magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Dollarizáció

A dollarizáció azt jelenti: egy adott ország lakossága nem veszi komolyan országa hivatalos pénznemét.

Fokozott esete: eleve más pénznemet használnak. Enyhébb esete: a hivatalos pénznemet használják, de mindent idegen valutában számolnak, folyamatosan átváltva az aktuális árfolyam szerint.

Általában a magas infláció hatása ez, de nem minden magas infláció okoz ilyet. Ha a magas infláció időben lassan bontakozik ki, nem lesz dollarizáció.

Magyarországon sose volt dollarizáció, legalábbis soha a forint 1946-os bevezetése óta. Magyarországon hiperinfláció se volt 1946 óta. A legmagasabb magyar infláció azóta 1991-ben volt: 35 %.

Bulgáriában a rendszerváltozás óta kétszer is volt hiperinfláció: 1991-ben 473 % volt az éves infláció, 1996-ban pedig 489 %. De 1990-1997 között minden egyes évben a bolgár infláció jóval magasabb volt a magyarnál, s egyedül két évben nem volt hiperinfláció, 1994-ben és 1995-ben, amikor 25-30 % körüli volt az éves infláció. Normál mértékű - 10 % alatti - infláció Bulgáriában csak 1999 óta van, egyedül 2022-ben ment ismét kicsit 10 % fölé az egész világon jelentkező háborús infláció hatásaként (amit a ballib közgazdászok és pénzügyi zsenik - lásd Kériné - szerint a Zorbán talált ki).

Mégis: dollarizáció csak a második bolgár hiperinfláció alatt lett, mely az 1995/1996-os tél végén kezdődött és 1997 júliusáig tartott, kb. 15 hónap volt. Emlékezetes pillanat: a piacon almát áruló nénike dollárban számolt, majd a napi árfolyamon váltott levára, s így mondta az árat - a kor sajátossága: mindenkinél volt számológép (még nem voltak elterjedve a mobiltelefonok).

De pl. Szerbiában a helyzet teljesen hasonló volt évekig, csak ott nem dollárban, hanem német márkában számoltak mindent. (A szerb hiperinfláció sokkal nagyobb volt, mint a bolgár, a csúcspontján 25 ezer % volt éves szintre számolva.)

Kuba most hasonló helyzetben kezd lenni. Ott egyszer volt a 90-es évek hatalmas sokkja, 1991-2000 között, amikor a Szovjetunió és a KGST összeomlása miatt a kubai gazdaság teljesen szétesett. Az elmaradt szovjet segélyek katasztrófát okoztak. Az átlagos infláció 100 % körüli lett éves szinten, s csak azért nem több, mert nem volt az országban kapitalista rendszer, így az állam mindent képes volt a kezében tartani. Ezután jött egyfajta stabilizáció, majd lett a 2021-es nagy pénzügyi reform.

Ez a reform totálisan megbukott. Eredeti célja az volt, hogy a hármas valutarendszer ("normál" peso, konvertibilis peso, dollár) megszűnjön, s az egész gazdaság átálljon az egységes pesóra. Az ideológiai okokból erőltetett 1:1 árfolyam is fel lett adva, helyette 1:25 lett, de ez se segített, ma már a Kubai Nemzeti Bank hivatalosan is 110 pesót ad 1 dollárért, a 1:25 csak a kártyával fizető külföldi turisták lehúzására maradt hatályban.

De a helyzet így se rendeződött. Újra be lett vezetve a konvertibilis peso, csak immár nem bankjegy, hanem elektronikus pénz alakjában. Közben elszállt a peso teljesen, párszor 1:500 is volt az árfolyam (a mai 1:335). A kormányzat igyekszik valahogy lejjebb vinni a piaci árfolyamot, sikere is volt, a korábbi 400 körüli helyett ma inkább 300 körüli.

Azonban kiderült: hiába az árfolyam viszonylagos stabilizálása a 300-350 közti szinten, az árak a dollárhoz igazodnak, abban számol mind eladó, mind vevő. S mivel nincs bizalom a saját pénznemben, a kereskedők beleszámolnak mindenbe egy kockázati jutalékot. Hiszen most már van magánszektor Kubában, annak áraira nem tud hatni az állam. Így az árak immár dollárban nőnek meg.

Tulajdonképpen az alakult ki ami 1996-1997-ben Bulgáriában: már mindegy mi az árfolyam, dollárban megy a számolás.

A gond Kubában csak az, hogy az átlag kubai sokszorosan szegényebb egy 1996-1997 közti bolgárnál, s ma már Kuba "sikeresen" elérte a 89 %-os szegénységi arányt: a lakosság 89 %-a képtelen alapvető szükségeleteit kielégíteni jövedelméből.

S persze ehhez jön a "propaganda". Az idősebb kubaiak még mesélnek milyen volt a forradalom előtti Kuba. Persze Kuba akkor se volt az USA szintjén, de akkor egy átlag kubai annyit pénzt kesredett 1 hónap alatt, mint egy átlag amerikai 10 nap alatt, azaz 1:3 körüli volt az eltérés az életszínvonalban, míg most az arány inkább 1:30 - egy átlag kubai annyit pénzt keres 1 hónap alatt, mint egy átlag amerikai 1 nap alatt.

Kubai közgazdászok komolyan felvetették: a legkisebb rossz a valóság elfogadása lenne, azaz megszüntetni minden kubai pénzt, s bevezetni az amerikai dollárt. Egyébként ennek van precedense Latin-Amerikában, 3 országban - Ecuador, Panama, Salvador - az USA-dollár a hivatalos pénznem.

Ideológiai probléma esetében, csak hogy ne pont az USA-dollár legyen a pénznem, megoldható lenne másképp is: a kanadai dollár vagy az euró bevezetésével.

Persze az emberek ettől még nem lennének kevésbé szegények, s az ország vezetése is elvesztene minden kontrollt a pénzpolitika felett, de legalább megkezdődhetne egy normális gazdasági folyamat, hogy az emberek a pénzükben megbíznak.

48 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr4518457755

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vasútihíd 2024.08.16. 06:29:39

tudvalevő hogy az inflációt pláne a kisembernyúzó hiperinflációt a liberális háttérhatalom manipulációi okozzák. ez többszörösen igaz a kizsákmányolt periférie és félperiféria államaira. majd a nyugat bukása meg a normalitás győzelme ezt is megoldja.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.08.16. 08:25:02

A negyedik bekezdésben említett adatot kétlem, a számítási módszer alapján is meg saját emlékeim alapján is. A Bokros csomag alatt papíron 28% volt az infláció, de csúszó leértékelés is volt, háború a szomszédságban miegyebek. Akkor olyan mértékben zuhant az életszínvonalam, a családomé is, hogy például a saját lakásra önerőből akkor ment el az esély, Bokros teljesen megsemmisítette az összes megtakarításunkat, és ez csak a csúcsa a jéghegynek. Nem felejtem neki hogy a ruháimat kellett eladogatni, hogy együnk.
És az csak egy lakás, a bűn, amiért egy létező nemzet már rég felelősségre vonta volna, a meg nem született gyerekek.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.08.16. 08:29:39

A tizenötödik bekezdésben említett hivatalos dollárbevezetés elvi szinten jó lenne, csak az a nagyon közelség miatt azt ererményezné, hogy Kuba lenne az USA 54. tagállama.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.08.16. 08:48:31

@Deak Tamas:

Az MNB hivatalos adata ezt írja.

Az infláció nyilván egy adat, s teljesen életszerű, hogy az életszínvonal sokkal nagyobb arányban csökken.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.08.16. 08:49:52

@Deak Tamas:

S személyes élményem nincs Bokrosról. 1993-1997 között életvitelszerűen BG-ban éltem.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.08.16. 08:51:24

@Deak Tamas:

Meg túl nagy ország ehhez Kuba.

Argentína se tudta megcsinálni, hiába tervezte az új elnök. Egyszerűen fizikialag nincs hozzá elég bankjegy.

_Neville 2024.08.16. 09:41:34

"S persze ehhez jön a "propaganda". Az idősebb kubaiak még mesélnek milyen volt a forradalom előtti Kuba. Persze Kuba akkor se volt az USA szintjén, de akkor egy átlag kubai annyit pénzt kesredett 1 hónap alatt, mint egy átlag amerikai 10 nap alatt, azaz 1:3 körüli volt az eltérés az életszínvonalban, míg most az arány inkább 1:30 - egy átlag kubai annyit pénzt keres 1 hónap alatt, mint egy átlag amerikai 1 nap alatt.

Kubai közgazdászok komolyan felvetették: a legkisebb rossz a valóság elfogadása lenne, azaz megszüntetni minden kubai pénzt, s bevezetni az amerikai dollárt. Egyébként ennek van precedense Latin-Amerikában, 3 országban - Ecuador, Panama, Salvador - az USA-dollár a hivatalos pénznem"

Esetleg lehetne normális gazdaságpolitikát is csinálni a komcsi ámokfutás helyett :)

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.08.16. 09:43:36

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: vagy épp fordítva, mégsem csökken. Mi 1991-ben engedhettük meg magunknak először például az itáliai nyaralást, utána mondjuk hosszú időre semmit.
Meg az is lehet, hogy ezek gazdasági évet számolnak, tehát az 1991 az valóságban 1990. október 1-1991. október 1 és ez idő alatt volt benzináremelés nem is kicsi, stb. Valószínű a Bokros 28%-a is ezzel a trükközéssel jön ki hiszen ha mondjuk a gazdasági év első kettő meg utolsó kettő hónapjában magas, közben alacsonyabb, akkor beátlagolhat 28%-ra. Pláne ha a magas periódus elé- meg utáncsúszik a gazdasági évkezdetnek.

_Neville 2024.08.16. 09:48:50

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Nekem még nagyon kisgyerekként van. Az rémlik, hogy 20-a után már nagyon meg kellett gondolni, milyen kaját veszünk, miközben apám elvileg nem is keresett rosszul, de anyám fizetése közalkalmazottként teljesen elértéktelendett. Ruházkodás persze a Joziplázából, rendes márkás ruhára keveseknek telt. Akkor Magyarországon ezt jelenetette a "középosztály" jellegű életet...

_Neville 2024.08.16. 09:51:48

@Deak Tamas: Aki meg Bokros alatt nyerte meg a lottóötöst, annak nagyban nőtt az életszínvonala. A nagyképet tekintve ez mégsem sokan változtat. :)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.08.16. 09:58:21

@Deak Tamas:

Tudom, hogy én könnyen beszélek. Semmit se éreztem meg az egészből.

Apám sikeresen átnyergelt már 1987-ben a bankvilágba, s ott vezető beosztása lett (nem bankvezér, de a második szint), s egészen 2000-es nyugdíjazásáig ott dolgozott.

S ott olyan bérszint volt, amit szerintem el se hinnél.

Elég csak azt mondanom, hogy apámat a benzin ára nem érintette. Szolgálati kocsi volt (Saab 9000), korlátlan magánhasználatra, 100 %-os céges benzinnel.

Szóval nekem megvolt ez a hátterem, így - bár gazdag nem voltam - tényleges szegénységtől sose kellett rettegnem.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.08.16. 10:03:15

@_Neville:

Nem tudom mit lehetne csinálni.

Az igazság az, hogy volt Kubának 25 éve, amikor az egész gazdaságát átalakíthatta volna. Nagyjából 1964-1989 között, amikor ömlött az országba az orosz segély.

Ezt azonban Fidel elpazarolta. A hadsereget fejlesztette, s őrült terveket valósított meg.

S Kuba gazdasága rosszabb lett, mint a forradalom előtt.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.08.16. 10:04:20

@_Neville:

Az meg mindenkit érintett, a felső rétegeket is, ha nem tőkejövedelmük volt.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.08.16. 10:08:35

@_Neville:

Igen, ismerős ez. A legtöbb rokonom abszolút ebbe a kategóriába tartozott.

A nagymamám pl. csak úgy tudott megélni az egyébként nem is alacsony nyugdíjából, hogy lakása teljes rezsijét az apám fizette.

Vagy mondjuk az egyik nagybácsi, a kommunizmusban elit ember volt, bányában főmérnök, aztán meg nyugdíjasként Bokros alatt már keményen spórolniuk kellett.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.08.16. 10:36:50

@_Neville: annak a neve, aki Bokros alatt megnyerte a lottóötöst, ismert.
Dr. Tocsik Márta.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.08.16. 10:40:43

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: szerintem ezt már írtam, de elmesélem mégegyszer. 1994-ben a bankban, ahol dolgoztam, szándékosan vagy véletlenül, elszórt a fiókvezető egy cetlit különböző számokkal, amikről kiderült, hogy a fizetési lista volt.
Én a huszonötezerrel a lista első harmadában voltam huszonévesen. Volt olyan akkor ötvenes, aki nyolcezret keresett. A fiólvezető háromszázhetvenkilencezret, a helyettese kétszázat sem. Egy panellakás akkor volt nyolcszázezer.
Szóval én úgy vagyok, mint Rico Patrone a new yorki-i Transit Police-nál : én mindent elhiszek.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.08.16. 10:59:03

@Deak Tamas:

Most ppntos számokra persze nem emlékszem, de 1997-ből tudom, mennyi volt az igazgatóság tagjainak a fizetése, mert apám mesélte ezt vicces esetként.

Ez a legfelsőbb szint volt, olyan 7-8 ember, apám ez alatt volt, a második szinten.

Szóval ott volt egy igazgatósági tag, aki kifejezetten vicces ember volt. Az egyik mondása az volt, hogy "havi egymillió bruttó felett minden fillér számít". Olyan 1,2 millió köröli volt az alapfizetés. S ehhez járt még évente bónusz, sokszor az a fizetés 150-200 %-a volt.

Meg volt egy híres eset. Az igazgatóság tagjainak zöme külföldi volt, csak 2 magyar tag volt. S a külföldieknek a bank bérelt villát a bank pénzén.

Ez csak az igazgatósági tagoknak járt, az apám szintjén már nem, ott csak korlátlan kocsihasználat meg bérlet a közeli parkolóházban (Váci utca).

Szóval az egyik magyar tag elkezdett harcolni, mi ez a magyarellenes diszkrimináció, hogy csak a külföldiek kapnak villát, őt meg bünteti a bank, hogy helyi ember és van saját villája? Az olasz anyacég vezetőségénél is balhézott sokáig.

Aztán siker: belátta az olasz felsővezteás, hogy ez valóban tarthatatlan állapot. S módosították a szabályzatot: aki a saját ingatlanjában lakik, annak jár "lakhatási segély", melynek összege egy átlagos budai villa mindenkori piaci bérleti díja.

Onnantól a 2 magyar igazgató kapni kezdte ezt az összeget.

Boldeone2 2024.08.16. 11:28:17

Ott vannak ilyen folyamatok, ahol gyenge a gazdasági és politikai háttér, vagy megmaradt, mint hagyomány, pl Romániában ma is mindent euróban adnak meg, ami abszurd, hiszen a többség lejben kapja a fizetését. A románok és bolgárok is - éppen ezért- az euroövezetbe igyekeznek...

Magyarország is bizonytalan helyzetű ország, a forint siralmas teljesítményt mutatott az elmúlt évek során, így érdemes volt euróban, vagy dollárban tartani, legalább a megtakarítások egy részét...

Extrém infláció van, a mai napig Magyarországon, de nem a háború, hanem Orbánék miatt, elsősorban..

A lakosság szisztematikus elszegényítése folyik, trükkösen...

Már rég el kellett volna dobni a forintot!

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.08.16. 11:54:14

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: szerintem ez a nagyságrend még korrektnek is mondható, ha jól emlékszem már írtad a bank nevét, az egyik milánói focicsapatra hajaz, volt neki egy gyümölcs nevű elnöke is.
Emlékeim szerint az akkoriban a "legszegényebb" banknak számított. Én 1997-ben már egy középhírhedt márkacégnél dolgoztam, ott egyébként a boardtagok fizetését tuduk (kerek 1 ott is) illetve a vezérét, 1,7. Értelemszerűen ugyanazok a juttatások jelen voltak, Saab, Merdzsó, villa, amitakarsz.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.08.16. 11:58:05

@Boldeone2: mit adnak meg szerinted euróban Romániában, miknek az árait? (Spolier: semminek sem.)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.08.16. 11:59:13

@Deak Tamas:

A CIB az, minek titkolni.

Egyébként röhejes volt a juttatások szintje miatti harc, még a jelképek szintjén is.

Pl. a rendszám. Nem volt adható CIB 001 és CB 030 közti rendszám olyannak, aki nem igazgatósági ember. Inkább új rendszámot adtak ki. De ez ilyen "főnemesi" jelkép volt.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.08.16. 12:00:21

@Deak Tamas:

Mindent euróban számítanak a románok, mert ő européer nép, akik élnek-halnak a jogállamért!

ZorróAszter 2024.08.16. 12:31:06

Annak a pénznemét érdemes felvenni, kivel a legnagyobb a kereskedelmi fogalom. Vagy akivel azt tervezi, hogy a legnagyobb lesz.

Ez a megoldás csak azért jó, mert pénzügyi stabilitást hoz, de az árfolyamokat mindig a leggazdagabb országok alakítják olyanra, ami nekik a legjobb. És ez a legszegényebb országoknak a legrosszabb. Magyarországnak se lenne jó az Euro bevezetése, pedig sokkal gazdagabb ország.

Másrészt a pénzügyi szabályozás nagyon hatékonyan befolyásolhatja a gazdaság fejlődését. Ezt az eszközt is elvesztené.

A kettős árfolyam jó megoldás volt.

Amit most a kubai vezetés csinál, az olyan mint ha át akarnák adni a hatalmat.

Egy nyitott pesot a CIA két perc alatt bedönti. Ha nem döntötte be, akkor azt azért nem tette, mert még nem elég nagy az elégedetlenség.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.08.16. 12:36:27

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: én IEB-re emlékeztem :) A CIB-nek én már vagy 25 éve vagyok félvip ügyfele :)

ZorróAszter 2024.08.16. 12:38:22

A Castro előtti nyomor Kubában ugyanúgy el volt dugva, mint ma Magyarországon, vagy az USÁ-ban.

Nem mindenki lehetett a Battista-Maffia-Kubában se kurva, pincér vagy krupié.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.08.16. 13:18:08

@ZorróAszter:

A kettős árfolyam politikailag nem tartható.

Hiszen azt üzeni, az átlagember pénze értéktelen.

Gelimtrtrddddd 2024.08.16. 14:28:23

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Nem volt rendőrállam,
-------------
??? Nem állam, hanem rejku. De rendőrár? Nem igen rakem. A rend az ar-ra-re stumától ered, a rend a racionalitás, ezt őrja az őrár, rendőrár, a logoszt. Nem kell keverni alibernyáksmasszerrel.

ZorróAszter 2024.08.16. 15:39:36

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"A kettős árfolyam politikailag nem tartható.
Hiszen azt üzeni, az átlagember pénze értéktelen."

Tartható és nem azt üzeni, csak a Szabad Európa.

Azt üzeni, hogy a kitett valutát a CIA bármikor bedöntheti. Ha a fontot ki tudták lökni a európai valutaunióból, akkor a pesot is bármikor bedönthetnék.

ZorróAszter 2024.08.16. 15:46:03

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Nem volt rendőrállam, nem tudták eldugni."

A rendőrállími mivolt is eldugható. Az USÁ-ban mindigis több rendőr volt, mint a szocialista országokban, csak éppen egyenruhás biztonsági őrnek és egyeeknek álcázva.

Egy behajtócég főnöke mondja a kollégájának, hogy "Valaki kijött a házból. Nem ő az? Igazoltasd." Erre a faszi, egy behajtócég alkalmazottja ráfogja a pisztolyt a házból kijövő állampolgárra hogy ne tegyen kiszámítható mozdulatot és igazolja magát.

Hogy merészeli egy "szabad" országban egy állampolgárra ráfogni a pisztolyát és igazoltatni egy vadidegent annyi gyanú alapján, hogy a keresett személy anyja házából jött ki?

Hogy merészeli?

Ugyanígy megy a nyomor eltüntetése a szemek elől.

Magyarországon is.

vasútihíd 2024.08.16. 16:04:54

@_Neville: hát nem a kapitalista kizsákmányolást elősegítő dollárokhoz meg euróhoz kéne kötni a pesot ahogy birka javasolja hanem a nyugodt normalitás erejét képviselő stabil ruberlhoz.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.08.16. 16:09:46

Elkezdtem filózni a negyedik bekezdésen. Nálunk egyetlen alkalommal volt dollarizáció, mondani se kell hogy a 133 nap alatt, fehér pénz-kék pénz volt a dollarizált-nemdollarizált valuta.

Boldeone2 2024.08.16. 16:16:11

@vasútihíd: A rubel nem stabil, mihelyt szabaddá teszik a piacát, azonnal brutálisan le fog értékelődni

vasútihíd 2024.08.16. 16:18:55

@Deak Tamas: pedig a magyar hiperinflációra büszkék lehetünk. világelső. nálunk volt a nominálisan legnagyobb értékű bankjegy. ha nem is került forgalomba.

vasútihíd 2024.08.16. 16:23:52

@Boldeone2: a rubel betonstabil. a putyin vezette higgadt erők és az orosz erőforrások állnak mögötte. orbán zsenialitását fogja mutatni amikor a forintot vagy az újforintot a rubelhez kötjük fixen. de az is lehet hogy a kínai jüanhoz.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.08.16. 19:38:04

@ZorróAszter:

S az mit üzen, hogy alapvető termékek nem kaphatók a nem betöntött pesóért?

Boldeone2 2024.08.16. 20:04:00

@vasútihíd: A rubel kizárólag azért stabil, mert nem lehet vele szabadon kereskedni. Kb olyan, mint a SZU- ban
Amúgy még így sem igazan stabil....

ZorróAszter 2024.08.17. 12:12:38

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"S az mit üzen, hogy alapvető termékek nem kaphatók a nem betöntött pesóért?"

Azt, hogy alapvető zavar van a gazdaságban, megakadt a gazdaság és a külkereskedelem. Nemcsoda. Az a csoda hogy ekkora és régi és folyamatos nyomás ellenére eddig bírták.

A peso kitettsége, vagy megszüntetése és idegen valuta használata nem old meg semmit. Mert ha meghirdetnék, hogy megszűnt a peso és helyette dollárt használnak, attól még nem lesz dollárjuk.

Az a kevés értékelődne mégjobban fel, ami az országban már van és ami kevés hazaultalással és esetleg külkereskedelemmel bejönne.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.08.17. 14:20:22

@ZorróAszter:

Csak a gond az, hogy akkor ha marad a mostani, sose lesz semmi.

Ki venné komolyan a pesót, ha nem lehet bízni benne semmilyen szinten?

vasútihíd 2024.08.17. 17:57:43

@Boldeone2: nem. a rubel azért stabil mert putyin és oroszország nem csak katonailag és gazdaságilag legyőzhetetlenül erős már most is hanem mert ha kell további hatalmas természetes erőforrások állnak a rendelkezésükre.

ZorróAszter 2024.08.17. 22:44:09

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Ki venné komolyan a pesót, ha nem lehet bízni benne semmilyen szinten?"

Ki vette komolyan a forintot a bevezetésekor ilyen pengőinfláció után?

"Csak a gond az, hogy akkor ha marad a mostani, sose lesz semmi."

Úgy tűnik, a kommunista párt át akarja adni a hatalmat, de nem tudja. Most a pénzügyi összeomlással kisérleteznek, hátha azzal sikerül végre.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.08.18. 09:16:28

@ZorróAszter:

Nem tudom mi van.

A jelenlegi állapot tarthatatlan.

Ez a bérszint Kubát a legszegényebb országgá tette a régióban.

vasútihíd 2024.08.18. 16:26:45

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: bérszínt ide vag yoda egy liberalizmus felé történő elmozdulás a természetes jótól való távolságukat növelné. szerencsére van más lehetséges út is. mondjuk putyini segítség és rubel alapú peso. venezuela is csatlakozhatna.

Billy Hill 2024.08.18. 23:03:59

(Horvátoknál volt divat - már az euró mint saját fizetőeszköz előtt - az ingatlanok EUR-ban számolása, feltüntetése. Esetleg autók ára is, de lakások nagyon gyakran...)

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.08.19. 09:38:39

@vasútihíd: ez sem igaz, mert Afrikában meghaladta már rég bőven a magyar sokszor.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.08.19. 09:39:33

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: nem, ez a kék korona meg a tanácskormány koronája volt. Az Osztrák Magyar Bank első fele működött a kommün idején is.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.08.19. 09:42:25

@vasútihíd: tájékoztatásul: a magyar hiperinfláció nem gazdasági helyzetből adódott, a szovjet hadsereg nyomtatta ész nélkül a pengőt a kezükbe került bankjegynyomdagépeken.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása