A Pázmány contra homoklobbisták ügyben sok cikk lett. Nyilván ezekben semmi érdekes: a libbantak védik a gyermekmegrontást, mintha az életükről lenne szó. S persze kimondják a kettős mércét: a kereszténység köteles mindent engedni, míg a homoklobbinak nem kell semmiben se engednie.
Ez tehát nem érdekes. Viszont az ateista törzskommentelők színvonala nagyot zuhant.
Én szeretek ateistáktól olvasni, de nem ezt a szintet.
Íme kiemeltem 4 kommentet:
Az első esetében a szokásos hiba: a fundamentalista újprotestáns nézetvilágot, a "keresztény fundamentalizmust és kreacionizmust" kérik számon a katolikusokon, miközben ehhez semmi közük, valójában a katolicizmus nem állít se lapos Földet, se a többit.
S persze a "zsidó család" is marhaság, ugyanis Noé nem volt zsidó.
Második: mintha azért csökkenne a keresztények száma, mert az egyház nem elég haladó. Minden kutatás bizonyítja, hogy ennek semmi alapja.
A harmadik: Brunót eretnekség miatt ítélték halálra, nem tudományos nézetei miatt.
S a negyedik is csemege. Az első megismétlése nagy részben, felturbózva azzal, hogy alapvető ellentmondás van kereszténység és tudomány között. Persze semmi ilyesmi nincs.
Ami pedig a Pázmány contra homoklobbisták ügyet illeti: szerencsére az egyetem megszabadult mind a 3 homoklobbista oktatójától. Ez nagyszerű hír!
A Partizán is belelovalta magát a témába:
A fő kérdés az akadémiai szabadság. Ez azonban az intézményt illeti, nem munkatársát. Ez pont olyan, mint a sajtószabadság: a sajtószabadság azt jelenti, bárki közzé tehet bármit, de nem jelenti azt, hogy bárki bármely médiában bármit közzé tehet.
A ballib megmondóemberek, mint pl. Kéri, akik 90 %-ban beálltak a Tisza mögé, nagyon fognak csalódni. Pedig éppen az is segíti a Tisza-apadást, hogy ezek beálltak mögé.
Mára kiderült: Brüsszel Péternek nincsenek emberei, gyakorlatilag a ballib táborból vonzza be "szakértőit", plusz pár sértődött fideszest sikerült maga mellé állítania. Ezzel eleve megdőlt az eredeti állítás, hogy ő Orbán és Gyurcsány ellenzéke egyszerre.
S ezen a DK Tisza-ellenes narratívája se segít, mert a DK mögül kihátrált táboruk 90 %-a és átállt a Tisza mögé.
első: A kereszténységnek fejlődnie kell, különben nem képes választ adni a ma kérdéseire.
második: A templomban még a kereszténységet hirdetik, de a hangsúly immár nem ezen van, hanem a ma problémáin: ökológia, emberi jogok, szegénység, kizsákmányolás, társadalmi igazságosság, stb.
harmadik: A hit tagadása: nem szabad a mai szemszögből kellemetlen hittételeket komolyan venni, ezek már elavultak, mindent újra kell értelmezni, a lényeg a szeretet, ahogy Jézus is mondta.
negyedik: Már az alapvető hitelvek is tagadva vannak, semmi se számít, csak a jó akarat.
ötödik: Nyílt ateizmus - ez az egész Isten csak egy jelkép, nem számít, csak szeressük egymást feltétlenül.
Ezen a skálán a fősodrú katolicizmus az első lépcsőfokon áll jelenleg, bár fontos fejlemény, hogy a mostani Leó római pápa látványosan hallgat, azaz esélyes akár az is, hogy a katolicizmus visszalép a "nulladik" lépcsőre.
Ami a progresszív katolikusokat illeti, ők a második-harmadik lépcsőn állnak - lásd a fősodrú német és osztrák katolikus egyházat.
A magyar katolikusok helyt állnak, Magyarországon a fősodor a nulladik lépcsőn áll. Lásd az esztergomi érsek megnyilatkozását pár éve "nem vagyunk jótékonysági egylet". Ami botrányosan hangzik ateisták számára, pedig ez a legjobb válasz.
A legprogresszívebb protestánsok persze régen a negyedik lépcsőfokon állnak, de ezek Magyarországon törpe kisebbséget jelentenek. Még Iványiék is csak a második fokon vannak, onnan nem haladnak tovább.
Amerikában a fő baj, hogy egyszerre van jelen ez a folyamat és ennek agyatlan ellenzése is. Az antiprogresszív amerikai protestánsok ugyanis felismerve mindezt, túlzásba vitt ellenreakcióval reagálnak: mivel félnek attól, hogy a Bibliát átértelmezik a progresszívok, így ők meg kiállnak a Biblia szószerinti igazsága mellett, ami persze egy hatalmas zsákutca.
Szóval a magyar forradalmi kommunisták írtak cikket. Gondolom, tízen lehetnek, na jó: harmincan. Élvezetes olvasmány, sokat lehet nevetni rajta.
Kiderül többek között, hogy:
Jámbor András osztályáruló, elárulta a mozgalmat,
a Tisza bukni fog 2026-ban, de ez a bukás jó hír, mert ezzel megnyílik az út a kommunista forradalomra,
a kommunisták sikeresen ki fogják használni a burzsoázia megosztottságát, értsd: Tisza és Fidesz,
a szerbiai tüntetések munkásforradalom,
Magyar Péter a magyar Trump,
közeleg a világforradalom, hiszen immár 60 országban 8000 kommunista működik együtt (ezt képesek így leírni, pedig ez azt jelenti, hogy az átlagos létszám országonként 130 ember).
Közben hivatkoznak nem csak Marxra, de Leninre, Sztálinra és Trockijra is. Igazi csemege.
Van 6 görög sziget, mely sose volt török uralom alatt.
Amikor a törökök 1453-ben meghódították a Római (Bizánci) Birodalom fővárosát, majd 1475-ben a teljes terület a törököké lett, maradt 6 sziget, mely már akkor nem volt jogilag vagy ténylegesen bizánci irányítás alatt. Ezeket Velence megszerezte időben, s a törökök tiszteletben tartották a szigetek velencei irányítását a kedvező kereskedelmi kapcsolatok miatt.
A probléma Velence mint állam megszűnésekor jelentkezett 1797-ben. A területet meghódította ekkor Franciaország, de egy orosz-török közös katonai akció legyőzte itt a franciákat. Hivatalosan a szigetek orosz-török védnökség alá kerültek, a valóságban függetlenek lettek minden szempontból, kivéve a jogit. A napoleoni háborúk után az a kompromisszum született, hogy a védnökséget átveszi Anglia, de nem változtat a teljes autonómián.
Végül 1864-ben lemondott a területről Anglia Görögország javára, azóta a része.
A leírásokban mint "a 7 sziget" szerepel. Ennek oka, hogy Lefkada is része volt a területnek, de csak 1684-től, korábban ez meg volt hódítva a törökök által.
A szigetek lakossága szinte teljesen görög, a kevés betelepült régóta elgörögösödött. Mégis, a szigetek sokban eltérnek a többi görög területtől. Itt nem volt török hatás, viszont nyugati volt.
Ennek vicces maradványa a krikett sport, Görögországban csak itt vannak hívei.
A 6 sziget:
Kerkira (ógörög: Kerküra) - magyarul az olasz nevén ismert mint Corfu vagy Korfu - 1386-tól velencei, 1797-1799 francia, 1799-1815 orosz-török védnökség, 1815-1864 brit védnökség, 1864 - csatolva Görögországhoz,
Pakszi (ógörög: Pakszoi),
Itaki (ógörög: Ithaké) - ez onnan ismert, hogy itt volt király Odüsszeosz - 1503-1797 velencei, 1797-1799 francia, 1799-1815 orosz-török védnökség, 1815-1864 brit védnökség, 1864 - csatolva Görögországhoz.
Kefalonia (ógörög: Kephalonia) - 1500-1797 velencei, 1797-1799 francia, 1799-1815 orosz-török védnökség, 1815-1864 brit védnökség, 1864 - csatolva Görögországhoz.
Zakintosz (ógörög: Zakünthosz) - 1485-1797 velencei, 1797-1799 francia, 1799-1815 orosz-török védnökség, 1815-1864 brit védnökség, 1864 - csatolva Görögországhoz.
Kitira (ógörög: Küthéra) - az egyetlen, mely nem az Ióniai-tengerben van - 1238-1797 velencei, 1797-1799 francia, 1799-1815 orosz-török védnökség, 1815-1864 brit védnökség, 1864 - csatolva Görögországhoz.
A Törvény Keretein Belül Működő Mérsékelten Haladó Párt közismert a Švejkből. Kevesen tudják, a párt a valóságban is létezett: Jaroslav Hašek tényleg bejegyzett egy ilyen nevű pártot, ez volt a világ első viccpártja. Követelései röhejesek voltak: pl. programjában szerepelt, hogy az emberek kocsmai italfogyasztását ezentúl finanszírozza az állami költségvetés.
A könyvben persze a párt szerepe nyomós: a látszatlázadás parodizálása a cél.
Valami ilyen volt a kommunista Bulgária utolsó kb. 10 évében John Lennon. Az óvatosan lázadni akaró fiatalok megtalálták őt, miután le lett puffantva. Ez utóbbi feltétlenül szükséges elem, hiszen miféle hős az, aki nem lett mártír? Szóval remek alkalom lett.
Az óvatos lázadók így találtak egy a hivatalos propaganda által nem reklámozott személyt, akit imádni lehetett. Látszólag ez ellenzékiség, azonban gyorsan belátták a hivatalos szervek, semmi értelme ez ellen fellépni, mert bár Lennon formailag a nyugati kultúra celebje, mondanivalója tulajdonképpen ultrakommunista. Mint amolyan korai Demszky Gábor, aki azért lázadt Kádár ellen, mert az nem eléggé kommunista.
Bulgáriában eleve nagyon erős volt ez a vonal. Mármint ez a balról ellenzéki vonal. A vonal eszméje röviden az, hogy a marxizmus teljesen jó eszme, s minden ment is szuperül Sztálin haláláig, de aztán a reformerek elrontották a rendszert és elkanyarodtak a kapitalizmus felé. Szóval amolyan leninista-sztálinista kommunizmus, de erős kínai elemekkel: az 1976 előtti Kínát értve ez alatt, mert 1976-tól Kínában is kemény reformok jöttek, sőt ezek végül túlhaladták a szovjet reformokat - tulajdonképpen máig ez a rendszer van Kínában: a hatalom totalitásának megtartásával ismét bevezették a kapitalizmust, ami - meglepő módon - rendkívül sikeresnek bizonyult. A liberálisok legnagyobb meglepetésére ugyanis a sikeres kapitalizmusnak nem szükségszerű eleme a liberális polgári demokrácia.
De persze a bolgár balos ellenzék az 1976 előtti Kínát tekintette barátnak.
Magyarországon is megvolt végig ez a "munkásellenzék" nevű valami, de Magyarországon Kádár igyekezett őket a háttérben tartani. Bulgáriában viszont a pozícióik erősebbek voltak.
Olyan erősek, hogy puccsot is megkíséreltek.
Bulgária persze a felszabadulása óta a puccsok és felkelések országa: 1881, 1886, 1918, 1923, 1934, 1944. 1965-re lett tervezve még egy: a Todor Zsivkovval elégedetlen baloldaliak hatalomátvételi próbálkozása. Több volt partizánparancsnok szervezte, csak aztán páran mégis inkább Zsivkov oldalára álltak, így kitudódott.
A hatalom aztán enyhén bánik el a résztvevőkkel: a legtöbbjüket csak kizárják a Pártból, csak a főszervezők kapnak börtönbüntetést, s senkit se ítélnek halálra: az egyes számú főszervezőnek megüzenik, legyen szíves főbe lőni saját magát, különben a családját is repressziók érik, s ő ezt teljesíti is. (Zsivkov is tartja a szavát, a család ellen nem tesz semmit, sőt a főszervező fia magasrangú pártfunkcionárius tudott lenni aztán.)
Szóval John Lennon - én akkoriban John Leninnek mondtam - lett a megtűrt nyugati idol. Szófia központjában egy iskola fala tele lett festve graffitikkal Lennon idézetekkel, s a hatalom nem tett semmit.
Egészen így maradt kb. 1991-ig. Aztán az egész lényegtelenné vált, ma már a helyen "normál" drogos graffitik vannak:
Ami az irodalomban Antoine de Saint-Exupéry főműve, az a zenében John Lennon legnépszerűbb dala.
A Kis Herceg különösen Kelet-Európában celebmű, az eredetileg brit Nagy Könyv versenynek mind a magyar, mind a bolgár verziójában a Kis Herceg bekerült az első 10-be, s eleve hatalmas a rajongótábor. Amikor elmondom, ez a mű bulvár fércmunka és rossz minden szemszögből olyan reakciókat szoktam kapni, mintha valakinek az anyját szidnám, de legalábbis értetlenség a válasz.
A nyugati közönség, úgy tűnik, e tekintetben érettebb: az eredeti brit Nagy Könyv versenyen a Kis Herceg az első 100-ba se került be, ami arra késztet, hogy elismerjem: talán mégse teljesen hülyék az angolok.
Sajnos John Lennon esete meg fordított. Nyugaton az Imagine című mélykommunista dal szinte már himnusz státuszú, veszélyes dolog szidni. Pedig valószínűleg a világ legszemetebb és leghazugabb zenei műve. Szerintem csak a szovjet Широка страна моя родная című orosz alkotáshoz hasonlít, mely a sztálini terror csúcspontján született, mégis az a refrénje, hogy "Я другой такой страны не знаю, / Где так вольно дышит человек.", azaz "Nem tudok más olyan országról, ahol ennyire szabadon lélegezhetne az ember.". Engem még most is zavar ez a dal, amikor mostani orosz ünnepségeken előadják retró alkotásként, pedig most nyilván nem ugyanaz a kontextusa, de még így is viszketek tőle:
Lennon persze alattomosabb. Míg a szovjet dal szinte önparódia: senki se gondolhatta komolyan 1936-ban, amikor a dal született és az egyik legjátszottabb dal lett a szovjet rádiókban, hogy "szabadon lélegezhet a szovjet kisember".
Lennon nem önparódia, hanem nyíltan leírja gonosz kívánságait a jövőről:
nincs paradicsom, s pokol,
mindenki csak a mának él,
nincsenek nemzetek,
nincs vallás,
nincs senkinek semmije,
mindenki valamiféle kényszermunka-táborban él;
nagyjából ez Pol Pot rendszere, amit megálmodott magának Lennon. Az egyébként többszörös milliomos Lennon szolgák hadaival azt javasolja mindenki másnak, ne legyen semmije, közben ő a sajátját védi:
Pol Pot meghallhatta a dalt 1971-ben, s már 1975-ben meg is valósította.
Az észak-koreai rendszer picit emberibb Lennon álmánál.
A 90-es évek elején még gondolkodtam, ne legyek-e politikus.
Mivel nem volt ismeretségem a kellő helyen, ez azt jelentette volna, a legalul kell kezdeni, azaz önkénteskedni a pártnál, ahol karriert akarok.
Utána néztem ez mit takar, kiderült, hogy 3 dolgot:
elmenni tüntetésekre, hogy legyen tömeg,
segíteni a pártirodákban, pl. takarítani,
kampány alatt aláírást gyűjteni, s a plakátolással foglalkozni.
Mivel mind a három ellenszenves számomra, végül nem csináltam semmit, maradtam tagdíjas passzív párttag.
Szóval most bele tudok érezni a szerencsétlen DK-önkéntesek sorsába: járni kell a várost, keresni DK-s plakátokat, majd azokra célkeresztet, trágárságot, Dávid-csillagot helyezni. Kemény munka!
Normál esetben a klímaszorongás egy vicc. Divathóbort, mint az, hogy ma már a legfejlettebb nyugaton a fiatalok 50-60 %-a homokosnak, transzszörnynek, gyíkembernek vallja magát.
Ha pedig komoly az ügy, azaz valaki valóban szorong, s nem csak divatból tesz úgy, mintha szorongana, akkor ehhez már szakképzett pszichiátriai kezelés kell, a legjobb a pácienst azonnal rácsos ágyban elhelyezni, erősen begyógyszerezve. Enyhe esetben persze érdemes próbálkozni a pofánbaszással, az enyhe betegeket a korlátozott fizikai erőszak képes visszabillenteni a valóságba.
Ugyanis a valóság az, hogy évszakok vannak, így az időjárás változik.
Persze vannak régiók a Földön, ahol egész évben egy évszak van, ez a sarkkörök és az Egyenlítő körüli részek – viszont sajátos módon, klímaszorongás nem ott van, hanem a bolygó többi részén, ahol pedig az emberiség hajnala óta évszakok váltakoznak.
Teltek-múltak az évezredek, az emberek előbb barangoltak ide-oda, gyűjtögettek, majd réz, bronz, vas eszközökhöz nyúltak, háziasították a kutyát, majd más állatokat, aztán rádöbbentek a növénytermesztés titkára is, s mindeközben senkinek se jutott eszébe szorongani, hogy tavasz után nyár van, aztán ősz, végül tél. Sokszor extrém szárazságok, máskor árvizek jöttek, ezekkel az akkori műszaki szinten az emberek nehezen küzdöttek, s mégse szorongtak.
Aztán eljött a XXI. század és a legfejlettebb államokban hirtelen egy törpe kisebbség szorongani kezdett! Valószínűleg úgy kezdődhetett, hogy egy drogozásból felébredt ciszpedofil transzkrokodil identitású baloldali aktivista egy nap kinézett luxuslakosztálya ablakán, s ott azt tapasztalta: meleg van. Ettől pánikba esett, be akart adni magának új adag drogot, de éppen elfogyott a készlet, így sírógörcsben kezdett tombolni.
Én arra tippelek, a következő hóbort az éjjelnappal-szorongás lesz: naplementekor szoronganak majd a kis szobaforradalmár majmok, hogy sötét lesz, míg napkeltekor meg a kezdődő világosság miatt.
Én azt mondom: hadd szorongjanak! addig se kúrnak gyereket – amíg a négy fal között teszik, a kisembert nem zavarja.
Ez a cikk rendkívül érdekes, de csak abban, mi a következtetés.
A balosok nem a tudásért harcolnak, hanem a tudás tartalma feletti kontrollról. Ez pedig nem más mint szektás gondolkodás. Vallási szektákban van ilyen és a hozzájuk hasonló mlm-rendszerekben: higgy vakon, ne végy tudomást az ellenvéleményről.
A létező kommunizmus is ebbe bukott bele: nem vállalta a vitát, nem adott érveket a saját igazság mellett, mert nem merte bemutatni az ellenérveket.
A kereszténység ezt régóta tudja. Minden normális keresztény képzésnek lényegi eleme az ellenvélemények megismertetése, s a velük való vitázás. Aki erre nem képes, az egyszerűen rossz hittérítő. Aki ugyanis hisz a maga igazságában, az egyenesen keresi az ellenvéleményt.
Szóval a mai progresszív balosokat érdemes bíztatni, csak menjenek ezen az úton, a valóságtagadásban előre, az ellenvélemény tudomásul nem vételében, ez ugyanis biztosan elvezet a megsemmisülésükig.
Az EB elnöke, Ursula von der Leyen múlt vasárnap Plovdivba utazott, hogy támogassa a bolgár euroatlantista helytartóság háborús hisztériáját. Landolás előtt azonban leállt a GPS a gépen.
Bolgár karikaturista meg is rajzolta hogyan történt az "orosz" "hibrid támadás":
orosz hekkerek összes megmaradt eszközeikkel, azaz mosógép-csippel. mobiltelefonnal és ásóval megzavarják a GPS-t - a működő szankciók miatt már szinte semmijük sincs, az egyik hekker mezítlábas
Korábban mindig azt tanácsoltam a fiataloknak, akik rendszerkritikusak, hogy igyekezzenek kimaradni a rendszerből, azaz találjanak maguknak valami olyan jövedelmi forrást, mely alig igényel részvételt a rendszerben.
Közben rájöttem: ez rossz tanács. Az ilyen jövedelemszerző pozíciók ugyanis a legritkább esetben eredményeznek olyan mennyiségű bevételt, mely elégedettséget okoz.
Egyszerűen nem működik az ókori görög modell, mely szerint az igazán szabad ember nem dolgozik semmit.
Új tanácsom: mivel így is, úgy is kénytelen leszel a rendszer része lenne, tedd ezt neked tetsző módon! Azaz ne a kimaradás legyen a fő cél, hanem az önmagadnak való tetszés. Foglalj el tehát olyan pozíciót a rendszerben, mely neked örömet okoz. S persze közben közben sose feledd mi az értékrended és mindig legyen meg a tudat benned, hogy mi az a vörös vonal, melyen nem léphetsz át.
Nagyjából azt ajánlom, amit a legtöbb Kádár-kori karrierista csinált: belépett a Pártba, miközben egy szót se hitt a Párt ideológiájából.
Persze kicsit hiteltelen, hogy én nem ezt tettem, de - mint mondtam - én ebben tévedtem. Ha újrakezdhetném, "belépnék a Pártba", jelképesen, hiszen ma nincs Párt és nem is kell belépni, ma más a rendszerkonformitás módja.
- egyébként ha követjük a cikk logikáját, akkor helyesen: "LMBTQI nincs P nélkül".
A valóságban minden létezett és létező társadalom arról szól, az őskortól a mai polgári-liberális korig, hogy törvényeket hozunk, melyekkel szabályozzuk testünket és vágyainkat.
Tulajdonképpen ezért ember az ember. De még a felsőbbrendű állatok is tudják mi ez: nem megtenni ösztönösen mindazt, amit akarunk.
Egyszerűen hibás ez az érvelés. Valójában ő is szabályozná a dolgokat, de neki tetsző módon, míg a neki nem tetsző dolgok korlátozása, szabályozása ellen semmi gondja nincs. A szokásos liberális kettősmérce.
De íme egy csodamondata: "A rendszer tartós ellentmondásai – az ideológiai tisztaság és a politikai pragmatizmus közötti feszültség, az értelmiségi és politikai irányzatok közötti súrlódás, a társadalmi támogatottság ingatagsága, valamint az orosz modell erőltetett adaptációja – fokozatosan felőrölték a mozgalmat. A marxizmus-leninizmus nem tudott olyan organikusan beágyazódni a magyar politikai kultúrába, mint korábban más ideológiák."
Nyilván nem tudott. Ami eleve téveszme, az nehezen tud "beágyazódni". Mivel kényszer volt, így beágyazódás helyett megszokás lett. Ennek a neve: "vörös farok". Kiváló példa rá a Tanú című film, melynek végén - teljesen oda nem illő módon - megjelenik egy Marx-idézet. A rendező úgy gondolta, így szalonképes lesz a film: persze tévedett, így se lett az, az 1969-es filmet csak 1979-ben engedte vetíteni a cenzúra.
A marxi téveszme lényege, hogy minden oka az elidegenedés, s az elidegenedés oka pedig a termelőeszközök magántulajdona, így ezt fel kell számolni, majd csak ettől minden jó lesz egy rövidke, kényszerű diktatúra után. Hiszen az új helyzet olyan jó lesz, hogy azt immár akarni fogja a nagy többség, így nem lesz szükséges diktatúrára.
Hogyan lesz az új helyzet jobb azt Marx sose mondta meg, de hitt benne, ő maga is beismerve, hogy nem tudja hogyan lesz jobb, lásd „ez [a kommunizmus felépítése] természetesen eleinte csak a tulajdonjogba és a polgári termelési viszonyokba való zsarnoki beavatkozások útján történhetik, tehát olyan rendszabályok útján, amelyek gazdasági szempontból elégteleneknek és tarthatatlanoknak látszanak, amelyek azonban a mozgalom folyamán túlhajtanak önmagukon”.
A valóság ezzel szemben az lett, hogy egyrészt kiderült, a magántulajdon megszüntetése nem oldja meg az elidegenedést, másrészt a helyzet nem jobb lett, hanem rosszabb, ami miatt a diktatúrát állandósítani kellett.
Sztálin haláláig ez az erőszakos folyamatosságát jelentette, aztán meg a kérdések elsumákolását.
Egy egyébként érdekes cikkben felvetődik, Kádár egyik alapköve a szociális államiság volt.
Nos, pl. a lakások esetében ez nem igaz, szinte teljesen a mai helyzet volt akkor is. Sőt a mai állapot egészen kicsit jobb.
Ma egy átlagos kisméretű, kétszobás lakás ára Budapesten kb. 50 millió Ft. Az átlagos nettó jövedelem pedig 480 ezer Ft. Ez azt jelenti, a lakás ára kb. 104 havi fizetés.
Szerencsére még emlékszem mi volt a 70-es években. Szüleim első saját lakása egy 55 n2m-es, kétszobás panellakás volt az egyik zuglói lakótelepen, a jobbik fajtából, azaz ez nem tízemeletes házakból álló épületrengeteg volt, hanem 4-emeletes, 16-lakásos házak, rendes közös kerttel. Akkoriban ez számított a jobb minőségű panelnek.
Az akkori szokások szerint persze a lakást "kapták", azaz nem "vették", ez azt jelentette, hogy 0 % önerővel, vállalati és OTP-s kölcsönnel lett véve, 20 éves futamidővel, s ezt ki kellett érdemelni szociális alapon: itt az érdem az volt, hogy a kisgyerekes család az egyik házastárs szüleivel lakik együtt, s szükségük van saját lakásra. Emlékszem a pontos árra: 303 ezer Ft volt, a furcsán szimmetrikus szám megmaradt az agyamban, bár kisgyerek voltam akkor. Ez 1970. Akkor az átlagbér 2800 Ft volt. 108 havi fizetés volt tehát a lakás. Szinte azonos a mai helyzettel.
Ami akkor jobb volt: a kamat fix volt, azaz nem emelhette meg a bank, mely eleve egy volt az állammal. Minden másban ugyanaz.
ez a ház az, ma fényképezve
Egyébként 1970-1987 között volt "miénk" a lakás. Én magam 1986-ig éltem ott. 1970-1973 és 1980-1986 között csak nyaranta, hiszen ekkor külföldi kiküldetésen voltunk.
Tulajdonképpen a Kádár-rendszer pozitívuma csak a szociális keveredés volt. Ma elképzelhetetlen, hogy teljesen különböző társadalmi rétegek együtt lakjanak, akkor viszont ez volt az átlagos helyzet.
A nyugati konszenzus lényege az - s ez különösen a németeknél van így -, hogy minden vélemény belefér a liberális demokráciába, azaz természetesen minden liberális vélemény, legyen az balos - szocialista-polgári - vagy jobbos - kereszténydemokrata-polgári -, valamint a nem-liberális vélemény is, ha az baloldali.
Ez a faramuci helyzet a II. világháború eredménye, amikor a nácizmust/fasizmust a liberálisok csak a kommunisták segítségével voltak képesek legyőzni, így aztán utólag nem lehetett azt mondani, hogy a kommunizmus az hasonlít a fasizmusra.
Természetesen a valóságban a marxizmus nem egyeztethető össze a liberális polgári demokráciával, lévén az alapelvek egészen másak. A cikk fel is teszi a kérdést "Milyen mértékben írja elő az Alaptörvény, vagyis a szabad demokratikus alaprend forrása, hogy a Német Szövetségi Köztársaság kapitalista elvek szerint szerveződjön?" - a válasz természetesen az, hogy teljes mértékben, nem lehetséges ugyanis liberalizmus kapitalizmus nélkül.
S ez nem értékítélet, hanem ténymegállapítás. A "szabad demokratikus rend" természetesen egy elvetendő elvi szerkezet, azaz kifejezetten jó, hogy a marxizmus ellene van. Más kérdés, hogy a marxizmus is egy rossz rend, de ettől még nem következik, hogy amit egy rossz ideológia támad az feltétlenül jó.
Abban persze igazuk van a marxistáknak, hogy teljesen abszurd dolog egyenlőségjelet tenni valami vitatása és annak aktív ellenzése között.
Alapvetően semleges vagyok évek óta az arab-zsidó kérdésben. Korábban inkább zsidópárti voltam, de keresztény palesztínok meggyőztek a másik oldal igazságáról is, így azóta inkább semleges vagyok.
A fanatikus zsidópártiaknak csak egy adatot teszek fel: hogyan lehet, hogy a gázai háború 1 év 10 hónapja alatt már több a civil áldozat, mint az orosz-ukrán háború 3 és fél éve alatt. Ez az adat nem magyarázható ki ugyanis semmivel.
Ill. csak egy módon magyarázható meg: az izraeli haderő szarik a civilekre. Ami egyrészt bűncselekmény, másrészt nagyon rossz taktika.
Mert ilyen már volt: Afganisztánban a szovjetek 1979-1989 között, meg korábban az amerikaiak Vietnámban is azt hangoztatták, mint amit ma az izraeliek: nincs civil, mert az ellenség civilnek álcázza magát. Az eredmény ismert: az erősebb fél bukása.
A jelenséget sokan elemezték, pedig a fő ok egyetlen dolog: az időmúlás.
Az átlagember 14 éves kora körül kezd érdeklődni a közélet iránt.
Aki 2010-ben 14 éves volt, az ma 29 éves.
Azaz a teljes 30-an aluli nemzedék számára a hatalom azonos a Fidesszel. Márpedig aki fiatal, az szeret lázadni. S mi ellen a legjobb lázadni? - a hatalom ellen.
Sajnos beérett a baloldali propaganda, 3 fő része:
sikerült sokakkal elhitetni, hogy Magyarországon az életszínvonal rendkívül alacsony,
sikerült a "lopás" témát hihetővé tenni, hogy ha nem "lopna" az elit, akkor minden sokkal jobb lenne,
sikerült egyenlőségjelet tenni a jólét és a nyugati értékrend közé.
A Fidesz szerencséje az lehet, hogy a fiatal nemzedék a leginkább lázadó ugyan, de egyben a legpasszívabb is politikailag. Mivel a lázadás oka nem valami mély meggyőződés, így az nem válik politikai cselekvéssé. Az átlag fiatal teljesen meg van elégedve egy-két kiabálással, ezzel letudja a lázadást, azaz valószínűleg arra se veszi a fáradságot, hogy elmenjen szavazni.
Ezt az embert már nem követem, mert meg vagyok győződve róla, hogy egy vagy több kereke hiányzik.
De most szembejött megint nem a saját csatornáján.
Kiderült mi volt a mesterterve. Ez a következő: a nép kimegy éjjel-nappal tiltakozni, általános sztrájk van, a követelés pedig nem az, hogy a Fidesz mondjon le - ez kevés! -, hanem az, hogy a Fidesz oszlassa fel magát, s minden embere vonuljon vissza a közélettől.
A műsorvezető szerint ez "álmodozás". Nem is tudtam, hogy az "álmodozó" plusz jelentése az "elmebeteg".
Szinte nincs ország, nép, ahol ne lenne valamilyen abszurd helyi mítosz.
A legnépszerűbb mítoszok ráadásul ismétlődnek, azaz sok helyen megvannak.
Pl. sose találkoztam még országgal, ahol a helyiek nem mondanák teljesen meggyőződve, hogy:
a mi nőink a legszebbek,
a mi nyelvünk a legkifejezőbb,
a mi konyhánk a legjobb;
ráadásul minderről határozottan állítják: mindez világszerte közismert tény. S nagy a meglepetés, amikor találkoznak egy idegennel, aki ugyanazt állítja a saját országáról.
A magyaroknak is megvan az összes fenti mítosza, van viszont egy saját mítoszuk is: ez a "világhírű magyar szinkron".
Engem ez nagyon idegesít. Egyrészt mert a szinkront rossznak tartom, a legjobb esetben is kényszernek, szükséges rossznak. Másrészt meg mert nem igaz.
Én Magyarországon kívül még szinte sose hallottam a "világhírű" magyar szinkronról. S amikor hallottam róla, az is olyanoktól volt, akik idegenként Magyarországon éltek, s nekik meg nagyon rossz véleményük volt a szinkronról, lásd "a filmet sehol se vetítik szinkron nélkül, nem tudtuk megnézni" - persze ez még a DVD és internet előtti korban.
Ugyanis van egy sajátos jelenség az idegen nyelvek ismereténél: az írásbeli értés előbb jön, mint a szóbeli: tehát ha valaki magyarul közepesen tud, az a magyar felirattal boldogul, de a szinkron neki még túl nehéz. Az átlag angolul tanuló magyar ez szinte mindig tapasztalja: már tud olvasni angolul, de filmet nézni nem képes.
Én egyenesen sajnálatosnak tartom, hogy Magyarországon komoly szinkroniparág alakult ki. Amióta tehetem, sose nézek szinkronizált filmet.
Meggyőződésem, annak az oka, hogy a bolgárok kiejtése angolul jobb, mint a magyaroké (persze a bolgár akcentus is felismerhető) az, hogy Bulgáriában szinte csak a rajzfilmeket és a szappanoperákat szinkronizálják, azokat is rámondással, azaz hátul hallatszik az eredeti hang is.
A konzervatív lázadás azért működik nyugaton, mert ott a progresszív értékrend sokkal többet elért, mint Magyarországon.
Magyarországon a progresszívek jellemzően csak jelszavakkal vannak jelen, de valós tetteik hiányoznak. Még a "prájd" esetében is ez megy: a magyar "prájd" legszélsőségesebb elemei is unalmas elemek lennének egy nyugati "prájdon".
A nyugati konzervatív lázadás arra épít, hogy volt egykor egy konzervatív-liberális jobboldal, az feladta önmagát, helyére bejött a progresszív-liberális oldal és tulajdonképpen diktátori hatalmat tudott szerezni a szellemi térben. Ezért a cél: visszatérni a korábbi állapothoz.
Magyarországon viszont ennek minden eleme hiányzik:
amikor a baloldal szellemi monopóliumot élvezett, még ők se voltak progresszívak,
konzervatív-liberális jobboldal Magyarországon sose volt komoly mértékben, az összes ilyen próbálkozás megbukott, s most remélhetőleg a Tisza is el fog bukni ezzel,
a magyar lázadás tehát nem visszaállítani akar valami korábbit, hanem újat szeretne.
A magyar modekl tehát sokkal inkább hasonlít a jobboldali radikalizmushoz, mely eleve nem tekinti példalépnek a korábbi állapotot.
Eleve az egész "konzervatívizmus" egy csapda-fogalom, én magamra soha nem is használom. Ugyanis a konzervatívizmus nem egy szerves, önálló eszme, hanem egy válasz a liberalizmusra, kb. az mondja "legyen liberalizmus, de lassabban, óvatosabban".
Miközben az embereknek nem kell se gyors, merész, se lassú, óvatos liberalizmus.
A célpontja Brüsszel Péter és pártja. Valahogy olyan helyzetet akar teremteni, hogy kénytelen legyen őt befogadni magához az új vezér. Ennek érdekében bármire képes, mint ez itt is látható:
A gond nagy. Ugyanis ha beveszik őt, biztosan ő lesz majd az első, aki hirtelen függetlenné kiáltja ki magát. Másrészt egyensúlyozni kell a ballib szavazótáborral: egy jelentős rész máig imádja Mákost.
Az egyházi szláv alapvetően egy mesterséges nyelv, mely a IX. században lett megalkotva bolgár nyelvjárások alapján, elsősorban a Thesszaloniki környéki lett alapul véve.
Mint rögzített nyelv aztán ez lett a szláv nyelvű ortodoxiában az istentiszteleti nyelv. Máig használja minden szláv ortodox egyház, a használat mértéke azonban nem azonos. Van ahol a fő nyelv máig az egyházi szláv, s csak ennek kiegészítéseként használatos a helyi modern szláv nyelv (pl. az Orosz Egyházban ez a helyzet), s van ahol a helyzet fordított (pl. a Bolgár Egyházban).
Megesik, hogy használják nem szláv egyházakban is. Ennek legnagyobb példája a Román Egyház, ahol a XIX. sz. végéig az egyházi szlávot használták. De pl. a finnek is máig használják.
Természetesen a görög nyelvű ortodoxiában sose használták, így az onnan származó egyházakban nincs ez a nyelv (lásd albán, arab, grúz). Viszont szintén megvan a bizánci rítusú katolikusok egy részénél.
Érzékeltetésként a Biblia első két sorát hozom fel.
Annyit érdemes megemlíteni, hogy a "tóhú vábóhú" rész bekerült az egyébként is erősen zsidó hatású pesti szlengbe a XIX. sz. végén, mint "zavaros, kaotikus", az eredetiben "puszta és üres".
Modern magyar fordítás:
"Kezdetkor teremtette Isten az eget és a földet. A föld puszta volt és üres, sötétség borította a mélységeket, s Isten lelke lebegett a vizek felett."
Most az egyházi szláv, a modern orosz, s a modern bolgár verzió, adok magyar átírást is, nem mindenki tud cirillül olvasni.
Egyházi szláv: "Въ началѣ сотвори Богъ небо и землю. Земля же бѣ невидима и неустроена, и тьма верху бездны, и Дух Божїй ношашесѧ верху воды."
(átírás: Vu nacsale szotvori Bogu nebo i zemlju. Zemlja zse be nevidima i neusztroena, i tima verhu bezdnü, i Duh Bozsij nosaseszon verhu vodü.)
Modern orosz: "В начале сотворил Бог небо и землю. Земля же была безвидна и пуста, и тьма над бездною, и Дух Божий носился над водою."
(átírás: V nacsale szatvoril Bog nyebo i zemlju. Zemlja zse büla bezvvidna i puszta, i tyma nad bezdnoju, i Duh Bozsih noszilszja nad vadoju.)
Modern bolgár: "В началото Бог сътвори небето и земята. А земята беше неустроена и пуста; и тъмнина покриваше бездната; и Божият Дух се носеше над водата."
(átírás: V nacsaloto Bog szatvori neboto i zemjata. A zemjata bese neusztroena i puszta; i tamnina pokrivase bezdnata; i Bozsijat Duh se noszese nad vodata.)
Azonnal látható, nagyon hasonló a szöveg.
A IX. sz. óta persze a nyelvek sokat változtak. Az egyházi szlávban gazdag névszó- és igeragozás volt, az orosz az előbbit tartotta meg, a bolgár az utóbbit.
Szóval egy egyházi szlávból képzetlen orosz ember nem ismeri fel a "furcsa" igeidőket, viszont egy hasonlóan képzetlen bolgár - bár nem tudja melyik pontosan mit jelent - érti a főnévragozást.
Kb. ennyit ért a szövegből az átlag orosz: "Kezdetben Isten teremt az eget és a földet. A föld láthatatlan és rendezetlen, sötétség a mélység felett, s Isten lelke a vizek felett ..." - ez utóbbi azért, mert elsőre nem fogja felismerni egy orosz a "nosaseszon" szót, pedig gyökere azonos a mai orosz szóval.
S mennyit ért egy átlag bolgár: "Kezdetben teremtette Isten az eget és a földet. A föld láthatatlan és rendezetlen volt, sötétség a mélység felett, s Isten lelke ... a víz felett." - itt is gond lehet a "nosaseszon" szóval, bár itt valószínűbb a felismerése az igeidő miatt.
Szóval a végkövetkeztetés. A szláv anyanyelvű ember megérti az egyházi szlávot, tudja miről van szó, csak a pontos jelentés gond, meg egyes szavak jelentése nem mindig világos.