magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Kijevi csirke

A "kijevi csirke" műbotrány. Bár meg vagyok kissé lepve, hogy az euroatlantista HVG "kijevi" és nem "kijivi" szót használ...

Az, hogy az ilyen műbotrányok amerikai kitervezői nem értik miről van szó az persze teljesen érthető. Hiszen nyilván azt se tudják Kijev az dél-amerikai vagy afrikai város. De hogy kelet-európai médiák mindezt átveszik kritikátlanul az teljesen abszurd.

Az amerikai agy praktikus. Én egyébként alapvetően szeretem az amerikaiakat: persze vannak idegesítő vonásaik (dehát kinek ne lennének?), de meg lehet látni bennük a pozitív dolgokat is. Persze az amerikai társadalom szerkezete borzasztó: egy alsó 10-20 %-nyi teljesen tudatlan alakokból álló réteg, egy 0,1 %-s művelt elit, s köztük az átlagamerikai, aki nagyon korlátozottan művelt, de jellemzően képes gyakorlatias lenne, így valamennyire eligazodni a világban.

Meg fogja kérdezni valaki: mik az amerikai pozitív vonások? Alapvetően a nyíltság. Pl. ha segítséget kérek egy amerikaitól, nyíltan meg fogja mondani fog-e segíteni, s ha igen, konkrétan hogyan. Ha meg egy kelet-európait kérek, az akkor is segítséget fog ígérni, ha előre tudja, hogy nem fog segíteni.

Na most, az ilyen műbotrányok az átlagra vannak kalibrálva. Hiszen az alsó réteg eleve meg se érti miről van szó, az elit meg tudja, hogy hülyeség, szóval a lakosság 80-90 %-a a célcsoport.

Az üzenet: íme, az oroszok egy ukrán étellel viccelődnek.

A valóság: egy orosz számára a kijevi csirke kb. annyira idegen, mint egy magyar számára a kolozsvári káposzta, azaz sehogy se. S ez teljesen független minden politikai állásponttól. Aki nacionalista orosz, az persze eleve azt vallja, hogy az ukrán az egy részidentitás az orosz népen belül. De aki nem nacionalista orosz - s ez a nagy többség Oroszországban - és azt vallja, az ukrán az egy önálló nép, az is azt mondja, a két nép egykor egy volt, s egymástól való elválásuk alig párszáz évvel ezelőtt ment végbe, így tele vannak közös hagyományokkal - eleve ez a teljesen semleges tudományos nézet is.

Szóval bárhogy is nézi egy orosz, a "kijevi" az nem idegen, akkor se, ha az most egy másik ország.

Eleve a kijevi csirke mint étel olyan keleti-szláv konyhai hagyományokon alapszik, melyek jelen voltak mind az orosz, mind az ukrán nyelvterületen. Az étel egyszerre orosz és ukrán, a kettőből bármelyik kizárása abszurdum.

Mint amikor a háború kitörése után egy amerikai média a következő képpel akarta illusztrálni az ukránok igazát:

A kép nagyot ment aztán az orosz interneten, csak épp pont ellenkező hatással: "tényleg ennyire nem ismerik az amerikaiak az orosz történelmet?".

Ugyanis a XV. sz. előtt egyszerűen egységes keleti-szláv nemzet volt, magyarul "rutén" vagy "óorosz" névvel szokás nevezni. Az egyetlen ettől különálló keleti szláv nép a ruszin volt, mely egyszerűen földrajzi és politikai okokból külön volt a többi keleti szlávtól: hiszen a ruszinok a Kárpátokon túl voltak (mármint Moszkvából/Kijevből nézve). Oroszul az egységes állam neve Русь (Rusz), míg a modern orosz állam meg Россия (Rosszija).

Utólagosan azt mondani, hogy Kijev az ukrán volt már a X-XI. században az kb. olyan, mint amikor egy időben a szlovák nacionalisták Thököly rövidéletű államát, Felső-Magyarországot XVII. századi szlovák királyságnak kezdték hirdetni.

17 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr3718444645

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Madarász Henrik 2024.07.17. 07:12:59

Valahol abszurd ez az egész történet, mintha a németek és az osztrákok lennének most egymás legnagyobb ellenségei. Persze ismerjük a felelősöket, a kegyetlen tömeggyilkos Sztálin aki ukránok millióinak halálát idézte elő és aki miatt kezdték el gyűlölni az ukránok tömegei az oroszokat és a 1991 utáni amerikai kormányok akik mindent megtettek hogy az oroszok ellen forduljanak az ukránok.

_Neville 2024.07.17. 07:15:10

Én őszintén csodálkozom, hogy az elmúlt két évben a Pesti Pipi gyorsétterem-láncot nem találták még be, mert ott ez az étel "ruszki pipi tál" néven fut eleve :)

_Neville 2024.07.17. 07:26:06

A szlovákok amúgy azóta már azt is kitalálták, hogy Csák Máté 14. századi felvidéki oligarcha (kiskirály) birodalma is afféle proto-Szkovákia :D

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.07.17. 08:30:36

@_Neville:

Persze, sok ilyen van.

Persze valami igaz elem mindig van. Thököly esetében pl., hogy a legtöbb híve szlovák volt. Ami igaz is, csak épp attól még nem volt Thököly szlovák uralkodó, ilyen eszébe se jutott.

BG-ban a hasonló közismert, tulajdonképpen az egész macedón történelem a II. vh-ig ez a kategória. Ami persze még viccesebb.

gigabursch 2024.07.17. 08:37:00

Az utolsó bekezdésedhez.
Elavultak az ismereteim.

Jelenleg Csák Máté és Trencsén az origó...

gigabursch 2024.07.17. 08:37:50

@gigabursch:
Ismereteim => ismereteid
Android okostelefon intelligens szójavítás....

ZorróAszter 2024.07.17. 09:01:51

A propaganda fő szabálya, hogy nem az a fontos, hogy ne látszódjon a folyamatos hazudozás, hanem a lényeg a folyamatos nyomás.

Az emberek többsége a legnagyobb hazugságot is igaznak mondja, ha azt hiszi hogy az az érdekeit szolgálja, jólétének a záloga. A másik felének meg az az igazság, amit a többség mond, vagy amiről ő azt hiszi, hogy az a többségi vélemény.

Magyarországon is pont ugyanez van.

Egyébként meg nagyon hatékony ez a lassú víz partot mos tipusú propaganda.

Szerintem akinek kis esze van, az egy szavukat se hiszi el. Se az amerikai sajtónak, se a magyarnak.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.07.17. 09:06:21

@ZorróAszter:

Amióta az emberek zöme tud írni-olvasni és könnyű tájékozódni, alapvető a meggyőzés.

Az emberek kis része rendelkezik kemény véleménnyel, így könnyű a többséget befolyásolni.

ez a nevem senki 2024.07.17. 11:41:23

jappániak senem esz
nek bei
ingi kacsát

ZorróAszter 2024.07.17. 12:44:09

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Amióta az emberek zöme tud írni-olvasni "

Nem. Hanem mióta sátánista pszichopaták vezetik az emberiséget és a népeket.

A lényeg: egy szavukat se szabad elhinni, és másokat is erre kell bíztatni.

Digitális_Fater 2024.07.17. 14:45:50

@ZorróAszter: "Nem. Hanem mióta sátánista pszichopaták vezetik az emberiséget és a népeket."

Molochnak is áldoznak csecsemőket?

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.07.17. 15:32:27

Egyébként még az sem kizárt, hogy valami félrehallott elnevezés ez a kijevi mert maga az étel tipikus francia. Személynév is lehet mint a dobos meg a brassói.
Én is amúgy tanácstalan vagyok, mert hökkenten látom hogy Orosz Anna még mindig nem magyarosítiott Ukránra. Rusovce, azaz horthystául Oroszvár is még megvan, pedig az már a határ jó oldalán van, Kisoroszi és Nagyoroszi ezért is maradt derusszifikálatlan.
Nem ellenőriztem még le, de idén Csehországban állítólag a május 9-i ünnepségek arról szóltak, hogy a felszabadító ukrán csapatok hogyan verték ki a nácikat onnét 79 éve.
Azt is megfejtette már az aktualné, hogy Zorbán azért a Putyin szövetségese, mert Trianonban elszakították az országa egyharmad részét. (Trianonská dohoda z roku 1920 připravila Maďarsko o třetinu územ)

zpravy.aktualne.cz/zahranici/podcast-e40-orban-putin/r~149c584a3f7711efb2180cc47ab5f122/

Az a valóságban háromnegyed egyharmad még úgyse jön ki, ha elfogadjuk a modern haladó történelemszemléletet hogy a Vajdaság, a Bánát meg Erdély nem Magyarország.

Hát, mért pont a csirkemell úszná meg?

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.07.17. 15:36:26

@_Neville: @ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: a Felső Magyarország most az aktuális elnevezés, természetesen Uhorskóval. De már olvastam cikket az ismert szlovák politikusról, Július Andrássyról.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.07.17. 16:14:15

@Deak Tamas:

Lásd még "orosz saláta".

Oroszországban NEM így hívják, de mivel egy Szentpéterváron dolgozó francia szakács találta ki a XIX. sz. végén, egy csomó országban "orosz saláta" lett a neve.

jónévez 2024.07.17. 20:57:05

Francos háborús propaganda.
A brassóit sem hívjuk brsovinak, sem kornsdadtinak, és gyanítom: még az ötvenes években sem emlegették sztálinvárosinak (de a francse tudja azt, akkoriban tán némely majom képes volt rá)
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása