magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

2020. május 24. 06:06 - MAXVAL bircaman közíró

Buggyanat

Az egyre jobban meghülyülő és ezzel párhuzamosan egyre agresszívabban tomboló Béndek mester kritikát ír Marx ellen.

Marxszal persze van baj, csak épp nem az, amiben a szerző kritizálja.

Az én bajom Marxszal az, hogy miután helyesen felismerte az elidegenedést, ami a modern társadalom alapvető és elkerülhetetlen baja, arra ment el a megoldásban, hogy minden oka a tulajdon, s emellett még ki is akarta számolni mennyi az, amit elvesznek a nagyurak a kisemberektől. Aztán a megvalósult kommunizmus - Lenin és utódai - bizonyította: nem a tulajdon a lényeg, s nagytőke nélkül is virágzik az elidegenedés.

Marx felismerte a problémát, de a rendszeren belül akarta azt megoldani. A liberalizmus fő jelszava - szabadság, egyenlőség, testvériség - jól mutatja a rendszer abszurditását:

  • első helyen van az egyéni szabadság, melynek maximalizálása abszurd önelletmondás, hiszen az egyének szabadsága éppenhogy kizárja egymást, s egy erre épülő társadalom nagyon kevesek által gyakorolt totális elnyomás lesz,
  • az egyenlőség jogi értelemben nem ér semmit, ha a gyakorlatban nem valósul meg sehogy se, hiszen hiába van mindenkinek törvényes joga palotában élni és a híd alatt aludni, ha ezen jogok közül csak az utóbbit képes mindenki a gyakorlatban is megvalósítani,
  • a testvériség, más szóval nacionalizmus, éppenúgy szétverte a szakralitást, ahogy az előző kettő is, sajnos ezt a mai, magukat - tévesen - antiliberálisnak gondoló konzervatívok nem veszik észre.

Marx azt mondta:

  • a testvériséget emeljük emberiség szintre, ez még egy értemes ötlet, bár materialista alapon képtelen vállalkozás,
  • az egyenlőség legyen csak gyakorlati (s mivel ez csak a legalacsonyabb szinten lehetséges, így természetes, hogy a kommunista államok életszínvonala alacsonyabb lett a hasonló fejlettségű kapitalista államokénál), plusz a jog teljes kizárásához vezetett*,
  • a szabadság pedig közösségi legyen, ami azonban mindenkit rabbá tett, hiszen ez ugyanaz az abszurdum kifordítva: nem-szabad emberek nem képesek szabad közösséget alkotni, ugyanúgy, ahogy az egyéni szabadság elsőbbsége se adhat nás a nagy többség számára mint alávetettséget.

A munka természetesen önmagában érték, s teljesen független a "piactól". Nyilván az értelmetlen mozgás nem munka.

A piacgazdaság pedig a modernitás legkártékonyabb találmánya, általa a munka célja immár nem valamiyen szükséglet kielégítése, hanem a profit. Nem véletlen, hogy még a legelvadultabb liberálisoknak se jutott soha komolyan eszüke telkesen piaci alapú államiságot bevezetni. A világ legliberálisabb államaiban is jócskán vannak piacidegen elemek, ezek nélkül ezek a rendszerek gyorsan összeomlanának.

Szerencsére jó korban élünk: a liberalizmus utolsó nemzedéknyi korszakát éljük. Szóval a Béndek-féle szellemi kártevők egyre inkább csak egy letűnő kor vicces bábjai, akiket kitömve egy múzeumban akár meg is lehet csodálni.

*

  • * Alekszandr Szolzsenyicin orosz író a harvardi egyetemen 1978-ban tartott beszédében ezt így fogalmazta meg: "Egész életemet egy kommunista rezsim alatt töltöttem el, s elmondhatom, hogy egy objektív jogi mérce nélküli társadalomban élni valóban szörnyű dolog. De egy olyan társadalomban se érdemes élni, melynek egyetlen mércéje a jog. Egy olyan társadalom, mely kizárólag a törvény betűjén alapul és soha nem törekszik magasabbra, nagyon ritkán képes élni az emberi képességek biztosította hatalmas előnyökkel."

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr7915712702

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nu pagagyí 2020.05.24. 09:56:47

A francia polgári forradalom által megfogalmazott "szabadság, egyenlőség, testvériség" axiómák, amire rendszerek építhetők.

Bármelyiket túlzásba viszik, vagy elhanyagolják szar rendszer lesz belőle. Példát eleget láttunk már, de most szerencsés, kortárs megfigyelői lehetünk a mostani elcseszett próbálkozásnak, amelyben a szabadságot hanyagolják és a testvériséget favorizálják. Az eredmény: szabadság nélkül testvériség sem lesz. Az újabb önkényuralmi próbálkozás is szemétre kerül, a szokásos emberi és társadalmi tragédiák kíséretében.

Hogy mit is mondott Marx, érdekelne, de a szerző ismét csak forrás nélküli hablatyolást mutatott be, amely már-már védjegyévé vált személyeskedő, zavaros blogjának.

Mr. Hyde 2020.05.24. 10:42:05

Marx nem a tulajdon megszűntetéséről, hanem helyreállításáról beszélt mindig is.

A tőkés termelési módból eredő tőkés elsajátítási mód, ennélfogva a tőkés magántulajdon az első tagadása az egyéni, saját munkán alapuló magántulajdonnak. De a tőkés termelés egy természeti folyamat szükségszerűségével létrehozza saját tagadását. Ez a tagadás tagadása. Ez nem állítja vissza a magántulajdont, de helyreállítja az egyéni tulajdont a tőkés korszak vívmánya: a kooperáció és a földnek valamint a maga a munka által termelt termelési eszközöknek a közös birtoklása alapzatán.”

A mostanában nagyon divatos, marxizáló, de liberális újbaloldal sehova nem vezető intellektuális antikapitalista elemzéseinél már csak vulgáris, bulváros marxizmus kritikák a fárasztóbbak.

Khonsu 2020.05.24. 13:13:23

"Nyilván az értelmetlen mozgás nem munka."

Értelmet pedig az ad neki, ha az általa előállított dologra van kereslet (akár a munkát végző személy által). Vagyis értéket a piac ad a munkának, önmagában csak értelmetlen mozgás.

Mr. Hyde 2020.05.24. 13:55:32

@Khonsu:

A munkának értelmet az emberi szükséglet ad.

A piac csak valamilyen árat ad a munka termékének, míg az érték a szükséglet kielégítésére irányuló használati funkció.

A piac teljesen haszontalan, értelmetlen, társadalmilag és ökológiaiag is káros tevékenységeket is képes életben tartani, ha az jól árazható.

Az emberi szükséglet biológiai konstrukció, a piac viszont társadalmi konstrukció, amit az erőforrások magánkisajátíta és a munka kizsákmányolása hoz létre.

a nagy hohohorgász 2020.05.24. 20:21:26

Ma fostam egy szaftosat a Tesco budiban és egyből rád gondoltam.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média