magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Nyomornegyed

A makrogazdasági mutatók persze érdekesek, de sokszor keveset mutatnak és túl sokat takarnak.

Az egyik kedvenc adatom a valóságról a nyomornegyed-mutatószám.

Mi a nyomornegyed? Olyan lakóövezet, melyre az alábbiak jellemzői részben vagy teljesen:

  • bizonytalan a tulajdon- és/vagy birtokviszony: a lakóknak nincs biztos jogcímük a lakásukra,
  • nincs stabil lakóház: a házak nem állandó használatra alkalmas anyagokból épülnek,
  • egészségtelen lakóház: nincs megfelelő szigetelés a külvilágtól, a falak nedvesek, a tető átázik, a padlózat nem burkolt,
  • túl sok ember lakik egy lakásban,
  • nincs vagy csak részben vannak közszolgáltatások: víz, áram, csatorna, szemétszállítás, közlekedés.

Azt hiszem nyilvánvaló, ilyen Magyarországon is van, jellemzően cigánygettók, de szegényebb magyarlakta faluvégek is, sőt nemrégig még Budapest központjában is volt ilyen (a VIII. ker. egyes részei).

A mérőszám azt mutatja: a lakosság hány %-a él ilyen körülmények között.

A világadat 24 %, de ennek megoszlása drasztikusan eltérő. Íme régiónként:

  • 10 % alatti arány: Észak-Amerika, Nyugat-Európa, Óceánia gazdag része (Ausztrália, USA, Új-Zéland),
  • 10-20 % közti arány: Kelet-Európa,
  • 20-30 % közti arány: Észak-Afrika, Kelet-Ázsia, Latin-Amerika, Nyugat-Ázsia, Óceánia szegény része (az Ausztrália, USA, Új-Zéland kívüli rész),
  • 30-40 % közti arány: Dél-Ázsia, Közép-Ázsia,
  • 50 % feletti arány: Afrika Észak-Afrikán kívüli része.

Országszinten persze ez még drasztikusabb.

Latin-Amerikában pl. első helyen Costa Rica van, ahol a szint nyugat-európai, alig 4 % a mérőszám, az utolsó helyen meg az afrikai szintű Haiti, ahol a mérőszám 66 %.

Magyarország mérőszáma 14 %, majdnem a régió átlag száma. Kelet-Európában Magyarországnál csak Szlovénia és Lengyelország, valamint a balti államok állnak jobban, az utolsó helyezett pedig Moldova, ahol ázsiai szint van. A kelet-európai rangsort jelentősen befolyásolja mennyi a cigány népesség aránya: a balti államokban és Lengyelországban ez szinte nulla, míg Romániában és Bulgáriában 10 % körüli.

A csúcs persze Afrika legszegényebb részei, ott rendszerint 70 %-os a nyomorszint, de van ahol 80 %, sőt 90 % felett van.

Persze a nyomornegyed se ugyanaz mindenhol. Pl. a legkevésbé hiányzó közszolgáltatás az áram, még az afrikai nyomornegyedek zömében is van áram.

Annak idején, amikor kisgyerekként Peruban éltem, hatalmas élmény volt, hogy az emberek felhúzták a kocsi ablakait, amikor olyan útra kerültünk, melynek környékén nyomornegyed volt: a hatalmas bűz miatt. Ugyanis ezeken a részen nem volt se csatornázás, se más szeptikus rendszer, se víz, se szemétszállítás, de áram mindig. A jellemző kép: ül az indián család a szeméttelep közpén, lakhatásra teljesen alkalmatlan, egészségtelen, koszos kunyhóban, s tévét néz. De ugyanazt olvastam pl. Pápua Új-Guinea nyomortelepeiről: a tengerparton, a vízbe vert cölöpökre vert kunyhó jellemző építkezési módszer, de még ott is van kifeszített áramkábel: valahogy kell tv-t nézni és fel kell tudni tölteni a mobiltelefonokat.

Címkék: közélet
60 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr3817800111

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnightcoder2 2022.04.11. 07:36:37

Azért ez valahol igénytől is függ. A magyar cigányputrik nagy része falun van, és igazából azért néz ki rosszul, mert a lakóknak eszükbe sem jut, hogy Pl. az udvarról illetve a környékről összeszedjék a szemetet. Netán eleve ne dobálják szét. A vályogkunyhót megtapasztani sem kell sok pénz, és általában az ott lakók idejéből is kifutná.

Kubából is láttam olyan képeket, ahol látszik, hogy az ott lakókat nem veti fel a pénz, de mégsem úgy nézett ki a környék mint egy szemétlerakó.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.04.11. 07:44:03

@midnightcoder2:

Nem hiszem.

Ha nincs megszervezve, lesz szemét, akkor is, ha az emberek nem akarnak szemetelni.

kiskisutca 2022.04.11. 07:49:12

"A jellemző kép: ül az indián család a szeméttelep közepén, lakhatásra teljesen alkalmatlan, egészségtelen, koszos kunyhóban, s tévét néz."

A jövő: ül a figura a még nagyobb szeméttelep közepén, lakhatásra teljesen alkalmatlan, egészségtelen, koszos kunyhóban, vagy tízemeletes vázig lerohadt betonban, VR-sisakkal a fején. :-(

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.04.11. 08:04:49

A Costa Rica nekem meglepetés, én eddig úgy tudtam, hogy az a legmenőbb latin-amerikai ország.

midnightcoder2 2022.04.11. 09:34:20

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Az, hogy a nylonzacsik röpködnek a ház körül az udvaron, az az illető sara. Sok kis zacsit be lehet tenni egy nagy zacsiba, és máris sokkal rendezettebb a táj. Az, hogy a nagy zacsit elvigyék már valóban szervezést igényel.

midnightcoder2 2022.04.11. 09:36:10

@kiskisutca: Egy VR sisakot nagy tömegben olcsóbb legyártani mint egy panelházat.
Másrészt, ahogy a Ready Player One-ban is megemlítik, manapság a valóság szívás.
Túl sok ember van egy túl kicsi bolygón.

littke 2022.04.11. 09:49:39

Manilaban lattam a legnagyobb ilyen negyedeket. Persze csak elhajtottunk mellettuk mert oda bemenni mereszseg es egy vezeto is kell.
Rioban meg befizettunk egy favela tour-ra, de az valamivel jobban nezett ki.

Nem szbad elfelejteni hogy a kozepkorban mindenki igy elt a varosokban, nyicsta csatornazas, jo viz, stb. 30 ev volt az atlageletkor....

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.04.11. 10:45:15

@midnightcoder2: persze, az az egy borsodmegyényi emberiség az oka mindennek. Tényleg kellene a természettudományos oktatás fejlesztése, az ilyen megjegyzésekből látszik.
A vízben meg túl sok hal van, sőt vízből is túlsok van, a bolygó héttizedét beborítja.

Boldeone2 2022.04.11. 11:30:01

A fő kèrdès az, hogy mit csináljon ezekkel a perifèriára szorult emberekkel az állam. Hogyan " mèrnökösködje" meg őket , beavatkozzon - e ès ha igen, akkor mennyire ès milyen módon. Kezdje a " bemenetnèl": oktatás\szakma mindenkinek pl. vagy kezelje a következmènyeket szubvenciókkal. Az utóbbi persze csak a fejlett országokban jöhet szóba, de ott annyira, hogy már az alapjövedelemmel is próbálkoztak a legfejlettebbek ( Finnország )
Pár ève arról ment a polèmia , az elvi termèszetű vita, hogy a robotizáció elveszi az emberek munkáját, ma meg a legtöbb fejlett országaban annyira nincs munkaerő, hogy az már a gazdaságot veszèlyezteti. Az emberek szèpen megöregedtek, elfogytak ..
Ahol èn lakom, lassan 30-40%- a netpincères , biciklis futároknak, pakisztáni vagy afrikai fiatalembernek tűnik...
A nyomorban èlès ma már a legtöbb esetben egyfajta tudati állapot, amelyből belső korlátok miatt nincs kiút. A globalizáció megnyitotta a lehetősèget nagyon sok embernek, csak èlni kell vele

midnight coder 2022.04.11. 13:47:50

@Deak Tamas: A borsodmegye az adott kultúra találkozása a civilizációval, ennek valóban nincs köze a létszámhoz. De azoknak a millióknak, akik nagyvárosi nyomornegyedekben laknak, már jóval inkább. Az embert az evolúció alapvetõen arra hozta létre, hogy a természet közelében éljen. Az emberiség az utóbbi pár száz év kivételével nagyrészt kis falvakban lakott, és azzal a pár tíz/száz emberrel beszélt, akivel együtt nõtt fel. És alapjában véve vadászó-halászó életmódra lett "tervezve", némi földmûveléssel. Csak ez az életmód 9 milliárd ember mellett nem fenntartható. Ennyi embernek csak intenzív mezõgazdasággal tudsz kaját adni, amit csak fejlett technológiával lehet mûködtetni. Ez pedig azzal jár, hogy a lakosság nagy része egy betonketrecben fog lakni, tömegnyomorközlekedéssel fog utazni, és dolgozni is olyan helyen fog ahol kb. olyanok a körülmények mint a tojótyúkoknak.

midnight coder 2022.04.11. 13:50:31

@Boldeone2: Na ja, csak úgy 10-15 év múlva a biciklisfutárt leváltja az önvezetõ drón. És akkor néger és közel-keleti barátaid komoly bajban lesznek, mert kecskepásztorként még a közlekedést és a GPS használatát el lehet sajátítani, de sokkal komplexebb dolgot már nehezen.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.04.11. 13:55:11

@Boldeone2:

A liberalizmus világrendszerének lebontása nélkül sose lesz fejlődés ezeken a területeken.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.04.11. 14:53:53

@midnight coder: nem erre gondoltam, akkor nem olvastad a vonatkozó cikket. A 9 milliárd embert, ha egymás mellé állítod, egy BAZ megyét foglal el, ami a bolygó méreteihez képes nudli.
A betontengerek meg nem a létszám miatt alakultak ki, hanem épp a mezőgazdasági műveltség lenézésvel, a könnyebb, kényelmesebb munkákért, lásd múlt hét: a város rácsodálkozása a falura.
Több lokalitás, ennyi a lényeg, kevesebb felesleges hülyeség ideoda hurcolása, ez lehet a megfejtés.

erol 2022.04.11. 15:18:26

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: És utána sem. A liberalizmus előtt is volt nyomor, sőt.

Gery87 2022.04.11. 15:24:16

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Oké, rétem én is hogy nem megy ki a kukás mert nem fizetnek érte....de azért van különbség:
PL elégetem. elásom vagy benne ülök...
Vagy pl nincs angolvécé, csatornázás....pottyantós akkor is lehet és ki tudom törölni vs vödörbe szarás és gatya fel.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.04.11. 19:22:02

@Gery87:

Ha nincs hová tenni, akkor nincs megoldásod.

A pápua-újguineai nyomornegyedekben, de atengartti afrikaiakban pl. a tengerbe dobják az emberek a szart. Lassan összegyűlik és minden bűzlik. Szerencsés esetben a hullámok elvisziik máshová, de akkor meg a másik helyen lesz szaros.

Aztán az élővilág kihal a környéken,. sok afrikai tengerparton szeméthalom és szar van a tengerparton és a parközeli vizekben. A végén halászni se lehet, mert az összes hal elköltyözik a környékről.

midnightcoder2 2022.04.11. 19:29:18

@Deak Tamas: Az a hülye aki ezt anno kitalálta, még fokozhatta is volna, ha teszem azt három ember egymás nyakába ül, akkor az emberiség akár BAZ megye harmadán is elfér.

Csak szerintem te sem szeretnéd egy zsúfolt buszon leélni az életedet, pláne úgy, hogy minden amit eszel / iszol az, ami felülről a fejedre pottyan. Azaz nagy mázli esetén némi eső és egy-két galambkaki. Azt kell nézni, hogy egy ember igényeit milyen szinten mekkora terület felhasználásával lehet kielégíteni, aztán a rendelkezésre álló területet elosztani az emberek számával. Így már kevésbé vidám a kép.

És ezen nem segít a "mezőgazdasági műveltség" megbecsülése: az intenzív mezőgazdaságnak köszönhető, hogy ez a népesség egyáltalán létezhet. A mezőgazdasági forradalom előtt - azaz kb. a II világháború előtt - még Európában sem volt magától érthetődő, hogy az átlagpolgár minden nap jóllakik. A fejlődő világ lakossága pedig nagyrészt még nem is létezett.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.04.11. 19:34:45

@midnightcoder2:

Európában a rendszeres éhezés megszűnt a XII. században, amikor a mai közönséges búza elterjedt, majd ez még jobb lett a krumpli eltrejedésével a XVI. században.

Ez után már csak extrén időjárás esetén volt éhezés. Előfordult átlag 25-30 évente ez.

S a többi régió egy része is hasonló volt. Az inka birodalomban pl. állami ételosztás volt éhínség esetében.

midnightcoder2 2022.04.11. 19:34:58

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Mármint mi között? A mezőgazdaságban dolgozó, van vershagyma a tarisznyában zsellér és a vadászgatással az időt elütő urak között? Amikor a palotákban a fűtést is úgy oldották meg, hogy az uraknak ne nagyon kelljen találkozni a cselédséggel? Mondjuk az tény, hogy az akkori uraknak is szarabb élete volt mint ma kis hazánkban egy panelprolinak, de a mezei gyalognak még sokkal-sokkal szarabb.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.04.11. 19:38:09

@midnightcoder2:

Mondjuk a XVI. században, 500 éve olyan 1:10 volt az eltérés egy gazdag ország és egy szegény között átlag életszínvonalban. Ma ez 1:200.

De az egyes országokon belüli eltérés is sokkal kisebb volt. A magyar paraszt hetente egyszer evett húst, a földesúr mieg minden nap, de alaővetően sokkal kisebb eltérés volt, mint manapság.

midnightcoder2 2022.04.11. 19:39:21

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Attól függ kinek. Más helyzete volt egy városi polgárnak, más helyzete egy falusi parasztnak, még másabb egy cselédnek, vagy egy zsellérnek. Olvasgass korabeli irodalmat. Még a krimikből is átjön hogy az átlagpolgár olyan volt, mint a szocializmusban a kicsi kínai: nem mindig fal.

midnightcoder2 2022.04.11. 19:44:53

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Hetente egyszer? Megtörtént eset akkoriból: proletáréknak volt egy szem tyúkja. A családban a férfi nagyon-nagyon szeretett volna egyszer végre tyúkhúslevest enni, de hát a tyúkot nem lehetett levágni mert az adta a tojást. Aztán egy nap amikor a napi gürc után hazatért, látja hogy megint leves a menü, dühében levágja a fazekat az asztalról. Csak közben kiderült, hogy a felesége kedveskedni akart neki, és levágta az egy szem tyúkot, és azt a levest döntötte ki. Amikor ezt észrevette a csávó akkor lefeküdt a földre, és onnan lefetyelte fel a levest... Ennyit a heti egyszeri húsevésről...

Boldeone2 2022.04.11. 20:10:01

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: A lènyeg soha nem a relatív èletszínbonalbeli különbsèg, hanem az abszolút helyzet, bár azt sokan nem èrtik meg. Kèt típusú hozzáállás van :
- az egyik azt mondja : van hol lakom, van mit ennem, tèlen meleg van , vagy egy Toyotám , nyáron tudok utazni, így akkor már nem is èrdekel hogy Bill Gates- nek, vagy Abramovicsnak milyen Yahctja van. Ez nagyjából mindenkinek elèrhető a nyugati világban, ha nem teljesen önsorsrontó
- a másik azt mondja: rohadjon meg minden gazdag , èlősködő , fèreg. Ők a kisajátított èrtèktöbbletből ( Marx szerint) meg a pènzügyi spekulációkból gazdagok, igazságtalanul , vagyis: az állam vegye el tőlük egy rèszèt, vagy egèszèt a vagyonuknak

A szociális demokrácia többè- kevèsbè megoldást talált ezekre a gazdasági rendszer- diszkrepanciákra , az újraelosztással
Politikailag pedig úgy lehet a legjobb eredmènyt elèrni , ha progresszív , "öko- ès társadalomtudatos " emberekkè válnak a milliárdosok. Bill Gates pl már milliárdokat osztott el a vagyonából, Buffet is..
Soros György szinte mindent " kiosztott " már

Boldeone2 2022.04.11. 20:20:14

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: A lènyeg az, hogy abszolút èrtelemben is óriásit fejlődött az èletszínvonal a globális kapitalizmus tèrnyerèsèvel, az első ipari forradalom óta. Vannak mindig időleges vesztesek - országok, nèpek , osztályok - de ahol megértik a kapitalista rendszer lènyegèt , ott lehet előrehaladni
Pl az èhezès teljesen általános volt a világon mèg a 60- as èvekben is Indiában , Kínában , ma már szinte teljesen felszámolták
De, már Afrikában is, ahol belátják hogy mit kell tenni , rohamosan számolják fel a szegènysèget
Szinte csak a szubszaharai muszlim terror államokban maradt meg az èhinsèg, ahol nagyon a fejlődès ellen dolgoznak , Jemenben a másik parton a polgárháború miatt , Madagaszkáron az èghajlatváltozas ès speciális földrajzi elszigeteteltsèg miatt, Szomaliaban a muszlim terror- baromkodás miatt, meg Dèl- Szudánban
Szinte mindenhol van fejlődès , csak bèke legyen, meg szabadpiaci kapitalizmus ès liberális politikai lègkör...

midnightcoder2 2022.04.11. 20:20:50

@Boldeone2: "Politikailag pedig úgy lehet a legjobb eredmènyt elèrni , ha progresszív , "öko- ès társadalomtudatos " emberekkè válnak a milliárdosok. "

Ami persze önmagában is faszság. A milliárdos vagyona leginkább részvényekben van: olyan részvényekben ami mögött azok a cégek vannak, amik megtermelik azokat a javakat amiket fogyasztasz, illetve amiknél te és a többi hozzád hasonló átlagpolgár dolgozik. Na most, amíg Bill Gatyesz szétosztja a vagyonkáját addig nincs nagy gond: a Microsoft részvényeit megveszi más, lényegében arról van szó, hogy az egyik tőkést felváltja egy másik. De ha minden tőkés ezt próbálná meg tenni, akkor a cégek tőzsdei értéke a béka segge alá zuhanna, záros határidőn belül összeomlana a gazdaság, éhezés, forradalmak, káosz és az emberiség 99,9%-a elpusztulna.

Szerencsére a milliárdosoknak csak egy kis része agyhalott agresszív és vallja ezt az újbaloldali baromságot.

Boldeone2 2022.04.11. 20:22:56

@Boldeone2: lènyeg soha nem a relatív èletszínbonalbeli különbsèg, hanem az abszolút helyzet:
Helyesbítès: az abszolút a lènyeges, legyenek kielègítve a 21. századi igènyek

Boldeone2 2022.04.11. 20:26:48

@midnightcoder2: A nagytőkèsek , meg a felső közèprèteg túlnyomó rèsze progresszív az USA- ban, azok a tènyek
Nèzed meg Biden támogatóit meg Trump- èt
Ha meg a vezető èrtelmisèget nèzzük , ott mèg nagyobb a különbsèg...A színèszek, művèszek kb 90%- a progresszív
Keresd vissza kik támogatták Bident , meg kik Trumpot ..

midnightcoder2 2022.04.11. 20:27:16

@Boldeone2: Ennél már csak az a modern trend gusztustalanabb egyébként, hogy a különféle multik mindenféle kétes társadalmi/politikai célok mögé állnak be, csakhogy növeljék az eladásokat (illetve elkerüljék a bojkottot). A legviccesebb ebben a greenwashing, amikor a legkörnyezetszennyezőbb cégek csinálnak cuki sötétzöld projekteket.

Boldeone2 2022.04.11. 20:35:14

@midnightcoder2: Az elit nemcsak üzleti indokból állt be a " haladás " szolgálatába , hanem van egyfajta világmegváltó hit is van mögötte, azt gondolják ők már megvilágosodottak , kövesse őket a társadalom ...
Hallgasd meg Tölgyessyt , nagyon tanulságos
Megfordult a politikai inga : ma aki jómódú vagy gazdag , az valamilyen haladár hitben hisz
,a szegèny válik jobboldalivá...

Gery87 2022.04.11. 21:35:15

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Ennek oka hogy túl sokan vannak ÉS szegények.
itt nálunk nincs ilyen gond, sőt a cigányputriban a zsákfalukban párezer ember van, mégis gond van velük meg a környezetükkel....
Egyszerűen annyira alábbhagynak mindennel hogy nem számít semmi...

Már proliktól is lehet hallani hogy "ÉN nem fogom ezt meg azt csinálni, betartani, elmenni amkukáig stb mer nehogymáááá ÉN?....mikor mindenki kibaszik velem még ÉN tartsam be ezt meg azt meg figyeljek erre arra?"
Na a csóri cigány ezért szarik vödörbe...mer nehogy má a "paraszt mondja meg" mit hogyan kell csinálni meg mi az illem, szarok én bele...."

Gery87 2022.04.11. 21:43:59

@Boldeone2:

"Politikailag pedig úgy lehet a legjobb eredmènyt elèrni , ha progresszív , "öko- ès társadalomtudatos " emberekkè válnak a milliárdosok. Bill Gates pl már milliárdokat osztott el a vagyonából, Buffet is..
Soros György szinte mindent " kiosztott " már "

Ez semmire nem elég, mivel a klíma és öko probléma oka maga a milliárdosokat is kitermelő kapitalizmus mohósága és a folyamatos növekedés iránti szükségszerűség, a föld erőforrásainak kizsákmányolása.

Kb olyan mintha pofon vágnák a cselédlányt, elered az orra vére, kitörik a foga....aztán másnap cserébe vennének neki egy aranyfogat.
Nem tudom érzékeled e a probléma gyökerét.

Gery87 2022.04.11. 21:51:57

@Boldeone2:

Te komolyan elhiszed ezt a sok sületlenséget?:)
Ez a progresszív gender zöld lmbtq blm sjw stb fasság - röviden "HALADÁS" szép új világ" mind azért van neked beadva mert a tőke megijedt hogy a liberális kapitalizmusnak globálisan kihívója lehet merthogy gátlástalan elvtelen és mohó a rendszer - azért 2008-ban amit műveltek a válság idején az vérlázító volt - úgyhogy most mindennel foglalkozzál meg minden fontos, főleg TE, csak azon ne gondolkodj el, hogy nekünk kollektíve szükségünk van e rájuk és vajon megérdemelnek e ekkora hatalmat?.....de mivel gondolkodni fáj, érzelmi alapon birkulni meg nem....ezért ott tartunk ahol.

Boldeone2 2022.04.11. 23:20:15

@Gery87: Ez semmire nem elég, mivel a klíma és öko probléma oka maga a milliárdosokat is kitermelő kapitalizmus mohósága és a folyamatos növekedés iránti szükségszerűség, a föld erőforrásainak kizsákmányolása."

- Nem a kapitalizmus " mohósága " -hanem az emberek mohósága ès szűklátókörűsège okozza a globális problèmákat elsősorban . A tènyek azok, hogy a kapitalizmust nem lehet " leváltani " mint gazdasági rendszert, de lehet úgy szervezni, hogy az jobb legyen az embereknek ès az ökoszisztènanak is . Jólètet csak a kapitalizmus tud teremteni !

- Kedves " kèrdèsedre : èn hiszek abban, hogy zöldpolitikában van jövő ( ne keverjük ebbe az LMBQT- t meg társait ) A "zöldnek " is van sokfèle ága , így ne sarkítsunk!

_Neville 2022.04.11. 23:41:08

@Boldeone2: magyarul jó dolgukban meghülyültek, ez se először esik meg a történelemben. Csak remélni tudom, hogy még azelőtt rájönnek erre, hogy végzetes lenne, mert félek minket is magunkkal rántanak. Ideje lenne észrevenni, hogy ami jó a Nyugatban, az ennek ellenére az egyelőre. De már erősen dolgoznak azon, hogy ezek a destruktív irányzatok lebontsanak minden fundamentumok, amin még megáll.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.04.12. 08:19:53

@midnightcoder2: hát pontosan azt csinálja mindenki, ezt a képletet, és az alapján sincs semmilyen gond a világon. A túlszaporodás azokra a helyekre jellemző, ahol könnyebb az élet földrajzi meg környezeti szempontból, sehol máshol. Szibériában mért nincs túlszaporodás?
Az se biztos amúgy hogy egyáltalán túlszaporodás van, még a fenti gondolatmenet (életminőség) kapcsán sem, ez szimpla mizantróp neomalthusismus.
Semmilyen mezőgazdasági forradalom nem volt Európában (inkább most zajlik, mert a minőségi, egészségesebb élelmiszerek veszik át a vezetést), éhezni meg legfeljebb talán a francia paraszt éhezett 1789 előtt de ezzel is csínján kell bánni, az ezt állítók találtak ki olyan légbőlkapott baromságokat mint az első éjszaka joga meg hogy Mária Antónia vitte csődbe a francia államkasszát.

Mérnork 2022.04.12. 08:23:33

'Nincs stabil lakóház: a házak nem állandó használatra alkalmas anyagokból épülnek, és a nem megfelelő szigetelés," ez a trópusi vidékeken koránt sem annyira életbevágó kérdés, mint ott ahol téli fagyok várhatók. Mint ahogy hajléktalannak lenni meleg vidékeken koránt sem akkora szívás, mint ahol megfagyás fenyeget éjszaka...

midnightcoder2 2022.04.12. 08:35:56

@Deak Tamas: "A túlszaporodás azokra a helyekre jellemző, ahol könnyebb az élet földrajzi meg környezeti szempontból, sehol máshol. "

Ja. Akkor ezek szerint Afrika nagyon fasza hely. Az mondjuk tény, hogy a sivatag közepén és az északi sarkon tényleg viszonylag alacsony a népesség.

"Semmilyen mezőgazdasági forradalom nem volt Európában"

Egy fenét nem volt. Lásd csak kis hazánkat:

encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSDXF5n7BSS_CRPaOwRFuf1keXXnkxbKV_8LbjJt4ET2_8Qnq0whoCJPdnNjgYLDUXFFuo&usqp=CAU

www.researchgate.net/publication/330653251/figure/fig2/AS:719307373830146@1548507650497/World-Grain-Production-1960-2010-Earth-Policy-Institute-USDA-2018.ppm

Mezőgazdasági gépek, növényvédőszerek, műtrágya, növény nemesítés.

midnightcoder2 2022.04.12. 08:41:52

@Boldeone2: Van pár csóka aki többnyire úgy szerezte a vagyonát hogy jókor volt jó helyen és ezek egy része támogatja a balfék agressziót. Az, hogy valakinek sok pénze van, nem jelenti azt, hogy nem lehetnek finoman szólva érdekes nézetei, lásd Oszama Bin Laden.

Nem beszélve az olyan gazemberekről mint Soros, aki élete során sok-sok embert tett földönfutóvá, és valószínűleg ezzel akar kompenzálni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.04.12. 09:00:37

@Gery87:

Igen.

Soros tevékenysége: kirabollalk, majd ünnepélyeen segályt adok neked, a volt vagyonod kb. 1 %-a értékben, de ezt is egy olyan alapítváényon keresztül, melyet én vezetek.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.04.12. 09:03:37

@Boldeone2:

Az abszolút helyzet SOHA nem zavar senkit.

Ha nincs mobil, nem panaszkpdsz, hogy nincs neked. Pl. 1970-ben senki se panaszkodott, hogy nincs molbilja.

Lám, te se panaszkodsz, hogy kénytelen vagy ZIREP nélkül élni, azt se tudod mi az, pedig 2100-ban a legszegényebbnek is lesz.

Mindig a relatív helyzet a gond.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.04.12. 09:10:22

@Boldeone2:

Ezzel én is sokat foglalkoztam.

Ez a 70-es években indult nyugaton, amikor az ottani baloldal teljesen feladta magát.

A 60-as években egy átlag francia gyárban 90 % volt a szocialista és kommunista tag, ma ugyanott 90 % Le Penre szavaz.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.04.12. 09:14:22

@Boldeone2:

"A szociális demokrácia többè- kevèsbè megoldást talált"

Ez megbukott csúnyán.

Egyrészt az alap az volt, hogy a szocdemek részt kapnak a rabolt pénzből.
Másrészt ez a pénz kezdett fogyni.

Mára mindenki látja: a liberális rend lebontása nélkül nincs megoldás.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.04.12. 10:15:33

@Boldeone2:

A tudomány fejlődött.

A liberalizmus terjedése pedig növelte a szegénységet.

Boldeone2 2022.04.12. 11:10:15

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: A " szociális vagy liberális demokrácia " egy rendszer , ami nem bukott meg Nyugat- Európában
Ott a keresztènydemokrácia is betagozódott ebbe, ahogy többi mèrsèkelten jobbos párt.
A baloldal helyett jött a szèlsőjobb populizmus : nagyjából mindkettő a globalizáció veszteseit szólítja meg, a melósokat , a vidèkieket, a kevèsbè jómódú ès gazdagokat
Minèl gazdagabb vagy , jellemzően annál liberálisabb ès globalistább vagy

Afrika pèldája is mutatja, azok fejlődnek a legjobban - ahol többè- kevèsbè demokratikus a rendszer , liberálisabb a társadalom èpül , lsd: Ghána, Botswana , Namíbia .

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.04.12. 12:17:02

@midnightcoder2: a növénynemesítést a régi Egyiptomban biztosan, de már nagy valószínűséggel Sumerben is ismerték. Növényvédő szerek dettó, a rézgálic meg a többi évszázadok óta ismert, nem tanulságmentes elolvasni a filloxérajárvány történetét. Portugál vető- és cséplőgép a 19. századból:
app.emaze.com/@AOIRZCOWR#17
Kis hazánkban sem volt semmilyen forradalom, a szocializmus rombolta le válogatás nélkül az összes őstermelői bázist (1940-ben 3 millió ember élt tanyán, tíz évvel később gyakorlatilag senki), Tokaj is csak azért úszta meg állítólag, mert Vorosilov nagyon szerette a határátlépő után megszopikálni a friss butykost.
Most zajlik forradalom, illetve ebből a kontextusból nézve ellenforradalom, megyünk a közép- és a nagyobb birtokok irányába, ahol majd a minőségi termelésen lesz a hangsúly. A kézműves forradalom pontosan erről szól, nemcsak a sörről.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.04.12. 12:25:24

@Boldeone2:

Nyugaton most bukik. S mind a baloldalt, mind a jobbot váltja a populizmus.

midnightcoder2 2022.04.12. 18:50:24

@Deak Tamas: Igazából tudományos alapon a nemesítés Darwin után tudott elindulni. És igen, a mezőgazdasági gépek a 19. század végén kezdtek el megjelenni, és a 20. század közepétől terjedtek el tömegesen. Ehhez kellett a II világháború is, előtte azért ezen a tájon legalábbis a robbanómotor elég ritka madár volt, pár cséplőgép volt, de az hogy traktorral szántsanak, vagy pláne a kombájnok csak a szocializmusban terjedtek el. A TSZ-ek alapításakor a ló volt a legjellemzőbb mezőgazdasági "erőgép". De gyerekként még én is láttam lóval szántó parasztot a háztájiban, és én is vezettem lovaskocsit. Meg kaszáltam kézzel, sőt még fenni is tudtam a kaszát. A rézgálic, meg a mai mezőgazdaságban használt vegyszerek, műtrágyák elég nagy kettő.

midnightcoder2 2022.04.12. 18:51:29

@Boldeone2: Vagy inkább ott tudott demokrácia lenni, ahol eleve nagyobb volt a jólét.

Gery87 2022.04.12. 22:23:37

@Boldeone2:

A kapitalizmust is emberek csinálják és a logikájából nem is következhet más mint ami most van, mivel önmagát generálja, aki kimarad a korlátlan vagyon és profit felhalmozásból az kiesik, ennyi az egész.....ezért gerjed.....viszont ha ez marad így, akkor végünk.

Gery87 2022.04.12. 22:25:37

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Ha a milliárdosok valóban visszaforgatnának és valóban az innováció motorjai lennének, akkor nem lennének milliárdosok, ennyi az egész, ezért hazugság úgy ahogy van és átbaszás.

Gery87 2022.04.12. 22:27:01

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Ezt a sudribunkó nincstelen a környezetét tönkretevő érteget ugyanúgy fel kell számolni (szellemielg, nem fizikailag) mint a tőkés burzsuj szemetet.

Gery87 2022.04.12. 22:31:34

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Annyi az egész hogy ma nem a szociális baloldal (mert nincs iylen) kínál kollektív értékeket és összefogást az elttel meg az egyedül nem megoldható problémákkal szemben hanem a jobboldal.
A "progresszív" oldal meg "úri hóbort", mert valójában nem valós vagy marginális problémákra ad főleg "választ" tehát értelmezni úgy lehet ahogy akarod, így "veszteni" elbukni sem lehet és az eredmények, célok sem világosak.

A zöld célok pedig "üresek" láthatóan senki nem veszi komolyan őket fent, aki igen, az meg lent egy szűk réteg, de megint csak úri hobbi...a tömeg azt látja: megint nekem kell fizetnem azért mert ezek ott fenn egy cent profitot sem hajlandóak megfizetni zsebből.
Ez viszont már sajnálatos.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.04.13. 09:01:14

@Gery87:

S minden rendszerkritikus baloldali erőt szinte azonnal eléri a végzet: benyelődik a rendszerbe.

Ez lett pl. Spanyolországban a Podemosszal.

De ez lett a magyar LMP-vel is.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása