magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

A piac és a tudomány

Amikor még a Facebook és a Twitter a liberális-progresszív szabályok alapján működött, azaz volt "tényellenőrzés" - ez a liberális cenzúra kódneve -, a HVG egyik különösen ostoba publicistája így lelkendezett: "a piac kiszűri a gyűlöletbeszédet", hiszen íme, kiderült: a piac még erre is képes.

Ilyen a tudomány is. Amikor a tudomány ráerősít valamelyik liberális dogmára, akkor a tudomány nagyszerű dolog, s mindenki alufóliasapkás-laposföldes, aki mégsem fogadja el az adott dogmát. Igen ám, de ha a tudomány nem igazolja a dogmát, akkor a tudomány téved.

Annak idején szovjet vicc volt:

  • Mi történik, ha a statisztikai adat nem igazolja a Párt álláspontját?
  • Hát akkor én nem lennék a statisztikai adat helyében...

27 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr1518813764

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tapi2021 2025.03.12. 12:42:36

Alap manipulációs technika, amikor a tiéddel nem egyező álláspontokat egyszerűen elnevezed dezinformációnak, propagandának, nácinak..., mikor mire ugrik és mit hisz el a közönség(ed).

A másik manipulációs technika, az, amit itt is magas fokon tolnak páran, hogy olyat ad, adnak az ellenfél "szájába", amit sosem mondott, aztán ezzel a szalmabábbal vitáznak és jól "legyőzik".
Ez legtöbbször durva csúsztatás - amikor valóban mondott valamit, csak nem úgy és nem azt -, a többi meg szimpla hazugság, mert még hasonló sem hangzott el, amit (szándékosan) félre lehetne érteni.

Tapi2021 2025.03.12. 12:43:37

A "tudományt" keresztül-kasul áthatja az ideológia és a világnézet! Sőt, leginkább arra épül a legtöbb ága!!!

Tapi2021 2025.03.12. 12:49:35

"Alap manipulációs technika, amikor a tiéddel nem egyező álláspontokat egyszerűen elnevezed dezinformációnak, propagandának, nácinak..."

És most éppen orosznak!

Egyébként mit szóltok ahhoz, mekkorát győzött mát Romániában a demokrácia és a jogállamiság, amikor kizárták a választások legesélyesebbjét!?
Arra hivatkozva, hogy a TikTokon az oroszok...

Mindezt az európai demokrácia nagyobb dicsőségére! És Európa/EU mély HALLGATÁSA és cinkossága MELLETT!!!!

Biztosan ilyen Európa/EU kell nekünk?

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.03.12. 13:08:42

Jaj, én vitatkoztam elmebeteg (de meglepő módon némileg kigyógyult) liberálissal aki szerint a piac működése nagyából az isteni teremtéssel azonos, hatékony, ez működteti a világegyetemet is ugyanazzal a logikával.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.03.12. 13:09:16

@Tapi2021: biztos hogy nem, én már a 0.0-ás verziójára is nemmel szavaztam anno.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.03.12. 13:13:11

@Deak Tamas:

Egyetlen dolog esetében nem működik a piac: ha "értéket teremtünk", pl. a mozgássérült homokos ateista cigányokat támogató civil szervezet működése. Ott az állam köteles pénzt adni, korlátlanul.

Tapi2021 2025.03.12. 13:29:51

@Deak Tamas: Én naiv voltam és igennel szavaztam. Sokáig hittem abban, hogy egy "határok nélküli" Európában jobb lesz magyarnak, főleg határontúli magyarnak lenni.

Mára kiderült, hogy csak a címkék változnak, az országok (ÖNZŐ érdekei) és az emberek meg nem igazán. Az EU-ban is az erősebb kutyák akarnak továbbra is ...ni.

vergyula 2025.03.12. 14:03:03

@Tapi2021: "Én naiv voltam és igennel szavaztam."
Én is igennel szavaztam, és egyáltalán nem bánom. Egy szavazattal hozzájárulhattam néhány stróman meggazdagodásához.

"Sokáig hittem abban, hogy egy "határok nélküli" Európában jobb lesz magyarnak, főleg határontúli magyarnak lenni."
Sokaknak jobb is lett az élete a szabad munkaerőáramlásnak köszönhetően.

"Mára kiderült, hogy csak a címkék változnak, az országok (ÖNZŐ érdekei) és az emberek meg nem igazán."
Tényleg? Hányszor írtad le itt a blogon, hogy "magyar ÉRDEK"?

"Az EU-ban is az erősebb kutyák akarnak továbbra is ...ni."
Nem egészen. A gyengébb kutyák is b@szni akarnak. Lenne is rá példám.

Tapi2021 2025.03.12. 14:19:03

@vergyula: "Egy szavazattal hozzájárulhattam néhány stróman meggazdagodásához."

Te egy jótét lélek vagy! :-)

Tapi2021 2025.03.12. 14:23:54

@vergyula: "Hányszor írtad le itt a blogon, hogy "magyar ÉRDEK"?"

Ez igaz. De mondom: naiv voltam.
Tényleg hittem abban, hogy nem kellesz gyakorlatilag mindennap a saját érdekeinkért harcolni egy ellenséges közegben. :-(

És egy ideig nem is kellett. Amint azonban jöttek a megosztó dolgok, a kihívások, amiket a nyugatiak nem voltak képesek ésszerűen kezelni (ILLEGÁLIS bevándorlás, orosz-ukrán/USA konfliktus), és nem tűrték a kritikát, hamar kiderült, hogy a mézesévek elmúltak.

Bajban ismerszik meg... Ugye.
És így is lett.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.03.12. 14:50:48

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: néha azért ott is, mármint valós értékteremtéskor, én rendszeresen szponzorálom a zenéművész és képzőművész barátokat.

kiskisutca 2025.03.12. 14:58:31

Német vezetésű Közép-Európai Unió kellett volna.
Lengyelek és latinok nélkül.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.03.12. 15:03:58

@vergyula: hajh és hánynak lett rosszabb az élete emiatt ! Szegény alöx, szegény geryke, most nézhetik hátulról a pakik seggét, akik már beelőztek közéjük és a filippínók közé !

Az egyébként biztos, hogy az itt héderező nyugati prolitömegnek jobb lett, hogy hozzánk jöhettek dolgozni. Engem akartak már kirúgni azért, mert a vellnesszező dologtalan nyugati proli kollegákat munkára akartam lökdösni.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.03.12. 15:05:04

@kiskisutca: az már volt kétszer, mindkétszer gigasikerprojekt lett.

Gery1987 2025.03.12. 15:25:03

@Tapi2021:

Nos, pontosan ezt csináljátok ti is.

vergyula 2025.03.12. 15:31:52

@Deak Tamas: "Az egyébként biztos, hogy az itt héderező nyugati prolitömegnek jobb lett, hogy hozzánk jöhettek dolgozni."
Nyugati prolitömeg? Hát, dolgoztam már néhány multinál. Többezer munkavállaló között volt max. néhányszor 10 külföldi. Ezt kell összevetni az EU egyéb országaiban dolgozó magyarok számával.

Gery1987 2025.03.12. 15:31:56

@Deak Tamas:

Orbánék hozzak ide a migránsokat, akik sokszor még a hazai bért sem keresik meg.

Serény Vélemény 2025.03.12. 15:34:42

@kiskisutca: "Német vezetésű Közép-Európai Unió kellett volna."
Olyan már volt. Piros zászló, közepén fehér körben szvasztika, kis bajszos osztrák okkultistával az élén.

Tapi2021 2025.03.12. 15:50:37

@Deak Tamas: Igen, emlékszem ezekre.
Meg a jó reményekre.

Ez is egy érdekes mondat ma: "Szent-Iványi István, az Országgyűlés európai integrációs bizottságának elnöke szerint (u.o.) "a csatlakozás lényege nem a pénz: esélyt kaptunk arra, hogy alakítsuk Európa jövőjét az európai nemzetek demokratikus közösségének tagjaként"."

kiskisutca 2025.03.12. 15:53:46

@Serény Vélemény:

Az nem az volt.

Nem szélsőséges, radikális ideológia kell hozzá, hanem konzervatív.

kiskisutca 2025.03.12. 15:57:08

@Deak Tamas:
Az első mögül hiányzott az orosz szövetség, a második meg teljesen más tészta.

Tapi2021 2025.03.12. 16:01:32

Az a baj, hogy szinte mindegy, milyen felállásokban fogna össze X ország. Akár a 27, akár csak a közép, akár a visegrádiak...

Fontos tapasztalatokat szereztünk arról az elmúlt években, hogy amint jönnek új kormányok, bárhol, amelyek mást és másképp akarnak, mint a többi, máris borul minden.

Mindegy, hogy 27-es EU, vagy négyes visegrádi!

Amit (érdek és ideológiai) ellentétek jöttek, hasadt szét ez is, az is.

Egy országban is meg vannak a hasadások, de legalább egy kormány egyfelé visz. Egy szövetséget meg, ha előjönnek a különbségek, ahány kormány, annyi felé.
Vagyis ezek a szövetségek csak egy szintig képesek valójában működni. Egy megfelelően laza szintig. Ahogy a magyar kormány is mondja.
Önálló, a legfontosabb területeken szuverén államokkal.

Különben úgy "rámászunk" egymásra, hogy az már (meg)erőszakolás!
Most sajnos ez van. Az EU bíróságon is ez lesz holnap. Megpróbálnak minket megerőszakolni!!!

kiskisutca 2025.03.12. 16:08:21

@Tapi2021:

"amint jönnek új kormányok, bárhol, amelyek mást és másképp akarnak, mint a többi, máris borul minden."

Igazad van, ezért kell több lábon állni.
Legyen, amerikai, orosz, türk, kínai, arab kapcsolat is. A német most elég OFF-os. :-(

Tapi2021 2025.03.12. 16:12:37

Az EU csatlakozás cikkeit újraolvasva is jól látható, hogy a régi EU-s tagállamok pőre érdekei számítottak. Ezért kapott a magyar gazda fele annyi támogatást, meg vándorlási kvótákat..., amivel az EU a saját egyenlőségi elveit szegte meg! De miért ne, ha NEKIK ezt volt az érdekük? Akkor lehet.

Ez ma is így van.

Az is látható, hogyan alkalmazták a csatlakozási tárgyalások során az oszd meg és baszd őket át, elvet.

Eleve szándékos trükk volt, a "nagykörös" beléptetés! Az akkor évek óta éljátékos Magyarországot addig váratták, míg hozzánk nem lehetett csapni a többieket. Ezzel egy lettünk a sok közül és a tárgyalási pozíciónk kb. megtizedelődött, és szépen ki lehetett minket egymással is játszani, versenyeztünk egymással is a nagyobb szeletért...

Már csak ez a trükk óriási előnyt adott a "befogadó" EU-nak a tárgyalásokon. Egymás esélyeit is durván rontottuk.

Tapi2021 2025.03.12. 16:15:26

@kiskisutca: Orbánék erre törekszenek sok éve. Mondjuk némileg kényszerből, amióta Merkelék és mások, sok fontos kérdésben másfelé kanyarodtak, és elkezdtek minket támadni, mert nem tartottunk velük.

Tapi2021 2025.03.12. 16:51:26

Új műsorhoz új garnitúra KELLENE! A régi elmeállapota nem fog változni, hiszen akkor elismernék, hogy eddig TÉVEDTEK és csak értelmetlenül ölették az ukránokat!:

"Mi áll az állásfoglalásban?

Az Európai Parlament állásfoglalása az Oroszország három éve tartó agressziós háborúja miatt Ukrajnának nyújtott uniós támogatás töretlen fenntartásáról címre keresztelt indítványban az Európai Parlament többek között elítéli az orosz agressziót, kijelenti, hogy továbbra is szolidaritást vállal Ukrajnával, továbbra is töretlen katonai és pénzügyi támogatást ígér, és erre kéri az Európai Bizottságot és a tagállamokat is.

Az Európai Parlament emiatt arra kérte a tagállamokat, hogy növeljék és gyorsítsák fel katonai támogatásukat, valamint megismételte azt a korábbi álláspontját, hogy az EU- és NATO-tagállamok egyenként éves GDP-jük 0,25 százalékát fordítsák Ukrajna támogatására.

Az állásfoglalásban az EP-képviselők továbbra is kiállnak amellett, hogy egy béketárgyaláson Ukrajnának és Európának is részt kell vennie, és a béketárgyalások alapját Volodimir Zelenszkij béketervének kell adnia.

Az Európai Parlament ezenkívül elítéli a magyar kormányt is, amiért az EP szerint az Oroszországgal szembeni szankciók meghosszabbításának blokkolásával fenyeget.
...
Fontos megjegyezni, hogy az állásfoglalás jogi kötőerővel nem bír, ennek a legtöbb esetben csak szimbolikus jelzésértéke van.
A magyar EP-képviselők közül csak a DK szavazta meg az indítványt

Az Európai Parlament oldalára feltöltött jegyzőkönyv szerint a 21 magyar képviselőből ketten, a DK-s Dobrev Klára és Molnár Csaba szavazta meg az állásfoglalást, míg a mi hazánkos Borvendég Zsuzsanna, valamint a Fidesz–KDNP jelenlévő tíz EP-képviselője elutasította azt. A Fidesz–KDNP delegációjából mindössze László András nem szavazott, viszont ő a nap egyik szavazásán sem volt jelen.

A Tisza Párt az állásfoglalásról egyáltalán nem is szavazott.

A párt mind a hét EP-képviselője jelen volt a szavazásnál, mivel a jegyzőkönyv szerint más javaslatokról és indítványokról szavaztak, viszont az Ukrajnát támogató állásfoglalásnál egyik képviselőjük sem nyomott gombot."

index.hu/kulfold/2025/03/12/europai-parlament-europai-unio-ukrajna-ukrajnai-haboru-oroszorszag-fidesz-kdnp-tisza-part-dk-hatarozat/
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása