magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Parkolás

Bizonyos fokig erkölcsi jóvátétel ez. Persze csak részben.

A budapesti parkolás a 90-es évek eleje óta máig erről szól: indokolatlan pénzek beszedése, majd azok szétosztása politikailag bekötött kvázimaffiózók között.

Erősen hasonlít a végrehajtási maffiára. Valószínűleg a Fidesz legnagyobb hibái között van, hogy nem csapott le soha keményen erre az "üzletágra", miközben sok kisembert éppen ilyesmivel lehetne megnyerni. Az átlag kisembert nem azzal lehet elérni, hogy kultúrharcot folytatunk - miközben ez is nagyon fontos! -, hanem azzal, hogy a hatalom megvédi őket a bankoktól, végrehajtóktól, közművektől, s más ilyen ultraliberális entitásoktól - ezek közül a Fidesz egyedül a közművek ellen lépett fel sikeresen.

A parkolással Budapesten csak 1998-2005 között volt problémám. 1998 előtt bolgár rendszámú autót használtam, arra hiába tesznek büntetést, nem kell úgyse befizetni, azaz csak a bilincselésekre kell vigyázni (vigyázat: ma már ez nincs így: 2022 óta van egy közös EU-s adatbázis a közúti büntetésekre).

A fő gondom azonban 2004-2005 között volt, amikor rendszeresen kellett parkolnom Budapesten, mégpedig minden nap és hosszasan. Abszurd lett volna fizetni a parkolást, egyszerűen túl drága lett volna, így nem is fizettem. Nagyjából 800 ezer Ft büntetést szedtem össze kevesebb mint másfél év alatt.

Valamikor 2012 körül meg is próbálták behajtani, de addigra minden, a magyar hatóságok számára elérhető vagyonomat és jövedelmemet megszüntettem. Eleve nem is volt hol értesíteni engem, mert a címem is megszűnt: egyszer kijött egy rendőr a szüleimhez "nem tudják hol van?" kérdéssel, mire ők "nem", így a rendőrség megállapította "nem értesíthető" - ilyenkor az van, hogy kifüggesztik az értesítést a bíróság hirdetőtábláján, majd lemegy az eljárás, ítélet, aztán elévül: körözést, nemzetközi jogsegélyt nem lehet alkalmazni ilyen ügyekben, hiszen ez szabálysértés, nem bűncselekmény, így ha az elítélt nem szól önként, elévül 3-5 év alatt.

Amikor 2016-ban újra bejelentettem magamnak magyar címet - én hivatalosan azóta is Budapest, Óbuda lakosa vagyok, de önkorlátozásból az önkormányzati választásokon nem szavazok -, mondta is a feleségem "nem lesz baj?", de nem lett: addigra minden elévült.

Tulajdonképpen külföldre se kell menni ilyenkor, ha az "elítélt" el tud bújni, azaz nincs a nevén se ingatlan, se bankszámla, se munkaviszony. Belföldi körözés sincs, mert ennek van alsó összeghatára. Körözéshez vagy bűncselekmény kell, vagy ha nincs bűncselekmény, akkor jelentős összegű tartozás. A parkolómaffia azt nem tudta kiharcolni, hogy a védelmi pénzük - amiből aztán 100-milliós autókat vesznek maguknak - be nem fizetése bűncselekménynek minősüljön.

Hozzáteszem: a nemfizetést nem ajánlom azoknak, akik Magyarországon laknak, vagy van ott vagyonuk, jövedelmük. Ugyanis a parkolós cégek rendkívül agresszívak, s elérik céljaikat. Nagyon nehéz esetnek kell lenni ahhoz, hogy legyintsenek és hagyják az ügyet elévülni: nekem ez sikerült, de sok tekintetben helyzetem speciális, amivel tudtam élni az adott esetben. Normál kisembernek azt javaslom: inkább fogadjon szót, mert a végén még a büntetőkamatokat és minden egyéb végrehajtási díjat is bevasalnak rajta.

Szóval amit én csináltam az polgári engedetlenség, s ez kockázatos dolog.

Egyébként végrehajtókkal is volt gondom. De szerencsére semmi komoly. A nagy valutahitelezés korszakában mázlim volt, sikerült 100 %-ban visszafizetni egyetlen valutahitelemet - sokat buktam rajta így is, de legalább megoldottam, s nem kellett semmilyen büntetőkamatokkal és végrehajtói extra díjakkal bajlódnom.

Csak ilyen kisebb kellemetlenségeim voltak, de azokat élveztem. Hogy pl. követelik azt a pénzt, amit már befizettem - sajátos, de a végrehajtó cégek nyilvántartása rendkívül trehány. Egyszer viccből 8 levélváltást csináltam egy ilyen céggel: vicces volt a "most már csak 3 nap és bíróság" típusú fenyegetéseket olvasni minden üzenetükben - mondtam, én már fizettem, papírom van az eredeti cégtől, hogy nem tartozom, a nyilvántartásuk nincs rendben, nézzenek utána, de ők követelték, igazoljam ezt, mire én "nem vagyok köteles erre", erre jött 8-szor az "utolsó figyelmeztetés".

Alapvetően ezek azok a helyzetek, amikor a kisember igazán ki van szolgáltatva egy polgári társadalomban. A polgári társadalom titka az, hogy a közvetlen állami elnyomás keveseket érint, mert az államot nem érdekli kinek mi a politikai véleménye, sztrájkol-e, tüntet-e, mit olvas, néz - az állam az ilyenek miatt csak a nagyon aktív állampolgárok ellen lép fel, de az átlag kisember nyugalomban érezheti magát.

Az elnyomás azonban mégis hatalmas, de burkolt:

  • a munkahelyen kirúgás jöhet, ha nem "szalonképes" az ember viselkedése,
  • a magáncégek, melyek szolgáltatásait nem tudja nélkülözni, kegyetlenül büntetik, ha pl. nem tud időben fizetni, késik, stb.,
  • a pénzügyi szektor lecsap rá, ha bármit nem teljesít, nem fizet időben, miközben nem tud megélni úgy, hogy ne legyen ezek ügyfele,
  • az állam és az önkormányzat eladja a büntetéseket magán behajtóknak, ezek aztán terrorizálják,
  • társadalmilag marginális, megvetett alak lesz, ha tudatosan nélkülözi azt, amit elvárt mindenkitől.

Én persze alapvetően mázlista vagyok. Sikerült a legtöbb ilyen dolog alól kibújnom, de sokan nem így élnek, önhibájukon kívül: mert helyzetük kedvezőtlenebb az enyémnél, s egyszerűen nincs meg ez a lehetőségük.

Alapvetően ebben jelentősen eltér a magyar és a bolgár mentalitás.

A magyar mentalitás az az ilyen "Petőfi" típusú: azaz álljunk ki bátran, ne nézzük mi van, mi csak álljunk, büszkén várva, hogy lelőjenek minket, mert akkor hősi halált halunk. Lásd maga Petőfi: katonailag nyilvánvalóan alkalmatlan ember kiharcolja, hogy besorozzák, aztán el is esik persze, feláldozva magát teljesen értelmetlenül.

A bolgár mentalitás egész más: hajtsunk fejet a nagyúrnak, majd amikor nem néz oda, ne csináljuk azt, amit mond, ha meg meggyengül, rúgjuk seggbe.

Persze a magyar megoldás hősies, eposzt lehet énekelni róla, meg szebben is hangzik, de nem mindig éri el a célt. Szóval a bolgár módszer sokszor jobban működik, bár nem lehet róla könnyfakasztó tanmeséket írni.

Nyilván a bolgár megoldásnak is van hátránya: legfőképp az, hogy sokan akkor is még fejet hajtanak, amikor pedig már nem kellene.

47 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr1718890842

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vasútihíd 2025.07.06. 08:16:37

a lényeg olyan módszerek alkalmazása ami a liberális rendszert hátbadöfi de legalább is úgy szurkálja hogy a kisembernek nemhogy nem okoz kárt de akár hasznot is tud húzni belőle. ilyen a maffiacégeknek nemfizetés vagy bank-hitelelszabotálás ha megúszható büntetés nélkül. a torrentezés is jó példa.

Gery87 2025.07.06. 11:05:33

"Erősen hasonlít a végrehajtási maffiára. Valószínűleg a Fidesz legnagyobb hibái között van, hogy nem csapott le soha keményen erre az "üzletágra""

Persze hogy nem, mivel maga is a maffiatevékenységekben utazik:D
Ebből látszik mennyire szektás vagy/nem itt élsz...

A Fidesz pont azrét kultúrkampfol mert semmi mással nem akar foglalkozni...se a kisember nyűgjeivel, se az EÜ-vel, vasúttal, semmivel, leszarják....épphogy működjön aztán kész...kitérdekel...majd ráfogják a nyuszira meg gyurcsányra meg MP-re meg a libsikre...Brüsszelre...stb.

Ők meg lopnak és gazdagodnak tovább...
Hogy egy szemétdombon? Lehet hogy az, de az ő szemétdombjuk!

Így gondolkodnak, aki ennyit nem lát meg belőlük az hülye.

Gery87 2025.07.06. 11:10:40

"rendszeresen kellett parkolnom Budapesten, mégpedig minden nap és hosszasan. Abszurd lett volna fizetni a parkolást, egyszerűen túl drága lett volna, így nem is fizettem."

Na mondjuk ez már azért nem a szokásos kisemberi ügyeskedés, furfangoskodás, elnézhető kis stikli...
Legalábbis az én morális nézőpontomból.
Akkor is ha olyan a parkolás amilyen.

Jézuska mit szólt ehhez?

Gery87 2025.07.06. 11:13:07

"Szóval amit én csináltam az polgári engedetlenség, s ez kockázatos dolog."

A Pride-on megjelenés is az volt ezek szerint.

Gery87 2025.07.06. 11:16:31

"Az elnyomás azonban mégis hatalmas, de burkolt:"

A kapitalizmus szar, és keveseknek jó, előnyös.
Ebben nincs vita.

Gery87 2025.07.06. 11:21:01

"A bolgár mentalitás egész más: hajtsunk fejet a nagyúrnak, majd amikor nem néz oda, ne csináljuk azt, amit mond, ha meg meggyengül, rúgjuk seggbe."

A magyar mentalitás is ilyen...
A legtöbb ember nem Petőfi.
Sőt:
"amikor nem néz oda, akkor is félve csináljuk amit mond, de közben hangosan szidjuk az anyját.."

Alöksz Róz Unbanned 2025.07.06. 13:46:59

"ezek közül a Fidesz egyedül a közművek ellen lépett fel sikeresen" - csak nem a kisember számára lett ez siker.
a fidesznek persze siker, megszerezték közpénzből, aztán nagyon sikeresen lopják meg az embereket, még jobban és még pofátlanabbul, mint a nemzetközi szolgáltatók...

p.a · http://miigyelunk.blog.hu/ 2025.07.06. 15:16:59

Hallod, abban igazad van, hogy a beszedett pénzek felhasználása botrányos, de maga a parkolási díj teljesen jogos és hasznos. Tudod a parkolóhely szűkös jószág, ezért árat kell mellé rendelni, hogy annak jusson, aki hajlandó érte fizetni vagy akinek megéri érte fizetni.
COVID alatt pl szüneteltették a parkolódíjat, nem is lehetett megállni a belvárosban (olyan is volt, aki hetekig hozzá sem nyúlt az autójához, csak ott parkoltatta).
Ingyen volt, de nem jutott senkinek. A parkolódíj valódi szükség és valódi megoldás, a díjmentesség pedig maga a megvalósult szocializmus (a legrosszabb fajtája).
Arra meg nem tudom, miért vagy büszke, amit csináltál, mert simán csak lopás volt - nem akarlak ezzel bántani tényleg (ne haragudj meg), de így van.

p.a · http://miigyelunk.blog.hu/ 2025.07.06. 15:18:00

@Gery87: Mint a demokrácia. A kapitalizmus szar, csak nem találtunk még ki jobbat.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.07.06. 16:20:47

@Gery87:

Dehogy az. Az egész háttérhatalom a prájdolók mögött áll.

erol 2025.07.06. 17:03:26

A covid alatt ki lett próbálva az ingyenes parkolás, az eredmény totális kudarc, szerintem senki nem sírja vissza.

Alöksz Róz Unbanned 2025.07.06. 18:00:05

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: bulgáriában lehet jobb lett.
de magyarországon a fideszes szolgáltatók jobban meglopják a kisembert, mint előtte multicégek.

Gery1987 2025.07.06. 18:41:45

@p.a:

Nem jó példa. A kapitalizmus nak van jobb alternatívája, a demokrácianak nincs.

Gery1987 2025.07.06. 18:44:35

@p.a:

Az a helyzet hogy az autózást korlátozni és "büntetni" kell.
Ez van. Különben élhetetlen lesz a város.
Az amerkai példa is mutatja hogy a több parkoló és a több soksavos út nem megoldás...
Több hely, több út = több autó...

A holland módi működik..

Gery1987 2025.07.06. 18:46:08

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Persze...minden ami nem fidesz az soros.
:D

Ha továbbra is ez lesz a duma...jövőre mentek a DK mellé 20%os oellenzeknek.

Gery1987 2025.07.06. 18:48:23

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Érvelési hiba amit művész...

Vedd már észre hogy még ez a blogod sem a bekeharcosok szektas klubja...
Ezt a megafonos bullshitelest abba is hagyhatod.

Nem veszed észre hogy nem működik?

p.a · http://miigyelunk.blog.hu/ 2025.07.06. 19:38:16

@Gery1987:
Azért gyanús, hogy 5000 év alatt még sehol nem sikerült bevezetni.
Igaz, az is számít, hogyan definiáljuk a kapitalizmust.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.07.06. 19:47:05

@Gery1987:

Nem vagyok Megafon-tag. Független vagyok.

Hagyjam abba a gondolkozàst?

Alöksz Róz Unbanned 2025.07.06. 19:48:54

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: a fidesz diktatúrájánál?

a fidesz jobban meglopja a kisembert, mint a multik, és ráadásul a multiknak szabadabb kezet adnak, mint a multik diktatúrájában... a kisembernek ez nyilvánvalóan rosszabb.

jónévez 2025.07.06. 20:29:20

Szóval arra vagy büdzke, hogy sok pénzt nem fizettel be, cserebe maffiának nevezed azt, akinek be illett volna fizetned?
Ez rohadtul messze van a "természetes jó"-tól

jónévez 2025.07.06. 20:31:54

@Alöksz Róz Unbanned:
Erről a "fidesz-diktatúrától" nem bítok elszakadi?
Szeretnétek latni, milyen egy diktatúra? Fogalmatok nincs. Csak szájatok.

jónévez 2025.07.06. 20:40:20

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
Persze, hogy nincs, ebben egyetértünk. A diktatúrázónak (diktatúrazóknak) írtam

jónévez 2025.07.06. 20:50:10

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
Bővebben kifejtve: erkölcsileg egyáltalán nem semleges. És nem is erre hivatkoztal, hanem valami parkolo-maffiára. Azaz nam semlegessegre, hanem a maffia kicselezésere.
Alapvetően sem igaz, semlegessegről pedig szó sincs.

jónévez 2025.07.06. 20:51:09

@erol:
Igen, hasonlót szerettem volna megfogalmazni -csak szelídebben körülírva...

Gery87 2025.07.06. 21:00:20

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Volt örmény kormánypárt kétharmaddal ami 2 év alatt úgy bezuhant, hogy a parlamentbe se jutott be!

Ha továbbra is ekkora pofájuk lesz, eredmény meg semmi, akkor az Orbán ia Gyurcsány sorsára jut.

*Mondták is már viccesen hogy Fletó azért tűnt el mint szürke szamár a ködben, hírtelen, annyit se mondott hogy fapapucs... mert az univerzum nem bír el két Gyurcsányt:D

jónévez 2025.07.06. 21:00:35

@Gery87:
Hümm ;)
Van, amiben élből egyetértünk.
Ezt azert felírom :)

Gery87 2025.07.06. 21:01:45

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

De úgy beszélsz meg "érvelsz" mint egy szájbakúrt megafonos beszélőfej...
Csak nem tudom kinek?

Már rég rájöhettél volna hogy a hülye érvelési hibáid nem működnek nálunk.

Akkor kinek akarod eladni?
Vagy már ekkora cinikus lettél?

Gery87 2025.07.06. 21:03:17

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Abszurd lett volna fizetni a parkolást, egyszerűen túl drága lett volna, így nem is fizettem. Nagyjából 800 ezer Ft büntetést szedtem össze kevesebb mint másfél év alatt."

Hívhatod lopásnak is, nekem mindegy.

Gery87 2025.07.06. 21:08:17

@p.a:

Az emberiség ismert történelme alatt eddig tovább állt fenn a rabszolgaság és hosszabb ideig voltak tekintélyelvű rendszerek mint bármi más.
Na és aztán?

Mégsem érv a puszta idő mellettük és pláne nem lesznek jó rendszerek miatta!

Attól még hogy nem régóta van demokrácia, meg kapitalizmus van, még semmit nem jelent.

Sőt, utóbbi kapcsán egyre jobban látjuk hogy zsákutca mert ökológiailag, klíma szempontból és pusztán a nem végtelen erőforrások elhasználása, pazarlása miatt fenntarthatatlan!

erol 2025.07.06. 21:27:43

"Abszurd lett volna fizetni a parkolást, egyszerűen túl drága lett volna, így nem is fizettem."

Abszurd lett volna fizetni a lakbért, egyszerűen túl drága lett volna, így nem is fizettem.

Abszurd lett volna fizetni a gázszámlát, egyszerűen túl drága lett volna, így nem is fizettem.

stb...Anachista lettél?

jónévez 2025.07.06. 21:35:25

@erol:
Hát valahogy tényleg így.
Múlt hónapban dolgom volt az NKH-nal. Nejem is épp szabadnapos volt, ezért elautózott engem oda.
Dolgom végeztevel beinvitáltam a szoszedos cukrászdába, fagyira, sütire.
Abszurd lett volna kifizetnem a "maffiaszerű" néhanyezerforintos számlat, arra hivatkozván, hogy én csak egy fél üveg Pepsi-t ittam? :D

jónévez 2025.07.06. 23:22:04

@Gery1987:
Szerintem sincs a demokracianak jó alternatívaja.
De épp te vitatod mindig ezt -a demokratikusan megvalasztott kormanyunk miatt.
Akkor hogyan is van?
(Tudom, persze, a szocialista demokracia... humbug(
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása