magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Görögök

A görög nemzeti öntudat hasonlít a magyarhoz abban, hogy bár a mai görögük elődei sokféle nép, ezek közül egyet választ ki - nyelvi alapon - a nemzeti önkép.

Bár többféle elmélet van, a legelterjedtebb szerint a görögök az i. e. XVIII. században jelentek meg a mai Görögország kontinentális déli részén. Indoeurópai nép, pontos eredetük ismeretlen. A betelepülés két fő hullámban zajlott, az első i. e. XVIII. században, a második a i. e. XI. században - a hagyomány szerint az első hullámban jöttek az akhájok, az iónok, az aiolók, a másodikban a dórok, ez a 4 törzsi elkülönölés megmaradt eredettudatként egészen az i. e. III. századig. (Az "akháj" megnevezéssel óvatosan kell bánni, később használatos lett minden görögre is.)

A betelepülés során asszimiláltak a helyi fejletlenebb népességet (akiket a görögök "pelazgok" névvel illettek), majd elkezdődött a szigetek meghódítása is. A legkésőbb a mai török partvidék benépesítése és Kréta meghódítása zajlott.

A krétai kultúra jóval fejlettebb volt a görögnél. A krétai nyelv eredete máig vitás, a megmaradt krétai szövegeket nem sikerült megfejteni, így töb elmélet is van: szemita nép, esetleg az indoeurópaiak önálló ága, vagy valamilyen ősi nyelv, az indoeurópai betelepülés előtti időkből (esetleg az etruszk rokonnyelve).

Kréta meghódítása a görögök által az i. e. XI. században fejeződött be, a krétaiak lassan asszimilálva lettek, a nyelv nyomai megmaradtak még az i. e. III. századig. Azóta Kréta teljesen görög identitású.

Az i. e. XI. században a görög civilizáció összeomlott, visszaesett szinte kőkori szintre, az írástudás is megszűnt. Az ok máig ismeretlen: éghajlati katasztrófa vagy idegen rablótámadások. Az i. e. VIII. században fejeződött be ez a korszak, onnantól már sok információ áll rendelkezésre.

Az i. e. VIII. században elkezdődött a görögök nyugat és kelet felé terjeszkedése, a legnyugatibb görög városállam a Gibraltári szoroson túli Kalathusza volt (mai neve: Aljaraque, Spanyolországban). Kelet felé a legtávolabbi görög városállam pedig Kolkhisz volt (ma: Kutaiszi, Grúziában).

Ekkortól alakult ki a görög városállamok rendszere. Becslések szerint kb. 1000 városállam volt, ezek közül 600-ról ismertek részletesebb adatok is. A 10 legjelentősebb görög városállam:

  • 1. - Ajgina - sziget Attika és a Peloponnészosz-félsziget között, most párezres lakossággal,
  • 2. - Argosz - máig létező kisváros a Peloponnészosz-félsziget északkeleti részén,
  • 3. - Athéné (Athén) - nagyváros Attikában, a modern Görögország fővárosa,
  • 4. - Eretria - jelenleg falu a Euboia(Evveja)-szigeten,
  • 5. - Éleia - romváros, a Peloponnészosz-félsziget északnyugtai részén,
  • 6. - Korintosz - máig létező kisváros a Peloponnészosz-félsziget északkeleti részén,
  • 7. - Rodosz - a negyedik legnagyobb mai görög sziget,
  • Szirakuszai (Siracusa) - olasz nagyváros Szicíliában (ennek nincs száma, mivel a térképen kívül esik, de úgyis mindenki tudja hol van Szicília),
  • 8. - Szparté (Spárta) - jelenleg Szparti, kisváros a Peloponnészosz-félsziget déli részén,
  • 9. - Thébai (Thiva) - máig létező kisváros Boiotiában.

Az i. e. VIII-V. sz. között kiemelkedett két városállam, Athén és Spárta. A különbözó érdekeken kívóül a két fő városállam politikai rendszere is eltért: Athén a magántulajdonra és a demokráciára épített, míg Spárta egyfajta sajátos kommunisztikus és arisztokratikus elvekre.

Leonidasz király, a thermopülai hős sírja máig fennmaradt, a mai Spárta központjában lévő egyik parkban van

Természetesen az athéni demokrácia nagyon más volt, mint a mostani. Ha egy korabeli athéninek elmondanánk mlyen a mai myugati demokrácia, nagyot nevetne, s azonnal megjegyezné, ez nem demokrácia. Amit egy akkori athéni teljesen elfogadhatatlannak tartana, az 5 legfontosabb:

  • a hatalommegosztást - a korabeli elképzelés szerint az osztatlan teljhatalom a népé, abszurdum külön törvényhozást, végrehajtást, ítélkezést üzemeltetni,
  • a szakértőséget - a korabeli elképzelés szerint nem kell szakértelem a kormányzáshoz, minden polgár joga mindenbe beleszólni, s ha helyette szakértők vannak hatalmon, az a népszuverenitás lerontása,
  • a közvetettséget - a korabeli elképzelés szerint a közvetett, delegált hatalom csakis kivételes lehet, míg ma ez a fő megoldás,
  • a független gazdaságot - a korabeli elképzelés szerint a gazdagok közhatalma összeegyeztethetlen a demokráciával, így a népnek hatalma van a gazdaságban is, az nem lehet szabad magánügy,
  • a független igazságszolgáltatást - a korabeli elképzelés szerint az ítélkezés a nép joga, nem lehetnek független, hivatásszerűen működő bíróságok.

Az i. e. V. században viszály tört ki a görögök és Perzsia között. Athén és Spárta, valamint több más görög állam perzsaellenes szövetséget kötöttek, s legyőzték a perzsákat. Ez után Athén jobban ki tudta használni helyzetét, s egyre dominánsabb erő lett. Spárta ezt nem tűrhette, kitört a háború köztük. A háborúban először Athén aratott sikereket, de a végén Spárta győzött.

Spárta azonban ugyanúgy nem volt képes biztosítani dominanciáját tartósan, ahogy korábban Athén se. Később ez folyamatosan váltakozik, a felek sok esetben perzsa segítséggel harcolnak egymás ellen. Rövid időre Thébai is felzárkózott Athén és Spárta mellé mint domináns hatalom.

Az i. e. IV. században a macedónok meghódítják a görög városállamokat, így először egyesítve őket. A Macedón Birodalom szétesése után az i. e. III. században az egyes macedón utódállamok közti viszályt kihasználva több görög városállam függetlenedik, két fő szövetségbe tömörülve. Ekkorra már nincs Athén-Spárta ellentét, mindketten ugyabban a szövetségben tagok.

A II. sz. közepére Róma meghódítja mind a két szövetséget. A mai Görögország területen a legutoljára Rómához csatolt terület Kréta volt, az i. e. I. sz. közepén.

A római hódítás azonban politikai alávetettséget jelentett, de kulturálisat nem: a rómaiak tisztelték a görög kultúrát, még a hivatalos nyelv is a görög lett a latin mellett az egész Római Birodalom keleti felében.

A Római Birodalom felosztása után az összes göröglakta terület keletre került, ahol az i. sz. V. századtól a görög nyelv lett a fő nyelv, a latin szerepe csökkent, majd a VIII. századtól a görög lett a Birodalom egyetlen hivatalos nyelve.

A görög identitás azonosult a rómaival. Bár a Birodalom lakosságának kb. fele nem volt görög.

A XV. században a törökök meghódították az egész területet, egyedül 7 görög sziget maradt meg - 6 sziget a Jón-tengerben, a legnagyobb Korfu, s 1 sziget a Peloponnészosz-félszigettől délre, ez volt a klasszikus időkben Spárta legfontosabb kereskedőtelepe, Kithra, ógörögül Küthéra -, ezek velencei gyarmatok voltak, majd 1799-ben az oroszok hódították meg őket, de ettől kezdve de facto autonóm terület, ez megmaradt a terület 1807-es francia és 1815-ös brit megszerzése után is, majd 1864-ben a britek hivatalosan lemondtak a területről az immár független Görögország javára.

Vicces tény: a kriket teljesen idegen sport Görögországban, kivéve Korfut, ahol a fél évszázados brit uralom alatt elterjedt.

Görögország 1829 óta független ország. A függetlenségkori területéhez nem tartozott az említett 7 szigeten kívül a mai görög területből még: az egész mai Észak-Görögország, az Égei-tengeri szigetek nagy része, Kréta - ezek maradtak török területek, kivéve Szamoszt, mely autonómiát - de facto függetlenséget - kapott Törökországon belül.

Görögnek lenni kulturális identitás. Az egész Balkán szinte azonos genetikailag: nagyjából negyed szláv gén, negyed közel-keleti gén, negyed őshonos balkáni gén, negyed minden egyéb: közép-európai, közép-ázsiai, germán. Minden a nyelvtől függ: a szláv-görög nyelvhatár egykor a mainál délebbre volt, s voltak kis foltok, ahol se a görög, se a szláv nyelv nem győzött: ezek az albán hegyek és egyes részek Macedóniában, ahol a latin nyelv fennmaradt a római korból - innen vándoroltak a későbbi románok mai területükre.

Egy sajátos emlékem 1989 húsvétjéről. Szófiában vagyok, elmegyek a központi templom, az Alekszandar Nevszki (Alekszandr Nyevszkij) Katedrális mellett, s látom, egy osztálynyi gyerek áll ott tanárnénikkel, bemenésre készen. Nos, ez akkor szürreális kép volt: a kommunista Bulgáriában képtelenség volt, hogy iskolai osztályt szervezetten templomlátogatásra vigyenek. Pedig láttam: ott van kb. 25 gyerek, 2 tanárnő, s minden arra mutat, ez egy osztály. A rejtély megoldódott, amikor a közelbe értem, hallótávolságba: ugyanis meghallottam, görögül beszélnek. Na, így már más, görög osztály a templomban = semmi különös ebben. De kinézetre képtelenség volt megállapítani, hogy ezek nem bolgárok, hanem görögök. Míg egy angol, német, sőt lengyel vagy orosz csoport esetében ezzel semmi gond: látszik, hogy nem bolgárok.

Címkék: közélet
39 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr2318028792

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ZorróAszter 2023.01.25. 09:32:49

""A 10 legjelentősebb görög városállam az alábbi kilenc:"

:o)

Hát Mükéne hunvan?

kiskisutca 2023.01.25. 10:05:36

Kedves Birca! Szeretem az ilyen posztjaidat!

Egy kérdés:

"genetikailag: nagyjából negyed szláv gén, negyed közel-keleti gén, negyed őshonos balkáni gén, negyed minden egyéb: közép-európai, közép-ázsiai, germán."

Mi lehet a közép-európai a szlávon, germánon, avaron túl? Esetleg kelta?

Boldeone2 2023.01.25. 11:04:55

Kèt dolgot lehetne hozzátenni:

1.Mükènè bukása ès az azt követő " Sötèt Kor " fontos. Megszünik az írásbelisèg. Èghajlati változások, demográfia miatt elindul a dór vándorlás , meg más törzsek vándorlasa
Az Egyiptomot támadó Tengeri Nèpek maguk a vándorló görög törzsek lehettek....

A görögök őseinek egy jelentős rèsze a Balkánról vándorolhatott be. Pl a Pelion- fèlszigeten, magas hegyes vidèk ( jártam ott ) úgy èlnek az emberek , mint a balkáni pásztorok, de úgy is nèznek ki ....

2. A Görög demokrácia valóban etalon volt a mai kornak is:
-Közvetlen demokrácia volt , de az csak egy kicsi városállam esetèben működőkèpes
-A teljes jogú athèni polgároknak minden politikai joga megvolt , a metoikoszoknak , peroikoszoknak nem
- A polgárok kötelezően politikai pozíciót vállaltak, előírt rotació volt a pozíciókban , a vèletlen szerepe is közrejátszott - sorshúzás
- A fölmővesekkel már akkor is gond volt- a demagógoszok hatása alá kerülhettek , így a Phülèk kialakításánál ezt figyelembe vettèk

A rendszer lènyege az volt, hogy minden eszközzel megakadályozza egy [jellemzően stratègosz] egyeduralkodó uralomra jutasát , a Türanniszt. A hatalmat már akkor is a nèpet fèltevezető színjatèk , a demagógia segítsègèvel lehetett megragadni ...

Párduc oroszlán gorilla... Makákó! 2023.01.25. 12:04:26

A beszélt görög nyelv valamiért hasonlít a spanyolra

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.01.25. 13:07:37

@Párduc oroszlán gorilla... Makákó!:

Ennek oka a kiejtés:
- hasonlóan selypítős az sz,
- van th hang,
- a d, g és a b nem zárhang, hanem közelítőhang,

Az első kettő csak a spanyolországi spanyolra igaz!

ZorróAszter 2023.01.25. 13:27:34

Azt mondják, hogy valamikor i. e. 1200 körül volt egy hirtelen klímaváltozás, ami kialakította kb. a mai klímát. A nyomában éhínséggel. Előtte a görög térség erdős, füves terület volt, utána a mai száraz kopár táj kevés fával és gyér fűvel.

Ennek az emléke a Tengeri Népek beözönlése, a trójai háború és a bibliai hét szűk esztendő története.

kiskisutca 2023.01.25. 13:38:38

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

A görögöknek van egy nagyon jellegzetes akcentusuk angolban, a spanyoloké más.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.01.25. 13:43:49

@kiskisutca:

Igen, nem azonos.

Mert a spanyolok tudnak mondani cs-t, míg a görögök nem. Ez az alapvető ok.

ZorróAszter 2023.01.25. 15:10:16

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Nem biztos. Lehet hogy a görögök egy ideig használták a krétai képírást, és lehet hogy vannak benne fonetikai jelek is ami miatt képírás ellenéri is fontos a nyelv.

ZorróAszter 2023.01.25. 15:12:47

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Szirakuszai : Ja, nem vettem észre hogy nincs mellette szám.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.01.25. 15:18:05

@ZorróAszter:

Persze. Nincs egyértelmű elmélet.

Mint harappai írás, még van 2 tábor, az egyik szerint írás, a másik szerint csak díszítés.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.01.25. 15:19:40

@ZorróAszter:

Kilóg a térképről... meg azt úgyis tudja mindenki hol van Szicília.

Gery87 2023.01.25. 16:40:32

"s voltak kis foltok, ahol se a görög, se a szláv nyelv nem győzött: ezek az albán hegyek és egyes részek Macedóniában, ahol a latin nyelv fennmaradt a római korból - innen vándoroltak a későbbi románok mai területükre."

És ezért van abban valami igazság hogy "ők a rómaiak leszármazottai", hisz valóban az a latin nyelvű nép római tudatú volt ahogy a görög nyelvűek is.
A dák része az elméletnek persze nem igaz.

Gery87 2023.01.25. 16:45:48

"természetesen az athéni demokrácia nagyon más volt, mint a mostani. Ha egy korabeli athéninek elmondanánk mlyen a mai myugati demokrácia, nagyot nevetne, s azonnal megjegyezné, ez nem demokrácia. "

Valóban igaza lenne valamennyire, bár a mi a mai elveink szerint meg az ő demokrácia felfogásuk és társadalmi berendezkedésük nem demokratikus.
Rabszolgatartás, férfiak szavazhatnak csak és polgárok, de nem minden lakos polgár, aki polgár nem dolgozik.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.01.25. 16:51:56

@Gery87:

Bőven voltak dolgozó polgárok.

Sőt, ők voltak a többség.

Aztán már Athén virágkora idején szegény polgárok is voltak. Sőt abból éltek meg, hogy polgárok: a gyűlésen részvételért ugyanis akkor már napdíj járt.

Az egyik érv ez volt a demokrácia ellen akkoriban: a felelős polgárok nem érnek rá gyűlésezni, mert dolguk van, intézik gazdaságukat, míg a legszegényebbek meg szavazgatnak, miközben nem is értik miről, arra szavaznak, aki többet ajánl nekik.

Gery87 2023.01.25. 18:21:34

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Még később a Bizánci Birodalom lakói szerint is ők Ρωμαίοι (Rhómaíoi) voltak, azaz rómaiak.
212-ben Caracalla római császár kiadott egy rendeletet, hogy a Római Birodalom területén minden felnőtt lakosa római polgárnak számít. Ezzel pedig a provinciák lakói egyenlők jogúak lettek az itáliaiakkal.
Később persze megszűnt a római (bizánci) uralom, aztán megint lett....

Ha nagyon akarják lehet ebből római ősöket csinálni, semmivel nem "dicsőbb" mint a dák-római mítosz.

(Amiről szintén beszéltünk hogy Dácia (név) délre "vándorlása" miatt lehettek latin nyelvű római polgárok akik származási helyük miatt "dákoknak" vallották magukat...tehát nem az a dák/trák amiről beszéltek persze....úgyhogy lehet erőltetetten "dák"-rómaizni ha nagyon akarnak lesz némi alapja)

Gery87 2023.01.25. 18:25:00

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"A népgyűléseken csak a húsz év feletti, szabad athéni férfi polgárok vehettek részt. Az ő számuk becslések szerint mintegy 30 000 lehetett, de ennyien nem is fértek volna el itt. A gyakorlatban a várostól távol lakó parasztok csak ritkán jelentek meg a gyűléseken, azokon inkább a városi polgárok, kézművesek és kereskedők vettek részt. A részvétel ösztönzésére a megjelentek a 4. századtól napidíjat is kaptak. Átlagosan 3–4000, időnként 6000 körüli ember gyűlt össze, és így a polgárjoggal nem rendelkezőknek is jutott külön hely, hogy követhessék az eseményeket. Ez azt is jelenti, hogy a demokratikus rendszert a lakosság 5%-ának a szavazatai tartották fenn."

5%. nem sok...

Billy Hill 2023.01.25. 23:22:06

"A görög nemzeti öntudat hasonlít a magyarhoz" - nos, azt volt alkalmam megtapasztalni helyszíni beszélgetések során, hogy pl. a szomszédos népekhez való hozzáállás is nagyon hasonló. ;-)

Görög csajismerős a környező országokról:

"A törökök? Utálájuk őket. Makedónok? Névrabló köcsögök! Albánok? Kozfészek... Bolgárok? Szláv népség, nem a mieink."

Persze leginkább a németeket szeretik fikázni, de ők nem határosak...

Gery87 2023.01.26. 00:49:35

@Billy Hill:

A Makedón utálat egy marhaság amúgy, túltolták a biciklit.
Magával a néppel túl sok konfliktusuk nem volt sose, mivel hogy sokáig nem is létezett macedónság. A szerb és bolgár meg nagyhatalmi politika rángatta őket ide-oda.

Egyszerűen az volt az alapfelvetésük, az identitás alapja, hogy ők "szlávok akik Makedóniában laknak!" Ez volt a XIX.század...gyenge, kiforratlan identitás.
A többség bolgárnak lett tekintve és letudták ennyivel a dolgot a világ nagy részén.

Aztán változott a helyzet és a jugó politikai is, hogy ők nem bolgárok, ez volt a lényeg.
Mert ugye ha nem bolgárok akkor meg Bulgáriának semmi joga nincs rá.
(Moldovánok ugyanez az ok....)

A görögök 91-től elkezdtek hisztizni, "mi az hogy ellopják a nevet, az görög és különben is..."

Na most erre a reakció az lett hogy csakazértisakurvaanyátokathelléngecik"

És ők is el fogják tolni a biciklit addig hogy teljesen elfogadott lesz hogy ők a hellenizált makedónok egyenes, de elszlávosodott leszármazottai.
hatás, ellenhatás.

Ha barátként, partnerként tekintettek volna rájuk (van ellenség már elég a szomszédban)
hogy egy állam, nép ami büszkén hirdeti és viszi tovább a Makedónia nevet és értékeli a görög múltat, akkor mi lett volna?
Ostobák ezek.

Soha semmi alapja nem volt annak hogy Macedónia jogot akarna formálni bármi alapon a görög makedón részre, tengerpartra.

ZorróAszter 2023.01.26. 08:11:02

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Én sem hiszem hogy csak díszítés. Ahol van ilyen díszítés, ott van írás is, és éppen az a vicc bennük, hogy írás nem létező karakterekkel.

De olyan kevés a lelet, hogy sose fogjuk megfejteni. Hacsak elő nem kerül egyszer egy komplett mínoszi / indusvölgyi könyvtár.

------------------------------------------------------------

Igen, már leesett mi van. De azért jó vicc volt :o)

ZorróAszter 2023.01.26. 08:25:37

@Gery87:

A macedónok pont annyira makedónok, mit a görögök ógörögök. :o)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.01.26. 09:04:06

@ZorróAszter:

Az ókori macedónokat nem irtották ki, nem vándoroltak el.

Szóval megvannak máig az utódaig.

Persze az ókori macedónok mint identitás megszűntek legklésőbb az i. e. I. században, míg a
mai macedónok meg nem létezek a i. sz. XIX. sz. előtt. Azaz 2000 év lyuk van.

Szóval semmi köze a kétféle macedónoknak egymáshoz.

Persze az ókori macedónok gének megvannak minden mai balkáni népben.

Gery87 2023.01.26. 14:31:05

@ZorróAszter:

Ez így van, de ugye az identitás nem génekkel öröklődik:)

Gery87 2023.01.26. 14:35:48

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Persze hogy semmi közük a szláv-macedónoknak az ókori makedónokhoz, de a franciáknak se a gallokhoz stb. Az olaszok nem jobban rómaiak mint a spanyolok, a románok meg nem dákok, a szlovákok meg nem morvák stb stb...

Jobb híján a földet vették alapul az identitáshoz, ahhoz nyúltak vissza.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.01.26. 15:36:28

@Gery87:

Az identitás meg él. De olyan nincs, hogy 2000 év lyuk van közben.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.01.26. 15:39:56

@Gery87:

Persze.

Bulgária lakosságának a harmada őslakos génekkel rendelkezik, nekem is ez az apa-apa-apa-...-apa vonalam, azaz se nem szláv, se nem görög, se nem ősbolgár.

Azaz az ősapám valami trák, illír, sőt akár pelazg is lehetett. Csak éppen ezek mind kihaltak mint identitások.

Az én genetika klaszterem egyébként a leggyakoribb a mai Albániában.

Gery87 2023.01.26. 21:21:09

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Persze hogy nincs, ez a mai szláv macedón identitás nem az a régi görög makedón identitás.

Gery87 2023.01.26. 21:27:07

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Akkor illír inkább.

A II.Vh után felvetődött hogy Albánia legyen Jugoszlávia része (meg Bulgária is de ez most mellékes).
Na most ha akkor az elvtársak kitalálják hogy persze mert mi mindannyian illírek vagyunk, illírek az őseink, Szlovéniától Albániáig...csak időközben elszlávosodtak a legtöbben, akkor erre is lehetett volna alapozni, idővel talán meggyökeresedik.
Semmivel nem lett volna nagyobb marhaság mint a franciák kelta gall eredet választása.

(Magát az egységes közös délszláv állam ideológiáját is illirizmusnak hívták, Napóleon meg létre is hozott ugye egy illír Királyság nevű bábállamot szlovén és részben horvát, dalmát területekből.)

ZorróAszter 2023.01.27. 00:09:05

@Gery87:

Hát persze hogy nem. :o)

Bár nekem sosem tetszett ez a minél nemesebb ősök keresgélése és kimutatása ha volt, ha nem volt. A valódi ősök - a szláv, magyar, román főldművesek meg felejtős.

Gery87 2023.01.27. 02:06:56

@ZorróAszter:

Az átlag ember szempontjából teljesen mindegy ki volt az őse.
max érdekes, de nem több.
És ez normális.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.01.27. 05:49:52

@Gery87:

A jugoszlávizmus tulajdonképpen az illírizmus szerb verziója.

Gery87 2023.01.27. 15:54:45

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Mind horvát mind szerb jugoszlávizmus létezett, párhuzamosan, különféle elképzelésekkel, végül a háború utáni rendezés a szerb centrista verziónak kedvezett. A horvátok föderatív, autonóm elképzeléseivel szemben.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása