magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Az expatság előzménye

Az expat a bevándorolt és a hivatalos kiküldött közti állapot alanya.

Ő nem hivatalos - állami - képviselő, de nem is olyan, aki az új országban le akarna telepedni. Hanem a tartózkodását ideiglenesnek szánó személy.

A kommunizmusban - legalábbis a magyar verzióban - még az expat is hivatalos kiküldött volt, de csak a szó tágabb értelmében. Hiszen nem lehetett csak úgy neki indulni egy másik országba ideiglenes, de tartós ottlét céljából. A vendégtanárok is engedélyt kaptak ehhez, de még a magánösztöndíjasok is.

Mégis ez egy eltérő csoport volt a hivatalos állami kiküldöttekhez képest.

Amikor Kubában éltem 1980-1986 között, a legnagyobb ilyen expat közösség a szovjet volt természetesen. Összlétszáma - családtagokkal - az 50 ezres szám körül volt. Ennek 60 %-a Havannában.

Talán legjellemzőbb vonásuk a célország bojkottja volt, ezek az emberek egyszerűen megtagadták a beilleszkedést Kubába, ennek legdrasztikusabb jele a spanyol nyelvtudás teljes hiánya volt. Persze nem is volt erre szükségük, a munkahelyük szovjet volt, a baráti közegük pedig a hasonszőrűek. A gyerekeik se tanultak meg spanyolul, mert szovjet iskolába jártak.

A mai nyugati expat közösségek szinte teljesen ugyanígy működnek. Zárt gettóvilágot alkotnak: nemzetközi iskolák, saját klubok, az angol nyelv teljhatalma. Amikor helyi szolgáltatás kell, kétségbeesetten keresnek angolul beszélő fogorvost, autószerelőt, gyerekóvót, stb.

A mai helyzet talán csak annyiban rosszabb, hogy ma egy nyugati expat és egy helyi lakos között nagyobb az életszínvonalbeli eltérés, mint annak idején egy szovjet expat és egy átlag kubai között volt.

S amikor a fő szabály megtörik, nagy a meglepetés.

Még pár éve volt. A büszke holland expat Szófiában él, nagy nemzetközi cég vezető beosztású embere. Annyira idegen volt neki minden ott helyben, hogy - bár angolul tárgyalt a hivatalos találkozókon - felbérelt kísérő tolmácsot.

Aztán legközelebb 2 évvel később találkoztam az illetővel. Persze angolul szóltam hozzá, hiszen tudtam, csak hollandul és angolul tud. Mire ő elkezd folyamatosan beszélni bolgárul. Nem teljesen tökéletesen ugyan, de jobban, mint amennyire én beszélek angolul. Döbbenet, mi történt ezzel az emberrel, vajon hogyan adta fel felsőbbrendűségét, hogy képes volt "helyi nyelvet" tanulni (igen, ez a felsőbbrendűség egyik idegesítő jele, még a nyelv nevét se mondják ki, hanem "helyi nyelv" alakban nevezik meg).

Ennek csak egy magyarázata lehet, gondoltam, s ő meg is erősített ebben: 1 éve feleségül vette a kísérő tolmácsát. Hozzá is tette viccesen: nincs jobb nyelviskola az ágynál.

Azóta a holland átállt az ellentáborba: most már ő szörnyülködik a "sok hülye külföldin", aki elmegy élni évekre egy országba, aztán nem tanul meg semmit az ország nyelvéből.

Címkék: közélet
35 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr5917060548

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vergyula 2022.02.05. 06:41:19

A munkahelyemen van egy rakás Németországban dolgozó indiai, de csak egyről tudok, aki beszéli a nyelvet. Ő viszont nagyon jól, már amennyire én ezt a német ismerete nélkül meg tudom állapítani.

Serény Vélemény 2022.02.05. 07:44:22

Az előző fővezér a cégnél amerikai volt, aztán mégis tökéletesen megtanult magyarul.

midnight coder 2022.02.05. 08:12:05

Az expat szerintem nem a bevándorlás idõtartamáról szól, hanem arról, hogy kb. ugyanaz a polgár megy egyik helyrõl a másikra mint ami odahaza lakik. Azaz ha átjön egy fehér amcsi németországba vagy akár ide, és megtanulja a helyi nyelvet, akkor kb. ugyanolyan polgár lesz, mint az átlag német vagy magyar. Az angol, német, vagy olasz szoftverfejlesztõ - de akár kõmûves - pont úgy végzi a dolgát mint a helyi. Ezzel szemben amikor bejön európába Kunta Kinte Afrikából, az csak néz majd ki a fejébõl. Soha nem felejtem el amikor a 2015-ös nagy migrációs hullámban láttam amikor a néger felszállt a 40 éves hulladék csehszlovák villamosra és kb. az volt a tekintetében ami nekem lehetett amikor elõször szálltam fel repülõ jármûben, ami ráadásul történetesen egy helikopter volt.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.02.05. 08:36:12

@vergyula:

A magyarok egy kicsit jobbak ebben.

A bulgáriai magyarok alig 10 %-a olyan, hogy egy szót se beszél, s nem is igyekszik. A nagy többség szeretne megtanulni. s egyesek komoly eredményeket érnek el.

Volt egy haverom, aki itt volt 3 évet, aztán hazament, s végül Mo-on bolgárral talált munkát.

Hozzáteszem a bulgáriai magyarok kb. fele olyan mint én, azaz részben bolgár, azaz vannak valamilyen előzményei. De a másik fél színmagyar. Elég sokan vannak pl. romániai magyarok.

Párduc oroszlán gorilla... Makákó! 2022.02.05. 08:38:11

Expat az ugyanaz mint a gazdasági migráns csak fordítva, a fehérek mennek ki szegényebb országba.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.02.05. 08:40:03

@midnight coder:

Nyilván nem azonos a kultúrsokk mértéke.

Ezt BG-ban láttam.

A magyar csodálkozik pár dolgon, de alapvetően nincseneek problémái, csak nyelviek.

Az arab és a kínai már furcsábban néz, de ő is érti mi van.

A fekete-afrikai meg mindenen meg van lepődve.

midnight coder 2022.02.05. 08:52:57

Amúgy szerintem a hollandnál az lehetett, hogy úgy döntött, hogy ott fog lakni. Nekem is van olyan kollégám aki amcsi, magyar csajt vett el, és itt telepedett le. Õ is beszél magyarul, ha nem is tökéletesen. Ugyanakkor ha úgy adódna, hogy kimegyek 1-2 évet dolgozni mondjuk a németekhez, csak ezért én sem tanulnék meg rendesen németül, max. pár ezer szót, hogy mondjuk kenyeret tudja kérni a boltban. Aztán, ha tovább kellene menni mondjuk a hollandokhoz egy évet, akkor azért megint csak nem tanulnék meg hollandul ennél jobban. Angolul azért szerencsére valamilyen szinten elég sokan beszélnek a legtöbb európai országban. Ha viszont hosszabb távra tervez valaki, mondjuk 5-10 évre vagy tovább, akkor már nyilván megtanulja a helyi nyelvet. Amúgy Európa nagy átka ez a soknyelvûség.

2022.02.05. 09:41:16

debrecenben a népeség kb. 5%-a külföldi. többsége egyetemista. egy mukkot nem beszél magyarul. esze ágában nincs letelepedni magyarországon. különösen debrecenben. a learning center-ben vannak férfi és női imatermek. és feliratozzák a színházat.

innen nézve ez az egyetemista átvándorlás (amit errefelé úgy neveznek, hogy uni-multi-kulti) tűnik a trendinek. a dolgozóknak egyre kisebb részét kell áttelepíteni.

2022.02.05. 09:46:55

debrecenben épült egy ssc központ.
forestoffices.hu/
lényegében tök üresen áll. mert ez a kiszervezési folyamat leállt.
az egyetemisták jelentik a bevándorlók többségét. ami egy átvándorlás valójában.

Boldeone2 2022.02.05. 10:39:40

@cvsvrs: Azèrt vannak olyanok - egyre többen - akik Magyarországon telepednek le, termèszetesen inkább Budapesten . Magyarországot elsősorban ugródeszkának tekintik , de van aki itt marad. Debrecenben is nyílnak az " arab " üzletek , èttermek amelyeket a már letelepedők nyitnak
Olyanok is vannak , akik kereskedni jönnek , pl most a vietnámiak jelentek meg a vegyesiparcikkek kereskedelmèben . Az ukránok az èpítőipart uralták le, a török- arab a szolgáltatásban- vendèglátásban mozognak . Egyre több a nigèriai is Debrecenben , akiknek jó lesz Magyarországon, egy ideig biztos ...

fotelzsukov 2022.02.05. 10:43:49

Osszesen 5 evig voltam expat, kanadabol kuldtek le Mexikoba, elosszor is azert, mert rajtam kivul nem talaltak olyat a cegnel - kis ceg, 5-en voltunk osszesen a tulajjal egyutt - , aki nem iszik, nem kabitozik. :) Masodszor pedig azert, mert rajottek, hogy egy mernok munkajat is el tudom vegezni, fele fizetesert. :) A spanyolt nem tanultam meg, a nyelvtant egyaltalan, nem ismerem az igeidoket sem, csak a tobbesszam es egyesszam kozott tudok kulonbseget tenni es a himnem es nonem kozott. Nyelvtanilag es biologiailag is. :) Szokincsem tobbezer szo, a karomkodast, szlenget jobban hasznalom, mint az oslakosok, meg konyveket is vettem a melyebb megertesukre. :) Az orszagot foldrajzat es tortenelmet az atlag mexikoinal sokkal jobban ismerem. Szinte otthonosan mozgok az egesz orszagban, hiszen levezettem legalabb fel millio km-t balesetmentesen uttalan utakon, hegyekben, sivatagban, autopalyakon, nagyvarosokban.
A helyiekkel soha sem volt semmi nezetelteresem, legfeljebb meg az elejen a megbizo kanadai banyatarsasagok helyi mexikoi vezetoivel, hogy miert kell ide kanadait kuldeni, mikor egy mexikoi is el tudna vegezni azt, amiert engem lekuldtek, raadasul tizedannyi fizetesert. Ilyenkor a valaszom az volt, hogy nem az a lenyeg, hogy mit csinalok, hanem hogy mit tudok. :) Ennyi eleg volt a meggyozesukre.

2022.02.05. 11:03:03

@Boldeone2:
az ügyeskedők, üzletelők is inkább átmeneti pénzszerzésben gondolkodnak. aki megházasodik az letelepedik. aki nem, az nem.

vergyula 2022.02.05. 11:18:52

@kovidmenekult: Tehát Kanadában megfelel az iszós/kabítós munkaerő, de Mexikóban nem?

littke 2022.02.05. 14:20:34

Fiam családostul "expat" Honkongban. Ott rengeteg az expat, szakembereknek a fizetések magasak. Alacsony az adó, még szobalánya is van mindenkinek, mert a bér különbség nagy.
Élnek "mint Marci a Hevesen".

Hongkongban, Kínával ellentétben, igen sokan beszélnek angolul. Van orvos, fogorvos, amit akarsz, ezek sokja is expat. És igen van angol privát iskola, klub, van ami szem szájnak ingere. Kinaiul senki nem akar megtanulni, nagyon nehéz, hogy az írásról ne is beszéljek. Ráadásul HK-ban a cantoni dialekt megy, nem a pekingi hivatalos: a mandarin.

Más ilyen ország is létezik, Szingaporban, Dubaiban gondolom a helyzet nagyon hasonló.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.02.05. 14:39:21

@littke:

Dubai de facto rabszolgaállam, a helyiek nem dolgoznak sem mit, mindent idegenek csinálnak.

fotelzsukov 2022.02.05. 15:02:52

@vergyula:
"Tehát Kanadában megfelel az iszós/kabítós munkaerő, de Mexikóban nem?"
Pontosan! Egyszeru a magyarazat: ha pl. Kanadaban hetkozben este jol beiszik a melos es masnap reggel betelefonal, hogy "beteg", semmi gond, a munkasok kozul talalni olyat, aki aznap kepes kezelni a muszert, felteve ha nem lep kozbe valami kis gubanc, amit nem tud elharitani csak a gyakorlott szakember. Mexikoban a melosok kozott ilyet ritkan talalni ugyan is a szellemi kepessegeik enyhen szolva korlatozottak. Nekunk a megbizo ceg biztositotta es fizette a kisegito munkaerot a helyi lakossagbol toborozva, altalaban 10-12 embert. Meg ha akartak volna, akkor se talalnak kepzettebb irastudot a kis hegyi falvakban. Szallasert meg ellatasert nem voltak hajlandok extra penzt kiadni. Ha pl. en bebasztam volna, masnap, de meg harmadnap se tudott volna a csoport dolgozni - ez napi 2-3000 dollar kiesest okozott volna a kis cegunk tulajdonosanak. Ha meg balheztam is volna, mint fiatal koromban reszegen, akkor konnyen elvagtak volna torkomat a mexikoi legenyek rosszabb esetben, jobb esetben betettek volna garazdasagert a bortonbe, a fonokom meg fizethetett volna, hogy kivaltson es hazarepitsen Kanadaba. :)
A lenyeg az, hogy a munkaado sehol sem szereti a pias melost. Meg a kendert pofekeloket sem, annak ellenere, hogy legalis Kanadaban es jobban elfogadottabb tarsadalmilag, mint pl a dohanyzas. :) Gondolom, nem kell ecsetelni a kender szivasanak a hatranyait munkaban raadasul Mexikoban munkaidon kivul is. Veszelyforras meg a beszerzese is annak ellenere, hogy a munkasaink fele mindig ugy be volt allva, mint a szamar a "mota"-tol. :)

_Neville 2022.02.05. 19:29:07

@kovidmenekult: Ahhoz azért már tényleg durván be kell baszni, hogy valaki két napig ne tudjon dolgozni utána. Van gyakorlatom a műfajban, már ami a piálást illeti, de simán tudtam másnap dolgozni általában.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.02.06. 09:08:05

@midnight coder: Európa hihetetlen előnye a soknyelvűség. A sokféle gondolkodásmód a szellemi munka alapja. Az hogy esetleg téged jó programozónak tartanak, az attól van, hogy a magyar anyanyelved segít ebben a munkában, nem a angol gondolkodás.
Háromnegyed Amerika meg egész Oroszország hogy meg van áldva azzal hogy csak egy nyelv, mennyire semmi átok nincs ott ! Pörög a húsz Bentley minden muzsiknál meg kokósnál.
(Arról nem is beszélek, hogy Európában valójában csak három nyelv van, a nem teljesen szivacsagyú szláv a szlávval, latin a latinnal, germán a germánnal simán elbeszélget minimális erőfeszítéssel.)

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.02.06. 09:10:07

Az expatság nagy előnye még, hogyha egyszer hozzájutsz akkor valószínűleg az egész életedben nem kell többet dolgozz, ha letelik az expatidőd.

vergyula 2022.02.06. 10:29:22

@Deak Tamas: Na meg negyediknek ott a magyar, nem beszélget senkivel.

Gery87 2022.02.06. 16:34:23

"(Arról nem is beszélek, hogy Európában valójában csak három nyelv van, a nem teljesen szivacsagyú szláv a szlávval, latin a latinnal, germán a germánnal simán elbeszélget minimális erőfeszítéssel.) "

Birca is írt erről hogy ez azért nem így van rokon nyelveknél sem...a szavak esetleges értése meg a makogás az nem beszélgetés.
Kézzel lábbal a magyar is tud kávét kérni.

vergyula 2022.02.06. 18:14:25

@Gery87: Ez a rokon nyelvek kölcsönös megértésének nehézsége amolyan félig-tele-félig-üres-pohár dilemma. Nyelvfetisisztáknak, mint DT, könnyűnek számít, mert eleve passzióból beleteszik a szükséges "minimális erőfeszítést".
Én pl. csak az angollal állok közelebbi kapcsolatban, de hiába a több évtizedes gyakorlat, egy angol mítingre max. 1 órán át vagyok képes figyelni. Ennyit is csak úgy, ha fontos és érdekel. Persze ez nem biztos, hogy nyelvi kérdés, a magyar mítingeket sem bírom sokkal jobban.
És egyáltalán nem értem a többi germán nyelvet.
Ugyanakkor a lengyel kollégám azt állítja, hogy 90%-ban megért pl. egy szlovákot, ha az nem beszél túl gyorsan.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.02.06. 18:17:19

@Gery87:

Annál azért több. Alapszintű értés van inkább.

Meséltem egyszer, amikor egy lengyelnek elmagyaztáatm hogyan kelll használni a bankautomát, úgy hogy egy szót nem tudok lengyelül.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.02.06. 18:21:59

@vergyula:

Mint nekem az ukrán vagy a szerb. Ha nagyon figyelek, megértem elég jól. De kb. 3-szoros fáradást okoz, s egy idő után marhára idegesít. Csak úgy lazán odafigyelve meg nem értem meg.

vergyula 2022.02.06. 18:36:26

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Pontosan erre céloztam. Az a baj, hogy bizonyos magyar kollégákkal szemben is ezt érzem, de ez nem feltétlenül nyelvi kérdés.

fotelzsukov 2022.02.06. 20:36:29

@_Neville:
"Ahhoz azért már tényleg durván be kell baszni, hogy valaki két napig ne tudjon dolgozni utána. Van gyakorlatom a műfajban, már ami a piálást illeti, de simán tudtam másnap dolgozni általában."
En nagyon be tudtam rugni, soha sem birtam a piat, epp ezert rettenetes beteg tudtam lenni utana 2 napig. Munkaba mindig bementem, de hasznalhatatlan voltam, nehanyszor haza is kuldtek. Ezert leginkabb pentekenkent rugtam be. Szerencsem volt, 15 ev pialas utan egyik naprol a masikra abba tudtam hagyni, minden segitseg nelkul. Aprilisban lesz 34 eve! Azota egy korty alkohol nem ment le. Mar akkor lelkiismeretfurdalasom van es szegyenlem magam, ha a nagy nyari melegben nagyritkan megiszok egy doboz gyumolcs izesitesu alkoholmentes sort.

fotelzsukov 2022.02.06. 21:08:08

@Deak Tamas:
"Az expatság nagy előnye még, hogyha egyszer hozzájutsz akkor valószínűleg az egész életedben nem kell többet dolgozz, ha letelik az expatidőd."
Azert ez legtobbszor a szemelyisegtol is fugg: mint mar emlitettem, 5 evig voltam expat kissebb nagyobb megszakitasokkal. Attol a perctol kezdve, hogy kileptem a lakhelyem ajtajan minden kiadasomat a ceg fedezte: taxi a repterre, repjegy, teljes ellatas, reggeli, ebed, vacsora,szalloda, mosatas, stb., csak a cigimet nem fizettek. 4 hetet dolgoztunk egyfolytaban, minden nap, utana 10 nap szabad volt. A visszautazast is fizettek volna, de en Mexikoban maradtam es csavarogtam az orszagban ossze vissza. Na azt nem fizettek. A fizetesem sem volt rossz, 5 szamjegyu (US$) 4 hetre. Meg sincs semmim se, egy budos penny nem sok, annyit nem tudok felmutatni. :) A penzt reszben feleltem, nagyobb reszben elosztogattam a hugomnak es a gyerekeinek. Nekem nincs csaladom, mindig is egyszeruen eltem, a legfontosabb dolog az eletben szamomra az, hogy ne fazzak, ne ehezzek, meglegyen a mindennapi cigiadagom (2doboz/nap, tobb - mint 50 eve! - es a napi 4-6 kave. Ennyi. :) Ja, es az, hogy hagyjanak nyugodtan olvasni! Nem turok beleszolast senkitol sem az eletvitelembe. :) Irhatnek meg erdekesebb dolgokat is, de ugy sem hinne el senki. :)

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.02.07. 08:02:27

@kovidmenekult: igaz, meg nyilván a pozíciótól is amit megkapsz. Én a kilencvenes években, a legelején már bekerültem a multivilágba, Magyarországról az ismert káeurópai lelkesedéssel tolakodtak az expatpozíciók után, volt olyan, aki fél év után vett lakást magának Hollandiában, kb. középvezetőként.
Mexikóban jó a kávé? Én Portugáliában laktam - nem expatként .. - ott zseniáls :)

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.02.07. 08:05:44

@vergyula: hallottam én már hollandot meg franciát magyarul beszélgetni. De a csúcs azért eddig a japán és a görög lengyel nyelvű beszélgetése volt (értelemszerűen itt a beszélgetés helyes grammatikával megfelelő szókinccsel folytatott társalgást jelent.)

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.02.07. 08:13:53

@vergyula: ez nem nyelvfetisizmus, én 30 éves koromig körülbelül úgyanúgy gondolkodtam mint a coder, azzal a különbséggel, hogy nem ennyire darabos korlátoltsággal fogalmaztam volna meg mindezt ahogy ő teszi (ezért a mentalitásért, ami amúgy nagyon jellemző az infósokra, nem akartam sohasem a saját programozói szakmámban elhelyezkedni, egy 1999-2001-es periódust leszámítva) másrészt meg nem lenne pofám leírni, hogy a saját anyanyelvemet az angulra cserélném.
Én is pontosan azt gondoltam, mindenki tudja az angult, úgyhogy minek, és körülbelül úgy álltam hozzá, ahogy ő, beszéljenek Sztaro Celo Makendonszkóban a nyolcvanéves bácsikák is angulul. Csak szerencsére amikor beindultak az SSC-k és láttam a rengeteg soknyelvű kollegát akkor derült ki, hogy le kell vetni, messzire el kell dobni ezt az angolozós mentalitást, minden szempontból káros. Egyébként szokták társítani a nyelvtudást a műveltséggel (nincs kapcsolat a valóságban), az egyetlen valós kapcsolat annyi, hogy a felnőttkori nyelvtanulás kiváncsiságot, érdeklődő, inkább kezdeményező személyiséget jelent jórészt. Namost amikor egy munkahelyen ilyen emberekkel vagy körülvéve, az még duplán is jó.

fotelzsukov 2022.02.07. 10:23:35

@Deak Tamas:

"Mexikóban jó a kávé? Én Portugáliában laktam - nem expatként .. - ott zseniáls :)"
Mexikoban is finom, kulonosen ha a meg nyers, zold kavebabot a termeszto hazanal frissen porkolik hagyomanyos modon, egy femlemez alatt ego fahasabokkal es kihules utan frissiben lefozik. :) Mar csak a porkoles terjengo illata mennyei elvezet. Amugy en eletemben a legfinomabb kavet Kubaban ittam, sajnos keveset termelnek, exportra nem nagyon jut. Mexikoban tudtommal negy foldrajzi regioban termelnek szamottevo mennyisegu kavet, ebbol kettoben dolgoztam is fenn a hegyekben, kaveultetvenyek kozott, termeszetesen a tobbit is kiprobaltam. A legfinomabb kavet Chiapas es Veracruz allamokban termelik, na ott nem dolgoztam sajnos, sot Chiapasban meg nem is jartam, pedig nagy hodoloja vagyok a Zapatistaknak es Subcommandante Marcosnak. :) Veracruzban jartam tobbszor is, meglatogattam es megkoszoruztam a francia idegenlego "szent helyet" Camaron de Tejeda-ban es bejartam Miksa csaszar magyar onkenteseinek egykori utvonalat is. Mennyisegileg Oaxaca-ban termelik a legtobb kavet, ott dolgoztam is tobbszor es turistakent is gyakran visszajartam - tavaly is 4 honapot toltottem ott, igaz az oceannal, a kavetermo hegyektol 50 km-re. Egy ott letelepedett kanadai-magyar haveromnak van kb. 10 hektarnyi kaveultetvenye, tobbszor meglatogattam. Probalt rabeszelni, hogy vegyek en is, relative olcso volt akkoriban, 1000 CDN dollar/ha. Termeszetesen nem vettem, ma mar kicsit banom, bar nem szeretem a helyhez kotottseget ugyan is allandoan ott kell lenni mert a mexikoiakban nem lehet megbizni, kilopjak az ember szemet is. :)
---
Elnezest a hosszura sikeredett valaszert.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.02.07. 10:25:03

@kovidmenekult: dehogyis sőt. Szerintem sokan kíváncsiak vagyunk.

Gery87 2022.02.07. 20:42:31

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Jó de egy francia nem érti meg a portugált hiába latin....egy német nem fog beszélgetni egy svéddel stb.
Az hogy 3 nagy nyelvcsalád van és ezek elvannak egymással mint a befőtt, erős túlzás. én ennyit mondtam.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása