magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

A mobiltelefon megítélése

Ma már mindenkinek van. Szinte.

Egyetlen embert ismerek, akinek nincs.

S van egy sajátos csoport, az okostelefon-tagadók. Ez közeli csoport, a múzsám is tagja. Következetesen ellenez minden okostelefont.

A családban a kezdetektől volt. Apámnak már 1990-ben volt mobilja. Még a kétkilós, vállra akasztható verzió. Persze neki se önszántából, a munkahelye adta neki.

A két fontos emlékem: 1992 és 1997.

1992-ben azt mondta nekem egy üzletember, neki nincs, mert nem elég fontos ember, nem kell, hogy döntései azonnal kommunikálhatók legyenek.

1997-ben meg láttam fiatal takarítónőt mobillal.

Azaz 5 év alatt kiemelt emberek eszközéből hétköznapi tárgy lett.

Én először 1996-ban vettem magamnak, de aztán hónapokig nem volt előfizetésem, túl soknak tűnt a költség. Majd 1997-től lett folyamatosan.

Címkék: közélet
40 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr918023092

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2023.01.15. 07:28:08

A hétköznapokba történő beépüléssel divatjellege is csökken. Az egyre terjedő technokrácia-ellenes közhangulat szempontjából ez áldásos. A Y- és Z-generáció már többre értékeli a személyes kapcsolatokat,

tűz fal 2023.01.15. 09:59:40

Az okostelefon hasznos eszköz. A telefon az mindig kéznél van, és ha már kéznél van, akkor miért ne legyenek egyéb hasznos funkciói is, mint például navigátor, böngésző, hasznos alkalmazások, mint például szolgáltatók alkalmazásai és különféle oktatóprogramok, stb.
Egyébként érdemes összevetni a mai korban vagy hozzánk képest is jövőben játszódó, régebben készült scifikkel, ahol az is előfordul hogy hanggal kommunikál a számítógép, de a telefonba nagyon nem trafáltak bele.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.01.15. 10:02:26

@tűz fal:

Mindig így van.

A sci-fik jövőképe egyes dolgokban abszurd, nagyon lehetetlen dolgokat jósol meg, viszont más dolgokban meg nagyon nem lát semmit.

Mondjuk van teleportáció, de nincs internet.

Gery87 2023.01.15. 10:17:17

A 90-es években/végén még újdonság, tipikus vállalkozó/főnök tartozék...azon csodálkozom hogy egy takarítónőnek már volt.

98?-2000 körülre lett tömegtermék, akkor már általános iskolásoknak is lett.
Ők játszottak rajta (..nem voltak nagy igények na...) meg akkor is telefonáltak ha nem volt muszáj, még erősen divat és státusz jellegű volt. A színes kijelző már nagy szám volt:)
Engem speciel sose érdekelt különösebben. Főleg hogy híváson kívül semmire se volt jó a korai "butafon".

Egyébként én is voltam "okostelefon-tagadó" bár ez nem jó kifejezés, nem a létét tagadja az ember, hanem a szükségességét.
Kezdetben ugye ez is menő volt, divat, hivalkodási alap.
Számomra tökéletesen megtestesítette a fogyasztói társadalmat, amikor görnyedt nyakkal húzogatják az ujjukat órákon át mint egy fogyatékos.
A helyzet mára picit javult, egyáltalán nem újdonság.

Nekem is lett, de csak annyit használom amennyit muszáj.
Ha lehetséges kerülöm a netezést rajta, továbbra is vallom hogy a rendelkezésre álló eszközökön belül (tablet, PC, laptop, mobil, TV, könyv, ebook olvasó..) ez a legalkalmatlanabb arra hogy az ember olvasson vagy videót nézzen.

Mai napig "PC hívő" vagyok:)

Egyébként videójáték konzolom se volt soha.

Gery87 2023.01.15. 10:22:23

@zavaleta:

"A Y- és Z-generáció már többre értékeli a személyes kapcsolatokat, "

Az Y generáció MÉG lehet...a Z generációban nem vagyok biztos hogy.
Bár lehet a járvány miatt ez változott, nem tudom.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.01.15. 10:27:53

@Gery87:

A Vissza a jövőbe 2. része 1989-es. Láttam moziban 89-ben. Azon a részen, amikor a szereplők 2015-be utaznak, s ott gyerekek gördeszkáznak és közben mobiloznak mindenki nevetett a moziban.

Megnéztem a filmet ismét 1995-ben, megint moziban. Senki se nevetett ezen a részen már.

Gery87 2023.01.15. 10:32:53

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

A Sci-Fi is abból indul ki ami a saját korában van vagy felvetődik.
Ritkán talál ki valamit ami teljesen új.

A mobilt azért nem jósolták meg mert elképzelni sem tudták hogy ilyen kicsi lehet egy "számítógép".

De még 25 éve is a jövőben játszódó űrhajókon nincs érintőképernyő panel, 30+ éve meg még síkképernyő sincs.

A hanggal történő kommunikáció meg egy vissza-vissza térő elem, nagyon modernnek gondolták mindig (ezzel szemben ma az érintőképernyő számít annak) merthogy nyomogatni bármit ugye primitív dolog.

De sose terjed el szerintem, az ember nem szeret magában beszélni és nem szereti ha mások hallják mit akar, csinál.

20 éve van pl hangazonosítós hívási lehetőség mobilon is.
A kutya nem használja azóta se.
Senki nem szeretné tudatni hogy éppen "Büfés Zolit" hívja.
Magunkban is fura lenne.

A "villany le/villany fel" ugyanez.

Gery87 2023.01.15. 10:34:51

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Nem is emlékszem hogy mobiloztak volna benne.
Úgy látszik fel se tűnt már.

alöksz róz 2023.01.15. 12:41:40

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "Mondjuk van teleportáció, de nincs internet." - meg pl van hiperhajtómű, de a beszélgetést magnószalagra rögzítik...
az ilyenek képesek hamar agyonvágni az élményt. inkább akkor ne írja bele mivel-mire rögzítik, lehetne valami általános kifejezés oszt jól van.

alöksz róz 2023.01.15. 12:45:10

@Gery87: "De még 25 éve is a jövőben játszódó űrhajókon nincs érintőképernyő panel, 30+ éve meg még síkképernyő sincs." - és ezt akkor hogy tudták volna a filmben megvalósítani?

littke 2023.01.15. 17:16:16

Egy embert ismerek, it Kanadaban akinek nincsen telefonja, nincsen internetje se, es csak antennas a televizioja. Jo baratom, volt mernok kollega. Fura ember, nagyon zsugori.

Egyebkent, mint a Bell gorbe is mondja, vannak korai adaptalok a jobb oldalon es a sosem elfogadoak, a baloldalon.

A mai vilagban okos telefon nelkul nagyon nehez elni. e-mail nelkul meg majdhogy lehetetlen.

Laguna Beachen telelunk Kaliforniaban, amolyan itteni Siofok. Van egy ingyenes busz. Fel orankent kozlekedik. Ha letoltod az App-jet, latod hol vannak a buszok, mikor fog hozzad erni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.01.15. 17:30:38

@littke:

Én abszolút netes ember voltam mindig.

Pl. nem tudom hol kell fizetni a rezsiszámlákat, sose jártam az irodában. Pedig 14 éve lakom ott, ahol most lakom. Mindig neten fizetek.

vasútihíd 2023.01.15. 17:33:05

@Gery87: azért nem emlékszel hogy mobiloztak benne mert birca rosszul emlékszik és nem volt a filmben mobil de volt benne telefonfülke szóval nem tudom min nevettek a moziban 89-ben ha egyáltalán arra is jól emlékszik

Serény Vélemény 2023.01.15. 17:43:30

@littke: Ezt már a MÁV - app is tudja, még a hévszerelvényeket is mutatja, hogy éppen hol vannak. Még a pillanatnyi sebességüket is. És ez nem a fejlett tudatú Kanada, hanem az elmaradott Magyarország.

Serény Vélemény 2023.01.15. 17:45:05

Alfa holdbázis sorozat: olyan személyes kommunikátor van benne, ami képet is közvetít a beszélgetés közben.

littke 2023.01.15. 17:49:46

@Serény Vélemény: na ja. Nem azert irtam, hanem azert, hogy hangsulyozzam mennyire konnyebbe teszi az eletet

Serény Vélemény 2023.01.15. 17:55:19

A tcp-ip egyébként nagyon szerény véleményem szerint a mennyei kommunikációs csatornák földi implementációja. És enélkül nem tudna megvalósulni a fenevad bélyege sem. Viszont szerintem már valamelyik it óriás roadmapjában már benne van a rendszer.
tíz évvel ezelőtt ki gondolta volna, hogy mobillal fogunk fizetni?
és hogy _órával_?

2014-ben jött ki az Apple Pay
és 2015-ben az első Apple Watch.

A mostani legdrágább verziójú órák már rendelkeznek e-simmel, és gyakorlatilag teljes értékű mobiletelefonok. (Telefon nélkül használva is minden mobiltelefon funkciót el lehet velük érni.)

Jumbóka · http://lepcsohazonkivul.blog.hu/ 2023.01.15. 20:42:20

Ma is sokan státusszimbólumot csinálnak belőle, csak másképp. A „szükségesnél” okosabb vagy drágább, simán kimeríti ezt a lehetőséget.

Billy Hill 2023.01.15. 21:38:52

Vidéki nagyváros, 1997 körül: A főtéren egy vicces hajléktalan egy kiflibe dugott szívószállal készített ál-mobillal figurázta ki hangosan ordibálva az akkori mobilozó jampikat. ("Hány millió? Vegyél még abból a részvényből...!")

Billy Hill 2023.01.15. 21:42:39

@Gery87: "De még 25 éve is a jövőben játszódó űrhajókon nincs érintőképernyő panel, 30+ éve meg még síkképernyő sincs."

Kedvencem ebből a szempontból a Mátrix 1. és 2. része; ahhoz, hogy Szentháromságnak legyen Kawasaki sportmotorja Mister Minit kimentésére az autópályán,, nem kattintani kell (tehát még egér sincs, nemhogy érintőképernyő...), hanem az operátornak be kell pötyögnie billentyűzeten, hogy "sendTrinityaveryfastbiketothehighwaynow", és enter! :-)

Gery87 2023.01.15. 21:59:35

@alöksz róz:

Pl vetítéssel.
Néhány filmben volt rá példa..

Gery87 2023.01.15. 22:04:24

@Billy Hill:

A filmekben a "számítógép kezelése" mindig billentyűzettel történik:)
Mert látványos, gyors és persze nem kell valódi parancsokat írni, úgy se látszik mit ír be:)

A Jurassic Park egy kivétel, nem tudom 93-ban mennyire volt új az egér, de egész közeliben láthatjuk nem is egyszer ahogy kezelik, a kiscsaj kb úgy mint aki most tanulja.

alöksz róz 2023.01.15. 22:53:05

@Gery87: "A filmekben a "számítógép kezelése" mindig billentyűzettel történik:)
Mert látványos, gyors és persze nem kell valódi parancsokat írni, úgy se látszik mit ír be:)" - így van.
de mondjuk az se baj ha látszik, a hackeres filmekben sokszor így van. nagy szakértő benyomását kelti, hogy a sok összevissza karakterrel feltör mindent :-)
(és olyan is van hogy olvasható mikor milyen szintig jutott a rendszerben)

"nem tudom 93-ban mennyire volt új az egér" - semennyire...
nem vagyok egy techguru, de szoftver meg oprendszer kérdése volt, mennyire van rá szükség. dos-hoz minek.

alöksz róz 2023.01.15. 22:54:28

@Gery87: nem láttam olyat szerintem.
de a gagyi technika miatt régi sci-fit nem is szabad megnézni.

MEDVE1978 2023.01.16. 08:40:43

@Gery87: Láttam erről valaha egy összeállítást, azt hiszem a hackelés filmekben való megjelenítéséről szólt. A lényeg mindig az volt, hogy valami excentrikus alak leül a gép mögé, extrém gyorsan gépel, közben esetleg vágás és egy kép az azonosíthatatlanul gyorsan futó parancsokra a képernyőn, le a villámgyors gépíró kezekre, majd vissza a hacker feszült arcára, végül lenyom egy Entert jó hangosan. Ezt természetesen hangos pittyegés nyugtázza, hiszen minden számítógép pittyeg, ha entert nyomsz :), végül pedig a hacker fújtatva hátradől.

gigabursch 2023.01.16. 08:51:11

Nekem 2002-ben lett.

@Gery87:
max a lauder javnéban.
Az általános iskolásoknál még ma sem általános, de többségében úgy 2005 és 2015 között jelent meg.

MEDVE1978 2023.01.16. 08:58:32

Nekem talán 2004 óta van mobiltelefonom. Elsősorban azért ilyen későn, mert jól megvoltam nélküle, hogy folyamatosan elérhető legyek akár családi / privát, akár munkaügyekben. A munkahelyen akkor viszont már kb. egy éve felajánlották a lehetőséget és 2004-re viszont már kötelező lett.

Az óriási árnyoldala nekem az, hogy állandóan elérhető vagy, ha valami van, akkor megtalálnak: ismét akár a családodról, akár a munkahelyről van szó.
Gyakori élményem még a butatelefonos időszakból, hogy szabin vagyok a Balatonnál, amikor csörög az a szar és a főnököm keres, hogy nem tudom hol van-e az XZ anyag a szerveren, mert neki azonnal kellene.
Ez viszont a véleményem szerint még kordában tartotta magát: az okostelefonnal lépett át egy szintet, amit nem biztos, hogy kellett volna. Ma okostelefonnal teljesen be vagy "kapcsolva" az életbe, a körforgásba. Az egy dolog, hogy bárki bármikor elér hanghívással, de a munkahelyi e-mailen és a social médiában is elérhető vagy és ezt mindenki tudja. Így ellehetetlenül az, hogy eltűnj néhány napra, hiszen a társadalom téged is arra szocializál, hogy megnézd a mobilodon a híreket / social médiát / e-maileket stb.

Az okostelefon szerintem sokkal radikálisabb hatással van az életre, mint anno a buta mobiltelefon volt. Nemrég volt egy cikk, hogy az üzleti életben az USA-ban a mobil már a 80-as években elterjedt, mégsem ment be annyira a köztudatba. A kétezres évek végén bejövő okostelefon volt az, ami teljesen betört és mindent meghódított, ugyanis a mostani mobilok az internet és a telefon előnyeit keresztezik. Ja tudom, én is láttam némi netet butatelefonon, de néhány pixeles szar, amit nyújtott nulla felhasználói élménnyel járt. Ellenben az okostelefon gyakorlatilag egy mini számítógép nálad, böngészővel, e-maillel, appokkal, social médiával, pornóval, játékokkal stb.

Valaki említett sci-fi párhuzamot: az okostelefon leginkább a Star Trek "trikoderére" hasonlít, ez az amivel szkennelgetnek a föderáció katonái, beszélni tudnak bele és kijelzője is van (persze a filmben csak katonai felhasználású, nem látjuk Kirk kapitányt éppen facebookozni rajta). Designban pedig a kommunikátorra, amit ráadásul a 90-es 2000-es évek mobilfejlesztésekor figyelembe is vettek (intl.startrek.com/videos/watch-the-starfleet-communicator), az ezredfordulón volt ilyen kihajthatós mobil, viszonylag sok.

2023.01.16. 11:13:08

@alöksz róz:
"nem vagyok egy techguru, de szoftver meg oprendszer kérdése volt, mennyire van rá szükség.
dos-hoz minek."
Megkonnyitette, egyszerubbe es gyorsabba tette a szamitogep es a felhasznalo kozotti kapcsolatot. Nem kellett rengeteg parancsot megtanulni, vagy komplett karakterlancokat begepelni kulonbozo feladatok vegrehajtasara (pl. programinditas, rendszer-, konyvtar-, fajl-, lemezkezeles, stb.) Eleg volt egy-ket klikkeles az egerrel az ikonra, menure, karaktercellara, negyzetre, stb.
Szinte majd minden MS-DOS verziot meg lehett reszben (Norton Commander, PC Tools, stb.) vagy teljes (GEOS Essemble, MS-Windows, GEM, Costa, DESKTOP, stb.) grafikus felhasznaloi feluleten jeleniteni.

Gery87 2023.01.16. 14:06:10

@alöksz róz:

Azért annyira elterjedt sem volt. Sőt maga a PC sem.
Valamikor 97-99(?) környékén lett otthoni PC-nk és emlékszem akkor kb senkinek nem volt, én akkor tanultam meg egerezni:) na net az végképp nem senkinek, egy idő után pár évig nekünk sem, mert lemondtunk, drága volt és "nincs rajta semmi". Még kellett jó 5 év hogy a web2 beinduljon.
Mikor jött a sulinet program akkor kezdett el terjedni az otthoni számítógép.

Gery87 2023.01.16. 14:26:51

@alöksz róz:

A 2001 Űrodusszeia-ban egy "irattartót" visz magával a pasas, mikor leül enni azon nézi egy videót.
Szóval gondolni gondoltak rá hogy a jövőben nem bumszli katódsugárcsöves képernyők lesznek.
Úgy nézi kb evés közben mint egy tabletet:)....persze nem kézben tartja és felülről vetítik rá a képet valószínűleg.

De az úrhajó többi képernyője sem tűnik domború felületűnek.
Szóval vagy utómunka vagy vetített.

Gery87 2023.01.16. 14:32:12

@MEDVE1978:

:)
Mindezt dupla képernyőn, 3 billentyűzeten és közben izzad, rágja a tollat, ceruzát és mindent hangosan kommentál, ujjong, szentségel, persze mi nem látjuk miért, de ő képes értelmezni a villódzó számokat:)

"gyerünk bébi...skldfjléyvxvyxlévxc....ez az!!!..

sfj cml kvmsdpvxlév...

ja ne, ne ne ....francba!!

nézzük csak...

oglcvlxcvléxc..

IGGEN"

Most így a 'Kardhal' című film jut eszembe hirtelen.

A Mátrix a csúcsa ennek, amikor az "Operátor" csak függőleges számokat néz a monitoron, persze ő "már látja a képet":D

Na az a csúcs.A totál elmebajos kimaxolása a sztereotip hekker karakternek.

Gery87 2023.01.16. 14:43:03

@gigabursch:

2000-ben voltam 7-dikes.
Emlékszem általános 7-8-ban már volt mobilja mindenkinek, még a legkevésbé tehetőseknek is volt valami olcsóbb fajta.
Mikor középiskolába mentünk már a színes kijelzős volt a menő.

A tapsképernyős nem tudom mikor jelent meg és terjedt el.
Mivel nagyon lemaradtam ebben.
Egyszerűen nem érdekelt.

Gery87 2023.01.16. 14:52:29

@MEDVE1978:

Na igen, ma nem elérhetőnek lenni bárhol, bármikor valamely felületen, olyan mintha 50 éve azt mondtad volna "nem tudok olvasni".
Senki nem hiszi el úgy sem, nem kifogás.

alöksz róz 2023.01.16. 15:05:01

@Gery87: nem láttam. pontosabban nem bírtam megnézni, pedig többször is elkezdtem. mindig elaludtam rajta.

Gery87 2023.01.16. 15:08:36

@alöksz róz:

Én is azért néztem meg mert annyira híres, de valóban nem egy nagy valami mai szemmel.
Ne feledjük hogy 68-as, ez meghatározta ogy mind technikailag mind mondanivalót tekintve milyen lett.

alöksz róz 2023.01.16. 15:30:11

@Gery87: megpróbáltam kölyökkoromban a 90-es évek elején, később többször is a 2000-es években és kb 7-8 éve is. egyszerűen annyira unalmasnak és hosszúnak találtam, hogy be kellett csuknom picit pihentetni a szemem :-)

Gery87 2023.01.16. 18:11:32

@alöksz róz:

Én majd az összes nyomozós meg dokis sorozattal így vagyok.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.01.18. 13:05:11

@alöksz róz: pedig DOS-os Wordhöz már volt bőven egér. Meg a sok játékhoz.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.01.18. 13:09:23

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: a butatelefon nagy előnye, hogy megy vagy két hétig egy töltéssel .
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása