Van egy népszerű magyar mítosz a románok tisztességtelenségéről, hogy lám mindkét világháborúban átálltak, s elárulták szövetségeseiket.
Szerintem viszont minden ország vezetésének a saját népéhez kell hűnek lennie, nem idegen hatalmakhoz.
S ha egy szövetség már nem hasznos a népnek, akkor azt fel kell rúgni.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
entrpnr 2020.01.24. 09:04:07
hungaryfirst.hu/index.php/cikkek/2019-06-11/romania-hatvan-ev-alatt-hatszor-arulta-el-szovetsegeseit
entrpnr 2020.01.24. 09:06:51
entrpnr 2020.01.24. 09:10:15
A XIX. század második felében egyes román történészek - Hasdeu, később Ion Bogdan -, amikor szembeszállnak a „latin iskolával”, erősen hangsúlyozzák a román népfejlődésre gyakorolt szláv hatásokat. Érthető ez, ha arra gondolunk, hogy ebben az időbena pravoszláv Orosz Birodalom játszotta a Balkán felszabadítójának szerepét a rabtartó török ellenében.
A politika változásai egyébként mindig lemérhetők a polgári történészek állásfoglalásain. Az első világháború előtt és után egy ideig a latin komponens kerül előtérbe: a „legkisebb latin nővérnek” fontos a francia és az olasz hatalom terstvéri barátsága. Később a „tiszta trák eredet” teóriája válik uralkodóvá: ezt nemcsak a német szövetség indokolja, hanem az antoneszkánus aspirációk is: hiszen a trákok uralták egész Délkelet-Európát, benne a fekete-tengeri kereskedővárosokkal és a délorosz síksággal."
entrpnr 2020.01.24. 09:12:44
entrpnr 2020.01.24. 09:14:13
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.01.24. 10:49:11
Nem feltétlenül, de lehetne.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.01.24. 10:53:18
Ez alapvetően török hatás szerintem. Az egász Balkánra jellemző.
entrpnr 2020.01.24. 11:06:32
2020.01.24. 11:37:19
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.01.24. 11:41:18
Nyilván van ilyesmi propandaszinten, de én most a mögöttes valóságról írtam.
Gery87 2020.01.24. 12:53:01
Gery87 2020.01.24. 12:55:35
A magyar is megtanulta 150 évnyi török hódoltság alatt....
Csak nálunk ez a kuruc/labanc örök kettősség, árokásás beideologizálja ezt az egészet....pedig egyszerűen csak labancnak kell lenni amikor az az érdek, aztán kurucnak amikor az...na ez nem megy nekünk!
Gery87 2020.01.24. 12:58:49
És? Mire példa ez? Semmire....a fasiszta olasz latin testvéreket is ugyanúgy elárulták ha kellett mint a németet...
A dák-római elmélet saját származástudatuk része, nem következik belőle szövetségi rendszer.....
Gery87 2020.01.24. 13:01:07
Az hogy a politika az érdekei védelmében racionális döntéseket hoz, érzelmi alapúak helyett az miben is befolyásolná magát a nép tagjait a hétköznapi életben???
Gery87 2020.01.24. 13:02:46
Ó, mert a híres "székely furfang" meg "magyar találékonyság, élelmesség" az mi?
Ne menjünk már bele iylen hülyeségekbe...
entrpnr 2020.01.24. 13:06:01
entrpnr 2020.01.24. 13:16:42
1-2 eset: nagyváradi utcán elengedtem egy járókelőt, amikor meglátta a rendszámot, elkezdett hőzöngeni, mutogatni.
Királyhágón az étteremben nem szolgálnak ki magyarul (angolul se). Kézzál-lábbal elmagyarázod, hogy egy miccset kérsz, amit végül kelletlenül eléd tesznek. A Királyhágón, ahol (érzésre) a megállók 40-50%-a magyar.
Miért viselkednek az átlagemberek a saját érdekeikkel szemben is? Na ez a nagypolitika hatása.
entrpnr 2020.01.24. 13:19:46
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2020.01.24. 14:52:19
valtozomult.blog.hu/2018/11/16/a_halalpontos_joslat
Gondolom, mindenki ismeri a nantes-i orvos történetét?
Gery87 2020.01.24. 22:10:32
román identitás létezik, mivel vannak román nemzetiségű, magukat románnak valló emberek...a többi nem számít.
A mi eredetünk sem tiszta, még sem gond ez .
Gery87 2020.01.24. 22:12:57
voltam arra, olyan környéken is ahol nem élnek magyarok....semmi gond nem volt velük.
Persze hülyék mindenhol vannak.
entrpnr 2020.01.25. 21:01:02
entrpnr 2020.01.25. 21:01:28
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.01.26. 09:02:06
Minden nemzeti identitás "mesterséges". Egy se hullott le az égből. Az eltérés az egyes nemzeti identitások közt csakis az időtartam, de nem hiszem, hogy ennek lenne jelentősége.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2020.01.26. 09:37:07
-- Éppen ezért várunk türelemmel addig, amig tényleg nem látjuk, hogy a nagyhatalmak egymás ellen fámádnak. Addig senkivel se akarunk kikötni.
[...] Gondolja csak el, micsoda nagy reményei vannak Romániának: Erdély és környéke és Besszarábia, Bukovina déli részével. A magyarországi románság négy millió, a besszarábiai egy millió, ami ránk nézve döntő jelentőségű. Hogy miért kell nekünk feltétlenül Erdély, annak a következő okai vannak. A magyarországi románság a magyar viszonyok folytán sokkal intelligensebb, előrehaladottabb, mint az itteni. Erdély kulturális helyzete, kedvező gazdasági viszonyai hozták magukkal, hogy az oltani románok nyugodtabb, jobb életet élnek, mint az itteniek. Ezzel szemben Besszarábia igen szegény és kultúrában. Besszarábiával mi csak egy területet és egy nagy tömeget kapnánk, amelyből igen kevés hasznunk lenne.[...]
— Nem szimpatizálunk a némettel, mert a germán jellem és élet nem felel meg természetünknek. Nálunk az élei francia mintára megy. A francia irodalmat és művészetei szereljük s a francia életet, mert a mi természetünk, éppen úgy, mint az orosz, igen közel áll az övékéhez. De azért nem vagyunk ellenségei és kiváló kereskedelmét, iparát igen nagyra becsüljük. Politikáját nem helyeseljük, de azért nem vagyunk vele ellenséges viszonyban c léren se. " - ez nem a kliens gondolkodásmódja !
Gery87 2020.01.26. 11:17:20
Az hogy "mi a nemzet" mindig politika is! a magyar is ilyen....
A magyar identitás, énkép is sokat változott 1100 év alatt....
Az hogy mi ténylegesen egy nép eredete nem számít...az számít hogy miben hisznek.....
A román egy sikeres nemzet, sikeres állam....100 év alatt egyesítették a román nemzetrészeket....erős az identitásuk....majd duplája lett az állam területe....
akármilyen utálatod is van feléjük ez tény....
semmivel nem jobb rosszabb mint a magyar!
Gery87 2020.01.26. 11:19:38
nincs "hasznom" te szerencsétlen csak leírtam amit gondolok....de te ezt is csak magyar nacionalista szempontból látod...ezért minden ami román, meg nem utálja őket, az csak magyarellenes lehet ugye?..hát szánalmas.
Gery87 2020.01.26. 11:21:56
Te meg mit akarsz már annyira ezzel? igen volt egy irredenta nemzetegyesítő programjuk.
megvalósult. pont.
...és?
mit akarsz ebből kihozni, megmagyarázni?
entrpnr 2020.01.26. 23:26:06
entrpnr 2020.01.26. 23:27:18
entrpnr 2020.01.26. 23:34:12
entrpnr 2020.01.26. 23:38:16
entrpnr 2020.01.26. 23:44:29
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2020.01.27. 08:20:25
A főgondolatodat értem én, de az a helyzet, hogy ez a magatartás a sikeres az ő szempontjukból, hiszen a magyarság rohamtempóban tűnik el azon a vidéken (amúgy 1867 óta a csonka területről is).
entrpnr 2020.01.27. 08:58:42
Köszönöm, ez sokat jelent, de tényleg, már azt hittem, érthetetlen a mondanivalóm, hogy mindenki szembehelyezkedett velem. *** "magyar szempontból épp Trianon de méginkább Párizs után" - A nyugati nagylelkűség, nagyvonalúságot nem 100 év távlatában gondoltam, hanem mondjuk 1500 év távlatában. A mondanivalóm lényege: egy nép mentalitása (aminek alakításában a vezetőik döntéseinek nagy szerepe van) nem választható el attól, hogy mire képesek a történelemben, milyen befolyású, mekkora országot, birodalmat tudnak létrehozni, milyen hatással lesznek a világra. Ebben az összefüggésben érdemes összehasonlítani mondjuk a briteket (angolokat) a románokkal.
entrpnr 2020.01.27. 09:04:16
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2020.01.27. 09:17:06
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2020.01.27. 09:20:22
mek.oszk.hu/02500/02523/02523.htm
entrpnr 2020.01.27. 09:45:48
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.01.27. 09:46:53
Román identitás van kb. 800 éve, ez hatalmas időtartam. S ez egy erős nemzeti identitás, erős nyelvvel. Nem fog soha eltűnni.
Igen, a magyar identitás kb. másfélszer hosszabb időtartamú. De mi következik ebből? Semmi.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.01.27. 09:51:02
S valószínűleg meglesz Moldávia is a románoknak. Moldávia nem életképes identitás. Aki az ellenkezőjében hisz ott, az marginális kisebbség. Egyébként pont van egy volt gimnáziumi osztálytársam, aki magát határozottan nem-románnak és moldávnak vallja, de ez arrafelé is ritkaság.
Amint a NATO tovább zuhan, meg fog jönni az orosz ajánlat Bukarestnek: vegyék el Moldáviát, meghagyva a keleti és a gagauz végeket, de lépjenek ki a NATO-ból. Mit fog mondani erre a román elit? Igent.
Még 20 év maximum.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2020.01.27. 09:52:34
entrpnr 2020.01.27. 09:55:36
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.01.27. 09:55:45
Az elit magatartása mindig meghatáriozó.
Gondold el, mi lett volna, ha a XIX. sz. első felében nem lett volna nemzeti ébredés a magyar elitben, hanem azt mondták volna: további integráció kell a Birodalom nyugati feléhez. Ma a magyar egy német nyelvű nép lenne, csak néprajzukatók járnának borsodi, szatmári, székely falvakba kutatni a magyar nyelv megmaradt nyomait.
Ugyanez a románoknál. TUdatos nyelvújítás, a nyelv szláv elemei nagy részének kidobása, annak latin alapú mintákkal helyettesítése. A cirill ábécé helyett latin alapú új ábécé, stb.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2020.01.27. 09:56:26
www.youtube.com/watch?v=OMFvVWDlsg8
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2020.01.27. 09:58:30
entrpnr 2020.01.27. 10:04:40
Felhívnám a figyelmed arra, hogy az USA területén történtek nagy része, amiről maxval cikket írt, legnagyobbrészt a függetlenné vált USA történetéhez kapcsolódik. Ha nem szakadnak el, teljesen másképp alakulhatott volna az indián-fehér betelepülő nép kapcsolata. Lásd: 1763 királyi proklamáció, https://hu.wikipedia.org/wiki/1763-as_királyi_proklamáció
entrpnr 2020.01.27. 10:08:19
entrpnr 2020.01.27. 10:13:41
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.01.27. 11:04:12
A külpolitika nemigen befolyásolja egy nép identitását. A román külpolitika alapja: nézzük mindig a román érdekeket. Mi gondja lehet ezzel egy román embernek?
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.01.27. 11:05:33
A liberalizmus fő eszköze a korai szakaszban a kereszténység ellenében a nacionalizmus volt, MINDEN országban.
entrpnr 2020.01.27. 11:12:05
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.01.27. 11:32:20
A magyar néplélek más, mint a román.
A magyar néplélek nem tiszteli a pragmatizmust, a román meg igen.
Lásd, egy Bajnai típusú pragmatikus technokrata Romániában országos hős lenne, Mo-on viszont még a ballib tábor se igazán szereti, mert túl száraz alak, nem lelkesít, nem ordít. Az átlag ballib szavazó sokkal többre értekel egy Gyurcsány-féle egzaltált típust.
Az ok szerintem a török hatás. A magyar lélekre a török hódítás csak közvetve hatott, a románra meg közvetlenül is. A török időket csak pragmatikus magatartással lehetett túlélni, ellenkező esetben jöttek és családostul kiirtottak.
entrpnr 2020.01.27. 13:38:51
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2020.01.27. 16:26:02
Gery87 2020.01.29. 22:02:34
Nem azért vagy "szerencsétlen"...
A szentimentális szövegeddel meg nem hatsz meg.
Annyit mondtam hogy ők sem mind maygargyűlölő senkik és olyan nemzet mint a többi, erre román ügynök lettem a szemedben.....ez abszurd.
nem vagy nacionalista...soviniszta vagy....az rosszabb.
Gery87 2020.01.29. 22:05:05
A mai világban már őrültség lenne, ez egy XIX-XX.századi jelenség volt...ha lenne realitása, akkor támogatnám a revíziót, mert hat. túli magyar autonómia láthatóan soha nem lesz....! De nincs realitása és a legkisebb gondja is nagyobb ennél jelenleg az országnak...ezzel a szaros 93.000 Km2-el sem tudunk értelmesen mit kezdeni....
Gery87 2020.01.29. 22:12:49
Semmi ilyen nem lesz szerintem!
A többség (75%) ma is moldován....
Románia meg nem fog soha kilépni a NATO-ból...orosz ajánlat sem lesz....a régióban fontos pufferállam, az USA nem engedi el....és ez nem is román érdek.
Azt se mondanám hogy életképtelen identitás.....
Az állam simán építhet a történelmi Moldva államiságára és identitására....hisz a nemzeti ébredés előtt volt moldvai identitás (is)....és főleg hogy 1812 óta nem része szervesen a román "anyaországnak" a terület....
Az osztrákok sem fordultak vissza a német identitás felé a hidegháború végével....vagy a macedónok sem lettek újra bolgárok...
Gery87 2020.01.29. 22:14:41
"Ma a magyar egy német nyelvű nép lenne, "
Ostobaság.
Gery87 2020.01.29. 22:21:45
Ukrajnában a történelmi Besszarábia területén élők moldovánnak, észak-Bukovinában élők pedig románnak vallják magukat (Csernyivci terület, Budzsák..)....az ok. az identitásnak van területi alapja is: 1812 óta főleg orosz terület volt....kis román közjátéktól eltekintve, amikor meg kb gyarmatnak tekintették a területet....a helyiek nagy csalódására...
storage1.censor.net/images/2/8/a/e/28ae336c80c3970225b22fb77568d956/original.jpg
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/eb/Ethnic_map_of_Chernivtsi_region_1980.png
en.wikipedia.org/wiki/Romanians_of_Chernivtsi_Oblast#/media/File:EthnicChernivtsi_2001UkrCensus.png
entrpnr 2020.01.30. 13:23:42
Oké, írtam is rá példát, ebben egyetértünk.
"és olyan nemzet mint a többi" - minden nemzet megérdemli a tiszteletet és joga van az élethez, a nyelvéhez, a kultúrájához, ha elismerik más népek jogait is ugyanehhez. Ebből a szempontból vizsgáltam a román nemzetet és a magyarsággal szembeni politikáját.
"nem vagy nacionalista...soviniszta vagy....az rosszabb." De miért? Mert azt szeretném elérni a magyarság számára, amit a románok szerettek volna korábban a maguk számára: az identitásukat szabadon megélhessék, legyenek elismerve államalkotó népként (a kölcsönösség elve alapján)?
Egyébként az ilyen felesleges minősítgetések és jelzők inkább kontraproduktívak.
"román ügynök lettem a szemedben" - én csak értetlen vagyok azzal szemben, hogy ha te "támogatnád az autonómiát", ahogy írtad is, akkor miért állsz mégis szemben ezzel? Szerintem ha támogatnád, akkor inkább keresnéd a lehetőségeket, javaslatot tennél, próbálnád megtalálni, "hogyan lehetne lehetséges a lehetetlen" és ha bírálnál, csak azért tennéd, mert úgymond tudsz egy "jobb utat".
entrpnr 2020.01.30. 13:33:14
Ez hosszú távon nekünk biztosan nem jó.
Gery87 2020.01.30. 15:50:39
Nem ért véget, csak mások a módszerek...
A "hadat üzenek aztán bevonulok és elveszem ami kell" már nem járja....lásd Krím...
A határokat sem engedik sehol pusztán etnikai alapon megváltoztatni....lásd Délszláv háború, Koszovó, SZU....
Mert az alapjaiban destabilizálná a 45 utáni állapotot.
Szóval egy etnikai alapú rendezésre jelenleg nincs realitás....lásd Katalónia, Baszkföld, Belgium....
nem engedik, félnek a lavinától...
Gery87 2020.01.30. 15:58:59
"Egyébként az ilyen felesleges minősítgetések és jelzők inkább kontraproduktívak"
Ahh...
nem tudom ki románügynöközte le először a másikat és miért....vádolta kvázi hazaárulással, magyartalansággal...boccccsss...
"ahogy írtad is, akkor miért állsz mégis szemben ezzel?"
miért állnák vele szemben?
Egyszerűen leírtam hogy nincs realitása, támogatottsága. pont. és ez tény.
Ha ábrándozunk, attól még ez így lesz...
Plusz annyira nem prioritás nálam ez a dolog....a fő bajokat és perspektívákat másban látom...
entrpnr 2020.01.30. 16:07:27
entrpnr 2020.01.30. 16:09:46
entrpnr 2020.01.30. 16:11:29
Gery87 2020.01.30. 16:43:31
Én mondom, de nem én találtam ezt ki! Én csak egyetértek vele....
Személyemre kivetíteni ezt és engem vádolni valamiért amiről nem én tehetek....hát bazmeg....nem semmi.
Gery87 2020.01.30. 16:46:31
Ha így lenne ma komoly szinten fel lehetne vetni ezt a nagypolitikában, nemzetközi szinten....de nem így van: az általános álláspont továbbra is az hogy Európában a 45-ös állam és tagállam határok a mérvadók....nem etnikai és egyéb szempontok....
Gery87 2020.01.30. 16:47:24
Kösz, hogy öregbítesz:)
vergyula 2020.01.30. 20:13:09
Gery87 2020.01.30. 20:59:35
"az emberek nem a származásuk, vagy akár - mondjuk úgy - nemzetiségük alapján határozzák meg magukat"
Ez ma sem kizárólagos! Ma is rengeteg identitása van egy embernek...a nemzet az csak 1....
Persze hogy kinek mennyire fontos az is változó.
"De nem lenne jó?"
Nem, nem hinném hogy jó lenne....abban az értelemben hogy ez a különbözőségek, kultúrák, nyelvek stb eltűnésével járna.....
Viszont ha meg ezek nem tűnnének el akkor maga az utópia sem fog létrejönni, de ha létre is jönne, nagyon gyorsan eltűnne...hiszen egy kényszerű egység lenne, ami nem szokott sokáig tartani és pláne nem lenne pozitív hatása kb semmire...ahogy a SZU is csak egy kényszerű börtön volt és elnyomást, halált hozott.
Önkéntesen pedig nem fog megszületni.
vergyula 2020.01.31. 05:16:51
Nyilván nem kényszerű egységre gondolta, hanem pl: Németország különböző tartományok egysége, India 29 régióból áll (ha jól tudom), mindnek saját nyelve van.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.01.31. 05:27:21
Szép lenne az önfeladás? Igen, a nagyuraknak az lenne.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.01.31. 05:28:50
Németország német tartományok egysége, nem adták fel magukat.
India meg egy szövetségi állam, kb. tucatnyi fő identitással, plusz 2 fő vallással.
Gery87 2020.01.31. 13:17:36
Németország és India tök más egy világállamhoz képest...
vergyula 2020.02.01. 05:28:16
vergyula 2020.02.01. 05:29:49