magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Buksisimogatás az Egyház feladata?

A kőkemény szovjet ateista harcot már nem vették át a szatelitállamok a II. vh. után. Immár nem a vallás gyors megsemmisítése lett a cél, hanem csak ellehetetlenítése.

Ennek egyik módszere volt a lenéző, paternalisztikus módszer. Kb. "hadd hókuszpókuszoljanak, majd lassan elhalnak".

A kommunista kép a templomról kb. az volt, hogy idős pap hadovál marhaságokat, közben furcsa mozdulatokat végez, s ezt nézi tucatnyi, otthonkába öltözött özvegy idős néni szájtátva. S sajnos nem is volt messze ez a valóságtól, tényleg az egyedül maradt idős nénik voltak a legnagyobb templombajáró csoport.

A liberális ateizmus csavart egy kicsit ezen a képen, de a lényeg azonos maradt. Az egyház továbbra se "pofázzon" bele a közéletbe, sőt az emberek magánéletébe se, ne legyen véleménye semmiről, mert "az állam el van választva az egyháztól", viszont simogassa reggeltől estig rákos kisgyerekek buksiját, na jó, néha oszthat ételt is! S aki ezt nem fogadja, az onnantól nem igazi keresztény!

A friss ÉS-ben ezt nyíltan is kimondja Perinta: "A szeretet nem egy elvont gondolat. De arról filozofálni, hogy Szűz Mária szűzen fogant-e, vagy van-e feltámadás – nagyon kényelmes, azzal nem kell csinálni semmit, gondolkodom róla, esetleg írok valamit róla. De a szeretet cselekedeteket követel. Nem maradhatok passzív például akkor, amikor Magyarországon az alkotmányt úgy módosítják, hogy a transzszexuális emberek jogait elveszik, mert tudom, hogy ők is az Isten képmására vannak teremtve, akárcsak én. Fel kell szólalnom mellettük, és ez már munka." - értsd: a hitigazságok lényegtelenek, ami egyedül fontos az a küzdelem nem keresztény értékekért. Miért? Mert "szeretet".

Maga a perintista egyházkép is teljesen abszurd. Ez nem katolicizmus, hanem egyfajta radikális protestantizmus. Idézet: "Az nem biztos, hogy egyházat akart [Jézus], de az biztos, hogy vándorprédikátorként Jézus-követők testvéri mozgalmáról álmodott. Ahol mindenki egyenlő, pontosan azért, mert az Isten képmására van teremtve. Az már a történelem hordaléka, hogy az egyházak teljesen más irányba vitték el ezt az elképzelést. De amíg üldözték, vagyis 300 éven át, ameddig nem vált államvallássá, addig sok jele megvolt ennek a forradalmi egyenlőségnek. Konstantin császár alatt viszont teljesen a politika nyomása alá kerül, és az oltár és a trón szövetsége a mai napig tart." Ez már olyan Dan Brown magasságú "teológia".

A denbraunista vallás alapjai pedig ezek:

  • volt ez a Jézus nevű kissé málé, de rendes alak, aki csupa jót akart,
  • Jézus végülis amolyan hippi volt, nem tanított semmit, csak szeretetet, tulajdonképpen csak azt hirdette, mindenki napozzon a parton, éljen ahogy akar és fogadja el, hogy mások így tesznek,
  • de a sok I. századi buta, fogatlan, mucsai zsidó nem értette meg őt,
  • különösen ez a Pál nevű diktátor írta át tanításait, a pálizmus immár azt hirdette: tilos napozni a parton, mindenki éljen pöspöke utasításai szerint, s gyűlölje azt, aki nem így tesz,
  • aztán a dolgok egyre rosszabbra fordultak: jöttek a szadista pedofil római pápák, s átírták a Bibliát,
  • végül a munkát befejezte Konstantin, aki a Bibliát betiltotta, új Bibliát szerkesztett, de még annak olvasását is betiltotta az egyszerű népnek,
  • halvány reménysugár a nagy sötétségben, hogy időről időre megjelennek mindentudó emberek - pl. Beer, Iványi, s persze a legnagyobbak legnagyobbika: Perinta -, akik igyekeznek világosságot önteni a sötét mucsai fejekbe, elmagyarázva az igazi, parton napozós és ott mindenkit elfogadó eredeti szeretet-Jézust!

127 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr9717884225

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gógita 2022.07.23. 15:18:39

@cvsvrs: "a római pápa szent lélek választottja. és ebből következően a hit és az erkölcs dolgaiban té-ved-he-tet-len. "

Ilyen ex cathedra tanítást meglehetősen ritkán tesznek közzé.

Gógita 2022.07.23. 15:25:45

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "Holnap azt mondja Ferkó hivatalos tanításként, hogy házasodhatnak azonos neműek. Mi lenne? "

Nem fogja ezt kijelenteni ex cathedra.

De, tegyük fel. Akkor az egyház nem fogadná el tőle. Pontosan rámutatva és igazolva, hogy miért nem?!
Tehát nem vélemény, vélekedés alapján, hanem igei alapon és az egyház korábbi tanítása alapján.

A bíborosok most is kiadtak egy dubiát, amikor rezgette a lécet a Pecsa Mamával, elváltakkal, homokosokkal meg hasonlóakkal kapcsolatban.

christianae.wordpress.com/2019/05/15/valasz-szuletett-a-negy-biboros-altal-benyujtott-dubia-levelre/

Nem is lett ezekből dogma.
Minden más, ami nem ex cathedra, csak egy vélemény, álláspont, még a pápától is.

Gógita 2022.07.23. 15:32:54

@cvsvrs: "a protestánsok aligha gondolják az, hogy volt kijelölt vezető.
"

Csak ugye az egyház létrejötte után ezerötszáz vagy kétezer évvel később létrehozott magánfelekezetek (Kálvin János egyháza, Luther Márton egyháza, VIII. Henrik egyháza, Joseph Smith egyháza...), szekták véleménye mennyire releváns???

2022.07.23. 15:39:11

@Gógita:
ez az ún. infallibilitás. amit i. vatikáni zsinaton fogadtak el. amikor a pápa hit és erkölcs dolgaiban ex catedra kijelent valamit, akkor péter tanítószékéből beszél és az úgy van.

a dogmában van egy kiskapu. nincs megmondva, hogy mit is jelent az ex catedra beszéd. ha nyilatkozik az olasz tévé híradónak, akkor nyilván nem az. ha kiáll a szent péter téren, akkor nyilván az. utólag dönthetnek úgy, hogy azt a pápa mégse ex catedra jelentette ki. csak úgy mondta.

ezt az ortodoxok nem fogadják el. ők azt mondják, hogy "az egyház" tanítása örök. van egy örökkön örökkön élő tanítás. amit az emberiségnek követnie kell. de ezt ezt nem élő ember hirdeti (leszámítva jézus krisztust). a protestánsok is ezt vallják.

csak a protestánsok azt gondolják, hogy ez az ősiség a népvalláson alapul. és ebbe az őspogányság egyes elemei is beleférnek. feltéve, hogy az általános emberséget hirdetik és nem evilági bölcseleten alapulnak. így lehet egy ősi templomromnál tűzimádás. vagy "ütős jam session". modern kori sámánizmus.

amire a katolikusok azt mondják, hogy ez így nem lehet. nem a nép mondja meg, hanem a tanító hivatal. és az ortodoxok is azt mondják, hogy tanító hivatal. csak nem a pápai. vagy nem feltétlen.

2022.07.23. 15:46:56

@Gógita:
a protestánsok azt vallják, hogy semmennyire. luther és kálvin se voltak tévedhetetlenek. lehet őket követni. nem kötelező. beleszületsz a reformátusságba. és az egy élő egyház. az egy népegyház, a népvallás, aminek része a biblikus hitvilág.

_Neville 2022.07.23. 16:46:50

@Gógita: semennyire. Épp ezért én csak az ortodoxok kritikáját tudom komolyan venni a pápai primátus kérdésében (meg másban is). A protestantizmus komolytalan.

2022.07.23. 17:04:16

@_Neville:
nem tudom, hogy miből gondolod, hogy ez kritika. talán azért annak, mert te se értesz vele egyet.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.07.23. 17:16:17

@_Neville:

De mondhat szinte mindent, más kérdés, hogy ritkán használja.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.07.23. 17:18:39

@Gógita:

Ha kimondja,, KÖTELEZŐ elfogadni, vedd észre. Nincs vita a tévedhetetlenséget illetően.

_Neville 2022.07.23. 17:29:41

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: nem így van . Nem mehet szembe dogmákkal, a szent hagyománnyal, hiszen akkor nyilvános eretnek, ami magától beálló kiközösítéssel jár, így a pápai szék is üressé válik. Továbbá csak hit és erkölcs dolgában tehet ilyet.

_Neville 2022.07.23. 17:31:59

@_Neville: mármint csak hit és erkölcs dolgában tehet csak ex chatedra kijelentést, de a dogmák és a szent hagyomány abban is korlátozza.

2022.07.23. 17:32:25

@Gógita:
magyarországon nem az lmbtq veszélyezteti római katolikus hegemóniát. hanem a keresztény államnemzetbe vetett hit. amit (protestáns) néptanítók hirdetnek ökumenikus jellegggel. ha ezek a népszerű "újpogányok" a reformáció nyomdokain haladva meghirdetik a magyar katolikus népvallást, akkor rómának túl sok hívője nem marad.

és a görög katolikusok ezt csinálják debrecenben legalább is. úgy vannak vele, hogy nekik túl sok hívőjük nincsen. nagyot nem veszthetnek. néhány éve már róma alá voltak rendelve. és szentképet csókolgattak máriapócson, most meg templom melletti romkocsmában cseh tamást énekelnek.

és a koncepció beleillik orbán foci egyházába. aminek rósa márk (marco rossi) a modern kori apostola a keresztségben.

vasútihíd 2022.07.23. 17:33:11

A belülről bomlasztás az egyik leghatékonyabb taktika

_Neville 2022.07.23. 17:36:20

@cvsvrs: a görögkatolikusok ugyanolyan katolikusok, mint a római rítusúak. Teljesen egységes a tanítás, egy római áldozhat bizánci rítusú liturgián és fordítva, minden szentség elfogadott. Nem."néhány éve" vannak Róma alatt, hanem amióta uniáltak vele sok évszázaddal ezelőtt a rítusukat megtartva.

2022.07.23. 18:06:52

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
a vatikán jelenleg egy abszolút monarchia, amiben a pápaválasztó bíborosoknak nincs ellenállási joga. a magyar aranybulla 800 éves. abban ezt kimondták

a (protestáns) néptanítók azt mondják, hogy magyarország apostoli királyság. és abban időnként lehet tojni pápaságra. a római hit szerint persze nem lehet. ahhoz egy új katolikus népegyházat kellene hirdetni, ami katolikusnak vallja magát és a vatikántól független úgy, hogy rómán kívül is lehet szent szék.

persze ez ellentétes róma eredeti törekvéseivel. ami azt mondja, hogy egy globális világegyházra van szükség. föderatív világegységre és nem konföderációra (ahogyan a protestánsok és az ortodoxok is szerveződnek). és erre a válasz az, hogy ez nagy egység az ökumené. amit formálisan vezessen róma. abban a pápa csak egy öregúr, a püspököknek és a bíborosoknak van hatalmuk.

2022.07.23. 18:19:53

@_Neville:
amióta a metropólia önállóságot kapott már csak formálisan vannak rómának alárendelve.

például.
GÖRÖGKATOLIKUS MOTOROSOK ZARÁNDOKLATA
Program:
8:30-tól érkezés
9:30: Gyerekek kismotoros felvonulàsa (0-7 éves korig, kismotor, futó bicikli, bicikli, bármi, minden felvonulónak ajándék jár)
10:00 Ügyességi feladatok – robogó szépségverseny, lassúsági verseny, kipufogó hangnyomàs (értékes nyeremények több kategóriában)
11:00 Szent Liturgia motoros áldással (prédikál Bátor Botond pálos szerzetes)
Utána közös ebéd, közben zenél a Parókia Band.
Napközben véradási lehetőség.

nem tudom, hogy a szentszék a robogó szépségversenyről mit gondol. bőgetik a motort kipufogó hangnyomás értékeléssel. majd utána szent liturgia közös ebéddel.

ez róm.kat. nézőpontból alsóhangon szinkretizmus, de inkább újpogányság.

2022.07.23. 18:34:52

@_Neville:
görög katolikusok sátrat állítottak zajló campus fesztiválon. ahol a keleti katolikus főegyházmegye fodrász (!) tanulói bárkinek vidám frizurát készítenek. ez egy mai hír.

tessék. a görög katolikus fodrász lány fújja a hajlakkot.
hd.gorogkatolikus.hu/hirek_images/hirek_5301_4.jpg
és közben bárki olvasgathatja a szentírást.
hd.gorogkatolikus.hu/hirek_images/hirek_5301_5.jpg
a fodrásznál?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.07.23. 18:40:33

@_Neville: @cvsvrs:

A görögkatolicizmus a katolicizmus szerves része.

Egyszerűen a katolicizmusban több rítus van. A legnagyobb rítus a latin, a hívek 95 %-a ott van, de van más is. A bizánci rítusú katolicizmust szokás görögkatoilikusnak nevezni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.07.23. 18:42:30

@cvsvrs:

Így igaz. A katolicizmus abszolút monarchia. Más kérdés, hogy a szokásjog nem teszi lehetővé ennek gyakorlását is. Valójában inkább kollektív vezetés van ott, a római pápa keze meg van kötve.

_Neville 2022.07.23. 18:43:04

@cvsvrs: "amióta a metropólia önállóságot kapott már csak formálisan vannak rómának alárendelve"
:D nem, ezzel pont hogy közvetlenül Róma alá kerültek, eddig az esztergom-budapesti érsekség is fölöttük volt a hierarchiában. Fogalmad sincs a témáról, ne erőltesd!

_Neville 2022.07.23. 18:44:44

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: én tudom, de a kolléga úgy magyaráz róla, hogy szemmelláthatóan még a Wikipédiát se csekkolta le a témában.

2022.07.23. 18:47:19

@_Neville:
pontosan értem, hogy az elméletben nem budapest-esztergomnak, hanem rómának vannak közvetlen alárendelve. gyakorlatban senkinek.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.07.23. 18:49:18

@_Neville:

Pontosan így van.

Nem létezik a katolicizmusban formális alárendelés. Csak autonómia van, ennek foka eltérő. Vannak részegyházak, ahol nagyon fokú: pl. az egyház maga választ vezetőt, nem a római pápa nevezi ki, de itt is ellenjegyzés kell a római pápa részéről.

Az ortodoxiában pl. létezik formális alárendekés, nulla hatalommal. Pl. az etióp egyház mindenkori új feje elmegy az alexandtriai pápához bejelentkezni, akinek egyébként nincs beleszólása ki legyen az etióp vezető, de ez a szokás megmaradt, mert korábban az etiópok alá voltak rendelve Alexandriának. Szóval amolyan udvariassági gesztus, hogy "elismerem, tőletek származunk, te vagy a tiszteletbeli első".

_Neville 2022.07.23. 18:52:02

@cvsvrs: már hogyne lenne? A pápa nevezi ki a görögkatolikus püspököket is, bármikor el is mozdíthatja őket, ugyanazokat a hitelveket vallják, szentségeik érvényes katolikus szentségek. Más a liturgia és néhány egyházfegyelmi kérdés, de ugyanolyan katolikusok, mint a latin rítusúak. Pont ugyanannyira van Kocsis Fülöp alárendelve Rómának, mint Erdő Péter. Se jobban, se kevésbé.

2022.07.23. 18:53:15

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
arról regélek, ami debrecenben történik.

a katolicizmusban van olyan, hogy a kozmetikusok csatornát indítanak tiktokon?

kérdezheted, hogy miféle kozmetikusok? a katolicizmusban nincsenek kozmetikusok. errefelé vannak. nyíregyházán nemrég rendezték a fodrászok és kozmetikusok szent bazil kupáját. nem viccelek.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.07.23. 18:55:41

@cvsvrs:

A kinevező a római pápa. Még a nagyértekű ingatlanügyletekhez is kell vatikáni aláírás.

S persze a teljes egyházi törvénykönyvük is a Vatikánban lett megalkotva, hatályra emelve.

A hajdúdorogi érsek alárendeltsége a római pápának AZONOS, mint az esztergomi érseké. A változtatás lkényege: a hajdúdorogi érsek nincs immár alárendelve Esztergomnak.

2022.07.23. 19:00:41

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
pontosan értem, hogy ez van elméletben.

ez a pápai bulla (magyar fordításban)

A magyarországi, bizánci rítusú Hajdúdorogi Metropolitai Egyház alapítása

FERENC PÜSPÖK, Isten szolgáinak szolgája
a dolog örök emlékezetéül.

Lelki előrehaladását és kormányzását a Magyarországon élő bizánci rítusú krisztushívőknek Mi, akik Péter utódjának igen súlyos feladatát gyakoroljuk, magunk is szívünkön viseljük, s ezért egy nekik jobban megfelelő egyházszervezetet kívánunk létrehozni. Meghallgatván tehát tiszteletreméltó testvérünket, a Keleti Egyházak Kongregációjának bíboros prefektusát és a többi érdekeltet, legfőbb apostoli hatalmunknál fogva a Hajdúdorogi Eparchiát metropolitai egyház rangjára emeljük, amelynek neve Hajdúdorogi bizánci rítusú (Metropolitai Egyház) lesz, Debrecen városában létesítendő székhellyel, saját jogokkal és kötelezettségekkel. Szuffragáneus egyházmegyéi mostantól az ezen a mai napon létrehozott Nyíregyházi és Miskolci Eparchiák lesznek. Mindezt s a továbbiakat a Keleti Egyházak Kánonjainak Törvénykönyve szabályai szerint folytassák le. Ezenkívül a feladat elvégzéséről készüljenek el a szokásos okiratok és küldjék meg azokat az említett Kongregációhoz. Amit pedig ezzel az apostoli rendelkezéssel előírni kívántunk, annak megtartását örökre megparancsoljuk; minden ellenkező rendelkezés hatályát veszti. Ugyanakkor pedig úgy véljük, hogy e döntésünk az elkövetkező években számos üdvös gyümölcsöt fog majd hozni a mindennapi apostoli munkában és ennek az egész nyájnak a felvirágzásában.

Kelt Rómában, Szent Péternél, március hó tizenkilencedik napján, Szent Józsefnek, a Boldogságos Szűz Mária jegyesének főünnepén, az Úr kétezer-tizenötödik esztendejében, pápaságunk harmadik évében.

Pietro Parolin bíboros, államtitkár
Leonardo Sandri bíboros, a Keleti Egyházak Kongregációjának prefektusa
Francesco Di Felice, apostoli protonotárius
Leonardo Sapienza, apostoli protonotárius

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.07.23. 19:02:40

@_Neville:

"A pápa nevezi ki a görögkatolikus püspököket is, bármikor el is mozdíthatja őket"

Kivéve a teljesen autonómokat. Ott a római pápa nem nevez ki, mert előzetesen maga az illető egyház megválaszt, majd ezt a római pápa elfogadja vagy új választást rendel el.

A kisebb autonómiafok esetében és a nem-autonómoknál nincs előzetes választás, ptt sima kinevezés van a Vatikánból.

2022.07.23. 19:14:07

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
a gyakorlatban azt jelenti, hogy nincsenek alárendelve senkinek se. mert a vatikán kisebb dolga is nagyobb annál, hogy a hajdúdorogi metropólia ügyeivel foglalkozzon. és budapest-esztergom már nem szólhat bele.

_Neville 2022.07.23. 19:21:58

@cvsvrs: de pont ugyanez igaz a római főegyházmegyékre (metropólia = főegyházmegye) is. Abba is csak akkor szól bele a Vatikán, ha már olyan ügy van, ami odáig jut, vagy nem helyi kompetencia.

_Neville 2022.07.23. 19:25:58

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: az esztergomi érsek prímási hivatala is hasonló, konkrét hatalma csak a főegyházmegye és az alárendelt egyházmegyék felett van, az egri érseknek (meg ugye már többek között a hajdúdoroginak :) ) például jogilag nem főnöke Erdő Péter, csak első az egyenlők között a magyar püspöki karban.

_Neville 2022.07.23. 19:27:25

@_Neville: (mely püspöki karnak természetesen részei a görögkatolikus püspökök is, hiszen a magyar katolikus egyház mind a kettő.)

2022.07.23. 19:34:44

@_Neville:
amióta a vatikánnak vannak alárendelve azóta sokkal szabadabbak. nem a róm.kat. egyház diktál. nem tudom, hogy erdő péter mit szól ahhoz, hogy van görög katolikus karate, pilátes torna, fodrász és kozmetikus szent bazil kupa és ehhez hasonlók. akármi lehet görög katolikus. a görög katolikus nyári estéken fellép a nirvana (!) acoustic zenekar.

2022.07.23. 19:56:47

@_Neville:
magyarországon a rómaiak nem diktálnak a görögöknek. és azóta a metropólia működése nem abból áll, hogy máriapócson szent képeket csókolgatnak. hanem népvallásban gondolkodnak. népszerű dolgok mellé odaírják, hogy az gör.kat.

az egyházi iskola hagyományosan elitet nevel. ebben a róm.kat. és a ref. iskola hasonló. a református kollégium nem akar kozmetikus és fodrász tanulókat. felteszem a bencések, ciszterciek és a piarista tanító rend se. a görög katolikusok viszont mégis csak. és a görög katolikus műköröm készítők összemérik a tudásukat a szent bazil kupán.

ez egy új típusú populizmus. mert bármi lehet gör.kat. nem korlátozza szinte semmi. és bemennek a szakmunkás képzőbe. és sikeresebben cigány pásztorizációban, mint róma. elitista a sportban. pl. szent efrém kosárlabda akadémia. a debreceni egyetem és a breceni metropólia együttműködésében.

és ezt rómától (a római katolikus egyháztól) függetlenül szervezik.

2022.07.23. 20:16:20

@_Neville:
ma már a néptanítók a magyar királyságnak a nyugati kereszténységhez való csatlakozást megkérdőjelezik. ami az egyházszakadás előtt történt. és azt mondják, hogy van nyugati és keleti katolikus irányzat. és elmagyarázzák, hogy egyes árpád kori templomok őszerintük bizánciak. mert a magyar királyság a kereszténység egységét hirdette. (a korona se római, hanem latin-görög).

és azt mondják, hogy az attila koronája. mert attilának két felesége volt. egy keletről. a bizránci (teodória, becézve teodorika, röviden réka) és egy nyugatról a germán (brünhilda, becézve hildika, ildikó). a hunok jobbágyai magyarok voltak. magyarul beszéltek.

a magyarságkutatók is alátámasztják. és most majd jön még az, hogy a hunok valójában mongdolok. a magyar műveltség egy része az eurázsiai steppéről ered. amitől a róm.kat. egyház dob egy hátast. a gör.kat. meg majd azt mondja, hogy igen-igen, ahová elért bizánc is.

jónévez 2022.07.24. 02:52:46

Ez valóban elborzasztó, inkább nem is akarnám értelmezni.
Többször megjegyeztem már, hogy nem vagyok semmilyen vallású. Ákkor hogy jönnék már mások vallásának megmagyarázásához? Hát nem az a természetes, hogy elismerem mások lelki szükségleteit, és nem szájalok bele????
Nagyon nem értem, azt pedig pláne, amikor olyanok okoskodnak, akik tanulták bár, de csak az ellenségeskedésre használják a tanultakat.
Nálam agresszívabb emberek lefejeznék az ily befurakodókat ;)

jónévez 2022.07.24. 03:01:11

@jónévez:
(Bár mindevvel mégiscsak beleszájaltam. Bocsánatot kérek)

Gógita 2022.07.24. 12:08:16

@cvsvrs: "ha kiáll a szent péter téren, akkor nyilván az"

Nem. A dogmát hivatalosan ki kell hirdetni és közzé kell tenni. Ha csak úgy beszél a téren, az csak beszéd, prédikáció.
Ha konkrétan azért áll ki, hogy kihirdessen egy dogmát, csak az számít ex cathedrának. Ennek is vannak szabályai.

Gógita 2022.07.24. 12:14:02

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "Ha kimondja,, KÖTELEZŐ elfogadni, vedd észre. Nincs vita a tévedhetetlenséget illetően. "

Ha mint dogmát mondja ki. Nem, ha csak prédikál a misén vagy szól a néphez a Szent Péter téren, vagy nyilatkozik újságoknak.

A tévedhetetlenségről azért nincs - "hivatalosan" - vita mert dogma lett, ezért nem vitatható. Ez szerintem egy hibás döntés volt. Inkább hatalomtechnikai, mint hitbeli.
De együtt élünk vele.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.07.24. 12:20:25

@Gógita:

Éppen az a baj a katolicizmusban, hogy bármi dogma lehet, szimpla emberi döntés révén.

Gógita 2022.07.24. 12:21:40

@cvsvrs: "ez róm.kat. nézőpontból alsóhangon szinkretizmus, de inkább újpogányság. "

Nem feltétlenül, ha a szent liturgia teljesen külön program és megőrzik annak komolyságát, szent jellegét.
Hogy van benne egy motoros áldás, az ezt nem csorbítja.

Gógita 2022.07.24. 12:26:49

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Nem. A dogma előkészítése nem egy emberes, még akkor sem, ha a fő hatalom a pápáé. És sok mindennek meg kell felelnie. Neville is írta már. Pl. nem ütközhet egyetlen korábbival sem, stb.
II. JP sem tudta átvinni a Mária istenszülő dogmát (ha jól emlékszem a címére), pedig nagyon akarta.
De ez már nekünk, híveknek és a papság jó részének sok lett volna.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.07.24. 12:29:22

@Gógita:

Nem. A katolicizmus szerint a római pápa egymagában dogmát hirdethet. Az más kérdés, hogy ennek az abszurditását ők is átlátják, így ezzel nemigen élnek. De mag az elv már abszurdum.

Gógita 2022.07.24. 12:34:01

@cvsvrs: "amióta a vatikánnak vannak alárendelve azóta sokkal szabadabbak. nem a róm.kat. egyház diktál. "

Jajj, ez fájt.
A Vatikán nem a római kat. egyház?

Gógita 2022.07.24. 12:41:32

@cvsvrs: " erdő péter mit szól ahhoz, hogy van görög katolikus karate, pilátes torna, fodrász és kozmetikus szent bazil kupa és ehhez hasonlók. akármi lehet görög katolikus. a görög katolikus nyári estéken fellép a nirvana (!) acoustic zenekar. "

Ezek annyiban katolikusok, hogy katolikusok csinálják, rendezik.
Ez nem ütközik semmivel. Katolikusok nyugodtan rendezhetnek bált, kézművesvásárt, koncertet, fodrászversenyt is.
Ez része az egyház és a hívő emberek társadalmi integrációjának.
Abban a társadalomban, amelyet mi magunk is alkotunk, részei vagyunk.

A svábok sváb fesztivált rendeznek, a katolikusok katolikus fesztivált...
Így is meg lehet mutatni, hogy a vallásunk és az életünk nem korlátozódik a templomra és a heti egy misére.
Hogy a katolikusok, keresztények ott vannak a fodrászok, sajtkészítők között is, sőt, buliznak is, az illendő keretek között.

Gógita 2022.07.24. 12:48:20

@cvsvrs: "hanem népvallásban gondolkodnak. népszerű dolgok mellé odaírják, hogy az gör.kat. "

Ez a szocialista diktatúra előtt teljesen hétköznapi dolog volt. Az egyházak részt vettek minden társadalmi, közösségi megmozdulásban. A búzaszenteléstől az aratóünnepig. Nem volt kérdés, vagy furcsa.
Neked azért furcsa, mert elszoktunk ettől. Nem magunktól, hanem mert a szocialisták kiirtották a társadalom szinte minden rétegéből, megmozdulásából a keresztényeket. És visszaszorították a templomfalak, vagy az otthonok falai közé.

Most szokatlan, hogy ott is újra megjelenünk, ahol az elmúlt pár évtizedben nem.

Gógita 2022.07.24. 12:53:53

@cvsvrs: "a magyar műveltség egy része az eurázsiai steppéről ered. amitől a róm.kat. egyház dob egy hátast."

Aligha érdekes ez az egyháznak. Hogy melyik nép honnan jött, honnan nem.
Megtért vagy nem megtért, ez számít. A magyarságkutatás nem releváns egyházi szempontból.

Gógita 2022.07.24. 13:05:18

@jónévez: Ha figyelsz, nem arról van szó, hogy ne élhetne bárki úgy, ahogy akar. Élhet. Csak ha MÁSHOGY él, és mást tanít, mint egy már létező közösség, akkor ne tegyen úgy, mintha ő annak a közösségnek lenne a része!

Magyarán, ha pl. Perinta katolikus teológusnak állítja magát, de nem a katolikus teológiát tanítja, hirdeti, hanem MÁST, akkor az probléma, és ez jogosan irritálja a katolikusokat. Lépjen ki. Mondja, hogy én elvégeztem a katolikus teológiát, erről van egy papírom, de nem értek vele egyet. Mást hirdetek. (Vagyis nem vagyok katolikus teológus! Csak ekkor ugye a papírja sem érne semmit!!!)
Ez is oké.
De nem ezt teszi.

Ahogy azt is elfogadom, ha valaki csillámpóniként akar élni, és önmaga szerint ő csillámpóni. Oké. Hülyék mindig voltak. De mi közöm ehhez nekem?
Miért kellene a magát csillámpóninak képzelő őrült miatt egész társadalmi rendszereket, jogot, mindent felrúgni, szétverni? Fogalmakat - család, házasság.. - átértelmezni?
És miért tolják a saját hülyeségüket az én arcomba ma már léptem nyomon? (Lásd éppen folyó Pride, vagy az aktuális Coca reklámokon látható transzok...)

És főleg, miért fenyegethet embereket retorzió azért, mert nem tapsikálnak a hülyék saját hülyeségeihez?

Gógita 2022.07.24. 13:15:34

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Alapvető és nem vitatható hitigazságokat valahogyan ki kell mondani, le kell fixálni, hogy ne verjék szét folyamatos viták az adott közösséget, egyházat.
Ez általában zsinatokon dől el, határozzák meg, aztán a pápa hirdeti ki, kötelező jelleggel.

A folyamatban a zsinatok, a tanítóhivatal és sok-sok teológus és egyházi jogtudós, stb. vesz részt. Nem tudok olyan dogmáról, ahol egy pápa reggel felkelt volna és saját szakállára kihirdetett volna egyet.

Olyan lehet, hogy nem mindenki ért egyet adott dogmával.

Én a kevés dogma híve vagyok. Hogy csak a legszükségesebb hitigazságok, alapok legyenek dogmásítva, minden mást lehessen vitatni, kritikával illetni, kutatni, értelmezni.
Mindent, ami nem érinti az alapokat.
Pl. a Mária szerepéről szólók. Azokban lehetne hinni, de hiba volt kötelezővé tenni, dogmásítani.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.07.24. 13:17:33

@Gógita:

Isten kimondott mindent, nincs mit kimondani már.

Semmilyen alapja nincs egy ember tévedhetetlenségének.

2022.07.24. 13:54:33

@Gógita:
adva van az egyemes egyház. az egy. és vannak vallási irányzatok. azok sokfélék. róma, bizánc, moszkva vagy berlin különféle keresztény világnézetekkel rendelkeznek.

és mindjárt felmerül kérdés, hogy létezik-e olyan, hogy magyar vallás. a római katolikusok szerint aligha. a népi katolikusok szerint alighanem. és a magyar vallás ha létezik, akkor nyugatosságot, keletiesiességet, vagy az egyetemességet hirdeti-e.

szent istván idején a nyugati keresztséget vették fel a magyarok, vagy szent istván a kereszténység egységet és az egyetemességet hirdette. a honfoglalkók mennyiben voltak keresztények. a korona kinek a koronája, stb. ez hit kérdése.

Gógita 2022.07.24. 14:44:35

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "Isten kimondott mindent, nincs mit kimondani már."

A Biblia egy kódolt üzenet, dekódolni és értelmezni kell.

Az egységes egyházban pedig meg kell határozni, mely értelmezések az elfogadottak és melyek ezen belül azok, amelyek nem vitathatók. Ezek az alapok. Ez a Credo.
És a Credon kívül is meg kell tudni mondani a sok-sok értelmezésből melyek lehetnek az igazak és elfogadhatóak. Ehhez tekintély kell. (Lásd pl. a Credoban nincsen szó az LMBTQ-ról, de az egyháznak állást kell ebben is foglalnia. Mégpedig úgy, hogy azon aztán már ne legyen napi vita. Lásd Perinta. Ehhez kell egy legvégső fokozat, aki/ami után már a kérdés lezártnak tekintendő. Nálunk ez a fokozat és tekintély a pápa.)

Ezt a tekintélyt Péter kapta Jézustól. És nyilván nem pár évre tervezett Péterrel Isten, hanem az egyháza teljes élettartamára.

A pokol kapui nem csak az első Péter élete alatt nem fognak erőt venni az egyházon, hanem végig, ahogy az oldás és kötés hatalma sem csak az első Péter élete végéig szólt. Hiszen Jézus egyházat alapított és a péterségre építette, bízta.
Ha ez csak arra a pár évre szólt volna, amíg az első Péter (Simon) élt, annak nem lenne értelme.
Az egyház élete végéig szólnak. És végig a Péter a kőszila, amelyre az egyház épül.

Nem véletlen, hogy kétezer év alatt a katolikus egyház nagyjából egységes és változatlan tudott maradni, a protestánsoknál, meg ahány fej, annyi egyház. És csak a szakadás a biztos pont, meg a torzsalkodás.

Gógita 2022.07.24. 14:49:13

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "Semmilyen alapja nincs egy ember tévedhetetlenségének. "

De nem is erről van szó, hanem a Péter tévedhetetlenségéről, akire az egyház bízva van.
Ezért még egy rossz ember, rossz pap is lehet tévedéstől mentes, amikor Péterként, pápaként hit és erkölcs - tehát egyházi kérdés - dolgában ex cathedra kijelentést tesz.
(És az megfelel a már érvényes egyéb hittételeknek és a Bibliának, meg a Szent Hagyománynak.)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.07.24. 14:56:59

@Gógita:

Péter nem volt tévedhetetlen.

S ha még az is lett volna, ez hogy szállt át a későbbi római pápákra?

2022.07.24. 15:24:46

@Gógita:
az a katolikus hitvilág, hogy van "a" szent város, ahol a krisztus földi helytartója lakik és a világ minden országának hatalma és dicsősége felett rendelkezik és tévedhetetlen. ha lenne ilyesmi, akkor ez eléggé sátáni lenne.

2022.07.24. 15:25:43

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
a szent lélek által. a pápa szent lélek választottja.

2022.07.24. 15:36:07

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
mármint a katolikus hitvilágban. erdő péternek a szent lélek súgta a fülibe, hogy "horhe márió bergoljó". és akkor megszavazta. ha nem, akkor a szent lélek megviccelte. mert mindenfélét mondogat a bíborosok fülibe. és ezek után azt mondják, hogy itt van franciscus infallabius. ferenc a tévedhetetlen. péter a szent lélek közvetítésével átörökítette ezt a tulajdonságát erre az argentinra.

Gógita 2022.07.24. 15:38:57

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: A hivatallal. És csakis hit és erkölcs dolgában, vagyis az egyház legalapvetőbb hittételeinél.
Ez nem túl nagy kör.

A funkcionális, hatalomtechnikai célja meg világos: lezár egy vitát, hatalmi, tekintélyből fakadó szóval. Különben "ahány fej..."

Ez kb. olyan, mint amikor a köztársasági elnök aláír egy törvényt és az bekerül a M. Közlönybe. Előtte lehetett róla vitázni, utána már nem.
De kell egy legfelső, legutolsó szint, amely lezárja és kötelezővé teszi, azoknak is, akik nem értenek vele egyet.

Gógita 2022.07.24. 15:44:26

@cvsvrs: De nincs ilyen. Élhetne a pápa Pesten is. Ez lényegtelen. Történelem, hogy Róma lett a központi székhely. (Meg korábban Bizánc is.)
Volt egy ideig Avignon is... :-)

A pápa minden KATOLIKUS keresztény vezetője, nem mindenkié. Szó sincs arról, hogy a világ minden országát vezetné, meg főnöke lenne a világi vagy más vallások vezetőinek.

Gógita 2022.07.24. 15:49:36

Egyébként a dogmák is csak a katolikusokra vonatkoznak.
Nem is értem, mi a problémája azzal a nem katolikusoknak, hogyan lesz egy hittétel dogma? A pápa tévedhetetlensége folytán, vagy mert x ember megszavazta?

Római katolikus belügy. :-)

2022.07.24. 15:56:44

@Gógita:
a szent város először jeruzsálem volt, aztán avignon és most róma. a szentatya nem akar a világ felett uralkodni. oké, csak ugye egy is katolikus dogma, hogy a pápa krisztus földi helytartója.

Gógita 2022.07.24. 16:20:15

@cvsvrs: "hogy a pápa krisztus földi helytartója. "

Mi katolikusok szívesen elhisszük, amit Jézus mondott, és nem gondoljuk túl addig, amíg ki nem jön valami más, amit nem is mondott. :-)

Ez protestáns módszer. Lásd a kenyér megtörése és Krisztus testeként való vétele. Amelyre szintén Jézus adott nem igazán félreérthető utasítást. De a reformátorok másképp gondolják...

Ez Simon Péterré tétele kapcsán is így van. Nehéz félreérteni, de sokan próbálják sikerrel.

"„Hát ti mit mondtok, ki vagyok?” 16Simon Péter válaszolt: „Te vagy Krisztus, az élő Isten Fia.” 17Erre Jézus azt mondta neki: „Boldog vagy, Simon, Jónás fia, mert nem a test és vér nyilatkoztatta ki ezt neked, hanem az én mennyei Atyám. 18Én is mondom neked: Péter vagy, erre a sziklára építem egyházamat, s az alvilág kapui sem vesznek rajta erőt. 19Neked adom a mennyek országa kulcsait. Amit megkötsz a földön, a mennyben is meg lesz kötve, s amit feloldasz a földön, a mennyben is fel lesz oldva.”"

Ez nem egy rövidtávú program, Simon életének végéig, hanem az egyházról szól, az egyház életéről, amelyen nem csak addig nem vesznek erőt a pokol kapui, amíg az első Péter él.
Hanem az egyház teljes élettartama alatt. És ez alatt mindvégig a Péter a kőszikla!
Persze, mint mindent, ezt is félre lehet értelmezni, ha nem akarjuk magunkat alárendelni ennek, egy másik Péternek, hanem saját bizniszt akarunk, a mi vezetésünkkel, péterségünkkel.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.07.24. 16:24:27

@cvsvrs:

Kétélem., hogy a Szentlálek aljas gazembereket választana.

Gógita 2022.07.24. 16:31:22

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Mindenki bűnös. Csak bűnösökből lehet pápát is választani!

A fenti idézet így folytatódik:

"21Ettől kezdve Jézus jelezni kezdte tanítványainak: Jeruzsálembe kell mennie, sokat kell szenvednie a vénektől, a főpapoktól és az írástudóktól, megölik, de harmadnap feltámad. 22Péter félrevonta, és szemrehányást tett neki ezekkel a szavakkal: „Isten mentsen, Uram! Ilyesmi nem történhet veled.” 23Megfordult és rászólt: „Távozz tőlem, sátán! Botránkoztatsz, mert nem arra van gondod, amit az Isten akar, hanem arra, amit az emberek akarnak.” "

Gógita 2022.07.24. 16:33:44

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "Veszélyes módszer ez. "

Melyik? Tartani magunkat ahhoz, ami meg van írva?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.07.24. 16:34:49

@Gógita:

Bűnös ember tévedhetetlen? Nem hiszem.

Ez az egész egy pánikreakció volt a Vatikánban a XIX. században. Akkor találtak ki a korábban sose létezett "római pápa tévedhetetlensége" tant, mely ellentétes a Bibliával és a SZH-nyal.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.07.24. 16:37:44

@Gógita:

Veszélyes dolog Isten helyére a római pápát állítani, s tévedhetetelneséget adni neki.

Remélem, Patagóniai Ferkó ál majd hatalmával és a buzulást ex cathedra dogmává teszi. Na akkor leszek kiváncsi mit szólnak ehhez a tévedhetetlenséget védőlk...

A katolicizmus megtisztulásának útja a tévedhetetlenség elvetésén keresztül vezet.

Gógita 2022.07.24. 16:45:06

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "Veszélyes dolog Isten helyére a római pápát állítani, s tévedhetetelneséget adni neki."

Ilyesmiről szó sincs. Szerintem Jézus sem így értette. :-)

De valakinek ki kell mondania a végső szót, minden vitás kérdésben.
És ehhez tekintély, hatalom kell.
Ezt Jézus is tudta.
Különben szétszalad a nyáj. Ahogy ez a protestáns és más eretnek lázadásokkor meg is történt végül. Amikor önjelölt Péterek jöttek és szétszaggatták az egyházat, ellenségeskedést vetve keresztények közé. :-(
Kinek a munkája ez? ...

2022.07.24. 16:47:32

@Gógita:
a reformáció a népvallást hirdeti meg, amibe beemeli a biblikus hagyományt. így akármi, a krumplilángos is lehet szentség feltéve, hogy azt ÚGY fogyasztják.

Gógita 2022.07.24. 16:52:33

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "Ez az egész egy pánikreakció volt a Vatikánban a XIX. században. Akkor találtak ki a korábban sose létezett "római pápa tévedhetetlensége" tant, mely ellentétes a Bibliával és a SZH-nyal. "

Én is feleslegesnek tartom ezt a dogmát. De, ha nem írják le dogmának, akkor is a pápának van hatalma ehhez. Mármint hit és erkölcs, tehát egyházi kérdésekben hittételt kihirdetni és kötelezővé tenni.

Én nem pánikreakciónak látom, hanem inkább azt, hogy a legújabb kori Mária dogmákat másképp nem tudták volna kihirdetni. Mert azok indoklása alapul a pápai tévedhetetlenségen.
Más dogmákat nem is hirdettek ki azóta, ahogy emlékszem.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.07.24. 16:56:09

@Gógita:

Nincs szükség emberi végső szóra. Ez guruság. A püspökök meg nem guruk, hanem emberek, tévedésekkel tele.

2022.07.24. 16:56:48

@Gógita:
ha ez AZ egyházról szól, akkor a szentatya mégis csak az összes hívő földi helytartója mondván, hogy ő és csak ő szent péter örököse.

Gógita 2022.07.24. 17:31:23

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "Remélem, Patagóniai Ferkó ál majd hatalmával és a buzulást ex cathedra dogmává teszi. Na akkor leszek kiváncsi mit szólnak ehhez a tévedhetetlenséget védőlk..."

Ha lenyugszol, te is tudod, hogy ez nem lesz.
A pápa NEM áll az LMBTQ bűnök mellett, csak az LMBTQ-ban szenvedő emberek mellett.
A kommunikációja persze elbaltázott volt.
Hogy azért, mert diplomatikus akart lenni, nehogy a pogány média és politikai világ megint rátámadjon az egyházra, vagy azért, mert maga sem gondolta át jól, azt nem tudom.

"A katolicizmus megtisztulásának útja a tévedhetetlenség elvetésén keresztül vezet. "

Ez már nem opció, mert dogma. Csak a nem alkalmazás, nem ráhivatkozás a lehetőség.
Ez a mindenkori pápától függ. Hogy pl. le akar-e tolni az egyház torkán olyan dogmákat, amikkel sokan nem értenek egyet? Lásd: Mária dogmák.

Gógita 2022.07.24. 17:38:56

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Hogyne lenne. Minden kormányzatban van egy végső döntéshozó. A kormányfő.
És az egyház elég nagy szervezet ahhoz, hogy legyen, kell neki kormányzat és vezető.

De a lényeg nem is ez, hanem az, hogy azt csináljuk, amit Jézus mondott. Lásd fent! (Vagy lásd az "ezt cselekedjétek az én emlékezetemre" című részt az Eukarisztiáról, ami a protkók szerint kárhozatos bálványimádás. Holott Jézus nem viccelt, azt mondta, amit mondott. Világosan le van írva. Az is. Ahogy a péteri hivatal alapítása is. Stb.)

A vita tehát Jézus és köztetek van.

Gógita 2022.07.24. 17:39:49

@cvsvrs: Újra írom: az összes római katolikusé.

2022.07.24. 17:45:40

@Gógita:
ne viccelj már. parlamentáris demokráciában a vésgő szót az országgyűlés mondja ki. amelyik megválasztja a kormányfőt, és le is válthatja.

az egy másik kérdés, hogy magyarország nem parlamentáris demokrácia, demokrácia valódi parlamentarizmus nélkül.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.07.24. 17:47:15

@Gógita:

A dogmát Isten adja, így abszurd egy emberi végső döntéshozó.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.07.24. 17:48:51

@Gógita:

A jelenlegi római pápa homoklobbista, legfőbb vágya ennek beiktatása egyházába. Nyíltan persze fél kimondani ezt, ezért gerinctelen módon össze-vissza beszél.

jónévez 2022.07.24. 23:08:51

@Gógita:
Á, hiszen vagy te nem figyeltél, vagy rosszul fogalmaztam :D
Hiszen ugyanezt szerettem volna kifejezni.
Pontosan ezt sérelmeztem, mint te. Igen, az a bántó, az a szemétség.
Most ezt vitatnánk? Hát majd legközelebb jobban körülírom :D
(Nem nekem kell fejtágítót tartani, plane, mikor ugyana húrt pengetjük)

jónévez 2022.07.24. 23:11:43

@jónévez: (de szóljatok, ha nem szeretnétek, hogy nemcsak debrecenimádas és büdös zsidó úzálas) vonaltól mentes is megszólaljon

Gógita 2022.07.24. 23:58:47

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "A dogmát Isten adja, így abszurd egy emberi végső döntéshozó. "

Hogyan? Megnyílik az ég és alászáll egy papirusztekercsen vagy pendrive-on, készen, megfogalmazva?

Vagy van a Biblia és ki kell silabizálni, hogy mi a lényeg?
Aztán VALAKINEK azt ki kell hirdetnie, és kötelezővé kell tennie?
Mert csak úgy magától ez nem történik meg.

És neked is újra írom: mindegy mi a mi véleményünk, ha Jézus azt mondta, amit.

jónévez 2022.07.25. 00:18:21

@Gógita:
Akkor megkérdrzhetrm, miről szól a vita?

Mert ha én római katolikus lennék (mint a család) akkor nem kérdőjelezném meg, hogy a dogmát Isten adja, pláne nem Jézusra hivatkozván.
Hiszen Jézus azt mondhatta, amit Isten is mondhatna, nem?
De nem értek hozzá, hát érdekelne jól körülírva is a dolog.

jónévez 2022.07.25. 00:24:21

@jónévez:
(Mint láthatod, nem ellenségként kérdezem. Tényleg érdekelnek dolgok -nem kell hívőnek lenni hozzá)

jónévez 2022.07.25. 00:32:12

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
""Isten kimondott mindent, nincs mit kimondani már.""
Oké, ezzel nincs is jogom vitatkozni.

""Semmilyen alapja nincs egy ember tévedhetetlenségének.""
Ezzel meg senkinek nincs joga vitatkozni.

Csakhát a hozzászólásfolyamatban azt veszítettem el, mire mondtad ezt.
Túl sok a Debrecen, nem tehetekbróla, elveszítem a fonalat. Pedig úgy igyakszem.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.07.25. 07:35:38

@Gógita:

Igen, megnyílt az ég, s lett Jézus. Ez a kereszténység alapja. Nem az, hogy Patagóniai Szivárvány Ferkó ex cathedra marhaságokat beszél.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.07.25. 07:36:15

@Gógita:

"Vagy van a Biblia és ki kell silabizálni, hogy mi a lényeg?"

Ezért voltak apostolok, s a SZH.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.07.25. 07:37:09

@Gógita:

" neked is újra írom: mindegy mi a mi véleményünk, ha Jézus azt mondta, amit"

Jézus semmit se mondott a római pápa diktátorságáról, sem tévedhetetlenségéről.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.07.25. 09:03:31

@Deak Tamas:

Ott volt az anyai nagymamám gyászmiséje. Az a vonalam görögkat.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.07.25. 09:11:13

@Deak Tamas:

Nem, nem volt semmilyen bolgár templom Bp-en a Vágóhíd utcai előtt. Korábban egy oltár volt a pap lakásán.

Miskolcon volt bolgár templom, de ma már orosz.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.07.25. 09:14:10

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: hű, tegnap voltam Keszthelyen. Az már dél/keleti szláv paradicsom lett.

Gógita 2022.07.25. 11:35:53

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: De erről Jézus rendelkezett, nem Ferenc! :-)

Értem, hogy te másképp oldottad volna meg az egyház vezetését, mint Jézus. De nem neked kellett erről döntened! :-)

Az a baj a sok önjelölt "Péterrel", meg "teológussal", felekezetalapítóval..., hogy szerintük másképp kellett volna xyz-t csinálni, mint ahogy Jézus csinálta.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.07.25. 14:07:17

@Gógita:

Egyszerűen a katolikus értelmezés nem indokolható meg a SZH-nyal, erre utaltam. Ahogy mondjuk a szeplőtlen Mária tanítés se.

vasútihíd 2022.07.26. 20:35:13

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Nem tudom miért nem ismered fel, hogy a ferenc által a rendszer belülről való gyengítése nem gerinctelen módszer hanem csupán egy hatékony politikai taktika amit látod nemcsak orbán tud alkalmazni az eu ellen.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása