magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Trükkös Boriszov

Tegnap ismét megtette azt Bojko Boriszov, amit rendszeresen szokott.

Ahogy ezt írtam pár napja, tüntetések vannak egy ideje a kormány ellen. A legutóbbi tegnapelőtt egész nagy volt, ránézésre kb. 70 ezer ember Szófiában, s még ugyanennyi összesen 5 nagyvárosban.

Boriszov 2009-ben lett először kormányfő. 2013-ban nagy tüntetések voltak ellene, a fő ok az áram árának emelkedése volt. Lemondott ezért szinte azonnal. A 2013-as választásokat ezután megnyerte, bár nem lett többsége kormányalakításhoz. De az ellenzékének megalakult kormánya csak 3 hónapig bírta. Az új, 2014-es választásokat pedig megint Boriszov nyerte, s ekkor már lett elegendő parlamenti többsége.

2017-ben megint lemondott Boriszov, ezúttal arra hivatkozva, hogy pártja elbukta az elnökválasztást. Persze a parlamenti választást megnyerte, így megint ő lett a kormányfő. Egészen a 2021-es tüntetésekig, amikor megint lemondott.

Ezután következett 7 (hét) választás, melyből 5-öt nyert Boriszov, 2-n pedig kicsivel lemaradva második lett. Azóta volt 3 rendes kormány (értsd: nem ügyvezető kormány), melyből 1 - az első - volt Boriszov ellenzékéé, ez 8 hónapot bírt ki. A másik 2 kormány Boriszov pártjának támogatásával lett.

Most az utolsó ilyen kormány mondott le, mely 2025. januárja óta van. Ezt hivatalosan nem Boriszov vezeti, hanem egy bizalmi embere. (Nehéz magyar párhuzamot mondani: mondjuk mintha lemondana Orbán, ő csak a Fidesz elnöke maradna, s Szíjjártó lenne a miniszterelnök. Közben minden lényeges kérdésben persze ugyanúgy Orbán döntene, mint előtte.)

Boriszov kemény ellenzéke - a PP-DB - számára ez most hatalmas csapda. Az lett volna az érdekük, ha Boriszovék ragaszkodnak a hatalomhoz, így sok tüntetést lehetett volna még tartani, lassan növelve saját nem túl nagy népszerűségüket.

Most mi lesz? Próba lesz téve alakítható-e új kormány a parlamenten belül. Ennek 2 módja lehet:

  • ugyanaz megalakul ismét, ami most lemondott,
  • Boriszovék koalícióra lépnek a PP-DB-vel;

mindkettő jó Boriszovnak, miközben az ellenzékének egyik se jó.

Szóval marad a harmadik lehetőség: ismét parlamenti választás. Valószínűleg tavasszal. Ami megint jó Boriszovéknak, de nem jó a PP-DB-nek.

Vicces. A tanulság: nem szabad ravasz emberrel szórakozni, mert átlát gyorsan az ellenség tervein. S eleve alapvető: nem elég, ha elégedetlenség van a kormányzat ellen, ha ezzel együtt nincs erős, népszerű, egységes ellenzék.

lemond a kormány

50 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr3619010827

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Boldeone2 2025.12.12. 07:11:14

Így működik egy demokrácia!

- 70 ezer ember az utcákon
- Lemondó miniszterelnök
- Új választások.
.
Plusz: januártól euro bevezetés...

Orbán mikor mond már le? Meddig akar még egy kvázi diktátorként " uralkodni" ?

Ezért írom mindig: kizárólag a tisztán arányos választási rendszer a járható út és a gyenge vezetés Kelet- Európában!

Képzeljünk el egy plurális demokratikus, liberális Oroszországot; úgy most háború sem lenne és nincs a temérdek áldozat...

Jövő tavasszal mi is választunk, hogy marad az autokrácia vagy elindulunk a demokratizálódás útján

.

Bili 2025.12.12. 09:36:08

@Boldeone2: El lehet szórakozni arányos választással amíg béke van és nyugalom. Ukrajnában választást sem tartanak. Ha baj van nem lehet szórakozni. De még békében is csak a baj van vele. Látjuk milyen jól működik az arányos rendszer a németeknél, osztrákoknál, Hollandiában: szépen lassan süllyednek le. Románok most pukkanak ki, bulgároknál is csupa siker a kormányzás. De Budapesten a közgyálésben is milyen szépen működik az arányos rendszer, ugye?

Nem tudom hány ellenpélda kell a hülyeségre. Nincsen csodaszer, ahogy filozófus mondta, mindennek a végén az ember áll. Ha az jó, akkor jó, ha nem akkor nem. Az emberanyag meg egyre gyengébb nyugaton, ezért is süllyednek.

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2025.12.12. 09:42:28

Egy újabb példa, hogy milyen jó is az arányos választási rendszer. :-)

Talán úgy tudom elgondolni, hogy az arányos rendszer inkább arra jó, hogy ne legyen semmilyen komolyabb változás, bebetonozza a viszonyokat, a többségiben pedig könnyebb változást elérni. Ha jólét van, akkor évtizedekig jó az arányos, de ha meg géz van, és az eltespedt viszonyokat fel kéne rázni, akkor meg nem lehet semmi komoly változást elérni. És persze a gazdaság urainak, akik valóban irányítanak, jobb az arányos. Be is fogják vezetni az EU-ban, hamar rájönnek majd. Ja, nem rendekezik róla az alapszerződés. Akkor kereskedelmi szabályok alapján fogják megszavazni. :-) Az írott szöveg kijátszása, már úgyis jól megy nekik.

Boldeone2 2025.12.12. 11:06:04

@Bili: Budapesten a kormány vezette be újra az arányos választási rendszert. Ugye lehetm ha a politikai érdek is úgy kívánja!
Németország "nem süllyed sehová" szuperül van, politikailag. A gazdaság az autóipar szerkezetátalkulása miatt stagnál. Sem Bulgária sem Románia nem hasalt el, a románok túlköltekeztek

Mi újság Magyarországgal? Itt Orbánnak teljhatalma van, mégis maradtunk a szegényházban...De a pereputtya mesésen gazdag lett.. Erre jó az aránytalan rendszer...

Glokta 2025.12.12. 11:40:41

@fofilozofus: Igen, az arányos rendszer korlátozza a politikai hatalmat, de a kétpártrendszer (amit az aránytalan rendszer előbb-utóbb kitermel) túl kiélezetté teszi a politikai versenyt, aminek az eredménye a fenntarthatatlan választási ígéretek és osztogatások (2002, 2006, 2022, 2026 is annak néz ki). Ha a "politikai hatalom" száznapos programot meg árstopot eredményez, akkor talán jobb az, ha vissza van fogva.

Persze fel lehet hozni az Orbán által kiépíteni próbált domináns pártrendszert alternatívaként (és van ahol tényleg jól működik - pl. Szingapúr), csak annak meg ez a veszélye hogy az elit belekényelmesedik a hatalomba.

Na hát ez van, nincs tökéletes rendszer, de az igazság az, hogy (azzal szemben amit te folyamatosan sulykolsz) a magyar szinte biztosan nem fog fog radikálisan változni, mert az aktuális győztesnek gyakorlatilag sose áll érdekében arányosabbá tenni.

F1őr 2025.12.12. 11:53:04

@Boldeone2: minek mondjon le úgyis újra lesz választva.

gigabursch 2025.12.12. 13:20:23

@Boldeone2:
Nedves álmaidban.

Azért mert 70 ezer talmudista belpesti kretén nem lemondani kell, hanem kitessékelni őlet át országból.
Amúgy se hívta ide őket senki.

Gery1987 2025.12.12. 13:22:20

Szerencsére utóbbi probléma most nálunk már nem áll fenn.

gigabursch 2025.12.12. 13:22:56

@Boldeone2:
Azért kaptatok ilyet, hogy lássátok a saját bőrötönön, hogy mekkora határ szar...
De nem értem a problémád!
Ezek szerint mégse jó?

Most már akkor döntsd el melyik köpésed aká állssz!

_Neville 2025.12.12. 14:38:50

@Boldeone2: Ja, milyen jó is a permanens kormányválság. Így aztán lehet bármit is tervezni :D

Boldeone2 2025.12.12. 15:44:42

@_Neville: Az egyensúlyt kellene megtalálni valahogy. Az sem jó, ha lényegében bebetonoz egy kormányt a választási rendszer, mint nálunk
A plurális demokrácia sorvadt állapotban, 2 nagy párt küzd...

gigabursch 2025.12.12. 16:36:07

@_Neville:
Ez mindig csak az anarchista rohadékoknak jó, akik zavarosban szeretnek halászni.
Aki ehhez tapsikol, az vagy elmeroggyant, vagy egy alávaló féreg.

gigabursch 2025.12.12. 16:37:10

@Boldeone2:
Figyi!

Nem a kormány betonozza be, hanem az ellenzéki alkalmatlanság, iböl valójában az emberek ⅔-a nem kér.

Boldeone2 2025.12.12. 16:54:52

@gigabursch: Dehogynem kér!

Jövőre le lesznek váltva, vagy erővel elzavarjuk őket, ahogy bolgároknak is sikerült!

Boldeone2 2025.12.12. 16:57:44

444.hu/2025/12/10/magyar-peter-szombaton-irany-a-karmelita

A fő gond, hogy " töketlen az ország"...

A bolgároknak sikerült, a szerbeknek is majdnem...De arra " tökös " emberek vannak...

Billy Hill 2025.12.12. 17:00:06

Hehe, a magyar FB-n ez a bolgár kormányválság a demokrácia diadala, miért nincs nálunk ilyen, bezzeg itt, bezzeg ott... Az nem teljesen világos, hogy miért kívánatos, ha 100 ezer ember (akik elmentek tüntetni) akarata felülírja milliók akaratát (akik legutóbb elmentek választani) - vagy ha ez a jó, akkor 2006-ban le kellett volna mondani az igazságbeszéd után, de hát fontosabb volt a hatalom a szemét KISZ-es akarnoknak. Mármint a másiknak. :-)

valis47 2025.12.12. 17:37:06

@Boldeone2: Angliában is 2 nagy párt van (igaz már inkább csak így volt). Ja és ott 33%-kal lehet parlamenti többséget szerezni. Méghozzá majdnem kétharmadosat (persze ott nincs kétharmados szabály, mindenre elég a feles parlamenti többség, szóval nem számít). Eközben a Reform 14%-kal 5 mandátumot tudott szerezni.

Boldeone2 2025.12.12. 19:22:37

@valis47: Az más, történelmi választási rendszer. Ne kövessük a rossz mintákat! Ide - fiatal demokráciaként ( ha még az egyáltalan az ország..) az arányos rendszer " dukál"...

alöksz róz 2025.12.12. 20:06:03

Trükkös Boriszov
tjükkös bojiszov :-)

valahol azért sajnálom, hogy ennyire kikoptak ezek a ballib köpködők

alöksz róz 2025.12.12. 20:42:33

@valis47: "Ja és ott 33%-kal lehet parlamenti többséget szerezni." - ez a korábbi választási rendszerünkben is így volt.
mégis nagy lépés lenne a demokrácia irányába, ha akár csak ahhoz visszatérnénk.

igaza van a boldinak, ha demokráciát akarunk hosszabb távon is, akkor nálunk arányosabb rendszer kell. ne tudjon senki megint állampárti rendszert kiépíteni, mint ahogy a fideszmaffia teszi.

alöksz róz 2025.12.12. 20:49:28

@Bili: "Nincsen csodaszer, ahogy filozófus mondta, mindennek a végén az ember áll. Ha az jó, akkor jó, ha nem akkor nem." - ez így van, de ezt az ókori görögök mondták, nem a digitális harcostársad, akit mindig felszopsz :-)

a modern demokráciákban meglévő korlátozások arra jók, hogy ne tudjon a rossz vezető túl nagy hatalmat szerezni és el lehessen zavarni.
(ebben véletlenül okosabbak vagyunk, mint a régi görögök, de hát nekünk sokkal több a tapasztalatunk a különböző rendszrekkel)

alöksz róz 2025.12.12. 20:52:10

@Glokta: "csak annak meg ez a veszélye hogy az elit belekényelmesedik a hatalomba" - belekényelmesedik, ez a veszélye? ne viccelj már, ez veszély?

az a veszélye, amit itt nálunk is látunk, hogy mindenre is rá akarják tenni a kezüket.

Nevem senki. 2025.12.12. 22:31:20

@Boldeone2: Miből gondolod hogy le lesznek? Mert a Median azt mondta?

Nevem senki. 2025.12.12. 22:34:11

@Boldeone2: MP nem mer odamenni ahova orban?

valis47 2025.12.13. 06:32:02

@alöksz róz: Tehát nagy előrelépés lenne, ha tisztán egyéni vk-s rendszerre térnénk át?
Akkor lenne jelenleg 88 mandátuma a Fidesznek, 18 az Egyesült Ellenzéknek, másnak 0.

alöksz róz 2025.12.13. 09:57:57

@valis47: tehát nem tudsz olvasni.
a szavakat lehet, hogy érted, de egy összetett mondatot a kontextusában nem vagy képes értelmezni.

valis47 2025.12.13. 11:03:00

@alöksz róz: Akkor mesélj, melyik választáson szerzett a Fidesz 33% szavazattal többséget ebben a mai igazságtalan választási rendszerben, amely már nem is demokrácia?
Ellentétben a tisztán egyéni képviselős rendszerekkel, amelyek bezzeg demokráciák...
És igen, 1994-ben az MSZP 33%-ot szerzett listán, így lett többsége. Köszönhetően a kétfordulós rendszernek (A Fidesz 2014-ben 45%-os listás aránnyal kétharmadot, de 2010-ben, 2022-ben is átlépte az 50%-ot, 2018-ban is kis híján elérte).
Igaz a többi koalíciós kormány esetében az MDF 1990-ben 25%-os, a Fidesz 1998-ban 30%-os listás aránnyal alakított kormányt, az MSZP 2002-ben és 2006-ban is 42-43%-kal, de akkor kellett a liberális már törpepárt is mindkétszer, amelyet az MSZP-s listán szervezetten, stratégiai okból átszavazók vonszoltak át a küszöbön.

valis47 2025.12.13. 11:18:20

Szóval a lényeg: a legalacsonyabb listás arány ami mellett abszolút többséget szereztek, 1994-ben volt. Csak mivel elaprózódtak a szavazatok, ez is elég volt az egyéni győztesekkel együtt. Más kérdés, hogy a külföldi pénzügyi körök belezsarolták Hornékat, hogy így is lépjenek koalícióra az SZDSZ-szel.

gigabursch 2025.12.13. 11:50:16

@valis47:
Évek óta vagy kussolnak, vagy taktikai terelő szófosást tartanak az elemi matekból is mindig megbukó "ellenzékiek", mikor előkerül a kérdés, a régi választasi rendszerben a közel tízezer szavazókör adatai alapján mi jönne ki végeredményben?

Segítek majdnem 4/5-öd.

Gery1987 2025.12.13. 12:34:19

@gigabursch:
Nedves álmaidban faskokam, nedves álmaidban maximum.

Gery1987 2025.12.13. 12:35:08

@_Neville:

Nem mintha sokkal szarabbak lennének a mutatók mint nekünk 15 év betonstabil NER után:D

Gery1987 2025.12.13. 12:37:06

@alöksz róz:

Az hogy a valasztok fele kétharmadot hoz egy pártnak mindenképp rossz.
Azokról nem is szólva akik el sem mennek szavazni.

alöksz róz 2025.12.13. 14:23:24

@valis47: "Akkor mesélj, melyik választáson szerzett a Fidesz 33% szavazattal többséget ebben a mai igazságtalan választási rendszerben, amely már nem is demokrácia?" - javaslom, tanulj meg olvasni.

alöksz róz 2025.12.13. 14:27:21

@Gery1987: "Az hogy a valasztok fele kétharmadot hoz egy pártnak mindenképp rossz." - attól függ, mi az hogy a választók fele, és attól is függ, milyenek a körülmények.
pl. 51% az miért mindenképp rossz?
ha egyenlők az esélyek és mindenki számára ugyanazok a feltételek és körülmények, akkor simán elfogadható, egy ügydöntő népszavazáson se kell több.

valis47 2025.12.13. 16:33:11

"mégis nagy lépés lenne a demokrácia irányába, ha akár csak ahhoz visszatérnénk"

Ja, lehetne visszalépésesdivel sakkozni, mint régen, az nagyon demokratikus.

alöksz róz 2025.12.13. 16:45:10

valakinek vagy komoly gondjai vannak a szövegértéssel, vagy totál elhülyítette a fideszesség :-)

alöksz róz 2025.12.13. 18:01:14

@valis47: nem számolják hozzá senkiéhez automatikusan a visszalépők kapott szavazatait...

én úgy csinálnám, hogy legalább 50%+1 szavazattal lehessen egyéni mandátumhoz jutni.

Gery1987 2025.12.13. 18:47:05

@alöksz róz:

Mert az csak a fele, de totalis konszenzusokat nem igénylő hatalmat ad.
Senki sem akar olyan összejövetelen, esemenyen se lenni ahol a társaság fele dönt mindenről, a másik felét meg ignoraljak..
Ezek nem szoktak működni hosszútávon.

alöksz róz 2025.12.13. 19:09:54

@Gery1987: a népszavazás pont ilyen.
és annál demokratikusabbat nem tudtak eddig kitalálni.

alöksz róz 2025.12.13. 19:12:07

@Gery1987: tökéletes megoldást, ami mindenkinek jó és/vagy mindenki véleménye figyelembe van véve a döntéskor, lehetetlen kitalálni, és valahogy csak el kell dönteni...

valis47 2025.12.13. 20:55:25

@alöksz róz: Ahhoz kétfordulós rendszer kell, erre gondoltam.

De az egész töredékszavazósdi túlbonyolítása a rendszernek, amit átlag ember nem lát át, de ha jól értem, a "győzteskompenzáció" miatt úgy érzitek, a magyar rendszer igazságtalan, olyan demokráciákénál is igazságtalanabb, mint a brit és a francia?
Pedig van benne logika, ha a vesztesre adott szavazatok számítanak, akkor a győztes "felesleges szavazatai" miért nem érnek annyit?

Boldeone2 2025.12.14. 00:18:46

@valis47: Pedig van benne logika, ha a vesztesre adott szavazatok számítanak, akkor a győztes "felesleges szavazatai" miért nem érnek annyit?"

- Dehogy van! A győztes már megkapta ami jár neki, minek duplán jutalmazni!

Nem véletlen, sehol a világon nincs ilyen

Gery1987 2025.12.14. 11:13:13

@alöksz róz:

Igen, de a szavazatra jogosultak 25% val kétharmaddal kompromisszumokkal kormányozni nem a legjobb választás:)

valis47 2025.12.14. 11:22:50

@Boldeone2: A legtöbb helyen olyan sincs, hogy a vesztes jelöltre adott szavazatokért listás helyeket osztanának ki valamilyen képlettel.

Németországban meg gyakorlatilag eltörölték az egyéni választókerületeket, csak formálisan vannak, de a helyeket a listás szavazatok szerint osztják ki - ha egy párt ennél több egyéni jelöltje nyer, akkor a leggyengébben teljesítőket kizárják, legutóbb 23 ilyen eset volt, hogy az egyéni jelölt hiába nyert, elvették a mandátumát. Ennek kb. semmi értelme azon indokláson túl, hogy "megőrzi az egyéni kerületek személyes kötődését". Hát ja, ha nem veszik el a győztes jelölttől a győzelmét például.

valis47 2025.12.14. 11:28:49

Szóval a legtisztább az lenne, ha az egyéni és a listás szavazatokat nem vegyítenék, sem győztes-, sem veszteskompenzáció nem lenne... esetleg kétkamarás parlament, ahol a felsőházban ülnének az egyéni képviselők (szenátorok), az alsóházban a pártlistáról bejutottak, a hozott törvényeknek pedig mindkettőn át kellene menniük.

alöksz róz 2025.12.14. 12:58:23

@valis47: "Ahhoz kétfordulós rendszer kell, erre gondoltam." - na és, akkor lenne megint kétfordulós.

nem, vagy direkt nem jól érted, vagy tényleg nem tudsz olvasni :-)

alöksz róz 2025.12.14. 13:32:38

@valis47: a legtisztább a teljesen arányos rendszer lenne, ahol mindenki kb. annyi mandátumot kapna, ahány százalékot elért

alöksz róz 2025.12.14. 13:33:36

@valis47: a kétkamarás parlament szerintem is jó lenne.

alöksz róz 2025.12.14. 13:42:34

@Gery1987: a szavazatra jogosultak kizárólag a ballibek beteg elméjében számítanak, amikor elvesztik a választást

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.12.15. 17:13:13

@Boldeone2: elzavarod te a kurva geci anyádat te barom.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása