Az ultraliberális, gyakorlatilag anarcho-liberális Javier Milei csodát tett. Milei 2023 decembere óta az ország - Argentína - elnöke.
Persze nem abban a tekintetben tett csodát, amit ígért. Bár nem is igazán tudható mit ígért és mennyi idő alatt. A kampányában annak idején azt ígérte, hogy egy ideig minden sokkal rosszabb lesz, de aztán majd jó lesz a végeredmény. Valamiféle liberális gazdasági csoda, ahol kicsi az állam, minden piaci alapú, s ez paradicsomot eredményez.
Az argentín politika lényege az utóbbi évtizedekben az volt, hogy a perónisták egymással harcolnak: a jobboldali perónisták a baloldali perónistákkal. Valójában ma már mindkét szárny nagyon messze van a perónizmustól, de mégis így nevezik magukat, mert Perón személye általánosan pozitív megítélésű máig.
Tulajdonképpen ez ellen lépett fel Milei. Elitellenességgel, hiszen harcol az évek során kialakult merev rendszer ellen, melyben mindkét típusú peronista frakció benne volt.
Egyébként valamennyi eredményt Milei tényleg elért. A szegények arányát felvitte 25 %-ról 60 %-ra, viszont ezzel az inflációt le tudta vinni 100 % alá (furcsán hangzik, de Argentínában ez eredmény, Milei előtt 200 % felett volt). A szegénységet úgy sikerült ennyira drasztikusan felvinnie, hogy az árakat felszabadították és szinte minden szociális juttatást pedig megszüntettek. Az állami támogatás is megszűnt: pl. a tömegközlekedésben a jegyár egyik napról a másikra 400+ %-kal lett megemelve. Még az árfolyam is kezd stabilizálódni, nagyjából 1 USD = 1000-1200 argentín peso szinten, 5 éve 1 USD még kb. 50-60 argentín peso volt. S persze az alacsonyabb szinten beállt stabilizáció oda vezetett, hogy megkezdődött a gazdaság növekedése: azaz van pozitív eredmény is.
Tudni kell, hogy az argentín nép nagyon harcos típus. Képes a legkisebb sérelem miatt is tüntetni, sztrájkolni.
Most azonban minden negatívum ellenére az elnök népszerűsége máig 65 % körüli. Ahol eddig tömegtüntetések indultak spontán módon, mert pár fillérrel nőtt valami lényegtelen adó mértéke, most tömeges támogatást élvez egy teljesen vadkapitalista politika.
Nekem az az elméletem, hogy az lehet, ami Bulgáriában volt az 1996-1997-es nagy válság után. Addig terrorizálták a lakosságot bizonytalansággal, kiszámíthatatlansággal, hogy most már minden elmegy, csak legyen stabilitás.
Аz akkori bolgár helyzet, érzékeltetve, a válság kezdete előtti időszaktól a vége utánig:
![](https://bircahang.org/wp-content/uploads/2025/02/krtfg.png)
Jól látható: a kb. 100 dollár körüli átlagbér zuhanni kezdett, 2 év alatt visszajött az eredeti szintre. Amit az emberek immár pozitív eredményt éltek meg, hiszen ott volt a sokkal rosszabb élmény. Majd valóban elindult egy lassú menet felfelé. Közben persze pár száz ember milliomos lett a válságból, dehát ez már senkit se érdekelt ekkor, hiszen mindenki örült, legalább stabilitás van.
Hozzáteszem: Argentínában ennyire rossz sose volt: a mostani válság alján is "csak" kb. 250 dollárra esett le az átlagbér. S most már 470 dollár az átlag, sőt a fővárosban 700 körül.
Egyébként szerintem biztos bukás lesz a Milei-kísérlet vége. Nem lehet országot így működtetni.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.02.10. 12:34:56
fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2025.02.10. 12:37:09
Nem mondtam, hogy szüntessük meg ezt a rendszert, de az ilyen kifizetéseket mástól kell elvonni. Onnan meg hioányozni fog. Ha egy gazdaságban minden ilyen átpolitizáltan működik, akkor rohadt szar irányba mennek majd a dolgok. Pl. ilyen volt a Szovjetunió, de Ag. is.
Ezzel az osztogatással az a nagy baj, hogy könnyű adni, de alig lehet megszüntetni. Elszaporodnak az ingyenélők. Van olyan ismerősőm, aki tűzoltó volt, és dicsekszik, hogy kétszer annyi időt volt nyugdíjban, mint amennyit dolgozott. Történelmi pillanat volt az első 2/3, ezért lehetett leépíteni ezt a sok szart, de ez kivétel. Általában gúzsba vannak kötve a politikusok kezei.
A baloldal, ha hasonlat kéne, olyan mintha a sánta, béna szarvas tudna szaporodni, nem a rátermett, erős, mert vaaki valamilyen ideológia alapján megmondaná, hogy az a jobb. Aztán ha megszűnik ez a támogató kéz, megdöglik az összes korcs szarvas, és a végén ugyanaz fog győzni, csak óriási szenvedéssel. Nyilván az emeberiségnél nem ilyen kiélezett a helyzet, de ott is így működik. Biztos agyok benne, hogy miliószámra születtek gyerekek Ag.-ban, akik sose látták rendesen dolgozni a szüleiket, de azt hallották, hogy a segély milyen jó dolog. SZóval biztos vagyok ebben a mondatodban:"Egyébként szerintem biztos bukás lesz a Milei-kísérlet vége"
vergyula 2025.02.10. 12:53:24
Nekem olyan van, aki hivatásos katona volt. 40-pár évesen ment nyugdíjba.
Amúgy a seregben a katonazenekarban trombitált.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.02.10. 13:03:35
Persze. A propaganda ügyes.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.02.10. 13:05:26
BG-ban vannak cigány negyedek, ahol a lakosság 100 %-a asztmás és rokkantnyugdíjas.
Gery87 2025.02.10. 13:05:44
Ez a retardált se fogja sokáig húzni.
Gery87 2025.02.10. 13:06:36
"mérnem osztanak a - nemlétező - elszegényedőknek."
Nemlétező ja...
Te barom.
Gery87 2025.02.10. 13:08:51
Ezt a szociáldarwinista dumát öcsém:)
herélni embereket mikor akartok?
vergyula 2025.02.10. 13:10:30
Gery87 2025.02.10. 13:23:04
:D
Ezek bazmeg, szégyen..
IdomitottFoka 2025.02.10. 13:32:41
fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2025.02.10. 13:42:12
Gery1987 2025.02.10. 14:01:20
Ha nagyon akarod majd kifejtem miért gondolom árnyaltabban ezt...
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.02.10. 14:02:36
Persze, ez kikerülhetetlen.
Ezért nem megoldás a liberalizmus. Mindenképpen egy kisebbségnek lesz jó.
GyMasa 2025.02.10. 14:02:50
Mondjuk, a tűzoltóktól pont nem sajnálom ezt.
AZért50+ osan már nem olyan fitt az ember, mint 20 évesen.
Plusz, hiába vannak remek védőfelszereléseik, azért szerintem az a sok füst, amit belélegeznek a munkájuk során, az is maradandó nyomot hagy az egészségükön!
Ami viszont tényleg vérlázító volt ezzel kapcsolatban, hogy MIcike, a titkárnő is elmehetett 40 évesen nyugdíjba, pedig neki a legnagyobb kockázata a munkája során kb az lehetett, hogy túl forró a kávé...
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.02.10. 14:07:03
Nyilván osztogatni csak az tud korlátlanul, akinek:
- vagy olyan kincsei vannak, melyek kevés emberre jutnak,
- tud pénzt nyomtatni.
Az első példa pár muszlim olajállam. Nem gond tulajdonképpen mindent ingyen adni az állampolgároknak. Amíg van olaj, nem lesz soha gond.
A másikra példa az USA. Amíg a világ elfogadja a dollárt, nincs gond. Illetve kezd gond lenni, mert ma a dollárhalom zöme Kínában van, s a kíniaiak meg sézpen költik valós értékekre. Aztán egy adott pillanatban elköszönhetnek, aztán minden omlik össze.
Argentína meg egyik se a 2 közül. Ez probléma.
GyMasa 2025.02.10. 14:12:13
Mennyi mazochista él Magyarországon....
index.hu/belfold/2025/02/10/felsooktatas-kim-versenykepesseg-pedagoguskepzes/
Mindegyik az elnyomott, szarul fizető, megalázó tanári szakmát akarja űzni!!!
Tapi2021 2025.02.10. 14:26:24
Az osztogatás meg nem megkerülhető sajnos. Orbánék már veszítettek amiatt, mert a baloldal a csillagos eget is beígérte, és győzött is. Sőt, meg is próbálta csinálni, aminek a vége a majdnem csőd lett!!!
Mert az emberek azt választják, aki többet Ígér! Ígérni meg nem kerül semmibe.
Orbánék legalább próbálják ésszel osztogatni, meg valamihez kötni, pl. munkához, gyerekszámhoz, a gyerek iskoláztatásához, rászorultsághoz...
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.02.10. 15:36:12
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.02.10. 15:37:01
vergyula 2025.02.10. 15:53:26
Gery1987 2025.02.10. 16:23:34
Mondjuk Amerika a neolib mintaallam pont arról hírhedt hogy nem osztogat.
Cserébe alacsonyak az adók. Persze az ingatlanadó meg az magán eü lobbi ezt le is nullazza.
Gery1987 2025.02.10. 16:25:04
Ezért se értem a nagy Trump maniat...
Az első dolga volt mindig a cégeknek meg a milliárdosoknak kedvezni.
Tapadnak is rá mint légy a szarrá.
_Neville 2025.02.10. 16:39:51
_Neville 2025.02.10. 16:41:56
Gery1987 2025.02.10. 16:45:39
A fizikai dolgozókat kéne elengedni 55 évesen...
Nem véletlen hogy főleg ok az a 20% akik nem érik meg a 65-ot.
Mérnök ügyvéd politikus orvos stb meg szintén nem véletlen hogy sokszor nem akar nyugdíjba menni és a székről fordul le...
Pl sok háziorvos, aztán csodálkoznak hogy nincs jelentkező...talán mert nem várnak egyetem után 30 évet hogy megpatkoljon a doktor úr...:)
vasútihíd 2025.02.10. 16:46:27
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.02.10. 16:56:45
Mert a másik alternatívához képes Trump nagyon jó választás.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.02.10. 16:58:07
Milei is ezt csinálja, de keményebben, mint az USA-ban. Trump hozzá képest komcsi.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.02.10. 16:59:43
Egyébként a bányanyugbért Jaross Andor vezettette be 1944-ben, a fizikai melós Geryke remélem ki is rakta a képét a falra.
Tapi2021 2025.02.10. 17:11:42
Mert ezek tartják fenn az egész országot! Talán ezért.
_Neville 2025.02.10. 17:16:45
Gery1987 2025.02.10. 17:23:29
Ez egyrészt a gyógyszer és orvoslobbinak hatalmas üzlet.. másrészt ez tartja a relatíve gazdag népességet kiszolgáltatottság van.
Elvesztek a megélhetését és vagy a kórházi kezelést, gyógyszereket nem tudod fizetni vagy a saját lakasodat.
Elképesztő hogy egy gazdag nyugati államban ilyen harmadik világbeli a helyzet.
Persze ez a hadseregnek is jól jön.
Amivel lehet imperialista politikát folytatni.sokan mennek a seregbe hogy legyen biztosítások meg fizethessek az egyetemet...
Más jóléti államok pl.nemetek meg küszködnek mert szinte senki nem akar katonának menni.
Gery1987 2025.02.10. 17:26:58
De csak a másikhoz képest.
Valójában a probléma hogy mindkét fél neolib és nincs valódi baloldal Amerikában.
De ebben mindkét fél ellenérdekelt is.
Ezért árulja a demokrata oldal a woke szarsagot a republikánusok meg egy konzervatív tekintélyelvű rendpartisagit.
Egyik se képviseli a többség valódi érdekeit, a dolgozókat.
Gery1987 2025.02.10. 17:27:26
Nagyon rá fognak erre baszni.
Gery1987 2025.02.10. 17:30:45
A dolgozó többség tartja fenn. És ők is fogyasztanak.
Ennek mindig az a vége hogy elszegényedés jön leépül a demokrácia,.jogállam.
Lásd 30-as évek.
A tőke tud működni demokráciában, de diktatúrában meg inkább.
Most hogy nincs érdemi baloldal, elszabadul a tőke....tombolni fognak.
Cudar világ jon.
Ebben csak annyi a jó hogy hiteltelenitik magukat idővel és akkor talán jöhet egy baloldali reneszánsz.
Gery1987 2025.02.10. 17:31:09
Szerintem se, de elvi szinte így lenne helyes.
Gery1987 2025.02.10. 17:33:03
Akkor ezek szerint sorossal se lett volna probléma ha állami hivatalt kap?
Tapi2021 2025.02.10. 17:39:14
Tapi2021 2025.02.10. 17:42:01
Erre ott vannak a sikeres szocialista országok! :-)
Gery1987 2025.02.10. 17:42:34
Kikre gondolsz?
Gery1987 2025.02.10. 17:44:26
Vagy mai példának jó pl skandinavia.
De mint mondtam mindenhol rosszabb lesz idővel...mert semmi nem tartja őket féken.
Tapi2021 2025.02.10. 17:44:46
Nem.
Akkor talán összeférhetetlen lett volna a hivatali ideje alatt a magán társadalommérnökösködés, háttérben pénzelés, stb..., meg a látható és ellenőrizhető állami hivatal.
Gery1987 2025.02.10. 17:47:29
Ugyan. Zukker meg Musk önkényes média cenzurai, a közösségi feluleteik feletti korlátlan hatalom talán nem összeférhetetlen?
Gery1987 2025.02.10. 17:48:54
Tapi2021 2025.02.10. 17:50:59
Akinek meg van, ami szükséges, jut valamennyi lazításra, szórakozásra, hobbikra is, az nem akarja szétverni a rendet, mert ezt is elveszítheti.
Meg van, amikor elég ami van. Több, már túlfogyasztás lenne. (Amit a balos rendszerek sem támogatnak. Mondjuk ott nem is jut rá.)
Tehát annyit kell - legalább - visszaadni, amennyi elegendő.
Tapi2021 2025.02.10. 17:52:47
Na ez az! :-)
Tapi2021 2025.02.10. 17:56:23
Csak ugye Soros nem a saját cégében kavart! Tehát ezek nem jó példák ide.
Tapi2021 2025.02.10. 17:57:26
És nincsenek is.
Gery1987 2025.02.10. 18:00:56
Csakhogy nem ez történik.
Amerika megtehetne e hogy egy európai szintű jóléti szociálisabb államot épít fel de nem teszi.
A tőkének nem érdeke...
Gery1987 2025.02.10. 18:14:24
Dehogynem.
Gery1987 2025.02.10. 18:14:52
Ukranokra?
Gery1987 2025.02.10. 18:17:02
Muskeknak sokkal nagyobb befolyása van a cégekkel a világra mint sorsnak bármivel.
Az megvan hogy Musk muholdjai biztosítják a rakéta irányítást, hadi kommunikációt az ukránoknak?
fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2025.02.10. 18:54:55
A gazdaság nem MEGÉRDEMLI kategória, hanem meg kell termelni azt, amit el lehet osztani. És ki termeli meg? A fiatalok. És honnan lesznek egy országban fiatalok? A zsülőktől. A nyugdíjrendszer fosztogatói, élősködői a gyerektelen meg egygyerekes emberek, akik a másik gyerekének segítségével fizetteteik ki a saját nyugdíjukat. Vagy azok, akik azt mondját úton-útfélen, hogy menj el, fiam, ebből az országból. De azért az én gyerekem persze fizesse az ő nyugdíját. Hát ez az igazságtaanság, de kibaszottul, és nem az, hogy a tűzoltó nem lehet el 42 (!) évesen nyugdíjba.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.02.10. 18:55:04
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.02.10. 19:06:44
A második bekezdésben említett dolog pedig nem gazdasági, hanem alapvetően más. Arra az a megoldás, amire a gery-alöx féle prolitömeg mindjárt ideokád: a nemzetnevelés. Most ilyen nincs, nálunk alapvetően ultraszélsőséges individualista egyedek nőnek fel, ahogy Éhn Laci is megállapította, már nemhogy a reprodukciónkat, de a kultúránkat veszélyeztető mértékben.
Boldeone2 2025.02.10. 19:29:32
Ebben számos tényező szerepet játszott, köztük a diktatórikus politikai rendszerek uralma
Kiutat nem látok nekik, ha valakit érdekel miért, akkod leírom...
Pedig jó kis ország lenne...Gyönyörű tájak, olcsó a marhaszelet, a bor minden....Szépek a nők...
Bariloche az egyik kedvenc városom...
Boldeone2 2025.02.10. 19:33:13
Én 2 tanulságot látok:
1. Az ár- bér spirál rendkívül veszélyes, ez a politika folyik most..
2. Soha nem jó, ha a plurális demokrácia nem műkődik- akkor jönnek a populista politikai szélhámosok, az autokraták, mint Orbán vagy argentín barátja..
vergyula 2025.02.10. 19:48:56
telex.hu/kulfold/2025/02/09/elon-musk-donald-trump-doge-amerikai-kormany-atalakitas
A COBOL a legjobb :D
ez a nevem senki 2025.02.10. 20:30:13
a cobolt
büszke is rája
Alöksz Róz Unbanned 2025.02.10. 20:30:50
mondd ki hangosan
_Neville 2025.02.10. 20:43:19
"Persze ez a hadseregnek is jól jön." Igen, a hadsereg vonzereje részben a biztosítás (ami a veteránokra is kiterjed!), na meg hadsereg által finszírozott felsőoktatásban rejlik, ami természetesen utána is hasznosítható. A csórók számára ott szerintem kb ez az egyetlen út, hogy komolyabb végzettséget szerezhessenek.
Tapi2021 2025.02.10. 20:43:23
Csak hát félek, hogy nincsen. :-(
A kormányzati-kommunikációs jelek jó ideje sajnos erre mutatnak.
index.hu/velemeny/2025/02/10/velemeny-szuverenitas-jogi-fellepes/
vergyula 2025.02.10. 20:56:32
IdomitottFoka 2025.02.10. 21:03:15
Wildhunt 2025.02.10. 21:03:41
Aki ezt elhitte az hülye. Igen, ennyi hülye él köztünk.
vergyula 2025.02.10. 21:04:15
Na rajta, csapd le!
Boldeone2 2025.02.10. 21:09:14
A demokráciában el kell tűrni a másképp gondolkodók véleményét, azt nem lehet putyini törvényekkel szabályozni!
Te mint újságíró, nagyon is jól tudod: üzleti alapon ekkora médiát, sem kultúrát nem lehet müködtetni, vagyis kell az akár külföldi forrás!
Boldeone2 2025.02.10. 21:16:03
Patriotizmus= a szélsőjobb populizmus, fasizmus
Szuverenitás: a másképp gondolkodók regnálása, az elnyomó rezsim védelmi mechanizmusa !
Demokráciában NEM kell ilyen, mert NINCSENEK hatalomféltő autokraták!
Gery87 2025.02.10. 22:07:17
"A nyugdíjrendszer fosztogatói, élősködői a gyerektelen meg egygyerekes emberek, akik a másik gyerekének segítségével fizetteteik ki a saját nyugdíjukat."
Ez így van, a rendszer alapja az volt eredetileg hogy a nyugdíjat majd a következő dolgozó generációk fizetik meg.
Ez működött is addig amíg több volt a dolgozó mint a nyugdíjas és nőt a népesség.
Na meg a várható élettartam alacsony volt.
"Vagy azok, akik azt mondját úton-útfélen, hogy menj el, fiam, ebből az országból. De azért az én gyerekem persze fizesse az ő nyugdíját. Hát ez az igazságtaanság, de kibaszottul, és nem az, hogy a tűzoltó nem lehet el 42 (!) évesen nyugdíjba."
Akárhogy is senki nem kötelezhető arra hogy szopjon meg gürizzen hugyér-szarér hogy majd másnak legyen nyugdíja, főleg ha úgysincs elég gyerek....
ha mindenki itt maradna akkor e lenne fenntartható.
@Deak Tamas:
Én alapvetően nem vagyok ellene hogy az individualista fogyasztói mentalitást változtassuk meg, csak ehhez az kéne amitől meg ti hánytok epét: leváltani a kapitalizmust.
Ugyanis mind az "élj a mának, szórakozz, fogyassz" minta, mind a "fiatalság kultusz" alapja ez.
A "nemzetnevelés" ökörséged meg nem működőképes mert még soha senki nem szült 3+ gyereket 20 és 30 év között csak azért mert "kurva nagy magyar".
Ha nincs elegendő jövedelem, ha nincs megfizethető lakás, esély sincs egy saját házra...akkor egy kibaszott turulmagyar kollektívista nemzethy hangya társadalom sem fog szülni puszira a nagy büdös semmibe 3 gyereket!
Fogd már fel te fasz!
A "kapitalizmus meddővé tesz", mert robotolsz bazmeg, hugyér, mind a férfi mind a nő, és abba se lehetsz biztos hogy holnap nem basznak ki....
Gery87 2025.02.10. 22:08:51
A kanadaiak viccelődtek is azzal, Trump "ajánlatára" reagálva hogy inkább ő hozzájuk csatlakozzon mondjuk Oregon állam, akkor lenne biztosításuk:)