magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Nem, nem azt jelenti

A HVG szerint Gáspár Evelin azt írta angolul, hogy "Üdvözlet Rubio miniszterben Budapesten". Mert nem azt írta, hogy "Welcome to Budapest, Secretary Rubio", hanem azt, hogy "Welcome to Secretary Rubio in Budapest".

Nos, nem, egyáltalán nem ezt jelenti.

Amiben igaza van a HVG-nek: a normál, szokásos verzió az, hogy a "welcome to" után jön a hely, majd vessző után az illető neve, akihez a mondat intézve van. Az Evelin-féle verzió egyszerűen szokatlan, mert az emberre teszi át a fókuszt, nem a helyre, de minden angol anyanyelvű ember megérti helyesen a mondatot, senki hiszi, hogy "üdvözlet Rubio miniszterben Budapesten", hanem arra jut: a mondatot egy a nyelvet nem jól ismerő idegen írta,

A fő zavaró tényező az "in" inkább, mert a "welcome" az "to"-val helyes, az "in" értelmezhető ugyan, de teljesen szokatlan, azaz ezt az anyanyelvi beszélő lecserélné "to" alakra, azaz 2 darab "to" lenne a mondatban.

Azaz nem nyelvi hiba, csak sajátos megfogalmazás, idegenes hatás átvétele.

Egyébként ha a szerző hozzátett volna egy plusz szót, azonnal feloldódott volna az idegenség, lásd "giving welcome to secretary Rubio in Budapest", így a "welcome" már főnév, nem ige, s ebben a esetben a "to" és az "in" is rendben van.

Hozzá kell tenni: amióta az angol a nemzetközi nyelv, az angol anyanyelvűek mindenhez hozzá vannak szokva. Ráadásul Rubio kettős anyanyelvű, a spanyol is az anyanyelve, spanyolul pedig kb. ugyanúgy kell ezt mondani, ahogy magyarul.

131 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr719051450

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

alöksz róz 2026.02.23. 11:55:08

@_Neville: igen, erősen kontraproduktív.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2026.02.23. 11:56:13

@_Neville:

C2 a szintje, azaz a legjobb ami lehet. S nem anyanyelvi szint.

vergyula 2026.02.23. 12:01:49

@_Neville: Mennyire kell jól beszélni? Szerintem annyira, hogy meglegyen a kölcsönös érthetőség. Evelin kiírása hibás, és mivel egy egyszerű mondtatról lenne szó, elég szánalmas is, de mindenki tudja, hogy mit szeretett volna közölni.

Elég rugalmas vagyok ebből szempontból. Valszeg azért, mert rengeteget kommunikálok indiaiakkal, akik lazán kezelik az angolt, és tele vannak sajátos kifejezésekkel.
Nem beszélve pl. a lengyel kollégákról, akik félnek a névelőktől, mint a tűztől. Ha nagy ritkán használnak, akkor rossz helyen.

Gery87 2026.02.23. 12:05:25

@Ámde Táska.:

:D
Tökéletesen érthető volt amit írtam már akkor is.
Te meg már akkor is fröcsögő soviniszta faszkalap voltál, azzal a különbséggel hogy akkor még nem szoptad Fico faszát!

vergyula 2026.02.23. 12:07:51

@Deak Tamas: A "rér" állítólag a "sógor" régies elnevezése. Erre gondolsz? És akkor a sógor német szó lenne?

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2026.02.23. 12:14:12

@vergyula: mivel szláv nyelvekben egy kivételével nincs névelő, ahogy magyar nyelvi használatban sem volt, és nem is lenne szükséges. Természetesnek is éreznéd, mint most, itt.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2026.02.23. 12:16:41

@Gery87: érthető hát ... sőt ... még érezhető is volt, mennyire szánalmas ... nulla gondolat ....

ez a nevem senki 2026.02.23. 12:25:13

@Deak Tamas: amikor még az olasz volt a diplomácia nyelve,

xd

ennyi re mégegy cziganó sem le het primitív
comprendre e

alöksz róz 2026.02.23. 12:25:45

@Deak Tamas: a magyart tudnád ilyen jól :D

alöksz róz 2026.02.23. 12:33:05

@Deak Tamas: "nem az, hiszen a Győrön és Győrben is értelmes." - :D
persze, értelmes mindkettő, csak a jelentése más :D

pl
pisti győrben volt a múlt héten.
győrön kívül nem járt még nagyobb városban.

GyMasa 2026.02.23. 12:52:44

@Deak Tamas:
Vagy, még lentebb: "csecsemő, MELY"
Ettől futkos a hátamon a hideg, főleg, amikor egy állítólagos újságíró cikkben ír ilyeneket...

GyMasa 2026.02.23. 12:56:37

@_Neville:
Szerintem, mindenkinek, aki egy 50+-os embert kéz az akcentusa miatt ( mert Orbánnál kb. csak ebbe lehet belekötni) a J-Q-A.nyját!
Az a korosztály már bőven 13 felett volt, amikor megtanult angolul, és emiatt bizony élete végéig ordas akcentusa lesz,. hacsak nem fektet nagyon-nagyon sok energiát abba, hogy egy logopédussal leszokjon róla.
Abban a korban nem volt divat sem nyelvi környezetben, sem idegennyelvű médiából szokni a helyes akcentust.

ez a nevem senki 2026.02.23. 13:07:14

„B*zi vagyok” – coming outolt az MMA-harcos, majd Orbán Viktor megvédte

Lukács Nikolasz „Róka” MMA-harcossal találkozott Orbán Viktor. A sportoló egy speciális karórával kedveskedett a miniszterelnöknek, valamint aláírást kapott a kesztyűjére. A kormányfő „kemény csávónak” nevezte a harcost, aki pár nappal korábban ismerte el nyilvánosan, hogy a saját neméhez vonzódik.

well come in dzsungel

ez a nevem senki 2026.02.23. 13:12:35

A felvétel további részében a miniszterelnök „kemény csávónak” nevezte a harcost,
A miniszterelnök sok sikert kívánt „Rókának”, továbbá azt tanácsolta, ne hagyja, hogy bárki csesztesse.
„Róka nem hagyja magát! Ha MMA-ban győztünk, a választáson is győzni fogunk! A pluszkilók most velünk vannak” – jegyezte meg Orbán Viktor.

hajrácska! hajrecska

valis47 2026.02.23. 13:13:22

@ez a nevem senki: Trump is kampányolt pornós ribancokkal, még azzal is, hogy szereti a "transz embereket"... ez a modern jobboldali politika, ja.

valis47 2026.02.23. 13:14:20

No meg az MMA szcéna az USA-ban is eléggé trumpista.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2026.02.23. 13:15:14

@GyMasa: indoeurópai nyelveken helyes, innen látszik hogy idegenek.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2026.02.23. 13:17:27

@alöksz róz: tudod, ahogy mondtad, én csak tanultam a magyart, úgy mint te a történelmet, pronyó pondró.

ez a nevem senki 2026.02.23. 13:26:10

A helyes forma:

✅ csecsemő, mely
❌ csecsemő, aki
Miért?

A „csecsemő” nyelvtanilag élettelen főnévként ragozódik, ezért a vonatkozó névmás:

mely (vagy: amely)

Nem az „aki”, mert az kizárólag személyekre használatos.

Példa

✔️ A csecsemő, mely tegnap született, egészséges.
✔️ A csecsemő, amely tegnap született, egészséges.

✖️ A csecsemő, aki tegnap született… (nyelvtanilag nem szabályos)

Fontos megjegyzés

A köznyelvben sokan használják az „aki” formát is, mert a csecsemő természetesen ember.
Azonban szabatos, igényes nyelvhasználatban a „mely/amely” a helyes.

vergyula 2026.02.23. 13:29:11

@Deak Tamas: Világos, de ugye próbáljunk meg helyesen beszélni az adott nyelven.
És is mondhatom, hogy nem érdekel a he/she, mert az anyanyelvemben ilyen nincs. Néha el is cseszem, de azért igyekszem.

Azért nekem hiányoznának a névelők, néha képesek a jelentést is módosítani.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2026.02.23. 14:24:42

@vergyula: névelőket simán ki lehet váltani, nincs jelentésmódosító szerepe. Fontos dolog kiemeléshez nem kell névelő.

Gery1987 2026.02.23. 14:25:38

@Deak Tamas:

A befejezetlen, lezaratlan gondolatmenetet jeloli.
Az hogy neked nem tetszik ki nem szarja le.
Direkt is csinaltam sokszor higy teged idegesitsen:)

ez a nevem senki 2026.02.23. 15:28:23

nincs jelentésmódosító szerepe

xd

a motherfucker vs the motherfucker

alöksz róz 2026.02.23. 17:08:34

@Deak Tamas: "névelőket simán ki lehet váltani, nincs jelentésmódosító szerepe." - ez a mondat teljesen helytelen :D
szerepe egy névelőnek van. ha egynél több névelőről beszélsz, mert mint tudjuk, nem csak egy van, akkor szerepük van.

névelőket simán ki lehet váltani: ez magyarul azt jelenti, hogy egyes névelőket simán ki lehet váltani.
(de olyan sok nincs, hogy egyes névelőkről beszélj :D)
ha azt írtad volna, hogy a névelőket simán ki lehet váltani: ez azt jelenti, hogy az összes névelőt simán ki lehet váltani.
szóval nagyon is szükséges a névelő :D

"Fontos dolog kiemeléshez nem kell névelő." - kiemeléséhez.

meg kéne tanulnod rendesen magyarul.

alöksz róz 2026.02.23. 17:11:36

pár hónap blogos nyelvlecke, és megtanítjuk a gróf urat magyarul :-)

Gery1987 2026.02.23. 17:32:21

@alöksz róz:

Gróf úr:) kabatfeladogato Macaknak is alig jo.
Elobb arra kene megtanitani hogy ne a szajan hanem a seggen szarjon.

Gery1987 2026.02.23. 18:13:34

@Deak Tamas:

Akkor te nem lathatod, mert idiota vagy.

Egyebkent is, 1955?
Hat az neked nem jo te tok, mert 45 utani:O

vergyula 2026.02.23. 18:21:04

@Deak Tamas: Bevállalva, hogy esetleg böfögő, hülye, ostoba, félanalfabéta proli vagyok, tényleg annyira a múltba révedsz, hogy kiírtanád a névelőt a magyarból?

alöksz róz 2026.02.23. 18:22:20

@Deak Tamas: érteni is kéne, amit olvasol. vagy legalább azt, amit te magad leírsz :DD

alöksz róz 2026.02.23. 18:25:43

@Deak Tamas: de legalább kiderült, mi a baj, hogy téged ómagyarul tanítottak romániában :D

alöksz róz 2026.02.23. 18:26:40

@vergyula: minek az neki, úgyse tudja, mire való :D

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2026.02.23. 19:01:12

@vergyula: azt hogy kiirtanám, honnan sikerült kiagyalni? Értem én hogy az itt böfögő hülye prolik olvasása eléggé agyzsibbasztó és agyfárasztó, de ez hogy jött ki?
Annyit mondtam, hogy a szláv nyelvekben nincs névelő mert amúgy felesleges, egyébként magyaros gondolkodásmódú nem idegen pesi magyar környezetben is az. Sokkal csengőbb és szebb magyar nyelvünk nélküle, Pázmány szövegeket kell olvasni, Kosztolányi elemezgeti őt nagyon jó tollal, aki azért egy fokkal többet értett magyar anyanyelvéhez mint alökszfasz meg geryfasz.

vergyula 2026.02.23. 19:07:44

@Deak Tamas: Hát bocsánat, de egyfolytában a névelők ellen beszélsz, most is.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2026.02.23. 19:18:09

@vergyula: tehát valamit feleslegesnek tartani egyenértékű valamiféle kiirtási szándékával?
Érdekes, újabb magyarázatot látunk, miért is jön és fog jönni újra és újra kétharmados, esetleg négyötödös többség.

vergyula 2026.02.23. 19:48:49

@Deak Tamas: Nyilván valami előítéletesség is vezérli a kommentjeimet. Az én kritikáim a cs, gy, ny stb. feleslegességét illetően nem találtak értő fülekre.

vasútihíd 2026.02.23. 20:02:21

kennedyről meg azt terjesztették hamisan hogy fánknak gondolták nem pedig berlininek a falnál elmondott német mondata miatt a helyiek.
az internet miatt pedig már a magyar is gyorsabban alakul. nem az elit elefántcsonttornyában dől már el mi a helyes a kisember napi szavajárásában.

vasútihíd 2026.02.23. 20:07:40

@fofilozofus: nagybátyám anno büszkén mondogatta hogy direkt elszabotálta a kötelező orosznyelv oktatást. most meg bánja mert igen jó jövedelemforrás alapja lehet.

Gery1987 2026.02.23. 20:10:31

@Deak Tamas:

Szep dolog a magyar nyelvunk mives muvelese, csak az ilyen temus fasko kisnyilas soven geciktol mint amilyen te vagy meglehetosen hiteletelen ennek hianyan nyavajigni, foleg hogy amint lehet olyat szarsz a szaddal mint a rossebb.
Meg olyan avitt ostoba formedveny agymeneseket tolsz rajta hogy szegyen..

Szoval kussoljal.

Eloadod itt az eltartott kisujjas szalonlakót aztan a kovetkezo percben mar valami lumpen vegleny kretenseget szarsz ide.

Te idiota.

Gery1987 2026.02.23. 20:12:15

@Deak Tamas:

Az hogy mi a felesleges nem te mondod meg, a nyelv alakul vaktozik es nem az akademia es nem is az olyan talponallos balfaszok mondjak meg merre formalodik.

alöksz róz 2026.02.23. 21:20:01

@Deak Tamas: a példák ellenére se fogtad fel, hogy egy jó nagy ostobaságot állítottál a névelőkről.

és nincs olyan forrás, ami igazolná azt az ostobaságot, amit írtál.
(nyilván ezért nem tudtál semmit idézni a saját védelmedben, inkább mellébeszélsz meg hoztál valami tök másról beszélő ómagyar fityfaszt.)

és még fokozod a megszégyenülésedet azzal, hogy pázmányról is marhaságot írsz :D

valis47 2026.02.23. 21:41:04

@alöksz róz: Mármint, hogy a magyarban nem lett volna névelő?

Az/ez - az(on)/ez(en) mutató névmásból alakult ki. Ahogy a latin ille, illa, illud -ból lett a la/le/el stb. az újlatin nyelvekben. Románban meg az -ul, ami a szó végére került toldalékként. Pl. az autóbusz = autobuzul (szép román szó)

alöksz róz 2026.02.23. 21:44:16

@valis47: na, megjött a másik olvasni nem tudó turbómagyar :D

valis47 2026.02.23. 21:53:27

@alöksz róz: ???

Egyébként a legrégibb nyelvemlékekben nemigen találsz névelőt, vagy keress az ómagyar Mária-siralomban névelőt, nem találsz benne. A Halotti beszédben igen, de mindenütt mutató névmásként van ("Engedé ürdüng intetüinek, ës ëvék az tilvot gyimilcstűl. Ës az gyimilcsben hȧlálut evék. Ës az gyimilcsnek úl keseröü valá vizë," "Kik azok? Miü vogymuk"), de véletlenül sem mond olyat, hogy "az ürdüng", az mindig csak ürdüng, ahogy "az Isten" sincs. A tiltott gyümölcsöt meg kellett különböztetni a többitől ezért "az".

alöksz róz 2026.02.23. 22:17:29

@valis47: egyébként jobban meggondolva két eset fordulhat elő:
1. nem tudsz olvasni.
2. a magát alaposan leégető fideszes harczostársadat próbálod kimenteni a szánalmas mellébeszéléssel.

alöksz róz 2026.02.23. 22:26:50

@valis47: ha annyira meg akarod védeni, akkor inkább érvelj az állításai mellett :D

szerinted miért nem szükségesek (sőt tök fölöslegesek), és szerinted miért nincs jelentésmódosító szerepük

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2026.02.24. 07:10:45

@vasútihíd:

A nyelvben mindig a kisemberé a szó.

A 80-as évek végén nyomták, hogy magyarul az angol e-mail legyen emil, mert milyen szép. Szerencsére sose terjedt le, mára ímél lett és kész, csak az írása vitás, sokan e-mail alakban írják, de az ejtés ímél.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2026.02.24. 07:15:22

@Deak Tamas:

Egyetlen uráli nyelvben sincs névelő, a magyar az egyetlen kivétel. S egyértelműen német hatásra lett.

A budapesti nyelv máig erősen névelős, Budapestről terjedt el, hogy a nevek előtt is van névelő, ez csak az utóbbi 20 évben terjedt el máshol is, de pl. a székelyek máig nem használják így.

Székelyeket kérdezve mi a legfurcsább dolog Budapesten, ezt szokták mondani: hogy a budapestiek névelőt tesznek a tulajdonnevek elé.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2026.02.24. 07:53:39

@vergyula: ezt nem nagyon értem milyen formában lennének ezek feleslegesek. A hangok létezőek, valahogy jelezni kell helyesírásilag. Ha arra utalnál, hogy mint hangok lennének feleslegesek (jó nagy baromság) közlöm, hogy szláv nyelvekben, franciában, spanyolban létezik mindhárom hang.
Meg ha már múltba révedés, amit tényleg sokan nem szeretnek magyarul beszélő útlevéltársaink között hiszen kötelezettséggel jár (olyan múltbanemnézésük van vágány közepén sétálva, hogy meglepődnek mikor múltbeli expressz csapja el őket hátulról, mint pl. legutóbb Ukrajna) arra épp jó példa hogy gondolkodik aki normális.

mandiner.hu/belfold/2026/02/dan-zenesz-magyarorszagrol-desh-nagyobb-mint-petofi-valaha-volt-es-ez-oriasi-problema-video

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2026.02.24. 07:56:15

@valis47: a wassalberti figyelmeztetés végett mondanám, barom prolival vesztegeted feleslegesen az idődet.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2026.02.24. 07:59:50

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: a klasszikus latinban sem volt sokáig, sőt, talán a vulgárisban sem a legelején. Azt lenne jó tudni, hogy a mostani újgörögben használt álnévelő mikor alakult ki.
Asszem ez az oroszban is van, ami a lengyelben, ha az állítmány névszói, akkor eszközesetbe tesszük, Jan zolnierzem, Jancsi katona. Úgy szokták kicselezni, hogy mutató névmással mondják, To Jan zolnierz.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2026.02.24. 08:12:22

@Deak Tamas:

Már teljesen szokás a 30 éven aluli nemzedlkben. Azaz ez lesz a norma 2050-2060 körül.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2026.02.24. 08:14:27

@Deak Tamas:

Az ógörögben volt. S használták tulajdonnevek előtt is. Lásd "a Zeusz" és nem "Zeusz".

A latinban meg a vulgár korban lett, mutató névmásból. A mai olasz, spanyol jól őrzi a nyomát.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2026.02.24. 08:16:00

@Deak Tamas:

Az oroszban csak a beszélt nyelvben van, amolyan megerősítő szó, szlengnek számít ma is.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2026.02.24. 08:16:49

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: ez érdekes hogy az ógörögben volt. Tudunk olyan szövegről, amiben még nincs?

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2026.02.24. 08:17:38

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: a lengyelben meg a csehben standard, annyira, hogy a prágai dialektusban már szinte valós névelő.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2026.02.24. 08:27:54

@Deak Tamas:

Szerintem nincs.

Homérosznál mindenhol ott van.

Határozatlan névelő nincs, határozott van, 3 nemben és ragozni is kell eset szerint.

A leginkább használt magyarországi görög nyelvkönyv - Farkas Zoltán – Horváth László – Mayer Gyula: Kezdő és haladó ógörög nyelvkönyv - első leckéjében azonnal be is van mutatva. Tulajdonnevek előtt is kell, meg megszólításban is. Az első leckében mondat: "Szervusz, apa!" - szó szerint ez "Szervusz, az apa!".

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2026.02.24. 08:29:13

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: de ez utóbbi példa nem simán vocativus? Az általános megszólítómód meg a példában szereplő névelő alakilag ugyanaz?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2026.02.24. 08:31:23

@Deak Tamas:

Nem, mert csak a hímnemű névszóknak van vocativusa, azaz a névelőknek nincs.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2026.02.24. 08:35:35

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: feltehetően az az ok, hogy Prágában ugyanúgy túl sokáig ugyanazt a nyelvet beszélték mint Butapesten.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2026.02.24. 08:36:39

@Deak Tamas:

De most átgondolva, lehet, hogy igazad van, az egyik omikron, a másik omega, szóval utána kell nézni. Szóval rossz volt a példám. Az inkább: "Szia, ó apa!".

Ami biztos: tulajdonnevek előtt van névelő az ógörögben.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2026.02.24. 08:41:42

@Deak Tamas:

Budapesten is német hatás lehet. De érdekes, hogy csak az utóbbi 30 évben lett általános.

Korábban csak logikai hangsúly esetében volt szokás.
- Kié ez a kabát?
- Az Istváné.

De ma már semleges helyzetben is "Az István azt mondja".

Megfigyeltem magamat, én is így használom.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2026.02.24. 08:44:10

@Deak Tamas:

Az AI-t megkérdeztem.

Azt mondja: "No, articles were not always used in Ancient Greek. Their use was a gradual, evolutionary process. While the definite article became very common, even mandatory, in later Classical Attic Greek, it was used less frequently in earlier, archaic stages of the language.".

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2026.02.24. 08:51:10

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: persze, hiszen illeszkedik az elmúlt 30 év kulturális lejtmenetéhez, sőt zuhanásához.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2026.02.24. 08:53:09

@Deak Tamas:

A apás példám teljesen rossz volt. Nem csak omikron/omega miatt, hanem a hehezet se ugyanaz. Nem erős, hanem gyenge, azaz nem "ho pater", hanem "ó pater".

Legközelebb jobban kell figyelnem, mielőtt példát hozok.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2026.02.24. 08:54:54

@Deak Tamas:

A nyelv mindig győz a végén. Amíg ember van, nincs elveszve semmi.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2026.02.24. 08:57:57

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: ebben én nem lennék ennyire optimista, az euroangolul makogó Ursula és Kaja látványakor. Azaz, pontosabban, igaz amit írsz, csak nem biztos, hogy pozitív végkifejlettel.

vergyula 2026.02.24. 10:15:15

@Deak Tamas: cs=ts, gy=dj stb.

Hogy is lehetett volna Petőfinek nagyobb elérése a telekommunikáció előtti időkben?
Manapság pedig, legalább a nevét, szerintem többen ismerik, mint DESH-t.

vergyula 2026.02.24. 10:17:19

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Az jutott eszembe, mikor Vágó István szerette volna meghonosítani a www "vuvuvu" kiejtését.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2026.02.24. 10:24:55

@vergyula:

Pedig ha a duplavé-duplavé-duplavé verziót népszerűsítette volna, sikere is lehetett volna.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2026.02.24. 10:25:14

@vergyula: cs hang régebben ts volt, gy pedig külön hang, nem dj.
Látom viszont cikkmondanivalót nem sikerült esztimálni, de segítek példával : brazil zenész barátaim műsora kb. 125 évnyi anyagot ölel fel, például ilyet is játszanak mindmáig kifejezetten tüzesen :

www.youtube.com/watch?v=99aCA29vTpM

www.youtube.com/watch?v=jUFXdfoRbWE

Dán - elvileg - barátunk erre célzott.

vergyula 2026.02.24. 11:09:48

@Deak Tamas: "gy pedig külön hang, nem dj" - Nekem nem. :)

Hát van, aki meg DESH-t szereti. Ez ilyen.

A gitáros nagyon jó.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2026.02.24. 12:04:40

@vergyula: szubjektíve persze nem, lehet akármi bármi szubjektíve, majd jön Valóság Nagybácsi és kiigazít.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2026.02.24. 12:08:59

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: @vergyula: ezt az egyébként szintén igen érdekes állapotú Fiala János mondta így először, de neki több ilyen érdekes, orvosi határesetes mondása is volt.

Gery1987 2026.02.24. 15:00:10

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Duna tulon is ez van, es nem csak 30 eve..
Nagyszulok is igy mindtak.

Gery1987 2026.02.24. 15:01:27

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Macerasabb, nem terjedt volna el, nem all nyelvre.
Se a vuvuvu se a triplave..

vergyula 2026.02.24. 15:16:55

@Gery1987: Ritkán mondom ki, akkor viszont vévévé, még ha ez így sántít is. Kb. ez a legelterjedtebb.

alöksz róz 2026.02.24. 18:22:01

@vergyula: @ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: nem vágó találta ki, a vu-t használták természettudományi karokon.

vasútihíd 2026.02.24. 18:35:30

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: nem mindig. lásd nyelvújítás. ott úgymond felülről jött az ukáz mégis sok alkotása teljesen beépült a kisemberek nyelvhasználatába. mint a mozdony. persze elég sok meg nem. mint az éleny.
most az internet korában kevésbé tudnak már az ilyen elit által eldöntött nyelvhasználati ukázok érvényesülni. a kisembereknek nagyobb a döntéslehetősége. mondhatni nem csak a politika hanem a nyelv is popularizálódott. és ez így van jól.

valis47 2026.02.24. 23:30:04

@alöksz róz: Nem tudom mi a f.szom bajod van.

Az ősmagyarban nem volt névelő, ez eléggé valószínűsíthető.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2026.02.25. 07:31:50

@valis47: az a baja, hogy ez a típusfajtája a Marosán-féle barom proli állatnak (bocsánat az állatoktól), ez a természetes unintelligenciával felszerelt arcfelismerőjével állapít meg nemzetiségeket, a vatikáni múzeumban meg az egyház irgalmatlan nagy vagyona jut eszébe amikor Michelangelo remekműveit látja.
Mensárost újra megidézve, ezeket az uraknak hagyni kellett volna, hogy egymást zabálják fel, legalább okkal gyűlölné az urakat.

alöksz róz 2026.02.25. 09:01:21

@valis47: tanulj meg olvasni, harczos.

Gery87 2026.02.25. 23:54:40

@valis47:

Most meg van.
Kit érdekel mi volt régen. Úgy beszélünk mint egy ősmagyar? Nem.
Akkor?

Gery87 2026.02.25. 23:56:45

@Deak Tamas:

"az a baja, hogy ez a típusfajtája a Marosán-féle barom proli állatnak (bocsánat az állatoktól),"

Ez csinálod te, igen folytasd csak baromarc, éged magad!

" ez a természetes unintelligenciával felszerelt arcfelismerőjével állapít meg nemzetiségeket, "

:D

Ahogy te csinálod köcsögfaszfej?

Nézd már magad vissza te kretén.

Aki nem te vagy az román tót sváb...

idióta fasz, ennyi eszed van, saját magadat égeted te szefós barom.

"az uraknak hagyni kellett volna, hogy egymást zabálják fel, legalább okkal gyűlölné az urakat."

Jobbágy, szopjál csak, nyaljál, fel a meleg szarig.

valis47 2026.02.26. 02:16:40

@alöksz róz: Harczos az te vagy, amikor meghágod anyádat...

Ámde Táska. 2026.02.26. 06:51:29

@Gery87: nálad arcfelismerővel azért nem lehet megállapítani a nemzetiségedet mert fasz van a helyén, illetve felesleges is, magad írtad a degenerált sváb-tót eredetedet, és minden egyes "hozzászólással" igazolod is.

Gery1987 2026.02.26. 18:35:54

@Ámde Táska.:

Arcra nem lehet megallapitani soviniszta degeneralt butaszar:)
De csinald csak, ezt a budosbunko szar amit muveltek ugy ki dog fingani mint a woke...eltuntok a gecibe.
Es mindenki jol jar ezzel.

Annyi svab tot eredet mindenkiben van...
Jo hat benned roman meg alban kecskebaszo genek de hat ez van, minden hizzaszolasoddal igazilod a frusztraciodat emiatt.
Budos jobbagylelku kreten vagy.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása