A csukcsok voltak a Szovjetrunióban a "mucsai" megfelelője. Míg a kaukázusi a bűnözőt, csalót jelentette, addig az északi népek a primitívséget, s közülük is a csukcsok voltak a fő példa.
Az északi népek Oroszországban kb. azok, mint az indiánok Amerikában.
Az alapvicc szerint amikor egy csukcs felvételét kéri a Szovjet Írószövetségbe, majd kiderül egyetlen orosz írót vagy könyvet se ismer, végül megkérdezik tőle "csukcs, te tudsz egyáltalán olvasni?", mire ő "író vagyok, nem olvasó".
Csukotka - a csukcsok hazája - hatalmas terület, 700 ezer km2, de alig 50 ezer lakos. Szubarktikus éghajlat, a tél 10 hónaoig tart, alig van növényzet. Az emberek hagyományosan tengeri halászatból és vadászatból élnek meg, rozmárokra és bálnákra vadásznak, valamint rénszarvasokat nevelnek. Ma Oroszországban a rozmár és a bálna védett állat, vadászatuk tilos, egyedül a csukcsok számára engedélyezett a vadászat, nekik is kizárólag hagyományos eszközökkel.
A terület formálisan Oriszország része a XIX. sz. elejétől, a valóságban az orosz hatalom teljesen jelképes volt a távolság, a rendes közlekedés hiánya miatt. Még a szovjet hatalom is jelképes maradt: voltak persze vicces dolgok, mint rénszarvasnevelő és bálnavadász termelőszövetkezet, meg Lenin-képek kiakasztása, de mindez nemigen változtatott a viszonyokon. A kevés kiküldött csinovnyik örült, ha életben maradt, nemigen volt semmilyen lehetőség a terület tényleges irányítására.
A sámánista csukcsok egyébként pont azt tették a Lenin-képekkel és a vörös csillaggal, mint a XIX. század során a keresztény misszionáriusok áltak adott ikonokkal és keresztekkel: elhelyezték őket a sámánista jelképek mellé, hogy akkor ezentúl őket, a messzi, meleg éghajlatról érkezett furcsa orosz emberek totemjeit is tisztelik majd imáik során.
A propaganda sikertelenségét jelzi egy 1961-es vicces eset, állítólag valós sztori. A kommunista szervezők büszkén mesélik a csukcsoknak 1961-ben, hogy Gagarin az űrben járt, íme milyen hatalmas a szovjet tudomány. Mire a csukcsok válaszolnak "persze örülünk, hogy ti oroszok is eljutottatok az űrbe, de a mi sámánjaink heti rendszerességgel utaznak az űrbe, sok idegen bolygón is jártak, mindez évezredek óta, szóval számunkra ez azért nem akkora szenzáció".
Rendes állami hatalom csak a XX. sz. 50-es éveiben lett a környéken, amikor megépült a Szovjet Haditengerészet helyi támaszpontja a Bering-tenger partján, Anadirban (ez Csukotka fővárosa) és megnyílt az Anadiri Repülőtér. A távolságot érzékelteti az a tény, hogy Moszkvából Anadirba a repülési idő ugyanannyi, mint Moszkvából New Yorkba, kb. 9 óra. A helyi időzóna Moszkva +9 óra, ez a legkeletibb időzóna Oroszországban a 11 időzóna közül.
Valójában Csukotka Oroszország egyetlen része, mely részben a nyugati féltekén van - Csukotka legnagyobb része, a Csukcs-félsziget a nyugati féltekén található.
Ami igaz Amerikára a fehérek és az indiánok találkozására az itt is sokban igaz, az eltérés, hogy az oroszok sose irtották a helyieket, földjeiket nem vették el, ennek értelme se lett volna, hiszen föld így is túl sok volt. Az orosz kolonizáció betelepülést jelentett. Itt teljesen külön, azaz a kevés város orosz, a falvak meg csukcsok.
A csukcs kultúra lassú eltűnése itt teljesen az orosz élelmiszerek bejövetele miatt indult be. Első ok természetesen a vodka - az eszkimókkal rokon csukcsok nem bírják az alkoholt, viszont imádják, Csukotkában ma az alkoholfogyasztés az orosz átlag másfélszerese, az alkoholisták aránya 10-szeres az orosz átlaghoz képest. Nagyobb baj, hogy a csukcsok elfelejtették a hagyományos étkezést, az ottani éghajlathoz feltétlenül szükséges a különböző mohák, gyógynövények ismerete, ez védte meg őket a hosszú telek alatt. Most viszont mindenki inkább cukrot, csokoládét, kávét, dohányt vesz, ezt fogyasztja. A legnagyobb baj pedig a tea elterjedése, ez teljesen kiszorított minden helyi gyógyitalt, viszont nem helyettesíti azok hatását. Az eredmény: arányosan itt a legtöbb beteg ember Oroszországban, Ami maradt a hagyományból az a nyers hal-, rozmár-, bálnahús fogyasztása, ez is ma már erősen sózva az elérhető olcsó só miatt.
Mára a nyelv is kezd eltűnni. A csukcsok fele orosz anyanyelvű, a fiatalok a csukcs nyelvet alig ismerik, még értik, de aktívan már nem képesek használni.
Csukotka keleti része pár kilométerre van az USA-tól. Kölcsönös megállapodás van a két ország között, mely máig működik: a csukotkai csukcsok vízummentesen utazhatnak az USA-ba, amennyiben rokonaik vannak Alaszkában, ahogy az alaszkai eszkimók is vízummentesen látogathatják csukotkai rokonaikat, évente legfeljebb 90 napra, s csak meghatározott belépési pontokat használva. Vízum helyett az így utazóknak csak jelezniük kell előre utazásukat, más engedély nem szükséges. Ez az egyik a kevés kivételek közül az egyébként szigorú amerikai vízumpolitikában.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Gery87 2023.10.25. 12:36:46
Én értem hogy van ilyen címmel könyv meg film...na de a helyes alak akkor is Csukcsföld.
Életembe nem láttam leírva így és nem halottam csukotkázni senkit. Nem mintha gyakran szóba került volna:)
" Első ok természetesen a vodka - az eszkimókkal rokon csukcsok nem bírják az alkoholt, viszont imádják,"
Ez minden indiánnal így van, Kanadában is USA-ban...a tüzes víz sokat árt ezeknek.
Depresszió, elhízás, alkoholizmus, bűnözés, erőszak.
A "gyökértelenné válás" is valószínűleg nagyban közrejátszik ebben.
"Mára a nyelv is kezd eltűnni. A csukcsok fele orosz anyanyelvű, a fiatalok a csukcs nyelvet alig ismerik, még értik, de aktívan már nem képesek használni."
Így járnak azok a kis elszigetelt nyelvek amik nem képese a globális kommunikációba kultúrába becsatlakozni. Gondolom csukcs nyelven nincs popkultúra, irodalom, tudomány...
Valóban egy fiatal felteheti a kérdést "minek tanuljam meg?".
Gery87 2023.10.25. 12:48:35
-Miért, miért...a jurtán kívül –50°C van , belül −10°C, a hűtőben −5°C....szóval meleg hely!
Egy csukcs bejön a boltba, és megkérdezi:
-Van színes tévéd?
-Igen.
-Adj egy zöldet!
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.10.25. 12:56:42
Igen, az első tipikus.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.10.25. 13:01:45
Népművészet van. Más semmi. Aki tanul, az oroszul teszi.
Gery87 2023.10.25. 13:12:08
Meg vannak vagy 15 ezren.
Nem jó kilátások.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.10.25. 13:15:41
Mint az amerikai indiánok.
Persze más a modell. De az eredmény ugyanaz.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.10.25. 13:59:43
Boldeone2 2023.10.25. 18:49:09
Fel kellene osztani a gyarmatias Oroszországot, mert az hasonló gyarmattartó, mint amivel a nyugatot vádolod!
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.10.25. 19:02:47
Van nekik.
Majd USA felosztása után megvizsgáljuk Oroszo. felosztását is.
Gery87 2023.10.25. 21:29:45
Oroszországnak nincsenek gyarmatai, pont úgy integrálta a megszerzett területeket mint az USA vagy Kanada.
A többség orosz vagy orosz ajkú (vagy az lesz idővel).
Az erős kisebbségek meg zömében enklávé köztársaságokban élnek, hova szakadjanak el?
Ittál?:)
Nem szoktál ekkora baromságokat mondani azért:)
Wildhunt 2023.10.25. 21:52:22
Sztbeni 2023.10.26. 09:03:36
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.10.26. 09:10:14
"hasonló gyarmattartó, mint amivel a nyugatot vádolod"
Nagyon nem.
Orosz gyarmat nincs, sose volt.
Boldeone2 2023.10.26. 10:13:21
www.refworld.org/docid/5748059a4.html
Boldeone2 2023.10.26. 10:20:48
A legtöbb szomszédos államnak elege van az oroszokból, már az örményeknél is betelt a pohár
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.10.26. 10:28:53
Nem valószínű. Van egy egységes tudat.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.10.26. 10:30:12
Mit keres az USA volt mexikói, francia, indián területeken?
Az oroszok integráltak, ahogy az USA is, csak jóval gyengédebben, pl. nem űztek el embereket, nem zártak senkit rezervátumba.
Tapi2021 2023.10.26. 11:25:43
Ja. Az USA annyira rugalmas ebben (is), hogy amikor államok szabad akaratukból akartak kiválni, öldöklő polgárháborút csináltak inkább.
De lehetne még jó pár nyugati éldemokráciát ide sorolni, akik valahogy nemigen akarnak korábban meghódított területeket és népeket csak úgy elengedni. Népszavazással sem.
A szokásos Boldis, nyugatias kettős mérce. Ugyanaz, mindig csak az ellenfélnél problémás.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.10.26. 11:33:57
Miközben az oroszok elengedték országuk harmadát, s ezek ma független országok.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.10.26. 12:47:56
A Momentumrajongáshoz ennyi képesség kell, vagy erre rádolgozni is szükséges?
Gery87 2023.10.26. 12:57:44
Vagy nem. Nem tudjuk.
Oroszország felosztásának vágya és erőforrásainak megszerzése Amerika részéről vagy 100 éves projekt.
Gery87 2023.10.26. 13:00:32
Nyilván nem jó szándékból tették, hanem mert gyengék voltak. Ezt tegyük hozzá.
Amint erősebbek lettek, máris zajlik a morzsák vissza csipegetése...
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.10.26. 13:01:29
Persze, nyilván kényszer volt.
De látható: elfogadták.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.10.26. 13:04:13
Kínával is ezt akarták csinálni, de Kínában nem gorbacsovok voltak hatalmon, így azonnal léptek: a Tienmen-téri "vérengzés" - valójában közérdekű patlkányírtás - erről szólt, Soros és a CIA helyi emberei ki lettek kapcsolva a játékból, így Amerika jól megcsinált tervei Kína felosztására csődöt mondtak.
Gelimtredfd 2023.10.26. 13:13:13
------------
Stak mi, hisz gyarmat a ra és re és ar stumától, ahol összeraknak, örmény jar is.
De rakta, hogy nem az oroszok voltak a gyarmatosítók, hanem az MTA, és a fingristák, és az értelmetlenségiek.
Gelimtredfd 2023.10.26. 13:17:41
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.10.26. 13:31:59
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.10.26. 13:41:36
Azt is integrálni akarták. Csak nem volt rá idő.
gigabursch 2023.10.26. 15:00:00
Idehaza bő két évszázada megy.
Gyökértelenítés, más szokások behozása, a sajátok hiteltelenítése.
A finnugrizmustól a jóebédhezszólanótán át a mindennapi cigányjajdaj (savaseső a jóanyádra; a vérzését meg a hányását; nincs doxa, jajj) erőltetése ugyanolyan undorító...
Gery87 2023.10.26. 17:40:46
Attól függ milyen rendszer van a kivált extagállamokban:
oroszbarát vagy sem.
Belarusz esetében nyilván el van fogadva hogy most külön állam.
A Kazah-orosz határ se téma, hiába vannak ott sokan oroszok...
Ukrajna esetében nem ez volt a helyzet.
Gery87 2023.10.26. 17:42:23
Én nem tudom fel akarták e osztani és hogyan.
Szerintem egy kommunistátlanított, liberális demokrata, félgyarmati Kína bőven elég lett volna nekik.
Gery87 2023.10.26. 17:43:43
Nem volt rá pénz!
Már túl messze volt és nem érte meg anyagilag, ennyi az egész.
Nem volt jó üzlet, kezdetben Amerikának se, hülyeségnek is tartotta a vételt a közvélemény.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.10.26. 19:46:39
Azaz semmi gond a terület elszakadása, ha ott a kormányzat nem oroszellenes.
alöksz róz 2023.10.26. 21:45:04
gigabursch 2023.10.27. 08:07:11
Ezt sokkal illedelmesen én is megfogalmazhattad volna...
Gery87 2023.10.27. 10:45:12
Valószínű, jobb híján ez a minimum.
Gery87 2023.10.27. 10:45:57
hajrá, úgy is csak 15.000 vannak:)
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.10.27. 10:51:00
Szerintem ez már inkább amolyan fotómodell sámán valami "északi népek népművészete" fesztiválról.
A csaj teljesen tiszta, a haj rendes, szerintem sminkelve is van kicsit, frissen mosott a ruhája, stb. Annyi köze lehet az eredeti kultúrához, mint a belpesti néptánckörösnek a székely faluhoz.
Nem vagyok a téma tudura, de az igazi sámánok piszkosak, nem cserélnek ruhát, nem mosnak hajat, hiszen eleve valami földkunyhóban élnek, sokszor transzban vannak, eleve semmi idejk az anyagi világra.
Gery87 2023.10.27. 13:44:59
Lényegtelen, a lényeg hogy Pokahontasz nem csúnya:)
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.10.27. 14:08:41
Egyébként találó.
A mai Oroszországban van egy ilyen hangulat.
A hagyományos orosz hozzáállás, hogy ezek büdös bunkók, akiket akár erőszakkal, de ki kell verni a szarból. A szovjet korban ideológiai motívum is volt: "felszabadítani" az északi gyerekeket a vallásos téveszméktől, megismertetni őket a marxizmussal, stb. Kimentek a rendőrök és elvitték a gyerekeket bentlakásos iskolákba erőszakkal, stb.
Az orosz rendszerváltozás óta viszont jött a vadember-nosztalgia: íme ezek a romlatlan népek, akk beszélgetnek a nyírfával és a vakonddal, de szépen élnek a természetben, ők még nem hazudnak, nem lopnak, a szívük tiszta. Pont mint a halivúdi filmekben a jóságos bölcs indián, aki mindent tud mindenről.
Most már vannak intézmények is, ahol nyelvet tanítanak.
Mutattam már, d emég egyszer. Vicces nyelviskola reklám: az eloroszosodtt nyenyec srác elmegy modern ruhában leánykérőbe, de ott kiderül nem beszél nyenyecül, csak oroszul. A lány ezért nemet mond neki. Majd 2 hónap múlva visszatér népviseletben, már nyenyecül beszélve. De sajnos még mindig nem sajátította el a nyenyec szokásokat: villát kér a sózott halhoz. www.youtube.com/watch?v=O9VZtBqzeCQ
Gery87 2023.10.27. 14:19:36
"Kimentek a rendőrök és elvitték a gyerekeket bentlakásos iskolákba erőszakkal, stb."
És működött?
"íme ezek a romlatlan népek, akk beszélgetnek a nyírfával és a vakonddal, de szépen élnek a természetben, "
Hát ha az a kérdés ki bassza szét a világot inkább ők vagy mi, akkor valóban inkább ők a jó példa.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.10.27. 14:45:02
Működött. Az első lépés volt az oroszításra. Atanyákon maradtak csak az idősek.
A gyerekeket elvitték a 10-11 évesen felsőtagozatra soksozr 2-3 ezer kilométerre. Aztán csak nyári szünet otthon.
Ahogy Ausztráliában csinálták egy időben az őslakos gyerekekkel.
Persze lettek csukcs, nyenyec, hanti, stb. értelmiségiek. Volt egy neves szovjet matematikus akadémikus is, csukcs teljesen, tehetséges gyerek, s elért acsúcsra, csak épp neki már semmi köze nem maradt népe hagyományaihoz.
Mint amikor a cigánygyereket kiemelik a gettóból, kinevelik: ő már nem fog semmi közösséget érezni a gettólakókkal, s azok se tekintik őt sajátjuknak. Pedig egy cigány sokkal közelebb van egy magyarhoz, mint egy csukcs egy oroszhoz.
gigabursch 2023.10.27. 14:58:26
Na!
A cigó pont olyan messze van a magyartól, mint bármelyik európai, altáji, szibériai, tavol-keleti néptől.
S a lényeg, hogy közel egyáltalán nincs és soha nem is volt.
Gery87 2023.10.27. 21:20:18
"Működött. Az első lépés volt az oroszításra. Atanyákon maradtak csak az idősek.
A gyerekeket elvitték a 10-11 évesen felsőtagozatra soksozr 2-3 ezer kilométerre. Aztán csak nyári szünet otthon."
A cigány gyerekekkel is ezt kéne, elvinni őket az ország másik végébe, szigorúan cigányt a cigánytól szeparáltan!
Haza se engedném egy ideig őket nyáron se, mondjuk 10-18 év között amikor kamaszodnak, szocializálódnak.
"Mint amikor a cigánygyereket kiemelik a gettóból, kinevelik: ő már nem fog semmi közösséget érezni a gettólakókkal, s azok se tekintik őt sajátjuknak."
Hála istennek!
Majd ha "ki lenne nevelve" az összes akkor az lenne a cigányság és nincs probléma, a régi öregek meg a vajdás gettós fos mentalitásukkal majd kihalnak.