Nagyon kevés világszerte az olyan ember, aki meggyőződéses ateista, de legalábbis olyan agnosztikus, aki tudatosan elutasít minden vallást. Persze lehet sokféle fantasztikus statisztikát olvasni a témáról, a gond az, hogy maga a mérése módszer már meghatározza az eredményt. Lásd, a magát "nem vallásosnak" kinyilvánító ember lehet bármi a következők közül:
- meggyőződéses ateista, agnosztikus (ez Magyarországon iszonyúan kevés),
- vallástalan hívő, azaz hisz "felsőbb erőben", de nem hisz egy konkrét vallásban se (ez a "valami biztosan van ott fent, de ezt nem lehet megérteni egy egyházban se"), hagyományból alkalmazkodik ahhoz az egyházhoz, mely hazajában többségi, vagy melybe beleszületett,
- tagja formálisan valamilyen egyháznak, de annak tanítását nem fogadja el, bár az erkölcsi alapjait hajlamos elfogadni, s alkalmazkodik megszokásból az illető egyház hagyományaihoz (ez Magyarországon az "igaza volt Jézusnak, de a korrupt, ronda, harácsoló, álszent papoknak ehhez semmi közük, nem kell templom, hogy erkölcsös lehessek" típusú álláspont),
- tagja valamilyen egyháznak, de sose gyakorolja a vallást, kivéve a nagy családi eseményeket (ez a "nincs Isten, az egész mese, de ez szép mese és hagyomány, őriznünk kell, mert identitásunk része" hozzáállás);
a sok ateizmust kimutatni akaró statisztikák a lehető legszélesebben értelmezik az adatokat, míg a kevés ateistát kimutatni akarók meg a legszűkebben.
A legnagyobb kategória a biztosan hívő és a biztosan ateista között a kulturális egyháztag. Ez olyan ember, aki nem híve egyetlen vallásnak se, de mégis azonosul identitásként valamelyikkel, azaz szűkebb értelemben ez az előbbi felsorolás 4. pontja, tágabban a 2. és 3. is.
Mik is azok esetek, amikor ez a hozzáállás jellemző?
Először is vannak etnovallások, ahol egy adott vallás része az adott közösség (nemzetiség) identitásának, így egyszerűen nem létezik vallásszabadság, az ember vagy a "kötelező" vallás híve - ami lehet persze szimpla kulturális kötődés csak -, vagy kihullik a közösségből. A Balkánon ilyenek a bosnyákok, montenegróiak, szerbek, horvátok - egyszerűen a szerb és moontegerói identitás része, hogy az ember ortodox, a horváté, hogy katolikus, a bosnyáké pedig, hogy muszlim. Van erről egy boszniai vicc:
- Maga milyen vallású?
- Ateista vagyok.
- Oké, de milyen ateista, ortodox ateista, katolikus ateista vagy muszlim ateista?
Balkáni ellenpélda az albánok, a románok és a szlovének, ahol a vallás mindegy, nem identitásképző.
A legismertebb példa persze a zsidók, ahol a vallás elhagyása a nemzetiség elhagyását is jelenti (s hiábavaló a Jews for Jesus és társaik igyekezete).
További eset, amikor egy adott vallás annyira része az adott nemzeti kultúrának, hogy nem kötelező az illető vallás követése, át lehet térni más vallásra, ez nem jár kiközösítéssel, de képtelenség az adott nemzeti kulúrában mozogni a fő vallás nélkül, annak egyes szokásai teljesen beépültek a nemzeti kultúrába.
Japánban ilyen a sintó vallás, annak egyes szertartásai.
De Magyarországon is ilyen a karácsonyozás. Emlékszem, amikor éltalános iskolás voltam a 70-es években, egyenesen a szegénység jelének számított, ha valakinek az otthonában nem lett fa felállítva.
Ennek fordítottja is megesik. Hogy kulturális alapon átvételre kerül egy idegen vallás szokása, a vallás átvétele nélül. Erre is jó példa Japán, ahol a lakosság 1 %-a keresztény, de ennek ellenére széles körben ünneplik a Karácsonyt, amerikai hatásra, minden vallási tartalom nélkül.
Bár a kulturális vallás elsősorban keresztény és zsidó jelenség, kisebb mértékben megtalálható más vallásoknál is. Én magam is ismerek kulturális muszlimokat. Ez elsősorban a törököknél, valamint a volt Szovjetúnióban fordul elő.
A Szovjetúnió megszűnése után hirtelen lett 6 új állam, ahol a hagyományos vallás eredetileg az iszlám volt. Az új nemzetépítési projekt kötelező része lett a vallás is, de ez sokkal inkább hagyománytisztelet, mintsem mélyen átélt, újra fellelt hit. Mindenhol igaz, hogy a kommunistából nacionalistává lett vezetés üldözi a radikális iszlámot, melynek eleve nincs gyökere a régióban, a lakosság pedig nem mélyen hívő, talán ez alól egyedül Tadzsikisztán a kivétel, ahol létezik jelentősebb támogatottságú szellemi-vallási élet és ahol még a szovjet korban se sikerült a vallás hatását felszámolni.
Szerintem a legérdekesebb jelenség, amikor új vallások képesek olyan mértékben hatni, hogy kultúrát képeznek a szigorúan vett valláson kívül is. Erre a legjobb példa a mormonizmus, melyet persze az is elősegített, hogy az USA-nak van olyan része, ahol a mormon az abszolút többségi vallás: Utah állam, kelet-Idaho, nyugat-Wyomingm, észak-Arizona. Ezen a területen a passzív mormonok, sőt a mpormonizmust elhagyók is megmaradnak egyfajta mormon hagyományban, mintha a mormonság más egyfajta etnikum lenne. Az ilyen ember beceneve Amerikában a Jack Mormon - ez olyan ember, aki nem hisz a mormonizmusban, de büszke annak történelmére, esetleg máig hasznosnak is tekinti a mormonizmus nem-vallási szerepet, vagy részben hisz csak a mormon tanokban, viszont nem tartja be a mormon szabályokat.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2020.11.27. 08:07:13
Sajnos nálunk én elég sok tahó agresszív ateistát ismerek, közös bennük, hogy annyira ostobák, hogy nem tudják a differenciát a hit, a morál, a vallás meg az egyház között, mind affée Szegő-típusú "Cilike vegye le a keresztet mer szekularizáció vagy mi" típusú f.ok. (És amúgy a szekularizáció a kedvelt szavuk is)
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.11.27. 08:18:02
De nem EGY egyház az, hiszen lehet a román ember katolikus vagy ortodox is.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2020.11.27. 08:23:52
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.11.27. 08:28:16
Szerintem a görögkatolicizmus a románoknál abszolút "bevett" vallás lelkileg, míhg a bunyevác/sokác az tényleg periféria, lásd még arról is vita van, kik ők. Láttál már román vitát arról, hogy a katoikus románok nem is igazi románok?
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2020.11.27. 08:34:07
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.11.27. 08:38:37
A rómkat az idegen vallás Romániában. Alpavetően mind magyar, vagy még a magyar uralom alatt áttért, félmagyar román utóda, aki persze Trianon után visszarománosodott. Nem?
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2020.11.27. 08:44:31
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.11.27. 08:55:58
A felszín alatt mindkét oldalról a mésik komolyan nem vétele a narratíva:
- az ortodoxia szempontjából a keleti katolicizmus a római pápa és a nyugat által "ellopott" rész, megvezetett emberek, akiket vissza kell téríteni,
- katolikus szemszögből meg az egész ortodoxia egy hatalmas elkóborolt nyáj, így részeket kell levágni belőle, majd visszatéríteni.
Ahol ez csak vallási kérdés, ott nem okozott különösebb bajt. Lásd ukránok. A katolikus ukránok éppenhogy nacionalistábbak, nehéz lett volna őket mondjuk lengyelbarátsággal vádolni. Vagy az örményeknél se jut az ortodox örmények eszébe, hogy a katolikus örmények idegenek lennének. Az araboknál hasonló, a viszály csak vallási, lásd mondjuk Libanonban a helyzetet az egyes keresztény csoportrok között.
A románok esetében viszont a kérdés nemzeti színt is kapott.
Jehovah’s Witnesses 2020.11.27. 12:24:17
Krisztus jó arc volt, de akkor sem fogok imádni egy zsidót!
chrisred 2020.11.28. 06:45:11
vergyula 2020.11.28. 07:22:32
Egyébként tudtommal a kereszténység Karácsonykor Jézus születéséről emlékezik meg, bár pl. a fenyőfának ehhez nem sok köze van, az tényleg (talán) a keltáktól átvett szokás.
chrisred 2020.11.28. 08:33:49
chrisred 2020.11.28. 08:44:34
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.11.28. 08:51:59
Annyira nem, hogy pl. Oroszországba a németektől jött át a karácsonyfa szokása a XIX. században, s sose kapcsolták össze az oroszok Karácsonnyal, hanem az Újév jelképe lett. Így a szovjet időszakban be volt tiltva Karácsony, de a karácsonyfa soha, az kifejezetten jelen volt az állami ünnepeken is Újév kapcsán.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.11.28. 08:53:59
A Karácsony keresztény ünnep. Az, hogy korábban is volt ünnep ugyanakkor nem érv semmire.
A kereszténység direkt a már meglévő nagy téli ünnepnapra tette Jézus születésnapját a III. században, ennyi az egész, pedig Jézus tavsszal született.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.11.28. 08:55:11
Az ateista az mindig materialista.
Igen, az idealista meg nem feltétlenül teista.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.11.28. 08:57:44
Persze, ez bevett szokás volt,
Ahogy sok esetben a pogány templomokat se rombolták le, hanem felszentelték őket keresztény templomokká.
Ez azóta is így van. Lásd, a muszlimok is így tesznek keresztény temlomokkal.
Eleve miért kellene egy meglévő hagyományt lerombolni, ha az nem rossz önmagában?
vergyula 2020.11.28. 09:42:34
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.11.28. 10:46:32
Az ok egyébként az, hogy amikor a XIX. században bejött Oroszországba Németországból a karácsonyfa, az nyilván december 24-re lett elkészítve - ahogy Németországban is -, azaz a német dátum szerint, de akkor viszont Oroszországban az orosz naptár szerint más dátum volt, így össze se kapcsolódott a Karácsonnyal.
chrisred 2020.11.28. 12:50:03
chrisred 2020.11.28. 12:55:12
Jehovah’s Witnesses 2020.11.28. 13:18:21
Hát azt nem tudom, viszont erről az "ellentétpározásról" az jutott eszembe, hogy a normális ateista az, aki egyszerűen nem vallásos és pont....ennyi! Viszont az az "ateista" aki a nagy ateizmusát úgy éli meg, hogy egyfolytában az általa nem gyakorolt vallásokkal foglalkozik, a hívőket baszogatja, mármár az inkvizíció legnemesebb hagyományait felelevenítve egyfolytában térítgeti, az szerintem inkább csak mocskos büdöslábú libsi!
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.11.28. 13:41:16
Nem csak. Van panteizmus, panpszichizmus, s sok más, mely mind ateista idelaizmus.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.11.28. 13:46:45
Ezzel nem értek egyet. A megsemmisítés lenne ez esetben a fő eszköz, nem az átértelmezés.
Kora-középkori vicces, de igazi történet: nehezen megy a kelták közti keresztény misszó, s a fő ok, hogy a kelták nem szeretnének lemondani szokásaikról: a heti egy istentisztelet utáni közös ebédről, meg a szép kultikus helyekről.
Jön a válasz Rómából a misszionárousoknak: s miért akarjátok lerombolni a kelta kultikus helyeket, miért akarjátok tiltani a közös ebédet? A kultikus helyekről elegendő kivinni a pogány idolokat, majd fel kell őket szentelni, nevenni ikonokat, szobrokat, kereszteket, s miért lenne gond, ha a vasárnapi mise után a hívek összegyűlnek Jézus nevében közös ebédre?
Az új módszerrel pár év alatt sikerült minden keltát megtéríteni Angliában.
chrisred 2020.11.28. 14:15:43
chrisred 2020.11.28. 14:34:17
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.11.28. 14:54:43
A természeti vallások vagy átalakulnak vagy beillesztődnek egy bonyolultabb vallásba. Lásd mondjuk Japánban a sintóista-buddhista viszonyt.
De nemhivatalosan ez megvan a kereszténységben ez, csak ott a régi vallás átminősül néphiedelemmé, folklórrá.
Jehovah’s Witnesses 2020.11.28. 15:56:55
Egyrészt ez már régóta nem a fő célja az egyháznak, ezt észrevehetted volna, másrészt most egyes libsik célkeresztjében vannak a vallásos embertársaink és őket támadva igyekszenek le...téríteni őket az általuk járt útról ezek az eszmei terroristák!
Az meg, hogy te azt, vagy ezt hiszel, illetve egy fogalomnak a kiterjesztettebb, elvonatkoztatottabb jelentésével nem vagy tisztában, az csak a szűklátókörűségedet bizonyítja, de mint érv, nem állja meg a helyét! Hirtelen jött példa, a gépeltérítés fogalma ami szintén nem a katolikus egyház által a nem hívők meggyőzését takarja! :D
chrisred 2020.11.28. 17:52:46
Jehovah’s Witnesses 2020.11.28. 18:37:47
Mert szerinted maguk között mise után azt tárgyalják, hogy ki hány ateistát térített meg? :D Vitzes vagy! Leszarják, jobb ha tudod, meg egyébként is egy hozzád hasonló még megtérítve is úgy hiányozna nekik, mint szar a zsebükbe!
A felháborodás is inkább ennek szól, mert ki hallgatja szívesen a félhülye libsik tévbaromságait a saját vallásáról!
Gery87 2020.11.30. 21:36:23
Szerintem meg ez a többség.
Az hogy mari néni meg a szomszéd azt mondja hogy "református vagyok, de nem járok templomba" az egyenlő azzal hogy anno a dédi reformtus volt, templomi esküvőt tartott, ez szerint lesz eltemetve...de ennyi, nincs mögötte tartalom és hit.
ha meg valaki azt mondja "hát vmi biztos van, isten..." az egyenlő azzal hogy
"fingom nincs, nem is érdekel, de nem akarok műveletlen, a témában semmit nem mozgó embernek tűnni....meg érvelni a hit nélküliségem mellett, mert nem tudok"
Gery87 2020.11.30. 22:38:44
Már az Erdélyi Fejedelemség idején szép számmal tértek át "lelki vezető nélkül maradt" magyarok az ortodoxiába és románosodtak el...nem új dolog ez.
Akkoriban az egyház egyfajta állam volt az államban....az oszmán állam szépen épített is erre (az ortodox és Boszniában a katolikus hierarchiára, közigazgatásra) a Balkánon!!!!
Gery87 2020.11.30. 22:40:06
Nem tudom nacionalistábbak e...pl kozák csak az lehetett aki ortodox. muszlim ugye kizárva....
Gery87 2020.11.30. 22:41:22
Akkor nem vagy az.
max az őseid azok voltak és ez afféle családi örökség.....mint a nagypapa hintaszéke...tudjuk hogy van, szép emlék,de fenn van a padláson és senki nem ül rajta....funkciója nincs.