A modernitás társadalomképe meritokratikus, azaz az egyén érdemeitől függ annak társadalmi helyzete, s az érdemek mérésének objektív módja van: a pénz. Minél gazdagabb valaki, annál megbecsültebb.
Ennek következménye: a vagyonosság a követendő cél az egyén számára, így lehet igazán szabad és megbecsült ember. Aki ezt eléri, az boldog.
A probléma fizikai: a teljes összvagyon mennyisége korlátos, így mindig csak egy törpe kisebbség lehet boldog. A nagy többség boldogtalan marad.
A hármas jelszó - szabadság, egyenlőség, testvériség - egy-egy eleme mentén akarja a problémát megoldani a modernitás 3 nagy eszméje: a liberalizmus, a szocializmus, s a nacionalizmus.
A liberalizmus azt vallja, elegendő a szabadság, azaz a jog, hogy mindenkinek szabad meggazdagodnia. Onnantól már rajta múlik, eléggé okos, ravasz, dolgos, ügyes-e, hogy ezt eléri. De boldogtalanságra nincs ok, hiszen az alap mindenkinek adott.
A gond az, hogy a nagy többség képtelen elérni ezt a célt, s az ok sokszor szimpla balszerencse. Hiszen valójában a vagyon elérésében a legfontosabb nem az okosság, ravaszság, dolgosság, ügyesség, hanem a szerencse.
Emiatt a nagy többség nem érzi magát jól, s nem vígasztalja, hogy elvileg lehetne gazdag, ha mégse az a valóságban.
A szocializmus megoldás rendkívül egyszerű: legyünk egyenlőek úgy, hogy tiltsuk be a gazdagságot, azaz ha senki se gazdag, akkor senki se fog boldogtalan lenne.
A gond az, hogy az ember nem arra vágyik, hogy egyenlően szegény legyen a szomszédjával, ráadásul egy ilyen társadalom egyre jobban zuhan, mert egy idő után senki se csinál semmit. Ahogy ezt láttuk a szovjet típusú rendszerekben.
A nacionalizmus megoldása már valóságszerűbb. Azt mondja, vagyunk "mi", az erősek, s "ők", a gyengék, nekünk természetes jogunk a többieket kizsákmányolni.
A gond itt az, hogy egyrészt nehezen biztosítható hosszú távon, hogy az "ők" ne lázadjanak fel, másrészt erkölcsileg erősen problémás az emberek nemzetiségi, etnikai alapú diszkriminációja.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
vasútihíd 2025.07.10. 08:15:43
közhely hogy a pénz ez csak eszköz. de sok stressztől mentesít főleg hogy az utódok biztonságát és jólétét lehet garantálni vele. a boldogság viszont rajtuk függ.
GyMasa 2025.07.10. 11:08:46
- AZ egész cikk kicsit flérement azzal, hogy azt gondolod, hogy csak valami tisztán A-B vagy C megoldás lehetséges csak. Szerintem meg egy tökéletes világ az az összege legalább 2-nek a 3ból.. ( a szocilaizmust frankón kizárnám az egészből, mert az bizonyítottan csak megnyomorítja a benne élük lelkét és kisemmizi őket)
- Az a hardcore liberalizmus, amit leírsz annak van egy másik neve, az ANARCHIA.
- A nacionalisták pedig nem feltétlenü kell, hogy kizsákmányoljanak más orságokat vagy népeket. Ők egyszerűen a nemzet határain belül képzelik el az ország boldogulását.
Szerintem az ideális társadalom ennek a kettőnek az ötvözete lehetne.
- Liberális abban az értelemben, hogy az állam nem szól bele a legtöbb dologba, kizárólag olyanokba, ahol a természetes folyamatok nem kedveznek az egyénnek (munkavállalás, minimális állam, a szabad piac BÁRMI áron való fenntartása).
Ezen felül hasznos lehet még az, hogy az ország a nacionalista elvekhez tartva magát, igyekszik a lehető leginkább önellátó lenni. Ez, nyilvánvalóan egy bonyolult és nehéz dolog, de ennek fontos célnak kell lennie.
Ilyen dolgokban kellene az államnak erősnek lennie:
-- A cégek rendszabályozása: Kevés szabály kell, de azoknak világosnak, egyszerűnek és betarthatónak kell lennie, és a szabályszegúkre vasszigorral kellene lecsapni.
-- A munkavállalóknak pl. szerintem nagyon jó volt az, amit sajnos már megszüntettek, hogy munkaügyi vitákban/perekben az állam ingyenesen biztosította a jogi lehetőségeket. (ezt, szerintem ma is meg lehetne valósítani, egy olyan alap létrehozásával, amit mindenn munkaadó finanszíroz (mondjuk a profitjuk 0,01%-ának de legalább 10 000 HUF befizetésével évente))
- Az államnak kb. a hadsereget (belertve a határőrséget is), rendőrséget/bíróságokat/BV-t, tűzoltóságot, az utakat és a tömegközlekedést, oktatás és az egészségügyi alapellátást kellene saját hatáskörben üzemeltetnie (tudom, a lista nem teljes, de remélhetőleg érthető, mi a célom ezzel). Minden mást szépen, lassan magákkézbe lehetne adni, kínosan ügyelve arra, hogy a megfelelő eszközök mindig rendelkezésre álljanak egy esetlegesen eltévedő magánszektor-beli résztvevő megrendszabályozására.
- Nacionalista abban az értelemben, hogy az "egy nemzet" egy jó összetartó erő lehetne...
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.07.10. 11:11:42
"a nemzet határain belül képzelik el az ország boldogulását"
Ez lehetséges az USA, Kína, Oroszo., India esetében, de máshol nemigen, Egyszerűen hiányoznak a feltételek.
fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2025.07.10. 11:31:20
Nem tudom, hogy ez miből fakad, de a körülöttem élő emberek nagy része meg van győződve róla, hogy van valamiféle törvény, hogy neki jól kell élnie. Pedig nincs ilyen szabály. Hány ember volt a Földön, aki megszületett, majd tizenévesen elvitték háborúba és meghalt? Hány ember volt, aki felnevelt 5-10 gyereket és meghalt mindegyikük betegségben? És még több száz példát mondhatnék. Elment autózni és egy barom szembejött a teherautóval részegen és meghalt.
Már maga a kérdés is baromság, hogy melyik társadalmi rendszer biztosítja a boldogságot a tagjainak. Semelyik, mert az élet szar. A kereszténység is csak annyit vállal fel, hogy majd jobb lesz, ha meghalsz.
Tapi2021 2025.07.10. 12:41:50
Lásd pl. Mészárost!
Ja.... :-)
Tapi2021 2025.07.10. 12:46:14
Ez sem igaz így.
Hiszen a vagyon nem csak fizikai, korlátos dolog lehet.
Pl. a pénz pont nem az.
Vagyonok pedig keletkeznek is, ma rengeteg olyan vagyon van, ami korábban nem létezett, de az ember létrehozta, hozza.
Pl. Gates kitől vett el vagyont? A Microsoft, mint vagyon "tárgy" korábban nem létezett. És végtelen a sor.
Tapi2021 2025.07.10. 12:50:07
Jajj. Ez is milyen "proletár" fantáziálás már.
Mintha a vagyonokat, (amelyeket erre a célra létrehozott vállalkozások termelnek) csak úgy kisorsolnák. Nagyon nem.
Szerencse kell, de tudás, elszántság, kitartás és küzdelem nélkül mit sem ér.
Tapi2021 2025.07.10. 12:52:42
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.07.10. 12:58:19
Kivételes dolog: új dolog feltalálása.
Tapi2021 2025.07.10. 13:03:51
Nem teljesen. A kereszténység arra tanít, hogy "ne gyűjts itt a földön kincseket", mert nem érnek semmit. Nem ettől függ a boldogságod, mert az egy LELKI, szellemi dolog, állapot.
Semmiképpen nem a pénztől függ.
Sokkal inkább a SZERETETTŐL. Hogy te szeretsz-e valakit, másokat és ők, mások szeretnek-e téged?
Megtaláltad-e a hivatásodat, amiben jó vagy és aminek végzése örömet, boldogságot okoz?
Törődsz-e az igazán fontos és maradandó lelki és szellemi értékekkel? Amiket nem "rág meg a moly, nem esz meg a rozsda"?
... Stb.
És ha ezek megvannak, és működnek, akkor boldog vagy, az lehetsz. Tisztes, normál életet élő "kisemberként" is. (Nem hiszek a kisemberben, de sokan így használják. Általában az átlagos, normál életet élőkre vonatkoztatva.)
Tapi2021 2025.07.10. 13:06:20
GyMasa 2025.07.10. 14:18:06
Ha nem is 100%-ban, de azért valamekkora mértékben minden országnak van erre lehetősége.
(nyilván egy Andorra meg egy Monaco ebből a szeompontból nincs fényes helyzetben de amúgy ez s lehetséges.)
GyMasa 2025.07.10. 14:19:12
Hát, ide vehetjük nyugodtan a világ leggazdagabbb emberét, Elon Musk-ot is.
Őt is hogy gyűlölik a woke-fasiszták...
GyMasa 2025.07.10. 14:21:49
A "terület" is végtelen, hiszen a Földön kívül ott van az egész világegyetem.
Az, hogy _jelenleg_ a Földre vagyunk korlátozva, nem jelenti azt, hogy ez nem fog megváltozni, talán még viszonylag hamar is!
ez a nevem senki 2025.07.10. 15:14:02
sága
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.07.10. 15:16:50
5 éves és fagylaltról álmodik.
Serény Vélemény 2025.07.10. 16:10:23
Ja, majd el/vissza jön a Messiás az övéiért és akkortól akik tesák, azoknak a testére nem fog - nem úgy fog hatni az anyagi világ, mint addig.
Serény Vélemény 2025.07.10. 16:11:41
Tapi2021 2025.07.10. 16:16:07
GyMasa 2025.07.10. 17:25:33
Ez mind teljesen igaz, de emlékeztetlek, hogy mi, keresztények 2000 éve várjuk Jézus visszatérését, ami nem következett be.
Tehát, szerintem súlyos hiba azt hinni, hogy akkor "mostmáraztándetényleg hamarosan" visszajön.
Én, simán el tudom képzelni, hogy még 2000 évet kell várni rá.
Gery87 2025.07.10. 20:17:07
Valójában a szabadság az egyénre lehetőségeire vonatkozik, az egyenlőség az emberek és polgárok közti jogi egyenlőséget jelentette kezdetben, semmi többet, a testvériség pedig azt az erkölcsi alapot ahogy az embereknek viszonyulniuk kell egymáshoz.
"legyünk egyenlőek úgy, hogy tiltsuk be a gazdagságot, azaz ha senki se gazdag, akkor senki se fog boldogtalan lenne."
Valójában ilyet senki nem ígért.
Az ígéret a kizsákmányolás és a gazdag elit hatalmának felszámolása, az igazságosság.
Az hogy ettől nagyobb esélyed van boldogságra? meglehet...
"A gond az, hogy az ember nem arra vágyik, hogy egyenlően szegény legyen a szomszédjával,"
Szegény nyilván nem akar senki lenni.
A Kádár rendszerben sem volt "mindenki szegény"...az meg hogy a jövedelmi különbségek 3-4-szeresek lehettek maximum, azt a többség elfogadta.
Nem ezzel volt bajuk hanem az áruhiánnyal, a választék szegényességével....az meg a központi utasításos tervgazdaságból adódott, nem a szocializmusból.
"ráadásul egy ilyen társadalom egyre jobban zuhan, mert egy idő után senki se csinál semmit. "
marhaság.
"Ahogy ezt láttuk a szovjet típusú rendszerekben."
Ezt láttuk? Nem ezt láttuk.
Nem ez volt vele a baj.
Alöksz Róz Unbanned 2025.07.10. 21:47:47
Gery87 2025.07.11. 00:41:39
Az a rendszer a centralizáltságba, a külső és belső fenyegetettség, félelem és persze hatalomféltés miatti lojalitás kizárólagosságába bukott bele...
Annyira a megbízható párthű lojalitás számított csak hogy 20- 40 éves párttagsággal, kapcsolatokkal lehettél igazgató, KB tag, főember....
ez oda vezetett mint amibe a NER is torkollott mára!!
(Szakmaiatlan, hülye, seggnyaló, opportunista vén korpásbajszú szaremberek kerültek vezető pozícióba mert kitartóan és jól tudták nyalni Orbán seggét!)
+ a hidegháborús fegyverkezés és az embargó, az egyéni és kollektív autonómia hiánya...
Az emberek ettől még dolgoztak, tették a dolgukat, csak épp kurva torz és felülről irányított rendszerben.
Persze hogy nem működött.
Ahol engedtek a tudásnak, kreativitásnak és szakértelemnek ott technológiailag se voltak rosszak.
lásd űrkutatás, haditechnika.
Nem kell ultragazdagség, vagy ennek ígérete meg kapitalizmus ahhoz hogy működjön egy társadalom, ennyi bebizonyosodott.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.07.11. 07:54:10
"ígéret a kizsákmányolás és a gazdag elit hatalmának felszámolása"
Ami nem lehetséges.
Mert vagy az állam szervezi a gazdaságot vagy azok, akik aztán ebből hasznot húznak.
Ha az utóbbi, akkor lesz gazdag elit.
Ha az előbbi, akkor a rendszer nem működik.
Láttuk ezt sokszor sok országban.
S teljesen logikus, hogy ez az eredmény.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.07.11. 07:57:48
"A Kádár rendszerben sem volt "mindenki szegény"...az meg hogy a jövedelmi különbségek 3-4-szeresek lehettek maximum, azt a többség elfogadta."
Mert ezek egyike se volt vállalkozó.
Mindenki alkalmazott volt, csak egyesek magasabb pozícióban.
A haverom apja nyomdász volt, 4000 Ft-ot keresett, az én apám meg bankár, ő 10 ezret. De mindketten alkalmazottak voltak. (Ezek valós példák, a 70-es évek vége.)
Amint azonban Kádár engedni kezdte a magánvállalkozást, bár csak korlátokkal, azonnal megjelentek a gazdagok, akik csak röhögtek apám fizetésen, mert ők 1 hét alatt többet kerestek.
Nem emlékezhetsz erre, hiszen a 80-as évek második felében születtél.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.07.11. 07:59:13
"a központi utasításos tervgazdaságból"
Ha nincs magántőke, akkor ez marad: tervgazdaság. Harmadik út nincs.
Tapi2021 2025.07.11. 12:10:36
Tapi2021 2025.07.11. 12:21:42
És nem elég, hogy gombokért dolgoztál, még szabadság sem volt.
Az szoc. állam pedig rendkívül hatékonytalan volt verseny nélkül, ellentétben a magántulajokkal, akiknek létkérdés a gazdaságosság, a versenyképesség, az innováció!!!
Tapi2021 2025.07.11. 12:27:20
Mondjuk ez sok mindent megmagyaráz. Hogy miért ilyen elvakult szocializmus imádó.
Olyan ő is, mint a nyugatiak meg már sok amerikai is: nem tapasztalták, elhiszik a szöveges bull shiteket róla, és vágyják azt az "igazságosabb" társadalmat.
GyMasa 2025.07.11. 14:31:25
Bizony!
Alöksz Róz Unbanned 2025.07.11. 15:05:30
gigabursch 2025.07.11. 16:51:23
A vagyon csak pöcsméregetésre jó, de nem hoz megbecsültséget.
Alöksz Róz Unbanned 2025.07.11. 19:12:41
1. Mindenkinek volt munkája.
2. Bár mindenkinek volt munkája, senki sem csinált semmit.
3. Bár senki sem csinált semmit, a terv mindig 100% felett teljesült.
4. Bár a terv 100% felett teljesült, mégsem lehetett kapni semmit.
5. Bár nem lehetett kapni semmit, mégis mindenkinek megvolt mindene.
6. Bár mindenkinek megvolt mindene, mégis mindenki lopott.
7. Bár mindenki lopott, mégsem hiányzott soha semmi.
gigabursch 2025.07.11. 19:48:37
Demagóg hazugság.
2) dolgoztak a szüleim és nem mind N terv teljesült
3) dettó
4 sokmindent lehetett kapni és nem csak kéz alatt
5) nem, nem volt még mindene. Lásd merkúr
6) a szüleim nem loptak. Ők sem.
7) pedig sok minden hiányzott. Mert egyesek valóban nem dolgoztak, csak loptak. Aztán rendszert váltottak... Azóta is lopnak.
Tapi2021 2025.07.11. 20:16:16
Nálunk egy tucat hadjárat után 150 évig vendégeskedtek. Amiről a korabeli szerzők olyanokat írtak, hogy kb. az elképzelhetetlen szenvedés.
Akit nem öltek meg, azt elhurcolták rabszolgának, aki maradt másodrendű alávetett ember volt. Kussban. Kafír.
Ahogy a muszlimoknál most is van a nem muszlimoknak!
A nyugat ezt is csak távolról nézte. Az iszlámot megállítani, az elfoglalt területeket VISSZAFOGLALNI, az ott élőket FELSZABADÍTANI akaró keresztesháborúkat meg még messzebbről.
Szóval SEMMIT nem tapasztaltak erről sem.
A miénkre meg nem kíváncsiak.
Hát hadd jöjjenek...
Aki szól, hogy baj lesz (van), az iszlamofób! ...
Gery87 2025.07.11. 21:25:04
"Mert vagy az állam szervezi a gazdaságot vagy azok, akik aztán ebből hasznot húznak."
Vagy maguk az állam polgárai.
Gery87 2025.07.11. 21:26:38
Nem kell emlékeznem rá, mert tudom hogy voltak akkor is "maszekok" a rendszer vége felé.
De ők nem a többség.
És nem rontottak sokat a teljes jövedelmi arányokon.
Egyébként meg ha kell, akkor őket is lehet korlátozni a vagyonszerzésben.
Gery87 2025.07.11. 21:34:20
A harmadik út a kollektív munka alapú dolgozoói tulajdoni rendszer, szövetkezeti, állami, közösségi finanszírozással.
És ne mond hogy ez "nem működik mert ha sok tulaj van akkor így meg úgy..."
Most is egy vállalat kb "sokmindenkié", szinte önálló entitás...ami váltogatja a részvényeseit és azokat a döntéshozóit akik vezetik, sokszor puszta alkalmazotti státuszban!
A Dagobert Bácsi féle mese a mindet irányító és birtokló, kézben tartó cilinderes bácsiról mára tényleg csak egy mese....
Egy jó példa a gyökértelen, lelketlen, személytelen multira....még a vezetője is egy alkalmazott.
hu.wikipedia.org/wiki/Stellantis
Ezekhez képest a szövetkezet egy "nagy család".
Gery87 2025.07.11. 21:35:36
ismerem, ez inkább a k"özponti káder alapú tervgazdaság és az állampárti diktatúra csodái".....bár elismerem hogy ez hosszabb és szarabbul hangzik:)
Alöksz Róz Unbanned 2025.07.11. 22:14:32
pl. aki konzervgyárban dolgozott, az konzervet cserélt, aki a húsüzemben, az kolbászt, stb.
az általános egyenértékes nem a pénz, hanem az alkohol volt.
Gery87 2025.07.12. 02:08:31
Nagy különbségek voltak a különböző államszocialista rendszerek között.
A lengyeleknél végig totál szívás volt, diktatúra, sortűz, keményebb elnyomás, szegénység, hiány, áramszünet...
Kádár meg a harmadik legnépszerűbb magyar a listán a mai napig.
Nagy árat fizettünk érte: szervilis, amorális, törzsies jobbágyok lettek a magyarok.
---
*az én nagyszüleimnél nem volt semmiféle cserekereskedelem, paraszti cselédsorból jött kispolgárok lettek, normális bérrel, kádárkockával, kocsival, nyaralással....forinttért.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.07.12. 08:38:41
Dehogynem rontottak. Milliomosok voltak.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.07.12. 08:39:29
Ami magántőkét jelent.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.07.12. 08:40:29
Pròbáltuk. Nem működik.
Alöksz Róz Unbanned 2025.07.12. 10:24:08
az emberek hazahordták a vállalati cuccokat és becserélték valamire.
hozzánk a kisfaluba a városi rokonság a elsősorban a háztáji terményekért járt, gyári termékeket vagy irodaszereket hoztak érte.
én már nagyon a legvégén voltam gyerek, kiskoromból arra emlékszem, hogy mifelénk a nagyméretű folpakk menő árucikk volt :-)
ja meg arra, hogy sokan ettek bébiételt :DD
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.07.12. 11:14:00
BG-ban a nyugdíjasok bébiételen éltek. Nagyon olcsó volt a hatalmas szubvenció miatt.
Alöksz Róz Unbanned 2025.07.12. 11:54:33
Alöksz Róz Unbanned 2025.07.12. 11:56:32
Gery87 2025.07.12. 12:10:56
Az lehet, de a szorzó így is 100-szoros, 10-szeres max, nem úgy mint ma ahol 1000 meg 10.000-szeres a vagyoni különbség!
És a rendszer alapja nem ez volt.
De egyébként meg mindegy, mert nem azt a fajta rendszert kell visszahozni.
Gery87 2025.07.12. 12:11:16
Ami kollektív tulajdont és vezetést jelent.
Gery87 2025.07.12. 12:13:24
Amire te gondolsz, az nem ez volt.
Ahol próbálták, ott működik.
Tapi2021 2025.07.12. 12:23:19
(És döntően azért van meg, mert mások kockázatot vállalnak és vállalkozóként létrehozzák és FENNTARTJÁK azokat a cégeket, ahol a balosok is dolgoznak és amiből élnek.)
Mi erre a jó szó?
Gery87 2025.07.12. 12:24:33
Igen, a házak is az alapján épültek hogy ki hol dolgozott meg mit tudott szerezni.
Valahol szomorú ez persze, de emellett meg ott van hogy 30 évig sose látott konjunktúra alakult ki a kisembernek is (persze pl Ausztriában még nagyobb), lehetett tervezni és munkának meglett az eredménye...
Ma 10 évente kvázi valami válság van és semmi se biztos.
Saját lakás, ház? Új kocsi? 2 gyerek? Régen ez a fő cél volt.
A mai fiatalok meg legelsőnek mondanak le róla!
Gery87 2025.07.12. 12:28:41
"Csak tudnám, miért irritálja annyira a balosokat, szocikat, komcsikat a mások több pénze, ha nekik is meg van mindenük???"
Én meg azt nem értem felnőtt ember hogy kérdezhet ekkora hülyeséget!
1, nem az zavar senkit hogy "neki több van"...hanem pl Lölőék esetében az az irritáló hogy MIBŐL és HOGYAN...
Nos közpénzből és kizárólag azért mert Orbán strómanja!
Ez a zavaró.
2, Miért is lenne meg mindenkinek mindene? "Már megint elmaradt a szegénység"?
"Mi erre a jó szó?"
Rád? : Aranyhal
És egy szervilis jobbágy vagy, ezeket azért nem érted.
Alöksz Róz Unbanned 2025.07.12. 12:32:05
az az irritáló, hogy ezek nem vállaltak semmi kockázatot, nem tettek bele semmit, hiszen ingyen kapták az egészet és úgy is bánnak vele, és ők maguk nem is tartanak fenn semmit mert a közpénzcsecsen lógnak.
Tapi2021 2025.07.12. 12:33:23
Neki pl. a száz ember által kollektíven tulajdonolt gyár nem magántulajdon. És ez a száz EGYENJOGÚ tulaj sosem kerül egymással konfliktusba, hogy ki vezessen, hogyan osszák el a munkát, ki a főnök, ki a beosztott TULAJDONOS, akinek a másik EGYENJOGÚ tulajdonos utasítást adhat, hogyan osszák el a FELELŐSSÉGET és ha különböző a felelősség, akkor az érte járó KÜLÖNBÖZŐ javadalmazást, úgy, hogy azzal mind a száz egyetértsen, mi legyen a teljesítendő terv, ki és hogyan adja el a terméket...Stb.
Ezek sokszor KIS családi vállalkozásokat is szétvernek, nem hogy száz idegenből álló EGYENJOGÚ tulajdonosból álló "kollektívát".
De nem érti, hogy ez NEM MŰKÖDIK!
Ráadásul olyan JOGILAG sincs, hogy egy cégért százan felelősek. Mindig kell lennie SZEMÉLYES felelősnek. Aki jogilag is számonkérhető.
És ha van, mert kell, máris nem egyenlő a felelősség, a jog, és a javadalmazás! Tehát a kör újraindul, hogy valakik vezetők lesznek és gazdagabbak.
De miért pont X az, amikor az egész ABC ugyanolyan egyenjogú tulajdonos? ....
Alöksz Róz Unbanned 2025.07.12. 12:34:07
Tapi2021 2025.07.12. 12:37:40
Másrészt mi az egész tőkés-magán gazdasági rendszerről beszélgetünk, nem egy-két tucat strómanról!
Tapi2021 2025.07.12. 12:43:59
Ausztriában, Angliában, Nyugat-Németországban, Svédországban...???
Hát hozzájuk képest mi tényleg jól meg lettünk mentve a kapitalista nyomortól a szocialista diktatúra által.
Pedig csak egy tízméteres szántás választott el minket.
Ez most komoly?
Alöksz Róz Unbanned 2025.07.12. 13:24:30
vagy nem olvastál józsef attilát?
irdatlan nyomorban élt a kisember a kapitalizmus korábbi időszakában.
Alöksz Róz Unbanned 2025.07.12. 13:40:04
te próbálod összemosni az egész magángazdasági rendszerrel, mert szalmabáboznod sokkal könnyebb, mint a védhetetlent védened..
Alöksz Róz Unbanned 2025.07.12. 13:41:31
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.07.12. 15:04:20
Mennyi az átlag szorzó? Nyugaton max. 1:8. Kelet-Európában nem sokkal több.
Afrikában akad 1:100 is, ez tény.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.07.12. 15:05:36
Ennek neve: állami tulajdon.
Tapi2021 2025.07.12. 17:20:46
Már ahol, már aki. Volt nyomor is. De ugye te sem gondolod, hogy a felsorolt nyugati országokban nem volt. Pont ott, ahol SOKKAL több gyári munkás volt az iparosodás kezdetén.
Nálunk meg sokkal több paraszt, akiknek sokáig nem osztott szorzott a kapitalizmus.
És náluk a szocialista elnyomó, kirabló rendszertől szűnt meg a nyomor???
NEM.
Tapi2021 2025.07.12. 17:26:10
A Fidesz holdudvara maximum. Ezzel a becenévvel. Ilyen holdudvara meg minden kormánynak van.
Pont, hogy te takarózol velük, amikor ÁLTALÁBAN beszélgetünk arról, hogy a magán-kapitalista GAZDASÁGI rendszer a jobb, hatékonyabb-e vagy a szocialista?
Ez meg EGÉSZEN egyértelmű, hogy melyik.
Vagy talán a szoci blokk körözte le a kapitalista JÓLÉTI államokat? Ugye nem?
Alöksz Róz Unbanned 2025.07.12. 18:32:10
"És náluk a szocialista elnyomó, kirabló rendszertől szűnt meg a nyomor???" - igen. részben megszűnt, részben meg nem engedték kialakulni.
volt szegénység, ezt nem tagadja senki, de korántsem akkora nyomor, mint a kapitalista munkásoké vagy nálunk a cselédeké.
és a gyerekeket iskolába vitték a komcsik, nem a bányába dolgozni...
Alöksz Róz Unbanned 2025.07.12. 18:37:14
és ott van még a lakhatás biztositása, azvis nagy pozitívum volt.
és ennyi, a többi szar volt.
Tapi2021 2025.07.12. 19:56:32
Miközben tudod te is, hogy semmi olyat nem csináltak, adtak pozitívat, amit a többi munkás, meg "kisember" meg ne kapott volna nyugaton, jóval nagyobb mértékben.
És számomra a munkásmozgalom, a szakszervezet, a paraszt pártok..., nem egyenlők a szocializmussal, marxizmussal, kommunizmussal!!! Ez fontos. Pláne nem, ha leválthatatlan rendszerré, elnyomássá, diktatúrává áll össze. Erőszakkal.
Alöksz Róz Unbanned 2025.07.14. 09:14:07
és roppant hiányosak a történelmi ismereteid, hát nézzél már utána, mielőtt marhaságokat írsz...
valis47 2025.07.14. 09:33:41
A két világháború előtt megelőztük Portugáliát, Görögországot, Írországot, Finnországot fejlettségben. 45 évvel később meg ugye... és azóta sem értük utol őket, az első kettőhöz azért közelebb kerültünk sokkal, mint amennyire 35 éve voltunk tőlük. Írország, Finnország különleges esetek persze (az írek a mesterségesen könyv szerint felduzzasztott GDP miatt az adóparadicsom jelleg miatt), bár azért még hozzájuk képest is kisebbek ma a különbségek.
Ausztria 1938-ban alig volt fejlettebb, mint Magyarország.... ma az elmúlt 25 évben sokkal közelebb kerültünk hozzájuk is az adatok alapján, akkor 10-szeres fizetésbeli különbség simán volt nyugat-európai országokhoz képest. Ma kisebb azért, 2-3x, max 4x. Igaz akkor olcsóbb volt nálunk jóval az élelmiszer, lakhatás stb.
valis47 2025.07.14. 09:34:23
Alöksz Róz Unbanned 2025.07.14. 10:32:00
mi időben sokkal le voltunk (vagyunk) maradva.
hogy közben milyen volt
Alöksz Róz Unbanned 2025.07.14. 10:32:41
valis47 2025.07.14. 10:34:59
Az ilyen perifériák, mint Portugália, Görögország meg akkor egyértelmű, hogy mögöttünk voltak még.
Alöksz Róz Unbanned 2025.07.14. 10:35:14
Alöksz Róz Unbanned 2025.07.14. 10:42:36
valis47 2025.07.14. 10:50:49
Mert nyugaton a világválság idején nem nyomorogtak, mi?
Serény Vélemény 2025.07.14. 10:55:32
valis47 2025.07.14. 11:00:51
Hogy a tanácsnál végtelen a várólista stb...
Igen, épült Kádárék alatt kb. 800 ezer panellakás és ugyanennyi kádárkocka (utóbbi főleg falvakban, önerőből), meg egyéb típusú lakásokkal együtt összesen 2,5 millió lakás/ház, a mai állomány kb. fele. 25% körüli az 1945 előtti építés, és a rendszerváltás óta épült a 20%-a.
De akkor áramlott a vidéki lakosság a városokba (ma már inkább csak Bp-re és az agglomerációba) és nőtt a népesség, Ratkó-korszak, majd a Ratkó-gyerekek gyerekei, akik kb. 81-ig születtek, akkor még 3 gyerekkel lehetett előre jutni a lakáskiutalási listán, az volt az akkori "csok".
Alöksz Róz Unbanned 2025.07.14. 11:13:11
arról igazán nem én tehetek, hogy ti egybitesek vagytok.
(lófaszt se tudok a marxizmusról, annyiról hallottam csak, amiket a birca írt itt a blogján.)
"Mert nyugaton a világválság idején nem nyomorogtak, mi?" - itt a világválság előtt is ugyanúgy nyomorogtak.
valis47 2025.07.14. 11:21:15
Az agrárproletariátus nyomora létezett, igen, de máshol is, Dél-Európában pl. semmivel sem volt nekik jobb.
Alöksz Róz Unbanned 2025.07.14. 11:21:45
ne ríjjál, nem bántotta senki a hortidat. más fejlődési fázisban voltunk, arról beszéltem.
Alöksz Róz Unbanned 2025.07.14. 11:26:25
én azt mondtam, a szocialista rendszerben igyekeztek felszámolni, illetve a kialakulását megelőzni annak a nyomornak, xmi a kapitalista rendszerek korábbi időszakában rendszerszontű jellemző volt.
Gery87 2025.07.14. 22:48:43
"Neki pl. a száz ember által kollektíven tulajdonolt gyár nem magántulajdon. "
Nem az baszod, mivel a magántulajdon azt jelenti hogy akkor is a tied ha semmit (pl munkát) nem teszel bele!
Nem járulsz hozzá hogy legyen, gyarapodjon, működjön!
Csak annyira aranyhal vagy hogy nem érted.
A kollektív dolgozói tulajdon alapja a MUNKA!
Nem az egyénhez kötődik elidegeníthetetlenül.
Egy német arisztokrata család úgy vesz ki évente osztalékot a BMW-ből hogy SEMMIT nem tesznek hozzá munka címén!
Semmin, azért kapják meg van róla papír hogy X százalékban az övék és ennyi.
tiszta feudalizmus.
"És ez a száz EGYENJOGÚ tulaj sosem kerül egymással konfliktusba, hogy ki vezessen, hogyan osszák el a munkát, ki a főnök, ki a beosztott TULAJDONOS, akinek a másik EGYENJOGÚ tulajdonos utasítást adhat, hogyan osszák el a FELELŐSSÉGET és ha különböző a felelősség, akkor az érte járó KÜLÖNBÖZŐ javadalmazást, úgy, hogy azzal mind a száz egyetértsen, mi legyen a teljesítendő terv, ki és hogyan adja el a terméket...Stb."
Látod bazmeg, ennyire hülye vagy már megint.
Szerinted egy modern múlti hogy működik?
Alkalmazott!!!!!!!!!!!!!!!, szakemberek, bérért irányítják céget, a részvényesek a döntéseikhez szintén felbérelnek szakértőket akik megmondják hogy merre az annyi...
Még a magánvagyonukat is vagyonkezelő cégek, alapok kezelik, ahhoz sem kell érteniük!
te tök.
Megint abban a hülyeségben vagy hogy a portás meg a takarítónő nem tud céget vezetni.
Ki a faszom mondta hogy nekik kell minden szakmai döntést meghozni?
senki.
"Ezek sokszor KIS családi vállalkozásokat is szétvernek, nem hogy száz idegenből álló EGYENJOGÚ tulajdonosból álló "kollektívát"."
jóvan papó mondjál fröcsögd ki magad...
"De nem érti, hogy ez NEM MŰKÖDIK!"
Az agyad nem működik....agyvérzést ne kapjál nekem:)
"Ráadásul olyan JOGILAG sincs, hogy egy cégért százan felelősek."
Nem e?
Még a szeretett kapitalizmusodat se érted:D
"Mindig kell lennie SZEMÉLYES felelősnek. "
Ki van szervezve pubi!
"Aki jogilag is számonkérhető."
és?
"És ha van, mert kell, máris nem egyenlő a felelősség, a jog, és a javadalmazás! Tehát a kör újraindul, hogy valakik vezetők lesznek és gazdagabbak."
Nem feltétel ez.
Gery87 2025.07.14. 22:55:50
Itt sose jött volna létre skandináv típusú jóléti kapitalizmus, szóval ha tetszik ha nem a Kádári államszocializmus volt még a jobbik alternatíva.
Máig sok család abból a felhalmozott javakból él, könnyíti a ma életét, amit akkor szereztek.
Egy Kádár kocka, egy panel....nyugdíj.
Nézd meg milyen volt az élet Írországban a 70-es 80-as években, szarabbul éltek mint a magyar kisember!
Gery87 2025.07.14. 22:57:54
Komoly az hogy ők 500 éve elhúztak, hasonlítani lehet, de nem érdemes.
PL Portugália, hasonló periféria, lakosság, méret....
Ők is szarabbul éltek.
Pedig egy gyarmatbirodalom voltak.
Gery87 2025.07.14. 23:03:23
Ma nagyobbak a jövedelmi különbségek, arányaiban is, az átlagot nézve is.
A felső 10% birtokolja a vagyon 50%-át, az alsó 50% a vagyon 10-15%-át.
Gery87 2025.07.14. 23:06:27
lófaszt bazmeg.
Az állami tulajdon azt jelenti: egy tulaj van, van egy felső vezetés, az állam által kinevezve: a melós ugyanúgy nem szó bele semmibe és nem a munka és a munkára fordított idő alapján dől el a profit elosztása, hanem alkuk, szerződések és végzettségek alapján.
Ne álértetlenkedj már megint.
Sokszor megbeszéltük..
Gery87 2025.07.14. 23:08:10
Nem fog utána nézni mert egy aranyhal.
"A komcsik rosszak" pont.
A kétbit világképe ennyit tud.
Gery87 2025.07.14. 23:08:26
"Ha Magyarországra nem oktrojálják rá a kommunista rendszert 40 évig, akkor szerinted rosszabb hely lett volna 1990-ben?"
Igen.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.07.15. 06:32:49
A közösségi tulajdon azonos az állami tulajdonnal.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.07.15. 08:06:01
Nyilván nagyobbak, hiszen kapitalizmus van. Azaz a felső 10 % vagyona nem bérből van, hanem tőkehaszonból.
Kádár alatt, mondjuk 1980-ban az átlag 3 ezer Ft volt havi bérben, de 1500 alatt senki se keresett. Mondjuk egy nagy gyár igazgatója kapott 15 ezret. A legfelső vezetés (KB-titkárok és PB-tagok) meg 30 ezer körül kerestek.
De világviszonylatban nézve a magyar eltérés ma is alacsony.
A Kádár-kori 1:3-hoz képest ma 1:8 körüli.
Latin-Amerikában és Ázsia nagy részén 1: 20, Afrikában 1:60 van átlagosan.
Gery87 2025.07.15. 11:40:27
Most mondtam le hogy nem.
"Kádár alatt, mondjuk 1980-ban az átlag 3 ezer Ft volt havi bérben, de 1500 alatt senki se keresett. Mondjuk egy nagy gyár igazgatója kapott 15 ezret. "
Bőven elég különbség...még 30 ezret se adtam volna senkinek.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.07.15. 11:44:39
Egyedi dolog ez, nem lényeges, ez kevés ember volt.
A felső és az alsó 10 %-ot kell nézni, ez bizony 1:3 körül volt. Ma meg 1:8, ami szintén alacsony szám.
Gery1987 2025.07.15. 18:51:01
Sok.
A lényeg hogy 1 embernek se legyen annyi vagyona hatalma amivel másokat korrumpalhat, kihasználhat, ő érdekből lobbizhat..
Ehhez persze a kulcs a magantulajdon alapú gazdaság leváltása.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.07.15. 18:57:37
Az állam nem képes kiváltani a magántulajdont.
valis47 2025.07.15. 19:13:15
valis47 2025.07.15. 19:16:01
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.07.15. 19:38:57
youtu.be/YL3WT79GEd8?t=7