magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Regionális életszínvonal

A Kubával kapcsolatos cikkeim kapcsán felmerült mi a regionális elhelyezkedése az országnak régiós szinten. Hiszen így a legértelmesebb a helyzet megvilágítása.

Nos, az amerikai kontinensen 35 ország + sok egyéb függő terület van. Ezek közül 2 - az USA és Kanada - eleve kiveendő, hiszen ezek a gazdag magállami szféra részei. Szintén figyelmen kívül hagyható minden gyarmat, külbirtok, országrész, hiszen ezek szintje teljesen mesterséges - lásd nyilván jó az élet a Kajmán-szigeteken, hiszen ömlik oda a pénz számolatlanul vagy a Falkland-szigeteken magasabb az életszínvonal, mint Londonban, mert ott az egészet gyakolatilag finanszírozza a brit hadsereg.

Szóval csak 33 független államot érdemes nézni. A legjobb úgy elképzelni ha Európához viszonyítunk. 4 csoportot alakítottam ki.

Gazdagnak azt tekintem, ami eléri a nyugat-európai szintet. Ez egyetlen ország: Uruguay. Természetesen a nyugat-európai szegényebb országok szintjét éri csak el, de így is bátran gazdagnak mondható. Mondjuk azt: ez a spanyol életszínvonal.

Közepesnek azt tekintem, ahol az életszínvonal olyan, mint ami az EU-tag kelet-európai országokra jellemző. Mondjuk: magyar életszínvonal. Ide tartozik a kontinensen: Belize, Costa Rica, Mexikó, a szigetvilágban pedig Barbados, Grenada, St. Kitts-Nevis, St. Lucia, Trinidad-Tobago.

Szegénynek azt, ami a kelet-európai EU-tag szint alatt van, mondjuk ez az albán szint. Ezek: Antigua-Barbuda, Bahama-szigetek, Brazília, Chile, Dominica, Dominika, Ecuador, Guatemala, Guyana, Jamaika, Kolumbia, Nicaragua, Panama, Paraguay, Peru, St. Vincent. Ezek közül meglepetés Chile, mely egyébként feljebb szokott lenni, de az utóbbi években válságban van.

S végül a nagyon szegények. Ezek az előbbi szint alatt vannak jelentősen. Mondjuk ez a mai ukrán vagy moldáv szint. Ezek: Argentína, Bolívia, Haiti, Honduras, Kuba, Salvador, Suriname, Venezuela. Az utolsó helyen természetesen Kuba van.

Argentína szinte sose szokott ebben a csoportban lenni, ez abszolút kivételes. Argentína 100 éve még Uruguay mellett volt, de aztán is a második csoportban. A legújabb válság levitte ide.

Kuba is mindig ebben a második csoportban volt. De, hála a forradalomnak, szívós munkával sikerült elérni a negyedik csoportot.

csökkenő sorrend: zöld - narancs - sárga - piros

113 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr4918377705

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.27. 13:36:56

@ZorróAszter:

Ma már senki se hiszi el a hivatalos magyarázatot, hogy az 1959 előtti rendszer meg az amerikai embargó hibás mindenért. Meg hogy az ingyenes oktatás és egészségügy érv arra, hogy egyébként semmi se működik.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.27. 13:37:39

@ZorróAszter:

"milyen világ volt Kubában Castroék előtt"

Volt 10 % mélyszegény, ez ma nincs. Mindenki más meg jobban élt.

_Neville 2024.04.27. 13:47:51

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: amúgy az amerikai egészségügy helyzete jól megmutatja, hogy bizonyos tőkeigényű iparágakban egyszerűen nem igaz a piacgazdaság azon alaptétele, hogy verseny és az lenyomja az árakat. Kórházat nyitni kurva drága, így csak egy szűk kör képes rá, tehát igazi szabad verseny nincs is. Inkább oligopol kartell az egész. Mint mondjuk a magyar mobilszolgáltatók.

_Neville 2024.04.27. 13:49:55

@_Neville: a mobilszolgáltatók úgy jönnek ide, hogy mint ahogy az nem opció, hogyha nem tetszik, nyitsz egy saját kórházat, ugyanúgy saját mobilszolgáltatót se tudsz. Ott ugye ráadásul a pénz még nem is elég, mert pályázni kell a frekvenciákra...

_Neville 2024.04.27. 13:52:13

@Gery87: pedig Chile a neolib közgazdasászok büszkesége volt, azt mutogatták mindenhol, hogy igaz az összes tételük a lecsorgó jólétről stb

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.27. 13:52:46

@_Neville:

Igen, alapvetően a kapitalizmus egyetlen alaptétele se igaz, ez az egyik a hamis tételek közül.

Vagyis van egy igaz alaptétele a kapitalizmusnak: a hatékonyság. Kétségtelen, hogy a kapitalizmus a leghatékonyabb a profittermelésben.

_Neville 2024.04.27. 13:54:30

@ZorróAszter: az amcsik szerint nemhogy a skandináv államok, de kb az egész EU kommunistagyanús, hogy itt létezik újraelosztás meg szociális juttatások

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.27. 13:54:48

@_Neville:

Ahogy a 90-es években Mo. lett mutogatva: íme mllyen fejlődást hoz, ha egy ország leépít minden állami tulajdont, mindent elad, idegeneknek.

Manapság meg Észtország az éltanuló. Persze az is kamu.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.27. 13:57:41

@_Neville:

Lásd amerikai "szélsőjobb".

Aki nem benfentes, az meg szokott döbbenni.

Ha egy amerikai átlag szélsőjobbosnak elmondod mit csinál a Fidesz, azt fogja mondani "dehát ezek komcsik!".

Ha meg egy magyar átlag fideszesnek elmondod miket mondanak a Trump-tábor emberei, azt fogjak mondani "dehát ezek rosszabbak az SZDSZ-nél!".

_Neville 2024.04.27. 13:58:11

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Bizonyos körülmények között azért igaz. Ha mindketten kimegyünk a városi piacra tojást árulni, ott kialakulhat egy árverseny, ami lenyomja az árakat. Ha meg netán inkább kartellezünk, akkor bármikor jöhet egy harmadik, aki alánk ígér, ugyanis ehhez nem kell akkori tőke, ami szinte lehetetlenné teszi új szereplők belépését a piacra. A hazugság ott van, hogy az egész világot ezzel a helyzettel akarják leképezni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.27. 14:01:21

@_Neville:

Mikroszinten. Felette már sose.

Olyan ez, mint a kommunizmus. Családban működik, magasabb szinten nem.

_Neville 2024.04.27. 14:20:37

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Ehhez képest vicces, hogy eredendően a komcsik (lásd a sztálini fordulat előtti Szu, vagy a frankfurti iskola) pont a család ellen volt, az egyetlen intézmény ellen, ahol működik az elképzelésük :D

_Neville 2024.04.27. 14:23:31

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Én régóta próbálom megérteni, honnan jön ez a szellemiség. Na most a vadnyugaton egy ranchen el tudom hinni, hogy működött az, hogy itt elvagyok magamban, az első szomszéd mérföldekre, mindenki kapja be, főleg az állam. De hát már ott se, csomó közszolgáltatást használnak, az utakat is valaki megépíti és fenntartja, városokban meg aztán főleg. Mégis mintha még mindig 19. századi cowboynak képzelnék magukat.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.27. 14:31:41

@_Neville:

Amerikát újprotestáns fundamentalisták és szabadkőművesek alapították. Alaptétel a szakralitás hiánya, a racionalizmus és a tudomány mindenhatósága.

A főhős a szabad egyén, aki saját erejéből gazdag lesz, mert okos ember, sokat dolgozik, s hisz Istenben. A közösség meg ilyen egyénekből épül fel.

Aki nem gazdag szabad egyén, az őmaga hibás. Rossz, bűnös ember, délig alszik, elissza a pénzét, nem akar dolgozni, Isten is utálja őt, hisz nem áldotta meg gazdagsággal. Biztosan titokban ateista az ilyen alak, ezért nem szereti őt Isten!

A kálvinista etika továbbvitele ez a végletekig.

S máig az amerikai "szélsőjobbos" komolyan hiszi, hogy minden baj oka az, hogy a "komcsik" elrontották ezt a csodás rendet, pl. mindenféle segélyeket osztanak, nyugdíjat fizetnek, adóztatnak keményen, belepofáznak a piacba, munkajogokat adnak a gyengéknek, kötelező iskolai oktatást írnak elő, nem akarnak mindenkinek géppuskát adni, stb.

_Neville 2024.04.27. 14:42:52

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Ez az evilági visszaigazolás kálvinista tanán mindig elképedek, hogy lehet ilyen szinten kurvára nem érteni azt a vallást, amit elvileg követnek. És ehhez nem kell a szent hagyomány sem, sola scriptura is teljesen világos.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.27. 14:43:08

@_Neville:

Sztálinék gyorsan rájöttek, az eredeti programot még a leghűebb kommunisták se igazán szeretik.

Lásd, Lenin egy időben de facto 2 nővel együtt élt: feleség és szerető, de volt annyi esze, hogy ez tabu volt, nem volt szabad beszélni róla. Érezte, hogy ez azért túl "progresszív" lenne.

Sztálin meg visszahozta a keresztény családmodellt, csak el lett nevezve "szocialista családnak". S az eredeti progresszív gondolatokat e téren meg "burzsoá felforgatásnak" keresztelt át.

70-es évekbeli orosz vicc:

A párttitkára hivatja Petrovot:
- Petrov elvtárs, súlyos panasz érkezett ellened. Beszélnünk kell róla.
- Dehát én hű híve vagyok a rendszerünknek!
- Petrov elvtárs, a panasz nem politikai jellegű. A feleséged panaszkodott: nem teljesíted házastársi kötelezettségeidet évek óta. Mit tudsz felhozni mentségként?
- Először is azt, hogy pár éve impotens vagyok...
- Nem, Petrov elvtárs, te lehetsz másodsorban impotens, de elsősorban kommunista vagy, s mint kommunista köteles vagy házastársi kötelezettségeidet teljesíteni!

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.27. 14:46:22

@_Neville:

S a hagyományos kálvizmus legalább próbálja ezt szépítgetni, de az újabb ágak még tovább is vitték az extremitásig ezt.

élveteg 2024.04.27. 16:21:30

Az amerikai egészségügyi rendszerről Amerikában élő barátnőm aki egyébként középkategóriás biztosítással rendelkezik !! a további kezeléshez szükséges genetikai vizsgálatról kiszámláztak 6000 dollárt !! Nálunk ez 200 ezer forint amit a TB teljes egészben térít

Gery1987 2024.04.27. 16:41:40

@_Neville:

Csak duma volt, ők se hiszik el hogy igaz a "lecsorgás"...csak mindig kell egy mese egy ürügy arra hogy a tőkés elitnek játszmák k az országot.

Gery1987 2024.04.27. 16:44:05

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Vagyis van egy igaz alaptétele a kapitalizmusnak: a hatékonyság. Kétségtelen, hogy a kapitalizmus a leghatékonyabb a profittermelésben."

Csak mára bebizonyosodott hogy:
1. nem minden a profit, főleg ha ugye a lecsorgás nem igaz, akkor még közérdek sem!
2, eléggé felelős ez a természet és környezet pusztításáért és nem is fenntartható.

Mára tehát a kapitalizmusnak egyetlen tétele sem igaz vagy hasznos.

alöksz róz 2024.04.27. 16:50:40

@élveteg: hát akkor miért szeretnéd, hogy nálunk is magánegészségügy legyen?

élveteg 2024.04.27. 16:54:58

@alöksz róz:

Magáánegészségügyi rendszerek is lehetnek többfélék Olyat semmiféleképpen nem szeretnék mint az USÁban

alöksz róz 2024.04.27. 17:03:18

@élveteg: és nálunk jobb lesz, úgy gondolod?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.27. 17:43:58

@Gery1987:

Mondtam, hogy közérdek a profithatékonyság? Nem. Azt mondtam, hogy ez az egy állítás igaz a kapitalizmusról.

alöksz róz 2024.04.27. 20:05:38

@Guruló dollár: birca nem ballib, hiszen különben az eu nem támadná a orbánt.

Guruló dollár 2024.04.27. 20:11:54

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: ez a válasz azért édes kevés ... én vagyok a legértelmesebb mert én ezt szoktam írni.....

vasútihíd 2024.04.27. 20:42:20

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: igen ez is mutatja az amerikai és karib néplélek közti különbséget. annyi jó abban hogy ennyi pénz van az amerikai egészségügyben hogy abból még orosz hackerek is tudnak az igaz ügy érdekében visszaszedni egy picit legutóbb olyan 22 millió dollárt. meg még többet ami nem kerül nyilvánosságra. persze még ez is a teljes szektorban lévő pénzhez képest elenyésző de mégis jóleső kis visszavágás az imperialista kizákmányoló ellenség belső védőpajzsán. kicsit olyan mint a nyugati filmek torrentezése. csak jövedelmezőbb.

Gery87 2024.04.27. 21:20:37

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Nem kötöttem bele abba amit mondtál, csak kiegészítettem.

vasútihíd 2024.04.27. 21:23:18

argentínát azért még nem említeném egy lapon venezuelával haitival vagy kubával. persze ha milei gazdaságilag ultraliberális imf támogatott bokroscsomagja folyatódik elérhetik azt a szintet is.

erol 2024.04.27. 22:30:52

@Guruló dollár:
Az a gyanús, ami nem gyanús! :)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.27. 22:54:41

@Guruló dollár:

Lelepleztél. Mindez egy ravasz terv része. Valójában Gyurcsány embere vagyok, akit így népszerűsítek fondorlatos módon.

Madarász Henrik 2024.04.28. 00:34:10

Venezuela is gazdag ország volt sokáig az olaj miatt. Ott a jövedelmek elosztásával volt gond, kevés jutott a szegényeknek belőle, aztán hatalomra kerültek a marxisták és csődbe vitték az országot.

Gery87 2024.04.28. 10:18:21

@vasútihíd:

Az argentinok pont akkor választanak egy retardált "államgyűlölő" libsit amikor pont nem kéne.
Ezek tényleg hülyék.

Mondjuk mi sem vagyunk különben:
Azokat akiket már/eddig se tudott megvenni az Orbán vagy valamilyen formában már érzik a válságot, visszaesést, romló életszínvonalat....most egy jobboldali exnerestől vannak benedvesedve, mert gyakran használja a "Haza" meg a "magyar" szavakat..+ szokásos politikusi duma arról mi mennyire fantasztikusak vagyunk!

Elképesztő. Alakul a jobboldali DK:)
Úgy néz ki ez a 15% pont olyan szektás fanatikus idióták gyülekezete lesz mint a Gyurcsány nyuggerei.

Gery87 2024.04.28. 10:19:10

@erol:

Ő egy békaember ügynök....Bircabőrbe varrva...

Gery87 2024.04.28. 10:30:50

@Madarász Henrik:

Mert ott is rosszul csinálták, nem az állam hatalmát, vagyonát kell növelni hanem az emberekét.
Nem osztogatni kell, hanem adni!
Chavezék pont annyira nem akarták, akarják a valódi népuralmat mint a tőkés elit.
Csak szemben azokkal, nem áll mögöttük az USA.
Így még embargóval is szembe kell nézniük.

Madarász Henrik 2024.04.28. 14:37:03

@Gery87: Igen, ott hibáztak hogy egy csomó céget államosítottak, amik szakértelem nélkül lerohadtak és nem forgattak vissza elég pénzt az olajipar fejlesztésébe. Jobban jártak volna ha maradnak az olajpénzek szociális célokra költésénél, mondjuk lakásokat építenek a szegényeknek.

Gery1987 2024.04.28. 15:10:36

@Madarász Henrik:

Igen, ez az alap legyen hol lakni, legyen megfizethető az élelmiszer, állami EÜ és oktatás mindenkinek....

Guruló dollár 2024.04.28. 18:56:52

@Gery1987: de ehhez az kell hogy alapnorma legyen hogy senki ne lopjon csaljon hazudjon az adott közösségben és mindenki a saját munkáját tisztességesen lássa el. És mivel ez lehetetlen, ezért van az hogy a mióta világ a világ lopás csalás és háború van! Emberi normát kell váltani nem rendszert!

ZorróAszter 2024.04.28. 18:58:05

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Ma már senki se hiszi el a hivatalos magyarázatot, hogy az 1959 előtti rendszer meg az amerikai embargó hibás mindenért. Meg hogy az ingyenes oktatás és egészségügy érv arra, hogy egyébként semmi se működik."

Aki minimálisan ért valamit a közgazdaságtanhoz, az tudja, hogy ennél sokkal kisebb mértékű embargó és ellenséges pénzügyi/gazdasági behatás is katasztrofális lehet egy szegény országnak.

Ezekhez képest Kuba egy csoda hogy eddig kibírta.

"Volt 10 % mélyszegény, ez ma nincs. Mindenki más meg jobban élt."

Ha van elég pénz propagandára, ennél sokkal durvább hazugságok is beleverhetők a fejekbe.

Amik ellen nehéz nyerni a drága propagandának is, azok a nagymamák emlékei.

Az ellen azt kell sulykolni, hogy ne hallgass a vén hülyékre.

De az se működik mindig és mindenhol.

ZorróAszter 2024.04.28. 19:03:35

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Igen, az amerikai modell a klasszikus liberalizmus. Hatalmas egyéni jogok, kevés állami bevatkozás, alacsony adózás, a piac intenzív szerepe."

De csak addig, amíg lábbal nem tiporják. :o)

Amíg ki nem derülnek a célzott likvidálások amerikai területen amerikai állampolgárok ellen, a DNS tesztekből kiderült ártatlanul kivégzettek lehetséges száma, mindenki rutinszerű lehallgatása és rögzítése és a többi csúfság.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.28. 19:12:40

@ZorróAszter:

Kuba az egész világgal kereskedik, az USA-t leszámítva.

Plusz nem használta ki a rendszer a szovjet segályeket. Ezek a pénzek kalandokra lettek költve, nem a kubai gazdaság fejlesztésére.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.28. 19:13:24

@ZorróAszter:

"Ha van elég pénz propagandára, ennél sokkal durvább hazugságok is beleverhetők a fejekbe."

Van bőven, de már az átlag kubai nem hiszi el a rendszer propagandáját.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.28. 19:15:04

@ZorróAszter:

"a nagymamák emlékei"

Nincs az már. Aki 18 éves volt a forradalom győzelmekor, az ma már 80+ éves. Kevesen vannak, Nem tényező.

Az emberek azt látják, hogy a rendszer nem működik.

ZorróAszter 2024.04.28. 19:15:24

@_Neville:

"az amcsik szerint nemhogy a skandináv államok, de kb az egész EU kommunistagyanús, hogy itt létezik újraelosztás meg szociális juttatások"

Más a propaganda, amit fújnak és más a valóság.

Az amerikai kommunista párt taglétszáma sosem érte el a százezer főt, de ideológiailag mégis nagyon sokan voltak nagyon közel hozzá Amerikában is.

Az amerikai kommunista párt tagjait üldözték, holott a tagok fele FBI ügynök volt. Néha még a pártelnök is.

Az Amerikaellenes Tevékenységet Vizsgáló Bizottság célzott csoportoknak mehetett csak neki. De például a természettudósoknak nem. Az szigorúan tiltott volt McCarthyék számára.

Úgy tűnik, emiatti dühükben rásütötték a kommunistaságot egy csomó humán egyetemi tanárra és őket tiltották el a tanítástól. Olyant is, akinek még csak kommunista ismerőse se volt, de gazdaságtörténet előadásában megemlítette Marxot.

Szóval minden más valójában mint ami a propagandában szerepel.

ZorróAszter 2024.04.28. 19:23:37

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Kuba az egész világgal kereskedik, az USA-t leszámítva."

Nem teljesen.

Ha szólnak Orbánnak, hogy ne hozzon be kubai rumot és kubai szivart, akkor nem hoznak be. Ha megkérdezik, nem azt fogják mondani, hogy szóltak az amerikaiak.

"Plusz nem használta ki a rendszer a szovjet segályeket. Ezek a pénzek kalandokra lettek költve, nem a kubai gazdaság fejlesztésére."

Ha kalandokra lettek költve, akkor nyílván eleve arra adták.

Amit én láttam, az tényleg az volt, hogy a forradalmárok azt hitték, mindent megold a forradalmi lendület, és nem kell érteni a gazdasági törvényszerűségekhez, a gazdaság működéséhez.

De annyira sosem folytam bele Kuba kérdésébe.

Az biztos, hogy az amerikaiak tízszer többet költöttek évente a tönketételükre, mint ami a jövedelmük Kuba fénykorában volt.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.28. 19:32:37

@ZorróAszter:

A fő baj: nincs mivel kereskedni. Leépítették Castróék az eleve fejletlen kubai gazdaságot.

Folyamatosan arról beszétek: nem szabad dominálnia a cukoriparnak és a turizmusnak, majd semmit se tettek ez ellen.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.28. 19:34:15

@ZorróAszter:

"tényleg az volt, hogy a forradalmárok azt hitték, mindent megold a forradalmi lendület, és nem kell érteni a gazdasági törvényszerűségekhez, a gazdaság működéséhez"

Ez helyes meglátás. Így van.

Hogy majd minden megy magától, s a llekes emberek csodákat tesznek.

Nem tettek csodákat, majd a lelkesedés is eltűnt.

Guruló dollár 2024.04.28. 19:55:33

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: és melyik gazdaság az amelyik csodákat tesz anélkül hogy nem rablassal vagy korrupcióval kezdett volna? Az a baj veletek hogy sosem a fogantatatastol kezditek a sztorit.....

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.28. 20:01:17

@Guruló dollár:

A kapitalizmus alapja minden esetben a lopás.

A "baloldal" szerint adjunk mindent oda idegenenek, mert ők majd megsimogatják hálából a buksinkat.

A "jobboldal" szerint megint inkább lopjunk mi magunk, nem kell hozzá idegen.

Guruló dollár 2024.04.28. 20:03:29

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: téged okosnak tartalak, segits nekem kérlek. Viszonylag sokat foglalkoztam történelemmel, de csak 1 gazdasági csodát ismerek amiről nem tudom hogy kiket raboltak ki hogy eljussanak odáig, ez pedig Németország az 1. És a 2. Világháború között?

Guruló dollár 2024.04.28. 20:09:29

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: tehát minden rendszer alapja lopás, ezt én is így gondolom. De a náci hatalomnal én nem tudom hogy lehetett 18 év alatt ilyet felepiteni amikor a legvermesebb zsidók szerint sem kezdődhetett korábban a zsidók kiosztása a 30as évek elején....

ZorróAszter 2024.04.28. 20:12:45

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Én az elméletet írtam le, nem a gyakorlatot."

Nem értem, ezt mire mondja.

ZorróAszter 2024.04.28. 20:16:30

@Guruló dollár:

"de csak 1 gazdasági csodát ismerek amiről nem tudom hogy kiket raboltak ki hogy eljussanak odáig, ez pedig Németország az 1. És a 2. Világháború között?"

1929-ig extra amerikai hitelek.

Hitler gazdasági csodája: 1939-re Németország gyakorlatilag államcsődben volt. Már csak horribilis kamatokra tudott áthidaló kölcsönöket szerezni, hogy ne legyen nyilvánvaló.

ZorróAszter 2024.04.28. 20:19:51

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"A "jobboldal" szerint megint inkább lopjunk mi magunk, nem kell hozzá idegen."

Akkor a németek nem Orbánt juttatták volna hatalomba és tartották volna meg benne azóta is. De a Medaworks és a többi német média őt támogatta.

Guruló dollár 2024.04.28. 20:39:52

@ZorróAszter: jó a válasz, de ennek függvényében miért gondoljátok hogy nem látszik a holdról hogy nem akartok igazságot ti sem, csak a leppattano morzsaert acsarkodtok 100 nicken?

Gery87 2024.04.28. 21:00:41

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

A valóság meg az hogy "a lopás az lopás" ha nemzeti szalagba csomagolod akkor is és a tőkés az nem "mi"...hanem ők.

Gery87 2024.04.28. 21:02:47

@Guruló dollár:

Nem volt semmiféle csoda, csak amerikai hitel meg a már meglévő múlt századi alapok.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.28. 21:13:10

@Guruló dollár:

Szoktam. De ha viccelek is, akkor is igaz mondanivalóm. Most meg nem is vicceltem.

Guruló dollár 2024.04.28. 21:18:58

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: kérlek akkor tényekkel igazold amit írtál, hogy az a 2 nemzet a gyarmatosítás nélkül vitte volna valamire?! Itt nem a kérdés hogy sikeresek e vagy sem csak az hogy rablás nélkül voltak e sikeresek!

alöksz róz 2024.04.28. 21:24:40

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: pedig jót írtál, a németalföld elég gazdag volt már a gyarmatosítás előtt

Guruló dollár 2024.04.28. 21:31:15

@alöksz róz: azok a hanza városok voltak a vám kartell miatt.... a gyémánt nem nemetalfoldon terem....

Guruló dollár 2024.04.28. 21:32:42

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: mondd te tudsz ertoen olvasni? Melyik sikeres gazdaság nem lopason alapul?

alöksz róz 2024.04.28. 21:40:32

@Guruló dollár: és lopták a gyémántot vagy vásárolták?

alöksz róz 2024.04.28. 22:13:51

@Guruló dollár: vásárolták.
kereskedők és mesteremberek laktak ott.

ZorróAszter 2024.04.28. 23:05:19

@Guruló dollár:

"jó a válasz, de ennek függvényében miért gondoljátok hogy nem látszik a holdról hogy nem akartok igazságot ti sem, csak a leppattano morzsaert acsarkodtok 100 nicken?"

Zavaleta!

Ezt pont maga mondja nekem?

:o)

Gery87 2024.04.29. 14:31:09

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Hollandia mondjuk speciel a balti kereskedelem feletti monopólium miatt lett gazdag, ezért is voltak jóban a dánokkal hosszú ideig, bármikor fenyegették őket, mentek segíteni.

Az lengyel (ukrán) gabona Danzigen át ment nyugatra, már akkor fontos volt, az ment Angliába hogy legyen mit enni a birkalegelők meg onthassák a textilt a hadseregnek....amivel lehet gyarmatosítani.

Gery87 2024.04.29. 14:32:30

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Akkor is ilyen a bebugyolálod nemzetibe.
Mivel elvileg elveted, jó lenne akkor nem ellentmondásba keveredni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.29. 14:33:39

@Gery87:

Erre sokszor választ adtam már.

A kapitalizmus rossz rendszer. S az idegen kapitalizmus rosszabb a sajátnál.

Gery87 2024.04.29. 18:05:45

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Akkor dönts el hogy maradjon a kapitalizmus de a Döbrögis haveri formája az jó lesz, vagy egyáltalán nem kell!

Ha jó lesz, akkor nem a kapitalizmussal van bajod önmagában, csak egy módszerével!
Tehát jó a tőke meg a kizsákmányolás is, csak csinálja "magyar"?

Gery87 2024.04.29. 22:13:30

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Ez nem jelenti hogy asszisztálni kell egy másfajta, de alapból ugyanolyan következményekkel járó módi előretöréséhez!!!

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.30. 08:07:34

@Gery87:

De, nagyon is kell.

1942 van. Hitler vagy Sztálin, köztük tudsz választani. Más nincs.

Gery87 2024.04.30. 15:27:34

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Nincs "1942", nem kell a hülyeség, semmiféle világháború nem lesz mivel senkinek nem érdeke.
hagyjuk ezt a propaganda dumát a háborúval való riogatással amit a dagadt csinál.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.30. 15:30:09

@Gery87:

Pedig ezek a tények.

Mo-on 2 út van, ezek közül tudsz csak választani.

alöksz róz 2024.04.30. 16:37:46

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: meg kell várni ki fog nyerni és a végén kell mellé odaállni.
mint a románok szokták.

Gery87 2024.04.30. 18:43:31

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

A szar az szar, szóval maradok a tartózkodás mellett.
Így csak szagolnom kell, de nem elszel fülig szaros.

Gery87 2024.04.30. 18:46:31

@alöksz róz:

Vagy meg kell várni mint mond Orbán, hogy megtudjuk miről mi a véleményünk, ehhez elég pár napot várni csak.
Mint a fideszesek szokták.

0dzsud0 2024.05.01. 20:38:23

@Gery87: Ennél már csak az ellenzékiek a rosszabbak, akik bármiről legyen is szó, csakis az "Orbán*(-1)"-et tudják képviselni.

Gery87 2024.05.02. 01:14:48

@0dzsud0:

Akkor se vagytok különbek!
Az hogy más is hülye, a ti hülyeségetek még nem lesz jobb!
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása