magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Miért, nem ezt akartátok?

A korai 90-es évek Bulgáriájában kaptam jó leckét mi is a kapitalizmus. Persze, Magyarországon se volt a helyzet alapjaiban más, de a bolgár helyzet még kontrasztosabb volt.

Tolmácsként tevékenykedtem éppen. Ennek az is az előnye, hogy az ember olyat is megtud, amit másképp csak sejthetne. Persze van tolmácsetika, hogy a tolmácsként megszerzett infót nem használjuk fel, ezt mindig be is tartottam, de a hosszú idő utáni és nem önző céllal történő felhasználás nem etikátlan.

Tipikus helyzet. A két újgazdag ember üzletet akar kötni.

Meg a szokásos laza beszélgetés. Szóba került, mennyien szegényedtek el a rendszerváltozás miatt.

Erre azt mondja a bolgár:

  • Én nem akartam ezt a rendszerváltoztatást, hittem a kommunizmusban. A többség nem hitt benne, most megkapták amit akartak. Ja, hogy most már nem is tetszik annyira? Hát, gondolkodtak volna jobban. Nem az én bajom. Én akkor is rendszer szabályai szerint játszottam, most is ezt teszem. A többség meg akkor is, most is ostoba birkákból áll. Nem tehetek róla, hogy akkor nem vették észre, hogy jobban élnek, mint valaha addig. Azt hitték, most majd mind gazdagok lesznek. Hát nem lettek, sorry. Az lett, aki átlátta időben az új rendet. Én mint marxista tudtam mi a rend lényege, s képes voltam kihasználni, ők meg ostoba amerikai filmeknek hittek. Ennyi az egész.

A legnagyobb bajom ezzel a szöveggel valójában az volt, hogy igaz volt. Persze amolyan újgazdagos cinikusan előadva, de a mélytartalom megfelelt a valóságnak.

52 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr6217886771

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2022.07.26. 13:06:40

az egy nagy kérdés, hogy mit akartak a többség. szociális piacgazdaságot (vegyes gazdaságot) vagy globális kapitalizmust.

ami nekem a legfurcsább volt a rendszerváltásban, hogy az emberek vidéken legalább is a szomszédok című teleregényből tájékozódtak. tehát abból, hogy mit mondott lenke néni és taki bácsi. lenke néni nagyot sóhajtott. akkor nem lesz jó világ. taki bácsi viszont elég szélesen mosolygott. nem lesz ez olyan nagyon rossz.

a politikusok a híradóban nyilván hazudnak, ahogyan addig is. de az olyan kossuth díjas művészek mint zenthe ferenc vagy komlós juci csak tudják, hogy mi történik majd. mert ők mégis csak közelebb vannak a tűzhöz. és őket tájékoztatják. és így egy fikciós teleregényből kikacsintva elmondják, hogy mi is történik.

ez ma teljes abszurditásként hat egy fiatalnak. aki számára nyilvánvaló, hogy a facebook az elsődleges tájékozás. és hogy mit osztanak meg velük ilyen szomszédok jellegű videóban az influenszerek.

Serény Vélemény 2022.07.26. 13:10:43

@cvsvrs: Akkoriban az agymosás része a szomszédok c teleregény volt, ma a facebook-véleménybuborékba zárt információ-özön.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.07.26. 13:19:13

Az szinte bizonyos, hogy nálunk a sok birca azt hitte, hogy minden folytatódik úgy mint eddig (beeshetek részegen a melóhelyre és végigalhatom a melóidőt, vagy játszhatom a Nőket a pult mögött) csak osztrák fizetésért.

2022.07.26. 13:23:08

@Serény Vélemény:
a szomszédok egy idealisztikus szocialista lakótelepet mutatott be. és nagyon nem állt távol a valóságtól. legalább is errefelé.

ha valaki elment nyaralni, akkor simán a szomszédjára bízta a lakást, hogy locsolja meg a virágot. és nem kellett félni attól, hogy elviszi a tévét, hiszen nagyon hasonló tévéje volt az egyiknek, mint a másiknak. vagy ha nem, akkor meg azért nem kellett félnie, mert az úgy is kiderül.

óvárosi környezetben is hozták a tejet és a pékárut. letették a bolt elé. az emberek elvették az árut és otthagyták a pénzt.

a lakótelepi emberek a hétvégi ebédből vittek kóstolót a szomszédnak. mindenki sütött főzött. és nagy büszkeséggel töltötte el, hogy készített egy új fajta süteményt. és kiszolgálták az értelmiséget. ha valahol lakott egy orvos, akkor annak hajbókoltak. és ahogyan egyébként falun is vitték az ételt, hogy jaj, a doktor úr ezt a töltött káposztát kóstolja meg. paradicsomos. nagyon finom. és a doktorné ne törje a kezét. csak amikor persze segítség kellett, akkor elvárták, hogy viszonozzák.

és lehetne sorolni. ezek társadalmi egységet teremtettek a többség körében legalább is.

Serény Vélemény 2022.07.26. 14:19:49

@cvsvrs: Egységnek látszó nem egységet. Mert közben az orvos már elfogadott 2-4 ezer DM-ot, "kölcsön", amikor volt egy rázósabb műtét, vagy külföldi "konferencia"...

sync 2022.07.26. 15:44:27

Mi van itt, Birka? Fosod itt a posztokat, lassan már mást ki sem választanak.

2022.07.26. 16:07:56

@Serény Vélemény:
a hálapénz intézménye elfogadott volt. ez is része volt a konszenzusnak. értem, hogy volt üldöztetés is. volt valamiféle egység. amiben nem voltak benne a határon túliak. ezért mondom, hogy ez nem nemzeti, hanem társadalmi egység. oké, kereszténységet se nagyon szerették. sok múlott a helyi párttikár személyén. hogy mennyire volt keményvonalas.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.07.26. 16:15:44

@sync:

Az automatikus.

Van egy feketelista és egy fehérlista.

Aki feketés, az sose kerüljet be, aki fehéres, az mindig bekerül. S a köztes: egyedi döntés függvénye.

Ugyanez az Index címlap, ott feketelistás vagyok.

jónévez 2022.07.26. 16:34:54

@cvsvrs:
Jó kis álomvilágot hazudsz itt össze :P

Nem, nem bármely szomszédra bízhattad rá a viráglocsolást (vagy én a kutya-macskaetetést), csak némelyikre. De ma is így van.

Nem, nem sütögettek az összes szomszédnak, csak némely családok közt volt divat. Pont mint ma. (Épphogy eléggé téme volt akkor is a lakótelepi elidegenedés)

Nem, nemhogy sütit, töltöttkáposztát vittek a dokinak. Némelyek igen, de inkább szidták, mint anyósom. Mindig pénzt adott neki, amikor az (kötelességének érezte) apósomhoz is bement, mikor úgyis ment máshová is. És anyósom mindig azt mondta: jött a pénzért...

De, ellopták a tejet a bolt elől, ha nem a legjobb időponban tettem le, rengeteg kulccsal jártam. Nemcsak vidéki, ugyanúgy (például) az Akácfa utcában is zárni kellett, mint Szolnokon, mint a falvakban. Jobban tudom, én hordtam.

2022.07.26. 17:02:16

@jónévez:
errefelé ez így ment. ez volt az általános.

a mai napig szokás az, hogy ha valaki jön vidékről, akkor lehetőség olyan orvos kezeli, aki a környékről származott. a pácienst egy ötöd, hatod, heted unokatesvére műti meg, vagy megkér egy kollegáját. ez teremt társadalmi egységet.

errefelé az óvárosban nem lopták el a tejet. lehet, hogy szolnokon igen, errefelé nem.

midnight coder 2022.07.26. 18:08:57

@cvsvrs: "a szomszédok egy idealisztikus szocialista lakótelepet mutatott be. és nagyon nem állt távol a valóságtól. legalább is errefelé. "

Én 10 évig éltem panelben pesten. A Szomszédokból a leghitelesebb rész az volt, amikor Vágási Feri beszállt az internetbe.

midnight coder 2022.07.26. 18:26:04

Amúgy a posthoz:
1. Azt, hogy az átlag bolgár hogy él ma azt nem tudom, én a 80-as évek legvégén jártam ott turistaként, az alapján egy lepukkant nyomortanya volt. Nehezen tudom elképzelni, hogy az átlagpolgárnak ma annál szarabb legyen.

2. A 90-es években itt tényleg szívás volt - gondolom máshol is - de ennek nem az volt az oka, mert a szocializmusban olyan faszául élt a nép, hanem mert a szocializmusban beállt a gazdaság a szemétgyártásra, és miután a béketábor csődbe ment, a szemetet a továbbiakban nem volt hova eladni. Ennek viszont az volt a következménye, hogy sok-sok ember maradt munka nélkül.

3. Igazából ez nem a polgár választása volt sem itt, sem máshol. A béketábor simán csődbe ment. Pont olyan nihil volt, mint amit most az újbaloldal csinál a nyugati demokráciákból. Ami miatt nálunk kevésbé volt az, mert a 80-as évek eleje óta lazult a rendszer és egyre inkább ment át kaptitalizmusba. Ami a polgár számára azt jelentette, hogy egyre szabadabb, egyre kevésbé szar a rendszer. Igen, a melóhelyen a diri még mindig agyhalott alkesz, a pártitkár elvtárs még mindig azt hiszi ő szarja a spanyolviaszt, de a TV-ben a Hofi már elmond egy-két visszásságot, és meló után a GMK-ban lehet egy pénzt csinálni, hogy aztán összeszedjük a család valutakeretét és elmenjünk a Bécsi út túloldalára, és az ottani Tesco műszaki osztályának a legalsó polcáról be lehet szerezni a hőn áhított videomagnót, hogy végre lehessen hangalámondással nézni a Rambót amint irtja a kommunistákat.

2022.07.26. 18:34:40

@midnight coder:
a szomszédok egy idealisztikusan mutatta be a lakótelepi társadalmat és errefelé kispolgári mintaadónak számított. nem véletlen nézték,szerették nagyon sokan. és nem véletlen, hogy ez a generáció azért kádárt tartotta a magyar alakjának. nem értek egyet ezzel, de ettől még ilyeneket gondoltak az emberek.

és persze a 90 után született új generáció, a fiatalok, csak nekik is kellene lakástámogatás, utazási kedvezmények, és minden egyéb, amit a szocializmus állami vállalatokkal megteremtett. ezért kampányol orbán is ezzel. nemcsak a nyugdíjasoknak, hanem a fiataloknak is.

aztán lehet vegytisztán kapitalista alternatívát mutatni. tessék. az volt az szdsz. vagy bokros lajos féle moma, vagy a le az adók 75%-ával párt. ezeknek mennyi szavazója van.

2022.07.26. 18:40:05

@midnight coder:
budapest gyártja a szemetet.

budapest árumérlege (amin a valós piaci működés áll, vagy bukik) konkrétan az, hogy bemegy temérdek áru. tömkelegével nap, mint nap. ez az input. és kifelé jön a húgy, a szar, a szemét és a médiából a kultúrszemét. ez az output.

megmagyarázhatod, hogy a valóságban ez piaci működés. hogy a szoftver, meg nem tudom micsoda. azok bőven nem fedezeik a temérdek árut, amit a főváros elfogyaszt.

a dzsídípí. a gpd az nem valós értékteremtés, hanem pénzköltés.

Yorg 2022.07.26. 19:13:46

@cvsvrs: A Szomszédok csak addig volt igazán népszerű, amíg el nem kezdték adni a Dallas-t.

Gery87 2022.07.26. 19:21:14

@cvsvrs:

Ideálisnak nem mondanám, minden szereplő akkora rinypina és panaszcunami volt hogy fáj nézni. Minden rossz, minden szar, ha valami szerencse vagy lehetőség adódik akkor vagy elúszik, vagy önként mondtak le róla mert....mert hülyék....imádnak "kisemberek lenni:)"
Csak azt nem tudom miért, mert semmi pozitív oldalát nem ismerhettük meg a dolognak.
Még a zenéje maga a depresszió.

Gery87 2022.07.26. 19:22:13

@Yorg:

Na az legalább hiteles volt: unatkozó kapzsi milliomosok keverik a szart:)

2022.07.26. 19:30:17

@Yorg:
igen, ezek után jött a dallas, fridi és a társaik. és ezek lenyomták a szomszédokat.

jónévez 2022.07.26. 21:47:56

@Gery87:
Annakidején (annak idején) nem néztem, esetleg egy-egy részt. Nem fogott meg.
Pár (de sokpár, talán tíz) évvel ezelőtt fenn volt youtube-on, elkezdtem nézni -hát, ahogy mondod. Hiába, nem szimpatikus egyik sem, talán a kisöreg, a Taki (ha tényleg jól emlékszem a nevére) bácsi. Hamar meguntam, talán ha 25-30 részt néztem meg -pedig elszántan indultam neki.

A Dallas pedig... Hát egy amerikainak akár be is jöhet (ők biztosan amerikánusabban gondolkodnak), de nekünk ugyan... Néhány újmagyart Samanthának, Pamelának hívnak.

Érdekes (mégha témán kicsit kívüli is), -elkezdtem a Forró szél-t is nézni (gyerekként tetszett, örültem, hogy fenn van). Olyan rohadt unalmas sorozatot.... Két részt nem bírtam végignézni.

vasútihíd 2022.07.26. 22:08:48

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Te szeretnél kikerülni a címlapra ha erről lehetőség lenne meggyőzni az indexet?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.07.26. 22:09:56

@vasútihíd:

Nyilván jó lenne. De ehhez semmi hatalmam nincs.

Súlyos politikai játék a címlap kérdése.

vasútihíd 2022.07.26. 22:20:41

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Bár az index továbbra is elég baloldali ez változhat és az is lehet, hogy van aki belülről sikeresen tudja majd átlavírozni ezt a publikációt is a másik oldal irányába azaz ami késik nem múlik és előbb utóbb meg fog jelenni a címlapon is a borcahang.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.07.26. 22:23:47

@vasútihíd:

A tulaj évek óta fideszes, s immár a szerkesztőság is másfél éve. De a politikai akarat az, hogy maradjon egy mérsékelt ballib irány.

vasútihíd 2022.07.26. 22:30:00

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Tudom hogy fideszes de a mint mondom belülről lehet és már van is egy hatékony nyomás a politikai akarat változtatására és több nemliberális cikkek publikációjára és ebbe bele fog illeni a bircahang is

vasútihíd 2022.07.26. 22:39:35

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Persze vannak a fidesz médiapolitikájának rossz lépései vagy akár látszólag buta irányai is de bizonyos belső körök jobban átlátják az egészet és a cél érdekében irányt tudnak változtatni

midnight coder 2022.07.27. 09:15:56

@cvsvrs: "és persze a 90 után született új generáció, a fiatalok, csak nekik is kellene lakástámogatás, utazási kedvezmények, és minden egyéb, amit a szocializmus állami vállalatokkal megteremtett."

Utazási kedvezmény ma is van. Mit gondolsz, mennyibe kerülne egy vonatjegy vagy egy BKV bérlet, ha állam bácsi nem nyúlna a tömegközlekedés hóna alá? Csak most nincs ráírva hogy 75%-os kedvezmény minden polgárnak, plusz ezen kívül a diákoknak, a nyugdíjasoknak. És persze mindezt a te adódból.

Ugyanez volt a lakásokkal is. Állam bácsi ingyé felépítette a paneleket a panelproliknak, de ahhoz hogy ilyenhez juss vagy nagyon jól kellett feküdnöd itt-ott, vagy vesztegetni mint a katonatiszt, vagy csinálni az anyósnál lakva 5 gyereket 10 négyzetméterre. De ez utóbbi esetben előnyös volt az is, ha nem az idén barnultál le.

Vidéken viszont vehetted az anyagot a házadhoz a tüzéptõl kenõpénzzel, aztán építgethetted a hétvégén a kőműves mellett a sajátodat és a rokonságét kalákában - így épült fel a legtöbb Kádár-kocka.

"budapest árumérlege (amin a valós piaci működés áll, vagy bukik) konkrétan az, hogy bemegy temérdek áru. tömkelegével nap, mint nap. ez az input. és kifelé jön a húgy, a szar, a szemét és a médiából a kultúrszemét. ez az output."

Tudod, manapság már nem csak a krumpli az áru, de a szoftver is. És ami kimegy az nem feltétlenül kis hazánkba megy ki, hanem szerte a nagyvilágba, Pl. az USA-ba, és innen lesz nekünk dollárunk - más kédés, hogy a pesti a pénzt már forintban kapja. Viszont megveszi a krumplidat, te szintén kapsz érte jó magyar forintocskát tőle, amiből aztán vehetsz ájfónt, amit viszont az amcsik ismét csak dollárért adnak el neked. Az élet bonyolultabb mint a krumpli.

2022.07.27. 12:29:09

@midnight coder:
a 90 utániak is igénylik a kedvezményeket, jóléti juttatásokat. ahogyan előtte.

alapvetően kétféle lakás volt. szövetkezeti. "otp-s". ezt kezdveő kamatozású (1%-os) lakáshitelre lehetett megvásárolni. ehhez valaki kaphatott vállalati támogatást feltéve, hogy belépett a szakszervezetbe. előrébb került a listán akkor ha munkásőr volt, stb.

és a másik forma a tanácsi. azok kapták, akik nem tudták, vagy nem akarták fizetni az otp törlesztő részletet. ez esetben egy alacsony lakbért kellett fizetni. a lakás nem lett az lakóé. illetve a párt érdemei alapján bárkinek adhatott tanácsi lakást. és ha azt valaki "leadta", akkor fizetett neki az állam. azoknak aki így kvázi "hajléktalanná" váltak. a párttitkárok ezt megcsinálhatták.

ha ebből az apró stikliket kivesszük, pártitkár, munkásőr, stb (aminél jóval nagyobb visszaélések vannak jelenleg), akkor marad az, hogy van az állami otp. állami építőipari vállalatok. (ezek a reformok keretében egymással versengenek. tehát ha valaki akarja, akkor éppenséggel megrendelheti a váév (veszprémi állami építőipari vállalat) típustervét debrecenben, vagy akárhol. debrecenben nyilván drágábban tud építkezni a véáv, mint a háév (hajdúsági építőipari vállalat). ezek építik a lakóparkokat. többek között. illetve ezek építik a tanácsi lakásokat.

ha a háév tervei munkái nem kellenek senkinek se (mert ugye igány szerint építkeznek), akkor tönkremennek. ha nem, akkor nem. van egy olcsó lakásszövetkezeti rendszer típustervekkel.

2022.07.27. 12:34:46

@midnight coder:
a fővárosi és a főváros környéki hipermarketekben temérdek áru van. el ne magyarázd már, hogy annak fedezete a szoftver. budapesten 100 fős szoftvercég se nagyon van. budapest és magyarország szoftverben még középhatalomnak se mondható.

ha budapesten nem lenne az állami intézmények tömkelege, akkor a főváros tőkepiaci központja is összeomlana. mert a régi szocialista állami vállalatok utódvállalatin kívül (akit egykori szoci káderek vezetnek) nem kapitalizálódik szinte semmi. hjó, van még lölő.

2022.07.27. 12:58:01

@midnight coder:
a reform eredménye. a képen fent az utolsó államszocialista lakótelep. lent az első reformszocialista lakópark.
i0.wp.com/hajdupress.hu/wp-content/uploads/2020/12/tocovolgy_zvp_9.jpg
és egyben utolsó. mert jött a rendszerváltás. mondván, hogy a reformok nem működnek. egyszerűen vissza kellett volna bontani ezeket a lakótömböket, ahogyan a németek csinálták. ahogy lázár is javasolta. állami vállalatokkal. szétszedni a paneleket és úgy élhetőbb környezetet eredményez. nem luxus lakóparkok, de kispolgári célokra megfelel.

lakásszövetkezeteknek vannak képviselői. annak választott elnöke az önkormányzati képviselő. a társasházaknak vannak kijáró emberei. van önkormányzati fogadóóra. kapcsolódik hozzá körzeti iskola. a lakásszövetkezet választja a kulturális tanácsost, aki az iskolaigazgatót. van orvosi rendelője, közösségi kertek, főkertész, közösségi média (rádió, lakótelepi tévé, újság), informatikai központ (műholdak, kábel), postahivatal, és közterületfelügyelet. és ezeket a lakásszövetkezet tagjai választják. és ez egy szocialista lakótelepi körzet. szociáldemokrácia. és ez lehet hazafias.

ez egy tipikus kispolgári világ (kb. a szomszédok), nem látom be, hogy miért ne működhetne. és faluközösségekben is szövetkezeti rendszer háztáji birtokokkal. városkörnyéki szakszövetkezetek. ezek működtek. és ezeket ahelyett, hogy folytatták volna a reformokat felszámolták, szétverték.

Serény Vélemény 2022.07.27. 13:14:33

@midnight coder: Ma már nem lehetne kalákában építkezni.
1) jön a nav, és elvisznek adócsalásé',
2) az építési szabályok olyan durvák, hogy azt igazából csak nagyon elszánt szakemberek tudják megcsinálni.

2022.07.27. 13:29:15

@midnight coder:
illetve volt még egy ilyen lakótelep debrecenben. ami már a 90-es évek leelején épült. azt már nem a háév építette, hanem az abból alakult cég. ugyanazzal a menedzsmenttel.
www.dehir.hu/upload/images/wp_cikkek/2012/wesslaktp.jpg
ilyesmi a reformszocializmus debrecenben. ezek tipikus olcsó, kispolgári szocialista lakókörzetek. kispolgári világ.

reformszocializmus keretében épült közösségi szálló maszekokkal üzletekkel. ez 80-as évek legvégén épült ács elvtárs vezetéésvel a reformok keretében.
4.bp.blogspot.com/-X1k4v_eedrU/W_eFEOTxybI/AAAAAAAAKr4/Q3RjyFsFquQxCp3-cDjhQbGh64-AejP7ACLcBGAs/s640/th.jpg
nem olyan nagyon rossz ez, ahhoz képest, hogy 30-35 éve épült.

GyMasa 2022.07.27. 16:28:07

@cvsvrs:
"a fővárosi és a főváros környéki hipermarketekben temérdek áru van. el ne magyarázd már, hogy annak fedezete a szoftver. budapesten 100 fős szoftvercég se nagyon van. budapest és magyarország szoftverben még középhatalomnak se mondható."
Hát, én azt látom csak a saját szakmámban, hogy bizony Magyarország igenis az élvonalban van SW fejlesztésben.

"ha budapesten nem lenne az állami intézmények tömkelege, akkor a főváros tőkepiaci központja is összeomlana."
Meg, ha nem Budapesten lenne sok országos cég (MOL, OTP, stb) központja, ami azt eredményezi, hogy azoknak az egész országban képzödö bevétele könyvelésileg Budapesten "keletkezik"...

2022.07.27. 17:54:03

@GyMasa:
ahhoz, hogy a magyar szoftver a világ élvonalban legyen kb. 10 ezer fejlesztőnek kellene együttműködnie egy vállalatcsoportban. közelítőleg sincs ilyen.

a prezi magyarország 100-150 embert foglalkoztat évi 3-3.5 milliárd forint árbevétele van. a top 100-ba kerülne hajdú megyében, amelyik az egyik legszegényebb az országban és az európai unióban.

GyMasa 2022.07.29. 09:04:36

@cvsvrs:
"ahhoz, hogy a magyar szoftver a világ élvonalban legyen kb. 10 ezer fejlesztőnek kellene együttműködnie egy vállalatcsoportban. közelítőleg sincs ilyen."
EZ teljesen butaság!
A Bosch-nak Budapesten van Eur´´opa legnagyobb fejlesztöközpontja, de összesen is csak kb 5000 ember dolgozik ott... (legutóbb, amikor n´ztem, kb 14000 embert foglalkoztatott országszerte, de ebben bennevan a hatvani, meg a miskolci gyárak is, ahol kb 3-5000 ember dolgozik.

"a prezi magyarország 100-150 embert foglalkoztat évi 3-3.5 milliárd forint árbevétele van. a top 100-ba kerülne hajdú megyében, amelyik az egyik legszegényebb az országban és az európai unióban."
Ennek nézz jobban utána, mert a Prezi egy világhírü cég, és, ahogy számolom, az a 3 milliárd kb csak a SW fejlesztök bérére lenne elég (1 millió kézbe, legálisan leadózva)
Szóval, szerintem nem a debreceni központjukban "keletkezik" köyvelésileg a bevétel.

2022.07.29. 09:24:45

@GyMasa:
és a bosch globálisan versenyképes? úgy működik magyarországon, hogy kitömi pénzzel szijjártó petya azért, hogy ne omoljon össze észak-magyarország.

a prezivel magyarország nem sokra megy. van mögötte egy rakás kockázati tőke, amelyik arra játszik, hogy a microsoft felvásárolja százcsillió dollárért. csak redmond irányítását is átvették az indiaiak. ha az ms úgy dönt, hogy nekik kell egy új prezentáció kezelő a prezi mintájára. a prezi egy 2d engine. azt egy rakás indiai 1 holdnap alatt lekódolja.

2022.07.29. 10:01:43

@GyMasa:
az a gyarmati fejlődés, hogy a magyarországi bosch-nak alárendelődik 5-10-15 ezer ember. ez úgy megy, hogy a magyar kormány kitömi pénzzel, adókedvezményekkel. mert ezzel megelemi az észak magyarországi reálbéreket egy kicsivel forintban. nem euróban. középtávon 500 forintos euró sem elképzelhetetlen. erre mindenki azt mondta még egy fél éve is, hogy hülye vagy, 400 forint is akkora infláció, hogy azt nem lehet. hogyne lehetne. jövőre akár 450 forint is lehet az euró feltéve, hogy nem lesz megállapodás.

a forintgyengülés a boschnak is érdeke. relatíve olcsó munkabérek, ösztönzi exportot. nekik 450 forintos euró árfolyam is nagyon kiváló. persze olyan nagyon nem akarják, hogy megbukjon a kormány. mert az ellenzék is gonosz multizik a kockázati tőkések oldalán állva a gyáriparosokkal szembe.

ez a gyarmati fejlődési pálya. brüsszel és stuttgart és a többi diktál.

a polgári fejlődés elvben az lenne, hogy a bosch mellé rendelődik min. 10 ezer ember. az már esetleg valami. és úgy tárgyal a bosch-sal és a general electric-kel.

Serény Vélemény 2022.07.29. 10:16:59

@cvsvrs: "ez a gyarmati fejlődési pálya. brüsszel és stuttgart és a többi diktál."

Mi lenne a "B" verzió?

Mit értesz mellérendelődés alatt?

2022.07.29. 19:17:09

@Serény Vélemény:
van a graphisoft park. abban most cca. 5 ezer fejlesztő dolgozik. többek között a microsoft, az sap vagy a canon lányvállalatai. ez alárendelődés.

a mellérendelődés elvben az, hogy a graphisoft egy önálló magyar vállalat, vagy vállalatcsoport. amely elad szolgálatásokat az amerikai microsoft, a német sap vagy a japán canon számára. és ezek egyenrangú partnere egy budapesti központú világcég.

microsoft 181 ezer alkalmazott. saját tőke (folyó áron) 66 ezer milliárd forint.
sap 107 ezer alkalmazott. saját tőke 16-17 ezer milliárd forint.
canon 197 ezer alkalmazott. saját tőke 9-10 ezer milliárd forint.

ehhez képest a sokak által emlegetett prezi magyarország 143 főt alkalmaz. és a saját tőkéje 610 millió forint. a canon pénze ennek a 16 ezerszerese. az sap 25 ezerszer, a microsoft pedig 100 ezerszer tőkeerősebb. és a prezi magyarország egy amerikai kockázati tőkealaptól függ. és erre két dolgot lehet mondani.

az egyik, hogy ennyi a lemaradás, jobb iskolák kellenek és akkor majd az felnövekvő új generációkból kikerülnek azok, akik képesek lesznek ilyen óriásvállalatokat gründolni. ez is egy legitim álláspont.

a másik, hogy a magyar szoftverpiac el kezdi magát védeni. (pl. megadóztatják ezeket a cégeket, a lányvállalataiket, erőteljesen megvámolják a szolgáltatásait.) ami azt jelenti, hogy egyetlen világvállalat se bővíti tovább a fejlesztőközpontjait budapesten. és átmenetileg rosszabb és drágább szoftvereket kapnak a magyar vállalatok és a háztartások a beszűkülő kínálat miatt. ez a rövid táv. egy ilyen környezetben hosszabb távon azonban lehetnek olyan cégek, amelyek kiemelkednek, és a microsoft, az sap, a canon ezekkel tárgyani kényszerül.

az átlag szoftverfejlesztő azt mondja, hogy a jelenlegi rendszer neki megfelel. és ne jöjjön senki, aki meg akarja őt védeni. mert neki az a legjobb, hogy a szaktudását értékesíti a globális piacon. és ha a magyar kormány ezzel szemben fellép, akkor veszi a kalapját, vagy a pendrive-ját és nyugatra vándorol. és ott lesz mégjobban fizetett gyarmati alkalmazott.

GyMasa 2022.08.01. 11:55:55

@cvsvrs:
"és a bosch globálisan versenyképes?"
Igen, a maga szakterületén világelsö. és mindig is az volt...
Ha megnézed pl. az Autóipart, akkor 2 nevet fogsz folyamatosan ott látni, a Mercedest és a Bosch-t.

" úgy működik magyarországon, hogy kitömi pénzzel szijjártó petya azért, hogy ne omoljon össze észak-magyarország."
AMire amúgy semmi szüksége nem lenne a Bosch-nak, de van a mondás, hoyg "Ha adnak, fogadd el.."

"a prezivel magyarország nem sokra megy."
Ebben nem vagyok otthon, sz´val nem tudok nyilatkozni.

" van mögötte egy rakás kockázati tőke, amelyik arra játszik, hogy a microsoft felvásárolja százcsillió dollárért. csak redmond irányítását is átvették az indiaiak. ha az ms úgy dönt, hogy nekik kell egy új prezentáció kezelő a prezi mintájára. a prezi egy 2d engine. azt egy rakás indiai 1 holdnap alatt lekódolja."
Te túl sokat gondolsz az indiai SW fejlesztökröl...
Vannak közöttük tehetséges, ÉS szorgalmas emberek is, de azok NEM indiában vannak, mert az ottani "kultúrális környezet" nem nagyon támogatja a szorgalmat.

2022.08.01. 12:04:38

@GyMasa:
a google és a microsoft élén elég régóta indiaiak állnak.

GyMasa 2022.08.01. 14:22:08

@cvsvrs:
A Bosch már 20+ éve jelen van Magyarországon.
Mindig is voltak magyar beszállítói, és mindig arra törekedtek, hogy minél magasabb legyen a magyar beszállítói arány.
És azt évröl évre növelik is.
Nyilván DSP-ket nem fognak magyar forrásból beszerezni, de PCB-t vegyi anyagokat, rugókat, csavarokat, meg sokminden mást azt igen.
És nem a "hülye" fidesz közeli cégek léteznek csak.

GyMasa 2022.08.01. 14:33:27

@cvsvrs:
"aligha jönne ide a bosch vagy akármelyik német cég ha nem kapna ennyi álltami támogatást."
A Bosch kb 2000 óta jelen van az országban.
Azért jönnek ide, mint az összes többi multi is, mert Magyarország kvázi egy, a schengeni határokon belüli gyarmata az EU-nak, ahol egy operátor 1200 EUR fizetésért szerel össze, a német 2500 helyett, egy mérnök pedig 2500 EUR fizetésért fejlesz, igen sokszor jobban és gyorsabban, mint egy német mérnök 5000 EUR-ért.
Ha figyelembe veszed, hogy a Bosch-nál dolgozik kb 14000 ember, akkor csak az operátori 1300 EUR-ral ezt felszorozva HAVONTA jön ki millió EUR-os megtakarítás, ami mellett eltörpülnek azok az egyszeri, milliós támogatások."

"direktben, indirektben. és ha az eu nem védené az autóipart, akkor lenyomnák őket. "
Az EU nem támogtaja. hanem éppen kivégzi az autóipart...

"orbán csak azért nem bukott még réges régen, mert ezt a gyáriparos réteget kiszolgálta."
Ez csak részben igaz! Azért nem bukott meg, mert úgy solgálta ki öket, hogy abból neki és az országnak is lett haszna!
Ebböl a szempontból amúgy zseniális a csávó, elég csak megnézni a Leopard beszerzéseket!
ELköltött rá X összeget, DE
- megvesztegette belöle a németeket, akik egyböl nem eröltették tovább akkor a kötelezettségszegési eljárás folytatását.
- Kielégítette a NATO elvárást, hoyg a GDP legalább 2%-át fegyverkezésre kell fordítani
- Úgy kötötte meg a szerzödést, hogy cserébe a nyugati fegyvergyárak magyar vegyesvállaltokat alaitanak, és idehoznak gyártókapacitást.

Azaz 3 bört húzott le ugyanarról a rókáról...

" és most röhögnek a markukba."
Eddig id röhögtek... Csak most kevesebbet tudnak kaszálni, mint a szoci idökbe, amikor minden vesztegetési pénz elöször elhagyta az országot, majd a maradékból csorgattak vissza.
" mert nekik az is jó, hogy brutálisan gyengül a forint. az infláció ellenére is alacsonyabb költségeket jelent, mivel euróban kalkulálnak. és az euro infláció is jelentős."
Jó az Magyaroroszágnak is, mert ha most EUR lenne otthon is, akkor kb, annyi lehetne a válságkezelési lehetöség, hogy a 15%-os szja felmegy 30%-ra, vagy felezik a fizetésedet.

GyMasa 2022.08.02. 15:35:16

@cvsvrs:
Nincs bizony...
A mindenféle ágazati különadók már az egész EU-ban bevett megoldássá váltak, csak Magyarországot ekézik miatta, de ez nem nagy újdonság, mert Magyarországont mindenért IS ekézik...
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása