magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Lakosságcsökkenés

Kijöttek a bolgár tavalyi népszámlálás adatai. Az összadat már nyilvános: 6,5 millió fő.

Ez abszolút katasztrófa, 10 éve még 7,3 millió volt. Az utolsó kommunista évben - 1989 - pedig 8,9 millió.

Magyarország is csökkenő lakosságú, de a bolgár esethez képes elhanyagolható mértékben: 32 év alatt csökkent 10,4 millióról 9,7 millióra.

Jelenleg Bulgária az abszolút népességcsökkenésben az 5. helyen van a világon. Az első 4 helyezet sorrendben: Lettország, Moldávia, Litvánia, Észtország. (Magyarország a 16. helyen van.)

Ami azonban még rosszabb, a természetes csökkenésben Bulgária világelső, itt nem veszik figyelembe a ki- és bevándorlást, csak a születéseket és halálozásokat. (Magyarország ebben a 8. helyen van.)

Mivel egyaránt vannak személyes tapasztalataim mostanról és a 80-as évek végéről is, mindez a drasztikus változás szabad szemmel is látható.

A 80-as évek végén több volt a kisgyerek Szófiában, mint Budapesten. Ma az arány fordított. Amikor az ember kiment egy játszótérre Szófiában a 80-as évek végén, szinte verekedni kellett a többi kisgyerekkel. Manapság ha az ember kimegy egy ilyen helyre, alig pár játszó gyereket lát.

a budapesti Városliget végén 1991-ben

A másik a gyerek:kutya arány. A 80-as évek végén ez 5:1 volt, most 1:5. Nem messze tőlünk van egy közpark, most a közparktól kissé délnyugatra élünk, a 80-as évek végén meg a parktól északnyugatra. Ma a kutyák zavarják egymást a kevés gyerek között, akkoriban a gyerekek zavarták egymást a kevés kutya között.

a szóban forgó szófiai park

149 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr6616910084

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gery87 2022.01.31. 23:06:02

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Oroszországba.
Ha hazájuknak nem érzik Lett. és Észtországot, akkor menjenek oda.
A nyelv ismerete nem nagy feltétel, elvégre ott élne, a SZU-nak már 30 éve vége.....akkor mire fel nem érti?
Nem a határ lépett át az őseiken, hanem azok a határ felett.
ha egy szlovákiai magyartól evidens hogy tudja az államnyelvet akkor az orosz is tanuljon meg lettül észtül....

"Ezek a terület Oroszo. része volt az I. vh. előtt. "

Hódítások voltak. Nem az orosz anyaföld. A SZU idején külön tagállamok voltak. Elsimerve ezzel hogy az nem Oroszország.
45 után tömegével telepítették őket oda, nem az észtek, lettek hódítottak orosz földet.
Annyi elvárható lenne hogy megtanulja a helyi nyelvet.

Gery87 2022.01.31. 23:08:58

Ha holnaptól betelepítenének 40%-nyi törököt Bulgáriába és az lenne a válasz az integrációjuk hiányára hogy 1878 előtt oszmán terület volt....akkor te sem örülnél neki gondolom.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.01.31. 23:33:26

@Gery87:

Ez volt. 1877-ben a bolgár terület lakosságának kb. fele török volt.

Gery87 2022.01.31. 23:46:15

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Az ottani magyarok tudnak románul és semmi bajuk azzal hogy állampolgárok:)
A létük oka pedig más: Ők mindig ott éltek, a határ lépett át felettük, az ott a szülőföldjük amit a hazájuknak tartanak.

"1877-ben a bolgár terület lakosságának kb. fele török volt. "

Mégsem mondja a török hogy nem tanulok meg bolgárul.....mert ez természetes, az a hazájuk.

Gery87 2022.01.31. 23:56:50

A helyzet nem egyszerű, mert az észtek, lettek nemzetállam kialakítására törekszenek, a helyi oroszokkal szemben bizalmatlanok, mert a 45 utáni birodalmi politika, észt és lett ellenes éllel kerültek oda, gyengíteni a nemzetüket, nem őshonos kisebbség ekkora arányban.
Mesterséges beavatkozás eredménye ez.
Egyértelműen a nyugat rsézeinek tekintik magukat ezért NATO és EU tagok.
Az orosz kisebbség meg a szovjet megszállás öröksége, nem kívánatos elemek, "hivatkozási alapok" az orosz hatalmi törekvésekre.
Így nehéz.

Ha rajtam múlna egy ideális világban, békés balti-orosz viszonyban minden orosz, észt lett állampolgár lenne, regionálisan hivatalos nyelvi státusszal, ismerné az államnyelvet és lojális lenne.
De a helyzet nem ez.
Olyanok mint a szudéta németek a hitleri német állam árnyékában....fenyegető belső ellenség, trójai falovak....
Ezért kellett volna 91-ben vagy kipaterolni minden oroszt.
Vagy megbékélni a helyzettelés finn módra semleges alapvetően orosz barát és toleráns nemzetpolitikát folytatni....de Putyin alatt már az sem menne.
A finnek is épp most szóltak be hogy szuverének és ha a akarnak NATO tagok lesznek.....mindennek van határa.

Gery87 2022.01.31. 23:58:35

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Elég nagy baj!
idióták.
Olyan mintha a borsodi cigányok csak cigányul tudnának. és Borsodon kívül meg vannak lőve. ezzel csak szűkítik a lehetőségeiket.
Egy tiroli német is tud olaszul, svéd finnül, friz hollandul stb...csak ezek makacskodnak.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.01.31. 23:59:50

@Gery87:

Nehéz dolog a nemzetállam-építés, ha a lakosság angy része nem akar benne részt venni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.02.01. 00:05:07

@Gery87:

Azt a nyelvet senki se tanulja meg, amire nincs szüksége, hiába államnyelv.

Izraelben az orosz zsidók zöme alig tud héberül. Pedig ott nincs ellentét nemzetiségben: ők ugyanúgy zsidók, mint az izraeli őslakosok.

Mindent el lehet intézni oroszul is Izraelben, vannak orosznyelvű tv-csatornák, van "orosz" parlamenti párt is, lapok. Tulajdonképpen az egyetlen helyzet, ahol az emberkénytelen héberül beszélni az a sorkatonai szolgálat.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.02.01. 00:09:02

@Gery87:

Utóbbi 10 évben kb. 10 székely ismerősöm volt. 1 mondta azt, jól beszél románul. Ő is csak az egyetemen tanulta meg, azt mondta, otthon felesleges a román.

S olyan kollégám is volt, aki azt mondta, kicsit ért románul, alapdolgokat el tud mondani, de pl. tv-t már nem képes románul nézni, mert nem érti. A székely falu, ahol él, 99 %-ban magyar, egyszerűen nincs esély se románul tanulni. S egész gyrekkorában a szülei csak magyar tv-t néztek.

Gery87 2022.02.01. 00:11:44

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Na de mi a cél?
Egy közös orosz észt, orosz lett állam?
Ez nem fog menni. Túl korai, túl fenyegető a szomszéd.
Talán 100 év múlva, amikor a lett és észt politika belátja hogy a helyzet népirtás és kitelepítés nélkül nem változik meg, muszáj együtt élni, nem lehet az 1940 előtti állapotokat restaurálni etnikailag, a helyi oroszok nemzedékei meg belátják hogy ez a hazájuk, itt kell boldogulni, nincs már SZU, sem orosz elcsatolás.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.02.01. 00:15:23

@Gery87:

Kettős államnyelv az egyetlen megoldás.

S persze nem lehet oroszellesn külpolitikát vinni Oroszország határán, ez nyilvánvaló.

Gery87 2022.02.01. 00:18:16

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Én ezt értem. De akkor is zsákutca ez.
Bezárják magukat.
A balti régió más eset.
Székelyföldnél nincs magyar fenyegetés, nincs etnikai kapcsolat sem a tömbmagyarsággal.

Ahol kiterjedt kisebbségi jogok, területi autonómia van, ott kétnyelvűség van.
És békés kapcsolatok a kisebbség anyaországával.
lásd tirol, aland.

Gery87 2022.02.01. 00:23:21

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Az észt, lett NATO tagság és az orosz kisebbség jogfosztott státusza hiba volt, ez tény.
A finn példát kellett volna követni.
De ezt sok idő még belátni....ha egyáltalán.
Olyan mintha 45 után a korábban mindig magyar Tiszántúl románná lett volna és most arról beszélnénk hogy legyen a román is hivatalos nyelv és ezt fogadjuk el végleg....legyen béke Romániával..
Nehéz lenne ezt lenyomni a magyarok torkán.
Trianonnal sem sikerült mindenkinél, sőt. Pedig ott eleve nem magyar lakosú területek vesztek el főleg.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.02.01. 00:30:27

@Gery87:

Nehéz dolog mérsékelni magunkat, amikor úgy tűnik, erősek vagyunk. Erre szinte senki se képes.

A magyar elit is ebbe bukott bele a Kiegyezés után.

Gery87 2022.02.01. 00:42:04

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Csakhogy kisállamként realistának kell lenni, nem pattogni és abból főzni ami van....
Az meg egyértelmű kellene hogy legyen és az volt 30 éve is szerintem hogy a NATO tagság sem véd meg a medvétől, egy atomhatalommal szemben semmilyen erős szövetség nem vállal háborút, akkor se ha maga is az. Ukrajna is jó példa erre.
Kézenfekvő tehát a semlegesség és a jó viszony.
A finnek képesek voltak mérsékelni magukat mind az oroszokkal mind a svédekkel szemben.
A svédeket nem telepítették ki, nem jogfosztották őket, sőt a svéd hivatalos nyelv és van autonóm területük. Elfogadták hogy a hajdan finn föld egy része immár a svéd uralom végett svéd lett, kész. Elfogadták hogy a hajdan finn föld egy része orosz lett és biztonsági zóna, nem megyünk oda baszkurálni őket.

Gery87 2022.02.01. 00:45:08

Oké, Svédország nem nagyhatalom, nem fenyegető, de talán nem véletlenül....
lehetett volna másképp.
Valahogy kazahsztáni orosz probléma sincsen.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.02.01. 00:49:54

@Gery87:

Svédországot megverték, nem önként mondott le a nagyhatalmiságról.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.02.01. 08:08:15

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: a magyar elit teljes mértékben mérsékelte magát (mihez képest? ha Franciaországban egy francia Ján Kollár hirdette volna azt Elzászról, amit az eredeti itt, 5 perc alatt akasztják fel) a kiegyezés után, lásd Eötvös-féle nemzetiségi törvény.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.02.01. 08:12:45

@Billy Hill: sőt. A weimari időszakban készült némafilmekben van jópár, amelyik társadalomkritika szintjén ezt már bemutatja, pl. az Abweg vagy az Asphalt.
Ugyanez a plüssállattal ugyanúgy megvolt.
Nekem a kedvenc időszakom a nemzetközi filmtörténetben éppen ez, egészen döbbenetesen látszik mi ősprobléma mindmáig megoldás nélkül ...

kunzoo 2022.02.01. 08:29:45

@Gery87:
A finneknek nagy előnyük hogy baj esetén reménnyel vehetnék fel a küzdelmet az oroszokkal. Erre történelmi példák is vannak. Ott a svéd, norvég hátország, a stratégiai, pontok távolabb vannak a határtól. A terep tökéletes a védekezesre.
A balti államok kicsik, nincs hátországuk, mögöttük a tenger. Igazi kelepce. Emiatt nekik kell a NATO garancia. Ha más államok csapatai tudottan ott vannak, az oroszok ketszer is meggondolják. Ha van ott nyolc vagy tízezer amcsi, azzal nyilvánvalóan nem rohanják le Oroszországot. De arra jók, hogy élő vedelmet adjanak a balti államoknak.

Serény Vélemény 2022.02.01. 08:57:53

@Deak Tamas: Ez egy ilyen fura magyar szokás, hogy azt, amit más népek rutinból elkövetnek más népek ellen, és még büszkék is rá, azt mi a saját őseink megbocsájthatatlan bűneként kezeljük.

_Neville 2022.02.01. 09:10:56

@Gery87: Na na, azért Székelyföld belsejében lehet bajban lennél, ha csak románul próbálnál boldogulni. :D De még a partiumi magyar diákok is része is azért jár át Békéscsabára magyarországi iskolába, hogy ne kelljen pl román nyelvből érettségiznie, amiből ugyanaz az elvárás feléjük, mint az anyanyelvi románok felé. Gyakran amúgy román nemzetiségi osztályba, mert itt még románul is jobban megtanítják őket (a mai magyarországi románok első nyelve már inkább a magyar, így a nemzetiségi suliban a románt is kvázi idegennyelvként tanítják nekik) Persze nyilván sokan tudnak rendesen románul, alapszinten meg szinte mindenki, ez igaz. Ennyiben nem analóg a példa.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.02.01. 09:31:24

@Serény Vélemény: ez azért van, mert az - nevezzük így - értelmiségünk mindig az idegenhez kötődött, vagy maga is idegen volt, egyetlen államfőnk volt az ezer év alatt, aki a magyar kultúrát, értelmiséget minőségi szinten felfejlesztő kezdeményezéseket támogatta, gyakran a saját zsebéből is, Novák Katalinnál ez az egy reményem van, hogy a zölszárnyú bálnák kipusztulásának sírása helyett ezzel fog foglalkozni és hagyományt teremt a következő államfők számára.
A legdühítőbb nem is az idegen propagátor tevékenysége, hanem az az indolencia, ahogy a magyar társadalom ezt az elemi gondolkodás nélkül be is veszi. Magyar "elnyomás" van ott, ahol 1880-1910 között a nemzetiségek arányszáma változatlan, enyhén nő, a magyaroké meg stagnál? (Az 1910-es 54% a valóságban 44%, a magyarokhoz írták az 1880-1910 között bevándorolt kb. 700 ezer zsidót, akik akkor még egy szót sem tudtak magyarul.)
Most ért véget a szlovák népszámlálás, mindegyik párt marhára büszke, hogy a magyarok aránya nem csökkent vészesen, hát a faszt nem. 80 ezer ember írta be második identitásának a magyart, nem az elsőnek. Pontosan annyival csökkent a magyarok száma.

ma7.sk/aktualis/somorjan-50-szazalek-alatt-a-magyarok-aranya-javitott-fulek-szembetuno-csokkenes

Ballib oldalakon egészen gusztustalanul osztják a határontúli magyarokat, elemi ostobasággal (volt olyan, aki azt írta, hogy a határon túli magyarok kussoljanak mert egyrészt az ő szellemi produktumaik nélkül milyen jól elvagyunk, /aha, TGM/ meg hogy az elmúlt 150 évben nem vettek részt a mi közös szenvedéseinkben, lol) de abban teljesen igaza van némelyiknek aki azt írja: az azért szégyen, hogy a meghirdetett Úz-völgyi temetővédés után lévő Csíki sörfeszten háromszor annyian voltak.

2022.02.01. 11:12:32

@Gery87:
az erdélyi magyarok többsége azt gondolja, hogy egyszer ők is újra magyarország részei lesznek. ez a keresztény államnemzetbe vetett hit. és ezzel elsődlegesen nem bukarest, hanem budapest választói többsége áll szemben. ezért szavaz 100 határon túliból közelítőleg 100 a fideszre, vagy nem szavaznak senkire se.

2022.02.01. 11:21:16

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
debrecenben szeptembertől indul a deutsche schule. echte német tanárokkal, német szövetségi tantervvel. az oda járó gyerek német állami bizonyítványt kapnak. nem magyar-németet, vagy német-magyart. németet.

2022.02.01. 11:36:30

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
és ezt nem a német nemzetiség hozta létre. hanem a magyar állam megígére a bmw-nek azért, hogy ha hanzi fél évre magyarországra jön gyárat igazgatni, akkor jöhessen vele a család. a gyerek ne maradjon ki a suliból. és ugyanezért épített az állam nemzetközi iskolát. mert ha jürgen jön, akkor neki az kell. mert fél év múlva már esetleg másik kontinensen igazgat. és az ő gyereke nemzetközi iskolába jár.

befolyásoló elem a piac. nekem nincs túl sok román ismerősöm. aki van azt mondja, hogy magyar-román vegyesvállalatokat kellene létrehozni. mert ők a román árut elsősorban a tiszántúlon tudnák értékesíteni. azt se úgy, hogy román. hanem úgy, hogy "made in transylvania". tehát ez erdélyi termék, amiben románok is bedolgoznak. ez a magyaroknak szóló marketing. és ez bukarestből úgy nézi, hogy "de la nistru pan-la tisa". a román imprérium a tiszáig tart. hiszen még a tiszántúlon is román villamosok futánnak (úgy, hogy erdélyi magyarok bedolgoznak).

ha ebből a játszmából a budapest választói többségét kikapcsolják, akkor nem lehetetlenség egyetértésre jutni. nyilván úgy is évtizedekbe telne.

2022.02.01. 11:57:36

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
túl sok német telepes ehhez kapcsolódan nem költözik. mert ezt a 60-as években épült szocialista lakótelepen alakítják ki. az üresen álló régi óvodai és bölcsődei épületekből.
www.dehir.hu/upload/images/galeria/4932/220128nemetiskola_ksz_(5).jpg
erre ezt áldozzák be.
www.dehir.hu/upload/images/galeria/4932/220128nemetiskola_ksz_(6).jpg
ugyanez a németeknek bemutatott prezentáción így néz ki:
www.dehir.hu/upload/images/galeria/4932/1.jpg
ha kicsit átbasznak minket, akkor kicsit átbasszuk őket. ha nagyon, akkor nagyon. ha nem, akkor nem.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.02.01. 12:03:49

@Deak Tamas:

A magyar elit nem vette figyelembe az adottságokat, a fő adottság pedig az volt, hogy a magyarosodás csak a zsidók és anémetek számára tűnt kecsegtetőnek.

Még az egyébként zömében magyarpárti ruszinok se akartak magyarok lenni. Erről saját családi infóim is vannak, lévén 1/8 ruszin. Dédnagyapám kategórikusna aláhúzta, ő nem magyar, nem ukrán, nem cseh, hanem egyedül ruszin.

S amikor acsalád egy része kivándorolt az USA-ba (a dédnagyapám öccse kiment 1908-ban bányásznak Pennsykvaniába), a magyar nyelvet nem adták át a következő nemzedéknek, de a ruszint igen, s aktívan részt vettek ahelyi ruszin görögkat. egyházközségben.

Ma már persze csak angolul bneszének a mai leszármazottak. Pár éve összefutottam a neten anyám másodunokatestvérével, ő azt mondta, pár szóra emléksziik csak ruszinul, pl. a nagmamáját "baba" szóval nevezte amikor kisgyerek volt.

Nyilván hibáztatni a magyar elitet utólag abszurd, mert egyszerűen nem rendelkeztek a megfelelő infókkal. Egyszerűen azt tették, ami normális volt az adott korban.

2022.02.01. 12:14:43

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
debrecenben kb. 30 ezer általános és középiskolai tanulóból 2,400 vesz részt magyar-német kétnyelvű képzésben. ami cca. 8%. tehát nem ennyien járnak német órára, hanem ennyi gyerek tanul minden tárgyat németül is.

a szakközépiskolákban akkreditált német nyelvvizsga központot nyitnak. és ha valaki megtanul németül és a a kompetencia teszteken is kiválóan teljesít, akkor automatikusan felvételt nyerhet német egyetemekre. mint szegény sorsú kelet-közép-európai. vidéki szakközépiskolából a mücheni műszaki egyetemre. ami nem olyan erős, mint a stanford, hanem mint a másodvonal. mint mondjuk a pensylvaniai egyetem. a többiből lehet művezető, vagy inas.

debrecenben azt mondják, hogy inkább függjünk részlegesen a németektől, mint egészében budapesttől. az többségében nem magyar város. a fidesz is ezt mondja. amire a válasz, hogy akkor mondjuk debrecen nem európai. mert kevesen támogatják a nagyon európaiakat.

tehát ez az elköteleződés a gazdasági félszuverenitás és a kulturális autonómia elérése érdekében van. egy kisebb, magyar érzelmű fővárosra volna szükség. a reformációból következő népi nacionalizmus.

2022.02.01. 12:18:39

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
debrecenben kiadott magyar-ruszin imádságos könyv.
hd.gorogkatolikus.hu/hirek_images/hirek_2996_4.jpg
ilyenekkel próbálnak téríteni. a ruszinokat magyarbarátságra bírni.
nem tudom, hogy mekkora sikerrel.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.02.01. 12:21:19

@cvsvrs:

Volt egy magyarosodni akaró rész, ez tény. De a nagy többség nem támogatta.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.02.01. 12:42:02

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: azt kéne már megérteni, hogy nem volt magyarosítás, senki nem várta el a dédnagyapádtól, hogy magyar legyen. Pontosan azért is a ruszin nyelvet vitte, mert azzal járt templomba a görkat misére, minek vitt volna mást.
Nem volt semmilyen kényszer, hogy feladd az identitásodat. Amit a nemzetiségi propagandisták mindmáig beállítanak magyarosításnak az nem más, mint a szecessziós propaganda elfedése, erről a magyar elit akkor is pontosan tudott.
Átfordítva mai példára: szerinted hány percig maradhatna nyitva mondjuk a Selye János egyetem, hogyha minden teremben lenne egy Nagymagyarország térkép, felette meg a mindenkori magyar államfő képe, mondjuk azzal a szöveggel, hogy Ez a mi hazánk?
Merthogy pontosan ez volt a helyzet 1907-ig, az Apponyi törvény ezért is fáj annyira a nemzetiségeknek mert le kellett venni az idegen zászlót, meg ki kellett tenni a cár atyuska képét a tantermekből, merthogy a liberális államvezetés még ezt is eltűrte. Épp Máramarosban maradt meg egy újsághír egy Mustyánovics nevű szentatyáról, aki a Miklós cár helyére kitett Ferenc József képet 1908-ban összetörte.
A magyar elit teljesen helyesen egy kvázi keleti Svájcban gondolkodott, amiről azonnal kiderült 1861-ben hogy nem fog menni, hiszen a nemzetiségi értelmiséggel, nem különben az ortodox papsággal való tárgyalás után kiderült, hogy ők már nem is annyira rejtetten a magyar állam szétrobbantását akarják. Ezekután ment át a magyar politika egyfajta keleti Kanada vonlra, kb. gens Hungarica, hogy különböző nyelvű, de egy, magyar államisághoz kötődő ország legyünk. Ez teljesen racionálisan sikerülhetett is volna, ha az akkori orosz politikának nem a meleg tengerekre kijutás a terve. Jegyzem meg, még akkor is sikerülhetett volna, ha a buta Monarchia, Andrássyval, hagyta volna az oroszokat felszámolni a török birodalmat 1878-ban, az egész emberiség történelme máshogy alakul.
Magyarosítani nem akart itt senki. 1879-ben a német és 1880-ban a magyar nyelvet már kötelezőleg kellett volna oktatni (ezért gyűlölik Trefortot Szlovákiában, a cseh propaganda hatására) de túlságosan nagyvonalúan, ahogy akkor mondták, liberálisan elnéztük, hogy nem történt meg. 1907-re meg már odáig fajult a helyzet, ahogy írtam.

2022.02.01. 12:45:58

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
a cél a részleges revízió. az, hogy legyen legalább egy vármegyére való magyar vagy félmagyar kárpátalján. és egy magyar református és félmagyar ruszin görög katolikus tankerület. ez nem teljesen irreális. ehhez azonban budapesten az ellenzéket előzetesen blokkolni kell.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.02.01. 12:47:47

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: akik magyarosodni akartak jórészt épp a torontáli svábok, nekik 1848-49-ben bemutatkozott az alternatíva, Knicsaninnal, a szeviánusokkal, Rajasics pátriárkával és a többiekkel. Erről szól Herczeg Ferenc A hét sváb című regénye, és van egy igen vaskos dokumentumkötet, 'Dr. Thim József: A magyarországi 1848-49-iki szerb fölkelés története, nagyon nem tanulságmentes.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.02.01. 12:54:36

@cvsvrs: egyébként én még hozzátenném legalább a Lwów-Luck vonalig Lengyelországot, plusz a Csernovic környéki félmilliós románság is vissza Romániának, aztán Ukrajna azon a maradék területen azzal atomháborúzik akivel csak kedve tartja. Mondjuk én az Odessza környéki nem őshonos bolgárokat meg görögöket, utóbbiak akik ezerévek óta laknak ott sajnálnám, szemben a XVII. század óta őshonos tatársággal.

2022.02.01. 12:54:50

@Deak Tamas:
elsődlegesen budapestet kell visszamagyarosítani. és a határmenti sávot félmagyarrá tenni. székelyföldet magyarnak és a környékét félmagyarként megtartani

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.02.01. 12:55:48

@Deak Tamas:

De a hivatalos koncepció az volt, hogy mindenki a magyar nemzet része, s vannak pl. ruszinajkú magyarok. Ez pedig egy idegen, francia modell átvétele volt, mely működésképtelen volt helyben,

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.02.01. 13:04:48

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: ezt írom, és dehogy volt ez működésképtelen. (A francia modell az lett volna, hogy betiltod a nyelvüket, hiszen átlagember tud arról, hogy Franciaországban van breton, okszitán, provanszál nyelv? /utóbbi olaszosoknak külön kéjhömpöly/)
A modell azért nem sikerült, mert folyamatos, külföldről érkező, fizetett állam- és magyarellenes propaganda vette a kezdetét az 1880-as évektől. Még a németek irányába is, ezért keresem már régóta a Südungarische Botschafter című újságot, Drezdából pénzelte az állítólag baráti Hohenzollern-birodalom.
Nem volt véletlen a Cár Atyuska képe az bizánci rítusú egyházak által üzemeltetett iskolák falán. Olvasd el a Svejk azon részét, amelyben azon örömködnek a putimi csendőrök, hogy reméljük, Miklós cár már valószínű bevonult Prágába, milyen jó lesz akkor.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.02.01. 13:05:20

@cvsvrs:

Nekem az anyai nagyanyai ágam onnan van, Nagyszőlős.

Nagymamám elbeszélése alapján akkoriban - a csehszlovák uralom idejében - 40 % magyar, 30 % zsidó, 20 % ruszin volt a lakosság.

Ők ugyan ruszinok voltak, otthon ruszinul beszéltek, de a nagymamám anyanyelvi szinten beszélt magyarul, németül és csehül is. Csehül azért, mert az iskolában cseh volt a tannyelv. S még jiddisül is értrett elég jól, az ottaniu zsidók nem voltak elmagyarosodott zsidók, hanem jiddis anyantelvűek voltak.

Egyedül a magyar írással volt baja. Mivel sose járt magyar iskolába, nem ismerte a magyar helyírást.

Manapásg már kisebb a magyar arány. Az utolsó ukrán népszámlálás szerint a magyarok 14 %.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.02.01. 13:16:28

@Deak Tamas:

Lenin és Sztálin nagyon oroszellenesen húzták meg ott a határt.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.02.01. 13:18:14

@cvsvrs:

Budapest egészen a II. vh-ig egy német-zsidó város volt, magyar kisebbséggel.

Tulajdonképpen a kommunisták csináltak belőle magyar várost.

2022.02.01. 13:45:04

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
kulturálisan a probléma az, hogy egy állam és a fővárosának népessége etnikai értelemben szignifikánsan eltér. ebből egy igazodási kényszer adódik. vagy a vidék alkalmazkodik budapesthez, vagy budapest a vidékhez.

Gery87 2022.02.01. 15:31:44

@Deak Tamas:

Teljesen más a francia meg a magyar állam esete a kisebbségekkel, nem jó példa állandóan a franciákkal előjönni.
Kurva nagy tömbökben éltek teljesen más nyelvet beszélő és a későbbiekben anyaországgal is bíró nemzetiségek, ráadásul főleg a határ mentén.
Ez nagyon más mint a francia állam esetében.

Gery87 2022.02.01. 15:44:22

@kunzoo:

Ezzel viszont biztos hogy ellenségként vannak kezelve.

Gery87 2022.02.01. 15:48:42

@Serény Vélemény:

Mert mások voltak a következmények!
Ők jól jöttek ki belőle, mi nem.
Ha szemét szar dolgokat csinálsz, akkor vidd véghez, nyerj, utána lehet örülni meg megmagyarázni hogy miért volt mégis jó.
De egy Trianon után nem igen kéne pattogni hogy mennyire volt sikeres a nemzetiségpolitika.
Mert hát nem igen, max részeredmények voltak.

Gery87 2022.02.01. 15:52:25

@_Neville:

Senki nem mondta hogy csak románul kel boldogulni! Nem erről van szó.

Gery87 2022.02.01. 15:55:25

@Deak Tamas:

" Novák Katalinnál ez az egy reményem van, hogy a zölszárnyú bálnák kipusztulásának sírása helyett ezzel fog foglalkozni és hagyományt teremt a következő államfők számára."

A zsebe teletömésén kívül semmit nem fog csinálni ami érdemleges.
A magyar kultúrát meg kezdhetné ott a Fidesz hogy a tanároknak megint legyen tekintélye és ne hugyér szarér dolgozzanak....meg 10 év és 50 fős osztályok lesznek abból 30 lesz norvég és akkor a hajadra kenheted a kultúrát.

Gery87 2022.02.01. 16:04:21

@Deak Tamas:

Horvátországgal együtt 48% nélküle 54% , ha a zsidókat kiveszed akkor még kevesebb.
De ez még mindig jobb mint a XVIII.század végi (Hr-el együtti) 27%-os arány!!

_Neville 2022.02.01. 16:04:34

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "Budapest egészen a II. vh-ig egy német-zsidó város volt, magyar kisebbséggel." Hát ezért ez elég túlzás. Ez inkább ilyen széljobber toposz, hogy belpesten mindenki zsidó, csak akkor tudnám, kikkel telt meg az a rohadt sok templom ott. :D

Gery87 2022.02.01. 16:06:05

@cvsvrs:

Nem hinném hogy mindenki ilyen álomvilágban élne....ezt csak te képzeled már megint.

_Neville 2022.02.01. 16:10:21

@Gery87: Van is olyan cinikus nézet, hogy tényleg rendes elnyomást és magyarosítást kellett volna csinálni. Így is megkapjuk ezt a fikázást, akkor legalább már lett volna eredménye is!

Gery87 2022.02.01. 16:14:09

@Deak Tamas:

"A magyar elit teljesen helyesen egy kvázi keleti Svájcban gondolkodott, amiről azonnal kiderült 1861-ben hogy nem fog menni,"

Jóval korábban kiderült, eleve Svájcban külön nyelvek vannak nem nemzetiségek, teljesen más a dolog....

"Ezekután ment át a magyar politika egyfajta keleti Kanada vonlra, kb. gens Hungarica, hogy különböző nyelvű, de egy, magyar államisághoz kötődő ország legyünk. Ez teljesen racionálisan sikerülhetett is volna,"

Ez se volt reális, ahogy az íreknek is mondhatta bárki hogy ők britek azon felül hogy írek....elszakadtak.
Nem beszélve arról hogy a "magyar politikai nemzet" annyit jelentet, az etnikai magyarok dirigálnak a többi asszisztáljon ehhez, szolgálja ki ezt vagy fogja be a pofáját....a hatalom a nemességé a nemzetiségi értelmiség meg kussoljon.

Minden út sikertelenségre volt ítélve mert a magyar nemesség nem volt hajlandó osztozni a politikai hatalmon a nem magyarok elitjével (de a nem nemesekkel sem igen).
Márpedig közülük egyesek egyenrangúságot akartak, valóban közös államot nem "Magyarországot".
Aztán 48-al eljátszották az ő bizalmukat is.

Gery87 2022.02.01. 16:17:15

@_Neville:

Nem volt erre 67 előtt lehetőség utána meg már minek...csak polgárháború meg erőforrás pazarlás lett volna.....a 48% nem tudja hatékonyan asszimilálni és elnyomni a másik felet.
Lásd a ruszkiknak sem sikerült ezt az arányt megugrani és eloroszosítani a végeket.

Gery87 2022.02.01. 16:31:59

@Deak Tamas:

Mondjuk a francia modellhez kellett volna az is hogy a magyarhoz közelálló nyelveket beszéljen a többség, meg egy fő vallás legyen...és persze nem büdös jobbágyként kellett volna kezelni a lakosságot a nemes uraknak. Az hogy te büszke francia vagy származástól függetlenül ahhoz az is kell hogy polgárnak érezd magad és valóban az is legyél! Itt ez nem volt meg, Csak az elit sajátította ki magának a magyar nacionalizmussal az államot, a "politikai nemzet" érzés kb a következő szalonig meg kastélyig tart, de odalent már feldughatják maguknak a nemes urak...

Gery87 2022.02.01. 16:34:05

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Marhaság, meg hát miért vitatjuk el eleve a zsidók magyarságát?
vagy a német származása miatt miért aggatjuk rá valakire hogy biztos hogy német?

2022.02.01. 16:35:19

@Gery87:
ez a jelenkori magyar református egyház térképe.
reformatus.hu/media/images/emre.2e16d0ba.fill-2880x1440.jpg
ezeket az intézményeket tartják fent. erősen "horthyfasiszta". a határon túl egyházkerületeket épülnek. amelyek választókerületek és tankerületek is egyben. a reformáltak magyarok. mert szlovák, ukrán, román, szerb, horvát, szlovén reformáció nem volt. erdélyben római a római katolikusok magyarok. és kárpátalján a görög katolikusokat is térítik.

Gery87 2022.02.01. 17:00:06

@cvsvrs:

ÉS ebből mi következik? Semmi olyasmi amit állítasz.

2022.02.01. 17:59:30

@Gery87:
2009-ben a magyar református egyház újraegyesült. a szlovákiai, az ukrajnai, a romániai, a szerbiai, a horvátországi és a szlovéniai református egyház is magyarrá vált. és ennek keretében szervezik a közintézményeiket.

2022.02.01. 18:17:11

@Gery87:
és ugye a "balliberálisok" szerint a magyar református egyház nem kapcsolódhat össze a magyar állammal. mert tiltja a "felvilágosodás". ami budapesten "monteszkiő", az debrecenben csokonai vitéz mihály és fazekas mihály. ettől még neked lehet "monteszkiő".

Gery87 2022.02.01. 18:47:51

@cvsvrs:

Felőlem. A magyarok többsége ateista.

2022.02.01. 18:59:51

@Gery87:
a határ túloldalán egy román (állami) iskola és egy magyar (egyházi) iskola közül. ez ugye magyar nézőpontból liberalizálás és nacionalizmus.

Gery87 2022.02.01. 19:02:48

@cvsvrs:

Nincs értelme a mondatodnak.
7 óra, most a sárga pirulát kell bevenned.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.02.01. 19:12:58

@Gery87:

Azt mondod, aki Magyarországon van és zsidó, az automatikusan magyar? Miyen alapon?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.02.01. 19:18:03

@Gery87:

Mi a tanulság? Nem szabad megengedni, hogy egy országot idegenek irányítsanak.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.02.01. 19:21:14

@_Neville: @Gery87:

Szerintem nem volt nyerő verzió.

A nacionalizmus korában ígérhetsz bármit a kisebbségeknek, akkor is saját nemzetet akarnak.

Alapvetően a magyar elit azt tette, amit lehetett tenni. Nagyon mást nem tudott volna lépni. Ez eleve egy vesztes helyzet volt.

2022.02.01. 19:57:41

@Gery87:
vagy te vagy egy értetlen hülye, az is lehet.

_Neville 2022.02.01. 20:27:11

@_Neville: Oké, jelentős részük német származású volt, de magyarnak (is) tartották magukat, már a monarchia korában. A nyelvváltás talán már hamarabb megtörtént, mint a sváboknál vidéken, akik közben szintén jellemzően a magyar nemzet részének is érezték magukat (amellett, hogy persze svábnak is). A németek közül akik megmaradtak a magyarságból kívülállónak azok a szászok.

_Neville 2022.02.01. 20:29:30

@_Neville: onnan is látható, hogy a magyar nyelvet támogató, elterjeszteni kívánó értelmiség jelentős része is német származású volt.

_Neville 2022.02.01. 20:31:43

@Gery87: a zsidók vegyesen álltak ehhez, de a többségük magyarnak vallotta magát (főleg a magyar ajkú neológok).

_Neville 2022.02.01. 20:36:55

@Gery87: 54% volt az a 48 Horvátország nélkül (ugye utóbbi Fiume kivételével sose volt a szorosan vett Magyar Királyság része, csak a Szent Korona Országa)

Gery87 2022.02.01. 20:41:41

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

A vidéki jiddis zsidókat elnyelte a gázkamra.....a pesti zsidók voltak a leginkább asszimiláltak.
Azóta ez csak erősödhetett.
De hogy 45 ben pest zsidó lett volna, túlzás.

Gery87 2022.02.01. 20:49:53

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"A nacionalizmus korában ígérhetsz bármit a kisebbségeknek, akkor is saját nemzetet akarnak."

Ezt mond meg Tamás elvtársnak is:)

"Alapvetően a magyar elit azt tette, amit lehetett tenni. Nagyon mást nem tudott volna lépni. Ez eleve egy vesztes helyzet volt. "

Az. Rengeteg mindennek kellett volna másképp történnie hogy ne így alakuljanak a dolgok.
ÉS a legszörnyűbb hogy semmit de semmit nem tanultak belőle főleg a jobboldalon!
Ezek ketten is még mindig 64 vármegyéről álmodoznak.
Miközben 1000 más bajunk van most is....csak a terület semmit nem oldana meg.

Egy megoldás lett volna, feladni a nem magyar lakta területeket önként, de erre a nemesség, ami etnikai alapon szónokolt de területben gondolkodott totálisan alkalmatlan volt hogy bárhogy megoldja a helyzetet.

Gery87 2022.02.01. 20:51:42

@cvsvrs:

Értem én hogy minden kommented egy vágyakozás, egy álomvilág leírása és köze nincs a valósághoz.

Gery87 2022.02.01. 20:54:09

@_Neville:

Értelmetlen szerintem kihagyni mivel az állam része volt. Egy mai fogalmaink szerinti autonóm terület! Nem volt külön állampolgárságuk sem. csak magyar.
Tesla pl magyar állampolgár volt 1918-ig.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.02.01. 21:11:23

@Gery87:

Így van.

A nagymamámék vidékén még magyarul egyáltalán nem beszélő zsidók is voltak. Mint mondtam, a nagymamám tudott jidisül. Ezt onnan tanulta, hogy egyszerűen ez a nyelv általános hasznélatban volt.

S tény: ott a zsidóirtás a zsidók 99 %-át eltüntette 44-ben.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.02.01. 21:13:05

@Gery87:

Én mindig Dél-Afrikát szoktam felhozni.

A fehér uralom alatt a négerek jobban éltek, mint bármely szomszédps néger vezetésű államban. S mégis: nem fogadták el a rendszert.

Azaz vannak az anyagiaknál fontosabb szempontok.

Gery87 2022.02.01. 21:41:20

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

DOKTORI DISSZERTÁCIÓ
GECSE GÉZA
BIRODALMI GONDOLAT ÉS GYAKORLAT A
NAGYHATALMAK 19. ÉS 20. SZÁZADI
POLITIKÁJÁBAN
AZ OROSZ –, A SZOVJET-OROSZ ÉS A
POSZTSZOVJET-OROSZ ÁLLAM

Gery87 2022.02.01. 21:43:34

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Pont azokat akik a legkevésbé voltak vagyonosak és a legkevésbé feleltek meg a sztereotip antiszemita vádaknak....persze egy ruszin paraszt szemében a zsidó kocsmáros lehetett uzsorás, de azért na....nem az értelmiség és a gyáriparos réteg volt.

Gery87 2022.02.01. 21:44:59

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Rhodézia ugyanez az eset, csak 10 évvel korábban omlott össze....mára egy élhetetlen hely az is.

2022.02.01. 21:52:24

@Gery87:
ez a valóság. ezekre a programokra évente néhány száz milliárd forintot költenek.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.02.01. 22:00:32

@Gery87:

Nagymamám mesélte, az egyik szomszéd zsidó család volt. S jban voltak.

Mesélte, időnként megjelent a zsidó szomszéd nő, hozott valami ételt ingyen "'kiderült, hogy nem kóser, nem akarom kidobni, ti fel tudjátok hasznélni" szöveggel, pl. kiderült, a csirke nem lett szabélyosan levágva, maradt benne vér, s emiatt nem kóser.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.02.01. 22:03:05

@Gery87:

S mégis, az átlag inkább akar szegénységet de saját hatalmat, mind kevésbé szegény de idegen uralmat.

Ugyanez apalesztínokra is igaz, magasabb baz életszínvonaluk, mint a környező arab országokban, de ettől még nem lettek a zsidó uralom hívei.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.02.02. 07:57:44

@cvsvrs: ez így van, nemcsak hülye, ő az az idegen, akikről írtam. Látom, a vármegye szóra bekattant neki megint, és újra eljutott a kedvenc nemességezéseihez.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.02.02. 08:08:05

@_Neville: hát nemtom, olvasd el a szélsőjobbernek nem igazán nevezhető Kosztolányitól az Erős várunk a nyelv című kötetet, a Csibésznyelvben van egy ilyen kitétel, hogy a főváros alig harminc-negyven éve beszél magyarul.

adt.arcanum.com/hu/view/Hid_2018/?pg=659&layout=s

vagy egy másik, Jókai, a Fekete gyémántokban elrittyent egy ilyet, hogy Pest egy "német zsidó colonia"

mek.oszk.hu/00600/00691/html/03.htm

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.02.02. 08:36:26

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: a nacionalizmus korában, pontosabban a XIX. század közepétől nem akart önálló államot a lengyelség (az, hogy visszaálljon a lengyel államiság, 1915-től merül fel, az is úgy, hogy a Habsburg-birodalmon belül lengyel királyság, az 1863-as felkelés más tészta), nem akart a katalán, nem akart a belgiumi vallon, flamand, nem akart a gallego.
Leginkább azért nem akart, mert nem volt értelmisége, amely ezt akarta volna, pláne olyan, amelyet külföldről pénzelnek.
A "nép" nem akart az új államokhoz csatlakozni, semelyik országban az első világháború után, minden megtartott népszavazás, talán a schleswigi kivételével, mindig az antant eredeti akaratával ellentétes eredményt hozott.

Gery87 2022.02.02. 12:59:11

@Deak Tamas:

Mondja ezt az aki annyira tébolyult, hogy minden neki nem tetsző vélemény tulajdonosa csak "idegen" és "nem magyar" lehet. merthogy a maygar az mindig veled ért egyet ugye.
Elmebeteg vagy na és paranoiás, azt hiszed "kisantant ügynökök" állnak lesben a net minden sarkában és tökéletes magyarsággal bomlasztják a nemzetet:)
És igen aki ma vármegyézik meg irredenta az nem normális, az egy álomvilágba menekül.

Gery87 2022.02.02. 13:08:13

@Deak Tamas:

És lehetne egy csomó más példát sorolni akik meg akartak és ennek lett is eredménye.
Látom mint echte fideszesnek ez a "külföldről pénzelés" mindent megmagyaráz a világban, jól leegyszerűsíti a dolgokat.

2022.02.02. 17:41:37

@Gery87:
a külföldről pénzelt rtl klub (bertelsmann) nélkül az ellenzéknek nem lenne sok esélye.

Gery87 2022.02.02. 21:45:43

@cvsvrs:

Az állami média meg a Fidesz zsebében van és nyomatja a Fidesz propagandát! Na?
A módszerek hasonlóak, de az állami médiákban nulla objektivitás és kritika van...nulla...0%!
Az ellenzékiek legalább megpróbálnak úgy csinálni mintha lenne ilyesmi és vannak akik mind a kormány mind az ellenzék felé kritikusak.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása