magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Iskolai dilemma

Mindigis rossz iskolai tanuló voltam. Egyszerűen nem érdekelt az egész. Továbbá alapvetően rendetlen ember vagyok, nehezen tudok megszabott keretek közt tanulni. Mindezt az is súlyosbította, hogy az általános iskola első 2 osztályában csupa olyan dolgot tanítottak, amit már tudtam, így unatkoztam is. Sajnos azonban ez a modell megmaradt akkor is, amikor már új dolgokat tanítottak volna meg nekem.

Ekkor alakult ki az a sajátosságom, hogy egyes dolgokban az átlagnál sokkal többet tudok, míg más dolgokban gyakorlatilag semmit, persze van egy harmadik rész is, ahol tudásom átlagos. Pl. a kémia sose érdekelt, s máig szinte semmi se tudok róla.

Az iskolában - 7 év magyar és 5 év orosz iskola - gyakorlatilag semmit se tanultam meg, minden tudásom külső forrásokból származott.

Persze időnként az iskola pont azt akarta megtanítani, amit én már megtanultam az iskolán kívül. Ilyenkor a tanárok meglepődtek, hogyan tanulta meg ez a legendásan rossz tanuló ezt, mikor máskor nem így viselkedik.

A magyar kisiskolás rendszer eleve borzasztó rossz volt. Úgy akartak tanítani, hogy se a lassan tanulókat nem vették figyelembe, se a jobb tudásúakat: az előbbiek nem kaptak plusz segítséget, így még jobban lemaradtak, az utóbbiakra meg megharagudtak.

Vicces emlékem 2. osztályból, a tanítónéni valamiféle alapszinten a viszonylagosságot próbálta elmagyarázni, s kérdezgette az osztályt "az 1 az kevés vagy sok?", "a 100 az kevés vagy sok?", az osztály együtt kiáltotta, hogy "kevés" és "sok". Majd a tanítónéni növelte és csökkentette a számokat, a kérdés meg maradt. Hamarosan persze eljött egy pillanat, amikor az osztály immár két táborra oszlott, az egyik szerint az éppen adott szám "kevés", a másik szerint "sok".

Ez is volt a cél: a gyerek jöjjön rá, önmagában semmi se kevés vagy sok. Én - egyedüliként az osztályban - elégtelent kaptam, mert valahol 80 körül a kérdésre , hogy az sok vagy kevés, azt válaszoltam "nem tudom". Valójában persze éppen az én válaszom volt helyes, de belerondítottam ezzel az óra alaposan kidolgozott tervébe: a 45 perces óra 15. percében még korai lett volna, hogy elcsattanjon a "poén". Mint a legendás szovjet-orosz viccben:

Kimegy a néni a szövetkezeti piacra, eladni a tyúkjai tojásait. Éppen csak kezdődik a piacnyitás, amikor megjelenik egy vevő:

- Néni, mennyiért a tojás? S hány darabja van összesen?

A néni megmondja, mire a vevő:

- Akkor megveszem a teljes mennyiséget.

Mire a néni felháborodva:

- Az egészet? Hát akkor én mit fogok itt árulni délután 5-ig?

Az ilyen esetek csak megerősítettek abban a hitben, hogy nem szabad tanulnom az iskolai anyagot. Egy kisgyerek rendkívül makacs tud lenni, amikor megsértik önérzetét. Én meg annyira makacs voltam, hogy megmagyarázni se voltam hajlandó miért vagyok makacs.

Felsőbb osztályban pedig immár az inkoherencia kezdett zavarni a valóság és az eszme, valamint az eszme értelmezésének kettős mércéje miatt.

Folyton dicsőítve voltak a kommunista hősök, ill. egyéb, nem-kommunista, de kommunista szemszögből pozitív hősök, hogy lázadtak koruk igazságtalansága ellen, de ezzel együtt szigorúan megtoroltak bármi hasonlót a jelenben. Erre persze volt egy gyerekes válasz, hogy mert az akkori lázadók a rossz rendszer ellen lázadtak a jó nevében, míg a mostani lázadás a rossz nevében lenne egy jó rendszer ellen. De ezt komolyan nem mondta így senki, hiszen még a hivatalos propaganda se állította a meglévő rendszerről, hogy az makulátlanul hibátlan lenne.

Valami olyasmi, amit Søren Kierkegaard vet fel Rettegés és félelem művében (akkor persze Kierkegaardnak a nevét se ismertem) Ábrahám tettével kapcsolatban: ha dicsérjük most, hogy hajlandó lett volna megölni saját fiát, akkor ma miért ítéljük el gonosztevőként vagy elmebajosként azt, aki ma ugyanezt megtenné.

Én úgy oldottam fel a dilemmát, hogy az igazságtalanság elleni küzdelem része, hogy a harcost üldözik.

De ekkor jött Fjodor Dosztojevszkij. Akit én is tanultam, meg az iskola is tanítani akarta, szóval éppen harmóniában lettem a tanítással. Dosztojevszkij 4 főművének egyik a Bűn és bűnhődés, nagyon kiváló alkotás. Lényege egy mondatban: a rendszer ellen küzdő főhős embert öl, így jut a harchoz szükséges pénzhez, majd elfogja a lelkiismeret-furdalás, rádöbben, ez hiba volt, ezért feladja magát a rendőrségen, vállalva a hosszú börtönbüntetést.

Na most, ez végképp kiverte nálam a biztosítékot. Hiszen ha Raszkolnyikov - a főhős - a rossz rendszer ellen küzd, megindokolhatatlan, hogy ennek a rossz rendszernek adja fel megát, vállalva a rendszer általi büntetést. S ez teljesen független attól, hogy rájött: az emberölés bűn, s ez alól a jó cél se ad felmentést.

Persze Dosztojevszkij felől nézve nincs itt probléma, hiszen ő nem tekintette eredendően rossznak a XIX. sz. végi orosz rendet. Viszont a hivatalos kommunista tankönyvi értelmezés már valóban ellenkezett saját belső logikájával.

Sose volt szokásom tanárokkal diskurálgatni, de ezúttal tényleg megkérdeztem az irodalomtanárt, mi itt a "megoldás". Először nem is értette mit akarok, majd valami olyasmit motyogott, hogy kényszer volt Raszkolnyikov számára a hatalomnak való önkéntes alávetés, mert más módja nem volt a bűnhődésre. Engem ez nem győzött meg, bevallom.

Később rájöttem mi a megoldás: amit 2 bekezdéssel feljebb írtam le. De azt nem volt szabad kimondani a kommunista rendszerben.

Címkék: közélet
65 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr6216784866

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnight coder 2021.12.26. 08:56:13

Általánosban elég jó tanuló voltam, egyrészt mert a szüleim, nagyszüleim elvárták tõlem, sõt ha kellett leültek velem gyakorolni - bár igazából csak két-három ilyenre emlékszem. De ha rossz jegyet hoztam, akkor jött a lecseszés. Másrészt, igazából annyira nagyon nem volt nehéz megtanulni a kötelezõt, igazából fel sem tûnt az egyéb, lényegesebb dolgok mellett - Pl. csúzli készítés, halászás a kerti árokban, kisautók szét és összeszerelése, fára mászás, stb.
A rendszerrel nem nagyon foglalkoztam akkor még. Igazából a középiskolában sem voltam rossz tanuló, csak az utolsó két osztályban rosszul választottam fakultációt.

littke 2021.12.26. 14:21:47

A sulikban végig "jó tanuló"...tehát nem jeles vagy kitűnő voltam. A szüleim állandóan csesztettek, "nem veszbek majd fel a gimnáziumba/ egyetemre" utcaseprő leszel. A kommunizmust/kommunistákat utálták, nekem ezt kb 7-8 évrs koromban titokban elmondták. A komcsik családi vagyonunkat anno elkobozták, nagyapám ebbe korán bele is halt, apámat az ÁVO az elején bebörtönözte. Ők maguk meg kisajátították az elkobozott vagy elhagyottt villákat és saját maguk kezdtek bort inni vizet prédikálni....

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.12.26. 14:25:42

@littke:

Apai nagyapámnak leginkább az fájt, hogy amit elvettek, azt lerohasztották. Magát az elvételt még elfogadta volna (eléggé balos volt), ha az elvett vagyont normálisan használták volna. De abba belebetegedett, hogy elvették, majd azt hagyták cél nélkül.

Ő persze nem a ti kategóriád volt, azaz jóval szegényebb: egy péksége volt, azt vették el tőle.

Gery87 2021.12.26. 14:25:52

" Egyszerűen nem érdekelt az egész....nehezen tudok megszabott keretek közt tanulni."
csupa olyan dolgot tanítottak, amit már tudtam, így unatkoztam is....egyes dolgokban az átlagnál sokkal többet tudok, míg más dolgokban gyakorlatilag semmit, persze van egy harmadik rész is, ahol tudásom átlagos."

Nálam is így volt, amit szerettem azt már előre tudtam, az egész év "felesleges volt" abból a tantárgyból...de muszáj volt beülni, amiből rossz voltam ott meg kevés volt az idő, sőt még büntetett is a rendszer mert csoportokra szedtek és aki nem volt elég jó az a többi "hülyével" volt együtt....mivel ez egyeseknél a magaviseleten is megmutatkozott így tanulás, felzárkózás helyett fegyelmezésre ment el az idő.
Sajnos tanárhiány, motiválatlanság, rugalmatlanság és az egyre több cigány gyerek miatt esély sincs hogy jobb legyen az oktatás az állami szférában.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.12.26. 14:28:51

@Gery87:

Az én osztályomban egy darab cigány volt. De egy abszolút visszahúzódó, botrényt sose csináló lány, aki nem zavart senkit soha. Ráadásul volt egy magyar barátnője, szóval ki se volt igazán rekesztve.

Gery87 2021.12.26. 14:32:57

@littke:

Vörös bárók.
Igazából nem volt egyenlő(bb)ség.
Ugyanúgy volt aki putriban lakott volt aki villában, tudtommal jövedelem plafon sem volt....egy színész nagy házban lakott, kocsija volt, nyaraló stb. Hol volt itt proletár hatalom? Sehol, hazugság volt az egész.
Azon kívül hogy "átcsoportosították" a vagyont egyik kézből a másikba nemigen történt más.

Gery87 2021.12.26. 14:36:12

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Látod ez a lényeg!
Egyedül volt + lány volt.
A cigányokkal a baj hogyha már ketten vannak srácok akkor az már banda....és egymást erősítik a hülyeségben. ha többen vannak még rosszabb.

Régóta hiszem hogy a sikeres integráció és oktatás alapja hogy ezeket szét kell szórni az országban egyesével, koleszba bevágni, nem mehet haza se csak félévente, nm járhat ki 8 után stb és akkor egyedül szépen egy 20-30 fős osztályban már nem lesz akkora a pofájuk.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.12.26. 14:36:39

@Gery87:

A vagyon gyorsan eltűnt, ha valaki elvesztette pozícióját. Ez jelentős eltérés.

Gery87 2021.12.26. 15:29:21

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Igen. És az állami vagyon dominált meg nem voltak 10.000-szeres vagyoni különbségek....és így is működött a társadalom stb. Csak épp nem ezt hangsúlyozták ki hanem az utópiát ami meg nem működik.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.12.26. 15:36:36

@Gery87:

Személyes emlék a 70-es évek második feléből.

Az átlagbér 3 ezer Ft volt. Az apámé - banki dolgozó - 10 ezer.

De a haverom konyhájában jobb ételek voltak, mint nálunk, mert az ő apja valamilyen élelmiszerkereskedelmi cégnál volt középvezető, így jutott neki téliszalémi, gyulai, libamáj, stb,, míg az én apám csak gépkapcsokat és ingyenes A4-es papírokat hozhatott haza amunkahelyéről.

a nagy hohohorgász 2021.12.26. 17:24:56

Tökéletesen leirtad azt hogy a "kurva okosnak "tartott gyerekből hogyan lesz buta felnőtt... ha kicsinek is okos lettél volna akkor nem szenvedsz abban a marha gyenge magyar oktatásban....

a nagy hohohorgász 2021.12.26. 17:55:49

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: ja és 10000 forintból nem lehetett venni normális húst???? Bmeg te leirtad hogy apád 10ezer forintot hozott haza havonta a hetvenes években, ami a 90es évek elején is egy vagyonnak tűnt, de miért csak a4es lapot meg gepkapcsott lopott... na erről beszéltem az előző kommentemben.... ja és arról nem is beszélve hogy irtó nagy rendszerellenesek lehettetek a bankos apaddal:)))))

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.12.26. 18:03:15

@a nagy hohohorgász:

"irtó nagy rendszerellenesek lehettetek a bankos apaddal"

Nem voltunk azok.

Gery87 2021.12.26. 18:05:41

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Vagyis a különbség 3-szoros volt kb mégis volt tanár, orvos, politikus, ügyvéd, jogász, bankár stb.

Ma meg ha orvosként tanárként nem lehet 10-szer annyit keresni mint az átlag akkor sírnak hogy "ennyi pénzért ő nem megy erre a pályára..."

Erre is írtam hogy a fejekben is baj van meg a körülményekkel.

a nagy hohohorgász 2021.12.26. 18:07:38

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: 10000 forintból nem lehetett eljutni vidékre? Le volt zárva a határ butapesten????? Vagy egyszerűen ti voltatok az akkori belpesti értelmiségi?????

a nagy hohohorgász 2021.12.26. 18:09:05

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: azért azt kapirgald meg újra hogy mennyi volt az átlag bér akkor!!!! Nem 3ezer.

a nagy hohohorgász 2021.12.26. 18:28:56

egyben viszont meg tudlak érteni, hogy valóban rossz hatással is lehet ha valaki gyerekként értelemben megelőzi a korát. Én elmondom a saját példám: egyedüli gyerek voltam a családban és a nagyszülőknél is egyedüli unoka. Az apám(lakatos) meg az anyám(szabász) végig dolgozta a gyerekkoromat(anyám nem tudott szoptatni és 6 hónapos koromban visszament dolgozni hogy inkább pénzt keressen). Szegények voltunk mint a templom egere, ráadásul rendszerellenesek. A nagyszüleim neveltek és ők meg ahelyett hogy játszottak volna velem mindig az "élet"ről meséltek.... A problémákról persze, párkapcsolat, alkoholizmus, nincstelenség, kommunizmus. óvodás koromban is ők jöttek értem és náluk töltöttem az érdemi időt, és amikor hazamentem és kérdeztem anyámékat hogy hol voltak ők rámöntötték az ő bajukat őszintén, megspékelve azzal amit már valaki leírt előttem hogy tanulj fiam hogy neked ne kelljen egész nap dolgoznod és együtt tudj lenni a gyerekeddel. Ennek az lett a vége hogy már általános iskola 1.őben is láttam a társadalmi feszkókat és azt hogy ki adja be a gerincét és ki nem, viszont a mai napig szenvedem hogy nem volt gyermek korom és a mai napig a saját/családom érdekében sem tudok elárulni senkit. Soha nem tudtam örülni egy játéknak, mert nem láttam értelmét, karácsony este sem tudtam örülni semminek, mert valami olyanra vágyok ami nincsen (ŐSZINTESÉGRE)

a nagy hohohorgász 2021.12.26. 18:56:54

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: írtál amúgy gyulait meg teliszalamit is.... de mindegy.... kemiarol jut eszembe.... melyik a szaros víz? A 20 liter vízben 1 csepp szar? Vagy a 20 liter szarban 1 csepp viz???? A "nem tudom" rossz válasz:()

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.12.26. 19:03:00

@Gery87:

Akkor nyilvános adat volt a szülők fizetésem, az iskolában.

Én voltam a 3. leggazdagabb gyerek. A 2. egy gyárigzgató fia volt. Az 1. egy ügyvéd fia. Emlékszem, 25 ezer fizetés volt a zügyvéd gyerek apkának.

Az akkor baromi sok volt, egy miniszterhelyettes kapott annyit.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.12.26. 19:04:30

@a nagy hohohorgász:

Zuglóban laktunk. Nem voltak vidéki ismerőseink, Miskolcot leszámítva, de az egy város, s ott se volt libamáj.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.12.26. 19:10:01

@a nagy hohohorgász:

Nálunk az alapállás az volt, hogy túl kell élni, s kész.

Anyai nagyapám 5 rendszerben dolgozott ugyanott: a pénzügyőrségen. Horthy alatt kezdte, aztán felesküdött Szálasira, aztán a koztársaságra, aztán a népköztársaságra, Kádár alatt lett nyugdíjas.

Apai nagyapám meg pék volt, saját pékséggel. Aztán kinezveték az elvett oékséglve üzletvezetőnek, Aztán belebetegedett.

Apám tehát rossz származású volt (x azaz volt kizsákmányoló), sokat kellett küzdenie. A párba is azért lépett be 1969-ben, hogy legyen esélye karrierre.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.12.26. 19:12:59

@a nagy hohohorgász:

Nem tudom mennyi idős vagy. Ha legalább 50, akkor tudnod kellene, a 70-es években az igazi téliszalámi és a gyulai ritka portéka volt a boltokban. Voltak szalámik, kolbászok, de nem az a minőség.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.12.26. 19:13:57

@a nagy hohohorgász:

". melyik a szaros víz? A 20 liter vízben 1 csepp szar? Vagy a 20 liter szarban 1 csepp viz???? "

Nyilván ez definíció kérdése. Az utóbbi inkább vizes szar, nem szaros víz.

a nagy hohohorgász 2021.12.26. 19:54:55

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: szóval pesten 10000 forintos havi fizuval ritka portéka volt.....bezzeg vidéken, nálunk minden héten disznót vágtunk:)))))... hát mindjárt megsajnállak :))))) szerinted vidéken teli voltak a boltok jó minőségű gyulaival??? a lófaszt mama!!!
Tudod mennyi disznót tudtunk volna felnevelni egyszeri plusz 10000 forintból egy ÉVBEN!!!!!
Ha apád ki merte volna tenni a lábát butapestről a 70es években és bemegy az első kocsmába és azt mondja itt van egy ezres kérek minőségi húst, 1 évig azt ettétek volna!
Nem voltatok rendszerellenesek... hát ki gondolta volna..... :) viszont sík hülyék voltatok :) ellenben gazdagok :)))

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.12.26. 19:59:46

@a nagy hohohorgász:

Apám nem járt kocsmába, s ismerködős típus se volt.

Nem voltunk gazdagok, sose volt elég a pénz hó végéig.

a nagy hohohorgász 2021.12.26. 20:02:54

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: hozzáteszem a falusiak sem mind voltak agysebészek, volt olyan bátor pesti aki kijött és üveggyöngyökért felvásárolt egy disznót. Hogy miért? mert a buta falusi felnézett a Pöstire :) be is szopta a faszt.
Visszatérve az én sztorimra , hiába voltunk szegények de gondolkozni még nem került semmibe. Az én családom csak azért szopta be a faszt, mert nem működött együtt a mindenkori gecikkel!!!! A mai napig nem tudom eldönteni hogy ez jó döntés vagy sem. Rövid távon biztos hogy rossz, hosszú távon meg a faszt tudja..... Tudjátok az elvek a legdrágábbak a földön....

a nagy hohohorgász 2021.12.26. 20:05:23

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: biztos hogy jól értem hogy havi 10000 forintot elköltöttek a 70es években???? és mond már el hogy mire költöttétek el a havi 10000 forintot?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.12.26. 20:09:49

@a nagy hohohorgász:

Hosszú távon mindig rossz rosszat tenni, kiállni a rossz mellett. Ez kétségtelen.

Ami viszont nem biztos: vajon a Kádár-rendszer elleni fellépés jó volt.e? Eleve volt-e értelme annak, hogy olyan módon állsz ellen, aminek semmi eredménye?

a nagy hohohorgász 2021.12.26. 20:19:35

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: igen, pontosan ez a kérdés feszenget engem is,hogy megéri e a belektetett energia.... hogy miért akarom hogy engem elismerjenek azért hogy a fingom is visszatartom abban a korban amikor azok a sztárok akik a karácsonyi asztalra szarnak??? Jogos a kérdés, nem tudok dönteni... szopatom saját magam.

a nagy hohohorgász 2021.12.26. 20:23:04

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: mondd már meg szerinted milyen művészetre lehetett elkolteni a 70-es években vagy akár a 80-as években 1000 forintot ami megéri???? Ez puszta sznobizmus, mikor a gyerek (te) gyulai kolbaszra vágyik...

a nagy hohohorgász 2021.12.26. 20:26:10

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: könyvekre? 50 fillér volt egy könyv... hány négyzetkilométer volt a lakasotok hogy elfert annyi könyv?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.12.26. 20:28:29

@a nagy hohohorgász:

Okosan kell dönteni.

Ha minden rosszat el akarsz kerülni, akkor ki kell vonulnod a társadalomból. Amivel csak saját magadat bünteted meg.

Meg kell húzni a határt, mi még megengedhető és mi nem.

Apám annak idején azt mondta: neki az a határ, hogy árt-e másnak. Ha igen, akkor azt nem szabad megtenni. Ha nem, akkor semmi gond.

Belépett a pártba, dicsérte a hatalmat amikor kellett, de amikor be akarték szervezni informátornak, nem vállalta. S igyekezett közepes karriernél többet nem elérni, mert magasbab pozícióban már ártani kellett volna másoknak.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.12.26. 20:29:35

@a nagy hohohorgász:

55 m2, de mozogni se lehetett a könyvektől.

Nem 50 fillér volt, hanem 2-5 Ft.

a nagy hohohorgász 2021.12.26. 20:33:42

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: havi 10000 forinttal nem voltunk gazdagok a 70-es években..... ezt komolyan gondolod? Ha igen, akkor érzelmileg biztosan nem:))))

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.12.26. 20:37:19

@a nagy hohohorgász:

Sose volt elég a pénz, emlékszem. Ez csak 1980-ban változott, amikor kimentünk Kubába, s ott a korábbi fizetés 4-szerese lett.

a nagy hohohorgász 2021.12.26. 20:37:38

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: mondom hogy sznobok voltatok.... a 3. Könyvvel apadnak rá kellett volna jönni hogy inkább gyulait veszek a gyerekemnek.. és amúgy apád mit tanult meg a sok könyvből????

a nagy hohohorgász 2021.12.26. 21:16:15

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: jó sok életre vonatkozó ismeretet tanulhatott a sok könyvből és szinhazbol ha 10000es havi fizuval a 70-es években a gyereke gyulai kolbászt irigyelt a szomszéd gyerektől .... ugye még mindig nem érted miről beszélek?????

Serény Vélemény 2021.12.26. 21:48:19

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: az gombokért volt. A könyv és a színház. Bárki tudott venni könyveket és színházba is bárki eljutott, aki akart.

a nagy hohohorgász 2021.12.26. 22:09:32

@Serény Vélemény: még a végén kiderul hogy bircapapa kurvakra verte el a havi 10est:).....

a nagy hohohorgász 2021.12.26. 22:14:05

@Serény Vélemény: lehet hogy a színházba járt, de fujatni:)))). Az ifjú Hernádi már akkor sem 2 fillért kért a kóser bulaert... birсaman ébredj már fel vagy hazudj jobban

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.12.26. 22:19:31

@a nagy hohohorgász:

Színházban kurvázni feleségestül... szerinted ennek mennyi a valószínűsége?

a nagy hohohorgász 2021.12.26. 22:39:49

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: és szerinted annak mennyi a valoszinusege hogy a 70-es években havi 7000 forintot elkoltok könyvre és színházra????? Hahaha. Figyelj csak, nem irigyellek, nagyon okos vagy:)

a nagy hohohorgász 2021.12.26. 22:53:10

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: :)))) más költség:))) na és mik azok a más költségek???? :))))

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.12.27. 08:30:06

Meglepőnek hangozhat, de ha országos nagy statisztikai átlagot nézünk, kijöhetett a háromezer forint, lásd a mellékelt kis életképet.

filmhiradokonline.hu/watch.php?id=21070

A BUÉK című 1978-as filmben van az üveggyári samesz kislány 1980 forintért. Tanítónő anyám akkor kapta ugyanez összeg utolsó három számjegyét.
A szocializmusban ne azt képzeljük, hogy mindenki úgy kapta a fizetését, amennyit a munkája ért. A marxista-leninista agyvasbetonsisak keretei között az ipari munkásság kapta a vezető erős fizetéseket, akármit is csinált.

midnight coder 2021.12.27. 10:15:32

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "A vagyon gyorsan eltűnt, ha valaki elvesztette pozícióját. Ez jelentős eltérés."

Viszont a pozíciót gyakorlatilag lehetetlen volt elveszíteni, hacsak nem követtél el öngyilkosságot. Volt anno egy mondás, hogy osztályvezetõ felett már csak felfelé lehet bukni.
Abba a körbe bekerülni csak seggnyalással lehetett, ha ez megvolt, és jó ivócimbi voltál akkor annyira nem lehetett mellélõni. Persze a daliás idõkben a legfelsõ szinten ment a tarkónlövés az oroszoknál, de itt a végeken viszonylag nyugi volt ott is.

Gery87 2021.12.27. 19:56:48

@a nagy hohohorgász:

Hogy egy klasszikust idézzek:
"nem kell mindig zabálni!"

Te csak a kaja, pia, tivornya felől fogod meg az életet?
Egy jó könyv, egy jó nevelés 100 év múlva is könyv és érték lesz, addigra már te is és a kolbászod is hatszor kakivá változik a szent anyaföldben:)

MEDVE1978 2021.12.27. 20:26:34

Alsóban jó tanuló voltam, már amennyire emlékszem. NEm volt nagyon nehéz teljesíteni, bár már akkor bebizonyosodott, hogy viszonylag rossz a kézügyességem és "lusta" vagyok = nem érdekel nagyon egy pár tanított dolog, valamint rossz vagyok (ez anno a magatartás és szorgalom jegyeken látszott). A matek, magyar, környezetismeret meg ilyesmi jól ment. Aztán jött az ötödik, ahol kitartott még a lendület, viszont hatodikban megmutatkozott, hogy a felső tagozat nem nagyon tesz nekem jót. A matek, történelem, magyar, tesi ment, minden más szarul. Egyszerűen nem érdekeltek. Emlékszem milyen irtó unalmasan bírták tanítani a kémiát és a fizikát, biológiai még érdekelt is, de a tanár egy rettenetesen szigorú nő volt. Majdnem megbuktattak rajzból, mert egy bigott katolikus - valószínűleg bukott művész - tanárnőm volt én meg a "Fantom" nevű képregény koponyáit rajzolgattam szabad foglalkozáskor. Ebből azt vonta le valószínűleg, hogy engem a sátán kísértett meg és szivatott, ahol tudott. Persze 10-12 évesen a gyerek ezzel nem tud mit kezdeni, amennyire emlékszem, anyám próbált a fogadóórákon beszélni vele, hogy hadd javítson a gyerek, nehogy már egyedül rajzból bukjon meg. Aztán nagy kegyesen engedte, hogy javítsak művészettörténettel. Emlékszem, anyám kétségbe volt esve és állandóan szivatott, kikérdezte az unalmas leckét, nem engedett játszani stb. Ennek hatására lement az átlagom hármas környékére a korábbi 3,6-ról. Apám szólt, hogy hagyja a fenébe, így csak rosszabb. Hetedikre mégis összeszedtem magam, nyolcadikra meg már 4,8-as átlagom volt... Ezt anno emlékszem annak tulajdonítottuk, hogy a tanárok a felvételik miatt jobb jegyet adtak (több suliba jó átlaggal lehetett bejutni). Mindenesetre valamikor felső tagozatban jöttem rá, hogy szelektálni kell a tantárgyak között és kevésbé tolni a kevésbé fontosakat. A gimi második felében már nyíltan csináltam ezt, egyes tantárgyakra szartam és rossz vagy nem teljesen jó voltam belőle (kémia, fizika, biológia, készségtárgyak, magyar, filozófia), más tárgyakra pedig több energiát fordítottam (matek, töri, idegennyelvek). Gimiben ezért mindig 4-es átlag tájékán mozogtam. (az általam figyelt tárgyakon kívül volt néhány olyan amiből jó tudtam lenni pl: tesi, számítástechnika, technika stb.) Persze én már akkor tudtam, hogy közgáz pályára akarok menni és ezért a matek, töri és idegennyelv kell majd. Magyarból például negyedik gimiben egy rendkívül jó fej tanárom volt, aki felajánlotta, hogy kössünk üzletet: én megígérem, hogy minden kötelezőt elolvasok és megteszek mindent, hogy jól teljesítsek magyarból, ő pedig ötöst ad félévkor, holott épphogy 3-as és 4-es között álltam. Megköszöntem a lehetőséget és nem éltem vele (mondjuk ez benne nagyobb törést hagyott, mert az érettségin 3-ast adott).

Ma is ez a véleményem az oktatásról úgy általában. Mivel én a 80-as és 90-es években tanultam közoktatásban, ezért sajnos nem tudok abból kiindulni, hogy érdemi javulás állt be. Annak ellenére, hogy a könyvek szebbek és gyerekbarátabbak, ahogy a példák is életszerűbbek, sajnos a tanárok között is nagyon erős kontraszelekció volt. Nyilván van rengeteg jó tanár, de attól félek, hogy a hülyék száma is nőtt erősen. A magyar rendszer egyébként még mindig nem ismeri be magának az alapszint csődjét. Ez azt jelenti, hogy egyre kevesebb jó minőségű szakember van ahhoz, hogy olyan tárgyakat tanítsunk alapszinten a jelenlegi bonyolultság mellett, mint kémia, fizika, biológia, matematika. De akár említhetném a magyart is. A követelményt át kellene úgy alakítani, hogy ismeretterjesztő legyen az oktatás és a gyerekeket igazából arra tanítsuk meg, hogy hogyan kell tanulni. Egy erős alapra sokkal inkább lehetne építeni.
Ellenben irtózok attól, hogy a saját gyerekeimet is minél hamarabb meg kell majd tanítanom szelektálni, hogy a lelkesedésük legalább azoknál a tárgyaknál fennmaradjanak, amelyeket igazából szeretnek (nálunk ez a matek) és ne írtsa ki belőlük az iskola az érdeklődést. A másik félelmem majd az, hogy mit mondok akkor, ha egy olyan tanárnőt kapnak, aki abszolút rosszul tanít, hülyeségeket beszél stb. és a gyerek ellentmond neki....

a nagy hohohorgász 2021.12.27. 21:45:36

@Gery87: mondd te buta vagy? Olvasd el újra és gondolkozz....

Gery87 2021.12.27. 22:21:35

@a nagy hohohorgász:

Olvastam végig a kis vitátokat és vicces mennyire ezen pörögsz.
Kit érdekel mire költötte kolbász helyett, lehet rosszul emlékszik.
De egy példát nem mondtál mire lehetett volna szerinted azt a rengeteg pénzt költeni.
Erre írtam a zabát..:)
nyaraló, telek, lakás, autó, utazás, ruha...feleség háztartásbeli stb.
Szórni a pénzt marhaságokra meg minden korban lehetett.

Gery87 2021.12.27. 22:33:58

@MEDVE1978:

A pedagógusi pálya nem is mostanában lesz vonzó. A 250-et nem akarják nekik megadni + abban hinni is kéne hogy ebből stabilan nyugdíjig inflációt követve meg lehet élni....mert ha 10 évet eltöltesz a pályán már nehezebben váltasz bárhová.

Na meg azt is lehetetlen elvárni mind az államtól mind a társadalomtól hogy a 250 ezres átlagfizuk mellett ők 5-600 ezret kapjanak azért hogy elmenjenek tápióhalafaszára a semmibe norvégoka tanítani, fegyelmezni.
kevesebbért meg menjen a halál...

Aki van kiöregszik, aki így is vállalja az meg olyan is.....tisztelet a kivételenk.

Ami hiányzik az a bizalom az állam, a kormányok meg a pálya felé hogy itt ma tanárként 40 évig tisztességesen meg lehet élni.
30 év alatt minden hitelét elvesztette a hatalom hogy bármiben is hosszú távon következetesek és szavahihetők, számonkérhetők.

Gery87 2021.12.27. 22:46:01

Az a baj visszazuhantunk egy ilyen feudalkapitalista állapotba ahol az állam néhány alapvető funkción kívül - azt is közepesen szarul - nem foglalkozik semmivel, szarik rád, old meg, vagy ne.....mindegy.
Az államérdek, az csak a "nemesség" érdeke, a "nemzet" az elit....te jobbágy vagy....összeterelnek, megszámolnak, megadóztatnak...elvisznek megdögleni kurucnak vagy labancnak....aztán ha vége akkor eriggy bazmeg robotolj tovább.
ha kihalsz akkor hoznak máshonnan barmokat, ha nem megy és nincs kit, akkor elmennek Svájcba, kitérdekel...
45 előtt is ez volt, most is ez van.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.12.28. 07:59:44

@a nagy hohohorgász: buta, ostoba és idegen, utódállami magyarellenes propagandát szajkózó renegát, .olvass bele a hozzászólásaiba régebbről, világos is lesz.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.12.28. 08:01:32

@midnight coder: ez nem igazán így van, a legismertebb Onódy Lajos esete.

Gery87 2021.12.28. 23:53:32

@Deak Tamas:

"utódállami magyarellenes propagandát szajkózó renegát"

:D
Istenem.
Utoljára vagy 15 éve a myvip, iwiw pöcegödrében lehetett ilyen dumát hallani kisnyugdíjasoktól, alkesz portásoktól meg munkaidőben írogató negyvenes irodai picsáktól:)
Te melyik vagy?:)
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása