magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

A Peter-elv

Immár 16 éves multis tapasztalatom során figyeltem meg: a már hosszabb ideje működő cégegységeknél egyetlen főnök se ért semmihez. Míg az éppen létrehozott egységeknél, ahol még csak rövid ideje működik a szervezet ez nem így van: ott még kompetens a vezetés. Ha azonban az új egység egy régebbi külföldi egység része, a külföldi vezetők immár teljesen inkopetensek.

Legelső multi munkahelyemen, pár hónap munka után láttam ezt meg, 2008 elején. A cég jogilag bolgár volt, 2006 őszén alakult, ekkor hozta létre az amerikai anyacég. Én 2007 végén kezdtem ott dolgozni. A helyi vezetés még teljesen jó volt, pl. mindenki képes volt értelmes válaszokat adni a felmerült problémákra.

Amikor elhagytam a cége 2009 közepén, már megjelentek az inkopetencia jelei.

A mechanizmus teljesen spontán, automatikus. Vegyünk példának egy kólcentert, mert ezt ismerem a legjobban. Aki nem tudja, annak egy általános kólcenteres mintázat, íme:

  • alul vannak maguk az ügynökök, akikhez befutnak az egyes ügyek, ők állnak kapcsolatban az ügyfelekkel,
  • a jól teljesítő ügynökök senior ügynökök, kócsok, oktatók lesznek, akik tudásukkal segítik a kevésbé jó ügynököket,
  • felettük vannak a csoportvezetők, akik jellemzően 5-10 embert felügyelnek, munkájuk megfelel-e a követelményeknek, továbbá ők kommunikálják a vezetőség kívánalmait az alsóbb szintek felé, s persze tisztán adminisztratív feladatokat is ellátnak, lásd ügynökök munkabeosztása,
  • a csoportok felett vannak a projektvezetők, az adott egész projektet vezetik, kapcsolatot tartanak a megbízóval, konkrét ügyekben egyeztetnek,
  • s legfelül - helyi szinten - van a részlegvezetőség, aki az adott "lokáció" adminisztratív vezetését elláthatja,
  • persze van még több szint felfelé, de ez már nem helyi szint.

Mi jelent meg minden eddigi munkahelyemen:

  • egyrészt a jól teljesítő dolgozókat kiemelik idővel magasabb pozícióba, mert ők ott jól végezték munkéjukat, így korábbi pozíciójukban a munkájukat rosszabbul végzők maradnak!,
  • ráadásul az adott szinten jól dolgozó ember lehet, hogy alkalmatlan a magasabb szintre, s ott már rosszul fog dolgozni,
  • szóval beáll a helyzet: minden jól dolgozó ember elkerül abból a pozícióból, melyet jól végez, s azon a szinten reked meg, amihez már nem ért, hiszen ott már nem dolgozik jól, így onnan már nem megy feljebb,
  • a végeredmény: lassan semmi se működik rendesen a cégnél.

Számtalanszor láttam pl., hogy a mindenhez értő ügynökből oktatót csinálnak, ő azonban nem tud oktatni, ehhez nincs képessége. Vagy csoportvezető lesz, de pont ehhez nem ért, ez ugyanis egészen más tudás.

Ha sok év telik el, a cég élén olyanok lesznek, akik teljesen kétbalkezesek. Aztán a tehetlenség szelleme leárad, s az egész szerkezet összeomlik.

Tulajdonképpen a sokat szidott "korrupció" az, mely a dolgokot mégis valahogy rendben tartja. Itt a korrupció azt jelenti, a verseny nem tiszta, mert haveri kapcsolatok alakulnak ki, s a haverok egymást támogatják, azaz nem a legjobban teljesítőket emelik ki mindig, hanem a haverokat. Ennek pozitív következménye: mindig marad hozzáértő ember is az adott szinten, mert egyszerűen a többségnek nincs haveri viszonya a felsőbb szinttel. Éppen ez a korrupció az, mely a cég életét meghosszabbítja.

Akkor még nem tudtam, hogy mindez nem az én zseniális felfedezésem, hanem egy ismert elv. Laurence J. Peter kanadai-amerikai tudós fogalmazta meg, róla nevezték el Peter-elvnek.

A Peter-elv: "Minden hierarchiában az emberek elérik előbb-utóbb azt a szintet, melyre alkalmatlanok, mert az előléptetés a korábbi szinten mutatott sikeresség alapján történik, miközben egy szintbeli kompetencia nem feltétlenül alkalmazható más szinten." - zseniális, s teljesen így is van.

Nyilván az elv működésének vannak feltételei: kis szervezetben nem működik, s ott se, ahol az előléptetés alapja munkahelyen kívüli szempont.

Pl. a kommunizmusban nyilván nem működött, mert ott a párthűség és a haveri kapcsolat nagy mértékben felülírta a sikeresség szempontját. Szinte közhely a kádári fordított létrának, a selejt kitermelésének, az úgynevezett kontraszelekciónak a szidása, pedig éppen ez enyhítette, tette élhetőbbé a rendszert.

Címkék: közélet
53 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr3618043992

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

_Neville 2023.02.18. 09:55:57

És még ott van, mikor kívülről hoznak valakit egy adott szintre, aki se a sajátjához, se az alatta lévők munkájához nem ért :D

Wildhunt 2023.02.18. 10:10:15

@_Neville: multis koromban, management trainingen elmagyarázták ennek az okát. E szerint ez azért jó, mert kívülállóként újszerű megoldásokat és holisztikus szemléletmódot alkalmazva, a meglévő struktúrák és folyamatok által nem korlátozva járul hozzá újszerű megoldások felvetéséhez és alkalmazásához. A management feladata, hogy ilyen vezetőket is bevonjon a vállalat munkájába.

Lefordítva : ha a főnök berakta egy inkompetens haverját feléd, annak örülnöd kell, meg amúgy is semmi közöd hozzá.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.02.18. 10:10:37

@_Neville:

Gyakori eset.

A cél: senki se sértődjön meg a belső pályázók közül.

Gery1987 2023.02.18. 14:50:23

Magyarul a probléma gyökere megint a pénz meg a hatalom alá-fölé rendező elve.
jaj de meglepő:)
Miért léptetünk valakit előre, sokszor olyan pozícióba melyet "jutalomként" megkap munkájáért, de nem ért hozzá?

Mert a rendszer alapja hogy a felhalmozás egyenlőtlen, úgy tudsz belőle többet markolni ha feljebb lépsz, mivel a többség erre nem képes, nem kell félni hogy kevesebb marad idővel azoknak aki "fent" vannak.

Ha nem a pozícióból fakadna a hatalom meg a pénz, a probléma nem létezne, mindenki azt csinálná amihez ért és a "külsős" bevonása sem lenne probléma.

Nevem senki. 2023.02.18. 15:07:52

"a már hosszabb ideje működő cégegységeknél egyetlen főnök se ért semmihez. Míg az éppen létrehozott egységeknél, ahol még csak rövid ideje működik a szervezet ez nem így van: ott még kompetens a vezetés."

Ez nem csak a multiknál, ez mindenütt így van.
Meg van olyan is, hogy valakiből úgy lesz csoportvezető vagy afelett álló főnök, hogy azt a munkát amiért felügyel az életében nem csinálta, de ugatni, pofázni meg kioktatni belőle az megy neki. Legalábbis azt hiszi.

_Neville 2023.02.18. 16:21:52

@Gery1987: az oktatásban is gyakori probléma ez: ha valaki jó tanár, gyakran "kiemelik", vezető lesz (és ezzel több pénzt keres). Eredmény: a jó tanár alig tart órát, mert ugye igazgatóként csomó tök más munkája van, amiben nem is biztos, hogy jó, és az marad tanítani, aki gyengébb benne :D

Gery1987 2023.02.18. 16:26:24

@_Neville:

Ezért kell mindenkit ott jutalmazni, megfizetni ahol van és amiben jó, az hogy a nagyobb jövedelmet hozzákötjük a pozícióhoz és fordítva, ezt eredményezi.

Serény Vélemény 2023.02.18. 18:40:35

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Nálunk még olyan is volt, hogy a differenciált béremelés című játékot alkalmaztak a nagyon kompetens hr-esek egy jó darabig. Így volt, akinek 10, meg akinek 15-20%-ot emeltek. ÍGy néhány év alatt igen nagy eltérések jelentek meg ugyanazon munkakörben dolgozók bére között. Erre jött egy hay-projekt, és szépen egy csomó embernek megnyirbálták a fizetését. Mert az mennyire nagyon is motiváló, hogy éveken keresztül valaki azért végez jó munkát, hogy a magasabb béremelési sávba kerüljön, aztán néhány év múlva bukja az egészet.

Serény Vélemény 2023.02.18. 18:44:18

én azt látom egyébként, hogy nálunk például az egész cég legnagyobb problémája a totálisan túlfizetett és motiválatlan középvezetői réteg. Olyan dolgokon görcsölnek, amit némi kemény munkával meg lehetne jól oldani, de akkor kiderülne, hogy a saját pozíciójuk szinte felesleges, ezért inkább kemény munkával úgy oldják meg, hogy nehogy tényleges javulás legyen, hanem a probléma megoldása után azonnal a megoldás által okozott probléma megoldására kelljen koncentrálni.

Serény Vélemény 2023.02.18. 18:54:04

@Nevem senki.: Szerintem a hajózás, és főleg a tengerhajózás az a terület, ami bizonyítéka annak, hogy mindennek pont fordítva kellene működnie. Nincs olyan kapitány, akit úgy neveznének ki hajóparancsnokká, hogy ne legyen konkrét matrózi gyakorlata, utána szépen végig kell járnia a ranglétrát, és csak jelentős tapasztalat után lehet parancsnok.
Sőt, amikor már jelentős melegvizi (Földközi tengeri) tapasztalata van, az még nem azt jelenti, hogy van jogosítványa északi tengeri hajózásra, vagy óceáni hajózásra.

Gógita 2023.02.18. 22:04:06

Remélem, mindenki figyelmesen elolvasta a mai Orbán beszédet! :-)

Ha nem, itt a link:

index.hu/belfold/2023/02/18/orban-viktor-miniszterelnok-evertekelo-beszed-fidesz-magyar-kormany/

Boldeone2 2023.02.18. 22:58:48

@Gógita: Nagyjából ugyanolyan mint az eddigiek: öndicsèret, szemfényvesztés, hazudozás...Ráadásul most is hitet tett, az erkölcstelen nihilizmus, a nemzeti önzés mellett..
Kb olyan a helyzet, mint amikor egy bolond megy az autópályán, mindenkivel szemben, de azt ő azt hiszi, hogy mindenki más megbolondult, ő a normális...

Billy Hill 2023.02.19. 00:02:11

@Gógita: Elolvasni? Talán 20 éve... Idén edzéshez/futáshoz fogom berakni YT-ról.

Kicsit fárad az egész... Mondjuk a Lila Messiásnő előadását is meg szeretném még hallgatni. A többi kuka.

Gery1987 2023.02.19. 01:35:39

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

A kapitalista rendszeren belül nincs jó megoldás.
Mivel az hogy ki dolgozik "jól" elsősorban szubjektív és magától a dolgozótól független.

Gery1987 2023.02.19. 01:41:53

@Serény Vélemény:

"de akkor kiderülne, hogy a saját pozíciójuk szinte felesleges"

Na igen.
A rendszer lényege hogy a jutalom a pozíció és arra jár a több pénz.
Elvileg a jó munkáért, a gyakorlatban meg sokszor pont olyan balekot keresnek aki nem veszélyezteti őket vagy csak akkor hoznak "fel" a maguk helyére hozzáértőt ha ők meg felfelé bukhatnak.
Feudalizmus, a munka világát még nem érte el a felvilágosodás, a demokrácia.
De a nagypolgárság nem is volt érdekelt ebben, ezért volt nagyon hangsúlyozva a magántulajdon szentsége. Tehát voltak polgári forradalmak, de innen még nem léptünk feljebb.
A "proletár forradalmak" meg nem voltak szervesek, "korán jött". bukta is lett.

Gery1987 2023.02.19. 01:42:34

@Serény Vélemény:

Mondjuk a céges japán modell valami ilyesmi is volt, el is húztak egy időben.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.02.19. 07:04:18

@Gery1987:

Így igaz. A rendszer maga rossz.

De vannak fokozatok benne azért. Orbán kapitalizmusa a kisebb rossz.

Gógita 2023.02.19. 13:02:48

@Boldeone2: Buborékod áttörhetetlen.

Nem gond, ez van.

OV-t is majd a történelem ítéli meg, meg persze mi a következő választáskor.

Ami a mai, friss hírekből is világos, valóban mindenki más az eszkaláción dolgozik ezerrel és ezzel potenciálisan a 3. világháborún. Kivéve az OV kormányt.

Pár millió halottal később, talán mindenki másképp lát majd.
De úgy tűnik, túl régen volt már itt háború és most mindenki nagyon szeretne már.

Őrület, amit csinálnak, de a nyugat így lett naggyá. Sok-sok háborúval és gyilkolással. Ők ezt ismerik, ezt szeretik. A 2. vh-ba is önként szálltak be! És ebből a gondolkodásból nem tudnak kijönni.

Kár, hogy a sok-sok halott nem tényező ezekben a döntésekben.

"Megszólalt a NATO európai parancsnoka: Át kell adni a vadászgépeket Ukrajnának "

"Bill Browder pénzügyi szakember, több, Oroszországról készült könyv írója a DailyMailen írt véleménycikket arról, hogy Oroszországnak egy esetleges ukrajnai győzelem után Európa lehet a következő célpontja. Szerinte Putyin semmiképp nem fog leülni tárgyalni a békéről, és csak akkor lehet elkerülni a harmadik világháborút, ha Ukrajna győzelmet arat a háborúban. "

Stb-stb.

Ezek közül a nagyon okos és békeszerető, a háborút TOVÁBB szító és eszkaláló állatok közül persze egy sem megy a frontra!

Gery1987 2023.02.19. 14:58:52

@Gógita:

Fantasztikus ahogy a magyar és nyugati propagandát egyszerre szopod be:)

Boldeone2 2023.02.19. 17:40:36

@Gógita: Buborékod áttörhetetlen."

- Vagy inkább a tiéd! Én azt mondom amit a józanabb, felvilágosultabb része gondol a világnak, te viszont a rezsimpropagandát tolod, ami mindig büdös!

OV-t is majd a történelem ítéli meg, meg persze mi a következő választáskor."

- Ahol nincs demokrácia, ott a választas csak színjáték, de egyszer eljön Orbánnak is sora, ahogy a többi diktátor gazemberek ....

Ami a mai, friss hírekből is világos, valóban mindenki más az eszkaláción dolgozik ezerrel és ezzel potenciálisan a 3. világháborún. Kivéve az OV kormányt."

- Persze, kivéve a gyevi bírót! Orbán megy mindenkivel szemben az autópályán!

Pár millió halottal később, talán mindenki másképp lát majd.
De úgy tűnik, túl régen volt már itt háború és most mindenki nagyon szeretne már.

-Egyedül Putler háborúzik, az ukránok csak a hazájukat védik, a nyugat pedig támogatia őket. Ennyi. Putler hagyja abba a háborút, akkor, és csakis akkor lesz vége!

Őrület, amit csinálnak, de a nyugat így lett naggyá. Sok-sok háborúval és gyilkolással. Ők ezt ismerik, ezt szeretik. A 2. vh-ba is önként szálltak be! És ebből a gondolkodásból nem tudnak kijönni."

- Miért, a muszkát nem az tette naggyá? Kissé szelektív a memóriád!

Kár, hogy a sok-sok halott nem tényező ezekben a döntésekben"

- A sok halott Putler döntéseiben nem tényező: saját népét öli Ukrajnában, az ámokfutó, pszichopata
Ha az ukránok megadnák magukat jobb lenne ? Neked lehet, de nekik nem biztos, amit az elfoglalt területeken elkövetett emberiesesség elleni bünök is megerősítenek

Gógita 2023.02.19. 18:37:36

@Boldeone2: "Vagy inkább a tiéd! Én azt mondom amit a józanabb, felvilágosultabb része gondol a világnak, te viszont a rezsimpropagandát tolod, ami mindig büdös!"

Pedig akár gondolkodhatnál is! És lehetne saját véleményed!
Mint nekem.

Csak alap logika: Több fegyver = több halott!
Egyre több és erősebb/modernebb fegyverek = eszkaláció!
Az akció reakciót KELL, hogy szüljön. Tehát, minél inkább meg akarják verni Oroszországot, az annál inkább nem fogja ezt hagyni. Minél erősebben nyomod a falat, az annál erősebben nyom vissza...! Stb.

Ergo: a háború eszkalálódik, egyre durvább lesz, és simán belefuthatunk a 3. vh.-ba.

HA AZON AZ ÚTON MEGYÜNK TOVÁBB., amin a te hülyéid is járnak!
Pedig akár meg is állhatnánk.

Ha azonban azon, amit Orbán javasol, akkor lesz KEVESEBB halott és CSÖKKEN az eszkaláció és a vh. esélye.

Alapvető logika.
Benzinnel nem lehet a tüzet eloltani, csak növelni, ahogy még több és egyre modernebb fegyverekkel sem lehet háborút CSÖKKENTEN! ...

De ennyit képtelenek vagytok felfogni. És ez a tragédia.

Még egy Orbán-ellenes, abszolút balos is képes - lassan - megérteni, hogy OV útja a JÓ ÚT, nem a háborús héjáké, amely jó eséllyel a halába visz majd minket is.
Csak ti nem.

Ti visztek minket a háborúba.

bekialtas.blog.hu/2023/02/18/1095_bekialtas_orban_tortenelmi_beszede?dashboard_position=327188100

"Pro és kontra sokan nyilvánítanak majd véleményt a miniszterelnök február 18-ai évértékelőjéről. Ki magasztalni fogja, ki szitkozódik majd a lehetséges következményei miatt. Magam viszont ezúttal sem vállalkozom jóslatra, ezért csak annyit mondok:

az adott történelmi helyzetben történelmi jelentőségű, hosszú idő után először, nagyrészt modorosságok nélküli számvetést hallottam.

A nagy kérdés, hogy Magyarország szuverenitásának minden áron védelmezése a végén hova juttat bennünket? E tekintetben ugyanis országunk meglehetősen magányosnak látszik az Ukrajna területén folyó háború ürügyén washingtoni kényszerítéssel egyesített Európában, amely egyre inkább belesodródik a mind kiszámíthatatlanabb fegyveres összecsapásba.

Viszont tény, hogy az ország kormányfője ma Orbán Viktor. Bármi is a véleményem politikájának kanyarairól, machinációiról, a társadalmat megosztó, sőt kasztosító intézkedéseiről, a nyugati értékrendhez képest más mintát követő, autoriter törekvéseiről – melyekről bőven írtam az évek során –, az ő joga és kötelessége a kiélezett helyzetben való egyértelmű állásfoglalás. A Várkertben összegyűlt hívei, s egyúttal a médiumok révén az ország színe előtt, ezt tette szombaton.

Megtette ezt a szerinte csak Washington és Moszkva közös döntésével megfékezhető háborúval kapcsolatban. Ezzel kimondva, kimondatlanul arra utalt, valójában kik is a hadviselő felek, a Kreml és a Fehér Ház felelősségére egyaránt apellálva. Megtette ezt NATO-tagságunk értelmezésével, a baltikumiak és a lengyelek álláspontjával, a németországi és a brüsszeli vezetéssel, s néhány más üggyel összefüggésben. Hogy helyes-e a véleménye, arról

egyrészt a majdani győztesek fognak dönteni, másrészt a magyar történelem ítélőszéke hoz határozatot évtizedekkel, esetleg évszázadokkal később.

Akinek ennél több a mondanivalója, s főleg, ha a kormányfőétől eltérő a véleménye, az juttassa érvényre az évértékelőben elhangzottak elleni cselekvő, hatékony ellenzéki szervezeteket építő tiltakozással, uram bocsá' kormányra kerüléssel, akár a háború megítéléséről, akár a magyar gazdaság és társadalom helyzetének megvilágításáról van szó! Az elemzést nélkülöző, az érzelemtől telített Facebook-beszólás, a szalon- és megélhetési politizálás ebben a helyzetben nem egyszerűen pótcselekvés, hanem felelőtlenség."...

Boldeone2 2023.02.19. 19:20:49

@Gógita: Csak alap logika: Több fegyver = több halott!"

- Na, ez egy szép elv, de valójában puszta demagógia! Több fegyver azért kell, hogy Ukrajna meg tudja védeni magát! Kb azt mondod, hogy ne segítsünk a gyengének, úgy az erős gyorsan agyonverheti!
Ez egy hazug és erkölcstelen nihilizmus!
Az agresszort meg kell állítani!

Egyre több és erősebb/modernebb fegyverek = eszkaláció!"

Ez megint a putyini narratíva! A nemzetközi jog nem tiltja Ukrajna fegyverrel támogatását, eszkalációról csak Oroszország beszél, fenyegetnek, amiből nem kérünk! A nyugati világot nem tudják megfélemlíteni, de Ukrajnát sem!

Az akció reakciót KELL, hogy szüljön. Tehát, minél inkább meg akarják verni Oroszországot, az annál inkább nem fogja ezt hagyni. Minél erősebben nyomod a falat, az annál erősebben nyom vissza...! Stb."

- Be kell nyomni a falat, ezen dolgozik a nyugati szövetség, azt mindenki látja, Putyinnal nincs esély a békére, így "vállvetve" kell szorongatni a totaliárius, agresszor rezsimet

Boldeone2 2023.02.19. 19:32:27

@Gógita: Ergo: a háború eszkalálódik, egyre durvább lesz, és simán belefuthatunk a 3. vh.-ba."

- Mégegyszer mondom KIZÁRÓLAG Putyin fenyeget eszkalációval, meg atomfegyverek bevetésével, de - helyesen - ezt senki sem veszi be!
Ha Putyin megindítja a 3. világháborút, akkor azt is elveszti. Oroszország nem tud nyerni a teljes nyugat ellen, soha
Ezért nem fog atomhoz nyúlni, azt Kína sem támogatná. Ez egy blöff!

Ha azonban azon, amit Orbán javasol, akkor lesz KEVESEBB halott és CSÖKKEN az eszkaláció és a vh. esélye.
Alapvető logika.
Benzinnel nem lehet a tüzet eloltani, csak növelni, ahogy még több és egyre modernebb fegyverekkel sem lehet háborút CSÖKKENTEN! ..."

- Orbán a hazai közönségnek beszél és békegalambként tetszeleg. Értsd meg: nincs esély a békére, csak ha Putyin kivonul, Bucsa után nincs sok tárgyalnivaló! Szép szavak, de Hitlerrel sem lehett anno tárgyalni
Putyin - valahogy - le kell győzni

Még egy Orbán-ellenes, abszolút balos is képes - lassan - megérteni, hogy OV útja a JÓ ÚT, nem a háborús héjáké, amely jó eséllyel a halába visz majd minket is.
Csak ti nem."

- OV nem tényező sehol az EU politikában, orosz bábként tekintenek rá, vagyis: neki lehet egyfajta saját útja: önzés, erkölcstelen nihilizmus , a NATO nem így gondolja ,illetve , a többi nemzeti kormány !

Gógita 2023.02.19. 19:32:28

@Boldeone2: Ez a gondolkodás vezet a még nagyobb, lehet, hogy a 3. világháborúhoz!

Már csak rohadt HÁBORÚIMÁDÓ állatokként, gyilkosokként tudok rátok gondolni, akik veszélybe sodorjátok egész Európát és benne minket is, a családjainkat is.
És mindet azért, hogy kiszolgáljátok az USA nagyhatlani, geolőilitikai céljait.

AMELYEK NÉLKÜL HÁBORÚ SEM LENNE!!!!

Ha a valóságot nézed, Oroszország VISSZAÜTÖTT, miután lépéskényszerbe hozták, és már nem volt más választása.
De ezt ti háborús héják nem akarjátok megérteni, belátni.

FELELŐSEK VAGYTOK minden újabb HALOTTÉRT!
Mert nem a tárgyalóasztalhoz kényszerítenétek a feleket, hanem a benzint locsoljátok ész nélkül a tűzre!

Ezért meg lesztek ítélve. Ha nem evilágon, a másikon.

Gógita 2023.02.19. 19:34:59

@Boldeone2: "A nemzetközi jog nem tiltja Ukrajna fegyverrel támogatását, eszkalációról csak Oroszország beszél, fenyegetnek, amiből nem kérünk! "

A jog nem, az észnek kellene. De az nincs.

Tényleg nem érted, hogy a fegyverszállítások nélkül már régen TÁRGYALNÁNAK és vége lenne?
Tényleg nem érted, ha eleve tárgyaltak volna, el sem kezdődött volna?

Olyan elvakult vagy, hogy az már nekem fáj.

Gógita 2023.02.19. 19:46:16

@Boldeone2: "Szép szavak, de Hitlerrel sem lehett anno tárgyalni"

Ez sem igaz. Hitler folyamatosan tapogatózott, hogy tárgyaljanak, de a nyugat akkor sem azt nézte, hogy halhatna meg kevesebb ember, hanem azt, hogyan lehet totális győzelmet elérni, ÉS DIKTÁLNI, tárgyalások helyett?

Emberélet nem számított. Akkor sem, és most sem.

Hitler eleve nem támadta meg őket!

Angliát azért bombázták, hogy LÉPJEN KI a háborúból, amihez SEMMI KÖZE nem volt. Ahogy az USA-nak sem.
De imádnak háborúzni.

Mi értelme volt pl. elmenni Berlinig, amikor már Németország veresége egyértelmű volt? Mi értelme volt a POLGÁRI LAKOSSÁGOT bombázni, komplett városokat felégetni - pl. Drezda, Hamburg... - , amikor már minden sereg német földön volt?

Mi értelme volt Japánra atomot dobni, amikor már a japánok veresége nyilvánvaló volt, csak EGY TISZTES BÉKÉT AKARTAK, nem a megalázó kapitulációt?

A nyugat NEM TÁRGYAL! Mert csak a totális vereséget vagy győzelmet ismeri, a kapitulációt, a tárgyalást nem.

És, ha ez több millió PLUSZ halottat jelent, az ő oldalán is, hát ez van. Nem számít.

Boldeone2 2023.02.19. 20:42:11

@Gógita: Tényleg nem érted, hogy a fegyverszállítások nélkül már régen TÁRGYALNÁNAK és vége lenne?
Tényleg nem érted, ha eleve tárgyaltak volna, el sem kezdődött volna?"

- Putyin soha nem akart tárgyalni, csak diktátumai voltak, vonuljon ki a NATO Közép- EU -ból, stb ...
Fegyverszállítások nélkül Ukrajnának már VÉGE lenne!
A degerált Putyin évek óta készül a háborúra!

Már csak rohadt HÁBORÚIMÁDÓ állatokként, gyilkosokként tudok rátok gondolni, akik veszélybe sodorjátok egész Európát és benne minket is, a családjainkat is."

- Ezt csak Putyinra lehet mondani, mi a békét képviseljük, a szabad Európát, melyet meg kell védeni a ruszki agressziótóll!

És mindet azért, hogy kiszolgáljátok az USA nagyhatlani, geolőilitikai céljait.
AMELYEK NÉLKÜL HÁBORÚ SEM LENNE!!!!"

- Lófaszt nem lenne! Az Orosz Birodalmat akarja Putler rekonstruálni, Európa védekezik, ezért kell a NATO is , kizárólag!

FELELŐSEK VAGYTOK minden újabb HALOTTÉRT!
Mert nem a tárgyalóasztalhoz kényszerítenétek a feleket, hanem a benzint locsoljátok ész nélkül a tűzre!"

- Putler felelős a háborúért! Tárgyalni nem lehet senkit sem kényszeríteni, így Ukrajnát sem! Akkor tárgyalnak , ha Putyin kivonja csapatait Ukrajnából, addig nincs miről tárgyalni! Egyedül Puyin öli az ukránokat, ő a felelős minden halottért!

Ha a valóságot nézed, Oroszország VISSZAÜTÖTT, miután lépéskényszerbe hozták, és már nem volt más választása."

- Kamu! Ezt mondák mindig a ruszkik, a SZU, így megtámadták Finnországot, Lengyelországot, ezért annektálták a Balti államokat!
Hazug narratíva! Mindig van más választás , mint a háború!

Boldeone2 2023.02.19. 21:05:13

@Gógita: Ez sem igaz. Hitler folyamatosan tapogatózott, hogy tárgyaljanak, de a nyugat akkor sem azt nézte, hogy halhatna meg kevesebb ember, hanem azt, hogyan lehet totális győzelmet elérni, ÉS DIKTÁLNI, tárgyalások helyett?"

- Semmit nem tudsz újságíró létedre, csak ontod a baromságot!

Gondolom a müncheni alkuról hallottál? Chamberlain beleegyezett Hitler területi követeléseibe, mert PONT azt akarta akkor is a ' nyugat " hogy legyen béke mindenáron!
Háborút Hitler akart! A diktátorokkal NINCS alku!

Hitler eleve nem támadta meg őket!
Angliát azért bombázták, hogy LÉPJEN KI a háborúból, amihez SEMMI KÖZE nem volt"

Dehogynem volt köze! Anglia szövetségese volt Lengyelországnak, teljesen jogos , csak megkésett volt a beavatkozás!
Ahogy anno a német náci rezsimet meg kellett állítani, most ugyanúgy ruszki fasisztát!

Mi értelme volt pl. elmenni Berlinig, amikor már Németország veresége egyértelmű volt? Mi értelme volt a POLGÁRI LAKOSSÁGOT bombázni, komplett városokat felégetni - pl. Drezda, Hamburg... - , amikor már minden sereg német földön volt?"

- Annyi volt az " értelme " hogy Németország nyugati feléből egy virágzó állam lett, nem kommunista diktatúra!
Az orosz csapatok 5x annyi németet öltek meg, mint a nyugati szövetségesek

A nyugat NEM TÁRGYAL! Mert csak a totális vereséget vagy győzelmet ismeri, a kapitulációt, a tárgyalást nem.
És, ha ez több millió PLUSZ halottat jelent, az ő oldalán is, hát ez van. Nem számít."

Megint hülyeségeket beszélsz! Tárgyalni a háborút viselő országok szoktak, ad1. Ad 2, Tárgyalni akkor lehetne, ha Putyin befejezné a háborút, és kivulna Ukrajnából. Ad3 a ruszkik soha nemmilyen nemzetközi szerződést nem tartottak be eddig , nem érdemes velük tárgyalni

A több millió halott - ha lesz - az a 21. századi Hitler , azaz Putyin felelőssége!!!!
Az ukránok otthon vannak, csak védekeznek , Oroszország az agresszor !

Az erkölcstelen, nihilista barmok mondják csak, "hogy Ukrajna adja meg magát ( úgy minden jó lesz ) Hamis állítás!

jónévez 2023.02.19. 21:06:17

@Boldeone2:
Ugyanmár. Nem kell az amerikánus duma, anélkül os tudjuk, elég agresszív a ruszki.
DE(!) ha az ukrán nem agressziózna oroszok, románok, magyarok, és igen: lengyelek ellen -hát semmi baj nem lenne ma sem (ne feledd: Lengyelország NEM barátja Ukrajnának. Csak fél attól, hogyha Ukrajna Oroszország társa lenne, akkor ő volna újra a ráfaragó)

És teljesen igazad van: mindig van más választas, mint a háború. Az ukrajna felőli terrorizálas ellenére a kormányunk ugyanezt mondja, inkább tűri az agresszív ukrán retorikát, inkább segít -de csak élelmiszerrel, egyéb segélyekkel. Nem veszi fel a kesztyűt. Ezért orbánoztok. Mert nem háborúzik azzal, aki 30 éve ellenségnek kiált minket, és azzal sem áll háborúban, aki ővelük nincs jóban, sőt.
Menj te, ha úgy látod jónak. Harcolj Ukrajnáert, bátran. Vagy még mindig csak gyáván hazudsz, mint mindig?

jónévez 2023.02.19. 21:18:35

@Boldeone2:
És még olyan marhaságot is megengedtel magadnak, hogy Oroszország fenyeget. Hol élsz, öreg? Ukrajna fenyeget minket folyamatosan. Nem a háború kezdetétől, sokkal régebben teszi. Csak Magyarország NEM szeretne háborúzni az agresszív Ukrajnával ( szelíddel sem, csak akkor pláne nem volna miért).
Ismétlem: ha úgy érzed, jelentkezz az ukrán sregbe. Menj, mutasd, hogyan kell.

Boldeone2 2023.02.19. 22:01:01

@jónévez: És még olyan marhaságot is megengedtel magadnak, hogy Oroszország fenyeget"

- Folyamatosan fenyegetik Európát, parlamenti képviselők, hadurak, Putyin tanácsadója, Peszkov , de maga PutIn is. Ezek a tènyek. A történelmet meg ismerjük, Oroszország miként tekintett Kelet- Európára

Ukrajna fenyeget minket folyamatosan. "

Zelenszkij meghívta Orbánt, holott Orbán ellenfelének nevezte, illetve, "senki földjének mondta Ukrajnát" erre kapott kemény válaszokat a politilkai másodsorból
Először Orbán blokkolta az ukránok EU- integrációját, Putyin érdekében eljárva...

DE(!) ha az ukrán nem agressziózna oroszok, románok, magyarok, és igen: lengyelek ellen -hát semmi baj nem lenne ma sem"

- Először az orosz agresszió volt, nem pedig az ukrán. 200 évig elnyomták az ukránokat ( Kisoroszok) A nyelvet sem lehett semmilyen hivatalos ügyekben használni a cárok alatt, a tanítását is akadályozták
Putyin annektálta a Krímet, polgárháborút robbantott ki a Donbassbanban
Erre jött a rossz iskola-, majd nyelvtörvény, de előtte - pár száz év alatt - az oroszok nem kevés bűnt követtek el kozákföldön...
Az ukránok célja nem a magyar nemzetiség elnyomása volt, de Orbán Putyin mellett állt, ennek áldozata lett a magyar kisebbség is

Menj te, ha úgy látod jónak. Harcolj Ukrajnáert, bátran. Vagy még mindig csak gyáván hazudsz, mint mindig?"

- Ti hazudoztok, önmagatoknak is, én az emberiességet képviselem, a nyugat elsöprő többsége is ugyanezt gondolja, amit én, nagyjából
Ukrán családot pénzzel segítettem, meg ahol a legjobban tudok, másképp is segítek nekik, időnként
De, ha kell, az oroszt is meg fogom segíteni, csak olyan ember legyen , aki putyinellenes és a szabad társadalomban hisz

Engem a nacionalizmus meg a nemzeti önzés nem foglalkoztat. Az sem érdekel, hogy vannak ukrán nácik , az elsöprő többsèg , a 99% ott sem az
Emberek, akik Putyin háborúja elől menekülnek, akiknek segíteni kell
Orbán politikáját megértem, ő úgy gondolja, hogy a hintapolitika ez jó lesz az országnak, szerintem nem. Az osztrákok sem küldtek fegyvert, de befogták a szájukat és hallgatnak, nem úgy mint Orbán...
Pont hogy most lehetne megegyezni az ukránokkal, ha vesztenek, akkor minden sokkal rosszabb lesz, különösen Magyarországnak...

jónévez 2023.02.19. 22:19:58

@Boldeone2:
Megint az amerrikánus hazudozást folytatod, érved megint csak annyi volt: nem. Azaz nincs érved.
Ne hazudd már, hogy Ukrajna nem fenyegetett. Azt se, hogy Orbán miatt. Orbán Viktor ellenzékben volt akkor, amikor Ukrajna már fenyegetett. Ukrajna lopott, és fenyegetett, mikor számonkérték a lopást. Aztán jól rákented Orbán Viktorra a háborús fenyegetést -amit Ukrajna tett. Nagyon erős diplomatamunka volt eltusolni.
Mikor jelentkezel Ukrajnában harcolni????
Figyelmeztetlek: a zsoldosokra nem vonatkoznak az egyezmények... Nemcsak az orosz, hanem az ukrajna zsoldjában állokra sem. Te szájhős.

Wildhunt 2023.02.19. 22:20:57

@Boldeone2: Először Orbán blokkolta az ukránok EU- integrációját, Putyin érdekében eljárva...

Természetesen megint hazudsz. Ez válasz volt a nyelvtörvényre.

Wildhunt 2023.02.19. 22:21:56

@jónévez: Orbán Viktor ellenzékben volt akkor, amikor Ukrajna már fenyegetett

Tényleg, a 2009-es gázügy.

jónévez 2023.02.19. 22:25:59

@jónévez:
Én továbbra is a béke pártján állok, és nem hatnak meg az ukrajnára vetített amerikánus lódítások.
Akit meghatnak, az ne pofázzon. Menjen oda. Ne engrm, sőt, ne az ukrán kisembert akard áldozni a szemét dumádért.
Menj, csináld. Halj meg TE.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.02.20. 05:55:23

@Gery1987:

Ment a liberális modell 20 évig, 1990-2010. Láttuk. Abszurd.

Most jobb? Jobb.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.02.20. 08:45:25

@_Neville: eleve nagyobb a probléma, mert a tanár-, tanítóképzésben - ugyanúgy ahogy az orvosképzésben - nem vizsgálják, hogy az illető mentálisan alkalmas-e a pályára, simán kapnak diplomát. (Lásd a földrajztanár Boldili) Annyit lát Sanyika, hogy a magánfogorvos milliomos, hát legyek én is az, és úgy kihúzza minden fogadat szakmányban, ahogy kell.

Gery1987 2023.02.20. 16:18:33

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Összességében nem jobb.

Nyilván szubjekítv, de pl a környékünkön pont 90-10 között volt valami fejlődés azóta nincs. Megállt minden, sőt munkahelyek szűntek meg.
Ez persze nem igazolás a baloldal felé, csak mondom.

Még mindig ott tartunk mint 30 éve folyamatosan:
Semmit nem lehet elintézni lakosságilag.
Semmi beleszólása nincs az embereknek abba hogy akár a közvetlen környezetükben mi történjen.
Erre mindig vannak példák, ma is.

Te ilyen "jó király" "rossz király" alapokon nézed a világot én meg elve azt mondom hogy picsába velük, így nekem nem igen lehet lenyűgözni azzal hogy egy "érinthetetlen fasz" (politikus) néha jó dolgokat csinál.

Gery1987 2023.02.20. 16:20:53

@Deak Tamas:

Igen, csak mivel kellene mondjuk 10 tanár....jelentkezik tanárképzésre 6, végez 3...ebből 1 akar elhelyezkedni....hát felveszik akkor is ha hülye.
Nem válogathatsz sajnos.

2023.02.20. 22:21:55

@Deak Tamas:
"Annyit lát Sanyika, hogy a magánfogorvos milliomos, hát legyek én is az, és úgy kihúzza minden fogadat szakmányban, ahogy kell."
- - -
Vagy a jobb modu kisgazda vagy kisiparos csalad Gizikeje, aki vegtelenul buta, de szuloi nyomasra es hiusagbol jelentkezik jogi egyetemre, amit nagy nehezen el is vegez, csak azert, hogy dr legyen a neve elott, amivel a faluban buszkelkedhetnek a szulok. Hogy mennyi ilyet ismerek! :)
De ugyan ez elmondhato a it-s nerd-okre es geek-ekre is. :) Ismertem, ismerek nagyon sok olyan "szakembert", akik peldaul jol fizeto halozati rendszergazdak, "programozok" ugy, hogy alapveto matematikai muveletekkel sincsenek tisztaban, de video jatekokon nottek fel es most ok az istenek. :) En meg, aki lassan 50 eve mar komoly terepi digitalis adatszerzessel, adatrogzitessel foglalkoztam, ismerem a Boole algebrat, tudom a differencial es integral szamitast, koordinata geometriat, stb, egy kiba...tt programnyelvet nem tudtam megtanulni. :) Legalabb 100, a programozas alapismereteivel foglalkozo konyvet megvettem, de egy het utan mind ment a szemetbe, nem jutottam tovabb soha sem a "Hello, World."- nal. :)
Egy konyvet talaltam csak, ami meg is ertettem az elso oldaltol, a "Learning Postscript: A Visual Approach" cimu, de azt is feladtam hamar, pont collegeba jartam akkoriban (epp 30 eve), nyomdaszatot tanultam, arra ment el az idom meg a nőzesre. :)
Szoval igy nem lett belolem programozo, hal' Istennek. :)

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.02.21. 12:44:05

@Sztálin orgnistája: nem vagy az egyetlen, ez a programozó->matematikus, matematikus->programozó, matematikus<->programozó lét-nemlét nagyon is gyakori.

Wildhunt 2023.02.21. 19:48:15

@Sztálin orgnistája: egy kiba...tt programnyelvet nem tudtam megtanulni

Ettől csak az én módszerem rosszabb : 2, mikor tanultam kifejezetten népszerű programnyelvet is ismerek elég magas szinten... az egyik a 90-es évek végén, a másik pár évvel később halt ki. Ja, és perfekt vagyok egy adatbázis szabvánnyal, amivel 2006-ban találkoztam utoljára.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.02.21. 19:51:57

@Wildhunt: csak nem Fortran vagy Cobol és DBASE? :)

Wildhunt 2023.02.21. 20:17:28

@Deak Tamas: majdnem, az adatbázis stimmel. Amúgy assembly és object Pascal.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.02.21. 20:19:56

@Wildhunt: szerintem az assembly elvileg nem halt ki, nem kizárt hogy lenne olyan iparág, ahol jól fizetne. Dehát ugye ma már az informatikai rendszereket valóban csak informatikai rendszerekkel lehet fejleszteni.
Nekem az Object Pascal kimaradt, a klasszikus természetesen megvolt.

Wildhunt 2023.02.22. 09:07:22

@Deak Tamas: az assembly olyan lett mint a paradox - elméletben még van pár hely ahol nélkülözhetetlen, de erre már megélhetést építeni nem lehet. Vagy 18 éve elmentem inkább hardware irányba, és nem bántam meg. Sokkal normálisabb közeg, mint a kódmajmoké.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.02.22. 09:27:33

@Wildhunt: ez így igaz. A hozzászólásod első fele annyiban lep meg, hogy én assztem, a mai rengeteg célhardveres világban ezzel meg lehet élni jól. Állandóan ilyeneket hallok, arra mennyi szükség van. A kódmajmokkal kapcsolatban nagyon egyetértünk.

Wildhunt 2023.02.22. 15:46:44

@Deak Tamas: a célhardware teljesen elment a parametrikus programozás irányába, azt csinálom is, de ez már inkább mechatronika. Itt természetesen a komoly hardware-ről beszélek, nem arduino és társai.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása