magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

A balib és a munkabér

A ballibaizmus persze egy abszurd eszme, hiszen nem lehet egyszerre baloldalinak és jobboldalinak lenni (hiszen a liberalizmus a legtisztább jobboldaliság).

Most egy műsorban ismét láthatjuk ezt:

Az idők során folyamatosan változott a ballib hozzáállás a munkavállalói jogokhoz, különösen a bérek tekintetében.

A ballibaizmus megszületése nagyjából 1991, de szélesebben nézve a kezdete már 1989. Nagyjából 1989-2010 között a ballibaizmus liberális oldala dominált minden tekintetben. Ebben az időszakban a "független" szakértők szigorú arckifejezéssel rámutattak minden lehetséges alkalommal: addig lehet nyújtózkodni, ameddig a takarónk ér! Szóval a bérharc hülyeség, mert előbb gazdaságfejlesztés kell, növelni kell a hatékonyságot, s majd abból lesznek a magas nyugati bérek.

Ebben az időszakban a ballib szakértők rámutattak, hogy Zorbán béremelése összeomlást fog hozni. Emlékeztető: az Orbán-kormány 2001-re 40 ezer Ft-ra emelte a havi minimálbért az MSZP-SZDSZ-időszak 19500 Ft-os szintjéhez képest. A szakértők elmondták: ez kalandorság, összedől az ország, minden befektető elmenekül, ezer % infláció lesz, éhínség fog tombolni. A ballib törzsszavazók is mélyen fel voltak háborodva, hogy a Zorbán emeli a bérüket, egymás után telefonáltak be a nyugdíjas nénik a Drága Bolgár úr műsorába, zokogva tiltakozva a csillagászati béremelések miatt, melyek miatt a csupaszív nyugati befektetők éhen fognak halni.

2010 után lassan jött a ballibaizmus baloldali része, persze nagyon óvatosan, mert a független szakértők ódzkodnak a "populizmus" ellen, de ki lett mondva: Zorbánisztánban nyomor van, mert a bérszint nem skandináv.

Úgy tűnik, az idősebb nemzedékbeli klubrádiós szakértősereglet képtelen ehhez alkalmazkodni. Őket a szívük visszahúzza a régi időkhöz, így ismét vészjósló hangon mutatnak rá: termelékenységnövekedés és beruházások nélkül csúnya végük lesz a béremeléseknek!

46 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr1818738334

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.11.27. 09:31:18

Csaba László nyilatkozta, hogy a munkabér az az, ami a maradvány, a cégek kifizetik a "költségeiket" és utána marad a munkabér*. Tehát magyarán az másodlagos, hogy az, aki megteremtette a céged jövedelmét, megkapja azt, ami jár neki.
És csodálkoznak, hogy mért vannak 15 éve a szopóágon.
(*=feltételezem természetesen egyébként, hogy a "maradvány" alatt feltehetően azt a profitot értette, amiből lehetne bért emelni, de sokatmondó, hogy ezt ilyen egyszerűen nem képes elmondani. Ha meg az újságíró írta le rosszul, az még sokatmondóbb.)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.11.27. 09:36:41

@Deak Tamas:

A valóságban a munkabér mindig politikai kérdés. Nem függ semmilyen "termelékenységtől".

Attól függ, az állam milyen bérszintet képes kikényszeríteni.

Az egész ballib seregletből egyedül Pogácsa képes ezt kimondani.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.11.27. 09:44:54

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: ez egyébként jórészt valóban így van, bár az elmúlt tíz évben nekem volt olyan tapasztalatom, hogy a cég magától emelt nagyon sokat, igaz, ehhez hozzájárult az, hogy a 15 fős csoportból 12 ember felmondott hirtelen s azonnal.
Volt olyan is, hogy leprogramoztam egy jegykezelő aumatát, ami havonta gyártott vagy négy-hatezer tiketet 20-30 euró közötti értékben darabjáért. Mondanom se kell, hogy nemhogy én, de a csapatom mit látott ebből viszont.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.11.27. 09:55:10

@Deak Tamas:

A bérharc a legnagyobb tényező, de az is csak adott kereteken belül.

Itteni cég, úgy értem nyugati cég, de itt működik, projekteket visznek. Jellemzően link dolgok, azaz minimális munkateher. S bárkit felvettek, akár nyugdíjasokat is, ami ritkaság.

Pár éve jellemzően havi 1200-1600 leva között volt a bruttó bér.

Megjelent egy másik cég, a lassan mindenkit átcsábított. 2500 leva fizetéssel.

Most már az első cég is annyit fizet, mint a többiek.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.11.27. 10:03:37

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Butapesten ez most sajnos úgy kezd működni, hogy aláígérnek a konkurrenciának, de a Z generáció már nem képes extrát termelni, így elég hamar leépítés és szenvedés lesz a vége. Covid előtt még pontosan úgy volt itt is, ahogy a példádban írtad.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.11.27. 10:08:44

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: illetve a projektbeetetés, amikor adott cégen belül hirtelen lesznek zászlóshajó projektek és oda akarnak tenni mindenkit, és leggyakrabban az történik, amit az előtt írtam. Covid előtt egy szolgáltatás időtartama közelített a tíz évhez. Ma már csoda, ha a három megvan.

_Neville 2024.11.27. 10:24:28

@Deak Tamas: ez hülyeség, a munkabér ugyanolyan fix költség a működéshez, mint a villanyszámla befizetése

Boldeone2 2024.11.27. 10:43:12

Egy valamit ne felejtsünk el: a minimálbér emeléssel elsősorban az állam jár a legjobban, mert több adót szedhet be; az árak úgyis hozzá fognak igazodni nagyjából, az emeléshez. Egy nagyon minimális életszínvonal- emelkedés lehet, de az sem biztos; most a lakbér árak elvesznek mindent

Boldeone2 2024.11.27. 11:01:28

Azok a vállakozások, amelyek nem tudják kitermelni az emelést, átteszik a dolgozót részmunkaidősre, vagy napi bejelentőre, a többit esetleg zsebbe fizetik..

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.11.27. 11:13:27

@Deak Tamas:

Itt szinte minden 2 évre szól.

A mostani, ahol vagyok, épp most lett meghosszabbítva még 2 évre. Már ez is ritkaság, hogy hosszabbítanak.

Személyesen nekem tök mindegy: havonta jön átlag 2 munkaajánlat. Szóval van hová átmenni.

Tapi2021 2024.11.27. 12:25:13

@Deak Tamas: @ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

A ballib oldal azzal a természetes ténnyel sem tud agyilag mit kezdeni, hogy minden emelés emelkedést indukál!
Tehát a bérek emelkedése folytán az árak is emelkednek. Ahogy a lakástámogatások folytán a lakásárak is. Stb.

És ez NORMÁLIS!

Minden emelés vagy támogatás után csak egy ideig van "több pénzed", aztán az árak utolérnek, EZÉRT van szükség az újabb emelésekre!
Ez egy állandó hullámzás! Ezért lényegében folyamatos.
Több bér, nagyobb árak, több pénz egy adott ágazatban, növekvő árak az ágazatban...

Ez a "játék" folyamatos. És ez a gazdaság normális működése!

Tapi2021 2024.11.27. 12:37:47

@Boldeone2: "Azok a vállakozások, amelyek nem tudják kitermelni az emelést, átteszik a dolgozót részmunkaidősre, vagy napi bejelentőre, a többit esetleg zsebbe fizetik.. "

Azért ez is kérdőjeles, hogy a vállalkozások mit "nem tudnak".

Mert van úgy is, hogy nem akarnak! Amíg nem muszáj!

Sok vállalkozással dolgoztatok, és tudom, hogy nem bagóért dolgoznak. Sőt! Tehát megy be igen sok pénz!
Csak: van, hogy számla nélkül, így ez a bevétel "nincs is", van, hogy rendesen ad számlát, fehér a bevétele, de így vagy úgy "leköltségeli" a könyvelője, ... stb.

Tehát szó nincs róla, hogy ne tudna többet fizetni a saját dolgozójának, csak NEM AKAR. Mert több marad neki.

Ezért van helye és értelme annak, hogy az állam kikényszerítse az emeléseket. És igyekezzen bezárni a fekete-, szürke kiskapukat, meg a munkavállalók szívatását, kihasználását, "kizsákmányolását" az olyan trükkökkel, mint részmunkaidőbe kényszerítés papíron, vagy váltsd ki a vállalkozóit, vagy fizetek zsebbe...

Irdatlan pénz van még mindig a vállalkozóknál (és ezek zömmel a kis és középvállalkozások), feketén. Csak azért pl., mert nem merünk számlát kérni (ezzel felmentve a közteherviselés alól is!), és/vagy, mert belemegyünk a szar munkafeltételekbe!

Gery1987 2024.11.27. 12:53:19

@Tapi2021:

Magyarán semmivel nem fogunk jobban élni ha Orbán megemeli 40% a béreket..
Mivel nem igaz amit birca mond hogy a bér csak politika...

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2024.11.27. 12:59:34

Nyilván veszélyes dolog egekig emelni a béreket hirtelen, minden hatékonyságjavulás nélkül. Tegyük fel, hogy Georgiában (Grúzia) megemelnék hirtelen mondjuk ausztriai színvonalra a béreket. Ha nem tudsz annyit kifizetni, akkor zárj be. És bezárna az egész ország. EZ nem ördöngösség. Mit lehet akkor tenni? Egyenletesen kell emelni a minimálbért (ami felfelé húzza a többi bért is automatikusan), és majd a mutatókon látszik, hogy túltoltad vagy nem. Ha a munkanélküliség nagyon megugrik, akkor az azt jelenti, hogy annyit nem tud kitermelni egy vállalkozás, és akkor inkább bezár. De most nem ez a helyzet, mert munkaerőínség van. Tehát nyugodtan lehet emelni, legfeljebb időben kell leállni. De mondom, hogy az a mutatókon látszódni fog.
Ennél veszélytelenebb, ha nem csinálsz semmit, és majd a piac automatikusan kialakítja a megfelelő bérszintet. Hiszen ha sokat keresel egy tevékenységgel, és kell hozzá ember, akkor majd nem szeretnéd, hogy elmenjen máshová. Hát ez így igaz is, de kell vagy 100 év, mire magától kialakul. Erre rásegíthet a kormányzat, és ez történik most. Tehát teljesen jó ez az irány.
Ami miatt pedig különösen jó, hogy a fiatalok elmennek külföldre dolgozni (meg sokan az idősebbek is), ha akkora a jövedelmi különbség. Ha 4-5-ször többet kereshetsz Angliában, akkor mész, ha meg 50%-kal többet, akkor meg már nem. Baromi gyorsan utol kell érnünk a nyugati béreket, mert különben el fogják vinni a mu8nkaerőnket. Szóval lehet hgy veszélye a nagymértékű emelés, de a nem emelés még veszélyesebb.

Tapi2021 2024.11.27. 14:27:51

@Gery1987: "Magyarán semmivel nem fogunk jobban élni ha Orbán megemeli 40% a béreket.."

De, egy ideig többet fog érni a pénz. Aztán beérik az árak és új emelés kell. Ez így működik a kapitalista gazdaságban, ahol nem lehetnek fixek az árak és a bérek.

Gery87 2024.11.27. 15:22:20

@Tapi2021:

A piac nagyon gyorsan árat fog emelni...
Ha Józsi holnap 300 helyett 400-at kap, akkor annyival nő a krumpli ára is holnaptól a boltban, hisz a bolti alkalmazottak bére is nő, na meg ez a tőke logikája is, "ha Józsi többet keres, akkor többet akarok rajta én is keresni...hát nehogy már ne használjam ki".

Ugyanaz mint a CSOK esetében az építőiparban, bútoriparban...
Megjelent egy rahedli pénz amit tutira házra, lakásra fognak költeni "majd hülye lennék nem emelni?"

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2024.11.27. 16:01:21

@Gery87:
Ha ez automatikusan így működne, akkor elmesélnéd nekem, hogy máshol hogyan alakultak ki a magasabb bérek? Vagy ez a szabály, csak itthon működik?

Nyilván csacskaság, amit írsz. Persze igaz, csak kihagytál belőle egy "elhanyagolható" tényezőt. Szerinted annyival nő pontosan a krumpli ára, amennyivel a bérköltség. Az lehetetlen szerinted, hogy a sok összetevőből a közöttük lévő arányok változzanak meg. Szerinted PONTOSAN MINDIG ugyanazok maradnak az arányok. Hát ez ostobaság. Minimálisan vegyük a profit, alapanyagár, munkaerőköltség hármast (Ugye lehet még energia meg még sok egyéb tényező.). Simán lehet, hogy a munkaerőköltség nő 10%-kal, de nem tudja megemelni a krumplit, mert Lengyelországból nagyjából ennyiért jön. Ekkor pl. a profitja lesz kisebb. Egy multicég meghatározza, hogy évi 30% profit alatt nem dolgozik,felszámolja za üzletet, és elkezd atomenergiába fektetni. De ez a szuperrugalmas vállalkozó elég elméleti dolog, ahogy a közgázos modellek is azok. Túlzottan leegyszerűsítenek. Simán lehet, hogy a vállalkozó már öreg, nincs kedve változtatni, inkább csinálja ugyanazt, amit megszokott csak kisebb profitért. Meg még lehet száz különböző pszichológiai ok. A fenti gondolatmeneted gyermeki szintű okoskodás, csak 2 tényezőt vesz figyelembe.

Mint fentebb írtam, szorítani kell felfelé a béreket, hogy ne menjenek el a gyerekeink, és közben nézni a mutatókat. Ennyike.

Gery87 2024.11.27. 21:16:34

@fofilozofus:

"Szerinted annyival nő pontosan a krumpli ára, amennyivel a bérköltség. "

Nem mondtam hogy pontosan és mindig, de mivel semmi más, csak politikai döntés álla háttérben, ezért nagyon valószínű, eddig ez történt a legutóbbi időkben...az elmúlt 30+ évben persze nem.

"hogy máshol hogyan alakultak ki a magasabb bérek?"

Bérharc, alkuk, termelékenység, magasan hozzáadott értékű termékek...
A piaci körülmények lehetővé tették hogy a dolgozók többet kérjenek és volt is miből emelni.

És nem úgy hogy a politika eldöntötte hogy akkor emel, csak úgy, minden alap nélkül.
Sajnos ez van.

Tapi2021 2024.11.28. 15:58:12

@fofilozofus: Ez már nagyon komplex, de az elvet már érti! Csak balos, marxista módon, ahogy szokta.

Gery87 2024.11.28. 19:56:29

@Tapi2021:

Vicces. Nem vagyok marxista balos.
Sose voltam a tervgazdaság híve. Nem hiszek az állam és a pénz megszüntetésében sem stb.
Olyan csacskaságokat se mondtam soha hogy a megoldás az hogy "megemeljük a dolgozók bérét csak egy tollvonás az egész és minden fasza lesz".

A probléma a tulajdonviszonyokban van, meg az aránytalan elosztásában a tulajdon javára, a munka rovására, abban hogy a tulajdon és a munka nem egy...stb.

Önmagában a piac az piac, akkor is ha szövetkezetek csinálják!

Ha holnap pl a MÁV dolgozói önigazgatásba menne át, akkor se lehetne a legutolsó bakter bérét is min. 2 milliósra emelni.

Tapi2021 2024.11.28. 21:16:15

@Gery87: "A probléma a tulajdonviszonyokban van, meg az aránytalan elosztásában a tulajdon javára, a munka rovására, abban hogy a tulajdon és a munka nem egy...stb."

A befektetés és a kockázatviselés is aránytalan! Richter Gedeon vagy Ganz nem odaképzelte a gyárát, meg bele a gépeket..., hanem MEGVETTE, felépítette, és kifizette.
Amint volt miből, mert a kis cégük kitermelte a nagyobb céget.
A nagyobb cégre valót!

Ők nagyot kockáztattak, befektették amilyük volt, és KITERMELTÉK a többire valót.

A gyári munkásaik meg nem. Nem kockáztattak semmit, nem fektettek be semmit, nem tették bele a vagyonukat és mindenüket a cégbe. Csak eladták PÉNZÉRT a napi x munkaórájukat, fizikai vagy szellemi munkájukat. Aztán hazamentek, és a fizetésükből vettek maguknak, különböző tulajdonokat, ingó és ingatlan vagyontárgyakat.

Éppen annyi mértékben, amekkora kockázati és befektetői részt vállaltak adott cég működtetéséből!

Vagyis IGAZSÁGOSAN van a haszon a kockázat alapján elosztva.

Bármit zagyvál Marx. Aki szintén eltartott volt, nem vállalkozott soha, semmi hasznosra.

Gery87 2024.11.28. 22:39:33

@Tapi2021:

Már megbeszéltük ezek százszor.

"Richter Gedeon vagy Ganz nem odaképzelte a gyárát, meg bele a gépeket..., hanem MEGVETTE, felépítette, és kifizette."

Mások pénzét kapták meg a bankoktól hogy hitelhez jussanak...ahogy ma is.
Majd a melósok, mérnökök felépítették a gyárakat, legyártották a gépeket.....

Nem tudsz úgy visszamenni az alapokig hogy ott ne álljon egy melós, egy másik dolgozó munkája akárhogy próbálod magyarázni hogy a "tyúk volt előbb"...mindig lesz egy tojás amiből a tyúk lett....és így tovább.

"Ők nagyot kockáztattak, befektették amilyük volt, és KITERMELTÉK a többire valót."

A melósok, mérnökök, ügyvédek...stb, szóval a dolgozók, is kockáztattak, befektették szellemi és fizikai erejüket, idejüket, gyakran napi 10-16 órákat... annak reményében hogy lesz jövedelmük..
Elköltöztek a munka után, bármikor kirúghatják őket, vagy megsérülhetnek.

A" gyári munkásaik meg nem."

De.

" Nem kockáztattak semmit, "

Lófaszt nem....erre ezt tudom mondani.
Te életedben nem dolgoztál vagy mi van? Vagy ennyire agymosott lettél?

"nem fektettek be semmit, nem tették bele a vagyonukat és mindenüket a cégbe."

Áh, dehogy csak épp a fél nyugati világ migrált egy szál semmiben a világ végére hogy egyáltalán munkája, jobb élete legyen...hátrahagyva mindent bele a bizonytalanságba.
Kockáztatták egészségüket, maradék egzisztenciájukat, feláldozták idejüket..

"Csak eladták PÉNZÉRT a napi x munkaórájukat, fizikai vagy szellemi munkájukat. "

Igazad van ez semmi, akár meg is dögölhettek volna!

"Aztán hazamentek,"

Igen.....a munka világa kész leányálom...persze.

" és a fizetésükből vettek maguknak, különböző tulajdonokat, ingó és ingatlan vagyontárgyakat."

Vagy nem bazmeg. Mert nem kaptak annyit.

"Éppen annyi mértékben, amekkora kockázati és befektetői részt vállaltak adott cég működtetéséből!"

:D

"Vagyis IGAZSÁGOSAN van a haszon a kockázat alapján elosztva."

Az hogy a kapitalizmus az igazságosságon alapulna magát a rendszert elfogadók többsége sem állítja.
Állj be a libertáriánusok közé szerintem.

"Bármit zagyvál Marx. Aki szintén eltartott volt, nem vállalkozott soha, semmi hasznosra."

Áhh, dehogy csak épp a munkásmozgalom nőtt ki belőle, ami miatt pl kapsz nyugdíjat meg táppénzt, és itt irogathatsz ahelyett hogy még mindig melóznál...

Tapi2021 2024.12.02. 12:26:46

@Gery87: Szocinak, marxistának elmagyarázni a valóságot... mint lóval imádkozni. :-(

Annyira jó lenne egy hely a földön, ahová mind összegyűlhetnétek és megvalósíthatnátok úgy a rendszereteket, hogy azzal nem szívattok meg senkit, csak a magatokat!
Bizonyíthatnátok, hogy mennyivel jobb a ti rendszeretek. Csak nem mások rovására.

Gery1987 2024.12.02. 16:35:37

@Tapi2021:

Ezt az uraknak mond. Akárhányszor baloldali forradalmi kísérlet volt egy élhető demokratikus szocializmus rá, az elit intervencióval felszámolta.

Alöksz Róz Unbanned 2024.12.02. 22:07:16

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: na, erről a posztról lemaradtam valahogy. pedig jó felvetések vannak benne, ahogy ebben a hsz-edben is:
"Attól függ, az állam milyen bérszintet képes kikényszeríteni." - a fidesz teljesen nyilvánvalóan alacsony bérszintet szeretne kikényszeríteni. attól leszünk versenyképesek állítólag.
és ez egy az egybe szó szerint megegyezik a 90-es évek ballib szövegével.
és a független szakértők a népszava vezércikkekben nem gazdaságfejlesztés után majd meggazdagodunk szöveget, hanem szó szerint azt adták elő, hogy mi leszünk majd az olcsó munkaerő országa és hogy az milyen jó lesz nekünk.
ez az első politikai emlékem, nagyon megmaradt. nem értettem mi a jó abban a dolgozóknak, hogy kevés lesz a fizetésük.
és ezt máig nem értem.

Alöksz Róz Unbanned 2024.12.02. 22:12:11

"Ebben az időszakban a ballib szakértők rámutattak, hogy Zorbán béremelése összeomlást fog hozni." - ezt mondja sok fideszes szakértő is.
de nyilván most ettől nem kell tartani, jó nagy reálbércsökkentést hajtott végre a kormány.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.12.03. 04:23:06

@Alöksz Róz Unbanned:

S mégis: a Fidesz változtatott azon a szakértői logikán, hogy nem szabad bért emelni.

alöksz róz 2024.12.03. 09:56:45

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: dehogynem. meg még a versenyképességre is hivatkoznak.
nagy szavuk van már a saját maguk által teremtett oligarcháknak a fideszben.

annak idején a fidesz azt mondta a bokros-féle óriási reálbércsökkentés után, hogy túl alacsonyak a bérek, több mint duplájára emelték a minimálbért. megdöbbentő módon se csődhullám nem jött, se a versenyképességnek nem ártott.
a 2010-es években már lófaszt nem emeltek, most meg jó nagy reálbércsökkentést hajtottak végre, mint annak idején a horn-kormány.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.12.03. 09:59:37

@alöksz róz:

S mégis: máig nem a Fidesz beszél "termelékenységről" és hasonló liberális halandzsa-szavakról.

alöksz róz 2024.12.03. 10:01:20

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: dehogynem. pont a minap beszélt erről maga orbán viktor.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.12.03. 10:10:17

@alöksz róz:

S mégis: ez ballib tematika.

Mo-on a baloldal képviseli a munkáltatókat, a jobboldal a dolgozókat.

alöksz róz 2024.12.03. 11:03:41

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: ez valóban így is volt sokáig.

de már nincs így, amióta a hazai nagytőkések fideszesek.

Gery87 2024.12.05. 10:32:26

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Képviseli a dolgozókat a nagy büdös francokat!
Ott nyírbálják a munkavállalói jogokat ahol csak tudják, a tanárokat is kicsinálták, a sztrájkjogot is megvágták és persze ott volt pár éve a "rabszolgatörvény.."

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.12.05. 10:38:37

@Gery87:

S lám, mégis a baloldal viszi ezt a "termelékenység" dumát, hogy "jajj, becsődölnek a vállalkozók, ha felmegy a bér".

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.12.05. 13:17:20

@_Neville: én tudom, de ettől még ezt mondta. Ezért írtam, hogy ennyire kommunikációképtelenek és ezért - is - szpnak.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.12.05. 13:20:24

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: én azon döbbenek meg, hogy mostmár a megkeresésekből teljesen világos: funkcionális analfabéta olvasni nem tudó HR figurákkal kell megharcolj akik nem értenek egy szakmai önéletrajzot sem.
Most ajánlott egy számítógép költöztetői állást a hülye, teherautóvezető jogosítvány lenne szükséges. Azóta is gondolkodom, melyik önéletrajzombeli szóra indult el az neki, ahol más embernek az agya van.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.12.05. 13:22:35

@Tapi2021: és ehhez kell(ene) egy megvesztegethetetlen állam, amely ezeket a folyamatokat kordában tartja.

alöksz róz 2024.12.05. 14:03:30

@Deak Tamas: tényleg nem értik. megnézik van-e olyan szó benne.

ha be vagy regisztrálva valahova, ott is ugyanígy van, ilyen címszavak alapján adja a rendszer a találatot. (hr-esek fejlesztették...)
és nem olvassák el, mert letölteni drágább.
ha van olyan szó benne, akkor kiadja a találatot az elérhetőségeddel, és olcsóbb felhívni megkérdezni.

alöksz róz 2024.12.05. 14:08:33

@Deak Tamas: "Azóta is gondolkodom, melyik önéletrajzombeli szóra indult el az neki" - számítástechnika v informatika.

Gery87 2024.12.11. 14:21:15

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Ezen nincs mit csodálkozni a tőke oldalán álltak mindig.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása