magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Vicces Schengen

A komolytalan EU-s politika gyöngyszeme ismét: Bulgária és Románia 2024. március 24-én Schengen-tagok lesznek, de egyelőre csak részlegesen.

Na most, ilyen "részleges" tagság eddig nem létezett. Pl. Ciprus esetében sose merült fel a részleges tagság, pedig semmi elvi akadálya nem lett volna.

Jelenleg 4 EU-tagállam nem Schengen-tag: Bulgárián és Románián kívül Ciprus és Írország.

Írország azért nem tag, mert inkább Angliával egyezteti a vízumpolitikáját, s nem akar kemény határellenőrzést Dél- és Észak-Írország határán, amit be kellene vezetni, ha belépnének a Schengen-egyezménybe.

Ciprus viszont praktikus okokból nem Schengen-tag: az EU az egész Ciprus-szigetet Ciprus Állam részének ismeri el - ez alól csak Akrotiri és Dekelia települések jelentenek kivételt -, miközben ténylegesen a sziget 36 %-a nincs a ciprusi kormány ellenőrzése alatt, ez az EU által nem elismert Észak-Ciprus területe. Szóval egyszerűbb nem belépni a Schengenbe, mint aztán küzdeni a káosszal. Hiszen észak-ciprusi személyivel szabadon be lehet lépni Ciprusba (útlevéllel nem, azt nem ismeri el a ciprusi hatóság!), s Észak-Ciprus pedig sok betelepülőnek adott állampolgárságot.

zöld - a ciprusi kormány tényleges ellenőrzése alatti terület, barna - észak-ciprusi ellenőrzésű terület, piros- brit terület (a zöld és a piros részek között azonban nincs ellenőrzés, teljesen szabad az átjárás, miközben a barna és a piros részek között nem lehetséges az átkelés)

De mit is jelent Bulgária és Románia részleges tagsága: azt, hogy vízen és levegőben részei lesznek a schengeni övezetnek. A levegős tagság azt jelenti: ha a repülő Bulgáriából/Romániából indul az övezet más részébe, nem lesz útlevélellenőrzés. A vízes tagság meg nem jelent semmit: Bulgária és Románia ugyanis csak egymással határosak vízen, egyetlen más övezeti taggal se.

A fontos tagság a szárazföldi lenne, de erre nincs dátum. Pedig ott van a forgalom 99 %-a.

Kicsit olyan ez, mint a vicc a zsidó boltosról, aki olcsón árulja a tojást, amikor éppen kifogyott belőle.

Tulajdonképpen csak a bolgár idegenforgalom örülhet, hogy Bulgária nem lehet rendes Schengen-tag. Ugyanis Szófiából közelebb van az Égei-tenger, mint a Fekete-tenger! S jelenleg csak a bolgár-görög határon lévő kiszámíthatatlan időtartamú ellenőrzés miatt nem mennek egyesek az Égei-tengerhez. (Közúton Szófiától a Fekete-tenger kb. 350 km, míg az Égei-tenger csak 230 km.) Bulgária Schengen-tagsága esetében sokkal többen mennének Szófiából a görög tengerpartra strandolni, mint a bolgárra. (S még így is sokan megkockáztatják az utat a görög tengerpartra.)

térképen a két tengerparthoz az út főútvonalon Szófiából

37 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr118293447

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Yorg 2024.01.08. 07:56:14

Schengen eleve de facto megszűnt: a migránsok miatt egy csomó belső határon rendszeresek az ellenőrzések.

ez a nevem senki 2024.01.08. 08:50:50

a jappánok szer
etik azilyen pi
xeles képe
ket

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.08. 08:54:46

Dehogynem határosak mással vízen, velük is több helyen. Éppen most kérdezem a jogászt, hogy én Makóról átcsónakoltatnám magam az óbesenyői bolgár farsangra az legális schengeni átmenetel-e vagy sem. Mert ha igen, meg is teszem.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.08. 08:57:15

@Deak Tamas:

Vizes határnak csak a tenger számít. Pl. ha átmész Észak-Komáromból Dél-Komáromba, az szárazföldi határ.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.08. 09:02:20

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: mert van híd. Csakogy Apátfalva és Csanád között nincs.
Le van ez írva vajon valahol egyértelműen?

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.08. 09:04:23

@Yorg: azért annyira még nem, mert prágai vonatokon nem volt eddig sem. Most voltam és holnap megyek megint Ibériába, ahol lesz majd éjszakai határátlépős buszozás, ott sem volt.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.08. 09:07:11

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: a dolog amúgy sajnso annyira nem röhejes, nemtom hallottad-e hírekben, hogy mégtöbb afganiszténi szír bociszemű kisfiú befogadása is a fullschengeni feltételek között van, mialatt ugyebár az a gond a két országgal hogy akadálytalan a migránsforgalom.
Nem hülye ez az EU, nagyon is okos.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.08. 09:10:36

@Deak Tamas:

Ez nemzetközi jogi elv: a belső víz az szárazföld, mindegy mekkora.

Ezért pl. a belső vízeken nemzetközi terület sincs, az egész fel van osztva arányosan.

Lásd, a Fekete-tenegr nagy része nemzetközi víz.

Míg a majdnem ugyanakkora Kaszpi-tengerben nincs: az egész fel van osztva az 5 parti állam között. Mert belső víz.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.08. 09:12:06

@Deak Tamas:

Az katasztrófa lesz. Hiszen hiába hozzák át a menekültet, az nem fog maradni, hiszen nem fog akarni bolgár segélyt osztrák helyett.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.08. 09:33:48

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: hát érteni vélem a logikát, de megvárom a hivatásos jogászt is azért. Ugyanis nekem logikailag mindegynek tűnik a nemzetközi víz, hiszen a dolog lényege a határ akadályoztató szerepe, az meg max. a Ronyva esetében kérdéses még télen is, a Maros esetében még nyáron sem.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.08. 09:38:22

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: egyébként a nyilvánvaló ok a konstancai kikötő. Lehet hogy ez a tesztüzem: tud-e annyi áru jönni légi úton, hogy komolyan veszélyeztesse a nyugati, főleg a holland (A'dam, Rotterdam) érdekeket.
Ugye azt minden olvasó tudja, hogy a schengeni övezet lényege nem az, hogy Boldeone tízezrével szórja az eliteuróit, hanem az akadálytalan kereskedelem. Ezért prüszkölnek a Budapest-Belgrád vasút ellen is. Tesznek a schengeni atyák az állambolgár szabad mozgására, őket a bankszámla érdekli.

_Neville 2024.01.08. 09:42:11

De azért miért zajlik ez a szívózás? Pár nyugati országban most meg kell mutatni, milyen szigorúak, miuán már elözönlötte őket úgyis a sok arab? :D

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.08. 09:49:25

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: megjött a hivatalosnak tűnő állásfoglalás: ha az ún. Forgalomellenőrzési Pont vízi, akkor elvileg NEM kérnek útlevelet márciustól, tehát ha lenne Apátfalva és Csanád közt komp, és az FEP lenne, akkor csónakolhatnánk.
Egyszerű lesz a teszt, kérdezd már majd meg légyszi ha odajutunk, hogy Gyurgyevó és Ruszcsuk között kérnek-e útlevelet.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.08. 09:49:50

@_Neville:

Alapvetően az osztrák belpolitika a fő ok,

A Néppárt keménykedni akar, nehogy túl nagyot nyerjen ősszal a Szabadságpárt.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.08. 09:52:02

@Deak Tamas:

Ahhoz, hogy vízen tudj határt átkelni olyn víz kell, mely nem része az ország belterületének, Ennek a praktikus oka is nyilvánvaló.

_Neville 2024.01.08. 09:53:40

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: De a bolgárokkal és a románokkal? Biztos ők okozzák ott a problémát? :D

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.08. 09:54:25

@Deak Tamas:

A mostani hírek szerint csak a bolgár tengerparton nem lesz ellenőrzés, ha a hajó Romániából jön. Azaz a Duna-hídakon lesz, Oroszcsíknál és Bodonynál is.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.08. 09:55:42

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: de ott van híd? Hát ott már majdnem két kilométer széles a Duna, vagy nem? Assztem csak komp van.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.08. 09:57:23

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: pedig a Duna épp ilyen, még a trianoni béke határozza meg pontosan a folyás által definiált határvonalat. Éshát a két FEP is belterület mindkét országban.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.08. 09:57:33

@Deak Tamas:

Persze, ez a plusz ok. De a hollandok belementek. Úgyis már nyert a "szélsőjobb", a holland "szélsőjobb" meg eleve nem Kelet-Európa-ellenes, márcsak személyes okból se: a pártelnök felesége magyar.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.08. 09:59:56

@Deak Tamas:

A Dunáról van egyezmény külön, de ettől még szárazföldi átkelés, ha hajóval mész a másik országba.

Mondtam a jó példát: a hatalmas Kaszpi-tengert, melyben egy centi nemzetközi víz sincs, pedig ha külvíz lenne, akkor a területének 90 %-a az lenne.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.08. 10:03:32

@Deak Tamas:

Két híd van: Vidin és Rusze.

S van 3 kompos átkelőhely is a Dunán bg-ro viszonylatban.

Amióta van EUtagság, csak annyi a könnyebbség, hogy nincs vámhivatal, meg jellemzően csak egyszer ellenőriznek okmányt, vagy csak a bg vagy csak a ro részen, nem kell 2-szer megállni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.08. 10:05:02

@_Neville:

Nyilván nem, de ez amolyan jelkép lett.

Az osztrák átlagszavazó komolyan hiszi, hogy nem jöhetnek be az emberek ezekből az országokból, míg nincs Schengen-tagság.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.08. 10:05:48

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: az világos, a Kaszpi jó példa, csakhogy az nem EU. Azt mondja a jogászom, hogy az említett Forgalomellenőrzési Pont milyensége a dolog kulcsa.
Wilders természetesen úgy szélsőjobb mint a boldogtalan homokos ultraliberális Pim Fortuijn volt. Pimhez képest a néhai SZDSZ fontolva haladó, konzervatív gondolkodású antalljózsefek gyülekezete.
Meg abban sem stimmelne az előbbi hasonlat, hogy Pim azt is mondta: az erős identitású iszlámmal szemben csakis az erős identitású Hollandia nyerhet, nyelvi, nemzeti és kulturális értelemben is. Ezt vessük össze az idióta Bugár Bélával, aki a fordítottjáról egész könyvet írt, amelyben azt mondja, hogy a szlovák nacionalistákkal szemben mi ne legyünk azok.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.08. 10:09:57

@Deak Tamas:

Pedig hát ez temészettudományos elv is: erő és ellenerő.

Csak aztán a kereszténységet nem értők szeretnek itt nyújtsd-oda-másik-orcázni.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.08. 10:10:56

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: na ettől félek én : “in close connection with the compensatory measures regarding the strengthening of border control and the application of the Dublin Agreement,”

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.08. 10:17:56

@Deak Tamas:

Pedig csak pénzkérdés. Magyar típusú kerítéssel a bg-tr határt meg lehetne úgy erősíteni, hogy a mostani átmenők 90 %-a ne tudjon átjutni.

Persze a terep sokkal nehezebb, mint a magyar eset, ez tény, azaz drágább lenne. De megoldható.

A mostani bg kormány szerintem inkább vállalni fogja a korlátlan visszafogadást kerítésépítés helyett.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.08. 10:44:02

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: nemcsak ez az érdekes fokozott ellenőrzés címén hanem megint jön a trianoni ostobaság is.
A kötegyáni vasútállomás - ami FEP - arról nevezetes, hogy az üzemi területének jó része Románia, ott van a sírkő a bakterház oldalában, illetve ahogy a több sín beleváltatik a fővonalba, ha képzeletbeli vonalat meghúzzuk, a váltó is már túlpart.
Mi lesz akkor? Ha a Szabó bakter kimegy a budira a bakterházból, vinni kell az útlevelet, ha a Szedmák bakter meg üzemeltetni akarja a váltót, úgyszíntén?
Egyáltalán, ellenőrizni kell, hogy a Szabó meg a Szedmák bakter nem migráncs-e ?
Röhej. Hipokritizmus felsőfokon.
Meg ha attól félnek, hogy a Borat-féle kárpáti kazahok megindulnak a szekereikkel a holland szocpolért, az miért gond? Az afganisztáni szír agydoktoroknál meg mért nem?
Írtad még régebben hogy a huszas években lassan szét fog esni az EU. Hát, elég gyorsan esik szétfele helyette :)

Gery87 2024.01.08. 12:33:47

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"2018. augusztus 12-én az érdekelt országok megállapodást írtak alá, amelyben ugyan tengernek minősítették a Kaszpi-tengert, de egyúttal különleges szabályokat is megállapítottak. A vízfelszín közös használatú lesz, a tengerfenéken található kincseket pedig felosztják az öt ország között. A tengeren kizárólag a part menti öt ország katonai egységei lehetnek jelen."

Gery87 2024.01.08. 12:36:34

@Deak Tamas:

"Tesznek a schengeni atyák az állambolgár szabad mozgására, őket a bankszámla érdekli."

Micsoda baloldali komcsi elhajlás ez kérem?
Tessék tisztára nyalni az Urak seggét, ez minden jobboldali kötelessége!

Gery87 2024.01.08. 12:40:38

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Nem tudom mit vitatkoztok ezen, a hosszú dunai határszakasz miatt eleve nem rakták volna bele ezt a vízi átkelés kivételt!

Gery87 2024.01.08. 12:43:49

@Deak Tamas:

"Ezt vessük össze az idióta Bugár Bélával, aki a fordítottjáról egész könyvet írt, amelyben azt mondja, hogy a szlovák nacionalistákkal szemben mi ne legyünk azok."

Bárcsak nacionalisták lennétek, de sajnos soviniszta bunkók vagytok.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.08. 13:24:27

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: megkérdeztem a légi értelmezést is, ott is FEP van, tehát ha én lennék Jakob Degen és feltalálnám újra a légibiciklit, nem cangázhatnák át a Maros felett FEP nélkül.

GyMasa 2024.01.10. 12:08:40

Szerintem az a múltkori szavazás az Osztrá, meg a Holland vétóval egy szégyen volt...
Úgy szar az egész EU.ahogy van...
Ott van pl. a Hegyeshalmi kilépés, meg mostmár a Braunau am Inn-i Osztrák-Német határ esete. 5-én jöttünk vissza, és Hegyeshalomnál egy órát kellett várni, a másik helyen meg 25 percet.
Hegyeshalomnál van 4 sáv, de csak egyen engedik át az embereket.
A mikrobuszokat ellenőrzik, de persze úgy, hogy nem egyből állítják félre mindet, hanem kedélyesen hosszú perceket beszélgetnek és csak utána.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása