magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

A leggyakoribb ballib érvelési hiba

A leggyakoribb és egyben legviccesebb ballib érvelési hiba az argumentum ad perfectionem sajátos verziója.

A két oldal Magyarországon egyformán jobboldali (azaz kapitalizmus-párti), az eltérés az, hogy a "baloldal" a globális tőke mellett kardoskodik, a "jobboldal" meg a hazai tőke mellett. (Persze van más eltérés is, de most csak ezt vegyük, mert ez releváns mondandóm szemszögéből.)

Erre szokott jönni a "baloldali" érv: dehát a Fidesz nem üldözte el a nyugati cégeket, azaz "neoliberális"! Most abba ne menjünk bele, hogy maga a "neoliberális" szó egy semmit se jelentő marhaság, mivel neoliberalizmus nem létezik.

Az argumentum ad perfectionem érvelési hiba lényege: amikor valaki azzal “cáfol” valamit, hogy az nem hoz tökéletes eredményt. Példák: “Semmi értelme tiltani a drogokat, úgysem tudjuk sosem teljesen megszüntetni a drogkereskedelmet és droghasználatot.” vagy “Nincs értelme a kereszténységnek, úgysem tudja senki teljes mértékben követni Jézus példáját.”.

Itt pontosan ugyanez van: az ellenfélen a tökéletességet számon kérni, míg magunkra ugyanezt nem alkalmazni. Eleve a Fidesz sose mondta, hogy semmilyen idegen tőke nem kell, másrészt képtelenség is lenne minden idegen tőkét kizárni.

A hangsúly a két gazdasági liberalizmus között nem a dupla vagy semmi, hanem a hangsúly. Hiszen a "baloldal" se mondja azt, hogy csak idegen tőke kell.

Ami pedig a tőke erkölcsiségét illeti, ez értelmetlen próbálkozás. Jó tőke természetesen nem létezik és nem is létezhet, itt eleve a nagyobb és kisebb rossz esetei vannak csak. Az idegen tőke azért rosszabb, mert idegen érdekeket képvisel, s a haszonból sokkal kevesebb jut el az emberekhez. Ennyi az egész, ennél semmi több.

79 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr5817807189

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jumbóka · http://lepcsohazonkivul.blog.hu/ 2022.04.15. 16:37:47

Erre a bekezdésre reagálva: "A két oldal Magyarországon egyformán jobboldali (azaz kapitalizmus-párti), az eltérés az, hogy a "baloldal" a globális tőke mellett kardoskodik, a "jobboldal" meg a hazai tőke mellett."

Az ismerősösöm: egyáltalán nem mindegy, hogy ki lopja el az adófizetők pénzét. Ne a külföldiek vigyék ki, még mindig jobb, ha a Lölőnél marad itthon...

Persze lehet, hogy ezt is rosszul értettem...

GyMasa 2022.04.15. 18:15:13

a.te.ervelesi.hibad.hu/
Kiváló lap...
Örömteli látni, ahogy szinte mindegyik hibát elkövetik a liberális "vitatkozók"

tűz fal 2022.04.15. 20:30:29

@GyMasa:
Telitalálat, szinte mintha kézikönyvként használnák, hogy ötleteket merítsenek.

Gery87 2022.04.15. 22:12:14

@Jumbóka:

Ez mondjuk egy marha gyenge érvelés a kormány mellett ha már érveknél és érveléseknél tartunk!
Mitől lesz nekünk jobb bármi ha egy hazai oligarcha, stróman, geci...lopja el a pénzünket?
Emlékeztetnék rá mindenkit hogy az is MAGÁNVAGYONNÁ válik ugyanúgy mint a multinál, ez is offshore számlákon pihen meg, tehát még adó sem folyik be tőle!
Ennyit erről.
Nem "nemzeti tőkésosztály" épül üzenem a sok szerencsétlennek, csak egy bűnöző csoport lopja szarrá magát éppen!

A munkavállalói körülmények, fizetések a hazai munkaadóknál rosszabbak voltak mint a multiknál! Ez tény, ezt el kell ismerni.

Ezekkel sem járunk jobban.....annyi hogy nekik nem rabszolgák hanem jobbágyok vagyunk és ha tehetnék röghöz is kötnének. A baj a kapitalizmussal van....ha nincs "neoliberalizmus" akkor nincs a nyugati világban "nemzeti tőke" sem ez egy hazugság, naív önbecsapás, csak tőke és tőkés érdek van, teljesen mindegy hogy a nemzetisége micsoda, nem számít. A lényeg, kié a tulajdon a többi csak duma....maszatolás! Ugyanannak a dolognak a két megközelítése....és rohadtul egyik sem rólunk - "kisemberekről"dolgozókról - szól, hanem ellenünk! Az hogy összekapnak időnként, csak cirkusz....hatalmi "belharc", de nem rendszerdöntő jellegű.

De visszatérve:
Semmi érdemleges nem épült a városban ahol élek, ez akkor is így volt amikor az itt lévő sok külföldi multi gyár adójából nem csináltak semmit a köz javára...akkor is fidesz volt itt....és ez így van most is 12 év kétharmad óta....egy rohadt újra aszfaltozást nem tudtak összehozni. Dolgoztam magyar és külföldi vállalkozóknál és igencsak kitömött fidesz közeli cégnél is.

Semmi érdemi változást nem látok, ami Feri alatt és előtt nem működött az most sem, ami akkor probléma volt az ma is az.
Egy valami tényleg nincs és nagyon uncsi volt: nácizás.
Helyette van Sorosozás, remek.

kunzoo 2022.04.15. 22:35:09

@Gery87:
Igen, ez takargatás. Hiszen ÚGYIS ELLOPJÁK. Akkor meg már a mieink lopják el...miközben nem az az alapállás hogy úgyis ellopják.
Az hogy valamin valakinek haszna van, az nem lopás. Ez csak Birca agyában van így. Ebből a hibás alapból indul ki a többi hibás gondolat.

Rodney_2 2022.04.16. 00:53:58

@Gery87: Hol élsz, te szerencstlen?? Rengeteg település (biztosan nem mindegyik) nagyon sokat fejlődött az elmúlt 12 évben, nem mindenhol egy zsák krumpliért szavaztak a fideszre, hanem mert látványos volt a fejlődés.

Rodney_2 2022.04.16. 00:54:37

@Gery87: Hol élsz, te szerencsétlen?? Rengeteg település (biztosan nem mindegyik) nagyon sokat fejlődött az elmúlt 12 évben, nem mindenhol egy zsák krumpliért szavaztak a fideszre, hanem mert látványos volt a fejlődés.

Gery87 2022.04.16. 02:55:51

@Rodney_2:

Nem állítottam hogy nem volt fejlődés sehol! nyilván van ahol annyira rossz volt a helyzet hogy bármi fejlődést hozott. Nyilván voltak eleve jobb helyzetben lévő települések ahol épült, szépült sok minden. Na de az én telepüésem eleve nem rossz helyzetben volt és mégsem volt látványos sem érdemi fejlődés sőt munkahelyek szűntek meg. És nem egyedi eset.
Tápiószecskáát meg Biharbasznádot könnyű lekezelni mert fillérekből már jobb lesz....de én egy járási központról beszélek ahol 30 éve nem aszfaltoztak utcát pl.!
És nem egy eldugott zsákfalu Borsodban, hanem egy regionális központ az ország 3 legjobb helyzetben lévő megyéjében!

Gery87 2022.04.16. 03:03:09

@kunzoo:

igen, ez egy gyakori érv hogy korrupció mindenhol van és idővel csökken ahogy jön a jólét...
DE! Nem jön semmiféle jólét itt, pláne ebből nem lesz az.
És az hogy irdatlan korrupcióval feltőkésítünk magyar, helyi cégeket, embereket se nem fog csökken a korrupció, sőt a lényegévé válik a rendszernek...se nem lesz belőle fejlődés idővel.
Nincs olyan szabály meg logika hogy a korrupcióval feltőkésített, vagyonos hazai cégvilág itthon idővel csökkenő korrupciót teremt és megszüli a helyi nemzeti tőkés osztályt ami majd magyar érdekeket és jobb munkahelyeket termet. ez marhaság.
Az a gondolatmenet hogy most gátlástalanul korruptak vagyunk, és majd átmegyünk jófiúba és a kisembernek is jó lesz általa, egy ökörség.
Soha annyi kedvezményt nem adott még magyar kormány a külföldi multiknak mint a NER!
Teljesen hiteltelen a nemzeti tőke pártolója oldalán!

vergyula 2022.04.16. 09:26:56

@Gery87: Tegyük hozzá, hogy a haverok sokszor túlárazott ajánlatokkal nyerik meg a közbeszerzéseket, tehát a "nemzeti tőkésosztály építése" nemhogy semmiféle előnnyel nem jár, hanem még többe is kerül.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.04.16. 10:10:42

@vergyula: Medgyessy Péter azzal állította az öntökönlövésre használt gépkarabélyát egyes lövésről sorozatra, amikor ellátogatván az árvízpusztította beregi falvakba, azt bírta mondani a megrökönyödött embereknek, akiknek az élete munkáját vitte el a víz pár nappal azelőtt, hogy szép, szép ez az újjáépítés, meg a házak, meg minden - dehát túl drága volt.
Vannak dolgok ahol nem az számít, hogy többe kerül-e vagy sem.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.04.16. 10:25:39

@vergyula:

Hiába kerül többe.

Neked mi a jobb, ha a szomszédod ebédel 3000 Ft-ért vagy ha te 5000-ért? Utóbbi esetben azt mondod, nem baj, hogy éhes maradtam, de legalább a szomszéd olcsóbban ebédelt?

vergyula 2022.04.16. 11:42:41

@Deak Tamas: Egyetértek, de nem látom a hozzáadott értéket, amiért többe kerül.

vergyula 2022.04.16. 11:46:22

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Sántít a példa.
Inkább nézzük úgy, hogy melyik szomszéd ebédjét fizessem, a drágán vagy az olcsón evőjét?
Lehet olyan eset, hogy a drága a jó megoldás, csak meg kéne indokolni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.04.16. 16:17:46

@vergyula:

Az idegen tőke dominanciéja MINDIG rossz. Ha nem így lenne, ma Afrika lenna a leggazdagabb vidék.

Orbánék pozitívuma: csökkentik ezt a dominanciáját. S még most se érték el a célt. A szolgáltatási szektorokban ma mér magyar dominancia van. Viszont a termelő szektorokban ma is durva idegen dominancia van. Ha ezen nem változtat Orbán, baja lesz.

kunzoo 2022.04.17. 10:39:41

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
A tőke az tőke. Nincs rajta kokárda. Lám, a vej is kiköltözött spanyolba, szállodázni. A masik eszéki focicsapatot vesz. Egyáltalán nem igaz hogy a hazai tőke itthon fektet be. Ott fektet be, ahol haszon van. Ha itthon, akkor itthon. Ha külföldön, akkor ott.

kunzoo 2022.04.17. 11:19:28

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
Ezt a mindenkori adószabályok döntik el. Semmi köze hozzá a tőkés nemzetiségének.

kunzoo 2022.04.17. 11:27:20

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
Hát dehogyisnem. Társasági adó. Ugy hívják. Azt meg nem lehet előírni senkinek, hogy az adózott jövedelmét hol költi el. Az alkalmazott is lemegy a horvát tengerpartra, kiviszi a munkája hasznát az országból. A külföldi turista meg idehozza. Ez van a cégekkel is. A MOL is terjeszkedik külföldön, mondhatnánk hogy kivitte az itteni hasznot külföldre.
Az meg utópia hogy majd lesz magyar fejlesztésű Audi vagy Mercedes. Vagy Lepoard tank.

2022.04.17. 13:02:42

@kunzoo:
amíg van forint addig a pénzen van "kokárda".

2010 áprilisában a választások utáni reggel mondta egy fideszes ismerősöm azt, hogy ide figyelj. most nálunk lesz a bankjegynyomda, a kassza kulcsa és még az unió is idedob egy pénzezsákot, és mi nem ugrunk el előle. az eurót átváltjuk forintra. addig lesz fidesz, amíg van forint. a forint a fidesz. a fidesz a forint.

2022.04.17. 13:07:49

@kunzoo:
hogyne lehetne korlátozni, a pénzét ki hol költi el. ezt hívják úgy, hogy vám. és lehet mondani, hogy annak semmi értelme. 10-20-30% vámot kivetni semmi értelme. vagy van értelme, vagy nincs.

kunzoo 2022.04.17. 14:24:37

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
Ez akkor igaz a nemzeti tőkére is. Az lehetetlen hogy az adózott haszon fölött az állam rendelkezzen. Nincs nagyobb ráhatása a hazai szereplőkre.

2022.04.17. 15:17:40

@kunzoo:
van az A államban adózott nyereség. és abból B állam is hasznot kíván húzni. szerinted ilyet nem lehet. ezt nevezik úgy, hogy VÁM.

2022.04.17. 15:24:31

@kunzoo:
például jóska kiviszi (átutalja) a pénzét A számláról B számlára. és a bank azt mondja, hogy ezért cserébe pénzt kér. ADÓZOTT NYERESÉG. nem kérhet pénzt. dehogy nem. ugyanígy az állam pénzt kérhet azért is, mert valaki behozza az áruját, vagy kiviszi a pénzét. annyit kér, amennyit akar. illetve amennyit engednek neki. a többi állam és a piac többi szereplője.

kunzoo 2022.04.17. 15:29:26

@cvsvrs:
Nem erről beszéltem. Hanem arról hogy a tulajdonos saját döntése hogy mit csinál az ADÓZOTT nyereséggel. Miután adózott, oda utalja ahová jónak látja. Ebben semmi eltéres nincs a magyar vagy a külföldi tőkés között. Hamis az a narratíva hogy a külföldi kiviszi a magyar itt tartja. A külföldi is visszaforgathatja itt, a magyar is elutalhatja egy Svájci számlára.

kunzoo 2022.04.17. 15:31:03

@cvsvrs:
EU szinten felejtős a vám

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.04.17. 15:47:51

@kunzoo:

A nemzeti tőke egyszerűen érdekeltebb az ország sorsában.

2022.04.17. 15:50:57

@kunzoo:
az eu vámokkal védi magát. és ebből következően a német gazdaság ugyan globálisan nem versenyképes. de mit számít az, mert az eu megvédi. és az európai unión belül a német gazdaság viszonylag erősebb. a többi meg ugye süllyed elfelé. franciaország és az egyesült királyság vásárlóerőparitáson számolva éppen, hogy eléri az eu átlagot. spanyolország, portugália, olaszország az átlag alatt. görögország törökország után következik a világbank adatai szerint.

a görög vezethessék vissza az euro mellé a drachmát, teremthessenek pénzt, szedhessenek vámot, stb. lehet, hogy azzal még rosszabb lesz. mert még többen mennek a vámszabad ciprusra vagy idegenforgalmi adót csökkentő mallorcára vagy azt teljes egészében felszámoló burgaszba. lehetőségük van ezt maguknak kialakítani.

legyen szabályozási verseny akár városállami keretek között. ez a klasszikus liberalizmus. vagy lehet azt is mondani, hogy ne legyen. hanem legyen egységes piac. ez a neoliberalizmus.

a neoliberalizmus befuccsolt európában. esetleg a klasszikus liberalizmust kellene visszavezetni. csak erre azt mondják, hogy a sokféle szabályozás nem kedvez a külföldi befektetőknek. ki mondta, hogy elsődlegesen a külföldi befektetőknek kellene kedvezni.

2022.04.17. 15:54:57

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
a tiszántúl az eon-nak fizette a villanyszámlát. és most lölőnek fizeti. a tiszántúlon a többség a fideszre szavaz.

de nem azért, mert a tiszántúlon annyira bíznak a nemzeti nagytőkésekben. közte lölőben. azért jobb ha az övé, mert tőle el lehet venni az áramszolgáltatót adott esetben. az eon-tól nem lehet. elsősorban ezért pártolják lölőt. a fidesz szavazói is.

kunzoo 2022.04.17. 15:55:49

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
Miért? Pont a Bige baszogatása mutatja meg hogy bizonytalansági tényező. Vagy Bige nem nemzeti tőkés? Csak a Mészáros? Vagy összekeverted a dolgokat és te a nemzeti tőkésen valami mást értesz?
Gondolom nemzeti elkötelezettségből mentek spanyolba is egyesek. Vagy az a vagyonkivitel nem zavar?

kunzoo 2022.04.17. 15:58:56

@cvsvrs:
Na megnéznék egy görög arcot amikor közlik vele hogy az euroját lesz szíves drachmára váltani. Az is csak addig a percig kuruckodna.

kunzoo 2022.04.17. 16:06:07

@cvsvrs:
Az aztán nem a fejlődés alapja hogy valamit fölépítesz aztán jön lölö 2.0 és elveszik tőle az egészet. Ahol ez benne van a pakliban, a lerablás a követendő üzleti gyakorlat. Mint amikor a szultán földet adott a szpáhiknak. A szpáhik tudták hogy bármikor elveheti tőle, emiatt beruházni hülyeség.
Valahol ez is lehetett az oka hogy a híres buszgyártásunk évtizedei alatt egyetlen motort sem sikerült kifejleszteni. Végig licensz alapján gyártottuk a motorokat. Komoly tecnológiát igénylő terméknél az járhatatlan hogy te beleölsz százmilliókat, aztán majd csak úgy elvehetik.

2022.04.17. 16:10:51

@kunzoo:
bige elvtárs nem nemzeti, hanem "vörösbáró". a neoliberális oszkó péter azonban ner kompatiblissé vált. a kéktúra útvonalát módosítják, mert ő ott vett olcsó telket, ahol túráznak. az állam ne avatkozzon be oszkó péter szerint. kivéve, amikor az ő telke mellett túráznának ő pedig lubickolna. túrázzanak odébb. felügyei az úszó vb-t. olyan nagy a szakértelme.

személyzeti politika van. na most lehet mondani, hogy az senkinek se kedvezzen. hanem legyen szabad verseny az ágazaton belül és az ágazatok között is.

és ne legyen megcímkézve a pénz. legyen egy GLOBAL nevű pénznem. amira az usa azt mondja, hogy legyen. az usa dollár. mibe akarsz kereskedeni. rubel-ben? az nem lehet demokratikus. jó, hogy nem már kínai népi pénzben. az a diktatúra. mondja a dollárdiplomácia.

GyMasa 2022.04.18. 04:32:41

@Gery87:
"Mitől lesz nekünk jobb bármi ha egy hazai oligarcha, stróman, geci...lopja el a pénzünket?"ű
Két okból:
- Az ellopott pénz nagyrészt itthon marad
- AZ ellopás "felára" kb egyenesen arányos az EUR/HUF árfolyammal (Azaz: Ha a Strabag "lopja" el a pénzt, kkor EUR-ban kell a "milliókat" számolni, míg Lölö esetén elég csak HUF-ban...

GyMasa 2022.04.18. 04:33:45

@Rodney_2:
Nem, ők a "való világ szemetje"!

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.04.18. 08:07:49

@vergyula: már itt közben leírták a többiek, nem írnám le mégegyszer.

Gery87 2022.04.19. 00:29:12

@GyMasa:

"- Az ellopott pénz nagyrészt itthon marad"

Vagy megy a svájci számlára, offshore bankokba....szép kis magánvagyon lesz, amiből te egy fillért nem látsz viszont soha a büdös életbe!
Az orosz vagy ukrán oligarcha vagyon is vagy külföldön figyel vagy hazai cégekben....mit láttak ebből az orosz ukrán kisemberek? Semmit.

"- AZ ellopás "felára" kb egyenesen arányos az EUR/HUF árfolyammal (Azaz: Ha a Strabag "lopja" el a pénzt, kkor EUR-ban kell a "milliókat" számolni, míg Lölö esetén elég csak HUF-ban... "

Nincs már az forintban hidd el.
Továbbra se értem minek kéne örülni hogy egy magyar tőkés kezében van a vagyon?
Ha állami lenne az megint más....de nem államosítanak, hanem lopnak, magánosítanak a saját embereik számára.
12 éve van fidesz, menj már végig Felcsúton...hol van Lölő pénze?
30 éve van az én városomban fidesz, 12 éve NER semmi nem látszik belőle...30 év alatt egyszer volt aszfaltozva...a füvet se nyírják a közteresek....nyírjam én, saját pénzből....de ha odarakok valamit megbasznak mert közterület....az az egész ország.

chrisred 2022.04.19. 11:04:10

"Ami pedig a tőke erkölcsiségét illeti, ez értelmetlen próbálkozás. Jó tőke természetesen nem létezik és nem is létezhet..."

Attól a felismerésről, hogy a tőkének nincs erkölcsisége, már csupán egy lépés eljutni oda, hogy nemzetisége sincsen. A tőke individuális jelenség, értelmetlen közösségekre jellemző fogalmakkal társítani.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.04.19. 11:05:47

@chrisred:

Nem mindegy, hogy lopásból kinek jut: nekünk vagy másoknak.

chrisred 2022.04.19. 11:16:45

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Igen, ez különbözteti meg a bűnözőket a tisztességes emberektől.

vergyula 2022.04.20. 06:49:28

@Deak Tamas: Hát, én olyan igazi választ nem láttam a kérdésre. Összefoglalva: miért jobb, ha egy állami beruházás azért drágul, hogy a profitja egy magyar ember magánvagyonát gyarapítsa, s ne egy külföldiét? A Birca-féle "nekünk vs. nekik" érvelés téves. Nincs "nekünk" ebben az esetben. A vállalkozó vagyona növekszik, nem a miénk. Az állam pedig több pénzt költ. Nem az lenne az érdekünk, hogy inkább az ország pénzére vigyázzunk?
És itt eszembe jut a Mátrai-erőmű állami kézbe kerülésének kalandos folyamata...

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.04.20. 08:12:51

@vergyula:

Van éllami és van nemzeti vagyon, s az utóbbi fontosabb, nem?

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.04.20. 08:16:18

@vergyula: persze, hogy téves a "nekünk vs. nekik", hiszen mostanában bármelyik külfödl milliárdos bevásárolhatja magá ttöbbségi tulajdonra mondjuk az Air France-ba, a GDF Suez-be (az Alstomot ne tessék mondani, a francia ügyészség már nyomoz ugyanis). Ja nem.
A gery-féle faszfejek ugyan ugrani fognak erre a válaszra, de a sok okból a legfontosabb az, amit crvsv meg többen is írtak régebben: ezekkel a vállalatokkal a regionális vezető szerep elérése, ami amúgy földrajzi kényszer is, remélhetőleg nem kell magyaráznom miért.
Nagyon is jó, ha több OTP fiókot látok Nagyváradon, Munkácson, Komáromban meg Temesváron.

chrisred 2022.04.20. 08:43:22

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: A nemzeti vagyon a magyar jogrend szerint az állam és a helyi önkormányzatok tulajdonában álló vagyon.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.04.20. 09:15:18

@Deak Tamas:

A baj ezzel az aránytalanság.

A magyar tőke külföldi tulajdona a tizede sincs a külföldi tőke mo-i tulajdonának.

chrisred 2022.04.20. 09:18:21

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Nem, lásd a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény.

vergyula 2022.04.20. 09:22:55

@Deak Tamas: Ez így akár rendben is lehet. Az OTP jó példa, meg mondjuk a MOL. Persze az még mindig ködös egy kicsit, hogy ami jó az OTP-nek, meg a MOL-nak, az miért jó pl. nekem. Talán az állami tulajdon miatt, amiből gazdagodhat a kincstár? Ha ez így működik, akkor elfogadom.
De attól tartok, sok esetben ez egyszerűen nem igaz.

vergyula 2022.04.20. 09:28:20

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: De miért jó nekünk, hogy a Mátrai-erőmű esetében egy rakás kö(s)zpénz az államtól magánzsebbe vándorolt?

chrisred 2022.04.20. 09:35:24

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Nem, itt egy fogalomról beszélünk, amit egy törvény körülír.

vergyula 2022.04.20. 09:39:44

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: ML megvette X-ért, kivett belőle rakás pénzt, aztán X-nél jóval drágábban továbbadta az államnak. Esetleg rögtön megvehette volna az állam X-ért.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.04.20. 09:46:18

@vergyula:

A konkrét esetet nem tudom megítélni.

A lényeg: nem igazak a ballib axiómák, hogy:
- mindegy kié a tulajdon,
- sőt, jobb az idegen, mert tőkerősebb és jobban ért hozzá,
- az állam egyetlen dolga az adóztatás.

Az egész 1990-es rendszerváltó konszenzus a fentieken alapult, s már csak a hülye nem látka, hogy ez fatális tévedés volt.

chrisred 2022.04.20. 09:53:37

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Persze, ezt mindenre lehet mondani, akár a Btk-ra is.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.04.20. 10:33:42

@vergyula: jó neked, hogy adót fizetsz? Nem. Jó lenne neked hogy nincs kötelező sorkatonai szolgálat? Nagyon is csak épp most olyan napokat élünk, hogy nagyon rossz lehet, hogy neked igen jó amúgy.
A "nekem jó" típusú felfogás kizárólagossága nem működőképes, jegyzem meg, sokan kutatják a turáni átok mibenlétét, na ez pontosan a magyarázat, csak még "a szomszéd tehene is dögöljön meg" az extra bónusz benne.
Nem véletlen hogy a kis közösségekből álló láncolatok (USA, Kína, Brazília, India) a legsikeresebbek.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.04.20. 10:36:01

@vergyula: ez a PPP modellnek tűnik, amit annó az SZDSZ igencsak preferált, a mostani BKK vezér emlékezetes pénzügy- meg igazságügyminisztersége alatt.

chrisred 2022.04.20. 10:37:35

@Deak Tamas: Kína mint kis közösségekből álló láncolat? Amúgy Brazília és India sikereit nem nagyon látom magam előtt.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.04.20. 10:38:53

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: inkább csak 1994-95-től. A harc pont azért zajlott hosszú évekig, hogy a ma már egyértelműen sikeresebbnek minősíthető cseh és lengyel privatizációs modellel ellentétben (ahol minél több embert, jellemzően a munkavállalókat is felelős tulajdonosokká akarták tenni, sokakat tettek is) ez a koncepció diadalmaskodjon.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.04.20. 10:42:04

@chrisred: Kína az ország méretéhez képest ugyanolyan kis közösségek láncolata mint az USA. BRIC mint fogalom látszik előtted?

globalpeoservices.com/top-15-countries-by-gdp-in-2022/

chrisred 2022.04.20. 10:49:05

@Deak Tamas: Nem, Kína egy központi politikai szervezet által irányított monstrum, az egyéni és a helyi közösségi jogok és érdekek figyelembevétele nélkül. Az utóbbi példa Hongkong, ahol még azokat a helyi jogokat is visszavonták, amit korábban írásban biztosítottak nekik.

A BRIC mint fogalom és szervezet természetesen ismert, de nem tudom, hogy mitől jelentené ez automatikusan a sikerességet. Mondjuk összehasonlítva a tényleg helyi közösséget jelentő (mondjuk erősen öntörvényű) Szingapúrral.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.04.20. 10:56:19

@chrisred: ettől függetlenül a monstrum alapvetően egy, az ország méreteihez képest kisközösséges (Sanghaj, Kanton, Peking) láncolatot irányít, és éppen azért teheti, mert ez - nem most, évszázadok alatt - olyan mentalitást alakított ki, ami ezt elfogadja. Ugyanilyen monstrum az USA is.

chrisred 2022.04.20. 11:09:14

@Deak Tamas: Az USA szövetségi kormányának vezetőjét és a szövetségi törvényhozást a helyi kisközösségek polgárai választják meg. Ha nem teszik nekik, akkor elzavarják. Kínában meg pont fordítva van, a helyi közösségek tagjai kötelesek igazodni ahhoz, amit a központi vezetés elvár tőlük.

vergyula 2022.04.20. 11:17:41

@Deak Tamas: A "nekem" itt úgy értendő, hogy az embereknek, a népnek stb.

vergyula 2022.04.20. 11:20:42

@Deak Tamas: Ha a "public-private partnership"-re gondolsz, akkor szerintem sántít.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.04.20. 11:46:05

@vergyula: az ott valami olyasmi volt, hogy kvázilízinggel az állam visszabérli az eladott cuccot mialatt a magánbefeketető minőséget fejleszt, dolgozói jólétezik, hihetetlen fantasztikumokat csinál, majd a végén az övé lesz százszázalékban az egész cucc.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása