magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

A Trianon-hisztéria

Az újmagyar identitás egyik alapeleme lett az 1920-as trianoni békeszerződés körüli hisztérikus magyarkodás. Lássuk ezzel kapcsolatban a tényeket!

Először is szögezzük le: a trianoni békeszerződés alapjaiban igazságos volt. Jóval több embernek szolgáltatott igazságot, mint amennyit hátrányosan érintett.

Lássuk először is a tényleges adatokat, olyan formában, ahogy azt a magyar nacionalista forrásokban nem szokás közzétenni. Direkt külön ábrázoltam Nagy-Magyarország (= "a Szent Korona országai") részeit, mivel a korabeli közigazgatás az ország területét három nagy egységben kezelte:

  • a szűkebben vett Magyarország, a Magyar Királyság
  • a félautonóm Horvát-Szlavón Királyság,
  • valamint Fiume városa.

Ezek utána érthető, amikor Magyarországon kívül elsősorban elnéző mosollyal fogadják a "példátlan tragédia" , "magyarellenes merénylet", s a többi hasonló kifejezés használatát a trianoni békeszerződéssel kapcsolatban. A magyar nacionalista lelkülettől nem fűtött ember ugyanis a számok mögött nem azt olvassa ki, amit a revizionista magyar propaganda szeretne ott láttatni.

Tegyük hozzá: nyilvánvaló, hogy az érintett közel 3,2 millió magyar számára ténylegesen tragédia volt, hogy egyik napról  a másikra külföldre került, ráadásul leginkább olyan államokba, melyek nem magyarbarátságukról voltak ismertek. De ezt senki nem is tagadja.

Vicces, hogy mind nacionalista, mind pedig liberális oldalról egy-egy alapmítosz fűződik a trianoni békeszerződéshez, melyek szinte minden vitában előkerülnek.

A nacionalista mítosz szerint ez a békeszerződés valamiféle tervezett magyarellenes összeesküvés és fő oka az, hogy a nagyhatalmak valamilyen rejtélyes okból utálják a magyarokat. Természesetesen ez abszurdum. A vesztes háború után a győztesek alapvető célja volt a Habsburg Birodalom feldarabolása, valamint baráti államok létrehozása a térségben, Ehhez kapóra jött az érintett népek függetlenségi és szeparatista vágya. S mint ilyenkor ez szokás, a vonalzó elszaladt a magyarok rovására. Tény: ha a határ 30-40 km-rek kijjebb lett volna meghúzva, az elcsatolt területeken a magyarok aránya 10 % alá esett volna, s csak a egyes erdélyi városok, valamint a  Székelyföld került volna külföldre a magyar többségű térségek közül. Ebben az esetben jelenleg csak Romániában lenne jelentős tömbmagyarság, mindenhol máshol csak kisebb szórványok lennének.

A liberális mítosz szerint pedig Trianonért elsősorban az 1848-1918 közti magyar kisebbségi politika a hibás. Természetesen ez teljesen téves. A Kiegyezés utáni magyar kisebbségi politika nem volt semmivel sem rosszabb, mint ami abban a korban Európában szokásban volt. Sőt, az 1868-ban elfogadott nemzetiségi törvény kifejezetten modernnek számított Európában.

Miért nem működött akkor ez a törvény? Mert míg a magyar közvélemény túl nagy engedménynek tartotta, addig a kisebbségek - elsősorban a szerbek, a románok és a szlovákok - pedig nevetségesen kevésnek gondolták. Ők már szeparatizmusban gondolkodtak, nem nyelvhasználati és kisebbségi jogokban.

S ha a magyar állam  területi autonómiát adott volna az érintett területeknek? Nos, ez pontosan ugyanoda vezetett volna, hiszen egy területi autonómia elsősorban mint lépés a függetlenség felé jelenik meg az érdekeltek gondolkodásában. Különösen Európa keleti felében, de még a nyugati részén is ez  a helyzet. Elég csak mai példákra gondolni: a szinte teljes autonómia pl. Spanyolországban nem csökkentette a katalán vagy a baszk szeparatizmust, hanem éppenhogy legitimálta és növelte azt. (Azt hiszem ezek után érthető, hogy miért hadakozik az összes román párt a székely autonómia ellen. Azért, mert mindezt ők is tudják.)

Az egyetlen halvány lehetőség az lett volna, ha a magyar politikai elit erősítette volna a Habsburg Birodalom integritását, lemondva a magyar önállóságról. Mert valójában éppen a magyarság kezdte ki először a Birodalom integritását 1849-ben, amit a többi nemzetiség csak követett. Dehát reális lehetőség volt az, hogy a nacionalizmus, a nemzetállami törekvések fénykorában a magyarok mindebből kimaradhattak volna? Igencsak valószínűtlen ez. A kor nacionalizmustól erősen fűtött közvéleménye is minden bizonnyal elsöpörte volna azt a politikust, aki nem küzd a nacionalista eszményért.

Tehát felesleges vádolni a Kiegyezés kori magyar politikai elitet. Valójában nem álltak előtte igazi alternatívák. Bármit is tett volna, az eredmény ugyanaz lett volna.

Ehhez a zsákutca helyzethez még hozzájött az elvesztett I. vh., mely az elkerülhetetlenül leszakadó területekhez még hozzátett olyan területeket is, melyek demográfiailag egyértelműen magyarok voltak.

Én személyesen a Habsburg Birodalom híve vagyok, az Euópai Únió előképének tartom. Ahhoz, hogy fennmaradjon azonban két feltelnek is teljesülnie kellett volna:

  • a birodalmi közigazgatás teljes átalakítása, ami azonban magyar szempontból egyfajta önkéntes mini-Trianont jelentett volna, ami elfogadhatatlan volt mind a magyar politikai elit, mind a magyar közvélemény számára,
  • kimaradni a világháborúból.

Sajnos eléggé képtelen feltételek. Nem csoda, hogy semmi sem valósult meg belőlük...

Címkék: magyar
10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr6415985512

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zabalint 2013.12.03. 02:07:35

Azért a Habsburg birodalom meglehetősen töketlen volt abban a korban, mind politikai, mind katonai érdekérvényesítés terén, ezt sem szabad elfelejteni.

mystes 2016.08.21. 21:35:54

kedves birca! azért ne felejtsük el, hogy az etnikai elv nem minden! (vagyis: a te excel táblázatod nem magyarázza meg, hogy miért KELLETT annak történnie, ami történt.) a világon sok helyen, így pl nyugaton is vannak és működnek soketnikumú államok. ilyen volt a magyar királyság is. miért is ne működhetett volna tovább? azért nem, mert nyilván, francia érdekek mentén, szét akarták szedni, és volt egy apropó, egy jó helyzet ehhez: az elvesztett világháború. ha ez nem lett volna, senki le se szarja, hogy milyen a nemzetiségek helyzete magyarországon. igazoló példa: a többetnikumú belgiumot létre AKARTÁK hozni, tehát létrehozták, 1815 után. ma is megvan. A habsburg birodalmat szét AKARTÁK szedni, szét is szedték. ebből következik: az történik, amit AKARNAK. amit akarnak valakik, az meg is valósul. szétszedték tehát a habsburg birodalmat. kérdezem, a te logikáddal: kevesebb feszültség van most ennek köszönhetően középeurópában, mint a habsburg birodalom kebelén belül volt?

mystes 2016.08.21. 21:44:06

itt folytatom: nincs kevesebb feszültség! - ezt te is tudod. Valamint: te például igazságosnak tartanád, ha Bulgáriát szétdarabolnák és leválasztanák róla a törökök által lakott részt, mondván, hogy ott törökök laknak többségben? nem tiltakoznál ez ellen? a magyar királyság egy régóta fennálló, gazdasági, politikai, földrajzi egység volt. kár volt etnikai okokból szétdarabolni! azóta ez a térség rosszabbul teljesít, mint azelőtt. ezt érdemes lenne számokkal is kimutatni. arról nem is beszélek, hogy -a habsburg birodalom felbomlásával- megszünt középeurópa, ami kevéssel ezután európa teljes összeomlásához vezetett (lásd: 2.vh és európa orosz és amerikai katonai megszállása). ez soha nem következhetett volna be a habsburg birodalom megtartásával/átszervezésével. megérte? megérte? erre válaszolj. szóval, még egyszer: a trianon-kérdést nem lehet egyszerűen excel táblázatba foglalt etnikai viszonyok leírásával elintézni.

mystes 2016.08.21. 21:57:32

a magyar politikai osztály tényleg egyben akarta tartani a magyar királyságot. bűn? a háborúból nem tudtunk kimaradni, mert hozzá voltunk kötve az osztrákokhoz. ha önálló politikát követhettünk volna, akkor kimaradunk. többszázéves "alávetettség" után a magyar királyságból utódállamok tudtak kinőni. akkor mégsem voltak annyira elnyomva, nem? ezzel szemben az utódállamokból még egy nyavalyás (magyar) autonómia sem tud kinőni! azért vedd már észre a különbséget!

mystes 2016.08.21. 22:02:13

egy kárpátmedencei konföderáció létrehozásának egyetlen lehetősége/esélye: bebizonyítani/megmutatni az utódállamoknak, hogy rosszabb helyzetben vannak most, önállóan, mintha a kárpátmedence egységes maradt volna.

maxval bircaman 2016.08.21. 23:15:28

Ez nyilván így van. Vesztes háború kellett az eredményhez.

maxval bircaman 2016.08.21. 23:17:07

Minden meg akarja tartani, ami az övé, ez természetes. S természetesen a jövőbe kevesen látnak. Ezért is nem hibáztatható a magyar vezetés. A helyzet olyan volt, hogy nem lehetett nyertesen kijönni belőle.

maxval bircaman 2016.08.21. 23:17:48

Ha lenne is ilyen, az már nem Magyarország lenne, azaz ez lényegtelen.

mystes 2016.08.22. 05:05:26

nos, ha ez így van, és nagyjából így van, akkor fátumnak nevezhetjük. miért is ne okozna intellektuális/szellemi problémát nekünk magyaroknak az, amikor szembekerülünk a fátummal? (trianon) te hisztériának nevezed, aminek pejoratív élt adsz. a hisztéria azonban életjelenség, ami akkor jelentkezik, amikor valamit/valakit létében veszélyeztetnek, akkora sebesülést kap például. nekünk ez volt trianon. a németek is hisztériát kaptak, amikor a múlt században létében fenyegették őket. a tőzsde pl nap mint nap hisztériában van. ebből él.

mystes 2016.08.22. 05:21:21

a magyar királyság sosem volt etnikailag tiszta. a koronának "tagjai" voltak, amik a korona alá tartoztak. mai nyelvezettel azt mondanánk: konföderációs jellegű képződmény volt. ez semmiben nem különbözne attól, ha ma a kárpátmedencében egy konföderáció jönne létre. az ebből a szempontból nem számít, hogy kevesebb lenne benne az etnikai magyar. és? nagyobb probléma, hogy a politikai fogalmi keret hiányzik. az a fogalmi keret, amit a korona megadott.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása