A mormonok egyik kedvenc ellensége a katolicizmus, mégis szinte teljesen átvették a katolikus hierarchiát, csak azt a katolikus gyakorlatnál is keményebbre csinálták.
A radikális protestánsok, az újprotestánsok, s a marginális vallások jellemzője a guruság. (Azért írtam így, mert egy radikális protestáns vagy egy újprotestáns nagyon felháborodna, ha valaki a mormonokat hozzá sorolná.)
A gurura nagy szükség van, hiszen nélküle az egész szervezet szétesne. Ugyanis az ilyen felekezetek jellemző sztorija:
- valaki rádöbben, hogy Jézus tanítását meghamisították,
- aztán ő maga kijelenti mi az igazi jézusi tanítás (jó esetben erre rájön a Biblia olvasása közben, rosszabb esetben megjelenik neki személyesen Jézus),
- megtörténik tehát az igazi kereszténység visszállítása, jellemzően az alapító saját kora kívánalmaihoz igazítja az igazi kereszténységet, figyelemmel kora tudományos konszenzusára is.
- telnek-múlnak az évek, lassan kiderül: a tények egyre inkább ellentmondanak az "igazi" kereszténységnek, mind a tudományos eredmények, mind a társadalmi viszonyok.
Ilyenkor persze vannak megoldások:
- lassan kihalni, ez a jellemző eredmény,
- ragaszkodni ahhoz, hogy minden ellentmondó adat hülyeség, s zárt, de büszke szektaként működni ezentúl: lásd az amishek módszere ez, nem is kis sikerrel, máig él az USA-ban kb. negyedmillió amish, s a közösség nincs kihalóban,
- összeesküvéselméletekkel magyarázni minden ellentmondást: a jehovisták maximálisan sikeresek ebben, pl. a kedvencem, hogy azért vannak többmillió éves geológiai és antropológiai leletek a tudomány szerint (pedig ilyenek nem lehetnek, hiszen a világ 6000 éves), mert a Sátán csinálta ezeket a hamis leleteket, az igaz hívők megzavarása céljából - a jehovisták ma kb. 10 millióan vannak világszerte, szóval ez nagyon is működik,
- magyarázgatni, hogy az "igen" szó "nem" alakban értelmezendő, a fekete meg fehér - ez szokott a legkevésbé működni - ez a progresszív keresztények kedvenc megoldás, lásd az "a homoszexualitás bűn" valójában azt jelenti "nem szabad gyűlölni a homokosokat".
A legbiztosabb megoldás kézenfekvő: ha egyszer az alapító képes volt megállapítani az igaz tanítást, miért ne hagyományozta volna át e képességét a jövőre is? Bizonyára a visszaállított igaz kereszténység vezetője is hasonló képességekkel rendelkezik! Akkor viszont semmi gond, hiszen a mindenkori vezető majd képes lesz mindig utat mutatni, megmondani mi az éppen igaz tanítás!
Szerintem a XIX. századi katolicizmus is így gondolkodhatott, amikor kitalálta a római pápa tévedhetetlenségét. Persze a katolikus vezetés azért érezte, ennek nagyon guruszaga van, így bekorlátozta a római pápa tévedhetetlenségét: csak hit és erkölcs ügyében, s csak ha a római pápa kifejezetten hivatkozik a tévedhetetlenségére.
Hozzá kell tenni: a katolikusok is mindig érezték, ez a tévedhetetlenség "bűzlik", így 1870-es bevezetése óta összesen 1 azaz egy alkalommal éltek vele, 1950-ben, akkor is egy teljesen elvont teológiai kérdés ügyében, melynek nincs közvetlen kapcsolata a hétköznapi élettel.
Dehát a katolicizmus alapjai erősek, nem is kell folyton frissíteni a tanítást.
Az újalapítású vallások esetében viszont nincs ilyesmi, ott néha pár évtized alatt is elavul minden, szóval kényszer a folyamatos "megújulás".
A mormonizmus a jó példa erre. Mormonizmus alatt a nagy mormon egyházat értve (van még pár kisebb mormon felekezet is).
A mormonok minden elnöke, mindenkori elnöke látnok és próféta, aki Istentől kinyilatkoztatásokat kap.
Az egész prófétaság azonban mára önmaga paródiájává vált. Egyrészt, a mindenkori próféta kiválasztása bürokratikus automatizmusba torkolt. A mormon hit alapítója, Joseph Smith, halála, s azt követő vezetőváltás óta előre lehet tudni ki lesz a következő próféta: mindig a legidősebb - pontosabb a legtöbb ideje a tisztséget betöltő - "apostol".
Iszonyúan bonyolult a mormon hierarchia - egyrészt földrajzi, másrészt központi -, szinte a katolikus szervezetet utánozva, de azt még megtoldva pár szinttel. Nem írnám most le, de a lényeg: a legmagasabb tisztség az apostol, ezekből mindig legalább 13 van, de lehet akár 15 is. Ennek oka a csavaros amerikai észjárás egyébként. Szóval a lényeg: nem minden apostol tagja a Tizenkettők Tanácsának. Maga az egyházelnök is apostol, de ő se tagja, mert ő Jézus modern verziója, s hát Jézus se volt a tizenkettők egyike.
Szóval a mindenkori második leghosszabb idejű apostol lesz az új elnök, s ezzel próféta, a jelenlegi elnök halálakor. Csak akkor nem lesz az, ha előbb hal meg a éppen elnöklőnél.
Az eredmény persze, mint a kései szovjet rendben: félig magatehetetlen, szenilis öregember a mindenkori próféta, aki még a saját nevére se emlékszik tisztán, nemhogy bármiről is prófétálni tudna, ill. valóban prófétai hatalom kell, hogy emlékezzen saját nevére.
Kb. mintha a katolikusoknál az új római pápa mindig a legrégebb óta szolgáló bíboros lenne. Ráadásul a mormonoknál nincs nyugalmazott státusz se.
A másik viszont az, miféle próféta az, aki nem mond semmit közhelyeken kívül, s ha mégis mond valamit, az az éppen meglévő divatnak felel meg? Valahogy furcsa, enyhén szólva.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
2022.08.03. 06:29:02
Az amishok amúgy szektának sem mondhatók. Létezik az a szokás, hogy a fiatal felnőttek lehetőséget kapnak a "világ" megismerésére. Ekkor gyakorlatilag elhagyják a zárt közösséget és néhány hónapra kipróbálják, milyen odakint. Persze szervezetten zajlik mindez, nem cinikus magukra hagyással. Szóval rendszeralternatíva bemutatására is van megoldás, amit a legtöbb nagy egyház csak azért enged, mert gyenge és nincs más választása, a liberalizmus pedig egyenesen akadályozza a rendszeralternatívák megismerését. Úgy tudom, 10% alatti a közösségből ekkor kilépők aránya.
Sokan meg azért vannak, mert a gyereket Isten áldásának tartják és a szoros összetartás és anyagi igénytelenség miatt az anyagi csőd kizárt.
2022.08.03. 06:31:39
Serény Vélemény 2022.08.03. 08:23:49
Károli Gáspár » Pál Apostolnak Timóteushoz írt első levele » 4. fejezet
1. A Lélek pedig nyilván mondja, hogy az utolsó időben némelyek elszakadnak a hittől, hitető lelkekre és gonosz lelkek tanításaira figyelmezvén.
Serény Vélemény 2022.08.03. 08:30:01
Ráadásul ha már igénytelenség, ha választani tudnál igénytelen ikea konyhabútor és mondjuk e között : www.amishwoodworking.com/customkitchen.html
melyiket választanád?
(pulpitusokban és fegyverszekrényekben nagyon menők...)
_Neville 2022.08.03. 10:00:52
_Neville 2022.08.03. 10:03:16
2022.08.03. 10:10:25
Serény Vélemény 2022.08.03. 10:11:42
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.03. 10:23:59
Évek óta stagnálnak. Mo-on semmi esélyük.
A jehovisták sokkal ügyesebben csináljáék.
midnight coder 2022.08.03. 10:29:47
2022.08.03. 10:34:14
még a szocializmusban az anyanyelvi lektor mormon volt. elhívtuk szilveszterezni. a fickó nem ivott alkoholt. viszont ivott kólát jéggel. úgy, hogy a kóla mellett a jeget is benyelte. és erre valaki seggrészegen kezében egy üveg jugoszláv napóleon konyakkal azt üvöltözte: charles, te egy FAKÍR vagy bazdmeg. egy FAKÍR. ebből charles a bazdmeget értette, a fakírt meg. úgy, hogy "fucker". magyaráztuk neki, hogy a fakir nem egy imposztor, hanem egy hindu aszkéta .
aztán jött a rendszerváltás. (mindent el kell adni, mert az állam rossz gazda). és megvették a sportorvosi intézetetabból csináltak templomot. ha majd lesz egy tisztes protestáns polgármester, akkor az akkori összeg eladási jelenértékén visszavásárolja az épületet.
_Neville 2022.08.03. 10:39:37
2022.08.03. 10:46:35
debrecenben is van mormon egyház. a rendszerváltás után eladták a sportorvosi rendelőt. mondván, hogy az viszi a pénzt. azt megvették a mormonok. és abból csináltak templomot. híveik nem nagyon vannak. jehováknak se. vannak "kriályság termeik". régebben az utcán is voltak jehova térítők. a pandémia óta nincsenek.
2022.08.03. 11:06:23
mondjuk furcsának tartom azt, hogy valaki önnön magát akarja feltámasztani. a protestantizmus alapvető jellemzője, hogy a hívő a másik ember feltámadását tapasztalja meg. azt, hogy az elhunyt szerette a lelkében tovább él. vagy közösségben a szellemisége tovább él.
pl. antall józsefet szegényt nagyon sokan utálták errefelé, mert közéleti értelemben egy ostoba ember volt, amit csak lehetett eladott nullárért, de legalább jó szándékú. kábé mint gorbacsov. ezzel együtt a protestánsok azt gondolják, hogy antall emlékét őrizni kell. mégis csak ő a "rendszerváltás" utáni első miniszterelnök. a piaristáknak eszükbe se jut. ők önnön magukat akarják feltámasztani. azok zsidókeresztények. van az én, és hadd támadjak már lécci, lécci, majd egyszer. és ehhez kellenek a papok. és a sok hókuszpókusz. az összes szekta ilyen. zsidókeresztény. és nem protestáns.
2022.08.03. 11:21:02
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6e/Lupus_atya_-_Hegymagas%2C_Szent_Gy%C3%B6rgy_Pince_%281%29.JPG/1280px-Lupus_atya_-_Hegymagas%2C_Szent_Gy%C3%B6rgy_Pince_%281%29.JPG
lupus atya ad egy ostyát és ad szigorúan arany kehelyből. és akkor egy kislány tartja a markát, hogy felvegye az oltáriszentséget, vagy nem tudom micsodát.
valaki aki nem protestáns magyarázza már, hogy ez mitől vezet el az üdvösségig. ha meghalt a nagymamája, vagy a dédije és szerette ezt a kislányt, akkor az emlékét őrizze. és ha majd ő is nagymama lesz, vagy dédi és ő is szereti az unokáit, akkor az ő emlékét megőrzik. szerettei. a rokonai, az ismerősei, a munkatársai, a jó szomszédai. a kivülállók, akik csak látták, hogy kedvesen totyog az utcán, ahogyan a nagymamája, a dédije. és ilyenformán örökkön örökké él. ez az, amit megtapasztalhat. és ezek mellett lehet hívő. hihet nem evilági bölcseletben. mesékben, mesevilágokban, ami mögött ott a teremtő.
szerintem ilyesmi a népvallás. a római katolikusokat is erre a hitre kellene téríteni. és ez a valódi neoprotestanizmus. és nem a mormonok. ők katolikusabbak akarnak lenni a katolikusoknál.
_Neville 2022.08.03. 11:38:26
2022.08.03. 11:41:49
nem ismertem sanyi bácsit, gondolom egy kedves öregúr lehetett a a környéken, nem tudom kicsoda. de akik ismerték és szerették azok azt hiszem, hogy feltámasztották ott a péknél. nem ez a feltámadás?
2022.08.03. 11:49:59
pontosan ismerem. amiről ti regéltek az a zsidókereszténység. és ez is kereszténység. és a népvallás is keresztényi. és az, hogy a hívők sanyi bácsit a nyugdíjas villanyszerelőt feltámasztják a péknél. az is keresztényi. és a piaristáknál való hajbókolás. lupus atyával. az is. mert ők is erről beszélnek, csak ők önnön maguk feltámadásáról álmodoznak. az is lehet.
Serény Vélemény 2022.08.03. 11:50:10
Ez egy jó kérdés! Szerintem viszont nem _ez_ vezet az üdvösségig.
"nem ez a feltámadás?"
Nem, ez nem feltámadás. Ez emlékezés egy vélhetően emberileg jó emberre.
A feltámadás azt jelenti, hogy az emberi test újra egyesül a (saját) szellemével, és ebben a biológiai-emberi testben folytatódik az ember létezése. Azért nagyon fontos tétel a feltámadás, mert mindenki a _testben_ elkövetett cselekedetiről _testben_ fog számot adni. Másképp az ítélet nem lenne igazságos.
2022.08.03. 12:03:57
abból indultuk ki, hogy a kereszténység alapja a zsidó biblia. és amit abból levezettek. ez a zsidókereszténység. és mondhatod, hogy másmilyen kereszténység nincsen.
hogyne lenne. a kereszténység alapja általában a népvallás. a népszokások, a néphagyomány. és abba emelik be a zsidókeresztény hagyományt. a péknél sanyi bácsi a villanyszerelő úgy él, mint ahogyan jézus krisztus is itt él közöttünk. csak a péknél ezt nem szakérti meg egy teológus. a feltámadáshoz feltétlen kell ez a szakértelem. és megtörhetnek egy kenyeret sanyi bácsi emlékére. vagy a kocsmában isznak egy áldomást. sanyi bácsira!
értem, hogy nem hiszenek a szentháromságban, és lehet mondani úgy már kizárt, hogy keresztények legyenek, vagy keresztényiek. a bibliát se olvasták. úgy végképp.
ez a zsidókeresztény dogmatika. és ezen belül vannak ezek a szektás irányzatok. a róm.kat. mellett a mormonok és a többi.
2022.08.03. 12:24:17
érdekes módon a görög katolikusoknál sem kérdés, hogy ezt kell követniük. motoros zarándoklattal és effélékkel. ami egy világi motoros találkozó csak valamelyik helyszínen jön valami furcsa szerzet, aki el kezd papolni. (néhány éve még dogmatikusak voltak. ma már nem.)
és a dogmatikus kereszténységet is lehet követni. az is a libertárius keresztségben az is a népvallás része. és lehet, hogy ők az igaz hívők. és csak ők. hihetnek ebben. pont mint a mormonok, vagy jehova tanúi. a kereszténység kizárólagosan nem ez. hanem a népvallás feltéve, hogy az követi a parancsolatot és általános emberséget hirdet nem evilági bölcseletre alapozva. azt, hogy egy az Isten.
Yorg 2022.08.03. 12:29:37
Ennek a gondolatmenetnek csak egy apró szépséghibája van: a te értelmedben vett "reformáltak " köre mindössze egy főből áll. Belőled.
2022.08.03. 12:44:05
ez a pandémia előtti adventről szóló kisfilm (ez hivatalos fidesz propaganda szóval nem mondhatod, hogy ez nem fideszes).
www.youtube.com/watch?v=Zta8xf5r7mg
ebben mi a zsidókereszténység? a jeruzsálemi (!) kereszténység megidézése és palánki püspök. és van még valami műanyag jézuska a végén. ha még talál valaki zsidókeresztény elemet akkor felőlem mondja. az adventi házikból konkrétan ördögnek öltözött lányok vannak. nézd meg a filmet. (még egyszer ez hivatalos fidesz propaganda)
na most erre egy dogmatikus keresztény mondhatja azt, hogy egy újpogány giccsparádé. és ennek a vásárias bazári világnak semmi de semmi köze ahhoz, amiben ő vagy akár egy mélyen vallásos ember hisz. és az az igaz hit. és nem az, hogy vegyünk egy zoknit a nagymamaminak. és ez egy legitim álláspont.
itt debrecenben reformált többség mellett az egyház a népvallást hirdeti meg. ezt az egészet a papok és a fideszes politikusok együttesen legitimálják. mondván, hogy ez a népvallás.
Yorg 2022.08.03. 12:55:45
"zsidókeresztények: zsidó származású keresztények. – I. Kezdetben többségben voltak, de még az első ker. nemzedék életében a →pogánykeresztények váltak többséggé. A ~ nem alkottak világosan körülhatárolható egységet. Az irod-ban nem mindig ugyanazon közösségre vonatkozott az elnevezés. 1. Ide tartoztak azok, akik nem a mózesi törv. szerint éltek; így az ún. →hellének (István, Barnabás, Pál; de vö. 1Kor 7,18; Gal 5,3). Főleg a szórványban élő zsidók támadták őket igen hevesen (ApCsel 6,9–14; 9,29). – 2. ~nek számítottak azok, akik szigorúan megtartották a mózesi törv-t, elsősorban Palesztinában és Jeruzsálemben. E csop. vezetői az ap-ok voltak, mindenekelőtt Péter és János, továbbá Jakab, az Úr testvére (Gal 2,9; vö. Hegeszipposz, Euszébiosz, Egyhtört.). Az üdvösséghez nem tartották elengedhetetlennek a mózesi törv. megtartását (vö. 2,15–21; ApCsel 15), de a zsidó hagyományhoz való ragaszkodás, azon túlmenően, hogy személy szerint is vonzódtak a Tp-hoz és a törv-hez, létfeltétel volt számukra Palesztinában az akkori pol. körülmények között. – 3. Azokat, akik a pogányokból lett ker-ektől is megkívánták a mózesi törv. megtartását (→judaisták), szintén a ~ közé számítják. – 4. Olyan eretnekek, akik erős gnosztikus hatás alatt álltak, de esetleg a törv. megtartásához is ragaszkodtak (vö. a 2. csoporttal). – II. A ~re vonatkozóan, különösen az első időkből, kevés forrásunk van. A legfontosabb forrás természetesen maga az ÚSz, de az időhöz kötés, a keletkezés körülményeinek és az esetleges korábbi forrásoknak a feltárása olykor az ÚSz kv-ein belül is nehéz. – III. Jeruzsálem pusztulásáig a ~ vezető szerepe egyértelmű volt (vö. Pál Rómában: Róm 15,26–27; 1Kor 16,1; 2Kor 89; 1Tesz 2,14). Ezt annak köszönhették, hogy "az Úr testvérei" álltak élükön: Jakab után Simon, majd Júdás leszármazottai. Jeruzsálemből szétszéledve a tanítványok zsidóker. közösséget alapítottak Palesztinában (ApCsel 8), Damaszkuszban (9), Föníciában, Ciprus szg-én és Antiochiában (11,19). Hogy ezekben milyen kapcsolatban voltak a ~ a pogányker-ekkel, azt nem tudjuk; vsz. a körülményektől függően egyszer ilyen, máskor olyan (vö. Gal 2,11–13). A jeruzsálemi ~ még Kr. u. 70 előtt Pellába húzódtak (S. Brandon és G. Strecker ellenvetései nem eléggé megalapozottak). Miután Hadrianus hellénizálta Jeruzsálemet (Kr. u. 130), a ~ szétszórtan éltek Galileában, a Jordán felső folyása vidékén és Pereában. Innen kiindulva vsz. térítettek Egyiptomban és K felé, főleg a zsidó közösségekben. – IV. Föltehető, hogy a kumráni szekta (→Kumrán) hatott a ~ közösségeire (főleg a hajthatatlanság irányában); ez később az ebioniták szektájában öltött testet, de ezt a csop-ot nem lehet (mint O. Cullmann, M. Goguel és H. J. Schoeps gondolja) a jeruzsálemi közösség utódának tekinteni, mert egészében véve sokkal nagyvonalúbb volt abban a kérdésben, hogy vajon föl lehet-e a pogányokat is venni a ker-ek közé. R.É."
lexikon.katolikus.hu/Z/zsid%C3%B3kereszt%C3%A9nyek.html
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.03. 13:09:47
Persze. De van egy erős vonzóerejük. Míg a mormonok legfeljebb furcsák, de nincs nagy megtartó hatásuk. S még furcsának se annyira furcsák.
2022.08.03. 13:09:48
ez a pandémia utáni adventi kisfilm.
www.youtube.com/watch?v=aVC-H0jC16o
feltűnik a krumplilángosos, ahol a fiatalok meghívták a hajléktalant.
aztán mondhatod, hogy az nem valódi advent, hogy emberek napszemüvegben és piros bohócsapkában futnak. azzal várják az adventet, hogy futnak, mert jó idő van? várhatják, csak ez nem a keresztényi advent. a zsidókeresztény dogmatika szerint tényleg nem. ez kétségtelen.
a kereszténység alapja a népvallás. és ezt a papok legitimálják.
www.magyarkurir.hu/img1.php?id=93271&v=0&img=o_hirek_2395_19.jpg
ezek a papok, jobbra a főpapok. az egyik svájci sapkás a ref. a másik a róm.kat. püspök. utóbbi is svájci sapás, valami telefonszerelő volt eredetileg. szóval ezek a papok - van köztük asszony is - az óriáskereken térítettek. és az is advent. meg a papok nélkül az óriáskerék is az advent. és csak annyi a megkötés, hogy az óriáskerék ne legyen magasabb, mint a templom. mert azért a templom őrködik a vásár felett. ez a vásári kereszténység a népvallás.
és mondhatod, hogy ennek a bazári majomkodásnak ahhoz semmi köze. csak azt nem, hogy ez nem a fidesz szervezi, és hogy ezt nem legitimálja a klérus. errefelé legitimálja.
2022.08.03. 13:20:09
péter apostol zsidó származású keresztény volt. és annak alapjain áll a róm.kat. egyház. és a zsidókeresztények biblikus alapokon azt mondják, hogy ez az igaz hit. nem más. nem az, hogy jégpályán egyesek kéz a kézben korcsolyáznak egy másikkal, hogy el ne essenek. és ha mégis, akkor az egyik felsegíti a másikat. nem ez keresztényi. hanem kizárólag az irgalmas szamaritánus. úgy segíti fel. és lehet mondani, hogy nem. a jégpálya nem. és a többi se. a hütte ősgermán hitből táplálkozó újpogányság.
a róm.kat. plébániára bemesz ilyesmi nincsen. és ilyesmiről nem prédikálnak. abban zsidókereszténység van. abból az ave maria a népszerű. az is kereszténység természetesen.
debrecenben ez a szinkretizmus van kereszténységként meghirdetve. amire birca azt mondja, hogy igen-igen, ez egy újpogány elhajlás az ortodoxiától.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.03. 13:22:20
Mert ezek alapvetően protestaáns alapon szerveződtek, bár protestálva a protestantizmus ellen is.
Lásd adventisták is ilyenek.
A jehovizmus alapvetően az adventizmus radikális verziója.
A mormonizmus meg a Krisztus Egyhézai mozgalom mellékága, bár mára amellékág nagyobb afő ágnál.
kiskisutca 2022.08.03. 13:26:40
"A zsidókereszténység baromira nem azt jelenti, mint amilyen értelemben te használod."
Ő a zsidókeresztény alatt, a Biblián (Ó- és Újszövetség) alapuló kereszténységet érti.
A pogánykereszténységen meg valami nem Ószövetség alapú, de valahogy (?) mégis Krisztusi (szinkretista?) vallást.
(Mondjuk a "Krisztus" kifejezés is bibliai, tehát zsidókeresztény.)
Példának meg debreceni reformátusokat hozza fel, akik csak azért járnak templomba, mert a nagyapjuk is odajárt, de inkább érdekli őket a magyar őstörténet, mint a Biblia.
Yorg 2022.08.03. 13:28:31
Lehet, hogy van ilyen, de ez messze nem általános vélemény a keresztények között. Amikor Gógita közölte, hogy igenis lehetséges katolikus motorostalálkozó (mert a görögkatolikusok is katolikusok, és a Vatikán alá tartoznak, ezt se sikerült felfognod többszöri magyarázás után se), azt elengedted a füled mellett.
Olyan linket hozzál, ahol egy debreceni református egyházi vezető "népvallást" hirdet.
kiskisutca 2022.08.03. 13:29:43
"azért egy ellentmondás náluk is van: hiányzik a misszió."
Vannak más közösségek ahol meg a missziót tolják túl.
Yorg 2022.08.03. 13:32:13
De én nem mondtam ilyet! Légy szíves ne azzal vitatkozz, amit szerinted én mondanék, hanem azzal, amit mondok! Előre is köszönöm!
2022.08.03. 13:33:09
nincs az állam és az egyház teljesen szétválasztva. ami az ellenreformáció. az ellenreformáció úgy akarta a protestantizmust kinyírni, hogy azt mondta annak semmi köze a magyar államisághoz. és erre válaszul a felvilágosodás újra magyar vallást hirdetett. budapest ellereformált. a kereszténység a zsidókereszténység. az állam szekuláris. karácsony gergely és erdő péter nem lépnek egy közös színpadra. tarlós istván se lépett volna fel mondván, hogy ő nem pózol ezekkel a zsidókeresztény papokkal. az az szdsz. azért lépett át a fideszbe.
budapesten a fidesz is ellenreformált. debrecenben még a dk is refomált. a dk-sok is elfogadják, hogy ilyen az advent. hogy van valamiféle szeretetvallás és lényegében az a kereszténység. a fideszben is ezt gondolják.
_Neville 2022.08.03. 13:34:11
kiskisutca 2022.08.03. 13:38:07
Amúgy Te mit értesz pontosan "Üdvösség" alatt?
_Neville 2022.08.03. 13:38:42
2022.08.03. 13:40:00
mi a kereszténység mondd már meg, hogy mit értesz alatta?
és ha a válaszod az, hogy "olvasd el a bibliát", akkor zsidókeresztény vagy. zsidókereszténységet hirdetsz.
Yorg 2022.08.03. 13:42:13
És??? Ha elolvastad volna a cikket, amit beidéztem, láthattad volna, hogy már az első keresztény nemzedék idején többségbe kerültek a pogánykeresztények. Eleve nem abban az értelemben használták, ahogy te használod, azután pedig, hogy Pál révén eldőlt a kérdés, már a szó eredeti értelmében sincsenek zsidókeresztények, illetve nincs annak jelentősége, hogy valaki zsidó származású vagy sem, ha keresztény.
kiskisutca 2022.08.03. 13:43:51
Keresztény = Krisztus követő, ebből a Krisztus egy bibliai kifejezés. lehet (?) vegyíteni mással, de minek?
Test - Lélek - Szellem
2022.08.03. 13:53:20
a kereszténység biblikusan az általános emberségre és nem evilági bölcseletre van alapozva úgy, hogy annak része a biblikus hagyomány. az a népvallás. nem nagyon találsz olyan református tanítót, aki ne ezt gondolná.
budapesten reformáció = kálvinizmus
debrecenben mi úgy vagyunk kálvinisták, ahogyan a cipőm sarka. de kálvinisták vagyunk. a kálvinista rómába mik legyünk. pápisták? van aki római. az legyen római. azok is vagyunk, kálvinisták is. ez a keresztény respublika. amiben királyság pártiak is lehetünk.
amire te azt mondod, hogy ez egy zavaros elmélet. nem barátom, ez nem evilági bölcselet. a királyság és a köztársaság nem egymás ellentétei. ahogyan neked tanították az elte bölcsészkarán, vagy a pázmányon.
midnight coder 2022.08.03. 13:57:45
Értsd, a zsidók istene még a saját fiát is halálra kínoztatta, holott simán meg is bocsájthatott volna az emberiségnek, elvégre ő teremtette őket olyanra amilyenek.
Yorg 2022.08.03. 13:58:07
"Példának meg debreceni reformátusokat hozza fel, akik csak azért járnak templomba, mert a nagyapjuk is odajárt, de inkább érdekli őket a magyar őstörténet, mint a Biblia. "
Erősen kétlem, hogy a debreceni reformátusok (az ő szava járása szerint "reformáltak") többsége vagy akár számottevő kisebbsége ilyen lenne. Mi erre a bizonyíték? Hogy krumplislángost esznek adventkor??? A mi városunkban is van lángos (azt nem tudom, hogy krumplis-e vagy sem) adventkor a főtéren, pedig a többség itt katolikus, nem "reformált".
Yorg 2022.08.03. 14:02:29
Teljes elmebaj. Az állam és egyház szétválasztása a szekularizáció. A felvilágosodás hirdette meg, és a francia forradalom alatt Talleyrand valósította meg először.
2022.08.03. 14:05:36
ma reggel a péknél hallottam, hogy a környéken meghalt egy kedves öregúr. sanyi bácsi. ha a szomszédok a vacsora asztalnál sanyi bácsi emlékére megtörik a bundás kenyeret, akkor az a kenyér krisztus teste? ők krisztus követői? ha a kocsmában az asztalnál az ivócimborái mind azt kiáltják: sanyi bácsi! akkor az a bor, vagy unicum, vagy a kevert krisztus vére?
ezt a kérdést kellene megválaszolni.
Yorg 2022.08.03. 14:05:47
kiskisutca 2022.08.03. 14:10:52
Megannyi kínzó kérdés! :-)
Nem is értem, hogy engem miért nem foglalkoztatnak ilyen gondolatok! Biztosan bennem van a hiba.
Szerintem az Úrvacsora funkciója a "lelki lábmosás".
Yorg 2022.08.03. 14:12:43
Hanem azt mondom: az, aki tagja a főbb keresztény felekezetek valamelyikének: ortodoxia három ága, katolicizmus, mainstream protestáns felekezetek, de az unitáriusok, jehoviták már neccesek, a mormonok meg egyértelműen nem azok (a többi protestáns felekezet se fogadja el kereszténynek), és vallja ezek hitelveit.
2022.08.03. 14:16:11
a reformáció magyar vallást hirdetett. az ellenreformáció pedig azt, hogy az állam és az egyház legyenek elválasztva. és ne legyen államvallás. mert akkor az valamilyen a reformáció nyomdokain haladó népvallás.
kiskisutca 2022.08.03. 14:16:13
A bibliai időkben minden mulasztásnak durva következményei voltak, az egyénre és a közösségre nézve is.
Hit a Szeretetben, hogy talán nem értelmetlen az áldozat. Meg hát "teher alatt nő a pálma", ezt más kultúrkörben is tudták.
Yorg 2022.08.03. 14:17:28
Még egyszer kérem: hozzál linket, ahol református egyházi vezető, vagy akár lehet sima lelkész is, népvallásról beszél!
kiskisutca 2022.08.03. 14:19:29
A kemény szocializmusban próbálták szigorúan elválasztani az államot és az egyházat. Tulajdonképpen az egyházat szerették volna kiszorítani a társadalomból. Egy állampolgárnak lehet több társadalmi szerepe is. (az lmbtq+ aktivisták meg kisebbségben vannak.)
2022.08.03. 14:23:17
ha senyi bácsi emlékére a szomszédok a budás kenyeret törik meg, akkor az krisztus teste? persze. akkor ha átlényegülnek, a lelkükben feltámasztják sanyi bácsit. ahogyan az ivócimborái miközben isszák a bort, az unicum-ot, vagy a kevertet. jägermeister és rumpuncs is lehet. mind azt kiáltják, hogy sanyi bácsi! és ezáltal átlényegülnek, akkor krisztus követői. és akkor mondhatni, hogy ott járt jézus.
és ez is keresztényi. csak ezt nem nagyon hirdetik a papok, hogy így is lehet. a zsidókeresztények jönnek a dogmáikkal. hogy kérem tojásba nem lehet mártogatni a kenyeret. az úgy nem lehet oltári szentség csak ha lupus atya azt mondja előzetesen megáldja. áldja meg énfelőlem. legyen neki az a kereszténység, hogy előbb a lupus atyát, kell mérni, hogy áldja meg. bánom is én. csak nem kizárólag.
talán érthető.
Yorg 2022.08.03. 14:25:09
Nem azt hirdette! Hozzál rá forrást! Nem fogsz tudni.
"és ne legyen államvallás."
Hogyne legyen! Mégpedig a katolicizmus! A mai állapot a felvilágosodás miatt alakult ki, nem az ellenreformáció miatt.
"államvallás: az államhatalom által sajátjának elismert, hivatalosan követett vallás, amelynek kizárólagosságát alattvalói körében erőszakkal is érvényesíti. Ilyen helyzetben az egyh. és az áll. tartalmi és formai összefonódása is bekövetkezik (→államegyház). - Az ~ kialakulásának fő oka az áll. elismertetésének igénye, amely szívesen alkalmaz eszmei eszközöket a lakosság megnyerésére és féken tartására. Így a polg. államot megelőző valamennyi államalakulatnak egyben ~a is volt. Mo. ~a 1848-ig mindvégig a római katolikus vallás volt, mely Szt István államalapítása nyomán terjedt el és szorította ki a bizánci szert. kerséget. Rövid közjátéknak tekinthető az önálló Erdély kálvinista ~a. - Az 1848:20. tc. kinyilvánította a vallásszabadságot, amellyel a kat. ~ helyébe a →bevett vallások összehangolt rendszerét helyezte. Amely felekezetek nem tartoztak a bevett vallások közé, azok tagjai számos sérelmet szenvedtek állampolgári jogaikban (pl. nem kaptak választójogot). 1895: rögzítették a polg. kor felekezeti szabadságának elveit. Eszerint a bevett vallások ~i helyzetben működhettek; az elismert vallások szabadon tevékenykedhettek, áll. támogatásra azonban nem számíthattak. Az ún. el nem ismert egyh-ak és felekezetek, szekták vallásgyakorlását tilalmazták v. ellenőrizték. M.B."
lexikon.katolikus.hu/A/%C3%A1llamvall%C3%A1s.html
kiskisutca 2022.08.03. 14:35:04
"Hogyne legyen! Mégpedig a katolicizmus!"
Az indiánfejdíszes pápával? Biztosan jó lenne?
Inkább az alap Noé fiainak hét törvénye legyen.
Yorg 2022.08.03. 14:39:53
A mostani pápa sajnálatos baleset, de ő se fog örökké élni.
2022.08.03. 14:40:33
te vagy a forrás. nem a wikipédia.
most ugye arról vitázunk, hogy létezik-e népvallás és az lehet-e keresztényi?
ha lehet, akkor ahhoz nem feltétlen kellenek a szentszékből kinevezett róm.kat. főpapság. legfeljebb választott egyházi vezetők a gyülekezetek élére. abból népi katolikus egyház lenne. amire azt mondják, hogy az szinkretizmus, újpogányság. a róm.kat egyház a protestantizmus óta ellereformált. a zsidókereszténységtől nem enged meg semmiféle elhajlást.
kiskisutca 2022.08.03. 14:48:34
"létezik-e népvallás"
A református és az evangélikus egyházban használják a "népegyház" kifejezést, szerintem Te is ilyesmire gondolsz.
reformatus.hu/kuldetesunk/hirek/nepegyhaz-vagy-szubkultura-rendhagyo-beszelgetes-az-okumenikus-imaheten/
Yorg 2022.08.03. 15:04:29
Nem. Az értelmes vitának vannak keretei. Amit te csinálsz, az nem az. És az ellenreformáció meg a zsidókereszténység továbbra se az, mint amit te annak mondasz. Ez nem vélemény kérdése, hanem tény.
"most ugye arról vitázunk, hogy létezik-e népvallás és az lehet-e keresztényi? "
Nem. Én arra kértelek, hogy adjál linket, ahol egy református lelkész a népvallásról beszél. Ugyanis azt állítottad, hogy Debrecenben a református egyházi vezetők a népvallást vallják. Akkor lássuk, vagy vond vissza az állitásod! De ne terelj!
Yorg 2022.08.03. 15:14:46
De még ez se neki kedvez:
"A görögkatolikus püspök is annak a véleménynek adott hangot, mely szerint a népegyház negatív fogalom a hozzá társítható nagy tömeg miatt, akik nem veszik komolyan az egyház ügyét, illetve csak azért mennek templomba és csak azért keresztények, hogy ebből később világi előnyökhöz jussanak."
Szerinte a görögkatolicizmus "népvallás", mert van görögkatolikus motorostalálkozó. Kocsis Fülöp metropolita szerint meg a népegyház negatív fogalom.
2022.08.03. 15:23:32
a népegyház elsődlegesen nem a papok, hanem a hívek. és a ref. papság ezt legitimálja azzal, hogy nem mondanak ellent.
a gör.kat. egyház ennek kifejezetten az élére állt. görög katolikus karate, pilates torna is van. görög katolikus kosárlanda akadémia, motoros zarándokolat. sőt görög katolikus fodrász és kozmetikai iskola. ismerek egy görög katolikus műköröm építő csajt, csak oda vették fel, mert mindenkit felvesznek, nyilván nem akart kisebb világi előnyökhöz jutni, hanem mélyen átszellemülve műkörmös.
2022.08.03. 15:34:15
a reformáció magyar vallást hirdetett. van a debreceni református kollégium. és annak a városi polgárság mellett patrónusa az erdélyi fejedelem. az államot képviselő uralkodó. és a reformációnak az volt a célja, hogy egész magyarország ilyenformán szerveződik. az állami és az egyházi intézmények ilyenformán összefonódnak. ezt eddig elfogadod?
és ez nyilván megtörte volna a róm.kat. hegemóniát. és erre a válasz az ellenreformáció. az azt mondta és mondja, hogy van a magyar királyság és annak intézményei. és a római katolikus egyház és annak intézményei. és ezek szét vannak választva. ezt is elfogadod?
ezek szerint az ellenreformáció is szekularizációt hirdetett. a róm.kat. egyház majd maga beszedi az adót függetlenül a magyar királyságtól.
2022.08.03. 15:38:40
addig is szekulrarizált volt az egyház. a pápa és a pribékjei beszedik az adót. akkor is ha köznép nem ezt a papságot akarta, nem akart ezeknek adót fizetni. azt be kellett hajtani. függetlenül a magyar királyságtól.
az egyház fölötte áll az államnak úgy vannak szétválasztva. a felvilágosodás azt mondta, hogy az egyház majd szépen alárendelődik az államnak. az is szekularizáció.
Yorg 2022.08.03. 15:42:26
Ezzel szemben: "Balog Zoltán viszont úgy látja, a hiteles kereszténység mindig kisebbségben volt. „Minden megújulási mozgalom arról szólt, hogy vonuljunk ki – de nem azért, hogy megőrizzük a saját tisztaságunk, hanem hogy a masszának, a magát keresztyénnek tartó tömegnek mutassuk meg, milyen az igaz keresztyénség” – fogalmazott a dunamelléki püspök."
Balog Zoltán se elég debreceni neked?:
"Ózdon született, Gyerekkorát egy borsodi bányászfaluban, Nekézsenyben töltötte, ahol édesapja református lelkész volt. Az általános iskola elvégzése után a Debreceni Református Kollégiumban folytatta tanulmányait. A „Ki tud többet a Szovjetunióról?” vetélkedő negyedik helyezettjeként a Szovjetunióba utazhatott, ahová apja sugallatára Bibliákat csempészett.[8] Középiskolai tanulmányait 1976-ban fejezte be a Debreceni Református Kollégium Gimnáziumában. 1976-tól 1977-ig betanított esztergályos volt a Diósgyőri Gépgyárban, 1979 és 1980 között gondnokként dolgozott a hosszúhetényi Katolikus Szociális Otthonban. Teológiai tanulmányait a Debreceni Református Teológiai Akadémián kezdte. 1983-ban a Budapesti Református Teológiai Akadémián református lelkészként végzett. "
hu.wikipedia.org/wiki/Balog_Zolt%C3%A1n_(politikus)
2022.08.03. 15:43:11
ezt a fideszben is ellenzik. ez részleges revizió. a "horthyfasismus". az. persze.
2022.08.03. 15:43:52
és szerinted balogh zoltánnak hány szavazója van? annyi, mint semjén doktornak.
Yorg 2022.08.03. 15:48:45
Nem! Dehogy vannak szétválasztva! A magyar király fejére ki tette a koronát szerinted? Az eszergomi érsek! Őrültségeket beszélsz már megint.
Yorg 2022.08.03. 15:51:45
2022.08.03. 15:51:47
balogh zoltán prédikál és kb. 20 hívő, akkor ha orbán viktor éppen arra jár. különben 10. és majdnem ugyanazt a zsidókeresztény szöveget nyomja a templomban, amit egy római katolikus. ezek a hívők összesenben nagyon kevesen vannak. menjél már egy ilyen istentiszteletre.
kongnak a templomok az ürességtől leszámítva azt, amikor odamegy valami miniszter. nemrég voltam róm.kat. keresztelőn itt a szent anna katedrálisban. a keresztszülők fele se tudta, hogy mikor mit kell mondani, pedig fel voltak készítve. aztán kezdődött a mise, mert külön kereszteltek kb. annyi volt a hívő a templom előtt a kéregető.
az az egyház már egy szekta. ha nincs mellette népszerű világias program, akkor nagyon kevesen vannak országszerte.
Yorg 2022.08.03. 15:56:49
2022.08.03. 15:59:17
az egyház intézmények működésébe mennyire szólhatott bele a városi szenátus, a magyar országgyűlés? bécsből rendelték el. nem a magyar állam.
Yorg 2022.08.03. 16:00:36
"2020. november 5-én a Magyarországi Református Egyház Dunamelléki egyházkerületének püspökévé választották."
"A Magyarországi Református Egyház zsinata 2021. február 17-én lelkészi elnökévé választotta."
A politikától meg már visszavonult. Megint megcsillogtattad friss, naprakész, pontos ismereteidet.
Yorg 2022.08.03. 16:03:28
2022.08.03. 16:05:14
a mai napig ki szólhat bele senki. mert az ellereformáció azt mondja, hogy nincs semmiféle magyar katalikus népegyház. rómának van egy lányvállalata magyarországon. csak a magyar állam a PÉNZT szedje be. mert ha a róm.kat. egyház szedi be, akkor nem sok jutna.
2022.08.03. 16:07:09
errefelé nem. errefelé ha ökumenikus imahetet tartanak és mindenféle pap prédikál, akkor sincsenek túl sokan.
2022.08.03. 16:11:47
Yorg 2022.08.03. 16:12:18
2022.08.03. 16:13:10
2022.08.03. 16:15:00
az az szétválasztás, hogy az állam és az egyház egymás intézményeinek működésébe nem szólnak bele. magyarországon az ellereformáció pontosan ezt hirdette meg. a róm.kat. intézmények működésébe nem szólt bele a magyar országgyűlés és annak működésébe nem szólt bele a róm.kat. egyház.
az ellenreformációban többek között ez volt a deal.
Yorg 2022.08.03. 16:18:34
"A történettudomány a szekularizálás fogalmával írja le az újkor elején, 1517 és 1555 között zajló folyamatot. Ennek során – a "szegény" egyház követelménye szerint – az egyházi tulajdonú földbirtokok kerültek magánkézbe. Az 1530-as ágostai hitvallás már világosan kimondja az egyházi birtokok szekularizálásának lehetőségét. Ez elősegítette a protestantizmus terjedését a főnemesség körében, és egészen az augsburgi vallásbéke idejéig, 1555-ig érvényben maradt. Az egyházi birtokok szekularizációja 1534 után VIII. Henrik gazdaságpolitikájának is részét képezte. "
Yorg 2022.08.03. 16:23:16
2022.08.03. 16:23:53
pl. a fejedelem elrendelte, hogy mindenki viseljen tógát. és a diákok egy része fellázadt. és úgy egyeztek, hogy tógát csak azok kötelesek viselni, akik papi vagy ahhoz hasonló hivatást választ (mai fogalmainkkal a bölcsészkar). és aki világias tudományokat tanul (mai fogalmainkkal természettudományi kar) azok nem voltak kötelezve a tóga viselésére. és erre azt mondta a fejedelem, hogy annál kevesebb tóga kell. nem probléma.
a fejedelem az erdélyi magyar államiság fejeként rendelte el. a róm.kat iskolában nem rendelhette el. csak a pápa. cserébe azok nem szóltak bele a magyar és az erdélyi országgyűlés munkájába. ez volt az alku.
ez az állam és az egyház szétválasztása róm.kat. oldalról. ami az ellerformáció. és reformáció meg azt mondta, hogy a magyar államiság keretei közé betagozódik az egyház. és összekapcsolódik az államigazgatással, a magyar közigazgatással.
nem tudom, hogy mi ami ezen nem érthető.
2022.08.03. 16:27:13
az elhunyt sanyi bácsi emlékére a szomszédok a vacsoraasztalnál megtörik a bundáskenyeret. és elsődlegesen sanyi bácsira gondolnak, az ő jó szomszédjukra. és nem tudják a hiszekegyet. keresztényiek?
erre felelj.
Yorg 2022.08.03. 16:34:44
Nem. Még egyszer, ki tette a magyar király fejére a koronát? Az esztergomi érsek.
De ami a hétköznapi embert jobban érintette: születés, házasság. Az anyakönyveket az egyház vezette, nem az állam. A házasságot is az egyház kötötte, nem az állam. Ugyanakkor világi következményei is voltak annak, hogy mikor született valaki, és a házasságnak is. Az állam és az egyház szétválasztása azt is jelenti, hogy ezeket a jogosítványait elveszi az állam az egyháztól.
Yorg 2022.08.03. 16:37:46
2022.08.03. 16:49:27
tegyük fel, hogy polgári szertartás van. hallották már valamit jézusról, de nem tudják, hogy pontosan ki alatt is alatt szenvedett. azt se, a mennyekben a mindenható atyaisten jobbján ül. ezt a sok baromságot, amit a teológusok kiokskodtak, hogy hol ül jézus. szemből nézve jobbról, vagy hátulról nézve. oldalról előtte, vagy mögötte. ez a lényeg?
aki ezt nem hiszi az nem lehet keresztényi, vagy mégis csak lehet. ez a kérdés.
Yorg 2022.08.03. 16:50:27
2022.08.03. 16:51:22
magyarul nem hiszi valaki a róm.kat. dogmákat. attól még lehet keresztényi?
Yorg 2022.08.03. 16:51:53
Yorg 2022.08.03. 16:54:14
Yorg 2022.08.03. 16:56:55
2022.08.03. 16:59:01
ne viccelj már. az ellenreformáció a róm.kat. egyházat visszahelyezte a magyar államiság fölé. nem mellé, hanem fölé. legfeljebb a német-római birodalomnak volt mellé rendelve, vagy a habsburgoknak. van német-római vallás. olyan van. magyar vallás nincs. mái napig ezt mondják a római katolikusok. német-római vallás igen, magyar vallás nem.
Yorg 2022.08.03. 17:21:26
2022.08.03. 17:43:42
és létezik olyan, hogy lengyel vallás? ami a lengyelekre jellemző. ha igen, akkor ez katolikus népvallás. és az ellenreformáció bukása. mert azt mondta, hogy ilyenek népegyházak nincsenek. vagy csak úgy, hogy azok felülről szerveződnek. a lengyel vallás többségében római katolikus azt azt jelenti, hogy nem térhetnek el attól, amit a pápa hirdet. ő az a személy, aki péter kizárólagos örököse, aki krisztus földi helytartója.
tehát ő mondja meg. és akkor nem találhat valamit egy krzysztof, vagy egy wojtek, hogy őszerinte ez vagy az a lengyel. ilyet a róm.kat. egyház nem enged. legfeljebb úgy, hogy a vatikán nevezi ki a lengyel helytartókat.
ha a lengyel népi nacionalisták a népi katolikus vallást hirdetnek, lengyel nemzeti zászlókkal, akkor az ellenreformáció bukását jelentené. azzal a lengyel állam és lengyel egyház összefonódna.
Yorg 2022.08.03. 18:03:56
Látod, ez a baj, nem ismered a katolicizmust. Ez egész egyszerűen nem igaz. Lásd pl. 2015, migránsválság: Ferenc pápa azt hirdette, hogy be kell fogadni a menekülteket, a lengyelek (és a magyarok) mégis eltértek tőle.
És az ellenreformáció továbbra se jelentette az állam és az egyház szétválasztását. Az anyakönyvvezetős és házasságos példáimat levegőnek nézed?
2022.08.03. 18:12:56
nagyon szokszor leírtam, hogy keresztényi az, ami általános emberséget hirdet nem evilági bölcseletre alapozva. mert ilyenféle párhuzamba hozható biblikus történetekkel. tehát a jó szomszédok a vacsora asztalnál a bundás kenyeret törik meg és gondolnak sanyi bácsira az is keresztényi és az is ha az ivócimborái a kevertes poharat emelik a magasba és kiáltják egyszerre: sanyi bácsi! és olyankor megtapasztalják azt, hogy sanyi bácsi feltámad a lelkükben.
a zsidókeresztényeknek elsődlegesen nem ez a feltámadás. és úgy gondolják, hogy akkor kerülnek közelebb ha lupus atya ostyát oszt. ez valami más, mint a fentiek. a bundás kenyér és a kevert. de ez utóbbi is keresztényi. lupus atya is általános emberséget hirdet nem evilági bölcseletre alapozva. és az ú példázatai konkrétan biblikusak. és nem hétköznapiak. a zsidókeresztény hagyományba vetett hit.
errefelé van görög katolikus kosárlabda. és a metropolita azt mondta a kosárlabdázóknak, hogy ő amikor gyerek volt közelebb akart kerülni a teremtőhöz. gondolta, hogy felmászik a faluban a legmagasabb fára. úgy csak közelebb kerül egy kicsit. és a fizikai erőfeszítések árán feljutott a fa tetetejére és ott megvilágosodott egy kicsit. és a kosárlabdázók kuncogtak, hogy a metropolita nem százas. ez is keresztényi. a metropolita és a kosárlabdázók.
ezek mind mind az általános emberségről szólnak és nem evilági bölcseletről. az a hit.
és erre mondjátok, hogy ez zagyaság, meg hogy nem érted a katolikus lexikont. te a katolikus lexikonból akarod kiolvasni, hogy mi a vallás? vagy a református teológiából akarod megérteni?
Yorg 2022.08.03. 18:36:37
Más. A fenti definícióban nem szerepelt hivatkozás se Jézusra, se más keresztényspecifikus jellemzőre. Ennyi erővel a "muszlimi" definíciója is lehetne. Miért a ragaszkodás akkor a keresztény szóhoz? Miért nem hívod az ilyen embert mondjuk maga módján vallásosnak?
(Egyébként erősen kétlem, hogy a bundás kenyér megtörése valaha is megtörtént volna, de ez mellékszál. Aki tényleg jó szomszédja volt Sanyi bácsinak, az veszi a fáradságot és elmegy a gyászmisére/temetésre.)
"az a hit."
De a hit nemcsak keresztény lehet. Tényleg nem érted?
"és erre mondjátok, hogy ez zagyaság, meg hogy nem érted a katolikus lexikont. te a katolikus lexikonból akarod kiolvasni, hogy mi a vallás? vagy a református teológiából akarod megérteni? "
A személyesen átélt vallást valóban nem lehet lexikonokból megérteni. De azt, hogy általában a világon milyen ez a vallásnak nevezett társadalmi jelenség, csak onnan lehet, meg más könyvekből. Egy élet kevés ahhoz, hogy személyesen megtapasztald a Föld összes vallását a maga mélységében. Egyébként megint vallásról beszélsz a kereszténység helyett. Ha "keresztényi" helyett a vallásos, vagy inkább maga módján vallásost fogod használni ezentúl, esküszöm, hogy nem kötök bele!
Yorg 2022.08.03. 18:59:57
Yorg 2022.08.03. 19:12:12
jónévez 2022.08.03. 20:24:02
Ezt a mondatodat mégis, -hogyan értsem?
"minden egyes ember jézus krisztus képére van teremtve"
Nem úgy volt az, hogy:
"Isten megteremtette az embert, saját képmására"?
Jézus Krisztus nagyon sokára született(!) nem teremtették. És az emberek sem Jézus képére vannak
-sem teremtve, mert születnek
-sem Jézus képére, mert előtte igencsak sokan voltak.
jónévez 2022.08.03. 20:37:28
"poncius pilátus milyen geci volt."
Ez is micsoda marhaság. Hát mindig is arról volt szó, hogy Pilátus ERŐSEN tudatára hozta a HVCS-nek, hogy vannak itt bűnösebbek, inkább őket ítélné el. De a HVCS kikövetelte Jézus megbüntetését. Mint (többé-kevésbé) pragmatikus ember: minden ellenérzése ellenére, a béke fenntartása érdekében végül el kellett fogadnia a HVCS követelését.
Erről szól a "mosom kezeim".
ulpius66 2022.08.03. 20:42:40
Azt hiszem Darwin ezt "az embert az Isten teremtette" című Ószövetségi mesét már elég régen tudományosan megcáfolta.....
jónévez 2022.08.03. 20:48:09
Oké, értelek én.
Csakhát trollunk olyasmi vitat folyamatosan, amiről az "írás" véletlen sem úgy zesz említést
jónévez 2022.08.03. 20:50:45
(Én nem vagyok hívő. De nagyon meglep, ha kifacsarással ellenkeznek. Ellenkezzen valódi érvvel)
jónévez 2022.08.03. 21:13:07
Gery87 2022.08.04. 01:17:28
Ez kb azóta létezik amióta kereszténység.
"aztán ő maga kijelenti mi az igazi jézusi tanítás (jó esetben erre rájön a Biblia olvasása közben, rosszabb esetben megjelenik neki személyesen Jézus),"
kb bármilyen keresztény egyház.
"megtörténik tehát az igazi kereszténység visszállítása, jellemzően az alapító saját kora kívánalmaihoz igazítja az igazi kereszténységet, figyelemmel kora tudományos konszenzusára is."
Kr. u. 0-tól ez van...
" telnek-múlnak az évek, lassan kiderül: a tények egyre inkább ellentmondanak az "igazi" kereszténységnek, mind a tudományos eredmények, mind a társadalmi viszonyok."
2022-ben nincs olyan vallás ami ne ütközne ebbe a problémába, haldoklik is az egész úgy ahogy van....nemcsak a buzikérdés miatt.
"ragaszkodni ahhoz, hogy minden ellentmondó adat hülyeség, s zárt, de büszke szektaként működni ezentúl: lásd az amishek módszere ez, nem is kis sikerrel, máig él az USA-ban kb. negyedmillió amish, s a közösség nincs kihalóban,"
Még ők a legkövetkezetesebbek....2100-ban is lesz amish közösség, katolicizmus (nyugaton) nem biztos.
".....magyarázgatni, hogy az "igen" szó "nem" alakban értelmezendő, a fekete meg fehér - ez szokott a legkevésbé működni - ez a progresszív keresztények kedvenc megoldás, lásd az "a homoszexualitás bűn" valójában azt jelenti "nem szabad gyűlölni a homokosokat".
Szánalmas is.
Ebből látszik az egész a hatalomról szól meg a túlélésről nem arról hogy "higgyünk istenben..."
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.04. 06:42:52
"kb bármilyen keresztény egyház."
Kivéve katolikus és ortodox,
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.04. 06:43:36
"2022-ben nincs olyan vallás ami ne ütközne ebbe a problémába, haldoklik is az egész úgy ahogy van"
A hagyományos kereszténységnek nincs ilyen problémája.
Gery87 2022.08.04. 15:32:14
Ők is eldöntötték 8emberek) hogy mi az igaz és mi nem.
Nyilván nem 1 ember, de akkor is.
Gery87 2022.08.04. 15:33:13
Minden egyháznak csökkennek a hívei.
Oké, beszéltük hogy Amerikában az ortodoxok száma nő, mert sok az áttért, de ők eleve keresztények voltak.
Gery87 2022.08.04. 15:42:11
A második hiba hogy azt mondja "ezt nem én tudom mint gyarló halandó", hanem "ez isteni tudás, ezért örök és igaz"
Ebből lesz aztán idővel az hogy az ismeretek és viszonyok változnak a kinyilatkoztatás meg ugye nem mert az nem változhat.
Kiderül hogy a föld nem lapos, nem a nap jár körbe és nem 6000 éves....és nem 6 nap alatt jött létre.
Erre persze két válasz van, az egyik hogy pedig de, a másik meg hogy "nem is kell szó szerint érteni" persze pl 300 éve még szó szerint tűzre basztak ha nem vetted szó szerint és bekérdeztél!