magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Akvárium megint

A tegnapi cikkemet persze nem tegnap írtam.

Időközben csináltam egy vízes akváriumot is, állat nélkül egyelőre.

Ami abszolút megdöbbentő mennyit fejlődött az akvarisztika. Mint írtam, a 70-es években, majd a 90-es években foglalkoztam ezzel, nagyjából 25 éve nem is néztem mi van ezen a területen. Most tanulmányoztam mi történik, s szinte hihetetlen.

Annak idején a dolgok menete az volt, hogy töltsük meg az akváriumot valami kavicsréteggel, aztán vízzel, legyen szűrő (szivacs bent a vízben), vízmelegítő, valami bugyborékoló, hogy menjen oxigén, aztán jöhetnek a növények, az állatok, majd imádkozzunk, ne legyen halál az egész történet vége.

Ma minden más. Eleve az, hogy vannak kész akváriumrendszerek, beépített világítással, szűrővel, melegítővel. S olyan szűrők vannak filléres áron, melyek háromszoros profi szűrést végeznek, korábban ilyen csak állatkertekben volt, otthoni akváriumoknál ez luxuskategória volt. Talajból van százféle, attól függ mit akarunk.

De ami tényleg megdöbbentett az a számtalan vízjavító és mérő eszköz. Ma már nem az van, hogy a csapvízbe beletesszük a halat, s reménykedünk, hátha kibírja, hanem létezik csepp, melyet adagolva a vízhez, kivonja belőle a klórt és más, hal számára nemkivánatos dolgokat. Aztán van CO2 tabletta a növények jobb fejlődéséhez. De a legnagyobb döbbenet: az androidos alkalmazás tesztcsíkokkal a víz tesztelésére.

teszteredmény az akvárium feltöltése után 1 órával - látható, itt egy hal ha nem is halna meg, de kellemetlenül érezné magát - ez egyébként normál állapot feltöltés után, hiszen még nem "állt be" az ökoszisztéma - a GH még veszélyesen magas, a klorinszint is, ez előbbi oka, hogy még nem ülepedett le a törmelék, az utóbbié, hogy a vízjavító csepp még nem tudott hatni

Egyébként mindenkit óvnék a nem abszolút szükséges szerektől. A vegyszer sose jó. Vannak ugyanis ilyen csodaszerek, hogy beönti az ember, s az akvárium azonnal kész van. Szerintem marhaság, minek sietni, időt kell adni a természetnek, hogy legyen kész, teljesen felesleges ezt siettetni: aki nem tud várni 1 hónapot, de legalább 1 hetet, az ne csináljon akváriumot.

S árban van mindenféle, viszont az alsó árkategória is jó minőségű. Amit én itt összehoztam, minden alsó árkategóriás, egyedül a tesztcsíkos rendszer drágább kategória, 1 tesztelés 350 Ft nagyjából, de persze erre nincs is szükség gyakran, a havi 2 alkalom elég - az első tesztelésem tulajdonképpen felesleges volt, egyszerűen ki akartam próbálni.

Az olcsóság fő titka: kínai és indiai cégek beléptek erre a piacra is, s durván lenyomták az árakat. Egy kis teljesítményű egyszerű levegőpumpa lehet 4 euró és 40 euró között bármi - az enyém, ami itt van használatban indiai termék, 4,69 volt -, alul a kínai és indiai termékek, középen a lengyel termékek, felül a német és amerikai gyártók.

A következő két képen jól látható a kezdeti állapot és a következő napi helyzet. Helyre lettek téve a nem jól elültetett növények, s látható, hogy jóval tisztább a víz, azaz működik rendesen a szűrő:

S ismét: miért jó ilyet csinálni? Alapvetően ez világépítés, s a természettől elidegenedett természetszerető ember lelki gyógyszere. Itt bonyolultabb módon, egyszerűen több odafigyelést és gondoskodást igényel, mint egy terrárium, s mivel bonyolultabb, így erősebb gyógyszer.

S íme a cikkem megjelenése előtti kép, ez majdnem 1 héttel az előbbi kép után van. Rendesen be lett állítva a melegítő, korábban eltévesztettem a skálát, s tévedésből 27 fokra tettem a kívánt 23 helyett. Rendes hőmérő a falon. Beletettem két bugyborékolót, hogy jobb keringés legyen, így jobb szűrés is. Adtam hozzá fél tabletta CO2-t. A szűrő belseje még cserélendő: eredetileg biofilter szivacs, mechanikus filter szivacs, s vegyifiler aktív szénnel volt benne, ezt szeretném házilag feljavítani: az aktív szén úgyis cserélendő, a biofilterhez meg szivacs helyett jobb a kerámiagyűrű réteg. Megrendeltem, de még nem jött meg, ez is filléres dolog egyébként: 1 kiló kb. 3 ezer Ft, ez elég az én esetemben 2 évre. De így is látható: a víz majdnem tiszta, a növények "működnek", beindult az ökoszisztéma.

Íme az állapot tegnap:

Látható, beindult az ökoszisztéma, immár algásodás is van. Ami azt jelenti, kellene valami algaevő élőlény a rendszerbe. De ezzel egyelőre még várok.

Felszerelés:

  • 30 literes akvárium, benne 21 liter víz
  • 3 W LED-fénycső
  • 25 W vízmelegítő
  • 5 W levegőpumpa, 2 darab bugyborékolóval, biztonsági szelepekkel
  • 3 W "szökőkút" típusú belső szűrő, mechanikus, biológiai és vegyi szűrőanyaggal
  • hőmérő
  • PH- és ammónia-vészjelző
  • 1,5 cm vastag anyagos, foszfát- és nitrátmentes föld
  • mosott kavics: fekete, kék, rózsaszín
  • 1 nagy kő, több közepes kődarab
  • 2 darab preparált fagyökér
  • növény: 3 féle Cryptocoryne és 1 Anubias - elültetve, 2 Taxiphyllum - a fagyökerek közé rögzítve
  • vegyszer: klórmentesítő csepp, CO2-tabletta, tesztcsíkok
  • további eszközök: csipeszek, üvegtörlő, kisháló, műanyag cső, kisvödör, konyhai papír

Fentiek közül minden abszolút szükséges, egyedül a PH- és ammónia-vészjelző hagyható ki, s persze a mosott kavics se feltétlenül kell, lehet csak földes talaj. A fagyökerek és a kövek is kihagyhatók elvileg, de ez már túl steril környezet lenne, a természetben is mindig vannak fadarabok, kövek egy tóban, folyóban.

Sokan szoktak használni még alátétet, ilyet én nem tettem, mert ez eleve keretezett akvárium, továbbá ajánlott az akváriumszekrény, én itt normál könyvespolcot használok, ennyi súlyt ki kell bírjon (remélem). Egyesek használnak belső dekorációt, én írtózom ettől, szerintem elég az élő növény, a fadarabok és a kövek, az ilyen víz alatti műanyag vackok engem idegesítenek. Továbbá népszerű még a víz alatti plusz világítás, szerintem ez meg cirkuszi hatást kelt, a természetben se süt a víz alatt a Nap. S persze sokan használnak sokféle vegyszert, algamentesítőtől speciális hasznos baktétiumokig, szerintem ezek feleslegesek egy jól működő ökoszisztéma esetében, ilyesmi csak akkor kell, ha tényleg valami baj van - állandó használatuk olyan, mintha az ember minden nap bevenne egy fájdalomcsillapító tablettát.

Címkék: közélet
27 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr6018240039

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Boldeone2 2023.10.29. 09:54:44

Lehetett volna minium dupla nagyságú akváriumot venni. Minél kisebb az akvárium, annál nehezebb a biológiai egyensúlyt megtartani. Sem több fajt együtt tartani nem nagyon lehet így... Ki kell találni mit tartson az ember, én pár db. citromlazazot vennék. Kicsi, békés élénk halak, és csak savanyú közegben szaporodnak. A guppi és platti a kemény vízben is jól érzi magát, azok szaporodni fognak
Vannak agesszív halak: sügérek, betta, zanzibári tarkacsuka, ausztrál kalászhal, azokat ilyen kicsi aváriumba nem vennék
Tennék még egy búvóhelyet is a halaknak

2023.10.29. 10:23:09

nem vagyok akvarista, de földes talaj az, ami a vízbe nem feltétlen kell, mert a vizinövények apró kavicsban könnyedén gyökeret vernek.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.10.29. 12:14:20

@Boldeone2:

Persze, csak ahhoz már saját szekrény kell, nem lehet feltenni egy könyvespolcra.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.10.29. 12:15:05

@cvsvrs:

Ebben 2 ellenséges iskola van. Az egyik szerint a földes talaj a kulcs, a másik szerint meg nem kell egyáltalán.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.10.29. 14:05:54

@cvsvrs:

Dehát van egy rakás hasznos baktérium, ezek kellenek a növényeknek.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.10.29. 14:07:06

@cvsvrs:

Én most nem akarok halat.

Azt tervezem, beszerzek 3 darab afrikai vízicsigát. Ezeket aztán nem fogom etetni, míg le nem legelik az összes algát.

Boldeone2 2023.10.29. 16:05:33

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Hal nélkül nem izgalmas. Legalább víziliomot vegyél, az visszadja a trópusok hangulatát, főleg amikor virágzik

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.10.29. 16:50:53

@Boldeone2:

Még gondolkozom.

Szerdán megyek egy emberhez neretina csigáért.

Kútmester 2023.10.29. 18:17:05

Mivel a díszhalak többsége Délkelet-Ázsiából származik, legjobb nekik a szűrt esővíz. Nekem az Ékfoltós razbórát még szaporítani is sikerült úgy hogy még sósavat is adtam a vízhez. Persze folyton mértem én is a ph és a lágyság értékeket. A könyv szerint az egyik legnehezebben szaporítható faj, lágy savas vízben kell.
A nem tenyész akváriumban is a víz fele szűrt esővíz volt. A csapvizet 1 napig kell állni hagyni, hogy kimenjen belőle a klór. Ha csak után töltesz 1-2 vagy több litert akvárium méretétől függően akkor nem fontos. Hidd el a halak is élénkebbek színesebbek ha esővíz is van az akváriumban.
Afrikai sügérekre ez nem érvényes. Ők szeretik a keményebb lúgosabb vizet.

Kútmester 2023.10.29. 18:19:26

És fadarabot sose mertem beletenni. Mindig attól tartottam, ha az elkezd rohadni poshadt romlott lesz a víz.

Kútmester 2023.10.29. 18:25:39

@Boldeone2: A Betták csak a hímek egymás közt agresszívek. A többi fajjal jól kijönnek. Inkább a Szumátrai meg a Rózsás díszmárna veszélyes őrájuk. A Bettákkal kapcsolatban inkább azt emelném ki, hogy a Mollival együtt kicsit melegigényesebbek mint a többi hal.

Kútmester 2023.10.29. 18:28:29

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Sosem volt földes talajom, de ha harcsaféléket is akarsz, márpedig ajánlott, akkor inkább ne.

Kútmester 2023.10.29. 18:33:47

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: A csigáknak amíg nincs alga, főzzél saláta vagy spenótlevelet.

jónévez 2023.10.30. 00:15:12

Kérem nem sértegetésnek venni, semmi olyan szándékom nincs.

Olyan hosszan ecsetelted, oly részletesen -hogy kitűnik: szeretnél istent játszani. És látom, hozzászólók is éreznek így.

alöksz róz 2023.10.30. 09:29:23

@jónévez: a terepasztal-építéssel rokon ez így, ahogy a birca csinálja.
de abban nem tudom mennyire jelenik meg az istent játszás...
gondolom annyira mint minden más játékban :D
(leszámítva a társasjátékokat)

jónévez 2023.10.30. 09:49:48

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
Én úgy arra gondolta, amit (ha jól láttam) épp a tegnapiban fejtettel ki, hogy a külvilágtól is elzárt, önálló világot épitesz ki, amit még valami rákfélékkel us feldobsz (ha jól értem), aztán kialakul egy világ benne. Ez olyan, mint egy világteremtés, istenjátszás (és örülök, hogy nem értetted félre)

F1őr 2023.10.30. 12:27:46

@jónévez: Ugyanazt a világot hozza létre amit isten teremtett, csak kicsiben. Tehát semmi újat nem teremt, tehát Maxval nem lehet isten.

jónévez 2023.10.31. 06:10:28

@F1őr:
Egy szóval sem mondtam, hogy az.
Az a lényeg, hogy ő értette azt a mondatrészt, ami sem ezt, sem gúnyt nem akart hordozni.

GyMasa 2023.10.31. 10:30:04

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
Nekem a színes garnélák jöttek be nagyon a múltkor.
Fehér homokot tettem alulra, meg egy pár növényt, és volt egy csomó kék, meg piros garnéla.
(Aztán egyszer, úgy 2 év után mindegyik elpusztult egy hét alatt...)

GyMasa 2023.10.31. 12:33:49

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
Mondjuk, valami 5 EUR darabja, szóval, lehet őket eladni is...
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása