magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

A hangoskönyv

2008-ban szoktam rá a hangoskönyvekre. Addig marhaságnak tartottam.

Tulajdonképpen előbb az eszköz lett meg, aztán a szokás. 2007-ben kezdtem meg első kólcenteres munkámat, mégpedig a Nokiánál. Korábban azt hittem, a telefon fő célja a telefonálás, én meg utálok telefonálni, így nem érdekeltek a telefonok. Persze volt mobilom már 1996-tól, de azok eleve - mai szemmel - primitív készülékek voltak.

A Nokiánál végzett munka során elég jól megismertem a technikát. Ez egyébként minden kólcenter sajátossága: az ügyfél betelefonál, mert kérdezni akar, abban a hitben, hogy a nagy céggel fog beszélni, hozzáértőkkel. A valóság nagyon más: én még nem hallottam kólcenterről, ahol feltétel lett volna a hozzáértés.

A modell alapvetően az, hogy felvesznek a munkára bárkit, aki tud írni-olvasni-beszélni, majd van egy felkészítő tréning (jó esetben 1 hónap, rosszabb esetben 3 nap), majd az ember megkezdi a munkát. Ha aztán az ember teljesen reménytelen eset, azaz 2-3 hónap alatt se képes megszokni a munkát, akkor kirúgják, s pont. A munka megszokása azt jelenti: megtanulja, hol keresse meg a kérdésekre a választ, meg megjegyzi a választ a leggyakoribb kérdésekre. Valójában a szaktudásnál sokkal fontosabb az ügyfélkezelés tudománya.

Én azért nem voltam teljesen tudatlan telefon témában, mert magam is használtam, de a bonyolultabb telefonfunkciókról csak annyit tudtam, hogy léteznek, de ezen kívül semmit. Viszont voltak kollégák - leginkább kolléganők -, akik tényleg semmit se tudtak az egészről, még a telefonszám bejegyzése a telefon telefonkönyvébe is nagy rejtély volt számukra.

Alapvetően kezdő kólcenterestől ne próbálj kérdezni semmit, mert nem tud semmit, legalább 6 hónap kell, hogy a kólcenteres már többet tudjon, mint egy átlagos tapasztalt ügyfél.

A Nokia egyébként akkor még komoly cég volt. Kitett magáért: 5 hét tréning volt, teljes fizetéssel, s két profi szakember tartotta - egy svájci férfi és egy szlovák nő -, s tényleg mindent elmondtak. Mondjuk az első leckén a "mi a telefon" volt a téma, míg az utolsó meg, hogy "milyen IEEE 802.11 szabványok vannak", ez utóbbit most találtam ki, mert nem emlékszem pontosan, de valami ilyesmi volt.

Én másfél évet dolgoztam ott, kb. 1 év kellett, hogy rájöjjek, melyik telefon a legjobb. Ebben az is sokat segített, hogy az első félév után jelentkeztem a panasz részlegre, s felvettek - ott aztán hozzájutottam a legszentebb belső infókhoz. A számomra legfontosabb infó az volt, hogy melyik a legjobban működő készülék, mely a legtöbbet adja. Most már mondhatom a titkot - az infó teljesen elavult már -, szóval az N85-ös telefon volt a Nokia messze legjobb terméke. Messze legkevesebb panasz volt rá, s a legritkábban került szervizbe, alig fagyott le, s eleve a legmegbízhatóbb volt. Akkor ez a készülék 600 euró volt, a havi nettó fizetésem meg 750 euró, szóval kicsit drága, de megvettem - kamatmentes 12-havi részletre. Egyébként adtak szolgálati telefont, de azt vissza kellett adni, csak ideiglenesen adták csak ideiglenesen, én meg az ilyesmit nem szeretem.

S azonnal megláttam a legfőbb hasznot: a felesleges utazások közben van mit csinálni, hallgatni dolgokat. A fő akadályt, hogy alig hallani valamit a zajban a gyári fülhallgatón keresztül, gyorsan megoldottam: venni kell normális fejhallgatót.

Így jött képbe a hangoskönyv.

A hangskönyvek nagy baja, hogy kevés van belőle. Ugyanis gazdaságosan nehezen csinálható üzlet. Szóval még a fejlett nyugaton is kb. 1:8 az arány, pedig ott ez még veszélyes is lehet, csúnya büntetést lehet kapni az "illegális" megosztásért, mégis 1 hangoskönyv átlag 8 emberhez jut el. Nyilván Kelet-Európában meg ennek sokszorosa a szám.

A magyar hangoskönyvek legnagyobb része pl. máig nonprofit, azaz a Vakok Szövetsége finanszírozta őket tagjai részére ingyenesen. Persze onnan aztán kimentek torrentre, meg maga a Szövetség is feladta a harcot sok esetben: hivatalosan is ingyenesített.

Nyugaton máig megy a háború az "illegális" megosztás ellen. Teljesen értelmetlenül. Egyszerűen nem jó az üzleti modelljük. Kb. mintha be akarnák tiltani az autózást azon az alapon, hogy elveszi a lovaskocsik munkáját.

A lehető legrosszabb hangoskönyv persze a számítógépes hanggal felolvastatott. Egyszer próbáltam, pár percnél tovább nem bírható.

Címkék: közélet
53 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr9917888289

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2022.07.27. 13:54:48

a hangoskönyv profi módon művelve rádiós hangjáték. megint ugye a szocialista kultúra.

jónévez 2022.07.27. 16:06:23

@cvsvrs:
Hát nem.
-hangoskönyv
-rádiójáték
-hangjáték
Nagyon különböznek.
Hangoskönyv az, amikor (pl) a Parasztregény-t felolvasta (azt hiszem) Törőcsik Mari. Nagyon juj volt, pedig olvasni szerettem.
Most a "Csend" megy délutánonként, azt nem tudom ki olvassa fel, de jó.
Mindenesetre egyik sem hangjáték (nem is rádiójáték, csak hangoskönyv.
Még akkor sem, ha a rádiószínház nevű műsorban adják.

jónévez 2022.07.27. 16:08:50

@cvsvrs:
(A szocialista és a kultúra szavakat egy mondatban amúgy sem használjuk. Még félreérti valaki)

2022.07.27. 16:24:25

@jónévez:
törőcsik mari tipikusan a szocializmus egyik kultikus alakja. körhinta, édes anna, pacsitra, macskajáték. ilyesmit nem termel ki a kapitalizmus mondván, hogy ezek nem népszerűek.

jónévez 2022.07.27. 16:29:09

@cvsvrs:
De semmit nem veszítettem volna, ha nem termeli ki Törőcsik Marit. (Arról is beszéltem, de nem is figyelsz)
És azok a filmek méltán nem népszerűek.
Egyben igazad van: a kapitalizmus tömeg-filmtermelése sem a jó filmek felé mozdítja a dolgot.

2022.07.27. 17:02:30

@jónévez:
ne viccelj már. ezek népszerű filmek voltak. kultikus művészfilmek. a szocialista filmipar termékei.

jónévez 2022.07.27. 17:20:15

@cvsvrs:
Egyrészt: a népszerű nem biztosan fedi a jót.
Másrészt: a mozibajárás volt a népszerű, és ha mást nem adtak, ezt nézték. Azt, hogy az újságíró azt hazudta, hogy jó is, az nem jelent sokat.

2022.07.27. 17:34:46

@jónévez:
te szolnokon a cigánytelepen nőttél fel?

2022.07.27. 17:37:33

@jónévez:
a cigányok utálták ezt a kultúrát.

2022.07.27. 17:45:37

a parasztok szerették tőrőcsik marit. legalább is errefelé.

2022.07.27. 18:06:31

a szocialista kultúra a parasztokra volt szabva. (egyébként azzal a céllal, hogy a hagyományos paraszti kultúrát felváltsa urbánusság.) a rendszerváltás utáni kereskedelmi kultúra pedig a cigányokra van szabva. aki rasszizmust kiált az nézzen körbe. a cigánykodás a kulturális főáram. az van elnevezve kereszténységnek, vagy minek. és a buziskodás a másodvonal. az a liberalizmus.

és ez nem rasszizmus és homofóbia. magyarországon vidékies jobbágyparaszti többség van elnyomva. az a népelem, amelyik relatív többségben van.

2022.07.27. 18:12:24

a paraszti és a cigány kultúra egyesítése.
s3-eu-west-1.amazonaws.com/artportalhu/images/content/cikk/igazgyongy3.jpg
ritók néném alapítványában. aki soros "ügynök".
kevert fajúak "amber" színűek.
nlc.p3k.hu/uploads/2018/05/l-ritok-nora-09-1-768x576.jpg
értem persze, hogy orbán se rassszista.

jónévez 2022.07.27. 18:37:53

@cvsvrs:
Figyel, öreg, ne kötözködj. Tanulj jó modort.

Tulajdonképp nem vagyok valóban a világ legműveltebb embere, de azért van értékítéletem. Azok nem azok.

Mihelyt elmélyedtél a modortanulásban, utána actrollkodásból is kifogyhatnál, meg a végeérhetetlen szófolyamból is, pláne a flood-ból.

jónévez 2022.07.27. 18:44:33

@cvsvrs:
Itt van, megint összehoztál 5 hszt, ahelyett, hogy pár mondatban válaszolnál. Lehetőleg összefüggően.
Miért van, hogy én meg tudom tenni?

Az pedig valóban szocialista kultúra, hogy legalábbis lecigányozzuk a más álláspontút. Le is nácizzuk, ha úgy hasznos. Érved nem volt még ma sem, -ami nem mindik baj, csak azt ne ezekkel pótold.

2022.07.27. 18:50:24

@jónévez:
amire magyarországon azt mondják, hogy kereskedelmi televíziós kultúra az alapvetően cigány kultúra. cigánykodás. és ehhez kapcsolódó buziskodás. utóbbit elnevezték "liberalizmusnak". előbbit meg "kereszténységnek".

2022.07.27. 18:53:14

@jónévez:
törőcsik mari a többségi magyarok körében népszerű volt. a cigányok körében nem.

Gery87 2022.07.27. 18:56:19

@jónévez:

Igazad van a fasizmus, nácizmus, meg a Zorbán és a zokniszandálos rezsiszilárd és Gulyás Gergely "mifasz közöd van hozzá csicska?" kormányinfós keresztény jobboldalisága sokkal jobban képviseli:)

Gery87 2022.07.27. 18:58:34

@cvsvrs:

francokat nem, már megint álmodtál magadnak valamit?

erol 2022.07.27. 18:59:24

@jónévez: Szóval szerinted Törőcsik, Latinovits, Sinkovits, Major, Fábri, Huszárik, Jancsó stb. szar, szocialista. Halkan kérdezném, akkor mi a jó?

Gery87 2022.07.27. 19:01:38

@cvsvrs:

" a rendszerváltás utáni kereskedelmi kultúra pedig a cigányokra van szabva."

Cigányokra és prolikra.

" magyarországon vidékies jobbágyparaszti többség van elnyomva."

Vidéken is prolik vannak már.

2022.07.27. 19:03:49

@Gery87:
a cigánytelepeken is nézték törőcsik marit. aha. olyankor a gyerekek bandáztak. a családok múlattak.

2022.07.27. 19:10:38

@Gery87:
a cigány kultúra alapja az, hogy a pillanatot kell uralni, minden pillanatban. nem számít a múlt és kevéssé a jövő. a zsidókeresztény kultúra = szentek, a fehér kultúra = sztárok , a cigány kultúra = celebek világa.

jónévez 2022.07.27. 19:14:12

@erol:
Mondtam én olyat? Vagy csak:
-azt mondtam, hogy (például említve) Törőcsik Marit ki nem állhatom. (És persze a "szocialista művészet" egy csamó alkotását sem.
-azt mondtam, hogy a szocialistát és a kultúrát ne emlegessük egy mondatban. Nehogy félreértsék.

Arról pedig néked sem tartozom beszámolóval, hogy szerintem jók-e azok, akiket mondtál, avagy azonkívül ki, vagy mi a jó.
Érdekes ez a szocialista vitakultúra, ahol külön magyarázkodásra hívnak fel.
Elmondtam az álláspontom, és én elég kultúráltan tettem. Nem tartozom egy követelődző szocialistának sem további magyarázattal, pláne ilyen kivagyi felszólítás után.
-

jónévez 2022.07.27. 19:21:58

@Gery87:
Vannak, és nem is csak "már", az bizonyos.

De szerintem azoknak, akiket ez a film (most épp a Körhinta) készült (elég propaganda-céllel), valójában nem tetszett. Már tizenéves koromban ellenérzésem volt, pedig még (mint minden tizenévesnek) voltak "izmus"-aim.
Csak nem tudtak mást nézni a moziban.

erol 2022.07.27. 19:27:44

@jónévez: Bocsánat, ha nagyon durva voltam, csak arra kaptam fel a fejem, hogy azt mondtad: "szocialistát és a kultúrát ne emlegessük egy mondatban".
Miközben azt látom, hogy kb a rendszerváltás óta szinte megszűnt a kultúra a korábbi évekhez képest. Persze születnek kiváló alkotások manapság is csak nagyon ritkán, akkoriban meg tömegesen.

jónévez 2022.07.27. 19:33:20

@Gery87:
Látod, látod.
Pont ilyen a szocialista vitakultúra.
Tulajdonképp írtam is a debreceni butusnak, hogy a cigányozáza után már a nácizást várom
Ügyesen viselkedtél, megmutattad.

jónévez 2022.07.27. 19:40:13

@erol:
Nem volt az annyira tömeges, inkább csak az vitte előre a kevésbé jó filmeket, hogy például egy Latinovits játszott benne. És igazi színészek, akik még azt is tudták, hogy filmen másként kell, mint színpadon.
Ha nem ő (és persze a többi jó színész) játszana, akkor nem nézném meg a "Fény a redőny mögött"-et. Mert önmagában nem a legjobb történet.

erol 2022.07.27. 19:51:57

@jónévez: Persze, akkor is volt gyenge produkció, de manapság mintha csak az lenne.

erol 2022.07.27. 19:58:08

@jónévez: Azért simán fel tudnék sorolni 50-60 jó színészt, rendezőt, írót, zenészt, képzőművészt a "szocialista" korszakból.

erol 2022.07.27. 20:01:27

Ja, és akkoriban voltak nézhető műsorok a TV-ben (színház közvetítések, tv filmek, ismeret terjesztő filmek stb.), manapság nézhetetlen a TV.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.07.27. 20:03:45

@erol:

Én nem is nézek normál tv-csatornát, legfeljebb választási kampány időben.

De a legtöbb népszerű tv-sóból eleve csak a nevüket ismerem.

erol 2022.07.27. 20:04:12

Nem beszélve az undergroundról: Bizottság, URH, Trabant, Topo, stb...

tűz fal 2022.07.27. 20:27:01

@jónévez:
A rádiójáték és a hangjáték nem ugyanaz?

sync 2022.07.28. 16:54:34

@cvsvrs: Tulajdonképpen a cigányok viszik tovább a középkori magyar paraszt mentalitást. Ugyanilyen lehetett a magyar falu vályogházaival, utcán perlekedő asszonyaival, mezítláb szaladgáló gyermekeivel.

2022.07.28. 17:37:10

@sync:
csak a parasztok nem ilyenek.

2022.07.28. 17:47:09

@sync:
leszámítva a póriasságot. a paraszti kultúra uradalmi jellegű. rendezett közigazgatáson és szabad választáson alapul.

a paraszti világban a mezővárosok, beosztott községek, falvak alkostnak egy járát. a járások egy megyét. a megyeszékhelyel egy vármegyét. amiben rendezett közigazgatás van. és szabad választás. minden paraszt maga választhatja meg a földesurát. több földesúr van.

a cigány kultúra nem ilyen. egy hipotetikus cigány állam egységállam egy népvezérrel. nincs rendezett közigazgatás és nincs szabad választ. a népvezér van, amíg le nem váltják, vagy meg nem ölik.

egy ismerősöm cigánytelepen tanít. róm.kat. iskolában. ahová a megyéspüspök, az érsek bíboros és a pápa képét a tablóra. és a cigány gyerekek azt kérdezték, hogy melyik a "nagyfőnök". a lila ruhás, a piros ruhás, vagy a fehér ruhás. melyik a legnagyobb hatalmú, a legerősebb, ők azt szolgálják. azt az egyet. ez a törzsi tudatuk. és elmondta, hogy a fehér ruhás a nagyfőnök. de az nagyon messze lakik. a piros ruhás is elég messze. úgy, hogy ők nem mennek oda. ellenben a lila ruhás másnap megy az iskolába. és a gyerekek megegyeztek, hogy akkor a lila ruhást elfogadják. de a többit nem. és ha lila ruhás kéri, a másik kettőt el teszik láb alól. és így ő lehet a "nagyfőnök".

sync 2022.07.28. 18:01:08

@cvsvrs: Csak te hiszel ilyen marhaságban. A németek nem hiába hívják a magyarokat cigánynemzetnek. Bizony a te elgondolt, ideális viszonyaihoz képest cigányéletet éltek. Tolvajlottak ezerrel. Szavukban bízni nem lehetett.

2022.07.28. 18:22:30

@sync:
a görög katolikus egyház többek között azért képes inkább téríteni a cigányság körében, mert abban van egy érsek-metropolita. ő a nagyfőnök. legfeljebb kinevez néhány alvezért. és ennyi. és ő a metropolita, amíg él, vagy amíg meg nem hal, vagy meg nem ölik. a tiszai cigányság elsődlegesen a görög katolikus egyházban képes integrálódni véleményem szerint.

2022.07.28. 18:24:33

@sync:
ha a németek nem értik a különbséget a cigányok és a parasztok között, akkor az ő bajuk. a cigányok és a parasztok összefognak ellenükben úgy, majd elveszik tőlük a gyáraikat.

sync 2022.07.28. 18:27:01

@cvsvrs: Mindegy az, hogy milyen példamutató keresztények is lesznek, rasszista magyarság soha nem fogja integrálni őket, örökre a falu szélére lesznek szorítva. Ez pedig a magyarság kára lesz.

sync 2022.07.28. 18:29:23

@cvsvrs: A szemükben cigány vagy és ez nem is esik túl messzire az igazságtól.

2022.07.28. 19:18:11

@sync:
engem nem zavar különösebben.

2022.07.28. 19:23:01

@sync:
az orbánizmus asszimilálta a cigányságot. az orbánizmus favorizálta ágazaok egytől egyig azok, amiben a cigányság hagyományosan jól teljesít. a földművelésben az állattartás, statikus építőipar, nehézgépgyártás, jövedéki áruk kereskedelmel, falusias vendéglátás, versenysport, határvadászok, stb. ezek asszimilálják a cigányságot.

sync 2022.07.28. 19:25:30

@cvsvrs: Aki akkora mélymagyar, mint te, csak valamilyen asszimiláns lehet.

2022.07.28. 19:28:43

@sync:
és felmérik, hogy az iskolázatlan underclass milyen nagy számban szavaz erre a vezérkultúrára. és elmennek ezekbe a településekre. ezek egytől egyig cigánytelepek. csak az orbán. csak a fidesz.

a parasztok megosztottak. a magyar faluban a fideszes jelölt mellett rendre van egy független. aki tényleg független. orbán a magyar faluban is elérte a célját. nincs ellenzék. a jobbágyok számára a szabad választás lényeges. a cigány kultúra felülről vezérelt.

sync 2022.07.28. 21:21:30

@cvsvrs: Egyedül még a cigányok nem asszimilálódtak, de tudom, hogy csak egy unatkozó nyugdíjas vagy.
Hol vannak az újvárosi svábok, a létai románok, nyirségi tirpákok.
Mennyivel színesebb világ lenne, ha a mifajtánk nem akarta volna beolvasztani őket. Dehát katonáéknál csak egynyelvű vezényszó lehet. Az úri betyárok elpusztították a kultúránkat. Aztán tudod, hogy mivégre?

sync 2022.07.28. 22:20:25

@cvsvrs: Át akarsz verni engem. Ismerem a munkásságodat még Béndek Péter blogjából is. Ez nem a te hangod. Egyébként már a királyság idején megindult az egynyelvűsítés, csak épp ideje nem volt rá befejezni.

jónévez 2022.07.29. 19:58:19

@tűz fal:
Tulajdonképp majdnem igazad van a rávezető kérdéssel.
Valóban sűrűn hívják a rádiójátékot hangjátéknak.
Azonban annakidején hangjátéknak a zenésebb darabokat emlegették a Magyar Rádióban, míg rádiójátéknak a prózaibbat (és nem zárta ki, hogy van benne kicsi zenei betét)
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása