magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

A publicisztika külön szakma

Többször is elmondtam: gázosnak tartom azt, amit Mező Gábor csinál. Ugyanis magát kutatónak állítja be, közben szélsőségesen elfogult és meg se próbál nem az lenni. Ez pedig így értelmetlen.

De íme egy kivétel. Ezt a műsorát többször is megnéztem az elmúlt év során. Miért? Mert ez jó műsorszám. Itt nem próbál se kutatást, se oknyomozást, se más dokumentalisztikát előadni. Itt elmondja indulatosan a véleményét és kész.

A műfaj neve: publicisztika, akkor is, ha ez videó, nem írott szöveg:

S persze szinte minden szavával egyet lehet érteni. Ennyire jól én nem tudtam volna megfogalmazni, hogy mi volt a baj az egész Heti Hetes szellemiséggel.

31 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr4418904976

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vasútihíd 2025.07.18. 06:35:11

jó ez a régi libsi tv-műsor hatterének embereinek és módszereinek bemutatása de talán manapság a prüszköl péter mögötti média-háttérhatalomra kéne koncentrálni és pellengérezni. az hatékonyabb lenne egy múltbamerengő nosztalgiakommentárnál.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.07.18. 09:13:02

Mező Gábor kutató, ezt nem érdemes kétségbe vonni. A kutatóság nem ott kezdődik, hogy ki milyen stílusban adja elő a mondókáját, hanem ott, hogy betartja-e az adott diszciplína tudományos szabályait, történész esetében a forráskutatást -ellenőrzést, -elemzést.
Vas Zoltán könyve, az Őfelsége szárnysegéde szép nyugodt stílusú kötetke, rögtön az előszóban ott van, hogy nem fog adni a költő, illetve szerző forrásjegyzéket mert egyrészt túl hosszú lenne, másrészt meg közismert minden. Na, ez nem kutató.

valis47 2025.07.18. 09:37:12

A heti hetes volt a ma már 50-60 feletti ballib generáció Puzsérja, Bödőcse, Brutija, Somogyija stb. Ma sokkal többen élnek abból, amit a HH "nagyágyúi" csináltak anno.

Gery1987 2025.07.18. 09:50:08

Tipikus jobber, irritaloan cinikus, ezert nézhetetlen.
Még akkor is ha pl igaza van vagy a téma érdekes...

Bili 2025.07.18. 09:58:24

@Gery1987: Én a libsikkel vagyok ugyanígy. :) Odaát kifulladt a téma, barátom? :) Ami ugye azt jelenti, hogy a tényeket letagadtad, nem az érveimre reagáltál hanem párhuzamosan elbeszéltél mellettem majd belekötöttél a stílusomba és elegánsan elvonultál. ;)

Még jó, hogy a libsik nem irritálóak...

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.07.18. 09:59:14

@Deak Tamas:

Elfogult, ez a baj.

Előre eldönti, mi az eredmény, aztán azt "bizonyítja".

Az egész impexes őrület pl., pedig nem igaz, nekem mndkét szülőm impexes volt.

Ha a Gábort hallom, kb. az jön, hogy az impexesek milliókkal dobálóztak.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.07.18. 10:00:14

@Gery1987:

A stílus nem gond. Érzelmeket tesz bele, ennek semmi baja nincs, hiszen ez publicisztika.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.07.18. 10:04:54

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: de ott a lényeg az lenne, hogy azok az impexesek - jellemzően a Vágó-féle garnitúra - milliókkal dobálózott, átmentette a jólétét és most osztja az észt.
Azért a maga idejében is voltak már nyilvánosságot kapott dolgok. Nem véletlenül szőtte be Karinthy Ferenc ezt a párbeszédet ide.

ok.ru/video/6810515212909?fromTime=416

Gery1987 2025.07.18. 10:10:25

@Bili:

Még nem néztem rá...ne pattogj, nem a te rogeszmed a legfontosabb.

Gery1987 2025.07.18. 10:11:12

@Bili:

Nem vonultam el farhatka, adtam neked olvasni valót, olvass ne dumálj.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.07.18. 10:11:48

@Deak Tamas:

Persze.

A békés rendszerváltozás ilyen: az elit marad.

A magyar gazdasági elitről gyorsan ki is derült: nem ért semmihez, csak ahhoz, hogy ellopjon valamit a privatizáció során, majd azt gyorsan tovább adja nyugatiaknak.

Persze a kapcsolati háló az sokat segített. Apám se tudott volna soha az életben elhelyezkedni a CIB-ben, ha nem lettek volna meg a kapcsolatai a régi impexes-bankos világból.

De konkrét pénzekhez csak az impexes-bankos réteg teteje tudott jutni. A többieknek maradt a kapcsolati háló.

Serény Vélemény 2025.07.18. 10:17:16

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Pont ez a lényeg ember! A kapcsolati háló = az érvényesülés egyetlen útja.
Hiába volt bárki bármilyen top bárhol, ha nem volt meg ez a kapcsolati háló, akkor nem érvényesülhetett. Megjegyzem ez ma is , mindenhol is pont így van, ezért nem csodálkozásképpen kell rádöbbenni, hanem a világ így működik.

A probléma az volt, és máig az, hogy az teljes politikai-gazdasági-kulturális elit kapcsolati hálója egy jól körülhatárolható ideológia alapján szerveződött.

És most, ugyanez az ideológia a fiak-unokák szintjén rombol.

Bili 2025.07.18. 10:23:08

@Gery1987: Mindjárt megyek lipsikém csak előbb még ideröffentek valamit a témában :)

Egyébként meg a ti rögeszmétek mert ti jelentek meg minden bűzös poszt alatt aztán ha valaki tájékozottabb a témában mint ti - ami lássuk be nem egy nagy dolog mert 2bites propagandát töltők csak - akkor az rögtön rögeszmés látens buzi lesz. na látod, ezért is vagytok undorítóak.

Ha valakinek több a tudása mint a ti agyatlan propandáton akkor annak rögeszméje valami. nekem barátom, először is mindig ti jelentek meg tolni a primitív propagandátokat tehát a ti fixációtok ez, mint ahogy ti vonulhattak fel folyamatosan ti toljátom ezt, mi csak reagálunk rá, másrészt pedig még tudásotok is subzero. Na megyek megnézem mit mondtál, felizgattál, hogy stílszerű legyek. ;)

Bili 2025.07.18. 10:23:48

@Bili: bűzös nem bűzös, bár találó a korrekció :)

Bili 2025.07.18. 10:25:25

@Gery1987: Mindjárt megyek lipsikém csak előbb még ideröffentek valamit a témában :)

Egyébként meg a ti rögeszmétek mert ti jelentek meg minden bűzös poszt alatt aztán ha valaki tájékozottabb a témában mint ti - ami lássuk be nem egy nagy dolog mert 2bites propagandát toltok csak - akkor az rögtön rögeszmés látens buzi lesz. na látod, ezért is vagytok undorítóak.

Ha valakinek több a tudása mint a ti agyatlan propandáton akkor annak rögeszméje valami. nem barátom, először is mindig ti jelentek meg tolni a primitív propagandátokat tehát a ti fixációtok ez, mint ahogy ti vonulgattok fel folyamatosan ti toljátok ezt, mi csak reagálunk rá, másrészt pedig még tudásotok is subzero. Na megyek megnézem mit mondtál, felizgattál, hogy stílszerű legyek. ;)@Bili:

Bili 2025.07.18. 10:26:06

@Bili: Átírtam mert ez a telefon állandóan belejavít...

Bili 2025.07.18. 10:27:55

@Gery1987: Barátom, semmi új nincsen már rég elolvastam és írtam is mindenre amit odarittyentettél. Frissítsd a böngésződet.

Bili 2025.07.18. 10:40:21

Ehhez a témához kapcsolódóan:

Farkasházy nem humoros. Koncz Géza nevezte humor nélküli Farkasházynak. Teljesen találó.

A heti hetes nagyon jó volt, kb. 2002-ig. Nem igaz, hogy rossz volt. Mindíg néztem. Remek sztorik, vicces, sok érdekes infóval, nagyon tetszett. És ahogy fogytak a sztorik és élesedett a helyzet ezzel párhuzamosan aztán egyre durvábban tolták a politikai propagandát. El is halt lassan. De ne tagadjuk le, nagyon jó volt. Nem véletlenül nézte a fél ország.

Kár tagadni, hogy éttermiségieknek szóló ballibsi propaganda sokkal jobb, mint a fideszes propaganda. A telex a 444 vagy 24 sokkal jobb propagandát tol mint a fideszes média. Undorító és sokakat megtéveszt az álfüggetlenségük, de azt jól eladják, érdekesek a témák, megfelelő mennyiségű a bulvár, egész jól írnak, jobboldalon kevesebb az ilyen. Nagyon veszélyesek, a sok boldilit meg Geryt be is hülyítik. nem szabad lefitymálni az ellenfelet (ellenséget?), itt lehet látni a hatását a sok kínai ámokfutásán akik kényszert éreznek arra hogy ideokádják a propagandájukat és még vannak győződve az igazukról Aztán ha szembejönnek a tények már azt is letagadják hiszen ők az okosak mi meg a hülyék. Ezt ügyesen beléjük táplálják, ebből nem tudod őket tényekkel sem kizökkenteni.

Szóval egy szó mint száz: ügyes és jó propaganda volt a heti hetes, nem csoda hogy vesztett a fidesz 2002-ben.

Egyébként mutatja mennyire ostoba ugyanakkor Teddy, hogy görcsösen ragaszkodott Gyurcsányhoz miközben Hajós sokkal jobban érezte hogy el kellett volna akkor engedni a kezét. Szerencsénk hogy a többség lehurrogta Hajóst, 4 2/3-ot köszönhettünk Ferinek meg Teddyéknek.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.07.18. 10:52:32

@Bili:

Farkasházy a diktátor liberális mintapéldánya.

Máig képtelen beletörődni, hogy nem körülötte forog az ország.

Meg persze tehetségtelen a szakmájában.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.07.18. 12:27:36

@Bili: Magyar Péter pótolja most a Heti Hetest.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.07.18. 12:29:55

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: épp ez az utolsó bekezdéses dolog lenne a fontos kutatandó téma. Meg én egyébként az édesapád történetéhez hasonló beálíltottságú emberekre is kiváncsi lennék, biztos hogy a többség nem olyan volt, mint aki azóta is ordít.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.07.18. 13:14:07

@Deak Tamas:

Sokszor írtam: a külkeres-pénzügyes terület Kádár alatt alapvetően 2 rétegből állt:
- rákosista zsidók, akiket valahová tenni kellett, Kádár utálta őket, így olyan területre helyezte őket, ahol a hatalmuk kicsi, az impexek erre pont jók voltak, ráadásul passzoltak is, mert ez a zsidó réteg jellemzően beszélt nyelveket,
- új káderek, akik alapvetően sose hittek a marxizmusban, liberálisok voltak, ez hasznps volt a nyugati kapcsolatokhoz.

Az impexek kemény ellenőrzés alatt álltak, ott lopni kb. képtelenség volt.

A gazdagodás útja szinte csak a rendszer végén nyílt meg, de akkor is csak a vezetőknek. Elsősorban mint strómanok és közvetítők.

Nagyon kevesen lettek valódi üzletemberek. Pl. Csányi ilyen kivétel volt.

Előtte az egyetlen ilyen lehetőség a vegyes cégek voltak, pl. Bécsben a Centropa.

Egy mezei impexes kb. annyira tudott meggazdagodni, mint ma egy banki ügyintéző. azaz sehogy.

A tipikus példa Medgyessy, sose lett cége, sose lett üzletember, ellenben sokat segített nyugatiaknak, így zsíros állásokat kaparintott meg.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.07.18. 13:28:52

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: az első kategóriával még nagyobb kár lett a mi szempontunkból hiszen talán még emlékszünk az ezekből kialakított "humorista" kategóriára, Komlóssal, Avarral meg a többivel, és még akkor nem is beszéltünk a Hegedűs Géza bácsi "mi nem tudjuk de én tudom" kategóriájú kultúrmisszionáriusokra, az egy üdítő korán elhunyt Elbert János kivételével.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.07.18. 13:30:53

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: na, hülye lett a vége, az egyáltalán nem üdítő, hogy Elbert korán elhunyt, épp ellenkezőleg. Emlékszem, gyerekként, tiniként is vártam a műsorait, hiába volt a hangja meg a stílusa olyan amilyen, elképesztő módon odaszegezett bárkit a képernyőhöz.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.07.18. 13:34:52

@Deak Tamas:

S érdekes volt, hogy a 2 rész között konfliktus volt.

A régi külkeres zsidó káderek komolyan hitték a marxista maszlagot.

Apám sztorija erről. Moszkvába ment előszr életében, 1965-ban. Odamegy hozzá egy idős kolléga abből a másik típusból, s azt mondja neki "kérlek, vegyél egy szál rózsát Moszkvában, s a nevemben helyezd el Sztálin elvtárs sírjára". Apám először azt hitte, ez valami beugratás, de kiderült: teljesen komoly az egész.

gigabursch 2025.07.18. 13:41:49

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
Te se juottál volna Kubába, Szu-ba, tsnultál volna nyelveket, ha a szüleid nem impexesek lettek volna.

Mindemellett lehet, hogy a szüleid nem voltak élősködők, de neked kell tudni a legjobban, hogy ez mekkora kivétel.

gigabursch 2025.07.18. 13:43:05

@Bili:
Koncz => Boncz
Szerintem...

gigabursch 2025.07.18. 13:44:03

@Bili:
Fura barátaid vannak...

gigabursch 2025.07.18. 13:46:09

@Deak Tamas:
Igen.
Lehet szeretni, nem szeretni, de Mező Gábor vastagon forrásol.

(Miközben mindig elmerengek, hogy mikor jön el a napja, hogy a fideszes csoportól lerántsa a leplet..., mert kikerülhetetlen...)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.07.18. 13:46:38

@gigabursch:

Szerintem nem.

Az átlag impexes nem tudott visszaélni. Még a vezetők se.

Aki ebből gazdag lett, az a rendszer végén lett az.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása