magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Lehet szövetség egyet nem értéssel is

Szövetségben lenni valakivel azt jelenti: valamiben nem értünk egyet vele, de más fontos dologban igen. Hiszen ha mindenben egyetértenénk, akkor nem kellene szövetség, hanem akkor egyek lennénk.

Az amerikai rendszerkritikus jobboldal esete pontosan ilyen kelet-európai szemszögből nézve. Most, hogy a mozgalom mártírt adott a világnak, különösen fontos ezt felismerni és észben tartani.

Ha megnézzük Charlie Kirk rendkívül sikeres mozgalmának alapelveit, ott szép számmal találhatunk számunkra rendkívül kellemetlen, egyenesen nevetséges állításokat. De ugyanez igaz szinte az egész amerikai rendszerkritikus és jobboldali szektorra.

Mit tartalmaz Kirk szervezetének, a Turning Point USA mozgalomnak a hitvallása. Pl. ilyet: "Az USA alkotmánya a valaha írt legkivételesebb politikai dokumentum." és "Az USA a világtörténelem legnagyszerűbb országa." - az ilyesmin persze nem csak egy kelet-európai, de egy nyugat-európai rendszerkritikus is csak udvariasan mosolyog, de ha nem sért meg senkit, akkor inkább harsányan röhög.

Az amerikai rendszerkritikusok, a jobbos verzió rendelkezik pár furcsa - mi szempontunkból furcsa - jellemzővel:

  • újprotestáns hitvilág, annak kőkemény politikai értelmezésével,
  • mély hit a felvilágosodásban,
  • az az álláspont, hogy az igazi liberalizmus jó dolog, ahhoz kell visszatérni, mert időközben a komcsik és társaik elrontották ezt a nagyszerű eszmét.

Az amerikai rendszerkritikusok nagy többsége bizony ezt vallja, abban hisznek, hogy a rendszer alapvetően jó, azt csak meg kell tisztítani a rárakodott idegen eszméktől. Még ilyeneket mondanak: "A kapitalizmus a valaha felfedezett legerkölcsösebb és leginkább bevált gazdasági rendszer.".

Az amerikai rendszerkritikusok kedvenc szerzője Ayn Rand és társai az úgynevezett osztrák iskolából.

Az osztrák iskola nevű közgazdasági-politikai iskola legfőbb célja a marxizmus elleni harc. A cél az volt, már a XIX. sz. végén Bécsben, majd később Angliában és az USA-ban, hogy a klasszikus közgazdaságtant - amiből a marxizmus is kinőtt - felváltsák valami újabb, jobban alkalmas elmélettel. Részletesen nem írnám le, de pl. az egyik lényegi elem, hogy az "érték" megszűnik itt valós lenni, hanem szubjektív lesz, azaz minden annyit ér, amennyit adnak érte, ezzel sikerül persze kiküszöbölni és megcáfolni a marxi kizsákmányolás fogalmát, de mindez hatalmas károkat is okoz: gyakorlatilag teljesen elszakítja a gazdaságot a valóságtól. Ennek a gazdasági iskolának a politikai kivetülése az ultraliberalizmus, más néven libertarianizmus vagy anarcho-liberalizmus. A lényeg kb. az, hogy minden működne jól, ha békén hagynák, tulajdonképpen állam nem is kell, vagy ha igen, abszolút minimális mértékben.

Szóval az amerikai jobbos rendszerkritikusok gazdaságpolitikailag azt vallják, amit Magyarországon a a valóságtól legelrugaszkodottabb ballib megmondóemberek.

Olvasmányos alakban ez megismerhető Ayn Rand gigantikus szépirodalmi művéből. Az Oroszországban született, s a korai szovjet rendszert megérő, majd az USA-ban letelepedő Rand - eredeti neve: Alisza Rozenbaum - motivációja személyes: annyira gyűlölte a szovjet rendszert, hogy mindenben az ellenkezőjét mondta, ezzel persze átesve a ló másik oldalára.

Könyve - Atlas Shrugged, de a magyar fordításban át lett írva és "Veszett világ" lett, pedig nagyon nem jó ez a cím - hosszasan leírja, hogy nincs közjó, az irigység pozitív érték, a szabadság kifejeződése a tulajdon és a verseny, s mindent az okos vállalkozóknak köszönhet az emberiség.

Ez mindig az abszurditásig el van víve. Az Atlas Shrugged ezt viszi végig hosszasan. Vannak részek, amikor a pozitív hősök egymást segítik, viszont ez baj az elméletben, hiszen csak irigység van, a segítség meg keresztény-kommunista marhaság, így ezt mindig ki kell magyarázni. Szóval több ilyen párbeszéd van a könyvben:

  • Segítesz nekem önzetlenül?
  • Dehogy segítek. Az utolsó cent hasznot is kipréselem belőled!

A kelet-európai ember ösztönösen érzi, ez súlyos marhaság, de az USA-ban ez az áramlat bivalyerős, s a rendszerkritikusok nagy hányada komolyan hisz benne.

Én egy időben megpróbáltam hinni ebben, beismerem. De már akkor viszketett kicsit a lelkem. S végül teljesen elutasítottam, nagyjából 2008-tól kezdve.

De akkor mi van? Semmi. Szövetségesünk lehet ettől még, hiszen a hagyományos értékek terén helyesen beszél. Nem azt kell nézni, ami elválaszt, hanem azt, ami összeköt.

Aztán meg reménykedni kell, egyszer az amerikai rendszerkritikusok is eljutnak annak felismeréséhez, hogy a liberalizmus nem cél, hanem probléma. Nem megtisztítani kell a liberalizmust a balos szeméttől, ahogy ezt ők hiszik, s visszatérni a krisztályszép eredeti liberalizmushoz. Ugyanis maga a liberalizmus a szemét. S ami szemét, annak mind a politikai, mind a gazdasági vonatkozását el kell utasítani. Olyan nincs, hogy éljenzem a liberalizmust a gazdaságpolitikában, sőt a politikai liberalizmust is annak klasszikus verziójában, közben meg küzdök a későbbi és mai liberalizmus ellen. Ahogy nincs jó "woke", úgy jó kapitalizmus sincs.

Ayn Rand egyébként kivállóan alkalmaz a parodizálásra:

135 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr5618950616

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tapi2021 2025.09.22. 13:14:59

@fofilozofus: Igen, így van.
Ezért írom mindig, hogy "a köz/állam által szabályozott" vállalkozások.
Amely szabályozás kell, hogy megakadályozza egyrészt a túlzott cégbirodalmak létrejöttét és monopóliumát, másrészt azt, hogy bármely vállalkozó, "tőkés" visszaéljen az erejével.

Ez a rendszer működik jól.

Elve a balosok, marxisták, szocik... azokra a termelőeszközökre ácsíngóznak, amelyek a vállalkozók nélkül NEM IS LENNÉNEK!

Vegyük pl. Musk-ot. Amíg nem volt vállalkozó és nem hozott létre céget, cégeket, termelőeszközei sem voltak! Azokat a cégeivel hozta létre, a SAJÁT anyagi és szellemi erejéből!
Amint azonban létrehozta ezeket a javakat, jönnek a balosok, marxisták... és rá akarnák tenni a mancsukat! Csak mert szerintük azok nekik járnak.

Ezért írom, hogy tolvajok. Emellett meg diktatúraépítők is, mert más rendszerben nem rabolhatók el mások tulajdonai. Csak diktatúrában. De ezt ők sem tagadták, hiszen eleve proletár DIKTATÚRÁBAN gondolkodtak és gondolkodnak ma is!

Sokak szerint pedig maga az adószedés is rablás, hiszen az erősebb fél kényszerítéssel veszi el az adókat.
Ezek egy méltányos részét fel lehet fogni közösköltségként, de a balosok rendszerint rommá adóztatnának mindent és mindenkit! Erre jó a progresszív adózás is! Mert az valamennyire "egyenlősít".

alöksz róz 2025.09.22. 13:17:36

@Tapi2021: ezek nem olvasták az újszövetséget?
vagy olvasták csak nem hisznek jézusnak?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.09.22. 13:23:27

@Tapi2021:

Nagy gond van vele.

A kapitalizmus a polgári rend gazdasági rendszere. S magával hozza az ateizmust, a perverziót, minden hasonlót,

A polgári rend lényege: NINCS szükség Istenre.

alöksz róz 2025.09.22. 13:25:20

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: de az értelmetlen hivatkozási alapnak.
ha a kapitalista keretben nézzük, akkor arról szól, hogy megy tönkre egy vállalkozás a leírt szemlélettel :-)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.09.22. 13:25:58

@Tapi2021:

Igen, ez ennek a fokozása.

S logikus teljesen!

Hiszen ha a gazdag és egészséges földi élet Isten jutalma, akkor nyilván azoknak nem adja meg, akik nem jó hívők. Szóval a beteg és szegény ember undorító, s megérdemli sorsát, hiszen minden csak istentelenségének eredménye.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.09.22. 13:27:50

@alöksz róz:

Mindent ki lehet magyarázni.

A Bibliában minden benne van és annak ellenkezője is. Mármint ha csak a Bibliát nézed, Isten szava nélkül.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.09.22. 13:30:34

@valis47:

Próbáld elmondani egy amerikai Tramp-hívőnek, hogy Rand marhaságokat beszélt.

Azt fogja mondani neked, hogy rohadék komcsi vagy, meg lusta ingyenélő, aki meg akarja lopni a vállalkozókat.

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2025.09.22. 13:34:27

@Tapi2021:

Birca szokta mondogatni, hogy a kapitalizmus rablás vagy valami ilyesmit. Emögött az a megfontolás húzódik, hogy ha pl. a kapagyárban a melós készíti el a kapát, akkor az az ő terméke. Ez egy iszonyat nagy hazugság. Azt feltételezi, hogy a munka megszervezése, a tőke összegyűjtése stb. nem munka csak a kibaszott faragás az. Pedig pont fordítva van, kapát sok ember tud faragni, de jó vállalatot megszervezni meg kevesen. És ezért jár a sok pénz, amit kevesen tudnak.

Ha elvesszük az erőforrásokat a sikeres emberektől és odaadjuk azokat a sikerteleneknek, akkor az egész társadalom sikertelen lesz. Lásd Magyarország a kommunizmusban. Ez egy erősítő visszacsatolás: ha jól dolgozom, akkor több pénzem lesz, akkor pedig jobban tudom a gyáramat fejleszteni. Ha meg a cipészekből lett vállalatvezetőknek adom, mert azok jó elvtársak, megérdemlik..., abból meg láttuk, mi lett. Nálunk még elég jó a helyzet, de pl. Argentínában sikerült egy több évtizedes baloldali embertenyésztéssel kinevelni egy olyan társadalmat, ami már nem is akar változtatni, elhiszi, hogy az az "igazságos", hogy ne a jól dolgozók kapják meg a pénzt, hanem mindenki. Megnézhetnénk, ha bevezetnénk, hogy pl. a szarvasoknál 200-300n évig ne csak az erősebb keféljen, hanem mindenki. :-) A kísérlet végére kipusztulnának a szarvasok, ebben biztos vagyok. Ami jó és kényelmes egy embernek, az nem feltétlenül jó a teljes populációnak.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.09.22. 13:47:07

@fofilozofus:

Hogyan tudott az emberiség kapitalizmus nélkül létezni évezredekig?

Gery1987 2025.09.22. 14:02:18

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Nem normálisak:)

Amíg ezen nem változtatnak addig jobb nem lesz csak ő kizsákmányolás.

Gery1987 2025.09.22. 14:03:40

@valis47:

Az egyéni jótékonykodás sosem helyettesíti az állami szociális hálót.
Utóbbi rendszeres, forrás gazdag, előbbi esetleges bizonytalan.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.09.22. 14:04:02

@Gery1987:

Ez náluk olyan, mint nálunk az "akinek sok a pénze, az lopta" állítás, alig van, aki nem hiszi ezt.

Wildhunt 2025.09.22. 14:06:32

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: egyszerű lesz a válasz: az is kapitalizmus vót. Ezt párba lehet állítani a másik oldal "a család is kommunizmus" érvével.

Wildhunt 2025.09.22. 14:07:24

@Gery1987: egész jól helyettesítette azért párezer évig.

Wildhunt 2025.09.22. 14:08:22

Tapit meg Gerit párba lehet állítani mint közgazdászt

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2025.09.22. 14:09:34

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

1. Mikor nagyon alacsony volt a termelés szintje, nem nagyon volt munkamegosztás, nem kellett tőkét koncentrálni egy helyre. Mondjuk nem is csináltak atomreaktorokat. Tegyem hozzá, hogy vélhetően akkor is volt olyan, aki többet kapott a zsákmányból, mert pl. rohadt jól követte az állatok nyomatit, ezért jutalmat kapott meg aki szervezte a vadászatot, az is vélhetően.

2. Pl. a feudalizmus sem volt kapitalizmus, de pont ugyanúgy működött: aki szervezte a munkát, a földesúr, többet kapott a javakból. Ok, hogy még kellett katonáskodni is, de akkor is "kizsákmányolta" a többieket. Már akkor sem volt olyan, hogy a jobbágy megkapta a teljes hasznot, ami az ő földjén termett.

Egyszerűen nem tudsz magas szintű tevékenységeket végezni, ha nincs ún. "kizsákmányolás". A szervező, meg aki kedvező helyzetben van, jobban belenyúl a mézes bödönbe, ezt nem lehet megúszni. A kommunizmus is azt hirdette, hogy nem lesz kizsákmányolás, de Sztálin sem állt sorban kenyérét.

Ha meg már kell lennie ilyennek, akkor jobb, ha mindenki jobban él, és fejlettebb a gazdaság. Ahhoz meg az kell, hogy a jobbaknak több erőforrásuk legyen megvalósítani az elképzeléseiket.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.09.22. 14:13:06

@fofilozofus:

Az elit mindig az aljabb lévőkből él.

A kérdés: ezért tartozik-e valamivel a társadalomnak.

A kapitalizmusban NEM, SEMMIVEL.

A kapitalizmus előtt meg igen. Mo-on is részleges szabályok voltak, egy földesúr mire köteles. S senki se lehetett földesúr csak mert volt pénze.

A kapitalizmus bevezetése azt jelentette: az elit már teljesen szabad, nem tartozik semmivel senkinek, az alatta lévők meg jogtalanul kötelesek mindenre.

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2025.09.22. 14:39:25

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
Mielőtt áttérnénk egy másik témára, vitassuk már meg az előző gondolatmenetet! Nem szoktam szeretni, hogy mondok valamit, majd mivel az nem tetszik a fogadó félnek, elkezd másról beszélni.

Azt írtam, hogy szerinted a kapitalizmus rossz rendszer, mert van benne kizsákmányolás. Mire én azt írtam, hogy mindig volt. Mire te meg azt, hogy az elit mindig az aljabb levőkből él. Akkor jól értem, hogy igazam van, hogy a kapitalizmusban a kizsákmányolásban semmi különös nincs? Mert akkor ugye amiatt nem lehet rossz.

Tehát a kizsákmányolás nem ellenérv a kapitalizmussal szemben.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.09.22. 14:49:35

@fofilozofus:

A kapitalizmus abban forradalmian új, hogy megszűnik az elit kötelessége a társadalom felé. S nem abban, hogy pénzt von el alulról felfelé.

Ha egy ókori görögnek elmondtad volna, hogy a vállalkozó tehet bármit, mert szabad a társadalomtól, kinevettek volna, hogy ilyen rendszer abszurd. Még a kifejezetten oligarchikus görög államok se gondolták ezt másképp.

Milyen alapon? Mivel a vállalkozó haszna atársadalomból jön, így nem lehet szabad tőle. Azaz igazságos a vállalkozók kötelességekkel terhelése.

Vagy a középkor. Egy földesúr se mondhatta, hogy ő inkább elbocsátja a jobbágyokat, meg nem teljesíti kötelezettségeit.

Egy mai tőkés szabadon tehet bármit: elbocsát dolgozót, bezár üzemet, ha akarja, lerombolhatja saját tulajdonát. Egyetlen kötelezettsége az adózás, ha van papíron haszna.

_Neville 2025.09.22. 14:59:13

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Sok jobbágy amúgy kifejezetten lecsúszott mikor megszűnt a feudális rend, mert ezentúl bérmunkásként mehetett a földesúrhoz sokkal rosszabb feltételekkel és jogokkal. Esetleg munkásnak a városba, de az se volt jobb, sőt.

_Neville 2025.09.22. 15:00:46

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Én amúgy azt látom, hogy az altright fordulat óta kicsit visszaszorult ez az anarchokapitalista szellemiség a republikánusoknál.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.09.22. 15:07:48

@_Neville:

Persze, a többség így élte meg.

Nyilván a felső réteg nem, de ők kevesen voltak.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.09.22. 15:09:50

@_Neville:

Igen, mert megjelent a tradicionalista nézet is, de ma is ez a ritkább.

Alt-right alatt meg kb. mindent értenek: a neonácitól a konzervatív-liberálisig. Szóval ez túl széles skála.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.09.22. 15:11:31

@_Neville: nemcsak a jobbágy, írtam a molnárcéhes ősapámról, ahol a céh 1867-től gyakorlatilag azzal foglalkozik, hogy feléli a vagyonát a munkaképtelenek támogatásával. Az említett ősapám egyik öccse Óbudára került molnárnak, az 1880-as években pillanatok alatt az egész családjával elpusztult tüdővészben, annyival visszaesett a jövedelme. Pedig nem nyomorgott, még betegsegélyező pénztárba is fizetett, de épp annyival eshetett a jövedelme illetve emelkedhettek a kiadásai (albérlet !) hogy az már katasztrófát okozott. Nem véletlenül csökken radikálisan a születésszám a kapitalizmusban, ha egyszer magadra sem elég a jövedelmed. Elég megnézni a korabeli családfákat.

Gery1987 2025.09.22. 15:35:16

@Wildhunt:

Szerintem nem.
A többség nyomorban élt és max a családjára számíthatott. Nem volt nyugdíj se rokkantsági...

Gery1987 2025.09.22. 15:37:56

@fofilozofus:

Akkor nem ellenérv ha jobboldali szemmel nézed a világot miszerint "ez van, nincs mit tenni, az ember ilyen..." Stb.

_Neville 2025.09.22. 15:54:15

@Deak Tamas: Ezt sokáig ellensúlyozta a tradicionális vidék magasabb születésszáma, de ilyen-olyan módon azt is szépen felszámolták Európa szerte a 20. században, azóta szép kis demográfiai zsákutcába is kerültünk.

_Neville 2025.09.22. 15:57:27

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Valóban nem egységes irányzat, de annyiból fontos, hogy olyan gondolatokat hozott be a jobboldalra, ami az USA-ban szinte ismeretlen volt évtizedek óta (korábban azért nem, lásd Molnár Tamást pl).
Európa ebből a szempontból más, itt a jobboldal (a briteket kivéve) elsősorban mindig is kulturális kategória volt, melyre - főként a katolikus országokban - nagy hatást gyakoroltak XIII. Leó szociális enciklikái.

Tapi2021 2025.09.22. 15:59:22

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Szerintem az erkölcsi elhajlásoknak, vagy egyáltalán az istenhitnek nincs közvetlen hatása, kapcsolódása a vállalkozásokkal, azzal, hogyan termeli meg az emberiség a szükséges dolgokat.
Teológiai szempontból irreleváns, hogy magadnak kovácsolod a kapát, veszed a boltban, amit egy kovács/vállalkozás állított elő, vagy kapod a munkáltatódtól kölcsönbe, munkaeszközként. Stb.

Az erkölcsi hanyatlásért vagy a szekularizációért NEM a magángazdaság a felelős.

Tapi2021 2025.09.22. 16:02:00

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "A polgári rend lényege: NINCS szükség Istenre. "

Semmi ilyesmi nem következik a polgárosodásból, polgárságból.
Az is csak egy társadalmi szerveződési forma.
Nem érinti azt, hogy a polgárok miben hisznek, hisznek-e az Értelmes Tervezőben vagy nem.

Tapi2021 2025.09.22. 16:04:08

@alöksz róz: "tapi is hasonlóan gondolja. "

Hogy a (neo)protestánsok ezt így gondolják? Igen.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.09.22. 16:05:28

@Tapi2021:

Ha az egyén mindennek az alapja, s az egyének szabad szövetséges az állam, akkor minek Isten? Előbb kiviszik a spejzba, majd onnan is lomtalanítják. Ahogy ez ténylegesen is lezajlott.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.09.22. 16:07:11

@_Neville:

Amerikai szemmel nézve az európai alt-right valójában komcsigyanús.

Wildhunt 2025.09.22. 16:09:36

@Gery1987: szokás szerint összekevered a technikai és a társadalmi fejlettséget.

Tapi2021 2025.09.22. 16:11:38

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Amerika (USA) Randdal vagy nélküle - nem hiszem, hogy tömegek ismernék -, a vállalkozásokra és a vállalkozási szabadságra épült és épül!
Ettől lett az amerikai álom hazája.

Hogy vállalkozóként, ha bejön, sokra viheted.

Ott azért nem akarják a vállalkozókat agyonadóztatni, mert tudják, hogy ha a vállalkozók nem vállalkoznak, mert nem éri meg, akkor borul egész USA.
Ráadásul a nagy és zajos sikerek, milliárdosok INSPIRÁLÓLAG hatnak!!!

Itt Proletarisztánban az irigység működik, ahogy írtad, és szeretnénk mindenkit lehúzni a saját proli szintünkre. Ott meg a "kisember" is szeretne FELjutni!

Ezért tart ott az USA, ahol és mi is ahol. :-(

A nagy kísértés és veszély ma az, hogy a balosok, progresszívok, "demokraták", az USA-ból is Proletarisztánt csinálnak!

Tapi2021 2025.09.22. 16:20:42

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "Hogyan tudott az emberiség kapitalizmus nélkül létezni évezredekig? "

Úgy, hogy "évezredekig" nem tudott felesleget termelni eladásra. Amint tudott, meg is jelentek a vállalkozók. A kovács, a cipész, a földműves...
Valójában már az ókorban is kapitalizmus volt, - hiszen pénzkölcsönzés is volt kamatra! - csak akkor még nem úgy hívták.

Most sem működik másképp a gazdaság, mint akkor. A nagyságrendek változtak csak.
A cipész ma is cipész vállalkozó, cipőt csinál és igyekszik eladni.
Legfeljebb ma van már egy gyára, ahol nem heti tíz cipőt tud csinálni, hanem tízezret.

Tapi2021 2025.09.22. 16:23:16

@Gery1987: "Utóbbi rendszeres, forrás gazdag, "

És mi ez a forrás?! Honnan van az állam pénze?

Tapi2021 2025.09.22. 16:33:10

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "Az elit mindig az aljabb lévőkből él.

A kérdés: ezért tartozik-e valamivel a társadalomnak.

A kapitalizmusban NEM, SEMMIVEL.

A kapitalizmus előtt meg igen. Mo-on is részleges szabályok voltak, egy földesúr mire köteles. S senki se lehetett földesúr csak mert volt pénze.

A kapitalizmus bevezetése azt jelentette: az elit már teljesen szabad, nem tartozik semmivel senkinek, az alatta lévők meg jogtalanul kötelesek mindenre. "

Ebből semmi nem igaz. Legfeljebb az a sor, hogy a földesúrnak is voltak kötelességei.

Mert, hogy a "kapitalistának/vállalkozónak is vannak! Nagyon is.
Hiszen, ha mást nem FIZETÉST AD a munkáért cserébe. Különben hogy tudna élni szegény proletárokból???
És rá is vonatkozik számtalan törvény és szabály, amiket BETART. ...

Írod: "Az elit mindig az aljabb lévőkből él." Ami igaz. Az érem másik oldala meg az, hogy ha az elit nem szervezné a társadalmat káosz lenne, ha az elit nem csinálna vállalkozásokat szintén káosz, éhínség és gazdasági csőd lenne.
Ahol a proletár kb. állati szinten éldegélne, harcolva a jobb falatokért. Vagy, ahogy láttuk, egy antihatékony szoci-komm. rendszerben tengődnének éhbéren.

Tapi2021 2025.09.22. 16:36:06

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "Ha egy ókori görögnek elmondtad volna, hogy a vállalkozó tehet bármit, mert szabad a társadalomtól, kinevettek volna, hogy ilyen rendszer abszurd."

Az. De ilyen rendszer nincs is!
Főleg nem 2025-ben "nyugaton".

Gery1987 2025.09.22. 17:08:43

@Tapi2021:

Érdekes módon skandinavia elvan e nélkül a neolib modell nélkül és nincsenek tizmilliok az utcán mert nem tudják fizetni az ingatlan adót.

Egyébként Amerika sem volt mindig ilyen!
A 70-es évekig ott is volt 90% is vagyonadó meg a termelékenység fel együtt mozgó béremelkedés...

Szóval amiről beszélsz az nem az elmúlt 250 év hanem az elmúlt 40...
És hát ez a rendszer tízmilliókat hagy a nyomorban.

Gery1987 2025.09.22. 17:09:29

@Wildhunt:

Ma mind a kettő van olyan szinten hogy ne kelljen random jótékonykodásra hagyatkozni.

Gery1987 2025.09.22. 17:10:37

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Amerika jövője hogy minimum vissza vezetik az 1940 és 1970 közötti Roosevelt i modellt, ami egyébként Amerika fénykora.

alöksz róz 2025.09.22. 17:24:25

@fofilozofus: nagyon szép szalmabábérvelés

alöksz róz 2025.09.22. 17:30:17

@Tapi2021: "Valójában már az ókorban is kapitalizmus volt" - sőt már az édenkertben is kapitalizmus volt.

Wildhunt 2025.09.22. 18:30:52

@Gery1987: meg családra se. Meg gyerekekre se. Meg is bukott az elképzelés.

Wildhunt 2025.09.22. 18:31:45

@Tapi2021: pontosan ilyen rendszer van most nyugaton. Kínában meg nem.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.09.22. 18:39:36

@Gery1987:

Akkor az USA a világ leggazdagabb, legerősebb országa volt. Ma nem az.

Gery1987 2025.09.22. 18:43:16

@Wildhunt:

Az a baj ha meghagyod de erősen korlátozod a tőkét, az állami érdek menten, akkor az vagy diktatúra hoz vezet (fasizmus, kina), ami ugye mindenkire vonatkozik, nem csak rájuk, vagy semmi nem biztosítja hogy lobbival ez visszacsinalhato, kebontahto lehet egyszer, a többségi érdek ellenére (USA)...

"A tőke utat tör magának".

Wildhunt 2025.09.22. 18:44:11

@Gery1987: nézz körül. Persze ha te is azt a vallást követed, hogy nem kell gyerek meg személyes szolidaritás, mert majd dolgoznak a robotok/bevándorlók és az adóért cserébe az állam segít ha kell, akkor itt fut zátonyra a beszélgetés.

Wildhunt 2025.09.22. 18:45:18

@Gery1987: az állami érdek mentén nem is. Tudod amúgy hogy mi a fasizmus?

Gery1987 2025.09.22. 18:46:00

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Ma is az.
Még.

A 70-80-as években és később a hidegháború megnyeresevel meg plane.

Pont akkor kezdett ilyen latinamerikai szintű bunozes és nyomor megjelenni amikor a kurva neolib szarra átálltak.

Gery1987 2025.09.22. 18:46:59

@Wildhunt:

Sok itteni hozzászóló elleneben tudom..

Gery1987 2025.09.22. 18:53:48

@Wildhunt:

Nem hiszem ezeket.
Kell a gyerek, de ne azért hogy legyen aki nyugdíj helyett eltart..
A robotizacioval szkeptikus vagyok, a FNA-val kapcsolatban is...ezek nem oldanak meg semmit.

A születés számot egy valamivel lehetne normális értékre vinni ha megszunne a tőkés kizsákmányolás és ezzel a fogyasztásba menekülő individualista korszellem.

Ma egy nő azért nem akar fiatalon 2-3 gyereket mert a fiatalságát nem hajlandó feláldozni, és nem akar 20 évesen megállapodni egyvalaki mellett...helyette partika, bulikat, utazás, fogyasztás, pasizas, tanulás, karrier..
Persze a férfiaknál ugyanez.

Wildhunt 2025.09.22. 20:29:08

@Gery1987: ne azért hogy legyen aki nyugdíj helyett eltart

Neked. Az államnak viszont erre kell, mert folyamatosan növekvő gyermekszám nélkül nincs szociális szféra (hogy az állam adja vagy biztosítók, az mindegy is ilyen szempontból ) . A modern kapitalizmus (és szocializmus) hazugsága, hogy mindenki csak most és magáért felel.

Wildhunt 2025.09.22. 20:30:10

@Gery1987: akkor azt is tudod, hogy a nácizmus nem az volt.

Tapi2021 2025.09.22. 21:04:37

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Istent a felvilágosodásnak mondott materializmus, ateizmus, a soha le nem zajlott, Istent HELYETTESÍTŐ evolúciós keletkezésben való - úgy tűnik - szilárd hit, a szekularizáció, az ezzel párhuzamos beleszarunk az evangelizálásba hozzáállás az egyház részéről, a szexuális forradalom, a szoci-kommunista - szintén materialista és ateista - forradalmak és több évtizeden át elméket mérgező, lelkeket megrontó diktatúrák...,stb., zárták és tárják ki az emberek életéből. És nem a magánvállalkozásokra épülő és jól működő gazdaság vagy a polgárság.

Ha nem vagy nemes, nem vagy munkás, sem paraszt, de rendelkezel némi egzisztenciával, akkor mi vagy?

Tapi2021 2025.09.22. 21:10:29

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "
A kapitalizmus, s nem a magángazdaság. "

Már tisztáztam, én nem a marxista, komm. meghatározást fogadom el, hanem a mai modernet, amit a WIKIPEDIA is ír:

"A kapitalizmus egy olyan gazdasági rendszer, amelyben a termelési eszközök többsége magántulajdonban van, a javakat és szolgáltatásokat a szabadpiac határozza meg, és a vállalkozások fő célja a profitszerzés. A kapitalizmus jellemzői közé tartozik a magántulajdon, a szabadpiaci verseny, a munkaerő adásvétele és a profitmotiváció."...

Eszerint e kettő nem választható el.

Mégis hány dollártól tőkés valaki és meddig csak vállalkozó?

A marxi definíció ELAVULT!
Persze sosem volt igaz sem. Önkényes volt mindig is.

Tapi2021 2025.09.22. 21:13:42

@Gery1987: Nem előírás, hogy a kapitalista gazdaság neolib legyen!
Ahogy a demokrácia sem volt mindig liberális.

Tapi2021 2025.09.22. 21:16:18

@Gery1987: Közpénz lesz. Az adókból. De kik adóznak?

Gery1987 2025.09.22. 21:17:35

@Wildhunt:

Igen, nyilván az államnak, társadalomnak ezért kell.

Gery1987 2025.09.22. 21:19:28

@Wildhunt:

A fasizmus egy gyűjtőfogalom, amibe az is beletartozik.

A nácizmus: a fasizmus egyik változata, amelyet a szélsőséges fajelmélet, antiszemitizmus és expanziós törekvések különböztetnek meg.

Gery1987 2025.09.22. 21:21:14

@Tapi2021:

Nem előírás, de a tőke érdeke hogy az legyen.
A liberális demokrácia pedig "tőkés diktatúra".

Tapi2021 2025.09.22. 21:31:39

@Wildhunt: "az állami érdek mentén nem is. Tudod amúgy hogy mi a fasizmus? "

Elég tudni, hogy valami nagyon rossz, bűnös dolog, amit a balosok nagyon utálnak.

Közben rájöttem, miért kellett a nemzeti szocialista munkáspártot mindenáron áttolni jobbra a polgári, keresztény..., pártok közé, ahol SEMMI KERESNIVALÓJA!

Azért, mert mivel nem a marxi rablógyilkos tanok szerint képzelték el a munkások felemelését, hanem a vállalkozókkal való kiegyezés és együttműködés révén - AMI SIKERES IS VOLT! -, és megmutatták, hogy van más út is, mint Marxé, Leniné...
És ezt nem tűrhették.

Kapóra jött, hogy sajnos behozták az evolúcióra alapozott (a fajok fejlődnek, egyes fajok fejlettebbek, mások közelebb vannak még az állatvilághoz...,stb.) fajelméletet és a szidók üldözését, plusz az, hogy VESZÍTETTEK A HÁBORÚBAN, hát olyan narrációt csináltak az ellenfelek, a győztesek, amilyet csak akartak.

Így szépen el lehetett terelni a figyelmet arról, hogy van olyan balos, szocialista út, ami működőképes és sikeres!
Plusz a marxista (leninista, erőspista...) konkurensek KISAJÁTÍTHATTÁK sok évtizedre a baloldalt és egyedüli útként tudták eladni a marxizmusra építhető verziójukat.

Talán nem mellékes szál, hogy a nemzeti szocik üldözték, sajnos irtották a zsidókat, a másik oldalt/verziót meg főleg a szidók csinálták. És ők győztek...

Tapi2021 2025.09.22. 21:39:09

@Gery1987: "Pont akkor kezdett ilyen latinamerikai szintű bunozes és nyomor megjelenni amikor a kurva neolib szarra átálltak. "

Vagy azért lett ez, mert gyengült az állam, és beözönlött sok millió csóró, akik fogékonyak a bűnözésre is (tolják a narkót, nem dolgoznak, de pénz kell...), meg a szocialista marhaságokra is, mert nyilván tetszene, ha az állam mástól elvenne, és nekik osztogatná. Rémes, mennyien meresztik a seggüket segélyeken és segélyekért.
(Aminek a fedezete honnan is van?)

Tapi2021 2025.09.22. 21:47:07

@Gery1987: "A nácizmus: a fasizmus egyik változata, amelyet a szélsőséges fajelmélet, antiszemitizmus és expanziós törekvések különböztetnek meg. "

Tisztáztuk: az, hogy utálnak más nációkat, "fajokat" NEM csak jobboldali ismérv! Ugyanúgy balos is. A kínaiak pl. fehér majomnak tartják a fehér embert. Stb.

Az antiszemitizmus sem csak jobboldali, őket kb. mindenki utálja, sokszor okkal, máskor nem. (Sztálin sem volt nagyon kedves velük egy időben.) A balosok is. (Kivéve talán akkor, amikor a kettő egybeesik. Tehát ők a balosok.)

És, hogy a baloldalnak nem voltak, nincsenek expanziós törekvéseik? Hát miről szólt a KOMINTERN, meg úgy nagyjából az egész XX. század? Miről szólt Vietnám? Miről szólt Korea?....

Be kell fejezni a hazudozást.

Tapi2021 2025.09.22. 21:52:07

@Gery1987: "A liberális demokrácia pedig "tőkés diktatúra". "

Nincs semmilyen közvetlen összefüggés a tőkés lét, a vagyon és a világnézet között.

Lásd pl. Sorost és Musk-ot!

Hogy ki, hová áll a tőkéjével az döntés kérdése. A döntést meg világnézet alapján hozzák ők is. Vagy persze ÉRDEK alapon!

Lásd, amíg a liberális pogányok voltak hatalmon az USA-ban a nagy cégek nekik nyaltak. Most, hogy változott a szél, ők is változnak.

rrh19 2025.09.22. 21:56:55

Az "Atlas Shrugged" az "Atlasz vállat vont" címmel is ismert itthon.

ez a nevem senki 2025.09.22. 22:14:47

:ásít
fidesz komcsik vs liberál komcsik

Gery87 2025.09.23. 00:51:12

@Tapi2021:

"Nincs semmilyen közvetlen összefüggés a tőkés lét, a vagyon és a világnézet között."

Ó, dehogy nem.

Gery87 2025.09.23. 01:00:04

@Tapi2021:

"Tisztáztuk: az, hogy utálnak más nációkat, "fajokat" NEM csak jobboldali ismérv!
"

De, eléggé az..

"Ugyanúgy balos is. A kínaiak pl. fehér majomnak tartják a fehér embert. Stb."

Minden kínai komcsi?:D A kínai állampárt narratívájában biztos nincs benne.

"Az antiszemitizmus sem csak jobboldali, őket kb. mindenki utálja, "

Mindenki?

"sokszor okkal, máskor nem."

főleg nem.

" (Sztálin sem volt nagyon kedves velük egy időben.) A balosok is. (Kivéve talán akkor, amikor a kettő egybeesik. Tehát ők a balosok.)"

Kedvelni nem kedvelni meg érdekből ellenük lenni meg velük lenni az egy dolog.
Ez még nem rendszerszintű sovén rasszizmus és antiszemitizmus, ahogy a kritika sem!
pl a palesztin népírás ellen felszólalni nem antiszemitizmus.

"És, hogy a baloldalnak nem voltak, nincsenek expanziós törekvéseik? Hát miről szólt a KOMINTERN, meg úgy nagyjából az egész XX. század? Miről szólt Vietnám? Miről szólt Korea?...."

Főleg arról hogy a jenki imperializmus nem hagyta a szuverén döntés jogát arról hogy mit akarnak ezen országok magukkal kezdeni!

Egyébként meg a többi nagyhatalomnak is voltak imperialista töerkvései, erről szólt a gyarmatosítás de ettől még nem voltak fasiszták..

Szétszedsz egy komplex rendszert majd darabonként elkezded elemezni hogy "ettől még az?"
Hülyeség.

Olyan mintha "feldarabolnád" Hitlert aztán neki állnál darabonként elemezni:
" a csizma náci? és a fül? Akinek füle van az náci? Akinek bajsza van az náci?..."

"Be kell fejezni a hazudozást."

Akkor fejezd be.

Gery87 2025.09.23. 01:02:01

@Tapi2021:

Ezek a problémák a fehéreket is ugyanúgy érintik!

Köztük a te Trumpod szavazói!

Gery87 2025.09.23. 01:03:12

@Tapi2021:

"Közben rájöttem, miért kellett a nemzeti szocialista munkáspártot mindenáron áttolni jobbra a polgári, keresztény..., pártok közé, ahol SEMMI KERESNIVALÓJA!"

Senki nem tolta át, eredendően ott voltak!
Semmire nem jöttél rá tata, csak ismétled a fasságod, amire azóta sem hoztál semmi forrást.
Mondjuk bajos is lenne, mert fasság az egész.

alöksz róz 2025.09.23. 06:23:12

@Gery87: Olyan mintha "feldarabolnád" Hitlert aztán neki állnál darabonként elemezni:
" a csizma náci? és a fül? Akinek füle van az náci? Akinek bajsza van az náci?..."

ez találó

alöksz róz 2025.09.23. 06:26:29

@rrh19: sorozat is készült belőle, atlasz megremegett címmel

valis47 2025.09.23. 08:56:12

@Gery1987: A fasizmus alapvetően egy bélyeg, amit a balosok találtak ki, anno a szocdemeket is fasisztának nevezték. Vagy ma Trumpot. Vagy olvasd el Orwell esszéjét 80 évvel ezelőttről, ő is leírta már, hogy a fasizmus szónak, ahogy akkor is használták már, nincs semmi jelentése azonkívül, hogy "valami nemkívánatost" jelöl:

www.orwell.ru/library/articles/As_I_Please/english/efasc

A konklúziója: nem lehet kielégítően definiálni a "fasizmust". A szó 80 éve sem volt már több, mint kommunisták és liberálisok szitokszava mindenkire, akit nem kedveltek.

A történelmi fasizmus adott időszak adott országának rendszere volt. Nincs a történelmen átívelő általános fasizmus, vagy akkor pl. az ókori Római Birodalmat vagy Spártát is fasisztának lehetne nevezni utólag, többek között.

A fasizmus valóban példaképe és előfutára volt a nemzetiszocializmusnak, Hitler számára Mussolini követendő példát mutatott egy akkor látszólag nagyon sikeres rendszerrel, amit Olaszországban létrehozott. Mások is láttak akkoriban követendő példát benne, követtek bizonyos formákat, mintákat, mint a korporativizmust, amit Ausztria, Spanyolország, Portugália stb. is próbált utánozni. Részben sikert is hoztak ezek, ezekben az országokban a korábbi "liberális demokrácia" a káoszt és zűrzavart, Spanyolországban a polgárháborút is (amelyben a progresszívek veszett kutyaként gyilkoltak ezreket, pl. ki akarták irtani a keresztény vallást nagy francia elődeikhez hasonlóan) jelentette, amelyhez képest rendet és jólétet, nagy közmunkaprogramokat stb. hoztak ezek a "fasiszta" rendszerek. Megjegyzem Roosevelt gazdaságilag kb. ugyanazt tette az USA-ban, mint Mussolini és Hitler. De maguk az olasz fasiszták is, majd a nemzetiszocialisták is átvettek bizonyos dolgokat a SZU-tól is nyilvánvalóan, bár ideológiai ellenségek voltak. A fasiszta/náci és a kommunista (főleg sztálinista) esztétika hasonlósága is nyilvánvaló, a vonzódás az erőt sugárzó parádékhoz, tornagyakorlatokat végző félmeztelen fiatalok tömegéhez, klasszicista esztétikájú épületekhez és szobrokhoz stb.
Vagy az egypártrendszer/pártállam, a kötelező ifjúsági szervezetek, a titkosrendőrségek
stb... "Kommunizmus és fasizmus jegyesek" - ahogy J.A. írta.
De magához a történelmi fasizmushoz/nácizmushoz kellettek olyan feltételek, amik ma nincsenek meg, pl. nagyon súlyos gazdasági válság és traumatizált háborús veteránok tömegei. Ez mondjuk Ukrajnában vagy Oroszországban még meglehet.

Wildhunt 2025.09.23. 08:59:53

@Tapi2021: Kapóra jött, hogy sajnos behozták az evolúcióra alapozott (a fajok fejlődnek, egyes fajok fejlettebbek, mások közelebb vannak még az állatvilághoz...,stb.) fajelméletet

Hogyhogy behozták? Átvették az angolszászoktól.

Wildhunt 2025.09.23. 09:00:45

@Wildhunt: Magyarországtól nyugatra akkoriban az volt az europeer mainstream.

Wildhunt 2025.09.23. 09:04:56

@valis47: Roosevelt gazdaságilag kb. ugyanazt tette az USA-ban, mint Mussolini és Hitler.

Mi az hogy kb? A mark of the eagle megvan? Az Érik a Gyümölcs (Grapes of Wreath)?

valis47 2025.09.23. 09:07:15

@Wildhunt: A New Deal-re gondoltam.

Wildhunt 2025.09.23. 09:23:43

@valis47: én is. Nem kb volt az. Mussolini fasizmusa:
Idealizált múlt hősei
Tőke beáll a sorba vagy repül
Kézivezérelt pénzügy
A társadalom "rázós" elemeinek kivonása a forgalomból
Össznépi küldetéstudat kultiválása
Militarizmus

New deal:
Alapító Atyák
Mark of the eagle
FED
Munkatáborok
Manifest destiny
White fleet

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.09.23. 10:24:00

@valis47: de a fasizmus alapvetően olasz. Az összes többi latin diktatúra, Európában vagy azon kívül, nem tekintette magát fasisztának mert kulturálisan értelmezhetetlen volt számukra a fogalom.
A cseh Gajda tábornok, aki a fentebb pontszerűen összeszedett politikai elveket mind vallotta, volt talán az egyetlen aki nem latinként komoly fasiszta tartalmú és elnevezésű szervezetet tudott menedzselni huzamosabban. Gajdáról elég jellemzően a kommunista Bortnyik Sándor festett szép portrét.

Serény Vélemény 2025.09.23. 11:03:41

@_Neville: Üveges Hubának van egy videója, ami - szerintem - hipermegdöbbentő: az 1848-ban sorozott bakák átlagmagassága nagyobb volt, mint az 1914-18-ban sorozottaké. És egészségesebbek voltak, arányát tekintve több sorozott felelt meg a katonai szolgálat elvárásainak, mint az i vh alatt.
Arra a következtetésre jutott, hogy azért, mert 48-ban, és előtte a magyar parasztok egészségesebben táplálkoztak (=nem éheztek) és sok bort ittak. (Ami nem részegeskedést jelent, hanem folyadékbevitelt.)
Nem tudom az állításait ellenőrizni, de mi van, ha igaza van?

Gery87 2025.09.23. 11:19:28

@valis47:

"A fasizmus alapvetően egy bélyeg, amit a balosok találtak ki, anno a szocdemeket is fasisztának nevezték."

Az hogy Sztálin kit minek bélyegzett nem érdekel, én a mai definíciójáról beszélek.
A fasizmus egy modernkori széljobber ideológiai család.
Akkor is ha nektek nem tetszik.

"Megjegyzem Roosevelt gazdaságilag kb. ugyanazt tette az USA-ban, mint Mussolini és Hitler."

Megint egyes elemeket vizsgáltok önmagában majd jön a "Hitler testrészeinek elemzése"...

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.09.23. 12:24:36

@Gery87: @valis47:

Kádár alatt pl. fasisztának volt nevezve minden nem-balos katonai diktatúra is. Lásd Pinochet a fasiszta diktátor, s társai.

valis47 2025.09.23. 12:32:05

@Gery87: Hitler állítólagos hiányzó golyójára gondolsz? :D

alöksz róz 2025.09.23. 13:54:02

@Serény Vélemény: nagy volt nyomor az 1900-as évek elején, ez tény.

48-ban önkéntesek jelentkeztek, igen valószínű, hogy nem a betegek akartak menni katonának, és az is nagyon valószínű, hogy inkább a jókötésűekből akartak katonát csinálni.

az első vh-ban pedig milliós emberveszteség volt, próbáltak sorozni akit lehetett, behívták a sok kisnövésűt is meg beteget is, hátha fel lehet velük tölteni a létszámot.
(és biztos akkor is sokan próbálták valami betegségre hivatkozva elkerülni a megnyomorodást vagy halált.)

Gery1987 2025.09.23. 14:00:07

@valis47:

:D

Mondhattam volna mással is példat..
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása