magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

A pénz nem minden

Sokszor megesett már, hogy azzal vádolnak, nem élek az elveim szerint. Mindig hamis a vád, éppenhogy mindig az elveim szerint élek, az utóbbi 15 évben mindenképpen. Amint ugyanis az ember közelebb van a halálhoz, mint a születéshez, elgondolkodik arról, mi az ami igazán fontos.

S itt nem valamiféle zavaros, buta, sírós romantikáról van szó. Sokszor elmondtam, nem azért választom azt, amit választok, mert szenvedni akarok, hanem pont ellenkezőleg: hideg számító önérdekből. A keresztény ugyanis önérdekből cselekszik, csak éppen érdekei magasabb szinten vannak.

Nemrég mesélte valaki, Indiában a hindu többségű részeken az alkoholt nem tiltják egyáltalán, szemben a muszlim területekkel, ahol eleve tilos, viszont az alkoholos italok üvegére ráírják, hogy kb. "gondold át, érdemes-e tönkretenned a családodat és karmádat részegségeddel!". Ez kb. a "fogyaszd mértékkel" nyugati felhívás hindu verziója.

Azaz igyál, ha nagyon akarod, de ha az ital rabja leszel, elrontod földi életeted, s még a karmádat is a követlkező életedre. S ez hat, Indiában az alkoholfogyasztás átlagban a tizede, mint a legtöbb európai országban. S nem szenvednek az emberek, hanem úgy érzik, a mértékletes fogyasztással saját önérdeküket segítik.

2007 óta másodszor teszem meg azt, amit minden liberális értékrend szerint hülyeség lenne meglépni: felmondok biztos munkahelyemen, s új helyre megyek, ahol a fizetésem kisebb lesz.

Jelenlegi helyemen 2 éve vagyok, most szeptember 17-én lesz a 2. évfordulóm, s felmondtam szeptember 1-jén október 31. időponttal. Két okból: egyrészt meguntam amit csinálni kell, másrészt rendkívül terhes a home office totális megszüntetése. Ráadásul minden műszakban irodai munka van immár, ma pl. 23-tól 7-ig dolgozom, ami teljesen abszurd: home office-ban még elviselhető, de irodában tényleg a lehető legnagyobb marhaság.

Új helyemen a mostani bruttó bérem 82 %-át fogom kapni. Nettóban a helyzet jobb: a mostani nettóm 86 %-át fogom kapni. (Kicsit több a fizetésen kívüli juttatás az új helyen.)

Mostani munkámról pedig cikket fogok írni pont 1 évvel kilépésem után, addig el fog avulni minden esetleges belső infó, ha ilyet véletlenül esetleg megosztanék, bár vigyázni fogok, ilyet ne osszak meg. A téma ugyanis kifejezetten érdemes megírásra. De ez nem írja felül a tisztesség szabályait: azaz hülyeség ellenében se nyúlok tisztességtelen eszközökhöz.

Címkék: közélet
95 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr5917920797

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GyMasa 2022.09.07. 08:06:13

Sok sikert az új munkához!

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.09.07. 08:14:14

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: és ott lesz home office? Milyen formában?

Gógita 2022.09.07. 09:13:59

@Deak Tamas: Otthonról lehet dolgozni! :-) :-)

Gógita 2022.09.07. 09:36:06

Én nem annyira önként, de évek óta egyre lejjebb megyek fizuban. És a munkák presztízsében is. Ez részben adódik abból, hogy lassan elveszítem minden motivációmat és ambíciómat arra, hogy kapaszkodjak, helyezkedjek, kikaparjam a jobb, nagyobb presztízsű melókat. A sorsra, gondviselésre bízom.

Ez nyilván a korábbi tapasztalataimból is adódik, amikor azt éltem meg, hogy nem becsülik semmire, ha jól dolgozom, ha becsületes vagyok, ha lojális vagyok, ha ÉRTEK HOZZÁ... Ha úgy hozza az élet, - új főnök jön, ambíciózusabb vagy rosszakaró munkatársak kifúrnak, nem lettem a főnök kedvence..., stb. - simán kitesznek.

Voltam már ügyvezető, beosztott, ilyen-olyan munkatárs. Végig jártam a teljes ranglétrát.
És unom már a kapaszkodást, helyezkedést.

Mivel hasonló korú vagyok Maxhoz, és tényleg bejártam már az utat rendesen, lentről fel és fentről le, kis magyar cégtől a nagy német multiig, közben nem csak a gyakorlatban tanultam meg mindent, de számos iskolában, képzéseken is..., általában sokkal képzettebb és tapasztaltabb vagyok egy átlagos jelentkezőnél.

Ami HÁTRÁNY, a munkaerőpiacon, és a cégeknél!

Pl. ha fejvadász, közvetítő keresi az embert a céghez, akkor egy x csavar helyérre ő csakis x csavart keres. Ha a jelentkező sokkal jobb, mint x, nem veszi fel, mert túlképzett, túl magas pozíciókban volt korábban, stb.

Vagy: ha az adott új cégnél az ott lévő főnök sem képzettségben, sem tapasztalatban a fasorban sincs hozzám képest, nem fog felvenni.

Vagy: Ötven fölött azért nem vesz fel, mert a főnök is sokkal fiatalabb, vagy azt gondolja, az öreg már nem fog ugrani, vagy nem lesz tanulékony, vagy jobban tudja és nem hallgat majd rám..., vagy nagyobb fizura vágyik több a szabadnapja, mint egy fiatalnak..., stb.

Stb-stb.

További súlyos hátrány, ha nem a szülővárosodban élsz, ahol a kapcsolatrendszered van, hanem elköltöztél máshová, és sokkal lazább kapcsolataid vannak. Mert ők nem fognak neked jó melót intézni.
Általában a max. az, hogy oké, küldd át az önéletrajzodat, majd továbbküldöm a HR-nek.
Köszi!

Szóval egy ideig az ember talpal, aztán elvállalja azt, ami jön. És próbál máshol, máshogyan kiteljesedni.

Serény Vélemény 2022.09.07. 11:08:21

@Gógita: Hát ja. Mondjuk jól dolgozok, és tapasztalataim alapján már átlátom azt, hogy amit megoldásul választottak egy problémára, az nem fog működni, de ha működik is, akkor is csak ideiglenesen, és utána nagyon nagy szívás lesz.
Csak ez nem számít, mert pont nem az a lényeg, hogy valamit jól csináljunk, hanem az, hogy a vezetőség felé lehessen mutatni, hogy milyen jók vagyunk.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.09.07. 12:33:52

@Gógita:

Én segédmunkás vagyok. A kólcenter, a ssc az mind segédmunka, mondjuk pontosabban betanított munka.

Itt nálunk viszont ez a bérmunka csúcsa, bármennyire is hihetetlen, de Mo-on is hasonló a helyzet. Mondok egy konkrét magyar példát.

2007-ben Bp-en kaptam egy munkaajánlatot, a GE kólcenterje volt, a spanyol részleg, 3 műszakban. A bér 280 ezer Ft bruttó lett volna. Figyelem: 15 éve! Ugyanakkor egy könyvesbolti diplomás eladó 130 ezer bruttó körül keresett, de egy gimnáziumi tanár is 200 alatt.

Itt ugyanez van, többet kapok, mint egy kezdő bank jogász, nem beszélve a tanári állásról. De egy diplomás gyógyszerés 20+ év tapasztalattal is kb. a bérem 60 %-át keresi.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.09.07. 12:40:00

@GyMasa:

Kösz.

Azt mondták, otthonról lehet csinálni. D eha mégis be kell menni, akkor is csak 2 műszak: 8-17 és 11-20. Plusz jobb helyen van, egy metróegállónál vannak, s én meg egy másik metrómegálló mellett vagyok.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.09.07. 12:45:46

@Deak Tamas:

Nem tervezik eleve az irodai munka teljes bevezetését. Azt mondták, maximum hibrid munkarend. De még ha teljesen irodás lenne, az is jobb lenne, mert nincs északai műszak és jobb helyen is vannak.

Wildhunt 2022.09.07. 12:53:02

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: akkor ez tiszta Ukrajna! Egy ottani kólcenteres ismerősöm most kárpátalján 200-250000 Ft között keres. Az ottani átlagbér most olyan 150.000 körül van.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.09.07. 12:59:34

@Wildhunt:

A mostani bolgár nettó havi átlagbér 670 euró, a medián meg 480.

A legrosszabbul fizető kólcenterekben 900 euró nettó van,

Hozzá kell tenni: BG-ban sokkal nagyobbak a regionális eltérések, mint Mo-on. Az ország legszegényebb részén (északnyugat) a bérszint az országos átlag fele.

GyMasa 2022.09.07. 13:47:29

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
Az nagyon jó, ha otthonról is lehet. Ebből a szempontból én szerencsés vagyok a mostani helyemmel. Itt is "full flexibility" va, ami azt jelenti, hogy 2 hetente van 2 nap, amikor bent kell lenni az irodában, hogy lássa a csapat egymást (nem vagyunk túl sokan <10 fő), de azt sem veszik túl komolyan, könnyű kivonnia az embernek magát alóla.
Mondjuk, mivel ez mérnöki munka, azért van, hogy valami mérés miatt bekell menni, akár több napig is...

Gógita 2022.09.07. 15:37:34

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Kommunikációs szakember és újságíró lennék alapbeállításban, de leépítettek, a választás után már minek az elkötelezett szakember... És éppen most kezdek majd én is CC-ben, mert hirtelen nincsen semmi más ebben a városban. :-(
Aminek köze lenne legalább a kommunikációhoz. Így, hát üf.szolgálat.

Nem nagy öröm, de család van. Nagy.

Gógita 2022.09.07. 15:40:13

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Ja, itt az ajánlat, 2022-ben!!!: 280 ezer BRUTTÓ.
Meg ez-az majd a próbaidő után.

Klassz nem? Rezsire elég.

Gógita 2022.09.07. 15:44:25

@Wildhunt: Akkor Ukrajnában jobb a CC fizu, mint itthon!!! :-(
A 280 bruttó nem az átlag, hanem a minimálbér. Tényleg csak arra, jó, hogy ne légy munka és semmi nélkül, amíg nem adódik jobb.
Kár.

_Neville 2022.09.07. 15:51:36

@Gógita: CC és CC között nagy különbségek vannak. Vidékre (főleg Borsod, Szabolcs) jellemzően azok települnek (már ha eleve nem ott van a cég központja), amik nem akarnak fizetni, mert Bp-n ennyiért már nem találnak embert

Wildhunt 2022.09.07. 15:52:10

@Gógita: tudom. Meg is lepődtem mikor a hölgy mondta.

GyMasa 2022.09.07. 16:10:09

@_Neville:
Igen, a kedvenc "kifogásom" amin mindig hangosan felnevetek az az, hogy " Nem talälunk embert, pedig nagyon jó fizetést ajánlunk!"
Rossz hírem van: NEM ajánlatok jó fizetést. Ha úgy lenne, akkor nem lennének munkaerö problémáitok...

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.09.07. 16:17:44

@Gógita: annyit mondj csak, hogy ez Duna jobb vagy bal partja régió?
A 280 - enyhén fogalmazva - meghökkentő. A maglódi Lildliben most 473 az árufeltöltő.

Gógita 2022.09.07. 16:24:51

@GyMasa: Pontosan!

De ami még jobban kiborít, az az, amikor titkolják a bért, és tőled kérnek bérigény megjelölést!

Magasat, normálisat meg fogsz jelölni?
Nem, mert tudod, hogy a többiek biztosan alád ígérnek és nem vesznek fel.
Tehát megy az aláígérős biztonsági játék, aminek eredménye, hogy szarért is kapnak megszorult embereket.

A jó anyukájukat. Számukra ez jó stratégia. De kurvára nem korrekt a munkavállalókkal szemben. Pedig, ha nyílt kártyával játszanának, akkor is kapnának embert, aki nem lenne csalódott, nem azt érezné, hogy ő maga alkudta le a saját bérét, és nem akarna azonnal elmenni, amint lehet.

Ahová megyek legalább megmondták, hogy ennyit adnak, kell, nem kell?

És az a baj, hogy itt a keleti végeken, ezért is sorban állnak. És ezt ők is tudják. Ahogy azt is, hogy cserébe nagy lesz a fluktuáció. De így is megéri nekik.

_Neville 2022.09.07. 16:25:44

@GyMasa: ez így van. Ahol tényleg jól fizetnek, sosincs sírás hogy munkaerőhiány van, és ma is nehéz bekerülni. Nem véletlenül.

_Neville 2022.09.07. 16:27:11

@Deak Tamas: 280 jobb környéken max úgy lehet, hogy az az alap, és azon felül különböző dolgok alapján jár jutalék vagy prémium.

Gógita 2022.09.07. 16:27:17

@Deak Tamas: Észak-Kelet egyik megyeszékhelye! :-(

Gógita 2022.09.07. 16:29:28

@Deak Tamas: Ja, és országos nagy cég! Nagy részt állami. Pénze van...

Gógita 2022.09.07. 16:31:56

@_Neville: Van évi 300 x ezer valami, amit oda adnak majd valahogy, nem kp., meg magánnyugdíjpénztári befizetés, meg túlóra díj...
Hajunkra kenhetjük.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.09.07. 16:35:48

@_Neville: így van, sőt értelmesebb hely azt is végiggondolná, hogy elvárható-e ezekkel a feltételekkel olyan teljesítmény ami a jutalékokat előmozdítja.
Vagy 30 éve amikor el kellett mennem munkanélküli hivatal-féle jutalékigérő állásra, ott magyarázta az illető hogy 2010 körül már meg is lehet az első kocsim. Mondtam is neki, hogy 2-3 hónap körül fogja az iskolám az esedékes tandíjat kérni :)

Gógita 2022.09.07. 16:38:45

@Deak Tamas: Amíg van ember kis pénzért is, nem fognak többet adni. :-(

Gógita 2022.09.07. 16:41:12

@Deak Tamas: Aztán csodálkoznak, hogy vándorolnak el az emberek más térségekbe, meg szerencsét próbálnak külföldön, amit a hátuk közepe sem kívánna egyébként. De tényleg eljön a pont, hogy kapjátok be, inkább szopok pár évet egy német sertésfarmon... :-(

Csak nekem nagy családdal ez nehéz meglépni.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.09.07. 16:51:58

@Gógita: hát fene se tudja, mi a jó megoldás. Nyilvánvalóan koncepcionális vidékfejlesztés kellene, illetőleg a távmunkát preferáló megoldások. Win-win szituáció lenne.
Itt a mi falukban mindegyik helyi vállalkozó többször mondja, hogy ők egyértelműen nyertesei a home office-nak hiszen itt költik el a népek a pénzüket , többet, és nem Pesten ugyanaztért a szolgáltatásért háromszoros áron.
Nagycsaládosnak még a kárpátaljai módi, a háztáji fejlesztése jelenthetne segítséget, de képzelem mennyi erőd lenne még meló után kertészkedni. Kárpátalján a dolog nem opciós, abból van a kaja ...

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.09.07. 17:13:37

@Gógita:

BG-ban hasonló a helyzet.

A kólcenterek, s ssc-k világa azért a munkaerőpiac fekső szegmense.

Jobb kiindulni átlagosabb munkákból.

Jelenleg a szófiai Lidl boltokban a kezdő fizetés 1450 leva bruttó, ez nettó 235 ezer Ft átszámítva.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.09.07. 17:14:59

@GyMasa:

Ez a "nagyon jó fizetés" szöveg már a régi rendszerben is ment. Jellemzően azt jelentette: baromi kevés.

_Neville 2022.09.07. 17:32:14

@Gógita: amúgy elég különösen alakulnak a fizetések. Ma például olyan hirdetés jött szembe velem, ahol gulyást keresnek napi nettó 20-ért bejelentve. Ha kiszámolod ezt egy hónapra, irodai segédmunkásként én boldog lennék ezzel még bp-i munkahellyel is. :D

2022.09.07. 17:42:18

mondjuk a helyi fideszes gazdasági főokos szerint nagy irodaházaké a jövő. "Nagy ívre raktuk Debrecent, ehhez hozzá kell igazítani a várost: a lakhatást, a kereskedelmi ingatlanokat, az oktatást, az irodaszektornak, az SSC-piacnak sokkal nagyobbnak kell lennie. De a kettő erősíti egymást."

2022.09.07. 17:50:07

@Deak Tamas:
a szellemi szabadfoglalkozásúak döntő többsége home office-ban akar dolgozni. és azt lehet vidékről is. akár a falusi tornácról is. feltéve, hogy van szélessávú internet.

debrecenben is van jó néhány legszarabb helyre megépített üresen álló irodaház. túl azon, hogy debrecen belvárosában szinte az összes régi építésű lakás üresen áll. az önkormányzat nem adja el. mert a vagyona abban áll. felújítani azonban nincs pénze és ha lenne, akkor se vennék bérbe.

Boldeone2 2022.09.07. 20:31:06

@cvsvrs: Debrecenben most a lakáshiány a problèma. A Debreceni Egyetem szerint már nem tudnak több külföldit felvenni mint 7300-7500 , mert fizikailag nem tudják elszállásolni őket, pedig lenne rá igény , mert egyre több külföldi jön ide
Az ukrán menekültek megteremthetik az olcsóbb helyi munkaerőt, mert pl az èpítőiparban nagyon elszálltak a munkabérek
A kínai akkumulátor gyártó kínai munkások százait hozhatja Debrecenbe ...
A DK ès az LMP fellázadt , mondván hogy nem kell ilyen környezetszennyező beruházás a városnak ...
A Fidesz azt mondja , hogy ez a prosperitás ...
A debreceni Újkertben 35-40 millió lett egy lakás ...
Luxus lett a lakásvásár...

Gógita 2022.09.07. 20:33:59

@cvsvrs: Aztán Debrecen majd - ne adja Isten - úgy jár egy gazd. visszaeséskor, mint Miskolc a rendszerváltáskor, hogy hirtelen nem volt szükség kohászokra, bányászokra, és több tízezren lettek munka nélkül. Acélváros oda.

Ezért írtam, hogy ideje lenne, más városok felé terelgetni az új befektetőket.

Boldeone2 2022.09.07. 20:39:13

@Gógita: Debrecenben már megjelentek a külföldi munkavállalók is. Pl.egyre több afrikai ès arab dolgozik az ètelkiszállításban de a Mc Donalds- ban is láttam
Az ukránokat eddig várta az èpítőipar, de most a válság bekavarhat...
Több tízezer ukrán van csak Budapest környékén
Az ukránoknak munkát kell bizosítani

Boldeone2 2022.09.07. 20:44:00

A kormány fel akarja lendíteni a gazdaságot, ezért lazít a "testvéri népek " munkavállalási szabályain:

www.vg.hu/vilaggazdasag-magyar-gazdasag/2022/06/iparagak-fellenduleset-hozhatja-a-kulfoldi-munkaero

A cègek így könnyen jutnak majd olcsó ès jól dolgozó munkaerőhöz

2022.09.07. 20:50:03

@Gógita:
egyelőre a bmw beruházás is áll. mert senki sem tudja, hogy mennyi elektromos autót kellene gyártani. évi 100-150 ezres tervszámok mellett szerepel az is, hogy 0-át és az is lehet, hogy 1 milliót.

és az is lehet, hogy a kínaiak államosítanák a bmw távolkeleti gyáregységeit és cserébe a németek kapnának európai üzemeket. mert úgy egyébként debrecenben ilyen volumenű akkumulátor gyártáshoz semmi se adott.

Gógita 2022.09.07. 20:59:30

@Boldeone2: Az a gond, hogy mi is olcsó és jó munkaerők vagyunk - lásd fent - és a külföldiek még olcsóbbá teszik a munkaerő piacot.
Ez persze nagyon jó a munkáltatóknak. De rossz a munkavállalóknak.
(A sok bevándorlót ugyanezért szívja magába a nyugat is! Olcsók, igénytelenek, nyomják le a munkaerő árát.)

Gógita 2022.09.07. 21:01:37

@cvsvrs: Az autógyártásnak betett a háború.

Boldeone2 2022.09.07. 21:41:05

@Gógita: Ez egy bonyolult dolog. Nyilván egyfajta bèrleszoritó hatása van a külföldi munkaerő behozatalának , de vállalatok meg igènylik , hiszen gyorsan akarnak motivált munkaerőt. Szerintem nem is annyira a munkabèrköltsèg a legfontosabb tènyező
A kormány igyekszik megfelelni a külföldi befektetők igényeinek , mert ez egy kicsi, nyitott gazdaság , amely a feldolgozóiparból èl főleg
Egyelőre, a relatív szegènysèg miatt, meg amiatt , hogy még kicsi diaszpórák vannak, nincs annyi külföldi mint nyugaton ,de nő a számuk
Budapesten kisebb a konkurencia a munkapiacon , mint sok nyugati városban, meg a tipikusan migráns üzletekben is kevés ( meg) a konkurencia
Végül itt is rengeteg migráns lesz, csak idő kérdése hogy mikor
A gazdaság is ezt igényli...Gondold csak el, a 90- es èvekben születettek

2022.09.07. 21:41:06

@Gógita:
debrecenben a kínai akkumulátor gyártás min. 10 ezer főt foglalkoztatna. az azt jelenti, hogy egy százhalombatta méretű szatelit gyárvárost kellene építeni. akkor is ha minden második vendégmunkás egyedülálló. és a másik felének max. 1-2 hozzátartozója van.

Boldeone2 2022.09.07. 21:44:56

Fele annyiban vannak, mint a 70- es èvekben születettek. A gazdaságnak kellene a szorgos , erős, fiatal munkáskèz ...
Valójában több tízezer fiatal nő kellene, mert óriási nőhiány van szülőkèpes nőből Magyarországon
A Ratkó- unokák már kifutnak a szülőkèpes korból...
A nemi alapú migrációt kellene támogatni ( csak azt nem lehet....)
Meg amúgy is tabu tèma...

Boldeone2 2022.09.07. 21:48:02

@cvsvrs: Most kell bérlakásokat èpíteni Debrecenben. Nagyon meggazdagodik, aki ebből prosperitásból profitálni tud..
A többi embernek rosszabb lehet : a jelenleginél is drágább lesz minden , főleg az ingatlan

2022.09.07. 22:08:02

@Boldeone2:
ezek opciós ügyletek. tehát a kínaiak megépíthetik. csak akkor ha akarják.vagy ott van a kínai budapest-belgrád vasútvonal. vagy a kínai fudan egyetem. ezek nem épülnek meg. a catl épülhet (már most keresik a hr-est és pénzügyeseket), de hogy az végül nem kínaié lesz, arra nagy összegbe mernék fogadni. hanem amikor a kínaiak államosítanak, akkor azt mondják, hogy tessék helyette itt itt vannak az európában épült kínai nagyüzemek.

csakhogy erre tisztántúlon a köznép azt mondaná, hogy a németek is takarodjanak el a kurva anyjukba. és van egy tippem, hogy ez lesz. de lehet, hogy tévedek. ez majd elválik.

2022.09.07. 22:15:45

@Boldeone2:
egytemista nőket hoznék be. az egyébként polkorrekt. mert most a "nyugatos" célszám az 1:2 male:female ratio. egyébként éppen ezért.

Boldeone2 2022.09.07. 22:40:48

@cvsvrs: Az soha nem baj , ha befektetők mennek ès prosperál a város...
Mondjuk nem tudom hogy akarják a gyors áttèrèst az elektromos autókra megvalósítani
Magyarországon a lakosság 2-3%- nak van pénze a 10 millió + autókra....Az elektromos BMW olyan 50 ezer euró körül fog indulni ...
Ez még nyugaton is pénz ....Úgy látom túlzottan előreszaladt a világ : egy része mèg èhezik a klímaválság ès a háború miatt, másoknak meg egy dátum után kötelező tehetik hogy csak elektromos \hibrid autót vásárolhat extrèm pénzért ...
Lehet , hogy most nagy háborúk jönnek ...

A női bevándorlást elő kellene segíteni, a férfi bevándorlást fékezni, ez egyértelmű ....

Gógita 2022.09.07. 23:01:35

@cvsvrs: Mint írtam, nagyjából így nőtt meg Miskolc is, aztán ment össze. Meg még néhány nagyobb szocialista iparváros, amiket mesterségesen duzzasztottak fel.

Diverzifikálni kéne. Legalább azt a részt, ahol nem egymásnak szállítanak be a különböző cégek.

Gógita 2022.09.07. 23:03:38

@Boldeone2: "Valójában több tízezer fiatal nő kellene, mert óriási nőhiány van szülőkèpes nőből "

Vagy inkább szülni akaróból.
Plusz fele annyi abortusz és máris meg van a szükséges létszám!

Gógita 2022.09.07. 23:11:54

@Boldeone2: Mi megvárjuk a jobb hidrogénest, az elemesek helyett. :-)

Gógita 2022.09.07. 23:18:06

@cvsvrs: "a fidesz egypártrendszert épít. "

Ne kezd! Amúgy ez, hogy jön ide?
Ne válaszolj.

Gógita 2022.09.07. 23:20:44

@cvsvrs: Mondjuk, ha úgy érted, hogy a Fidesz csak a Fideszt építi, úgy igaz. Egy pártot.
A többi pártot másoknak kell építeniük.

Boldeone2 2022.09.08. 00:24:40

@Gógita: Vagy inkább szülni akaróból."

- Nem erről van szó. Eleve a fiatal nők száma is felère fogyott. Valójában már a 70-es èvekben is inkább 2 gyerek volt a jellemző, ritkább volt a 3 ...
A max cèl most is ez lehet , a többi irreális...
De, mivel nincs elég szülőkèpes nő, szerintem 10-20 èv alatt olyan 8,X millióra eshet a lakosság...
Jönnek a migránsok majd , az új honfoglalók..

Boldeone2 2022.09.08. 00:35:39

@cvsvrs: A Fideszt fel kellene számolni, semmi szükség egy állampártra. Az EU ha hagyja őket , - pènzt küldenek - akkor viszont tönkre fogják tenni teljesen az országot , Európa szegènyháza leszünk , egy korrupt , pártállami lepratelep...
A megèlhetèsi válság fogja elsodorni őket , tovább már nem lehet az ellenzékre mutogatni , jóformán eltűntek
Az " ellenzéki pártokat " lassan fideszes kijelöltek vezetik ( Ungár Péter , meg a Momentumos gyerek , neve sem ugrik be...)
Itt egy nagy tüntetèshullám segítene , de ahhoz ki kell teljesedni a megélhetési válságnak...
Akkor a forradalmi tömeg egy nekifutásból szètzavarná őket ...
Mint 1989- Ben Romániában ...
Az EU helyében èn egy fillért sem adnék nekik , szenvedjenek csak ! Ez persze mindenkinek rossz lesz, de valahogy meg kell tisztulni ettől a mindenbe benyomuló, szinte bűnmaffiakènt működő rezsimtől!
Debrecen is egy Fidesz - maffia város ...Ami ugye nyílt titok..

Gógita 2022.09.08. 00:49:42

@Boldeone2: Te is. Nem bírtok leszállni a döglött lóról. :-(

Wildhunt 2022.09.08. 05:38:38

@Gógita: lassan már a csontváza is elkorhad pedig...

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.09.08. 08:29:16

@Gógita: véletlen franciául nem tudsz? Tudnék közvetíteni full távmunkás lehetőséget.

_Neville 2022.09.09. 11:51:14

@cvsvrs: "csak akkor ha akarják.vagy ott van a kínai budapest-belgrád vasútvonal. vagy a kínai fudan egyetem. ezek nem épülnek meg" az előbbi nagyon is épül, május óta nincs közlekedés a 150-es vonalon, már a régi infrastruktúra nagy része el lett bontva.

GyMasa 2022.09.09. 13:58:22

@Gógita:
"De ami még jobban kiborít, az az, amikor titkolják a bért, és tőled kérnek bérigény megjelölést!"
Oh, erre van egy jó emlékem, 9 évvel ezelőttről:
Eszem ágában sem volt váltani, de időnként azért körülnéztem.
Volt egy fejvadáasz, amelyik nagyon nyomult, hogy szerinte ez nagyon nekem való munka lenne.
Beadtam a derekam, egyik este 7-kor, munka után bementem az irodájukba beszélgetésre.
Elmondta a szokásos mantrát a "menő, autóipari multi" titokzatossággal. Gyorsan le is állítottam, és mondtam neki, hogy felesleges titkolnia, kik azok, mert hamar ki fog derülni.
Elmondta, melyik volt az, elmondta mit kell csinálni, és megbeszéltük a bérigényemet, ami kb az akkori bér +50kHUF volt, amiről tudtam, hogy egyáltalán nem magas, mert körbekérdeztem, és ő is mondta, hogy teljesen korrekt.
Na, be is kerültem interjúra a céghez.
Megbeszéltük, mi lenne a munka, nagyon örültek, hogy mennyire megfelelnék a feladatra, és akkor jött a szokásos, inkompetens, HR-es kérdés a bérigényről...
Bemondom a konkrét összeget.
A leendő főnök elkezdi vadul csóválni a fejét, hogy "ebben rugalmasabbnak kellene lennem'"...
(persze, az azóta sem derült ki, hogy mennyire szerettek volna, hogy rugalmas legyek, mert ők nem mondtak összeget.)
A HR-es erre azt mondja, hogy legalább mondjak egy -tól -ig tartományt.
Mondom neki, hoyg minek? ha olyat mondok, akkor megajánlják a legalját, minek mondjak felső értéket?
Erre tovább erősködik, hogy de mondjakk már valamit.
Erre mondom neki, hogy akkor legyem az alja, amit az előbb mondtam, felfelé pedig bármekkora összegre nyitott vagyok.
Volt ám egyfajta pillantása a csajnak...
Végül ebbe maradtunk.
Meg, hogy 2 héten belül hívnak.
Nem hívtak.
Aztán közben a régi helyemen is felidegesítettek, szóval alkazdtem külföldön munkát keresni.
GYakorlatilag az első helyre felvettek.
Január 27-én döntöttem el, hogy váltok, február 20-én voltam személyes interjún, és március 8-án aláírtam a szerződést.
Valamikor április végén hív a HR-es, hogy "sajnos, nem rám esett a választás."
Mondtam neki, hogy én ezt a 2 hét letelte óta tudom, és örülök neki, hogy 4 hónap alatt sikerült nálam olcsóbbat találni!

"Magasat, normálisat meg fogsz jelölni?"
Ez azért erősen függ, mennyire van valaki lépéskényszerben...
Váltáskor azért lehet szemérmetlen összeget is mondani, és még akár rá is bólintanak.

"Nem, mert tudod, hogy a többiek biztosan alád ígérnek és nem vesznek fel.
Tehát megy az aláígérős biztonsági játék, aminek eredménye, hogy szarért is kapnak megszorult embereket."
Mondjuk, ha vele ilyet csinálnak, akkor csak addig maradok, amíg nem találok egy jobban fizetett állást, és akkor lelkiismeretfurdalás nélkül mondok fel.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.09.09. 14:26:59

@GyMasa: ebben a sztoriban az a legrémisztőbb, hogy 2013-as. Én azt hittem ez a mentalitás már a kétezres évek közepe óta el van mélyre temetve.

GyMasa 2022.09.09. 17:37:39

@Gógita:
Nam, az autógyártásnak hosszú évek óta az agyatlan EU-s környezetvédelmi szabályozások igyekeznek betenni, de ami ténylegesen is betett az a covid alatti és utáni alkatrészhiány.

GyMasa 2022.09.09. 17:39:19

@cvsvrs:
"valszeg a hirdogénhajtás lesz a nyerő, az elektromos villanyautók töltését nem bírná el a jelenlegi hálózat. "
A hidrogénnek meg sem a termelő, sem az elosztó-kapacitása még csak nyomokban sem létezik.
Szóval, nem.

GyMasa 2022.09.09. 17:40:26

@Deak Tamas:
Jaja, és a villamosmérnöki szakmában,egy nagy, multicégnél...

Gógita 2022.09.09. 23:28:25

@Deak Tamas: Sajnos nem. Köszi!

Gógita 2022.09.09. 23:37:53

@GyMasa: Ezért mondom, hogy ez a bér barkóbáztatás egy undorító játszma.

Sokkal korrektebb, hogy ez az állás, ennyit tudunk fizetni. Kell, nem kell?

Azt még meg is értem, ha nagyon egyedi szakterületre, nagyon vezetői pozícióba egy alkufolyamat alatt alakítják a jövedelem-csomagot. De, hogy bármely szir-szar, hétköznapi melónál, vagy olyannál, ahová mindig lehet találni embert, mert van belőlük éppen elég, ott nem.

Engem zavar.

Én az utca szélén áruló dinnyésnél, zöldségesnél sem állok meg kocsival, ha nem tisztel meg azzal, hogy jól láthatóan kiírja az árat. És arra akar kényszeríteni, hogy megálljak akkor is, ha az ismeretlen áron végül nem akarok venni nála dinnyét.

Bekaphatják, ha sumákolnak.

Gógita 2022.09.09. 23:40:28

@GyMasa: "A hidrogénnek meg sem a termelő, sem az elosztó-kapacitása még csak nyomokban sem létezik"

Majd fog!

Pár éve még elektromos töltők sem voltak. A hidrogén sokkal előnyösebb lenne, lesz.

vergyula 2022.09.10. 07:08:17

@GyMasa: 3 történet:
1. (ez velem esett meg) Telefonos béralku. Magamban belőttem egy alsó határt, és annál nyilván többet kértem. Nem akarták, nagy nehezen kinyögtek egy kisebb számot, kb. a saját alsó határomnál. Belementem. Miután felvettek kiderült, hogy esetleges béren kívüli juttatások helyett pénzbeli kompenzációt adnak együtt a fizetéssel, ami így bőven több volt, mint az eredeti igényem.

2. (nem egyedi a dolog, én ezt a konkrét esetet láttam elég közelről) A csávó profi, évek óta dolgozik a cégnél a pozícióhoz képest szégyenteljes fizetésért. Nem a cég alkalmazottja, ki van szervezve egy indiai munkáltatóhoz (fizetésemelés nem divat). ((a cég, melynek dolgozik átvenné az indiaitól magasabb bérrel, de a szerződés szerint nem lehet))
Nyafog, hogy váltani kéne, de a gyakorlatban nem tesz semmit. Aztán megtalálja egy másik cég (talán LinkedInen) Sikeres interjúk, de hezitál. Bérigényként bemondja az aktuális fizetésének több, mint a kétszeresét. Megadják. Kész tények elé állítja a munkáltatóját. Huzavona hetekig, de India nem ad több pénzt. Felmond. Ezen a ponton már nem szerződésszegés, ha a munkahelye felveszi saját állományba. Meg is tette, annyi pénzért, amennyit az új cégnél kért.

3. Tanári pályát elhagyó hölgy jelentkezett egy multihoz. A bértárgyalásnál őszintén megmondta, hogy fogalma sincs a szintekről. Mondott egy szerényebb összeget, melynél aztán a cég többet adott.

Wildhunt 2022.09.10. 08:54:56

@Gógita: azért ez kicsit nehezebben megoldható, mint kihúzni pár drótot.

Gógita 2022.09.10. 10:00:52

@Wildhunt: Ja, kiépíteni az elektromos hálózatot, töltőket?

Egyszerűbb, de a villany-aksi megoldás nem praktikus. Az aksik környezetszennyezők, a bányászat is, a megsemmisítés is nehézkes... Plusz 1-1.5 TONNÁVAL növelik egy személyautó súlyát!
Ami ütközéskor durván növeli a rombolóerőt.
Az áramot is meg kell hozzá termelni. Ma általában hagyományos erőművekben. Stb.
Vagyis messze nem az optimális megoldás.

A hidrogén meg jól tankolható, nagyon környezetbarát. Persze, gyártani kell, meg kutak kellenek, de valójában csak a meglévőket kell bővíteni egy hidrogén kúttal.

Pesten a Linde-nél már van kút. És hidrogénes Toyoták is futnak.

Wildhunt 2022.09.10. 21:28:20

@Gógita: a hidrogén nagyon nehezen tárolható, átmegy az acéltartály falán. Akkor is folyamatosan után kell tankolnod, ha egyáltalán nem használod az autót. A tartály és a reduktor nehéz. Annyira, hogy ha az egész hóbeleváncot összeszámolod, a fajlagos energiasűrűsége nem lesz nagyobb, mint az akkumulátoroké, de legalább jóval érzékenyebb és karbantartásigényesebb. Ha hatékonyan akarod előállítani akkor metánt égetsz el hozzá - ennyi erővel a metánt elégethetnénk közvetlenül a motorban a felesleges közbenső lépések nélkül. Vízbontással annyira rossz az előállítás hatásfoka, hogy szinte bármi mást jobban megéri az árammal csinálni.
Ha csak elégeted a motorban, tovább romlik a hatásfok, plusz erősen tűz- és robbanásveszélyes. Üzemanyagcellához nincs a földön elég platina. És ez eddig a jéghegy csúcsa.

Wildhunt 2022.09.10. 21:31:44

@Gógita: az igazi megoldás max 30-40kw-os járművek, nagyjából bármivel hajtva, kb 90km/h maximális sebességgel. De ilyen nem lesz.

Gógita 2022.09.11. 12:36:04

@Wildhunt:

Ezt írja a Toyota:

"A hibridekkel ellentétben a hidrogénhajtású, üzemanyagcellás autókban nincs belsőégésű hajtómű. A hajtáshoz szükséges energiát az üzemanyagcella-csomag állítja elő a padló alá beépített három nagynyomású tartályból származó hidrogénből. A Toyota Mirai tankjaiba összesen 5,6 kg hidrogén fér; összehasonlításképpen egy hasonló menetteljesítményű, tisztán elektromos hajtású autó akkumulátora nagyjából 700 kilót nyom.

Mennyire biztonságos az üzemanyagcellás hajtás?
A Toyota Mirai hidrogéntankjai a tervezett üzemi nyomás 225 százalékát is gond nélkül elviselik, ütközés- és törésbiztonsági színvonalukat pedig kiválóan jellemzi, hogy egy közelről leadott fegyverlövést is kibírnak. A tökéletes biztonság érdekében a tartályokat az utastéren és a gyűrődő zónákon kívül helyezik el, megerősített biztonsági keretben. Balesetben biztonsági szelepek zárják el a hidrogén útját, szivárgás esetén pedig külön csőrendszer vezeti el a gázt az utastér felől.

A Toyota Mirai megtankolása átlagosan mindössze öt percet vesz igénybe, vagyis nem tart tovább, mint egy benzines vagy dízelmotoros autó esetében. "

Stb.

www.toyota.hu/elektrifikalt/hidrogen-technologia/hidrogen

GyMasa 2022.09.11. 13:29:20

@Gógita:
"Pár éve még elektromos töltők sem voltak. A hidrogén sokkal előnyösebb lenne, lesz."
Ebben nagyon nem értünk egyet.
A hidrogénnek a közúti közlekedésben semmi helye!
Egyedül a vasút/hajózás/repülés azok a területek, ahol elképzelhetőnek tartom a használatát.

GyMasa 2022.09.11. 13:33:45

@vergyula:
"1. ... ami így bőven több volt, mint az eredeti igényem."
Mondjuk, a béralkunak az is a része, hogy minden juttatást meg kell beszélni. Nem is értem, miért nem mondták azt a telefonban is?
Amúgy, nekem is lenne az a munka, ami miatt bevállalnék alacsonyabb bért, deaz nagyon speciális körülmény lenne.

"2. ... Meg is tette, annyi pénzért, amennyit az új cégnél kért."
Mondjuk, én elvből nem maradtam volna ezek után az eredeti cégnél.

"3. Tanári pályát elhagyó hölgy jelentkezett egy multihoz. A bértárgyalásnál őszintén megmondta, hogy fogalma sincs a szintekről. Mondott egy szerényebb összeget, melynél aztán a cég többet adott. "
Ez teljesen jó dolog! Kérdés, hogy az a magasabb összeg hogyan viszonyult a piaci átlaghoz.

GyMasa 2022.09.11. 13:38:05

@Gógita:
"Vagyis messze nem az optimális megoldás."
Jaja, de méág így is kb. a villanyautózás mondjuk 70%-on áll a hidrogénes meg 1%-on.
Se anyagilag, sem időben nem látom, hogy az elkövetkező 50 éveben a hidrogénautózás elterjedne...

"A hidrogén meg jól tankolható, nagyon környezetbarát. Persze, gyártani kell, meg kutak kellenek, de valójában csak a meglévőket kell bővíteni egy hidrogén kúttal."
Jaja, csak tárolni, szállítani kurvára veszélyes...
Meg drága az előállítása is.

"Pesten a Linde-nél már van kút. És hidrogénes Toyoták is futnak. "
Igen, csak az a fránya matek nem jön ki az egészre...

GyMasa 2022.09.11. 13:42:15

@Wildhunt:
Mondjuk a technológia ezeknek a hibáknak néhányára már létezik, pl. lehet olyan napelemet csinálni, amelyik közvetlenül bontja a vizet hidrogénre és oxigénre, de azzal is az a gond, hogy csak elméletben létezik, és nincs rá tömeges, ipari technológia.
Minden ilyen váltás végigvitele súlyos évtizedekbe telik.
Nézzük csak meg a német Energiewende-t.
1995 óta (27 év) és jóval 1000 milliárd EUR eltapsolása után sem járunk mégcsak a közelében sem annak, hogy a váltást megvalósultnak nevezhessük.

GyMasa 2022.09.11. 13:48:28

@Wildhunt:
A megoldás a mesterséges üzemanyagok elterjesztése lehetne.
Az valójában csökkenti a CO2 szintet, és utána karbonsemleges lehetne.
A másik előnye pedig, hogy bele lehet vonni a mostani olajvállaltokat is a váltásba, mert ezzel nekik csak annyi változna, hogy az olajkutaka és a finamoítókat kell az ellátási láncban fokozatosan mesterséges üzemanyagok termelő egységekre lecserélniük.
Nem kell a jelenlegi autóparkot (kb. 1,1milliárd autó) lecsereélni, megvan hozzá a teljesen biztonságos tároló és elosztórendszer. Ha elteszel egy kanna benzint kannában, az 100 év múlva is ugyanannyi benzin lesz, szemben a villannyal és a hidrogénnel.
Illetve a mesterséges üzemanyagokat a jelenlegi erőművek is tudják használni, semmit nem kell változtatni.
Azaz az összes pénz, amit ezeknek a rendszerenek a lecserélésére kellene amúgy költeni, abból lehet erőltetett iramban a vízbontást meg az üzemaynaggyártást támogatni.

GyMasa 2022.09.11. 13:49:21

@Gógita:
700 bar.
Ekkora a nyomás a tartányban.

Wildhunt 2022.09.11. 20:53:28

@Gógita: lásd fent : az üzemanyagcella tömeggyártásához nincs a földön elég platina.

Wildhunt 2022.09.11. 20:57:35

@GyMasa: az, hogy valami egyszer egy laborban működik, nem jelenti hogy valós körülmények között is fog. A probléma szempontjából (járművek lecserélése 25-30 éven belül elektromosra/hidrogénhajtásúra) a megoldások nem léteznek.

vergyula 2022.09.12. 07:13:21

@GyMasa:
1. Fura hely volt. Bekerültem egy 5 tagú csapatba, ahol rajtam kívül csak egy ember kapott ún. cafeteria-kompenzációt készpénzben.
Egyik hónapban minden magyarországi dolgozó 1 euró bónuszt kapott.
Előfordult, hogy valakinek a fizetését kétszer utalták el.

2. Tehát X cégnek dolgozott, X cég irodájában ült. De a munkája ki volt szervezve Y cégnek, tőlük kapta a fizetését. Jogi okok miatt X cég nem vehette át saját állományba, csak miután Y-nál felmondott, akkor is csak nagy nehezen. Szóval nem volt oka X-re haragudni.

3. Ezt nem tudom, de a tanári fizetése után szerintem elégedett.
A multik sem szeretik a nagy bérfeszültséget. Persze nem akarnak fizetni, beraknak az adott munkakörrel járó bérkategória alsó részébe, de annál lejjebb nem nagyon.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.09.12. 08:01:29

@Gógita: egyéb nyelv van? Mert eséllyel tudok másfelé is közvetíteni.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.09.12. 08:08:59

@GyMasa: @vergyula:

1. Mert egyébként a HR ma már nem szakma - sajnos. Felvesznek adminisztrátor valakit, aki csak felolvassa a szükséges pontokat neked a telefonba, aztán ikszelget, de egy szakmai önéletrajzot már nem tud értelmezni. Ja, és annyi esze sincs, hogy konzultáljon valakivel, aki tudná.
2. Ez nevelés kérdése is lehet, én mást sem hallottam gyermekkoromban, hogy a munkahelyen becsüld meg magad. Aztán a kilencvenes évek emberarcú magyarországi kapitálizmusa 12,48 másodperc alatt szerencsésen kitakarította belőlem ezt a baromságot.
3. Nekem ilyen Bokros áldásos tevékenysége alatt történt, amikor már követhetetlen volt mennyit kérhetsz.

vergyula 2022.09.12. 08:55:16

@Deak Tamas:
2. Találni még "régi szakikat", akik szerint a munkahelyváltás szégyen.

Gógita 2022.09.12. 21:32:58

@GyMasa: Jó lesz az. Túl pesszimisták vagytok! :-)

Kövi autóm hidrogénes lesz. :-)

totalcar.hu/magazin/technika/2021/05/11/hidrogenhajtas/

GyMasa 2022.09.13. 12:44:44

@Wildhunt:
Pont ezt mondom én is!
Most 1,1 milliárd személyautó van a Földön.
Évente olyan 81 millió készül.
Ez, ha mostantól csak alternatív hajtással működő autókat adnánk el, 13 évet jelent, de akkor 13 évig senki nem vesz második új autót.
Ehhez képest pl az elektromos hajtás 2013 óta (a Tesla Modell S megjelenése) részaránya valahol az 5% környékén van jelemleg.
Én erre nem látom azt a függvényt, ami szerint az elkövetkező 30-50 évben ez lezajlana.
Főleg, hogy ehhez pl az akkugyártó kapacitást kellene legalább 10x-esére növelni MOST.
(amihez meg ugye a lítiumbányászatot is a 10x esére kellene növelni, amihez a bányagépek termelését a 10x esére kellene növelni, amihez a bányagép gártóknak kellene a 10x-esére növelni a gyártókapacitásukat, amihez acél (Azovstal elpusztult, az orosz acél meg embargó alatt van, ÉS a LNG tankereket is kellene gyártani) kellene, amihez meg a vasércbányászatot kellene növelni, amihez megint bányagépek kellenek...
Szóval, ez az egész egy idióta nedves álma a sötétzöldeknek.
(nem is beszélve róla, hogy nem biztos, hogy van elég lítium a Földön ehhez...)

GyMasa 2022.09.13. 12:47:22

@Gógita:
SOk sikert hozzá!
A Toyota Mirai-t meg sem lehetett anno venni, csak bérelni.
(régóta nem követem már a H2 hajtással kapcsolatos híreket, mert szerintem még az akkunál is nagyobb zsákutca)

Gógita 2022.09.13. 16:56:40

@GyMasa: A piramisok is felépültek! Kézzel.

Ez mind akarás kérdése és pénzé. Pénz meg van, ha van akarat.

Már annyi platina sem kell a hidrogéneshez, mert jönnek az alternatív anyagok.

Több optimizmust!

GyMasa 2022.09.13. 17:10:06

@Gógita:
"Ez mind akarás kérdése és pénzé. Pénz meg van, ha van akarat."
Igen, én pedig arról beszélek, hogy a mesterséges üzemanyagok egy gyorsabb és olcsóbb megoldás lennének a CO2 problémára, ha a sötétzöldek a megoldás részei lennének és nem a problémának.

"Már annyi platina sem kell a hidrogéneshez, mert jönnek az alternatív anyagok."
Jaja _JÖNNEK_ aza MÉG nincsenek itt.
A MA problémáját csak olyan dolgokkal tudod megoldani, amik léteznek.

"Több optimizmust! "
Több realizmust.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása