A komolytalan EU-s politika gyöngyszeme ismét: Bulgária és Románia 2024. március 24-én Schengen-tagok lesznek, de egyelőre csak részlegesen.
Na most, ilyen "részleges" tagság eddig nem létezett. Pl. Ciprus esetében sose merült fel a részleges tagság, pedig semmi elvi akadálya nem lett volna.
Jelenleg 4 EU-tagállam nem Schengen-tag: Bulgárián és Románián kívül Ciprus és Írország.
Írország azért nem tag, mert inkább Angliával egyezteti a vízumpolitikáját, s nem akar kemény határellenőrzést Dél- és Észak-Írország határán, amit be kellene vezetni, ha belépnének a Schengen-egyezménybe.
Ciprus viszont praktikus okokból nem Schengen-tag: az EU az egész Ciprus-szigetet Ciprus Állam részének ismeri el - ez alól csak Akrotiri és Dekelia települések jelentenek kivételt -, miközben ténylegesen a sziget 36 %-a nincs a ciprusi kormány ellenőrzése alatt, ez az EU által nem elismert Észak-Ciprus területe. Szóval egyszerűbb nem belépni a Schengenbe, mint aztán küzdeni a káosszal. Hiszen észak-ciprusi személyivel szabadon be lehet lépni Ciprusba (útlevéllel nem, azt nem ismeri el a ciprusi hatóság!), s Észak-Ciprus pedig sok betelepülőnek adott állampolgárságot.

De mit is jelent Bulgária és Románia részleges tagsága: azt, hogy vízen és levegőben részei lesznek a schengeni övezetnek. A levegős tagság azt jelenti: ha a repülő Bulgáriából/Romániából indul az övezet más részébe, nem lesz útlevélellenőrzés. A vízes tagság meg nem jelent semmit: Bulgária és Románia ugyanis csak egymással határosak vízen, egyetlen más övezeti taggal se.
A fontos tagság a szárazföldi lenne, de erre nincs dátum. Pedig ott van a forgalom 99 %-a.
Kicsit olyan ez, mint a vicc a zsidó boltosról, aki olcsón árulja a tojást, amikor éppen kifogyott belőle.
Tulajdonképpen csak a bolgár idegenforgalom örülhet, hogy Bulgária nem lehet rendes Schengen-tag. Ugyanis Szófiából közelebb van az Égei-tenger, mint a Fekete-tenger! S jelenleg csak a bolgár-görög határon lévő kiszámíthatatlan időtartamú ellenőrzés miatt nem mennek egyesek az Égei-tengerhez. (Közúton Szófiától a Fekete-tenger kb. 350 km, míg az Égei-tenger csak 230 km.) Bulgária Schengen-tagsága esetében sokkal többen mennének Szófiából a görög tengerpartra strandolni, mint a bolgárra. (S még így is sokan megkockáztatják az utat a görög tengerpartra.)

A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Yorg 2024.01.08. 07:56:14
ez a nevem senki 2024.01.08. 08:50:50
etik azilyen pi
xeles képe
ket
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.08. 08:54:46
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.08. 08:57:15
Vizes határnak csak a tenger számít. Pl. ha átmész Észak-Komáromból Dél-Komáromba, az szárazföldi határ.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.08. 09:02:20
Le van ez írva vajon valahol egyértelműen?
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.08. 09:04:23
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.08. 09:07:11
Nem hülye ez az EU, nagyon is okos.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.08. 09:10:36
Ez nemzetközi jogi elv: a belső víz az szárazföld, mindegy mekkora.
Ezért pl. a belső vízeken nemzetközi terület sincs, az egész fel van osztva arányosan.
Lásd, a Fekete-tenegr nagy része nemzetközi víz.
Míg a majdnem ugyanakkora Kaszpi-tengerben nincs: az egész fel van osztva az 5 parti állam között. Mert belső víz.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.08. 09:12:06
Az katasztrófa lesz. Hiszen hiába hozzák át a menekültet, az nem fog maradni, hiszen nem fog akarni bolgár segélyt osztrák helyett.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.08. 09:33:48
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.08. 09:38:22
Ugye azt minden olvasó tudja, hogy a schengeni övezet lényege nem az, hogy Boldeone tízezrével szórja az eliteuróit, hanem az akadálytalan kereskedelem. Ezért prüszkölnek a Budapest-Belgrád vasút ellen is. Tesznek a schengeni atyák az állambolgár szabad mozgására, őket a bankszámla érdekli.
_Neville 2024.01.08. 09:42:11
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.08. 09:49:25
Egyszerű lesz a teszt, kérdezd már majd meg légyszi ha odajutunk, hogy Gyurgyevó és Ruszcsuk között kérnek-e útlevelet.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.08. 09:49:50
Alapvetően az osztrák belpolitika a fő ok,
A Néppárt keménykedni akar, nehogy túl nagyot nyerjen ősszal a Szabadságpárt.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.08. 09:52:02
Ahhoz, hogy vízen tudj határt átkelni olyn víz kell, mely nem része az ország belterületének, Ennek a praktikus oka is nyilvánvaló.
_Neville 2024.01.08. 09:53:40
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.08. 09:54:25
A mostani hírek szerint csak a bolgár tengerparton nem lesz ellenőrzés, ha a hajó Romániából jön. Azaz a Duna-hídakon lesz, Oroszcsíknál és Bodonynál is.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.08. 09:55:42
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.08. 09:57:23
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.08. 09:57:33
Persze, ez a plusz ok. De a hollandok belementek. Úgyis már nyert a "szélsőjobb", a holland "szélsőjobb" meg eleve nem Kelet-Európa-ellenes, márcsak személyes okból se: a pártelnök felesége magyar.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.08. 09:59:56
A Dunáról van egyezmény külön, de ettől még szárazföldi átkelés, ha hajóval mész a másik országba.
Mondtam a jó példát: a hatalmas Kaszpi-tengert, melyben egy centi nemzetközi víz sincs, pedig ha külvíz lenne, akkor a területének 90 %-a az lenne.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.08. 10:03:32
Két híd van: Vidin és Rusze.
S van 3 kompos átkelőhely is a Dunán bg-ro viszonylatban.
Amióta van EUtagság, csak annyi a könnyebbség, hogy nincs vámhivatal, meg jellemzően csak egyszer ellenőriznek okmányt, vagy csak a bg vagy csak a ro részen, nem kell 2-szer megállni.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.08. 10:05:02
Nyilván nem, de ez amolyan jelkép lett.
Az osztrák átlagszavazó komolyan hiszi, hogy nem jöhetnek be az emberek ezekből az országokból, míg nincs Schengen-tagság.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.08. 10:05:48
Wilders természetesen úgy szélsőjobb mint a boldogtalan homokos ultraliberális Pim Fortuijn volt. Pimhez képest a néhai SZDSZ fontolva haladó, konzervatív gondolkodású antalljózsefek gyülekezete.
Meg abban sem stimmelne az előbbi hasonlat, hogy Pim azt is mondta: az erős identitású iszlámmal szemben csakis az erős identitású Hollandia nyerhet, nyelvi, nemzeti és kulturális értelemben is. Ezt vessük össze az idióta Bugár Bélával, aki a fordítottjáról egész könyvet írt, amelyben azt mondja, hogy a szlovák nacionalistákkal szemben mi ne legyünk azok.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.08. 10:06:47
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.08. 10:07:11
Lásd, a Politico eleve nem "vízi", hanem "tengeri" határt ír: www.politico.eu/article/romania-bulgaria-eu-schengen-zone-march-2024/
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.08. 10:09:57
Pedig hát ez temészettudományos elv is: erő és ellenerő.
Csak aztán a kereszténységet nem értők szeretnek itt nyújtsd-oda-másik-orcázni.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.08. 10:10:28
Majd rá fogok kérdezni.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.08. 10:10:56
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.01.08. 10:17:56
Pedig csak pénzkérdés. Magyar típusú kerítéssel a bg-tr határt meg lehetne úgy erősíteni, hogy a mostani átmenők 90 %-a ne tudjon átjutni.
Persze a terep sokkal nehezebb, mint a magyar eset, ez tény, azaz drágább lenne. De megoldható.
A mostani bg kormány szerintem inkább vállalni fogja a korlátlan visszafogadást kerítésépítés helyett.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.08. 10:44:02
A kötegyáni vasútállomás - ami FEP - arról nevezetes, hogy az üzemi területének jó része Románia, ott van a sírkő a bakterház oldalában, illetve ahogy a több sín beleváltatik a fővonalba, ha képzeletbeli vonalat meghúzzuk, a váltó is már túlpart.
Mi lesz akkor? Ha a Szabó bakter kimegy a budira a bakterházból, vinni kell az útlevelet, ha a Szedmák bakter meg üzemeltetni akarja a váltót, úgyszíntén?
Egyáltalán, ellenőrizni kell, hogy a Szabó meg a Szedmák bakter nem migráncs-e ?
Röhej. Hipokritizmus felsőfokon.
Meg ha attól félnek, hogy a Borat-féle kárpáti kazahok megindulnak a szekereikkel a holland szocpolért, az miért gond? Az afganisztáni szír agydoktoroknál meg mért nem?
Írtad még régebben hogy a huszas években lassan szét fog esni az EU. Hát, elég gyorsan esik szétfele helyette :)
Gery87 2024.01.08. 12:33:47
"2018. augusztus 12-én az érdekelt országok megállapodást írtak alá, amelyben ugyan tengernek minősítették a Kaszpi-tengert, de egyúttal különleges szabályokat is megállapítottak. A vízfelszín közös használatú lesz, a tengerfenéken található kincseket pedig felosztják az öt ország között. A tengeren kizárólag a part menti öt ország katonai egységei lehetnek jelen."
Gery87 2024.01.08. 12:36:34
"Tesznek a schengeni atyák az állambolgár szabad mozgására, őket a bankszámla érdekli."
Micsoda baloldali komcsi elhajlás ez kérem?
Tessék tisztára nyalni az Urak seggét, ez minden jobboldali kötelessége!
Gery87 2024.01.08. 12:40:38
Nem tudom mit vitatkoztok ezen, a hosszú dunai határszakasz miatt eleve nem rakták volna bele ezt a vízi átkelés kivételt!
Gery87 2024.01.08. 12:43:49
"Ezt vessük össze az idióta Bugár Bélával, aki a fordítottjáról egész könyvet írt, amelyben azt mondja, hogy a szlovák nacionalistákkal szemben mi ne legyünk azok."
Bárcsak nacionalisták lennétek, de sajnos soviniszta bunkók vagytok.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.01.08. 13:24:27
GyMasa 2024.01.10. 12:08:40
Úgy szar az egész EU.ahogy van...
Ott van pl. a Hegyeshalmi kilépés, meg mostmár a Braunau am Inn-i Osztrák-Német határ esete. 5-én jöttünk vissza, és Hegyeshalomnál egy órát kellett várni, a másik helyen meg 25 percet.
Hegyeshalomnál van 4 sáv, de csak egyen engedik át az embereket.
A mikrobuszokat ellenőrzik, de persze úgy, hogy nem egyből állítják félre mindet, hanem kedélyesen hosszú perceket beszélgetnek és csak utána.