magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Elveszett megyenevek

A Trianon előtti Magyarország utolsó közigazgatási reformja 1881-ben volt, akkor alakult ki a Trianon idején hatályos 72 közigazgatási egység: 71 megye + Fiume, mely egyik megyéhez se tartozott, de önálló megyét se alkotott (a 71 megyéből 8 Horvát-Szlavónország területén, innen a népszerű "64 vármegye" elnevezés).

Trianon után a Horthy-rendszer, jelképes céllal, egyetlen megyenevet se szüntetett meg, azaz akármilyen kis rész is maradt az ország területén egy megyéből, annak neve meg lett hagyva.

A kommunista rendszer ezzel szakított, azaz a megyenevek egyszerűsítve lettek, számuk is csökkentve lett 25-ről 19-re.

1990 óta maga az alaprendszer nem változott, csak a nevek. Az 1950-ben eltörölt nevek egy része vissza lett állítva 1990-től folyamatosan:

  • Csongrádból lett Csongrád-Csanád 2021-ben,
  • Győr-Sopronból lett Győr-Moson-Sopron 1990-ben,
  • Szolnokból lett Jász-Nagykun-Szolnok 1990-ben,
  • Komáromból lett Komárom-Esztergom 1990-ben,
  • Szabolcs-Szatmárból lett Szabolcs-Szatmár-Bereg 1990-ben.

Maradt viszont 12 megyenév, mely már megszűnt hivatalos elnevezésként. Ezek:

  • Arad megye: a megye 90+ %-a természetesen Romániába került, de egy kis rész Magyarországon maradt, ez Elek város és környéke, jelenleg Békés megyében,
  • Bodrog megye: már Trianon előtt egyesítve volt Báccsal Bács-Bodrog név alatt, ez a mai Bajai járás egy része,
  • Gömör megye: a mai putnoki járásban van megmaradt része,
  • Hont megye: itt a terület nagyobb része Magyarországon maradt, 1950-től Pest megyéhez került,
  • Kishont megye: lásd Gömör, ez egyesítve lett Gömörrel jóval Trianon előtt,
  • Pilis megye: ez ma Gödöllő és Gyömrő környéke, önálló megye utoljára a középkorban volt,
  • Pozsony megye: az eredeti terület kb. 1 %-a maradt Magyarországon, a legnagyobb település Dunasziget község,
  • Solt: ilyen megye valójában sose volt, ez a volt Solt-szék nevéből ered, melynek területe Pest-Pilis-Solt-Kiskun megyéhez lett csatolva, ma nyugati része Pest megyéhez, keleti rész Bács-Kiskunhoz tartozik,
  • Torontál megye: az északi sávja Magyarországon maradt, jelenleg Csongrád-Csanád része,
  • Torna megye: a mai edelényi és putnoki járás egy része, az eredeti megye kb. 60 %-a Szlovákiában van, ismerős környék számomra, jártunk errefelé horgászni egyik nagybátyámmal a 70-es években,
  • Ugocsa megye: itt személyes érintettségem is van, anyai nagymamám itt született, a megyeszékhelyen, Nagyszőlősön (bár már a csehszlovák korban), az eredeti megye fel lett osztva Trianonban Csehszlovákia és Románia között, kb. 1 % maradt Magyarországon, ez a mai Magyarország legkeletibb pontja egyébként, a magyar-román-ukrán hármashatárnál,
  • Ung megye: az eredeti megye 90+ %-a ma ukrán, Magyarországon csak Záhony és pár környező falu van.

Ha tőlem függne, ezeknek legalábbis nagyobb részét visszaállítanám. Ha már jelképes politika, akkor ez mindenképpen az lenne, ráadásul a tájnevek emlékének megtartása pozitív dolog.

Persze az biztos, hogy nem váltana ki ez osztatlan örömöt. Pl. ha a már most is túl hosszú Szabolcs-Szatmár-Bereg holnaptól Szabolcs-Szatmár-Bereg-Ugocsa-Ung lenne vagy Borsod-Abaúj-Zemplénből Borsod-Abaúj-Zemplén-Torna-Gömör-Kishont. De pl. a Békés-Arad simán működhetne névként. Ahogy a Bács-Bodrog-Kiskun és a Csongrád-Csanád-Torontál is elviselhető hossz.

Még valami, amit a magyar történelem iránt érdeklődők 99 %-a se szokott tudni. Közismert, hogy a Trianon előtti Magyarország területéből rész ma Szlovákiában, Ukrajnában, Romániában, Szerbiában, Horvátországban, Szlovéniában, Ausztriában van, azaz mindegyik jelenleg 7 szomszédban. A tájékozottabbak hallottak Lengyelországról is, mely kapott egy kis részt, meg Olaszországról is, azonban ez ma már elavult infó: ma már ez a volt olasz rész Horvátországé.

Azonban Bosznia-Hercegovináról szinte senki se hallott. Pedig van ilyen is. A Horvát-Szlavónország területén lévő Lika-Korbava vármegye (horvátul: Lika-Krbava) egy kis része ez. Még a jugoszláv időkben (az első Jugoszlávia idejében) egy kis területrész - a volt Korenica járás délkeleti része - teljesen praktikus okokból át lett csatolva a Banja Luka székhelyű közigazgatási egységhez. Ennek akkor sok jelentősége nem volt, de a második - kommunista - Jugoszlávia ezeket a kész határokat vette figyelembe a 6 jugoszláv köztársaság kialakításakor, majd pedig a második jugoszláv szétesés során ezekből országhatárok lettek. Így ma Zavalje község és környéke Bosznia-Hercegoviában van.

az 1910-es magyar megyetérképen még a határ "innenső" oldalán

mai Google-térképen: már a határtól 5 km-re, a túlsó oldalon

Címkék: közélet
37 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr5318340603

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gelmerrrrr 2024.03.02. 08:33:10

Elveszett megyenevek
A Trianon előtti Magyarország utolsó közigazgatási reformja 1881-ben volt, akkor alakult
--------------------
1. Nem el, ez a hang al volna, attól, hogy a magyar nyelvtől az el egy presenzforma:el-ol-al.
Így inkább az mondanám, hogy ana-to, anto.

2. Nem vesz, attól, hogy a vesz egy egzisztenciális verb, el hangval: elvesz, ez így annyit rekkne, hogy folyamatosan van. Úgy azt kell mondani, hogy vész, a vesz egzisztenciális veb , a vész a svénő, szűnő.

Így antovésző.

3. Nem név magyarul, hanem nama.

4. Ország? Országtagadó vagyem, nekem rejku van, így ha az van, úgy nem a bullshit közigibibi hangot mondjuk, hanem rakást, rekkést. A köz hangot dúrgerni kell, libcsizmus is, azt rekkja, hogy van privát.

Rejku van, annak rakója rektárja, így rakás és rekkés van ősmagyarul, illiberálisul. A köz hangot dúrgerni.

5. He? Alkoholizálnak? Nem rakem.

cvsvrs 2024.03.02. 09:50:44

szabolcs a tiszántúl alföldi része, maga szabolcs tokaj városával átellenben rakamaz mellett van. csak végül nem szabolcs község, hanem nyíregyháza vált legnagyobb településsé. a megye őrzi a régi székhely nevét. szatmár azonban nem ez a régió. az már a partium. és bereg pedig kárpátaljához tartozik.

ez egyébként változik. a hajdúvárosok eredetileg szabolcs megye részei voltak. és debrecen pedig bihar megye alá volt beosztva. debrecen mindig is egy önálló városállammá igyekezte szervezte magát, akkor is, amikor közjogilag nem volt szabad város. és aztán amikor létrejön az önálló hajdúkerület, akkor úgy jön létre hajdú vármegye.

trianon után hajdú-bihar. bihar egy része a határon túl marad. az érmellékről úgy tartják, hogy debrecenhez tartozó szőlőskert. debreceni borvidéket is akartak csinálni, a romániában található érmellékkel. vonultassuk fel a nagy-magyar borvidékeket, közte debrecent és az érmelléket, és kapcsoljuk össze a jazz napokkal. (amit a komcsik találtak ki, hogy legyen nemzetköziség. kapcsoljuk hozzá a nemzetet.

és ebből lesz ez. köztes kultúra. nyugatos és keletiesség ötvöződik. kicsit magyarosabbnak kellene lennie. mert a fidesz is túl nyugatos.
www.youtube.com/watch?v=uC2wqq3Zhk0
és ezekkel nyert választást a fidesz.

ez tkp, neokon rendezvény, amit egy kicsit nacionalizálni, még tradicionálisabb irányba kellene vinni. de nemzetközi előadókkal. a magyar bor és az afroamerikai jazz. nem ellentmondás. és ha valaki azt akarja mondani, hogy ez a nyílt társadalom, akkor gondolja azt. ha nemzeti hagyományok, akkor azt.

cvsvrs 2024.03.02. 10:03:58

debrecenben a jelenlegi fideszt azért fogják történelmileg lehúzni, mert hogy feladta a szabad város eszményképét. behódoltak orbánnak. mindegy, hogy gyurcsánynak, vagy orbánnak. feladták a debrecniséget. persze egy rakás miskolci. nem is reformátusok. nem értik debrecen tradíciót.

történelileg lesznek kikukázva ez a rakás hülye, amelyik azt mondja, hogy egy gigantikus kínai akkumulátorgyárral létrehoznak egy nehézipari központot. hülyék bazdmeg. vannak a fidesz hülyék, meg a gyurcsányisták. ez két szemét banda. történetileg ki lesznek kukázva.

és a ref. egyház fog ebben élen járni. és a gör.kat. is jelzem. az se orbánista. nagyon nem. csak nem is gyurcsányista.

és a fidesz adminisztárción belül is megjelent az a gondolot, hogy ha nem is 26-ban, de 30-ban lehet, hogy rendszerváltás lesz. és nem fognak kiugrani, mint magyar péter, a hatalomátmentés megkezdődött az adminisztráción belül is. csak az nem látszik, hogy ez mivé alakul át.

az már nyilvánvalónak tűnik, hogy az orbánizmus történelmileg megbukott. csak nincs valós alternatíva. körvonalaiban sincs elképzelés.

ez a nevem senki 2024.03.02. 10:11:43

orbanizmus kukka
me r mis kóc

cvsvrs 2024.03.02. 10:21:47

@ez a nevem senki:
orbánizmus kuka, mert debrecen nem miskolc.

ha orbán elbukja debrecent, akkor például a ref. egyházat bukja el. jön "gyurcsány". ez a ref. püspök. úgy néz ki, mintha fletó testvére lenne.
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b9/FeketeKarolyFotoThalerTamas.JPG
karácsonykor már a gör.kat is kulka jánossal halellujázott.
www.youtube.com/watch?v=SWxNKPcJBh4
egyik oldal se tudott vele mit kezdeni. a "ballib" se, hogy mi kulka mi a fracot keres a keresztényeknél. a "jobbkonzi", hogy kulka. az libsi, hogy lehet keresztény egy lmbtq személy. árulás. ez nem ferenc pápa, hanem a gör.kat. metropólia. központja debrecen. ha orbán elveszti debrecent, akkor az utolsó egyetemvárost veszti el, amelyik szóba áll vele.

cvsvrs 2024.03.02. 10:32:17

@ez a nevem senki:
a debreceni (fideszes) és a miskolci (dk-s) polgármester jó barátok. palkovics hozta őket össze. többek között ezért rúgták ki. mert palkovics orbántól függetlenül szervezkedett. létezik egy ilyen a fidesz2.

cserpalkovics fidesz polgármester a ballib médiákban is szerepel. a győri fidesz polgármester is fidesz2-es. navracsics veszpermémben fidesz2. török gábor fidesz2. török gábor azt mondja, hogy rogán a "hatalomgyáros". török gábor csányi sándor magyar hangja. vagy pesti lászló. hogy nem kérnek az orbánista bankholdingból.

ez az új potenciális "együtt", "milla". csak ez nem neolib, hanem neokon. olyasmi, mint a polák tuskó. és az leváltotta kacsinszkit. az orbánisták adták a tanácsot, szidják is őket.

Gery87 2024.03.02. 11:46:47

"8 Horvát-Szlavónország területén, innen a népszerű "64 vármegye" elnevezés)."

Ebből is látszik hogy a turulbuggyantak idióták, se logikájuk nincs, se számolni nem tudnak.

A "64 vármegye" sehogy nem jön ki. Egyrészt nem 64 hanem 63 volt, mármint "magyar".
Fiume nem megye.
A logóként, jelképként használt Történelmi-Magyarország kontúrja meg pont nem csak a 63 vármegyét ábrázolja, szóval, akkor miért nem "72 vármegye"? Az se tökéletes mint fentebb írtam, de egy fokkal jobb. Vagy akkor Horvátország nélkül ábrázolják...

Na mindegy ezek úgy hülyék ahogy vannak.

Gery87 2024.03.02. 11:53:32

"A kommunista rendszer ezzel szakított, azaz a megyenevek egyszerűsítve lettek, számuk is csökkentve lett 25-ről 19-re."

Azért a 4 tagból álló nevek már nevetségesek voltak (Pest-Pilis-Solt-Kiskun....), valljuk be bár nekem nincs bajom a mai 3-as alakokkal sem.

"Ha tőlem függne, ezeknek legalábbis nagyobb részét visszaállítanám. "

Minek?
Felesleges pénzkidobás.
Emlékük megvan, az emberek meg a hétköznapokban leszarják.
A megyéknek amúgy sincs Magyarországon már lokális identitásképző mivoltuk, se autonómiájuk! Anélkül meg csak giccses pózerkedés az egész...

Nem a nevekkel kell játszadozni ("Csongrád-Csanád-Torontál", "Békés-Arad"?..stb)

Már a vármegye alak is felesleges volt, lásd te is a cikkben a megye alakot használod nem egyszer!
Ahogy egyébként a múltszázadban is meg előtte is a köznyelvben mindenki.

cvsvrs 2024.03.02. 11:55:13

@Gery87:
istván uralkodásának végén 10 vármegye volt, mátyás idején 100. a rendben levő, hogy legyen 64 magyar vármegye azzal, hogy egy része kisebbségi, vagy szórvány magyar.

egy tájegységben (divatos szóval ökoszisztémáben) élő, egy irodalmi nyelvet beszélő, ezerszáz éves történelmi egység részlegesen restaurálható. és vannak felvidéki, kárpátaljai magyar tankerületek. azok részben magyarországhoz tartozzanak. részben szlovákiához, vagy ukrajnához. már ha a ruszinok nem akarnak függetlenedni kijevtől.

Gery87 2024.03.02. 12:12:13

"Azonban Bosznia-Hercegovináról szinte senki se hallott. Pedig van ilyen is. "

Én igen, (ha jól emlékszem a wikipédiában is szerkesztettem ezzel kapcsolatban) anno a Honfoglaló játékban be is küldtem ezt kérdésnek, hogy "hány mai ország osztozik a történelmi magyar állam területén?"
(kilenc)

Meg: "hány országban volt hivatalos nyelv a magyar 1920-ban?"
( kettő).

"...teljesen praktikus okokból át lett csatolva a Banja Luka székhelyű közigazgatási egységhez."

Egyébként abban az időben a Muraköz horvát és szlovén határszakaszán is történt változás, falukat csatolták át, ez persze az osztozó országok számát nem változtatta meg.

cvsvrs 2024.03.02. 12:13:22

csak ehhez előzetesen magyar katolikusok kellenek. akik azt mondják, hogy a felvidéken is kellenek magyar egyházkerületek, mindig is voltak és mindig is lesznek, amíg kereszténység uralkodik a kárpát-medencében. keresztségben a környező szlávokkal.

kassának van egy magyar és a szlovák focicsapata. és induljanak a szlovákok külön bajnokságban. a kassa-eperjesi kerületben a legutolsó népszámlálás szerint 86 ezer magyar lakik. azoknak miért ne lehetnének saját iskoláik, focicsapatuk. és miért ne indulhatnának a magyar bajnokságban?

értem, hogy csehszlovákia az antant oldalán háborút nyert, csehszlovákia megszűnt, kassa egy kicsit magyarország és az is lesz, amíg magyarország lesz. és persze van egy szláv kassa, mindig is volt. és mindig is lesz. kárpát-medencében keresztségben állunk velük.

és úgy kassán kettős rangadó lenne. egy szlovák és magyar bajnoki. és úgy a helyiek és a környékbeliek szurkolhatnak mindkét csapatnak. és nem kell annyi "feka". ebben igaza van mészölynek és orbánnak. csak orbán és kubatov is olcsó afrikai focicsapatot gründol, mert a játékoseladással így lehet pénzt keresni. az olcsó négerek hajtanak és drágán eladják őket.

a vármegyéknek legyen válogatottja és éppenséggel lehetnek négerek is a csapatokban, a játékos adásvételt meg kellene adóztatni és azt visszaforgatni a tömegsportba. és úgy van biznisz, csak nem kell ennyi játékosügynök.

erre azt mondják a fideszben, hogy ezt nem engedi az unió. nem az európai unió szervezi a bajnokságot, hanem az mlsz. az egy közalapítvány, akkor olyan versenykiírást alkalmaz, amilyet akar. nem a bőrszín alapján kell megkülönböztetni,. hanem azt kell mondani, hogy ha a vármegyék egymás között játékosokat cserélnek, barteleznek, mert itt sok a balhátvéd, ott meg sok a jobbösszekötő, akkor kölcsönösen előnyösen elcserélik.

ám ha jön egy játékos kívülről, mondjuk afrikából és helyette nem megy senki, akkor az legalizált emberkereskedelem. és ez esetben az különadóval terhelt. nincs rasszizmus. és mehet a pénz a tömegsportra. a városi, vagy a megyei amatőr bajnokságba, vagy a blasz-ba.

csak ezt nem szervezte meg orbán, totálisan elvtelen, fekáznak, miközben a felcsút és a nemzeti fradi a legnagyobb afrikai importőr.

részlegesen helyre kell állítani a magyar bajnokságot. többségi és kisebbségi magyarokkal és a magyarokkal keresztségben álló népcsoportokkal.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.03.02. 12:46:53

@Gery87:

Sose jó, ha valaki ultrancaionalista, de közben nem ismeri saját történelmét.

A 90-es években még totál káosz volt ebben.

Az egyik akkori szélsőjobbos rögeszme szerint a szerbek rosszak, a horvátok meg jók. S utóbbiak alig várják a visszacsatolást Mo-hoz, mert csak a szerbek miatt lettek elcsatolva.

Még valami magyar szélsőjobbos csoport kapcsolatba is lépett hasonló horvát csoporttal. Aztán jött a pofáraesés. A horvát ultranacionalisták egyrészt kb. a fél Balkánt maguknak mondták, de még a szűken vett trianonelőtti Mo-ból is egy részt, lévén ezek "ősi horvát földek", s persze azt se mulasztották megjegyezni, hogy a magyar-horvát 1102-es egyesülés semmis, a magyarok kérjenek bocsánatot az "agresszióért", meg külöbnben is, a horvát korona sokkal régebbi a magyarnál. Kiderült: az egyetlen közös pont az a nézet, hogy a szerbek rossz emberek.

Aztán meséli a magyar szélsőjobbos srác ezt az egészet, meg kommentelte is: sajnos a szabadkőművesek megfertőzték a horvát hazafiakat

cvsvrs 2024.03.02. 13:11:43

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
a probléma, hogy ez a magyarkodás egy ellenkultúraként jelenik meg.

adva van a kárpát-medence. egy egy óriástáj, ökoszisztéma. ebben van egy irodalmi nyelv és egy ezerszáz éves királyság, amivel csak a magyarok vállalnak folytonosságot. a szerbek, horvátok nem, szlovákok sem, ukránok és a románok se.

ez esetben van egy ezerszáz éves jogfolytonos magyarország, ami a szent korona és a natio hungarica örököse. és aki ezt elfogadja az magyar nemzet tagja. és egyébként lehet szlovák, ukrán, ruszin, román, szerb nemzetiségű is. és ez a magyar keresztény államnemzet.

na most hogy ennek hány tagja van azt nem tudjuk, mert ezt senki se hirdette meg. se a fidesz, se a turbó magyarok.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.03.02. 13:18:40

@cvsvrs:

Persze, ezért nem támadom őket 25 éve már. Pedig bizony sok marhságot mondanak.

Mert egy reakció az egész az ellenkező végletre, mely szerint "kis ország", "az idegen szép", meg eleve minden közösség hülyeség. kiváve persze a homokklubokat.

cvsvrs 2024.03.02. 13:25:29

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
és azt, hogy a kárpát-medencei magyarság egy államban élhessen (ami nem zárja ki szlovákia, románia létét. hiszen ha valaki nagyvárodon magyar bankártyával, forintban fizet a penny market-ben vagy akármiben, a másik pedig román bankkártyával, akkor azt a penny market pénztárgépe különösebb gond nélkül képes regisztrálni.

ezt 1940-ben nehéz lett volna megcsinálni, 2040-ben meg lehet, hogy a román a román államnak adózik, a magyar a magyarnak és egyébként van helyi adó is, amiből közös intézményeket tartanak fent. a nagyváradi nagyszínház az közös, és van magyar és román előadás a helyi adókból. akár még kétnyelven is eljátszhatják ugyanazt a darabot.

a csárdáskirálynőt eléneklik románul is. a marica grófnőt. az ugye egy zsidó operett. a szép város kolozsvár németül úgy van, hogy "komm mit nach varasdin" (gyere velem (horvát) varazsdinba. mert ez rímelt kolozsvárra. ugye mindkettőben a város szó rejlik.) és ezt eléneklhetik szlavóniában magyar nyelven. és magyarul. eszéken.

és így van egy kétnyelvű magyar kultúra, és ha varadi szlavón azt mondja, hogy ez a magyar operett horvátul nem kell, akkor ne kelljen. nem erőszak. de simán elő lehet adni.

csak kurvára nem ezt képviseli orbán. ő egy totálisan elvtelen hájpacni, akit az érdekel, hogy mennyi pénzt kereshet erdogánnal, hogy a nyugat ellen harcoljon. a revízió nyugati szövetségben képzelhető el. és nem ficóval szövetkezve.

Gery87 2024.03.02. 13:35:48

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Röviden a nacionalisták, soviniszták hiába ugyanazzal az ideológiával élnek, ezek nem kompatibilisek egymással, sokszor ellentétesek az érdekeik, hiába az eszköz ugyanaz!

Ami a szélsőséges vágyakat, kontókat illeti:
-ezek mindig burokban élnek + sose a legélesebb kések a fiókban, hülyék is.
Akik nem annyira azok, azok meg szándékosan nem akarnak tudomást venni a tényekről, valóságról (lásd megmagyarázta hogy szabadkőművesek, tehát nem ő a hülye hanem mások) mert az nem tetszik nekik, ők álmodozni akarnak, nem megoldásokat találni!
Ha nem így lenne nem lennének nacionalisták.

Gery87 2024.03.02. 13:41:22

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Annak semmi értelme ha képtelen baromságokkal meg konteókkal nyugtatja magát az ember vagy ad ellenválaszt.
A valóság nem elég? Ott is vannak érvek.

Pont ez a baj a magyar nacionalizmussal.
Trianonra a válasza a "kultúrfölény" , a környező népek lenézése, a zsidótörvények meg a "mindent vissza"...

Nem a demokrácia, a polgárosodás meg az etnikai revízió vagy autonómia...
NEM, nekik minden kell.
Hát nem nem jött be.
A sértettség rossz tanácsadó.
Egyszer se működött, ez az orbáni kuruckodás se fog működni.

cvsvrs 2024.03.02. 13:44:18

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
a részleges revízió nyugati szövetségi rendszerben képzelhető el. mert oroszország sose fog a szlávok kárára dönteni. még az is lehet, hogy ukrajna kárára se döntenének. és visszadnák a beregszászi járást, ahogyan hruscsov.

csahogy a cél nem az, hogy 5 kilométerrel odébb kerüljön a határ. hanem hogy létrejöjjön ungvár-bereg megye. és az két tankerület. egy görög katolikus (az ungvári) és refromátus (beregi). ezt meg lehet csinálni anélkül, hogy a magyar és az ukrán állam képviselői leülnének egymással.

két magyar tankerület kárpátalján. és ha él egy magyar alsóvereckén, akkor mehet magyar főiskolára ungvárra. szakképzési centrumba munkácsra. mehet tanítani husztra. és persze ha egy ukrán azt mondja, hogy ő nem akar magyar lenni, akkor ne legyen az. legyen ukrán. és tartozzon ukrajna alá.

kárpát-medencei magyarság élhessen egy államban. és ha az ukrán bolt nem szolgálja ki a magyart forintban, akkor ne szolgálja ki. majd a magyar bolt kiszolgálja az ukránt is. mert azzal nő az árbevétele, fizesse kijevnek az adót. fizethesse a magyar államkincstárnak is.

és lehet ungvári helyi adó. amiben azt mondják, hogy csináljunk közös intézményeket.

értem, hogy egy ukrán nacionalista azt mondja, hogy ez szeparatizmus, erről szó se lehet, ezt a nyugat kényszerítheti ki. azért, mert a nato/eu előremegy 100 km-t. és ha a magyarokat nem támogatják, akkor az oroszok oldalára állva bécsújhely alatt állomásoznak a szovjetek.

de ez nincs képviselve. hanem az van, hogy putyin majd visszaadja. adja vissza. a nyugat hozzájárulása nélkül ez nem megy. a nyugat ellenében.

cvsvrs 2024.03.02. 14:03:01

@Gery87:
orbán nem kuruckodik.

a kuruckodás mögött a vidéki arisztokraták és a városi patriciusok tömegei álltak.

debrecenben a kuruc kor 1693-ban kezdődik. akkor volt helyi plebejus felkelés. amit nem katonai erővel vernek le, hanem azt mondják 1694-ben, hogy a szenátus élére népszószóló (tribunus plebis) kerüljön. és azt találják ki, hogy megveszik bika bálint fogadóját. a csapszéket nyit a kommunitás. és építenek a hortobágyon egy csárdát a bujdosónak.

csakhogy a kollégiumban a plebejus diákok is fellázadnak. ők azt akarják, hogy bővítsék az iskolát. újabb tanszéket akarnak. jobb ellátást. és a patriciusok ezeket teljesítik.

és ezek után amikor rákóczi hadai tábort vernek hajdúsámsonnál, akkor a város egésze, szegények, gazdagok együttesen felesküdnek a fejedelemre. úgy, hogy a debrecen vendégük látja az angol királyi követet, aki isztambulból megy haza. és azt mondja, hogy őket a magyar szabadságharc annyira nem érdekli, de nem is ellenzi. persze persze üssék a németeket. őkat ez nem nagyon nem zavarja.

csakhogy a német-rómaiak szanaszét verik a kurucokat. felgyújtják, kifosztják debrecent. már amit a lakosság hátrahagy. az egész város elmenekül. a lakóépületek üresen maradnak. mennek bújdosni az erdőspusztába, a gazdagabbak tokajba. utána a németek nem tudnak mit kezdeni az üres várossal. visszaköltöznek. a szétvert városban nincs rendes közművesítés. 1709 végén kitör a pestis.

és 1710 elején debrecen a váradi kapitánynak kiegyezést ajánl. és szatmári pacifikáció előtt egy évvel kiegyeznek. 1710 végán pállfy a labancok parancsnoksága már debrecenben van. nem behódolnak, hanem a kiegyezést készítik elő.

mintha most harkov azt mondaná, hogy oké, vonuljanak be a ruszkik. de nem azért, mert ukrajna feladja a függetlenségét. hanem békéjobbot kínálnak.

debrecenből nézve ilyen a kuruc kor. és egy magyar városból nézve is hasonló. csak ezt nem így tanítják az eltén,

2024 2024.03.02. 14:38:19

A maradék Arad egy picit több Eleknél és környékénél. Ami még azon is túl maradt, az egy kis nyúlvány, egy természetellenes betüremkedés volt Békés és Csanád megyék közé. Ez Medgyesegyháza és Medgyesbodzás határaikkal együtt.

Igen, nem ismert, de amit Bácskának, illetve ami a trianoni Magyarországnak maradt, Észak-Bácskának nevezünk, valójában a középkori, akkor még különálló Bács és Bodrog vármegyék közül az utóbbi, abból maradt itthon egy rész. Bács a tájegység alsó részét képezte, Bodrog a felsőt.

Ami pedig a Békés-Arad elnevezést illeti, akkor inkább lehetne Békés-Csanád. A középkori, és egészen 1949-ig létező Csanád vármegyét (1920-után Csanád, Arad és Torontál K.E.E.V.M) kettévágták. Nyugati fele Makóval Csongrádhoz, keleti része Békéshez került. Ha Csongrád megkaphatta a Csongrád-Csanád nevet, erre ugyanúgy sor kerülhetne Békés esetében is.

cvsvrs 2024.03.02. 15:06:59

@2024:
békés (csaba) a körös-maros közének központja. csanád település maros túloldalán van. aligha tartozhat békéshez.

szeged a tisza-maros torkolatának központja. és a tisza ágáról csongrád, a maros ágáról csanád.

arad és temes magyar-román kerületek (tankerületek, egyházkerületek, revízióval választókerületek) lehetnek. akkor ha a bánsági síkvidék visszatér magyarországhoz. az nem orbán kormánnyal lesz, mert ahhoz nyugatosok kellenek, akik hazafiak. orbán sem nem nyugatos, sem nem hazafi.

és ugyanez a helyzet bács-bodroggal. az országrészeket egyesíteni kell és lebondani a kerítést. orbán után és nem is gyurcsánynak persze.

cvsvrs 2024.03.02. 15:16:48

a revízió, a magyarországhoz való visszatérés nyilván részleges lehet. hiszen arad megyében jelenleg egy járásnyi magyar van. és temesi magyarság két járás. egy temes környéki és temesvári.

legyen járási kormányhivataluk. magyar-román uniós jogharmonizációval. ehhez nyugatos kormányzat kell és hazafias. van olyan, miért ne lehetne? ebben a két bandában nincs egy se az nem azt jelenti, hogy nem lehet. ebben az etnikumban nincsen. mert ez nem a magyar etnikum. se gyurcsány, se az orbán. ugyanaz, csak nem a többségi magyar.

2024 2024.03.02. 18:06:22

@cvsvrs: "...békés (csaba) a körös-maros közének központja. csanád település maros túloldalán van. aligha tartozhat békéshez."

És? Hogy jön az ide? Csanád település a 18. századi megalakulása óta a román megszállásig Torontál vármegyéhez tartozott. Attól még Csanád megye létezett és Trianonban mindössze néhány falut nyestek le róla. A megyét 1950-ben kettévágták. Ha a hozzácsatolt csanádi rész okán jóval később át lehetett nevezni Csongrád megyét (amivel itt élőként nem értettem egyet), ugyanúgy meg lehetne ejteni a névmódosítást Békés m. esetében is. A mai Békés megye déli része 1950 előtt még a szomszédos megye részét képezte. Ez a Mezőhegyes, Mezőkovácsháza, Kunágota és Battonya négyszög. Nem látok semmilyen különbséget, ami az egyik megye esetében megengedi, a másikéban megakadályozza a névbővülést.

Tapi2021 2024.03.02. 19:07:39

@cvsvrs: Ha már egyetemváros, meg Miskolc: a Fidesz-KDNP Miskolcon annyira NULLA, hogy még egy polgármester-jelöltet sem voltak képesek állítani, négy-öt év alatt felépíteni!!!!

Hogy legyen azért valami, beálltak egy "civil" önjelölt mögé.

És ez nem egy vicc.

Ha valamiért egyszer visszaszorul a Fidesz és elbukja a kormányzást - ahogy ez előbb-utóbb meg is történik egy demokráciában - az az ilyenekért lesz.
Hogy nulla a káderpolitikájuk, hogy egy-egy településen BELTERJESSÉ válnak és képtelenek megújulni, képtelenek új arcokat bevenni, felmutatni, esélyesnek felépíteni..., csak az a néhány fasz lavírozgat, hogy megmaradjon képviselőnek. Még jobb is, hogy ellenzékben, mert az még annyi munkával sem jár. Sőt, semmilyen munkával.

Érted, a kormánypártoknak NINCS MISKOLCON EMBERÜK, hogy akár polgármesternek indíthatnák!!!!!

Nem az álpedofil ügyek, meg az ellenzék korrupciózása,... fogja őket megbuktatni, hanem ez. Az elbaszott - nem létező - káderpolitika.

És ki tudja, még hány településen van ugyanez???

Tapi2021 2024.03.02. 19:13:13

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "Mert egy reakció az egész az ellenkező végletre, mely szerint "kis ország", "az idegen szép", meg eleve minden közösség hülyeség. kiváve persze a homokklubokat."

1968 öröksége!:

index.hu/velemeny/2024/03/02/jovo-kovetkeztetes-felelosseg-pedofilia-1968/

ez a nevem senki 2024.03.02. 19:14:37

ad
jákvissza pozsonyt kassát szabadkát aradot és rendbe vagy
unk
jappánnakk mega turul szgeteket

Jumbóka · http://lepcsohazonkivul.blog.hu/ 2024.03.02. 20:29:39

Jaj, ne adj már legalább Te ötleteket „ezeknek”, mert még képesek lesznek további megye neveket meghosszabbítani.

Madarász Henrik 2024.03.02. 23:17:05

Én egyéni véleményem szerint néhány megye túl nagy, érdemes lenne felosztani őket kisebbekre, például Pest megye dunántúli része lehetne önálló megye Pilis néven vagy Sopron is lehetne önálló megye.

cvsvrs 2024.03.03. 09:20:49

@Madarász Henrik:
csak kevés a német, hogy saját megyéjük legyen.

gigabursch 2024.03.04. 08:55:01

Pilis megye ezirányú határleírásával hol találkoztál?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.03.04. 09:35:32

@gigabursch:

Igen, ez valószínűleg téves leírás. Már mások is szóltak, hogy nem stimmel.

gigabursch 2024.03.04. 13:44:04

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
Nem baj ha tévesnek véled - szerintem is az -, csak érdekel, hogy hol olvastál róla.

gigabursch 2024.03.04. 13:45:17

@Tapi2021:
Keszthely...
A vén, legalja manninger...
Hévíz. Most kapkodak oda valakit...

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.03.04. 14:18:39

De Lika-Krbava és Horvát-Szlavónország NEM Magyarország. A magyar korona része, de NEM Magyarország. Mindig, minden szempontból külön volt kezelve.
Ugocsából meg az a vagy 1 lakatlan négyzetkilométer ami megmaradt, elvileg akkor lenne valamilyen formában jelentős, ha legalább egy tanya lenne ott.
Szomorú és bizarr olvasmány amúgy ebből a szempontból az 1921-es Helységnévtár. 6370 településünkből 3378-at vesztettünk. Ekkor még nem voltak összevonva a megyék, így olyan furcsaságok vannak, hogy Abaúj Torna vm. székhelye Abaújszántó, Arad vm.Elek, Bereg vm. Tarpa, Bihar Berettyóujfalu, Gömör-Kishont Putnok, Hont Nagymaros, Torontál Kiszombor, Ung Záhony,

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.03.04. 14:52:00

1881-ben egyébként Krassó egyesült Szörénnyel, addig 65 megye volt. (Külső-)Szolnok talán 1869-ben egyesült Dobokával, illetve 1879-ben Ferenc Jóska nagynehezen polgárosította a határőrvidéket. Új megyék talán a törökök előtt ha alakultak, de lusta vagyok utánanézni.

Gery87 2024.03.04. 16:01:38

@Deak Tamas:

"De Lika-Krbava és Horvát-Szlavónország NEM Magyarország. A magyar korona része, de NEM Magyarország. "

"Egy és ugyanazon állami egységet képez.."
Ami a Magyar Királyság.

Egyébként a nemeseid már régebben is akkora idióták voltak hogy a Hódoltság után már azt se tudták bizonyítani, meg "elfelejtették" hogy a három Szerémségi megye (Verőce, Szerém, Pozsega) az Magyarország szerves része volt a török előtt.

Sőt, A Dráván inneni (Dunántúli) Gola település és környéke pont emiatt a balfaszkodás miatt a mai napig Horvátország része.

Így bízzon nemzethy keresztény Döbrögikre bazmeg az ember egy országot!! eltelik pár nemzedék és elvesztenek, elfelejtenek 3 megyét:D

"Mindig, minden szempontból külön volt kezelve.""

Nem, nem minden szempontból.
A viszony kb mint Anglia és Wales...
Mai fogalmaink szerint meg egy autonóm tartomány volt.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása