magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Européer gyász

Az européerek mindenhol hazaárulók.

A haladó bolgár értelmiség a volt római pápa halála óta folyamatosan napirendben tartja a témát, órákig értekeznek a volt római pápa nagyságáról, csodás tetteiről, hatalmas haladár szellemiségéről. Nagy a felháborodás, hogy a bolgár ortodox vezetés összesen kb. 2 mondatban emlékezett meg a volt római pápáról, kb. "részvétünk a katolikus közösségnek, Isten bocsássa meg az elhunytat" stílusban.

Már akkor morgás volt az ortodox vezetés ellen, amikor a római pápa pár éve Bulgáriába látogatott. Az ortodox vezetés ugyanis aláhúzta, ez nem egyházi, hanem állami esemény, s a római pápát a bolgár pátriárka csak magánszemélyként fogadta, kifejezetten "udvariassági" alapon, közben a római pápa ünnepélyes állami fogadtatásán Szófia központjában, ahol katolikus mise is zajlott, a bolgár egyházi vezetés nem vett részt.

Egyébként Bulgáriában a katolikusok aránya alig 1 % (pontos számmal: 0,96 %). S az országban egyetlen terület van, ahol a katolikusok többségben vannak, ez Plovdiv megyében Rakovszki járás, az egyetlen járás Bulgáriában, ahol a többségi vallás a katolicizmus (ott se érik el az 50 %-ot, de relatív többségben vannak).

A kevés katolikus hívő miatt nincs is teljes kiépített egyházszervezet. Valójában 3 egység van:

  • az észak-bulgáriai latin rítusú egyházmegye Rusze központtal, vezetője püspöki rangú,
  • a dél-bulgáriai latin rítusú egyházmegye Plovdiv központtal, vezetője szintén püspöki rangú,

a kettőnek nincs közös vezetése, mindkettő közvetlenül alá van rendelve a római pápának, ez így szokás, amikor egy adott területen nincs jelentős katolikus lakosság;

  • az egész Bulgáriát magában foglaló bizánci rítusú Bolgár Görögkatolikus Egyház Szófia központtal, püspöki rangú vezetővel (egyébként itt van a kevesebb hívő, a bolgár katolikusok 60-70 %-a latin rítusú), ez egy keleti-katolikus fél-autonóm egyház, nagyrészt a XIX. sz. végén a katolicizmusba áttért ortodoxok leszármazottaiból áll a tagság.

Természetesen a bolgár européer értelmiség se a katolicizmust ünnepli, az neki ugyanolyan ellenszenves, mint az ortodoxia. Számára egyedül az elhunyt római pápa haladársága az, ami lázba hozza őket. Különösen homoklobbista "toleranciája" az ami felizgatja képzeletüket.

a szófiai katolikus katedrális - 1880-ban épült, a II. vh-ban a brit-amerikai légierő lebombázta és földig rombolta, csak 2006-ban épült újra (latin rítusú)

18 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr5318845844

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gery1987 2025.04.28. 12:20:20

Magyarul nincs itt semmi látnivaló, legalább díjazták hogy nem akarta bebirtonizni meg kinyitni a buhukat mint a nagKereszteny bajszos fideszes fasz akit már le is vették a képernyőről...

De azért hazarulozni muszáj volt.

Haladhatnak te is, Orbán már körbe faruzeuskodta a pápát.

Bayer szarosszaju zsoti is bocsánatot kért persze O is csak érdekből...

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.04.28. 13:10:20

@Gery1987:

Orbán politikus. Bayer meg a kormányzat legfontosabb szócsöve,

Egyikük se lehet végig őszinte. Figyelniük kell politikai érdekekre, érzékenységekre, s még száz egyéb dologra.

Én meg lehetek teljesen őszinte, mert független vagyok. Ez a jó oldala a függetlenségnek. A rossz oldala meg az, hogy nem kapok pénzt, míg Bayer meg kap, dehát nem lehet mindent egyszerre.

Egyébként szükség van Bayerre, nem ellene vagyok, bár szerintem sok esetben túl hevesen fogalmaz.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.04.28. 13:11:21

@_Neville:

Megoldhatatlan ügy.

Még a két ortodox ág se tudott egyesülni, pedig ott szinte nincs is teológiai eltérés.

IdomitottFoka 2025.04.28. 14:15:25

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "Figyelniük kell politikai érdekekre, érzékenységekre"

A bayerzsótnak? Kevered vkivel...

"Még a két ortodox ág se tudott egyesülni, pedig ott szinte nincs is teológiai eltérés."

A saját szemétdomb az saját szemétdomb, nyilván.

Gery87 2025.04.28. 14:26:43

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Orbán (Bayeren keresztül is) mindig azt mondja ami épp az érdeke, amikor a migráns hiszti volt és épp "megállították őket", (értsd: átengedték őket nyugatra....gondolom Hunyadinak is ezt kellett volna tennie) akkor a pápa "demens vénember" volt, egy elmebeteg fasz...
Amikor idelátogatott ez a "demens vén hülye" akkor meg nyalták a seggét (Bár szegény egy Tóth Gabit kapott) mert a kereszténységgel lehet jóemberkedni.
Most hogy meghalt most meg már egyenesen szentatya és barát...

Az a baj ezekkel a férgekkel és amit te nem akarsz látni vagy szándékosan nem ismered el, hogy aki mindig azt mondja ami épp érdekében áll, de nincsenek elvei, egyik nap A-t mond másik nap meg B-t, abban nem lehet megbízni.
Ilyen emberrel még haverkodni sem szokás sőt a szomszédodba nem kívánod, nemhogy országot vezessen.

"Egyébként szükség van Bayerre, nem ellene vagyok, bár szerintem sok esetben túl hevesen fogalmaz."

Bayer a NER Macák főkapitánya, a fuciultrák, debilek, büdösbunkók korpásbajszú taxisok és trafikosok, kocsmatöltelékek szintjén kommunikál.

"A pokolban külön hely van számára".

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.04.28. 14:33:06

@IdomitottFoka:

Nem.

Egyszerűen a sok évszézad alatt már lettek hagyományok egymás ellen, s ezeket el lehet felejteni, de hivatalosan nehéz lenne őket törölni.

Lásd, Egyiptomban a két ortodox ág egymással abszolút haverok minden szempontból, de ezt hivatalosan is kimondani képtelenség a múlt miatt.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.04.28. 14:35:27

@Gery87:

Igen, ő nemhivatalos ember, de félhivatalos szerepben.

Nem szabad ember.

Míg mondjuk más fideszes fontos médiaszemélyiséget ez nem köti, lásd Bencsik szabadon beszélhet.

2025. 2025.04.28. 16:14:30

Ferencet következetesen "haladárnak" állítod be írásaidban, de szerintem ő inkább valahol a következetes progresszivitás (rothadás) és a következetes konzervativizmus között, a két oldal határmezsgyéjén tanyázott/ingázott, és mind a kettőből képviselt valamit.

Másképpen fogalmazva: ahhoz túl konzervatív volt, hogy progresszív legyen (lásd pl. a német katolikusokat és evangélikusokat), ahhoz viszont túl progresszív volt, hogy igazi konzervatívként lehessen őt elkönyvelni. Személyes nézetei miatt vagy csak megfontolásból - de végül is mindegy, a 13 éves pápaságának eredménye így is úgy is ugyanaz.

Egyfelől saját meggyőződése alapján miért kellene föltétlenül mindenkinek színtisztán csak az egyik oldal nézeteivel azonosulnia illetve azokat képviselnie? Miét ne meríthetne az egyikből és a másikból is, szerintem az egyik nem zárja ki föltétlenül a másikat. Szerintem nem csak elvetemült, szándékosan ártani kívánó újító szándék létezik. Ennélfogva valamiben egyetért a progresszívekkel, de sok mindenben nem. Illetve fordítva - mondván a krisztusi tanok némi újragondolása, átértelmezése, és bizonyos működési reform ráfér az egyházra. Abba most ne menjünk bele, hol lehet a határ a lopakodó progresszivitás és az egyházi tanok totális feladása között. Másfelől viszont elképzelhetőnek tartom, hogy belül nagyon is határozottan az egyik oldal mellett állt, de cselekedeteiben ez nem köszönt vissza. Tett gesztusokat ide is, oda is.

Hogy konkrétumokat is említsek: nehezen lehet valakit ultraprogresszívnek nevezni, aki szerint túl sok a buzulás a papnevelő kollégiumokban. Aki a cölibátus mellett van. A menekültek befogadása melletti kiállás sem haladárság, csak ő sajnos képtelen volt különbséget tenni valódi menekült és illegális bevándorló között. Aki eljött Magyarországra, tiszteletét tette a normalitás talaján álló magyar katolikus egyházi közösségben és gesztusokat gyakorolt a hagyományos értékek itthoni védelmezői felé, az sem éppen haladár. Nem ítélte el egyértelműen a meleg kapcsolatokat és a melegházasságot ("ki vagyok én, hogy megítéljem őket?"), ami viszont nem echte konzervatív álláspont. Azt mondják, a foci halála a szabálymódosítás, de szerintem a videóbíró nem az. Ennélfogva pl. a cölibátus eltörlésébe sem nyekkenne bele az egyház, nem jelentene önfeladást. Nyilván más meg máshogy gondolja.

Ferenc lavírozott. Próbálta ezt is, azt is képviselni. Elődei és utódja személyéhez mérten lehet majd megítélni tevékenységét. Egy biztos: valódi progresszívot Szent Péter trónjára sem most, sem a jövőben (még egy jó ideig) nem fognak megválasztani.

2025. 2025.04.28. 16:30:14

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Bencsiket az izraeli-palesztin konfliktus kapcsán vallott nézetei miatt száműzték a Hír Tv-ből. A hivatalos kormánypárti narratívával szembemenve nem volt hajlandó egyértelműen Izrael mellé állni. Múltja miatt mondjuk röhejes is lenne, ha megtenné. Amíg a tévében szerepelt, akkor is látszott rajta a kényszeredettség, ahogy önuralmat gyakorolva próbált megértést tanúsítani Izrael felé is.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.04.28. 16:32:15

@2025.:

Mindegy a konkrét eset. A lényeg: szabad ember, az ő véleményét nem azonosítja senki a kormányéval, míg Bayer esetében igen.

Madarász Henrik 2025.04.28. 16:53:09

Amúgy mi bajuk volt Ferenc pápával ? Az hogy katolikus vagy az hogy liberális ? Erről nem is tudtam hogy a 2 v.h idején Bulgáriában is volt angolszász terrorbombázás.

ez a nevem senki 2025.04.28. 16:58:11

Az is elkeserítő adatnak számít, hogy a magyarok továbbra is sereghajtók a lakosság idegennyelv-tudása terén az uniós országok között, ugyanis az Eurostat 2022-es felmérése szerint a magyarok (25–64 év között) 51,3 százaléka nem beszél semmilyen idegen nyelvet, és ennél csak

BULGÁRIA TELJESÍTETT ROSSZABBUL, DE ŐK IS CSAK FÉL SZÁZALÉKKAL.

szabadság vagyon
előre

2025. 2025.04.28. 17:28:18

@ez a nevem senki: A horvát könnyűszerrel megérti a szerbet. A két nyelv hellyel-közzel azonos, csak az írásmódja más, bár a szerbnek is létezik latin ABC szerinti átirata, amit Vajdaságban használnak. A csehek és szlovákok nagyjából megértik egymást. Valamilyen szinten a spanyolok és a portugálok is. Nyelvi hasonlóság miatt a német könnyen tanul angolul, a dán svédül, stb.

Mi ilyen szempontból egyedül vagyunk. Nekünk nehezebb a nyelvtanulás. A finn és az észt jóval távolabb áll a magyartól, mint a portugál a spanyoltól, norvég a svédtől, angol a hollandól és a némettől. Az alacsony idegennyelv-ismeret nem csak hanyagság, lustaság. Nyelvi és történelmi okai vannak. A történelmi Magyarország vegyes lakosságú területein kívül, ahol a magyarság is ismerte a másik nyelvét, a tömbben élő magyarság nem volt rákényszerülve erre. A Habsburg-monarchia idején nem kényszerítették a magyar köznépre a német nyelvet, miközben Anglia generációkat átívelően lényegében felszámolta az ír és a skót nyelv ismeretét és használatát.

A kulturális ráhatás is fontos tényező. A más német nyelvi területekkel érintkező Bajorországban szintén alacsony szinten áll az idegennyelv-tudás, míg a Dániával, Hollandiával és Franciaországgal szomszédos északnémet tartományokban jóval magasabban.

valis47 2025.04.28. 18:20:27

@2025.: A finn és az észt egymáshoz viszont közel áll, a magyartól viszont mindkettő olyan távoli, hogy sokan ma sem fogadják el a magyar nyelv finnugor voltát. Sőt a hivatalos nyelvészet sem használja már a finnugor elnevezést, helyette az uráli nyelvcsalád kifejezés dívik újabban. A finn messzebb áll a magyartól, mint bármely két élő indoeurópai nyelv egymástól, a perzsa és a hindi is sokkal hasonlóbb az angolhoz, mint a magyar a finnhez.
Persze a nyelvészek tudják, hogy mi az alapszókincs, és hogy mondjuk a hanti-mansi alapszókincs vér, hal stb. szavainak hasonlósága a magyarhoz nem magyarázható azzal, amivel a délibábos szittyák szoktak jönni, hogy azokat azok vették át a magyarból... (sőt vérmesebbek szerint a magyar az ősnyelv, ugye), mert pont nem ezeket a szavakat szokták kereskedelem és kulturális érintkezés során átvenni más nyelvekből. És persze ott van a nyelvtan, de ahhoz a legtöbb ember nem ért, a szittyák pedig a gyöknyelvészkedés és a szóbokrok bűvöletében élnek. Mondjuk a k-r szóbokor egy része elég meggyőzően is hangzik, más része és a többi szóbokor már erősen belemagyarázásnak.)

Gery1987 2025.04.28. 20:04:37

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Bencsik? A bubuzo vén hülye?
Na azóta nem igen láttam sehol...szerintem félre lett állítva ezek után.
Már nem fért bele.

Gery1987 2025.04.28. 20:05:53

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

:D
Ahh nem, az övét nem:)

O bazmeg.
Fideszes szocső ő is.

Gery1987 2025.04.28. 20:06:50

@ez a nevem senki:

Kurucos dac.
Mindenki tanuljon meg magyarul hisz Jézus nyelve is ez volt:)
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása