magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Személyes találkozás a netes csalóval

Bár netes csalásokról hosszú évek óta tudok, személyesen ritkán találkozpm ilyesmivel. Persze leszámítva a napi átlag 10-15 lánclevelet mesés örökségekről, hatalmas lottónyereményekről, elutalt milliókról, meg hasonlókról. De ezek nem nekem szólnak személyesen, ezeket elküldik egyszerre több ezer embernek.

Időnként egyébként szoktam válaszolni az ilyeneknek, mert sokszor marha vicces az eredmény. Egyszer hetekig leveleztem egy elefántcsontparti "üzletemberrel", nagyon lassan forgott az agya, s idő kellett, hogy rájöjjön, hogy szórakozok vele.

Néha a kamu honlapokra is rákattintok. A gépem védve van, a Kaspersky fizetős verzióját használom, s jó mulatság kitölteni kamu adatokkal az ilyen adathalász honlapokat. Mindig valós ímélt adok meg viszont, hogy értesülhessek a fejleményekről. Akad ugyanis olyan csaló, aki képes felháborodni, hogy hamis adatokat adtam meg.

A teljesen abszurd neveken és címeken sose döbbennek meg a csalók, de a kamu bankszámlaszűámot és kártyaszámot persze kiszúrják.

Most azonban eljött többször is a személyre szabott csaló.

A nem használt műszaki tárgyakat meg szoktam hirdetni. általában sikeresen.

A legújabb csalási módszer a különböző netes hirdetésekre való válasz. Az ember hirdet valamit, mire jelentkezik a vevő, meg akarja venni a terméket, de nem a szokott módon, azaz utólagos fizetéssel, hanem - valami zavaros okra hivatkozva - szeretne előre fizetni, majd elmondja, hogy a hirdetési honlapnak vagy valamilyen ismert futárcégnek van szállítási-fizetési szolgáltatása, azon keresztül fog fizetni. Ezután, azt mondja, mindjárt intézi is, majd fél óra múlva küld egy linket, egy kamuhonlapra, mely az eredetivel 99 %-ban azonos, ott szerepel az összeg is, meg a kitöltendő bankkártya-adatok (a magyarázat: a kártyára utal a rendszer), majd van egy gomb "összeg megkapása" felirattal.

Ha valaki kitölti az űrlapot a valós adataival, majd megnyomja a gombot, akkor természetesen fizetni fogja a jelölt összeget, nem megkapni azt. (Nálam mondjuk ez se működne, mert kb. 10 ezer Ft felett minden kártyás művelethez kell másodlagos azonosítás is, ami nem lehetséges a telefonom fizikai birtoklása nélkül.) Már hallottam viszont emberről, akit sikeresen átvertek ezzel.

A csalók magyarázata: megkapod az összeget, ezt visszaigazolod, majd küld futárt a termékért.

Egyébként a módszer profi. Ha a link gyökerét beírod egy böngészőbe, azonnal átirányul a valós honlapra. Aki nem ismeri jól a netet és nem ismeri a valódi cég tevékenységét, az akár könnyen meg is lehet zavarni ezzel.

A legújabb trükk: a csaló megadja a saját fényképét is, ezzel további bizalmat generálva. Lásd, Viberen ír, nyitott profillal. Persze nyilván ez nem valós fénykép, valószínűleggel valaki másnak a valódi képe a netről. De elég profi: 30 éves körüli ártatlan lányka, valószínűleg bizalomgerjesztőbb, mintha mondjuk az én képemmel próbálna csalni.

Most a következő módszert alkalmaztam. Vártam 2 napot, majd írtam a "lánynak", hogy megkaptam a pénzt, küldheti a futárt. Döbbent csend, majd pár órával később csak azt válaszolta, hogy "?".

45 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr5817910041

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Serény Vélemény 2022.08.22. 07:39:35

Mo-n létezik olyan, hogy másodlagos azonosító. Megadod a (bank online applikációjában, ami lehet akár vagy webes vagy telefonos) telefonszámodat, vagy egy e-mail címedet, és lehet rá utalni. Az utalást néhány percen belül megkapod.
És mindig van két körös azonosítás: nem elég beírni a kártyaadatokat, valamilyen token szerű azonosítás is van: vagy sms-ben küldenek egy kódot, vagy a telefonos applikációban kell azonosítani magad, hogy te vagy te, és akkor lehet utalni.
(Mondjuk ettől még kretén tud lenni a bankok telefonos app-ja, meg a webes felületük is, de ez egy másik tészta.)

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.08.22. 08:10:01

A számítógépre esetleg feltelepülő adathalász programok ellen a legjobb védekezés a Windows mellőzése.

Wildhunt 2022.08.22. 11:34:55

@Deak Tamas: ha csak netezel meg filmet nézel.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.08.22. 12:15:26

@Wildhunt: meg ha minden mást csinálsz akkor is. Nagyon kevés olyan program van már ami átlagos felhasználónak kell és ne volna GNU PL alatt

jónévez 2022.08.22. 12:54:43

Ezek most csak azért értelmetlen válaszok, mert ahhoz, hogy megkapjam a pénzt (jelen esetben Birca megkapja), na ahhoz nem kell sehány körös azonosítás. Nem kell többet tudnia a péz küldőjének, mint a számlaszámom és a teljes nevem. Ha egyebet kérne is, nem adok meg mást, miért adnék? Az összes többi (bankkártyaszám, kódok) ekkor pontosan nem kellenek, ha kérik, gyanúsak.

Wildhunt 2022.08.22. 13:15:57

@Deak Tamas: excel makrók? Plusz a saját szoftverek 90%-a windows alá készült.

Serény Vélemény 2022.08.22. 13:36:01

@Wildhunt: Az excel makró kb a rituális öngyilkosság szinonimája... :)

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.08.22. 13:50:45

@Deak Tamas: szemelyesen nem teszteltem meg, de mintha a Libreoffice meg az Openoffice tudna az excel makrokat

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.08.22. 13:54:16

@Wildhunt: szemelyesen nem teszteltem meg, de mintha a Libreoffice meg az Openoffice tudna az excel makrokat

Wildhunt 2022.08.22. 14:43:34

@Deak Tamas: nem. Ha van benne file kezelés akkor nem működik. Plusz se a UG se a proE nem megy Linux alatt. És ez csak a jéghegy csúcsa.

Wildhunt 2022.08.22. 14:44:38

@Serény Vélemény: ez igaz, de nem választás kérdése.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.08.22. 15:09:20

@Wildhunt: nemtom mi a két említett szoftver, de nem is úgy értettem hogy minden van portolva más operációs rendszerre (nemcsak Linux, Android is) hanem van hasonló funkciójú cucc.

odod94 2022.08.22. 15:55:34

@Deak Tamas: Teljesen igaz. Apám 60 felett jött rá, hogy kell neki egy számítógép. Mivel netezésen, YouTube-on és Skypon kívül mást úgysem igen használ egy Ubuntut raktam fel neki. Teljesen jól elvan vele.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.22. 16:18:36

@Deak Tamas:

Pár éve teszteltem a Linuxot, minden gyors volt, csak éppen szinte semmihez se volt drájver. Pl. a monitor csak a legbutább felbontással akart működni. Akkor ünnepélyesen lemondtam róla.

jónévez 2022.08.22. 16:30:27

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
Igen, ezt is szóba akartam hozni, de hosszú lett így is.
Szóval közhasználatú ez, hogy "kártyára utalnak,"kártyára kapok fizetést" -csak nem igaz ;)
(Tudom, hogy te tudod, de láthatóan jó sokan nem is tudják, tehát itt is leírom)
Nem kártyára kapunk semmit. A számlára kapjuk -amihez persze van általában kártyánk is, de az utalás akkor sem a kártyára jön :) . De nem is feltétele a számlának a kárzya, de nekem is van. Mert egyszerűbb a számlán levő pénzzel kártyával fizetni a "bót" ba, mint bankfiókba szaladgáli a pénzemért.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.22. 16:34:09

@jónévez:

Korlátozottan lehetséges. Pl. ha fizettem egy cégnak, az visszautalhat a kártyámra, a számlaszám ismerete nélkül is.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.08.22. 16:34:12

@odod94: @ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Q4OS, ez valami Debian disztribúció. 80 éves mamókám kiválóan elboldogul vele egy igencsak ócska de óriás képernyős laptopon mindent lát. Nemtom milyen driver hiányozhatott, a 4.9 sorszámú kernel mindent ismert már ami modern gépeken szükséges.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.22. 16:35:30

@Deak Tamas:

Majd egyszer kipróbálom.

De pl. a munkához még Mac se alklamas, a munkahelyi szoftver csak Windows alatt fut.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.08.22. 16:37:17

@cvsvrs: hát nézőpont kérdése, hiszen Ballmer egy barom. Viszont abból a szempontból akár communism is, hogy a valamikor itt sokat megforduló klasszikus sztálinista bolsevik Mr. Hyde, amikor arról faggattam mit ért a kommunizmus alatt, akkor mondott valami olyat, hogy egy egységes óriási szellemi tudás. Ebből a szempontból, mivel többszázezren írják a GNU PL programokat, valóban communism.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.08.22. 16:37:59

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: adjanak Virtual DI-t :) nálunk is az van. Mindenki saját gépről tolja.

jónévez 2022.08.22. 16:52:33

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
Dehogy a kártyádra :)
A számládra utalja, hiszen utaltál neki, így látja a számlaszámod. Mint én is látom (most épp), hogy a munkáltatóm mely számlaszámról utalta a fizetést.

jónévez 2022.08.22. 17:16:56

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
Csakbegy példa: az én szálámhoz 2 kártya tartozik. Egy a nejemé, az ő nevére is szól, (sőt, még a számlaműveletekhez is adtam neki hozzáférést), mégis: bárki bármit utal, az az én számlámra tud utalni, nem is utalhatna kártyára, hiszen azt ő nem is tudhatja, hogy a nejem teljes jogú (de, mint mondtam, kártyára RÁutalni egyébként sem lehet.)

vasútihíd 2022.08.22. 17:58:04

A netes aktivitásodat összességében a sok liberális az ő szempontjaik szerint igencsak negatívnak ítéli meg ami tudom nálad a jó irányt jelzi de azért ha ezek a libkritikusok valamennyire objektívek lennének minden bizonnyal belátnák hogy ezen cikkben említett tevékenységed pozitívum a becsületes internetfelhasználók szempontjából

Wildhunt 2022.08.22. 18:09:58

@Deak Tamas: tervezőszoftverek. Alternatívájuk nincs.

Wildhunt 2022.08.22. 18:13:23

@cvsvrs: ezért most elfelejtem veled szemben minden eddigi problémámat!

jónévez 2022.08.22. 19:17:53

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
Számlák közt mozognak, nem kártyák közt. Érdekes is lenne, ha a nejem kártyájára küldhetnének bármit -miközben az én számlám. De ezért is nem létező dolog)
Az, hogy a Tesco péztáros nem látja, az nem azt jelenti, hogy a bank nem látja, és hogy az sem, akinek utalták. De te is látod, legkésőbb akkor, ha átnézed a számlakivonatod, mindig ott van, honnan (melyik számláról) jött a pénz. De ha bemegyek az internetes bankolásomba, azonnal.
Mint mondtam: kártyára utalás márcsak azért is értelmetlen lenne, mert nem is biztos, hogy van kártya a számlához. Személyesen ismertem olyan embert, akinek szándékosan nem volt.

jónévez 2022.08.22. 19:58:11

@cvsvrs:
(Azt most is megtehetnéd. Mert egy időben olvastam a hsz-folyamjaid, de elegem lett. Most már cssk az ilyen rövideket olvasom tőled, mert a hosszúkat kár volt. De azt még elmondom: szépen belekakiltok, eléggé gáz hozzászolásaitok olvasni. Pedig azért olvasnám, hátha hozzátesztek valamit. De csak foglaljátok a helyet. Igen, jól érted, nemcsak rólad van szó)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.22. 21:17:59

@jónévez:

Ha veszel egy boltban valamit kártyával, a bolt nem látja soha a számlaszámodat.

tűz fal 2022.08.24. 08:13:33

Most vettem észre hogy az egyik csaló annyi "fizetési felszólítást" küldött már, hogy a levelező program a "Promotions" alkönyvtárba tette :)

GyMasa 2022.08.24. 14:24:17

@Deak Tamas:
Vagy egy virtualboxban futó alap windows.
Fel kell tepelíteni, frissíteni, feltenni egy böngészöt, majd csinálni egy snapshot-ot róla.
Utána lehet használni, ös, ha bekapott valamit simán visszaállítani a snapshotból.

GyMasa 2022.08.24. 14:29:58

@Deak Tamas:
Bocs, de a libre office egy szar.
Szerintem csak akkor van bármi értelme használni, ha valami offline géped van, és nincs szükséged semmiféle interakcióra a világ többi részével.
Nekem rettentöen rossz tapasztalataim vannak vele.
EGy üres dokumentum is képes bármilyen hardveren akadozni, illetve a kompatibilitással is még mindig erös problémáik vannak.
Komolyan, én 20 EUR-ért vettem full, Office 2016 licenszet, ami teljesen jó lesz nekem az elkövetkezö években...

GyMasa 2022.08.24. 14:34:57

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
AZ nem a monitorod miatt volt, hanem a videokártya driver miatt.
Ha nVidia-d van, akkor ahhoz bonyolultabb drivert telepíteni, mert az ala, ingyenes linuxban nincs benne az nVidia jobban müködö dirvere.
(Mondjuk, utoljára legalább 2 éve telepítettem Linuxos nVidia VGA-val, szóval, az is lehet, hogy ezt mostanra megoldották)
Ahhoz engedélyezni kell talána "Multiverse" supportot.
De, alapvetöen tele van a net azzal, hogyan kell az nVidia drivert telepíteni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.08.24. 14:38:06

@GyMasa:

Windows ellen küzdeni szerintem olyan mint tiltakozni, hogy miért az angol a nemzetközi nyelv. Semmi értelme.

GyMasa 2022.08.24. 15:01:15

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
teljesen egyetértek!
Anno 10EUR alatt lehetett venni mennyiségi Win7 Pro termékkulcsokat, amikkel még Win11 is legálisan telepíthetö. Igaz, manapság más 20-30 EUR között mozog az ára, de szeirntem még az is egy teljesen vállalható ár.
Szerintem, akinek nincs erre 5 EUR-ja, azzal igen sok probléma van agyilag.
A linux remek operációs rendszer, én is használom számtalan szerveren, de asztali gépn szerintem nem annyival olcsóbb ma, mint amennyivel több probléma van vele.
(Rádásul, ahogy nézem, azért a minöség is kezd fokozatosan romlani minden egyes release-zel)

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.08.25. 08:24:31

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: nem is kell küzdeni, a linux már rég leverte :) gondolj csak arra mi fut azon a nevezetes Samsung okostelefonon.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.08.25. 08:31:51

@GyMasa: azért az disztribúciótól is függ. Egyes gyártók hardverein operációs rendszer lock van és linuxból csak Red Hat vagy hasonlókat tudsz telepíteni, épp ezért, hogy majd vegyél új hardvert. Debian alapú disztribúcióknál nincs ilyen probléma, és az tökéletesen ingyenes, teljes funkcionalitással.
A libreoffice valóban amennyit én használtam nem nagy szám, az Apache Openoffice-val nekem nincs bajom, azzal szoktam sérült excel fileokat reparálgatni. Nyilván az sem lesz totál Microsoft kompatibilis, viszont ha platformfüggetlenül akarsz küldözgetni adatokat arra ideális.
Nyilván egy átlagfelhasználónak fontos a támogatás amit - elvileg - a Microsoft meg a többi ad is, kérdés, mennyit ér a valóságban. A tervezőszoftvereknél - ha már az került szóba - fontos lenne szerintem azért hogy minden kókadt frissítés ne csapja agyon.

Serény Vélemény 2022.08.25. 08:41:06

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: @GyMasa: Igen, kell egy legális windows, és erős vakhit abban, hogy azokat az adatokat, amiket a picipuha megszerez tőled ezen keresztül, nem fogja ellened használni.

(Az egyetlen létjogosultsága a linux _desktop_nak szerintem az, amikor az ember nem akarja, hogy a saját számítógépe kémkedjen utána. Viszont ez a pont manapság elég hamar el tud érkezni...:)

Mondjuk én nagy alma fan vagyok, de az utsó használható operációs rendszer náluk is kb a Snow Leopard volt. (Az első meg a Tiger.)

Wildhunt 2022.08.26. 13:30:37

@Deak Tamas: "tervezőszoftvereknél - ha már az került szóba - fontos lenne szerintem azért hogy minden kókadt frissítés ne csapja agyon"
Egyik ügyfélnél van még windows 2000-es hálózat mert ez a maximum amit a UG adott verziója a meglévő gépekkel támogat.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.08.26. 13:52:09

@Wildhunt: így van, én is sok ilyet ismerek, egyébként nekem is csak midössze 1 db szoftverért van W2K az egyik gépemen.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása