magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

A latino kérdés

Az USA sajátos gyakorlata a faji statisztika.

Persze most már önbevalláson alapszik.

A hivatalos statisztika rendkívül sajátos abban a tekintetben, hogy hogyan határozza meg az egyes fajokat.

Részben a hagyományos angol gyarmati osztályozás van máig hagyományosan hatályban, mely teljesen más, mint pl. a spanyol gyarmati modell. Alapvetően a fő eltérés:

  • angol modell: egy csepp nem angol vér = nem angol,
  • spanyol modell: egy csepp spanyol vér = spanyol.

A mai amerikai rendszer sajátosan torz. Egyrészt fehérnek az európai és a közel-keleti számít. Az ázsiai - nem közel-keleti - fehérek külön kategória, "ázsiai" és együtt vannak a sárga fajjal. Tehát az indiai és a kínai is "ázsiai", míg az arab meg "fehér".

Történelmi okokból az őslakosok két kategóriában vannak:

  • indián és eszkimó,
  • csendes-óceáni.

A "fekete" kategória mindenkit magában foglal, akiben bármennyi néger vér van.

Az már modern fejlemény, hogy létezik "kevert" kategória is, ez is választható népszámláláskor.

A spanyolajkúak az egyetlenek, ahol etnikai eltérés is van, nem csak faji.

A kérdés itt az, hogy latino vagy hispán az csak fehér vagy bárki. Az eredeti gyakorlat szerint aki fekete vagy indián, az elsősorban az, akkor is, ha spanyolajkú. Ez ellen harc folyik, a spanyolajkúak körében, akik a spanyol modellt akarják, azaz azt mondják, nem fehér is lehet latino.

A problémát először a nagyszámú kubaiak vetették fel Floridában. Bár az amerikai kubaiak kb. 75 %-a fehér, van jelentős kevert rész, s színnégerek is. A néger kubaiakat - sőt, a sötétebb keverteket is - az amerikai rendszer "feketeként" vette számba, amit sokan sérelmesnek vélték "mi nem vagyunk kevésbé kubaiak, mint a fehér kubaiak", szóval ők is a "latino" kategóriában akartak lenni.

A legutóbbi amerikai népszámlálás - 2020 - adatai:

  • fehér:
    • nem-latino fehér: 58 %,
    • latino fehér: 19 %,
  • ázsiai: 6 %,
  • fekete:
    • nem-latino fekete: 12 %,
    • latino fekete: 1 %,
  • indián és eszkimó: 1 %,
  • csendes-óceáni: 1 % alatt,
  • kevert: 3 %.

Most tulajdonképpen az van, hogy mindenki maga dönti el. A rendőrségi bűnügyi nyilvántartás viszont a hagyományos modellt alkalmazza.

A probléma egyébként jelentkezik ma már az őslakos kategóriában is, a mexikói és más közép-amerikai migránsok miatt is. Itt is vannak emberek, akik eredeti hazájukban indiánoknak számítanak, s az USA is így veszi őket számba, viszont ők is "latino" kategóriát vallanak maguknak.

Most már minden negyedik USA-indián spanyolajkú. Azt hiszem, hamarosan lesz "nem-latino indián" és "latino indián" kategória is.

Címkék: közélet
36 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr218726318

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2024.11.10. 08:03:28

Ez az a kategorizálás, amit tényleg érdemes szanaszét vizsgálni, nem a genderidiótizmus.

Gery87 2024.11.10. 11:36:40

"Ez ellen harc folyik, a spanyolajkúak körében, akik a spanyol modellt akarják, azaz azt mondják, nem fehér is lehet latino."

Érthető, latinonak lenni elsősorban nyelvi és kulturális kérdés és nem faji.

Egyébként az egész faji/rassz kategória úgy felesleges ahogy van, mivel mellette van az identitásra, származásra, nyelvre rákérdező statisztika is.

Tehát a kubai nyugodtan mondhatja hogy ő "spanyol ajkú, kubai és rassz tekintetében meg fekete".
Akkor a "latino" kategória meg minek? felesleges.

Vagy spanyol ajkú, mexikói, amerikai őslakos...

_Neville 2024.11.10. 11:41:08

Szegény demokraták meg abban a reményben importálták a latinókat, hogy majd azok jól rájuk szavaznak, erre a galádoknak nem jött be a woke, és jól leszavaztal Trumpra :D

Gery87 2024.11.10. 12:13:56

@_Neville:

Kamala Antoinette most bizonyára nagyon csodálkozik.

"Ha nincs kenyér miért nem esznek kalácsot?....Ha latinok miért nem szavaznak ránk?"

Ha egy elit csoport túlságosan elszakad a néptől, a valóságtól is elszakad, elkezdenek sorra rossz döntéseket hozni a buborékban, végül pedig megbuknak.
Ez már-már természettörvény.

Boldeone2 2024.11.10. 12:58:54

@Gery87: De, "miért nincs kenyér"?? Biden miatt?

Ezután - hogy meválasztották Trumpot - több lesz?

Boldeone2 2024.11.10. 13:06:32

Latinos were telling us that the direction of the country was horrible. The numbers were there,” said Florida International University political scientist Eduardo Gamarra. “The approval for the president was also down in the dumps. The approval for Harris was higher, but there was still an overwhelming sense that the country was going in the wrong direction."

Tehát lényegében a rossz gazdasági helyzet miatt szavaztak sokan Trumpra

Boldeone2 2024.11.10. 13:18:45

Biden agyonvágta Trumpot a latin voters- ek között, a kérdés az, Harris miért nem?

www.pewresearch.org/politics/2023/07/12/voting-patterns-in-the-2022-elections/#gender-race-and-the-2022-vote

Az egyik a gazdasagi helyzet, a másik ok meg az, hogy nő a jelölt és a bőre is túl barna

A latin machó világ nem annyira elfogadó a női vezetőkkel, plusz a Közép- Amerikában számít ki mennyire fehér bőrű

Kevésbé sötét bőrű a mesztic elit, a különböző sötétebb variációk - mulatt, zambo- már nem annyira elfogadadottak

Boldeone2 2024.11.10. 13:28:46

Ami érdekes az, hogy Mexikóban a konzervatív társadalom ellenére is sikerült női elnököt választani:
apnews.com/article/mexico-elections-president-governorships-lopez-obrador-d7fef5c7ac964072401ba6d9809dd7d4

Az USA - ban is jobb lett volna Nikki Haley

_Neville 2024.11.10. 13:38:10

@Boldeone2: " Az egyik a gazdasagi helyzet, a másik ok meg az, hogy nő a jelölt és a bőre is túl barna"

Hát persze, a woke meg az abortusz propagálása biztos bejött nekik, csak a nőségével volt bajuk :)

_Neville 2024.11.10. 13:40:22

@Boldeone2: " plusz a Közép- Amerikában számít ki mennyire fehér bőrű"
Valóban? Én úgy látom, ponthogy az angolszászok vannak nonstop rápörögve erre a témára, korábban szegregálták a négereket, most meg magasztalják, de a kérdés fontossága, meg hogy épp az aktuális nézetük szerintük egyedül fasza a világon, és mindenkinek azt kell követni, az állandó.

_Neville 2024.11.10. 13:53:35

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: az a vicces, hogy Dél-Afrika mellett a mai napig az USA van rápörögve egyedül a témára, és amikor még a fehér szupremácia volt ott a menő, ugyanúgy mindenkinél jobban tudták, mi a helyes, mint amióta átestek a ló túloldalára.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.11.10. 13:56:33

@_Neville:

Kubában pl. csak a szórakoztatóiparban volt faji diszkrimináció. Az amerikai turisták kedvéért.

Vicces volt, hogy a nevesebb szórakozóhelyekről ki volt tiltva a kubai elnök - Batista - is, hiszen nem volt fehér.

Párduc oroszlán gorilla... Makákó! 2024.11.10. 17:29:01

Most akkor spanyolul beszélni külön rasszak számít?

Ha egy európai spanyol bevándorol ő lehet fehér ember vagy hispanic és kész?

Azt már fel se teszem hogy az olaszok hogy a jó életbe maradnak ki a latinókból, ők aztán a leglatinabbak...

Digitális_Fater 2024.11.10. 17:53:17

@Párduc oroszlán gorilla... Makákó!: Ha jól tudom, az USA-ban az olaszok sokáig nem számítottak hivatalosan fehérnek - sőt az írek, lengyelek sem.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.11.10. 19:56:33

@Párduc oroszlán gorilla... Makákó!:

Mert "latin-amerikai" értendő alatta, abból is csak ex-spanyol gyarmati.

Az USA számára ők a probléma történelmileg, egy rakás mai USA-terület eredetileg spanyol volt.

Gery87 2024.11.10. 20:36:52

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Hát a "problémát" szép számmal telepednek befelé, szóval az exspanyol/mexikói területek mára újra latinók, sőt, még jobban.

170 éve bizonyára nem gondolták volna álmukban sem hogy pont a WASP Amerika fogja valóban elmexikóiasítani Kaliforniát meg a Sziklás-hegységet:)

gigabursch 2024.11.10. 22:43:29

@Tapi2021:
Segítenél értelmezni, hogy az a félhülye díszbuzi selyemfi... akarom mondani selyemmajom tkp most miről hadovált?
Azt látom, hogy vótergétezik, meg egyebek, de nem értem az összefüggéseket.

Tapi2021 2024.11.10. 23:16:19

@gigabursch: Szerintem azt csinálja, hogy előre menekül. Mivel/talán tudja/infója van arról, hogy van ellene egy-két dolog készülőben, netán még igazak is - pl. Vogel Evelin miért hazudott volna a kapcsolatukról? Vagy Varga? Utóbbiak egy részét a rendőrség is igazolta... - ezért előre azt mondja, hogy én tudom, hogy előjönnek majd ezzel-azzal, de ezek persze mind hazugságok, meg titkosszolgálat, meg propaganda, meg ... az UFO-k.

Ez egy bevett elterelő technika!

Mivel tudom, hogy kiderül rólam valami, inkább én jövök vele elő, hogy az ÉN VERZIÓM, az én narrációm legyen az első, mert mindig azt hiszik el többen.
Ez igazolt tény.
Így előre ki lehet húzni a fenyegetés méregfogát. Vagy jelentősen tompítani, hiszen az én verzióm az első! És mondhatom azt is, hogy tessék én előre megmondtam, hogy ezt fogják csinálni. És az egészet csak "lebuktattam"... stb.

Ez bevett manipulációs technika.

Mindig az első verzió a domináns.

Ahogy pl. a kegyelmi ügynél is volt. Hagyták, hogy előbb az ellenzék narrációja terjedjen el, utána már veszett fejsze nyele volt a védekezés, magyarázás. ...

Szóval, aki először narrál, mondja el a sztoriját, az van előnyben.

Tapi2021 2024.11.10. 23:21:20

@gigabursch: Ja, és nem mellesleg az üldözöttség látszatával hergelni lehet a saját tábort és mozgósítani!!!

Szegény MP-t és új pártját ÜLDÖZIK! MEGFIGYELIK! LEHALLGATJÁK!.... STB.
(Ezért idéztem a Tanúból.)

Tapi2021 2024.11.10. 23:31:56

@Boldeone2: "Nem csak kenyérrel él az ember!"
Ezt sokan elfelejtik.

USA-ban is, Európában is.

Tapi2021 2024.11.10. 23:35:07

@Boldeone2: "Ami érdekes az, hogy Mexikóban a konzervatív társadalom ellenére is sikerült női elnököt választani:"

Tehát ez rögtön ellent is mond "a latin macsók nem szavaznak nőre" elméletednek!

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.11.11. 08:42:12

@Boldeone2: így van, hülye, lásd Evita Perón, a Marcos család, Christina Kirchner.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.11.11. 08:44:39

@Párduc oroszlán gorilla... Makákó!: @_Neville: Hollandiában pontosan így van ahogy írod, és még súlyosabb is a besorolás. Ott van az allochton (bevándorló) és a west-allochton. A west-allochton megfelel a germán sztereotípia szerint kinéző - tehát kinéző ! - embernek, a többi meg a többi.
Nem véletlenül a legismertebb holland szó az elkülönítés (apartheid)

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.11.11. 08:46:09

@Tapi2021: a kegyelmi ügy azért alakult így, mert Novák Katalint már meg kellett állítani, annyi hülyeséget beszélt, amit nem ellensúlyozott az, hogy sokszor járt az elrabolt országrészekben.

Boldeone2 2024.11.11. 08:52:48

@Deak Tamas: Hülye vagy te! Amiket felhoztál, azok mindnyájan a feleségeik voltak korábbi elnököknek, vagyis nem önálló politikai utat jártak be, a férjük miatt lettek elnökök

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.11.11. 09:05:45

@Deak Tamas: @Boldeone2:

Az az érdekes, hogy Latin-Amerikában a legkisebb a nem-fehérek és a nők aránya a leginkább progresszív áramlatoknál.

Kubában sokáig kínos téma volt: hogyan lehet, hogy a forradalmi kormányzat 100 % férfi és hófehér. Miközben Batista alatt tele volt vezetés négerekkel és félvérekkel, maga Batista is mulatt volt.

Időnként előhozták Raúl feleségét, de sose kapott valós vezetői posztot, ő volt a "főnő". Mert Fidel feleségének léte államtitok volt egészen a 90-es évekig.

Mondanom se kell, Raúl felesége is 100 % fehér. Tipikus spanyol nő: blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi9Y1EQwlowIpqxWSU5ozrl5w1jaHZFVAMsTEYuxsz5B3r3dZWk9Yv0QhGFkS6JfwQBalsr6hCL4JKRsnq_z6FGFOkdGSBaq5qmKBy0UYDEFPidr1di94ogwsmbhMiVjgTXuqXcGsqBT-ew/s400/Vilma+Esp%25C3%25ADn+and+Ra%25C3%25BAl.jpg - persze pluszban még felsőközéposztálybeli családból.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.11.11. 09:30:57

@Boldeone2: de ahhoz is kellett tehetség, igaz, az neked mint abban kívülállónak értelmezhetetlen keret. A latinok macsózása megfelel kb. a magyarok cigányozásának, mondjuk ez a szinted alapból. A macsózást is a süket woke sajtódból papagájolod ide, de semmit sem tudsz róla.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.11.11. 09:33:02

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: annyi a titka, hogy ezek valószínűleg normális nők. Már Török Sándor azt írta Amelia Earharttal kapcsolatban, hogy minden tíz rekordhajhász nőből tíz ronda.

Gery87 2024.11.11. 18:53:29

@Deak Tamas:

A csúnya nők kegyeit nem keresik 14-16 éves koruk óta a férfiak, nem ad nekik önbizalmat és sikert ez, meg elégedettséget, így nekik kell egy másik út.

Az is érdekes lehet hány jóképű szoknyapecér férfi alkotott maradandót a tudomány területén...nekem valahogy itt sem egy Brat Pitt vagy Beckem arc jut eszembe.

Tapi2021 2024.11.11. 20:24:08

Remélem, még ma meghal, aki a chaptát kitalálta!

Gery87 2024.11.11. 23:13:30

@alöksz róz:

Annyi köze van hozzá mint Orbánnak vagy Trumpnak.

Tapi2021 2024.11.12. 14:08:19

@alöksz róz: Legalább fél órám ment el azzal, hogy pipálgattam a chaptát este és semmit nem fogadott el.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása