfüggetlenül, legjobban valószínűleg a hegedű és a harmonika a két kéz különböző típusú mozgása miatt
A sportmegállapításod is teljesen igaz, de a kollega feljebb nem ezt akarta mondani, csak kissé trollerkedve terelni akart másfelé a témától.
Közben eszembe jutott itt a faluban van egy negyvenes nálam fiatalabb özvegy cigányember, van vagy három foga, és nyilván százezres okostelefon kell a foltos nadrághoz. Az egyik ismert zeneművészünk osztálytársa volt neki, és sokat segít is neki, így legalább annyi van hogy az asszem hat gyerekéből a két nagyobbacska lány művészeti alapiskolába az egyik fiú meg sporttagozatos iskolába jár. Egyébként segédmunkából él, nálunk is szokott dolgozni, de ennyit tesz amúgy a jó példa, hogy nem iszik el minden fillért, hanem legalább a gyerekeinek picivel jobb jövője lehet. Szóval proliság ellen is van megoldás.

Gery87 2021.11.26. 14:55:22

Hogy függ össze két holt nyelv ismerete a jobban teljesítéssel?
Úgy hogy aki ezt tanulja eleve jobb képességekkel, tanulásra ösztönző szülői háttérrel, jobb (magán) iskolával, tanközösséggel bír.
Nyilván lehet további előny és a műveltség erősítője ha valaki tud olvasni latin, ógörög műveket, de önmagában csak ennek a két nyelvnek az ismerete nem hoz jobb teljesítményt ha nincs mellé olyan oktatás, környezet, háttér ami valójában a jobb teljesítményt okozza.
Ha megtanítsz egy prolit latinul (de semmi másra) attól nem lesz jobb semmiben.

GyMasa 2021.11.26. 14:56:30

@Deak Tamas:
Szerintem a gyerekkorira is teljesen igaz.
Az 5 nyelven beszélö analfabéta is valószínüleg gyerekkorában tanulta meg azt az 5 nyelvet.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.11.26. 15:57:09

@GyMasa: persze, hiszen egy huszti öreg volt (cseh, szlovák, magyar, román, orosz, jiddis) tehát többnyelvű környezet vette körül, ennyi az egész. De az neki csak annyit jelentett, hogy a Jurkónak a kutya, amit a Bécinek így mondunk, az psa, a Lévinek meg hond. Tudatosan nem használta a nyelvet, és nem hajtott végre olyan szellemi feladatokat amiről a francia példában van szó, nem is lett volna rá képes.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása