magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Szólásszabadság

Annak idején számos vicc volt a szólásszabadságról a kommunista országokban, pl.:

- Mi a szólásszadság marxista definíciója?

- A szólásszabadság a tudomásul vett csendben maradási kényszer.

A rendszer lényege az volt: egyet kell érteni a hatalommal. A Kádár-rendszer egyik nagy eredménye lett, hogy kései szakaszában sok területen már elfogadta a csendes semlegességet is, azaz nem követelte meg a nyílt egyetértést.

A kései liberalizmus viszont ellenkező irányban fejlődik. Ma már kötelező nyilvánosan egyetérteni.

Amikor olyan nyugati cégnél dolgoztam, mely sok országban működik, jól megismert német kolléga mondta: meg van döbbenve mekkora a szabadság nálunk Kelet-Európában, mert náluk, amikor pl. homokmenet van, nem lehet azt mondani, hogy "nem megyek, mert nem támogatom", hanem csakis valami kamubetegségre való hivatkozással lehet kimaradni, s még ez is kissé gyanús, az ilyen kolléga előtt mindenképpen lezárul a karrier a cégben. Mivel a kolléga pont ex-keletnémet volt, hozzá is tette, ilyet a szüleitől hallott: hogy vagy beléptél a Pártba (SED) vagy maradtál utolsó rangú alkalmazott nyugdíjig, csak ma nem a Pártba kell belépni, hanem imádni kell pl. a migránsokat és a homokosokat. Persze megteheted, hogy nem csinálod, börtönbe nem zárnak, de jól megnézheted magad - pont mint az NDK-s időkben.

Itt egy teljesen politikamentes amerikai sorozat, a The White Lotus címűről van szó. Abban is egy teljesen politikamentes szerepről. A szerb Milos Bikovics viszont nem állt ki az ukrán oldalon az orosz-ukrán háborúban, ez olyan, mint megtagadni Németországban elmenni a gyerekkúró-vonaglásra. Súlyos bűn.

Egyébként ismerem jól a színészt, több orosz filmben is játszott. Az első, részben űrben felvett filmben - Вызов Kihívás - is ő volt a férfi főszereplő, bár az űrben ő nem járt, oda csak a női főszereplő és a rendező-operatőr utazott.

a Kihívásban a női főszereplővel

egyenes adás a két civil űrhajós indulásáról, maga a fellövés 03:09:47-től

megérkezés az űrállomásra

Én a magam részéről régen eldöntöttem: mivel sajnos kénytelen vagyok dolgozni, minden munkahelyi karrierlehetőséget elutasítok, hogy szabad maradhassak.

29 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr3518318145

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.02.05. 13:40:27

Vlagyimir Zelenszkij is rengeteg orosz filmben és sorozatban játszott.

www.imdb.com/name/nm3305952/

Tapi2021 2024.02.05. 14:51:25

Megvallom, jó pár évig éltem abban az illúzióban, hogy az egyre okosabb, fejlettebb emberből lassan kivész az az "ösztönállat", aki mindent verekedéssel, erővel, erőszakkal akar és tud (le)rendezni, megoldani.

Aztán jöttek a konfliktusok, fegyveres beavatkozások, tárgyalások és KOMOLYABB diplomáciai erőfeszítések HELYETT, stb. Ahogy megcsinálták nekünk az új európai háborút is.

Az ideológiai síkon ugyanez. Megy a kiszorítósdi ezerrel, a liberálisoknak is addig volt jelszavuk az élni és élni (békén) hagyni, amíg nem domináltak. Ahogy kezdenek fölénybe kerülni, úgy radikalizálódnak és úgy lesznek egyre inkább ELNYOMÓK!!!

Persze korábban, más ideológiák, más rendszerei is ezt csinálták, sajnos. (De ez ugye nem hivatkozási alap Gery szerint sem.)

Az ember is maradt ugyanaz az ösztönállat, aki volt. Háborúzzunk, szorítsunk ki, fenyegessünk, ártsunk a velünk egyet nem értőknek, ha tudjuk nyomjuk el... Mindezt a "legfejlettebb", legliberálisabb nyugaton is. Sőt, viszik a prímet!

Ez megy. SEMMIT nem változott, javult az ember és ezért a rendszerei sem.

ZorróAszter 2024.02.05. 14:54:30

Az csak egy hidegháborús propagandamítosz volt, hogy Nyugaton szólásszabadság, általános szabadság vagy demokrácia volt.

Azt hogy a francia rendőrség 1960-ban egy éjszaka meggyilkolt 2-300 embert, azt évtizedekig lehetett titkolni. Csak akkor borult a bili, mikor a zsidók elkezdték pedzegetni, hogy Papon rendőrfőnök a megszállás alatt zsidókat, köztük gyerekeket deportáltatott Auschwitzba.

Különben ma se tudnánk róla.

Vagy Amerkában ma se lehet beszélni az FBI célzott likvidálásairól amerikai állampolgárok ellen, vagy hogy ma is működik a feketelista.

Az aki kiderítette a CIA nicaraguai fegyvert kábítószerért bizniszét, mehetett utána mosogatni a McDonaldsba. Ugyanígy a salvadori halálbrigádok áldozatairól forgató CBS-es nőci is.

És még sorolhatnánk a cenzúra, feketelista, halálbrigádok, célzott likvidálások, törvénytelen lehallgatások, koncepciós perek stb. eseteit szerte a nyugati világban az elmúlt 50 éves időszakából.

Pedig propagandára vannak dollármilliárdjaik. A közvélemény átformálására is.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.02.05. 14:59:41

@Tapi2021: persze, de ez így van s lesz. Ezért érvényes Shakespeare és Ovidius.

Tapi2021 2024.02.05. 15:03:41

@Deak Tamas: Igen. Csak a díszlet változik.

Gelmerrrrr 2024.02.05. 15:07:04

@Tapi2021: az egyre okosabb, fejlettebb emberből lassan kivész az az "ösztönállat", aki mindent verekedéssel, erővel, erőszakkal akar és tud (le)rendezni,
---------------
1. Okos hang nem van, ezt dúrgerni kell, az ok az unk, ucit, okász, szokni, szokás.
2. Fejlövés? Nem rakem, inkább tenkés.
3. Az állat a libernyák, a dühor a náci, az ősmagyar.
4. Ösztön hangot dúrgerni, nem a germagyar rakumány, Weltanschauung. Volna olyan, hogy stékkó.
5. Erőszak? Bullshit hang, szaku a kés, a kés jevevényhang. A Gewalt-re egy ősmagyar hang volna a ví stuma, energikus eredés, víhen, vív, vídni, nem űz...
6. Akar: magyarul nem ekon, eredői kell, naturális, ethoszi soll.
7. Tud hangot dúrgerni, vagy rakni vagy duadni.
8. Rendez hang bullshit, inkább rengyni.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.02.05. 15:30:58

@Tapi2021: olvasd el ezt, Nemere István kiváló fordításában :

bookline.hu/product/home.action?_v=Maciej_Wojtyszko_A_hosszu_alom&type=20&id=188013

Ifjúsági, de igencsak elgondolkodtató. A Boldili-féle jövő.

vasútihíd 2024.02.05. 16:58:14

a modern multinál viszont már karrierlehetőség elutasítása is gyanús. ha valaki sokáig van egy helyben azt leépítik és vesznek fel a helyére leklesebbnek tűnő fiatalt. persze mielőtt ez megtörténne lehet máshová lelpéni igaz egyre több alacsonybeosztású multis munkahelyet vesz át az mi. remélhetőleg mielőtt ez veled megtörténne vissza tudsz vonulni egy élhető nyugdíjjal.

Gery87 2024.02.05. 21:57:09

@Tapi2021:

"Persze korábban, más ideológiák, más rendszerei is ezt csinálták, sajnos. (De ez ugye nem hivatkozási alap Gery szerint sem.)"

Nem tudom mire gondolsz.
Én sose mondtam hogy a múlt bűnei nem számítanak.
És hogy az államszocializmusnak nem voltak akkora bűnei mint pl a fasizmusnak!

Én azt nem akarom vissza. És nem is tagadom hogy mi volt.

Én "béke párti ,vagyok" persze nem úgy mint Orbán, hogy csak puffogtatom populizmusból hatalomvágyból..
A háború az többnyire az elit érdeke, nem a kisemberé.
Ha az orosz és ukrán "kisemberen" múlt volna sosem tör ki háború, az orosz kisebbség nincs vegzálna....és egy orosz se gondolja úgy hogy Donbasz és Krím megszerzésétől neki jobb lesz.

"Ez megy. SEMMIT nem változott, javult az ember és ezért a rendszerei sem."

javult a helyzet, nincs rabszolgaság sem feudalizmus...az ember, az egyén, egyre szabadabb lett és ez folytatható!

Gery87 2024.02.05. 22:09:14

@ZorróAszter:

Azért az elmondható hogy nyugaton nagyobb volt a szabadság, főleg a saját állampolgárok felé.
Persze ennek is oka volt.
Ahogy a "jóléti államnak" is.
most hogy nincs alternatíva, szorul vissza minden.
A jogállam a demokrácia és a jólét....

A tőkének immáron nem érdeke hogy a kisembernek jobb legyen, mert nincs mihez képest.
Legyőzte az államszocialista ellenségét és hiteltelenítette a baloldalt.

De pont emiatt, evégett fog elbukni.

És immáron nincsen SZU meg keleti blokk hogy lecsapódjon, elvezetődjön a feszültség mondván "lám, máshol szarabb....bezzeg".
A harmadik világ jön fel, egyre erősebb és gazdagabb....
egyre kevesebb erőforrás áll rendelkezésre a nyugati melós bérének emelésére és a pofájának betömésére.

A jövő arról fog szólni hogy a világ migrációra képes tömegei jobb helyekre fognak menni munkát vállalni a tőke kapzsisága és a demográfiai válság végett és a helyi munkások felismerik majd hogy mennyire nincs a tőkének nemzetisége, át vannak baszva és csak veszthetnek, a fasizmus alapjai idővel elolvadnak, minden munkás áldozat és kizsákmányolt.

maguk alatt vágják a fát.

hatás-ellenhatás.

A természet törvényei így vágnak utat.

A túlzott vagyonkoncentráció és nagy hatalom kiegyenlítődik, mert ez a természet - energiaminimumra törekvő - törvénye.

Ez az állapot nem fenntartható.

Marxnak így nézve igaza volt, a legfejlettebb tőkés országokban fog megbukni a kapitalizmus, mert a tőke mohósága és olcsó munkaerő igénye kikezdi a morális és erkölcsi alapokat, elszegényíti és jogfosztja a helyi munkásokat és hitelteleníti magát a rendszert.

Gery87 2024.02.05. 22:13:09

Ez a folyamat már a NER-ben elkezdődött.
A vendégmunkás helyett a magyar munkavállalót basszák ki, mert a vendégmunkás határozott idejű szerződése végett a szerződött idő bérét megkapja ha elbocsátják.
Ez csak rosszabb lesz.
A magyar melós látni fogja, mennyire nem "hazai és magyar" a tőke.
Mennyire nem ér semmit az helyi urak szemében, csak a profit számít.

ZorróAszter 2024.02.05. 23:01:35

@Gery87:

"Azért az elmondható hogy nyugaton nagyobb volt a szabadság, főleg a saját állampolgárok felé."

Szerintem is. Csak az a gond, hogy ha az emberek túlnyomó többsége már tudja, mi a rend, akkor már terror se nagyon kell. Ez nem csak a franciákra vonatkozik, hanem mondjuk a Kádár rendszerre is.

Plusz nálunk többek között azért se lehetett demokrácia, mert ők beavatkoztak nálunk. A Magyar Harcosok Bajtársi Közösségét, beleértve a Kopjásokat eredetileg a francia hírszerzés pénzelte és irányította, csak éppen szakítottak velük, mert Zákó tábornok kikotyogta a kapcsolatot. Utána vette át őket a CIA.

"A harmadik világ jön fel, egyre erősebb és gazdagabb...."

Igen, de még mindig szinte kimondhatatlanul nagy a különbség. Az USÁ-hoz képest is, de a Nyugat együtt meg méginkább.

"mennyire nincs a tőkének nemzetisége, "

Eddig legalábbis igyekeztek megőrizni egy biztos hátországot. Akiket kiüldöztek, azok mind nagyot buktak. Ez azért valami kis reményt ad mára is.

alöksz róz 2024.02.05. 23:29:39

@Gery87: "a tőke mohósága és olcsó munkaerő igénye kikezdi a morális és erkölcsi alapokat, elszegényíti és jogfosztja a helyi munkásokat és hitelteleníti magát a rendszert" - jogfosztott olcsó munkaerőnek ott lesznek a migrik.
a helyiek felének meg adnak diplomát és csinálnak nekik himihumi kitalált állásokat :-)
a diplomátlanok felének is jut jól fizető állás jó szakmával.

a maradékot meg szétveretik a rendőrséggel ha nagyon pattognak.

ez a nevem senki 2024.02.06. 00:48:04

a mig
ráncsoknál van ol
csóbb, gép a neve
az oko
sabbé robbot

Tapi2021 2024.02.06. 13:08:57

@Gery87: "az orosz kisebbség nincs vegzálna"

Nincs?

Tapi2021 2024.02.06. 13:10:29

@Gery87: "Nem tudom mire gondolsz."

Arra, hogy mindegy, máshol, mással mi volt, mert...

"És hogy az államszocializmusnak nem voltak akkora bűnei mint pl a fasizmusnak!"

Nem?

Tapi2021 2024.02.06. 13:16:10

@Gery87: "a helyi munkások felismerik majd hogy mennyire nincs a tőkének nemzetisége, át vannak baszva és csak veszthetnek, a fasizmus alapjai idővel elolvadnak, minden munkás áldozat és kizsákmányolt."

Felismerik?
Most a tüntető német, belga... gazdák mit ismernek fel? Ahogy hallom, semmit. Eszükbe sem jut, hogy leváltsák azokat, akjik a helyzetet okozzák!

Az AfD-t ütik, százezrek tüntetnek ellenük, miközben NEM CSINÁLTAK SEMMIT, hiszen nem voltak sehol kormányon, hatalmon! Ami ma szar, az nem miattuk szar!
De a német polgárnak őket lehet eladni ellenségként.
Tehát a jó német polgár az AfD ellen hörög, nem azok ellen, akik szétbaszták a gazdaságot és viszik őket egy új háborúba!

Elmebaj.

Tapi2021 2024.02.06. 13:18:50

@Gery87: Egyébként jó komcsiként te is leragadtál a fasisztázásnál!

Mehetnél tüntetni a KÉPZELT fasizmus ellen Németországba. ...

Nehogy a valósággal kelljen foglalkozni, és az igazi felelősök ellen fordulni.

Gery87 2024.02.06. 14:43:00

@alöksz róz:

"a helyiek felének meg adnak diplomát és csinálnak nekik himihumi kitalált állásokat :-)
a diplomátlanok felének is jut jól fizető állás jó szakmával."

Jól fizető? Túl sokat nézel ki belőlük:)
A beáramló olcsó muankerő mindig lenyomja a béreket!

"Béla, én adnék neked nettó 600-at....de habib 150-ért is megcsinálja....most akkor ez van, örülj ennek a nettó 300-na is még nagylelkű voltam mert földim vagy"

"a maradékot meg szétveretik a rendőrséggel ha nagyon pattognak."

A többség pattogó kisebbségét, a nagy része meg beletörődik.

Gery87 2024.02.06. 14:43:33

@Tapi2021:

Olvasd el a teljes mondatot!

Gery87 2024.02.06. 14:44:11

@Tapi2021:

Most mit értetlenkedsz?

Nem tudod értelmezni amit írtam?
Kár, pedig tetszene:)

Gery87 2024.02.06. 14:44:49

@Tapi2021:

Majd idővel.
Lesz ez még rosszabb is.

Gery87 2024.02.06. 14:45:40

@Tapi2021:

Mert nem tudsz szöveget értelmezni, ez még mindig a te bajod, nem az enyém.

Gelmerrrrr 2024.02.06. 14:51:09

@Gery87: Mert nem tudsz szöveget értelmezni, e
-------------

1. Érteldfdmfd,kmf???? Ezt a bullshit új-ónemmagyar szart eszik vagy isszák? Hát nekem se megy, stak er és ár stuma van, magyarul verstehen rakni. Így mert hang se vna, ezt is dúrgrni.

2. Szöveg? Hát azt én se, az egy új-ónemmagyar halandzsa. Így az értrfrfg és a szöveg hangról se van fingem.

Magyarul: nem vagy rekna regyót kirakni.

Tapi2021 2024.02.06. 14:55:15

@Gery87: Miért felkiáltójeles és nem kijelentés?

Tapi2021 2024.02.06. 15:04:01

@Gery87: ""Béla, én adnék neked nettó 600-at....de habib 150-ért is megcsinálja....most akkor ez van, örülj ennek a nettó 300-na is még nagylelkű voltam mert földim vagy"

Ez így van. De mi ezzel a gond? Ez a normális.
Egy magán vállalkozás nem jótékonysági intézmény. Amelyik az, azt gyorsan kiszorítják a versenyben a piacról és tönkre megy.

Ezért van az ÁLLAM és ahol van, a szakszervezetek, hogy egyensúlyt érjenek el a munkaadók és munkavállalók, a tőke és a közérdek, stb. között.
Ahol ez jól működik, ott virágzik a gazdaság és a társadalom.

"A többség pattogó kisebbségét, a nagy része meg beletörődik."

Beletörődik, mert ők maguk nem tudnak-akarnak-képesek vállalkozni, jobbat létrehozni.
Azzal meg, hogy csak lázadnak, szétvernek..., semmi nem lesz jobb. Csak rosszabb.

A kapitalizmust, mint minden más emberi rendszert, szabályozni kell és akkor működik jól. Ennyit kell tenni.

Gery87 2024.02.06. 20:25:54

@Tapi2021:

Mert itt így emelem fel a hangom!:)
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása