Kevés ország van Európában, ahol a baloldal/jobboldal ellentét teljesen másodlagos, mert van egy nála fontosabb megosztó szempont. Az egyik ilyen ország persze Magyarország a népi/urbánus ellentéttel. De most arról az országról írnék, ahol ez a megosztás még a magyarnál is fontosabb: ez Oroszország.
Ami magyarul a népi az oroszul a szlav(jan)ofil, ami pedig magyarul az urbánus az oroszul a zapadnyik, szó szerinti fordításban "szlávbarát" és "nyugatos".
A kettő közti ellentét nagyon röviden:
- A zapadnyik irányzat alapvető kiindulópontja folyamatosan, már mnegjelenése - a XIX. sz. eleje - óta, hogy Oroszország iszonyúan le van maradva, aminek ok elavult társadalmi rendje, így át kell venni a modern nyugati modelleket. Abban, hogy konkrét mely nyugati modellt, eltérések voltak: voltak akik a radikálisabb francia-angol modellt akarták, mások a mérsékeltebb németet, később az irányzatban az alkotmányos monarchia híveitől a szocializmus híveiig mindenféle volt.
- A szlav(jan)ofil irányzat - mely szintén a XIX. sz. elején indult - kiinduló pontja pont az ellenkezője: Oroszország sikeres civilizációs modell, míg a nyugat válságban van. Itt is voltak persze alirányzatok: a radikálisok szerint Oroszországnak szerepe van az egész világban, a saját rendjét terjeszteni köteles, a mérsékeltek szerint Oroszországnak nincs ilyen missziós kötelessége, csak el kell határolódnia a káros nyugati modellektől.
Egy tipikus példa az ellentétre: a jobbágyság. A jobbágyság eltörlése (1861-1892 között lépésenként történt) előtt vita folyt, mi a teendő az orosz jobbágyokkal. A zapadnyik irányzat szerint a nyugat-európai modell követendő, azaz legyen kapitalizmus a falvakban, alakuljanak ki a sikeres jobbágyokból parasztpolgárok és a sikertelenekből mezőgazdasági bérmunkások. A szlavofil irányzat szerint viszont a paraszti közösség pozitív orosz hagyomány, független a feudalizmustól, így csak a földesúr hatalma szüntetendő meg a közösség felett, de maga a jobbágyközösség fenntartandó, mert a kapitalizmus bevezetése a falura szétrombolná Oroszországot, annak összetartó társadalmát.
Természetesen a szlavofil irányzat mindig sokkal erősebb volt, még a zapadnyik irányzatok győzelme is lassan elvesztette nyugatos jellegét, az mindig enyhült.
Valójában a zapadnyik irányzat kezdete a gyakorlatban még az eszme megfogalmazása előtti, ez I. Pjotr (Péter) cár uralma (1682-1725), a zapadnyikok mindig rá hivatkoznak mint a nyugati minták első nagy követőjére. Persze a szlavofil oldal is elismeri Péter érdemeit, de jellemzően a külpolitikában, hiszen Péter volt az, aki képes lett először a történelemben nagyhatalmat csinálni Oroszországból (Oroszország és szövetségesei győztek Svédország és szövetségesei felett 1721-ben, s Svédország megszűnt nagyhatalom lenni, ezzel elhárult az Oroszország nyugati határait leginkább veszélyeztető svéd veszély).
Mindenképpen a nyugatos irányzat időszakának számít még az 1917-es, a kommunista hatalomátváteli időszak, s sokak szerint a kommunizmus is, legalábbis annak első szakasza, hiszen a marxizmus nyilvánvalóan egy nyugat-európai eszme. S természetesen a leghosszabb nyugatos időszak Oroszország történelmében a 15-éves Gorbacsov-Jelcin kor, amikoris az állam kifejezetten törekedett a nyugati minták lehető legteljesebb másolására.
Amit sose értenek a nyugatiak, hogyan is lehetséges Oroszországban az a jelenség, hogy harcos antikommunisták, szovjetellenes aktivisták, a szovjet kor alatt üldözött orosz értelmiségiek eljutnak oda, hogy Sztálint és általában a Szovjetúniót pozitívan értékelik. Miközben ezek az orosz emberek nem is változtatták meg időközben véleményüket! Pedig ez a látszólagos furcsaság azonnal érthetővé válik, ha megismerik a szlavofil-zapadnyik ellentétet.
Szeretnék felhozni 3 példát, egy élő embert és két már halottat.
Alekszandr Dugin (1962-) a legnagyobb ma élő orosz filozófus ellenzéki, rendszerkritikus, antikommunista disszidensként kezdte munkásságát a 80-as években. A Szovjetúnió összeomlása (mely orosz nézőpontból több évszázados orosz területek elvesztését és 15-20 millió orosz ember külföldre kerülését jelentette) hatására, pár év szélsőbbos kanyar után, sajátos orosz nacionalista eszméket fejlesztett ki, fő orosz nemzetpolitikai célnak az elvesztett volt szovjet területek visszaszerzését tekinti.
Nacionalizmusa azért sajátos, mert nem orosz etnikai alapú és nem keresztény alapú - az eurázsiai elmélete minden régióbeli nép egyenlőségét hirdeti, s a keresztény hagyomány mellett elismeri más vallások - különösen a iszlám - hagyományát és teljes létjogosultságát.
Dugin visszahozta az ismertségbe Lev Gumiljov (1912-1992) orosz történész - mellékesen: Anna Ahmatova világhírű orosz költőnő fia - marginálisnak számító sajátos történelemszemléletét, mely a szlavofil narratívát kiterjeszti az egész régióra, valamint az orosz nép kialakulását egészen más módon magyarázza. A "hivatalos" orosz nemzeteredet-tanítás szerint a mai Oroszország északnyugati részén lévő szláv törzsek viking uralkodókkal szervezték meg az orosz nemzetet a IX. században, ez terjeszkedni kezdett, majd idegen - mongol-tatár - uralom alá került a XIII. században, végül a XV. század végén felszabadult a mongol elnyomás alól, s ismét erősödni kezdett mind keleten, mind nyugaton. Ezzel szemben Gumiljov eleve többes eredetet állít, melyben a keleti szlávok és a finnugorok egyenrangú szerepet játszottak, a mongol-tatár uralmat pedig nem idegen elnyomásként, hanem pozitív nemzetépítő tényezőként, a népek szimbiózisaként tárgyalja. Innen az a koncepció, hogy Oroszország nem lehet és nem is kell, hogy legyen nyugati típusú nemzetállam, hanem közös értékeken alapuló birodalom, melyben az egyes népek egyszerre rendelkeznek saját kultúrával, de - mivel mind egy közös "regionális nép" tagjai is - van egy közös eurázsiai kultúra is, s ebben ugyanúgy részük van az ortodox keresztény oroszoknak, mint a különböző - többnyire muszlim vallású - türk, mongol, kaukázusi népeknek. Az elmélet szerint éppen ez adja Oroszország sajátos jellegét, míg a nyugati koncepció átvétele romba döntené az országot. Ez tehát egyfajta birodalmi régiós nacionalizmus, mely elveti mind a marxista internacionalizmust, mint a liberális eredetű nemzetállami nacionalizmust.
De visszatérve Duginra, hogyan is jött képbe a kommunista időszak mint pozitívum. Egyrészt szerinte máe Lenin csökkentette az I. Péter által megkezdett nyugati irányt, ennek jelképe, hogy az orosz főváros 200 év után ismét Moszva lett (1713-1918 között a főváros Szentpétervár volt), ezen kívül pedig az igazi pozitív szovjet vezér Sztálin, aki bár egy nyugati eszmére - a marxizmusra - hivatkozva, de mégis: megerősítette az országot, annak függetlenségét a nyugattól, meggátolta a liberalizmus bejövetelét, a "szovjet nép" koncepciója pedig egyfajta változata volt az "eurázsiai nép" fogalmának. Sztálin után viszont a szovjet rendszer omlásnak indult a buta, tehetségtelen, csak hatalomra éhes vczetés alatt, melynek mélypontja természetesen Gorbacsov, aki - éppen nyugatos eszméi miatt - tönkretette az országot, majd az immár összezsugorodott Oroszországban Jelcin folytatta ezt a rombolást.
Íme a koncepció tehát hogyan lehet antikommunistaként Sztálint - sőt az egész szovjet kort - pozitívan értékelni.
A másik példám Alekszandr Szolzsenyicin (1918-2008) a legnagyobb XX. századi orosz író. Őt nem igazán kell bemutatnom. A legnagyobb szerepet játszotta a szovjet propaganda hatásának rombolásában a 60-as, 70-es években. 1974-ben kiutasították a Szovjetúnióból, 1994-ben tért haza.
Amikor 1974-ben nyugatra került, nagy lelkesedéssel fogadták. Aztán a lelkesedés gyorsan elpárolgott, amikor kiderült, Szolzsenyicin cseppet se nyugatpárti, szovjetellenes kritikája és antikommunizmusa egyáltalán nem liberális alapú. Híres beszédében, amit a harvardi egyetemen 1978-ban tartott azt mondta: "Egész életemet egy kommunista rezsim alatt töltöttem el, s elmondhatom, hogy egy objektív jogi mérce nélküli társadalomban élni valóban szörnyű dolog. De egy olyan társadalomban se érdemes élni, melynek egyetlen mércéje a jog. Egy olyan társadalom, mely kizárólag a törvény betűjén alapul és soha nem törekszik magasabbra, nagyon ritkán képes élni az emberi képességek biztosította hatalmas előnyökkel.“.
Szolzsenyicin álláspontja hagyományosabb, mint Duginé. Ő részben helyesnek tartotta a Szovjetúnió összeomlását, az etnikailag idegen (értsd: nem szláv) régiók kiválását, azokat tehernek tekintette. Szolzsenyicin számára az egész szovjet kor negatívum, mert megszakított egy ígéretes, pozitív, szerves fejlődést, de mégis: a szovjet koron belül a legrombolóbb a kezdet és a vég volt (azaz Lenin és Gorbacsov), míg Sztálin a kisebbik rossz volt, az ő ideje alatt az ország erős volt és független.
S végül a leginkább explicit eset, még egy Alekszandr - egyébként véletlen, hogy 3 darab Alekszandrt választottam ki -, Alekszandr Zinovjev (1922-2006) világhírű orosz filozófus.
Antisztálinista kommunistaként indult, majd elvetette a kommunizmust egészében, 1976-ban kiutasították a Szovjetúnióból, majd nyugaton élve elkezdte kritizálni a nyugati orosz emigránsok egy részét, akik szerinte nem szovjetellenesek, hanem valójában oroszellenesek, gyorsan nyugaton is marginális lett a nyugat kritizálása miatt, majd a végső momentum a nyugat által imádott Gorbacsov elleni heves ellenkezése lett. Zinovjev Gorbacsovot és csapatát képmutató sarlátonoknak, hullarablóknak, gazembereknek, hazaárulóknak nevezte. A még radikálisabb reformereket, Jelcint és csapatát pedig sziplán analfabéta idiótáknak minősítettte. 1991-ben Zinovjev tragédiának nevezte, hogy a Gorbacsov elleni puccskísérlet nem lett sikeres.
Zinovjev nagyon gyorsan az orosz liberális értelmiség idoljából az orosz kommunista értelmiség hősévé lett, azon értelmiségé, mely Gorbacsovot hagyományos kommunista, sztálinista pozíciókból kritizálta. Zinovjev azt állította, a nyugat válságban van, s a nyugat alapvető intézményeit - piacgazdaság, parlamenti demokrácia - semmiképpen se szabad bevezetni Oroszországban, majd amikor ezek be lettek vezetve, az orosz rendszert "gyarmati demokráciának" nevezte, a liberális demokrácia szerinte ugyanis nem más, mint a nyugat gyarmatosító politikája a világ többi része erőforrásainak elrablására. A nyugati kultúrát "kultúra hiányának" nevezte, mellyel szembeállította a szovjet kultúrát. Sztálint és rendszerét úgy kezdte értékelni mint jelentős történelmi időszakot, melyben Oroszország képes volt magát megtartani független állapotban, a nyugat által nem alávetett államként, míg a reformerek pedig mindezt elárulták, pénzéhségből és butaságból átadták az országot nyugati megbízóiknak. Zinovjev a jelcini korban már az orosz kommunistákat támogatta.
A 90-es években az orosz politika élet kb. ez volt: domináns liberális nyugatpárti erők + 2 részre oszló ellenzék, egyik - nagyobb - fele kommunista szempontból kritizálta a hatalmat, a másik fele pedig nacionalista szempontból.
Putyint, amikor először megjelent a színen 1999-ben, Zinovjev nem tekintette hazaárulónak, sőt új jelenségnek mondta, de túlságosan lágynak, határozatlannak ítélte meg a nyugat elleni szembenállásban, az oroszországi nyugatpárti hatalmi struktúra likvidálásában. (Hozzá kell tenni, Putyin csak 2007-ben, azaz 1 évvel Zinovjev haléla után hirdette meg nyíltan a nyugat elleni ellenállás útját, lásd müncheni beszéd.) Zinovjev úgy halt meg, hogy pesszimista jövőre számított Oroszország tekintetében, azt állítva, hogy csak akkor lesz változás, amikor az orosz emberek lemondanak arról, hogy megfeleljenek a nyugati elvárásoknak, s felismerik, hogy a nyugati rendszer bevezetés Oroszországba Gorbacsov és Jelcin által nem más, mint az ország nyugat általi gyarmatosítása.

A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2020.12.10. 14:25:34
Mr. Hyde 2020.12.10. 14:26:07
Nem véletlen, hogy egyik politikai irányzat sem képes se kiköpni, sem lenyelni.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.12.10. 14:46:28
Az eurázsisták egyenesen azt mondják, egyenlő arányok voltak, a folyómenti szlávok és az erdei finnugrok. S a nyelveb azért nyert a szláv, mert a vikingek azt preferálták.
Egyébként ha megnéz az ember sok mindent, bizony erős kapcsot lát, ez tény.
Gery87 2020.12.10. 15:11:11
Nem tudom én főleg hullahegyeket, Gulágot és kvázi rabszolgaságot, népírtásokat látok vele kapcsolatban....
Úgy könnyű megoldani a problémákat hogy golyót kap akivel "baj van". Meg "nincs ember, nincs probléma".....ez aztán marha nagy géniusz volt tényleg...
(a kurva anyját az ilyennek).
Se lelkiismeret, se részvét, se könyörület, se szeretet...
Egy zsarnok volt....nem több.
Jobb lett volna egy picit nélküle a világ.
Gery87 2020.12.10. 15:12:26
Azért ez elég ismert és elfogadott nézet hogy a rusz etnogenezisében szerepet játszottak a finnugorok....
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.12.10. 15:15:22
Persze, de a mérték vitás.
Azaz sok szláv + finnugor törzsecskék, vagy szlávok és finnugorok egyesülése.
Gery87 2020.12.10. 18:26:51
Ezt szerintem nem lehet már kideríteni, pontosan biztos nem, meg igazából lényegtelen is, hisz az orosz (meg ukrán, belorusz) identitásra nincs hatással mert az egyértelműen szláv....
Ahogy a magyar identitásra sincs már hatással hogy a honfoglalást követő mondjuk 100 évben a "helyben talált" avar, szláv vagy benyomult ősmagyar elem dominálta a népességet származás szerint....sem avarnak sem szlávnak nem tartjuk magunkat, mitológiánk, eredetmítoszunk sem ilyen...
Gery87 2020.12.10. 18:31:27
Magyarul birodalomban gondolkodott, ami végtére is ugyanúgy az orosz elem dominanciáját egységét és vezető szerepét hivatott fenntartani.....mert az csak birodalmi formában egységes és erős...
Ahogy pl Szálasi is...a maga "konnacionalizmusával" egyenlőséget hirdetett, "Hungárai Egyesült Földek" koncepciójával, egyenlő és társult nemzetek szövetségeként, de ez a magyaroknak lett volna elsősorban érdekében.
Gery87 2020.12.10. 18:39:53
Oroszországnak pufferállamokat, zónákat kell hagyni és akkor béke lesz...
ha ezekbe vagy ő, vagy a nyugat erősebben megtelepszik, abból baj lesz mindig...
Mr. Hyde 2020.12.10. 21:02:56
Meglepő módon mostanában éppen az ilyen, vitát abszolút lezártnak tekintő már-már komikusan horrorisztikus ellennarratíva segíti elő legjobban a fokozatos rehabilitálását a legváratlanabb helyekről is.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2020.12.11. 14:58:04
Gery87 2020.12.11. 15:43:03
Mit kell Sztálin bűnein vitázni?
Azok tények.
Az más dolog hogy valaki ezt bagatellizálja vagy tagadja....
Gery87 2020.12.11. 15:55:23
Két dolog lehetséges:
-hogy hát a dolgokat nem lehet másképp csinálni mint ahogy ők csinálták, na ebben az esetben megértem hogy inkább tagadnak meg jelentéktelennek tüntetik fel a visszás eseményeket.....csak akkor meg esély sincs hogy eljátsszák hitelesen a jó oldal szerepét....
- valójában megtörténtek, de nem tartják azokat bűnöknek, na ez megint gáz....
- Attól félnek rossz színben tűnik fel az eszme, de akkor meg lásd az előző két pontot....
Madarász Henrik 2020.12.11. 16:14:17
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.12.11. 18:19:04
Erről a legérdekesebb Krausz Tamást hallgatni. aki simán bevallja: bár a megoldás a marxizmus számára egy olyan verzió lenne, mely elhatárolódna a megvalósult marxizmustól, de erre semmi igény, mert ami igény van marxiuzmusra, az mind nosztlagia alapú.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.12.11. 18:21:32
A mai orosz kommunisták 2 csoportra oszlanak e tekintetben:
- igen, bűnöket követett el Sztálin, de hát lám a nyugat is,
- nem, Sztálin nem követett el bűnöket (vagy ha négis, ezek marginálisak), csak hatásosan irtotta a belső ellenséget.
Mr. Hyde 2020.12.11. 19:43:59
A marxizmus elvezet Leninhez, Leninből pedig Sztálin következik.
Nem szó szerint, hanem _lényegében_.
A marxizmus kozmetikázása teljes liberális átfordulást idéz elő és követel meg.
Azért nincsen az antikapitalista baloldalnak társadalmi bázisa, mert semlegesítette magát a liberális fordulattal. Lényegében magáévá tette a kapitalista ellenzék legfőbb követelését, az "antisztálinizmust". Ezen kívül a kapitalista ideológia nem kér többet, ugyanis semelyik más baloldali elmélet nem jelent semmilyen fenyegetést a rendszerre nézve, csak a marxista-leninista proletárdiktatúra, a "sztálinizmus".
A "sztálinizmus" hosszútávú aláásása csak állhatatos liberális ideológiaépítéssel lehetséges. Egyszerre kell tagadni a mozdíthatatlan hagyományokat és a megállíthatatlan fejlődést, lezártnak kell elfogadtatni a történelmet és jelentéktelennek feltüntetni azt, misztifikálni a "nép" gondolatát és az atomizált indiviiduummal helyettesíteni azt, le kell járatni a nemzet gondolatát és kozmopolita nézetekkel kell helyettesíteni azt, nevetséges színben kell felüntetni az internacionalizmust és regionalizmussal kell pótolni azt, meg kell szüntetni a morál kategóriáját és a kondicionálást kell a helyébe állítani, ki kell írtani az osztályelméletet és szociológiai szubjektumokkal, identitásokkal helyettesíteni azt stb.
A "sztálinizmus" nyílt támadása kontraproduktív, annak rehabilitálódását idézi elő.
Ezért van szüksége a rendszerideológiának a baloldali-liberális értelmiség kifinomult agitációjára a sima antikommunista hőbörgés mellett is.
Mr. Hyde 2020.12.11. 19:47:59
Én nem mentegetem a kommunistákat a bűneik alól. Ezek a dolgok engem is iszonyatosan felkavarnak, elborasztanak, de elfogadom, hogy a dolog így működik.