magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Kell-e demokrácia?

Cikk a demokrácia baloldali felfogásáról: Milyen demokrácia?.

A demokrácia az ókori görögök találmánya, de akkor is kivételes volt: a görög városállamok zöme sose vezette be a demokráciát, s ahol bevezették, ott is megbukott előbb-utóbb.

A legtovább Athénben létezett, nagyjából az i. e. VI. sz. végétől a IV. sz. közepéig, rövid szünetekkel. Csúcsidőszakában mindent, tényleg mindent demokratikusan akartak irányítani, ez azt jelentette: szavazással - ami akkor népszavazást jelentett - és sorsolással. Annyira mindent, hogy időben a hadsereget is demokratikusan próbálták irányítani, amiről persze gyorsan kiderült, hogy nem működik, így ott vissza lett állítva a normál kinevezési rend és a hierarchia.

A liberális felfogás azt mondja: a szent alapelveken kívül minden legyen szavazás eredménye, persze már nem népszavazás ez, hiszen nem lehetséges nagy államokat népszavazásokkal irányítani.

A kérdés csak az volt, mit kell eldönteni demokratikusan és kinek kell döntenie:

  • mit: csakis közügyeket, a magánügyek az adott magánszemélyek ügyei, ezekbe a közösség nem jogosult beavatkozni,
  • kik: a polgárok, azaz a felnőttkorú, iskolázott, vagyonos, férfi nemű, helyben lakó emberek.

Amikor megjelent a liberalizmus baloldali kritikája, a harc úgy módosult, hogy:

  • számítson mindenki polgárnak, azaz ne legyen semmilyen cenzus, egyedül az életkorbeli és a jogi, azaz minden felnőtt állampolgár szavazhasson, függetlenül iskolázottságtól, vagyontól,
  • a magánügyek része is legyen közügy, ennek radikális alakja a marxizmus, mely szerint a magántulajdon lopás, így mindent államosítani kell, azaz minden vagyon immár közügy.

A cikkíró marxista, neki a problémája az a liberális demokráciával, hogy nem elég demokratikus, azaz engedi a magántulajdont: "A lényeg épp az, hogy a demokráciát a politikai struktúrán túlra, a társadalom termelési és érintkezési viszonyainak egészére is ki akarjuk terjeszteni, mondjuk a gazdaságra vagy az oktatásra-nevelésre, vagy a szexuális viszonyokra is.".

A megoldás persze az, hogy az egész koncepció téves. Maga a demokrácia kis önkéntes közösségekben tud működni, erős kötöttség esetében, s még ez is csak akkor, ha a helyzet nyugodt, rendezett.

A "gyárak önkormányzata" az kb. olyan, mint a családi önkormányzat, ahol a kiskorú gyerekek eldöntik többségi szavazással, hogy hónap elején költsék el a teljes havi étkezési pénzt cukorkára. Biztos recept a csődre.

Aki vállalkozni akar, azt nem büntetni kell, s elvenni tőle saját vállalkozása irányítását. Ha ugyanis ez történik, senki se fog vállalkozni. Az eredmény az lesz, mint ami volt pl. a Kádár-rendszer a 70-es években: ismerősök kellenek, hogy az ember képes legyen találni vízvezetékszerelőt.

Azt mondja: "Antidemokratikus az, hogy azok, akik dolgoznak, nem rendelkeznek a termelőeszközökkel, akik viszont rendelkeznek ilyenekkel, azok nem bérért dolgoznak, és nem is bérből élnek.". Igen, valóban antidemokratikus, de ez így van jól. A termelőeszköz azé, aki megvette, s nem azé, aki használja. Ha azé, aki használja, akkor senki se fog venni termelőeszközt, hiszen úgyis elveszik tőle.

Onnantól minden vállalkozás állami lesz, amit láttunk, hogy nem működik. Az állami tulajdon monopóliuma indokolt nagy vállalkozásoknál, pl. közművek, tömegközlekedés, stb., de semmi szükség rá kis és közepes cégeknél.

Az alapellentmondás, amit semmilyen marxista, kommunista, szocialista, anarchista, balos eszme se tudott megoldani: a közösségi érdek és a magánérdek közti ellentét. Hiszen, azt mondják, azért nem jó a magántulajdon, mert akkor nem érvényesül a társadalmi érdek. Na most erre két lehetőség van:

  • tervgazdaság: azaz hogy biztosítva legyen a társadalmi érdek, mindent központosítva döntenek el állami szinten, ez volt a hagyományos, nem-reformált szovjet rendszer - eredménye ismert, egyszerűen képtelenség központilag kiszámolni mindent és kontroll alatt tartani, így a következmény az egyre rosszabbul működő gazdaság, azaz nem teljesül a társadalmi érdek, hiszen az nem lehet társadalmi érdek, hogy rossz szolgáltatások, rossz termékek legyenek - ez csak oda vezet, hogy az átlagember arra jut, legyen inkább kapitalizmus, mert az legalább meg tud oldani olyan, a "közösségi társadalom" számára megoldhatatlan problémákat, hogy legyen kenyér a boltban és jöjjön ki a mosógép-szerelő házhoz,
  • anarchista típusú önigazgatás: azaz az döntsön, aki dolgozik, lásd "munkahelyi demokrácia", ez meg oda vezet, hogy az egyes termelési egységek a saját érdekeiket fogják nézni, azaz teljesen úgy fognak működni, mint a magántulajdonú vállalkozások, tehát megint nem lesz meg a közösségi érdek;

a megvalósult marxizmus egész története arról szólt, hogy nem tudta a problémát sose megoldani, majd egyszerűen addig reformálta magát, míg kapitalizmus lett.

Nem az eleve nem működő demokráciát kell kiterjeszteni, hanem megakadályozni, hogy törpe magánérdekek vezéreljék a valóban közügyeket.

292 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr9018886740

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gery87 2025.07.09. 16:44:48

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Nem e?
teljesen önszántadból döntöttél úgy hogy neked nincs kedved fizetni...

Magyarázhatod akárhogy ez nem túlságosan istennek tetsző dolog szerintem.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.07.09. 16:51:25

@Gery87:

Sose mondtam, hogy jó, ügyes vállalkozó vagyok. Alapvetően rosszul bánok a pénzzel. Nehezen igazodom el az üzleti világban. Nagyon untat az egész.

A konkrét eset: átvettem árut késleltetett fizetéssel, aztán nem lett fizetés.

S az ellenfél ügyféle sikeresen elérte, hogy sikkasztásnak számítson.

A dolog komolyságát jelzi, hogy annyi enyhítő körülmény volt, hogy csak pénzbüntetést kaptam. Azaz nem börtön, sőt nem felfüggesztett börtön, hanem CSAK pénzbüntetés.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.07.09. 16:55:43

@Tapi2021: arra gondol a költő, hogy egy személy véges számú választhatósággal bírjon - magyarán max. kétszer-háromszor lehessen képviselő - ami ugye alig csobbantós pofánköpése az állampolgári jogegyenlőségnek, hiszen ugye a yogállamiság az nagyon fontos dolog.

vergyula 2025.07.09. 17:13:18

@Deak Tamas: Nem egészen. A költő azt képzelte el, hogy egy párt csak limitált számú mandátumot szerezhet egy választáson. Tudom, hogy ez egy könnyen támadható ötlet, de én már csak ilyen álmodozó vagyok.

Mindenesetre bebizonyosodott, hogy a verselemzés mennyire esetleges és szubjektív.

Boldeone2 2025.07.09. 17:13:49

@Tapi2021: TE meg a többi vesztes nem mondhatod meg, hogy pl. a Fideszre csak max. másfél millióan szavazhatnak, ha ezyy a kvóta betelt, akkor a többit másra kell leadni. Hogy ne legyen a Fidesz (bármely másik) erős párt.
Érted ezt?"

- Én értem, te nem! Olyan alkotmányos feltételeket kell szabni, hogy a kormányzó párt minél kevésbé legyen képes mélyállamot építeni és bebetonozni a hatalmat " örökre"

A Fidesz és Orbán ezt csinálja: az "örök hatalmat" építik, te meg tapsikoltok ennek! Ez nem demokrácia, hane valami más!

Boldeone2 2025.07.09. 17:18:12

@Deak Tamas: magyarán max. kétszer-háromszor lehessen képviselő - ami ugye alig csobbantós pofánköpése az állampolgári jogegyenlőségnek, hiszen ugye a yogállamiság az nagyon fontos dolog."

- Ez lenne valós demokrácia, mondhatjuk athéni formája! Forogjon a politikai hatalom!

Az emberben NEM LEHET MEGBÍZNI! Előbb - utóbb mindenki visszaél a hatalommal, lsd Orbán Viktor és rendszere!

Alkotmányosan kell kényszeríteni őket, a másik mód rosszabb, azt forradalomnak hívják

Boldeone2 2025.07.09. 17:20:40

Lehet szidni a Tisza Pártot, hogy demagógok, stb; de az út jó, amelyen járnak!

"Miniszterelnöki mandátum korlátozása – Maximum 2 ciklus, legfeljebb 8 év
Mi a program lényege?
A TISZA Párt azt javasolja, hogy a magyar miniszterelnöki pozíciót egy személy legfeljebb két cikluson keresztül, azaz maximum 8 évig tölthesse be. Ez alkotmányos szabályozással történne, és célja a politikai hatalom túlsúlyának, bebetonozásának megakadályozása."

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.07.09. 17:33:07

@vergyula: ezt továbbra sem értem. Tehát mondjuk egy 99 fős parlamentbe bejut a Macska Párt amely a szavazatok arányaiban 90 szavazatot kaphatna, de csak lefeljebb 40-et kaphat, míg a Boldeone párt, amely a szavazatok arányában 5 mandátumot kaphatna, kapjon 27-et?
Ez is frankó, a választói akarat teljes figyelembe nem vétele, a többségi demokrácia pofánköpése.

Tapi2021 2025.07.09. 20:14:46

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "Polgári engedetlenség. "

Hát ez nem az. Kár volt felhozni.

Ez arról szól, hogy te maffiának tekintesz egy önkormányzati/magán (?) céget és EZÉRT nem fizetsz. Mert nem akarsz fizetni.

Ennek semmi köze a polgársághoz.

És ugyanaz a "filozófia" (bocs a filozófiától), amit az ellenzék hoz fel, igazolásként, hogy miért nem tart be szabályokat. Mert az OV "maffia" kormány hozta őket. Lásd Prájd!
És ez utóbbira talán még illik is a polgári engedetlenség, ahogy leszarták a tiltásokat.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.07.09. 20:21:31

@Tapi2021:

Mindenki dönt, s vállalja a felelősséget. Ennyi az egész.

Nem fogok valamit betartani, csak mert az törvény.

Tapi2021 2025.07.09. 20:27:11

@vergyula: De hát az pont az lenne, amit Boldinak írtam, hogy valakik, valamilyen elv alapján húznának egy vonalat, hogy pl. egyik párt sem kaphat mondjuk egy milliónál több szavazatot, akkor sem, ha még kétmillióan rájuk akarnak szavazni. Csak mert. Illetve azért, mert így biztosítható, hogy minden párt elég gyenge legyen.

Csak hát ez minden csak nem demokrácia. Hiszen akkor nem a választók döntenek arról, ki a legjobb, ki kapjon akár három millió voksot, ki százezret.
És mire szavazna az a sokaság, akik X-re szavaznának, de betelt a kvóta?

Ugyanez a képviselőknél. Ha elégedettek valakivel, miért kéne elküldeni? Miért nem lehet NYÍLT versenyben kiállítani ellene másokat, és döntsenek a választók? Akárhányszor.

Minden korlátozás CSÖKKENTI a választási szabadságot, ergo, a demokráciát.

Tapi2021 2025.07.09. 20:30:31

@Boldeone2: Nincs örök hatalom. Máris abban reménykedtek, hogy a szociopata jövőre győz. Mert végre minden O1G-s fasz egy táborban van.

Vagyis a szabályok teljes mértékben lehetővé teszik a (le)váltást!

Csak többség kell hozzá, mint mindig, mindenhol.

Tapi2021 2025.07.09. 20:35:48

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Tehát pont úgy gondolkodsz, mint az ellenzék.
Azt a szabályt tartom be, amivel egyetértek, amivel nem, azt nem.

vergyula 2025.07.09. 20:54:47

@Deak Tamas: A számokkal lehet(ne) variálni, de kb. így. A választási rendszer most sem arányos, nem a szavazatok arányában oszlanak meg a képviselői helyek.

vergyula 2025.07.09. 21:00:17

@Tapi2021: Kicsit korlátozva lenne a teljhatalom.

Tapi2021 2025.07.09. 21:05:28

@vergyula: Nincs teljhatalom. Tehát a hatalom nagyon is korlátozva van. Ami persze helyes.
Volt prájd?

Tapi2021 2025.07.09. 21:08:14

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Igyekszem. Ha valamit nem, akkor tudom, hogy nem cselekszem helyesen és nem próbálom kimagyarázni.

Pl. én sem veszek mindig parkolójegyet, ha öt percre beugrom valahová. De ha közben elkap az ellenőr és ott a Mikulás csomag a csekkel, befizetem. Így jártam alapon.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.07.09. 21:11:17

@Tapi2021:

Én nem.

Akkor tartom be a jogot, ha az nem ellenkezik igazságérzetemmel.

Boldeone2 2025.07.09. 21:18:59

@Tapi2021: Vagyis a szabályok teljes mértékben lehetővé teszik a (le)váltást!"

- A szabályok lehet, csak nem ugyanzok a feltételek! Ez egy autoktácia, ahol a vezér bármit megtehet szinte!
Egy olyan politikai verseny, ahol ők írják maguknak a szabályokat, ahol ők adják a bírókat, ők rendelkeznek a pénzzel!

Boldeone2 2025.07.09. 21:21:37

@Tapi2021: Minden korlátozás CSÖKKENTI a választási szabadságot, ergo, a demokráciát."

- Hülyeség! Korlátozni keli a hatalmat, alkotmányosan, mert az önmagát nem korlátozza!

Az elnyomók, a diktátorok befészkelnék magukat a hatalombam mint Orbán. Őket csak utcai harc tudja kiverni a hatalomból lényegében!

Boldeone2 2025.07.09. 21:25:29

@Tapi2021: A történelem tanulsága az, meg ismerjük az embert, hogy SENKIBEN nem lehet megbízni! Putyin is és Orbán is azért vezetnek évtizedek óta, mert LESZALÁMIZTÁK vagy MEGSEMMISÍTETTETÉK az ellenzéket!

Ezért kellenek az ilyen típusú állam - és politikai modellnek gátat szabni! Alkotmányosan!

Boldeone2 2025.07.09. 21:29:28

@Tapi2021: Értsd már meg, hogy az ELVI SZINTŰ politikai verseny mindenhol létezik, az álcázott választás, még Oroszországban is!

A valóságban azonban a rezsim lehetőségei - anyagi, média és törvényi - 10 x erősebbek, mint az ellenzéké összesen! Tehát nincs valós politikai verseny!

Ezért viszont egyszer meg kell fizetni nekik!

Alöksz Róz Unbanned 2025.07.09. 22:35:20

@vergyula: "A költő azt képzelte el, hogy egy párt csak limitált számú mandátumot szerezhet egy választáson." - de minek?

teljesen arányos választási rendszerben gyakorlatilag kizárt, hogy egy párt ekkora hatalomra szert tegyen, mint a fidesz.

Alöksz Róz Unbanned 2025.07.09. 22:38:55

@Tapi2021: "Miért nem lehet NYÍLT versenyben kiállítani ellene másokat, és döntsenek a választók?" - azért nem lehet, mert akkor a fidesz elvesztené a választást.

Billy Hill 2025.07.09. 22:50:09

@valis47: "Persze, mint már mondtam, ezt az embert is a Fidesz/NER termelte ki, ő nem egy kivétel, hanem ilyen figurák érvényesültek ott."

Na jó, de a helyzet teljesen egyértelmű! A NER szar, ezért egy még a NER-ből is kiesett alakra kell szavazni, mert ő majd nem lesz szar! Értem? Ott szívta a narancsos kukit még 2 évvel ezelőtt is, odabent a sűrűjében, miközben teljesen más, mint ők!

Stirlitz mindenkit megtévesztett; ez még nagyobb Mesterterv, mint a prájdos-mandineres! :-)

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.07.10. 08:05:16

@vergyula: a választási rendszernek nem arányosnak kell lennie, hanem a választói akaratot kell tükröznie.
A Fidesz 2022-ben 54%-ot kapott listán, egyéniben meg 90%-ot. A kétharmad tökéletes kifejezése a választói akaratnak.

Alöksz Róz Unbanned 2025.07.10. 09:26:11

@Deak Tamas: :DD

a választói akaratot a teljesen arányos választási rendszer tükrözi a legpontosabban.

Alöksz Róz Unbanned 2025.07.10. 09:29:07

@Billy Hill: "Stirlitz mindenkit megtévesztett" - csak kár hogy itt ilyenről szó sincs.
magyarpéter saját bevallása szerint őszintén hitt a fideszben.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.07.10. 09:32:02

@Alöksz Róz Unbanned:

Nem, mert az arányos rendszerben a kis pártok aránytalanul nagy erőt kapnak.

Alöksz Róz Unbanned 2025.07.10. 09:41:43

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: igen, torzítás mindig van, ez a pártrendszerben elkerülhetetlen.

viszont még mindig jóval közelebb áll a választói akarat tükrözéséhez, mint ha a szavazópolgárok kisebbségével alkotmányozó többséget lehet szerezni.

Alöksz Róz Unbanned 2025.07.10. 09:44:29

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: 1%-ban kell meghatározni a bejutási küszöböt, hogy kisebb eséllyel tudja egy kis párt eljátszani a mérleg nyelve szerepét, szerintem ezzel valamelyest csökkenne a zsarolási potenciál

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.07.10. 09:50:18

@Alöksz Róz Unbanned:

Arányos rendszerben szinte sose kap párt többséget, azaz mindenképpen kell neki kisebb partner.

vergyula 2025.07.10. 10:03:36

@Tapi2021: "Volt prájd?"
Volt, de csak a Mesterterv miatt.

Alöksz Róz Unbanned 2025.07.10. 10:37:46

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "Arányos rendszerben szinte sose kap párt többséget, azaz mindenképpen kell neki kisebb partner." - igen, pontosan ez javaslat lényege, azon az elven, hogy a többség döntsön, ne a kisebbség.

Alöksz Róz Unbanned 2025.07.10. 10:40:09

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: az egyik megoldás meg a totális gátlástalanság és opportunista elvtelenség.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.07.10. 10:40:41

@Alöksz Róz Unbanned:

A kisebbség dönt, a kis pártok képviselete aránytalan magas az iyen rendszerben.

Alöksz Róz Unbanned 2025.07.10. 10:43:38

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: nem, a több kis pártból könnyebb megtalálni aki kevesebbel is beéri, lásd pl szlovákia 2025

Alöksz Róz Unbanned 2025.07.10. 10:50:13

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: nem, pont csak a képviseletük teljesen arányos :-)

valamilyen torzítás pedig mindenképp lesz, ezt nem lehet sehogy elkerülni.

Alöksz Róz Unbanned 2025.07.10. 10:55:46

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: képviselve van mindenki, virágzik minden virág, semelyik sincs letaposva, nincs diktatúra, nemcsak a döbröginek, hanem mindenkinek szabad a vállalkozás, mi ebben a rossz?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.07.10. 10:57:35

@Alöksz Róz Unbanned:

Hogy nem oldja meg az alapkérdést, hogy egyes pártok ereje aránytalanul nagy.

Csak nem a nagy pártok ereje aránytalanul nagy, hanem a kicsiké. Ez jobb? Nem hiszem.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.07.10. 10:59:28

@Alöksz Róz Unbanned:

Azaz mindenképpen van torzítás.

Akkor miért jobb, ha a kicsik javára torzít a rendszer, mint ha a nagyok javára?

GyMasa 2025.07.10. 11:15:32

@vergyula:
Hová kellene "korlátozni"?
Mondjuk az olasz szintre, ahol 1-1,5 évnte kormányváltás van, vagy a Holland szintre, ahol hosszú hónapokig nem sikerült kormányt alakítania a győztesnek?
Vagy a német szintre, ahol szintén nem sikerült ugyanez, 4 éve?
Vagy, a Francia szintre, ahol Macron a maga 20-21%-os eredményével teljehatalmú elnöke az országnak?
Esetleg a Brit szintre, ahol ugyanezzel az eredménnyel a fidesznek 90%-a lenne?
Vagy esetleg az Ukrén szintre, ahol nagy ívben szarnak arra, hogy Zselének már több, mint egy éve lejárt a mandátuma, ahol be van tiltva minden olyan sajtó, ami rosszat mond, és be vannak tiltva az ellenzéki pártok?
Mondd, melyik lenne szerinted a "_JÓ_" megoldás?

Alöksz Róz Unbanned 2025.07.10. 11:15:35

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: a választói akaratot kell a lehető legpontosabban tükrözni.
erre a jelenlegi rendszer egyáltalán nem alkalmas.

Alöksz Róz Unbanned 2025.07.10. 11:16:28

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: ez marhaság, a kisembernek egyáltalán nem mindegy, hogy jobb neki vagy rosszabb...

GyMasa 2025.07.10. 11:18:29

@vergyula:

Ma, Magyrországon NEM a választási rendszer akármilyensége miatt van 4. fideszes 2/3, hanem az ellenzék milyensége miatt.
Pl. a briteknál, még abban a durván túlkompenzálü rendszeben is sikerült a Troy-knak 14 év kormányzás után nagyot bukniuk. (igaz, méra ott is bebizonyosodott, hogy igazéból nincs érdemi kínálat politikusból, mert Starmer a lehető legnépszerűtlenebb politikus lett mostanra.

Boldeone2 2025.07.10. 11:57:55

@GyMasa: Ez butaság! A briteknél habár nem jó a választási rendszer, de nincs állampárt és állampárti rezsim így még az aránytalan rendszerben is tud forogni a politikai hatalom!

Tapi2021 2025.07.10. 12:22:25

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Értem. Ezt csinálja az ellenzék is. És ez vezethet káoszhoz. Ha mindenki csak azt a szabályt tartja be, ami tetszik.

Tapi2021 2025.07.10. 12:29:27

@Alöksz Róz Unbanned: @ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Az USA-ban a győztes MINDET VISZ elv van, és KÉT PÁRT.

Akkor miről beszélünk?

Arról, hogy a vesztesek, akiknek nincsen elég szavazójuk, sírnak, mert oda szeretnének ülni az asztalhoz, akkor is, ha ennek káosz és vezetési válság a következménye.
Aztán jönnek sorra a marakodó, életképtelen koalíciók.

Ezt mindig a VESZTESEK, a kis rétegpártok szeretnék, érthető okokból.

Tapi2021 2025.07.10. 12:33:00

@Alöksz Róz Unbanned: A "kisembernek" mitől lenne jobb, ha egy őt nem érdeklő kis rétegpártocska is bekerülhetne egy kormányba? Pénzt felmarkolni és terjeszteni valami barom ideológiát mondjuk.

Nyilván azért kicsi egy párt, mert akkora rá a szavazó "kisemberek" igénye!

Tapi2021 2025.07.10. 12:35:30

@Boldeone2: "de nincs állampárt és állampárti rezsim"

Ahogy itt sincs. Nyilvánvalóan.

"így még az aránytalan rendszerben is tud forogni a politikai hatalom! "

Ahogy itt is, amint lesz JOBB ajánlat a Fidesz-KDNP ajánlatánál.

Alöksz Róz Unbanned 2025.07.10. 15:40:38

@Tapi2021: tökmindegy, mitől süt a nap, látjuk hogy világos van vagy sötét.

a többi kkeurópai országban, ahol nincs állampárti rezsim, jobb a helyzete a kisembernek vagy javul hozzánk képest.

Alöksz Róz Unbanned 2025.07.10. 15:43:05

@Tapi2021: "Ahogy itt is, amint lesz JOBB ajánlat a Fidesz-KDNP ajánlatánál." - :DD

pont olyanok lesztek tizenpár év múlva, mint a vén komcsik, akik még a kétezres években is a létező szocializmust siratták.

Tapi2021 2025.07.10. 16:05:28

@Alöksz Róz Unbanned: "a többi kkeurópai országban, ahol nincs állampárti rezsim, jobb a helyzete a kisembernek vagy javul hozzánk képest. "

És ezt onnan tudod, hogy a többi kelet-európai országban is élsz. :-)

Tapi2021 2025.07.10. 16:10:49

@Alöksz Róz Unbanned: Esetleg olyanok, mint Bokor Pál, aki azon síránkozik, hogy nem tudja leváltani a mostani elitet az általa ELKÉPZELT csodálatos és önzetlen szakemberekből álló elitre:

index.hu/velemeny/2025/07/10/rendszervaltas-elit-valasztas-ellenzek-kormanyzat-egeszsegugy-ipar-mezogazdasag/

Annyira tipik balos utópia és irreális álmodozás ez.

Egyik az SZERINTE rossz elitet, másik a SZERINTE rossz/mucsai... népet váltaná le...

És nem fogják fel, hogy MIND mi vagyunk! Az elit is, a nép is.
És nincs egy másik TÖKÉLETES elit vagy tökéletes nép!

Hogy lennének a VÁLASZTOTT politikusaink jobbak nálunk, választóktól? Ugyan már.

Alöksz Róz Unbanned 2025.07.10. 17:34:26

@Tapi2021: két szomszédos országba ingáztam/ingázok.

Alöksz Róz Unbanned 2025.07.10. 17:40:29

@Tapi2021: így van, ugyanolyanok vagy inkább rosszabbak, mert gátlástalanabbak.

persze ettől még rendszert kell vagy kellett váltani. minél kevesebb lehetőségük legyen a rosszaságra.
és a számonkérhetőség is nagyon hiányzik.
talán a részben kötött mandátum se lenne rossz.

Tapi2021 2025.07.11. 12:41:03

@Alöksz Róz Unbanned: A ki- és ránk kényszerített szocialista diktatúra után persze hogy rendszert kellett váltani, de most az egész "nyugaton", a szabad világban ugyanaz a rendszer. Tehát innen hová váltanánk?

Nyilván sehová.

Az ellenzék rendszerváltós dumája bull shit. Eszükbe sem jutna kilépni abból a rendszerből, amiben az egész nyugat van. SŐT! A fejük se látszana ki belőle.

Ők a sima KORMÁNYVÁLTÁST becézik így, hogy úgy tűnjön, nagyobb a tét, és nem csak annyi - ami a valóság -, hogy ki ülhet a húsosfazékhoz a szedőkanállal.

Alöksz Róz Unbanned 2025.07.11. 12:47:41

@Tapi2021: "Tehát innen hová váltanánk?" - a ner-t váltanánk a nyugati rendszerre.

ez a nevem senki 2025.07.11. 12:55:11

@Tapi2021: nézd meg xii kert
na olyanra kéne váltani

Tapi2021 2025.07.11. 20:27:56

@Alöksz Róz Unbanned: A NER egy politikai PR termék. Lehetne Gyula vagy Sanyi is. Nem rendszer.

A ballibek nem adnak neki nevet csak UGYANAZT csinálják.

Egy cél van: uralni a húsosfazekat és diktálni a politikát. Mint mindenhol.
Ezért megy a harc.

Persze a harc része az is, hogy diktatúrázzátok UGYANAZT, amit ti is csináltatok meg fogtok is (a saját és a holdudvar feltőkésítése, a saját ideológia dominanciájának elérésére törekvés, a saját érdek érvényesítése..., stb.), ha ne adj isten kormányozhattok.

És ez nem rendkívüli, ez a normális. A mi dolgunk, hogy próbáljuk megtartani a nekünk kedvező kormányzatot. Mert nekünk meg a tiétek lenne "diktatúra", amiből "rendszert" kell váltani. Akár lesz beceneve, akár nem.

Alöksz Róz Unbanned 2025.07.11. 21:28:28

@Tapi2021: az nem pr-termék, hanem egy politikai-gazdasági maffia.

pontosan ugyanolyan, mint a hatalmukat átmentett exkomcsiké. de hátha ezúttal teljesen fel lesz számolva, még egyszer ugyanazt a hibát nem szabad az országnak elkövetni...

Alöksz Róz Unbanned 2025.07.11. 21:33:30

@Alöksz Róz Unbanned: bár nagy bizodalmam nincs ebben, úgyhogy szerintem időben ki is menekítem magam innen

Gery87 2025.07.12. 02:12:52

@Alöksz Róz Unbanned:

"még egyszer ugyanazt a hibát nem szabad az országnak elkövetni..."

Az elvi szándék erre megvan, kérdés hogy van e mögötte tényleges elhatározás.
A "Tisza áradását" látom, a polgárosodást nem.

Tapi2021 2025.07.12. 12:56:06

@Alöksz Róz Unbanned: A világ úgy működik ahogy. Ezt nem tudod megváltoztatni.
Aki a fazéknál lesz, az oszt. És bővebben osdzt arra, amire ő szertne bővebben osztani. Plusz kifizeti a támogatóit, ÁLLAMI megbízásokkal, plusz feltőkésíti magát és holdudvarát, párt kasszát...

Ez MINDIG így van, a világon mindenhol. És bármely kormány jön is így lesz. Már megint utópiát kergettek és reméltek, ezért csalódtok folyton.

Ha nem OV dönt és oszt, akkor majd más. Egy váltás után ennyi történik.

Tehát NEM ennek kéne a választás fő szempontjának lennie, hanem a fontos és maradandó értékeknek, hogy azokat melyik párt mennyire támogatja vagy támogatná.
A pénz egy részét így is, úgy is "ellopják".

Alöksz Róz Unbanned 2025.07.12. 13:58:35

@Tapi2021: ja, csak a mérték nem mindegy, meg hogy közben jobb vagy rosszabb lesz-e a kisembernek

Tapi2021 2025.07.12. 17:14:18

@Alöksz Róz Unbanned: Nem hiszek a "kisemberben", mint létező kategóriában. De ha átlagembert értünk alatta, legyen.

Annyi a feladat, hogy összevessük, a mostani vagy az előző más színű kormányok alatt ment-e jobban az átlagembereknek?

Többre volt-e elég az átlagfizu? Nagyobb részt tett-e ki a rezsi?
Magasabbak vagy alacsonyabbak voltak-e a hitelkamatok?
Több vagy kevesebb állami támogatást kapott az átlagember, a családok, a pályakezdő fiatalok, a munkába álló fiatalok, a vállalkozások..., mint most? ... Stb.

Szerintem ez kideríthető és lehet dönteni SZÁMOK alapján IS!

(A kibaszott chapta a saját képeit nem ismeri fel. :-( )

Alöksz Róz Unbanned 2025.07.12. 18:42:29

@Tapi2021: "Annyi a feladat, hogy összevessük, a mostani vagy az előző más színű kormányok alatt ment-e jobban az átlagembereknek?" - nem ennyi a feladat. akkor lenne ennyi a feladat, ha a kormány konstans teljesítményt nyújtott volna, vagy nem romlana most ennyire a kisember helyzete a kormány eddigi munkájának gyümölcseként.

Alöksz Róz Unbanned 2025.07.12. 18:46:13

@Tapi2021: a buster captcha solvert (wit ai) használom, böngésző kiegészítő

többnyire pár kattintással le tudja győzni a google-t, és ugye csak egy gombra kell kattintgatni, de időnként csúfos vereséget szenved, pl ma is.

valis47 2025.07.12. 19:24:26

@Alöksz Róz Unbanned: Nehogy már egy drogos szélsőbalosokból álló "viccpárt" legyen a példakép.
Én csak a nagy harcot látom a turul ellen, ami egyelőre bátorság hiányában nem váltódott tettre, meg a szokásos hülyeségek.
Az ország egyik leggazdagabb önkormányzata, túl sok valódi problémát nem kell megoldaniuk... jó, feljelentett egy lopós kádert az előző vezetés idejéből, aki tényleg nem ismerte a mértéket, ha igazak a hírek. Bár kisebb mértékben, de bevett dolog évtizedek óta, amit csinált, sajnos.
Meg lehet nézni Baranyit is meg a kretén drogos barátnőjét, aki szintén valami "nagykutya".

Digitális_Fater 2025.07.12. 19:27:46

@Alöksz Róz Unbanned: "vagy nem romlana most ennyire a kisember helyzete a kormány eddigi munkájának gyümölcseként."

Elsősorban az ukrajnai háború és kisebb részt a tolvaj EUSSR miatt romlik a kisemberek helyzete. Mellesleg egész Európa szopóágon van.

valis47 2025.07.12. 19:31:30

@GyMasa: Olaszország nem jó példa, mert a hagyományokkal ellentétben most ott van Európa egyik legstabilabb kormánya, Melonié. Más kérdés, hogy be lett csicskítva rögtön, ahogy kormányra került, hiszen az államadóssága miatt Olaszország nem a maga ura.

valis47 2025.07.12. 19:36:19

@Digitális_Fater: De milyen jó lesz a kisembernek "leválni a zorosz energiáról", meg piaci árat fizetni az áramért, gázért, előbbiért akár napszaktól függően változó tarifával...
Másra sem vár a "kisember", mint hogy ez megvalósulhasson. Vagy hogy még drágább legyen autót fenntartani stb.

A Tiszának nincs programja, nincsenek káderei, az űrt nem tölthetik be mások, mint a levitézlett ballib szakértők és utódaik, a régi rögeszméikkel a Panamában pallérozott Bokrostól Bajnaiig (a ballib legendákban mindkét arc úgy szerepel, mint akik megmentették 1 év alat az országot, sőt 1 évi tevékenységükkel az őket követő 15 év minden gazdasági fellendülése kizárólag az ő érdemük)

Tapi2021 2025.07.12. 20:01:03

@Alöksz Róz Unbanned: A "most" az a Covidos, illegális bevándorlós, orosz-ukrán-USA-EU háborús éveket jelenti!!! Zsinórban. Nekünk plusz a sok éve POLITIKAI és IDEOLÓGIAI OKBÓL visszatartott forrásokat IS, kormánybuktató szándékkal.

Ezek MELLETT kell a hajót vezetni.

Tapi2021 2025.07.12. 20:06:23

@valis47: De hát tudjuk, hogy minden, ami ma vagy az OV kormány alatt jó az az EU érdeme, minden, ami rossz a kormány sara.
Így lehet mindent szortírozni: ha jó - EU, ha rossz - OV kormány.

Nem bonyolítják ezt az elvtársak túl.
Ha a tények mást mondanak, az a tények baja...

Digitális_Fater 2025.07.12. 20:36:53

Legalább ma nyilvánosságra hozták a Brüsszel Péter-kormány programját:

1: Elvesszük a pozíciókat és a vagyont a NER-kliensektől, és odaadjuk a Tisza-klienseknek.
2: ???
3: A haza fényre derül.

Alöksz Róz Unbanned 2025.07.12. 21:40:50

@Tapi2021: és a többinek nincs ilyenje?
vagy a többinek mér van annyi esze, hogy ne az oroszokkal haverkodjon.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.07.13. 18:58:04

@Alöksz Róz Unbanned: ámen ! Teljesüljön ez a terved minél előbb !

Alöksz Róz Unbanned 2025.07.14. 09:34:17

@valis47: "Nehogy már egy drogos szélsőbalosokból álló "viccpárt" legyen a példakép." - ez a viccpárt jobban vezeti a XII. kerületet, mint a fidesz. nekik, úgy látszik (egyelőre még) nem bevett dolog.

országosan nyilván semmihez semmit nem tudtak eddig hozzátenni, de ha budapestet megnézzük, ez a drogos kovács felelősségteljesebb politikusnak mutatkozik, mint (szinte) a teljes politikai paletta...
a geciskedő, a magyarok fővárosát romboló fideszhez képest ég és föld a különbség a drogos viccpárt javára.

valis47 2025.07.14. 09:38:31

@Alöksz Róz Unbanned: Miért, mit csinált? Lényegében semmit eddig, mint kerületi lakos nem tudok semmilyen különösebb érdeméről, vagy érdemi tetteiről. Igaz kártételéről sem egyelőre. Az majd csak jön, pl. úgy tudom megszüntet egy rakás parkolóhelyet a Svábhegy állomásnál stb.
Mondom azon kívül, hogy feljelentette a hegyvidéki egészségügyi központ egykori vezetőjét, aki valóban úgy tűnik, kihasználta, hogy engedték korlátlanul költekezni.

Alöksz Róz Unbanned 2025.07.14. 09:38:57

@Deak Tamas: papám, ha teljesül, akkor az azt jelenti, hogy ti magyarországon igen nagy szarban vagytok...
te nagyon hülye vagy, ha ezt kívánod magadnak :D

valis47 2025.07.14. 09:40:37

A fideszes önkormányzat alatt meg épült pl. új játszótér wc-vel a környékemen, persze a húgyagyú libsi szavazó környékbeliek azt a pár göcsörtös vadon kinőtt "fát" siratták, amit kivágtak, amikor nekiláttak, jellemző rájuk. Biztos az is hatalmas fideszes károkozás, szándékos rombolás stb. volt a tefélék szerint.

valis47 2025.07.14. 09:43:03

@Alöksz Róz Unbanned: Akkor nem lehetett, mert jogállam ugye... kérdés most lehet-e majd felfüggeszteni a jogállamot "ideiglenesen" és mire vezetne ez...

Persze vannak rá brüsszeli áldással történt precedensek, mint a zárolt orosz vagyonok ellopásának terve. Szóval elvileg nem zárható ki, hogy egyszerű proskripció lesz, mint a római polgárháború idején.

valis47 2025.07.14. 09:50:17

@Alöksz Róz Unbanned: Persze a hozzád hasonló jólétbe belehülyült réteg az, amely Grazban megválasztja a Kommunista Pártot (!), itthon a kétfarkúakat, a nyámnyilagerit stb.

Alöksz Róz Unbanned 2025.07.14. 10:22:13

@valis47: "Akkor nem lehetett, mert jogállam ugye..." - kamu.

Alöksz Róz Unbanned 2025.07.14. 10:24:21

@valis47: "Lényegében semmit eddig, mint kerületi lakos nem tudok semmilyen különösebb érdeméről, vagy érdemi tetteiről. Igaz kártételéről sem egyelőre." - már csak ezzel jobb lenne a fidesznél :D

valis47 2025.07.14. 10:38:58

@Alöksz Róz Unbanned: Ja, hát azzal a hozzáállással, amit a játszóteres hsz-ben említettem a fakivágáson siránkozó kutyás ismerősökre utalva, igen. Mennyivel jobb lett volna, ha nem lopják el a játszótér építés ürügyén a pénzt a mocskok ugye.
Ja a játszótér wc-jében is hamarosan megjelent egy "Orbán tönkreteszi az országot" graffitti, ez is jellemző. :D
Igen már az is tönkretétel, ha valami épül, mert biztos neres gazdagodott rajta, mennyivel jobb lett volna ha marad a putri, mint a Városligetben is (lásd "ligetvédők") vagy épp Rákosrendezőn ugye, ott sikerült megakadályozni a "tönkretételt" maradhatnak a csövik és a putri stb.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása