Még egy érv a liberális demokrácia ellen az, ami az USA-ban zajlott az utóbbi héten Trump elnök körül.
Még a liberálisok is büszkén hirdetik, a médiák jelentik a negyedik hatalmi ágat. Persze a valóságban három hatalmi ág sincs, ez szemfényvesztés, a hatalmi "ágak" száma 1. De ezt most hagyjuk, fogadjuk el munkahipotézisként, hogy vannak hatalmi ágak.
Dehát miféle legitím hatalom az, mely magánkézben van? Hogy hogy erre nem vonatkozik se a népszuverenitás, se a szabad választás, se a demokrácia elve?
Persze a premodern korban így volt: az államhatalom sok esetben magánhatalmakban fejeződött ki, csak hát kötötte őket egy csomó korlát. Az hogyan lehet, hogy valami egyszerre korlátlanul szabad magánszféra és közhatalom is egyben? Diktatúra a neve. Mert természetesen a liberális demokrácia a valóságban oligarchikus diktatúra.
De nézzük ezt a liberális elvek szemszögéből! Komolyan lehetséges, hogy magánemberek létrehoznak médiákat, azok negyedik hatalmi ággá válnak, s nincs felettük semmilyen kontroll? Majd ezek a médiák elkezdenek visszaélni monopolhelyzetükkel, a politikai életben egy bizonyos oldalra állva, az ellenvéleményeket letiltják.
Miközben sokkal kevésbé fontos, kifejezetten nem-politikai ügyekben is szigorú szabályok vannak, melyeket nem lehet megszegni a magántulajdonra való hivatkozással. Mert ismét USA-i jelenség: szigorúan megbüntetik pl. azt az esküvőszervező céget, mely tulajdonosa keresztény hite miatt diszkriminál, s nem hajlandó egynemű párokat kiszolgálni.
Most akkor, tessék mondani, az hogyan is van, hogy egy kis esküvőszervező cég - amely messze nincs monopolhelyzetben, az USA-ban több tízezer ilyen cég van, tehát egy ügyfél szabadon válogathat köztük, ha bármelyik nem akarja őt kiszolgálni - nem jogosult elutasítni egy ügyfelet, de ha mondjuk az esküvőszervező cég tulajdonosa létrehoz egy internetes médiát, mely monopóliumra tesz szert, akkor már szabadon diszkriminálhat, pedig ez utóbbi esetben az ügyfél nem tud máshová fordulni? Ez miféle abszurd logika?
A megoldás egyébként könnyű. Ha egy adott cég monopolhelyzetre tesz szert, szolgáltatási kötelessége kell, hogy legyen. Ahogy egy telefonos cég se mondhatja azt, hogy egyesekkel nem hajlandó szerződést kötni, mivel azok gyakran trágárkodnak a telefonban. S a telefonos cég tulajdoni viszonya lényegtelen: a 100 %-ban magáncég is köteles szerződni mindenkivel.
Ami biztos: tarthatatlan állapot, hogy magukat semleges szolgáltatónak beállító cégek részt vegyenek vitákban, visszaélve erőfölényükkel.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
chrisred 2021.01.15. 07:59:25
Hát mondjuk olyan, mint a bírói hatalom. A bírói pozíciókat sem választások útján töltik be.
"Komolyan lehetséges, hogy magánemberek létrehoznak médiákat, azok negyedik hatalmi ággá válnak, s nincs felettük semmilyen kontroll?"
Mármint milyen kontroll? A törvényeket be kell tartaniuk, beperelhetőek, vagyis a média a többi hatalmi ág felügyelete alá tartozik.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.15. 08:01:26
Nyilván a törvényekkel van baj.
chrisred 2021.01.15. 09:35:42
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.15. 09:37:51
Mi a gond Vargával? Legitim kormányzat főembere.
chrisred 2021.01.15. 09:41:57
És? Az volt Farkas Mihály is.
2021.01.15. 10:00:45
A lényegről: középtávon az várható, amit mondasz. Ezek közszolgáltatások. Még ha a fejlesztés, az ötlet saját is, ezek olyan funkciók, amik léteztek előtte is, csak nem voltak fölfedezve. Összességében tehát közkincs. Én a forráskód alapvető részeinek megosztására is kötelezném őket.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.15. 10:04:22
Hát, nemigen volt az.
chrisred 2021.01.15. 10:15:34
chrisred 2021.01.15. 10:22:41
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.15. 11:04:15
A mai helyzethez képest nem volt legitím.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.15. 11:06:13
Elavult elvek ezek. Szerencsére az internet erősen rombolja őket.
2021.01.15. 11:24:20
@chrisred: Nyilván a befektetett tőke nyereségének egy része visszajár, de nem minden. Nem is érdemes erről vitát nyitni, elég sok történelmi példa mutatja ennek jogosságát. Pl. Szaúd-Arábia (és sok más olajország) történelme.
chrisred 2021.01.15. 11:28:01
midnight coder 2021.01.15. 12:13:32
Nem, de nem is magáncégek bíráskodnak a saját szabályzatuk alapján.
"A törvényeket be kell tartaniuk, beperelhetőek, vagyis a média a többi hatalmi ág felügyelete alá tartozik."
Ja. Csak simán lehet úgy is manipulálni a médiában, hogy senki nem köthet bele törvényileg.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.15. 12:39:21
Nem, az internet egy eszköz, mint az áram vagy a telefon.
chrisred 2021.01.15. 12:43:19
MAXVAL birсaman közíró (cenzúrázott) · http://bircahang.org 2021.01.15. 12:44:22
Azaz nem magánhatalom.
chrisred 2021.01.15. 12:46:16
De nincs is általános személyi/területi közhatalmi jogkörük, a döntéseik csak azokra vonatkoznak, akik előzetesen szerződést kötöttek velük. Mint egy klub, akkor kell elfogadnod a klubvezetés határozatait, ha klubtaggá váltál.
chrisred 2021.01.15. 12:50:02
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.15. 12:50:03
Ez akkor igaz, ha sok klub van. De nincs.
Továűbbá, sok szabály akkor is kötelező, ha nincs monopolhelyzet. Ha kiírom a boltomra, hogy nem szolgálok ki cigányokat, megbüntetnek.
chrisred 2021.01.15. 13:04:50
"Ez akkor igaz, ha sok klub van. De nincs."
Potenciálisan bármennyi lehet, nincs megtiltva. Ez az úgynevezett természetes monopólium, az adott jószág speciális természete miatt nem érdemes versenyezni.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.15. 14:13:03
Ha a telefontársaság tulajdonosa mondjuk nem szereti a muszlimokat, megtagadhatja a szerződéskötést a muszlimokkal?
vergyula 2021.01.15. 14:39:53
littke 2021.01.15. 15:39:55
Mellesleg a state bírákat választják, nem kinevezik.
Sadist 2021.01.15. 20:03:52
A facebook, twitter, youtube is nyilvános hely.
chrisred 2021.01.16. 13:13:36
chrisred 2021.01.16. 13:15:15
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.16. 16:29:03
Nem kell ehhez adat.
Sadist 2021.01.16. 16:46:26
chrisred 2021.01.16. 17:54:22
chrisred 2021.01.16. 17:54:45
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.16. 18:35:02
Mindegy. Akit muszlimnak vélek, az az, s kész, az ilyenek nem lehetnek ügyfelek.
Sadist 2021.01.16. 19:34:48
chrisred 2021.01.17. 06:58:15
chrisred 2021.01.17. 06:59:00
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.17. 07:38:26
Szolgáltatási kötelezettség van.
Az, hogy a liberális vélemény szabad, a más meg nem az pont ugyanaz, mint hogy a vallás szerint diszkriminálnak.
chrisred 2021.01.17. 08:26:53
"Az, hogy a liberális vélemény szabad, a más meg nem az pont ugyanaz, mint hogy a vallás szerint diszkriminálnak."
Ha egy polgári társadalomban nem biztosítanak felületet az autoriter rendszerek propagandájának, az olyan, mintha egy keresztén templomban nem engedélyeznének sátánista miséket. Ez utóbbi is diszkrimináció? Használják a darkwebet, mint a kábítószerkereskedők.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.17. 09:09:40
Rossz párhuzam. Miért akarna valaki ateista, sátnista priopagandát templomban. Ez olyan, mint követelni, legyen a vegán étteremben húsétel.
vergyula 2021.01.17. 09:42:54
De szoktak tartani templomokban nem feltétlenül keresztény eseményeket, pl. koncerteket. A zenekar tekintetében pedig az egyháznak lehetnek fenntartásai, mert pl. az egyik tagról hallottak valami nem igazán keresztényi pletykát. Ilyen esetekben nyilván az egyház dönti el, hogy engedi-e az eseményt. Kb. ilyesmi egy közösségi oldal is, van, ami nem fér bele.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.17. 10:18:15
De nem, amikor monopolhelyzet alakul ki.
vergyula 2021.01.17. 10:21:34
chrisred 2021.01.17. 10:33:30
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.17. 10:39:09
Eleve nem feltétlenül igaz ez. Nem mndenki terjeszti autoriter rendszerek propagandáját. De még ha ezt is tenné, az mire érv?
chrisred 2021.01.17. 13:24:31
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.17. 13:27:23
Akkor nem vesz részt rajta, mi a gond?
chrisred 2021.01.17. 13:33:33
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.17. 13:36:38
Еzen az alapon akkor a boltba nem léphetnek be cigányok, mi a gond? Csináljanak cigány boltot maguknak, nem?
chrisred 2021.01.17. 14:15:32
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.17. 22:34:54
S ezeket az elveket kötelező elfogadni?
chrisred 2021.01.18. 04:28:04
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.18. 04:39:56
Nem.
chrisred 2021.01.18. 04:51:59
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.18. 05:02:55
Igen, nem keresztényeknek szabad.
chrisred 2021.01.18. 07:57:39
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.18. 11:21:29
Hogyan élhet keresztény közösségben egy nem keresztény? Véletlenül betévedt, tévedésből csatlakozott?
chrisred 2021.01.18. 11:24:57
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.18. 11:28:52
Kilép a közösségből és kész, mi ebben a gond? Ahogy egy vegán is elkezdhet húst enni, de nyilván nem maradhat ezzel a vegén klub tagja.
chrisred 2021.01.18. 11:32:40
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.18. 11:36:27
Nem, mert egyrészt a FB sose hirdette meg magát mint liberális vitaklubot.
Másrészt ott a monopolhelyzet.
chrisred 2021.01.18. 11:45:04
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.18. 12:56:28
Nincsenek blokkolva.
A FB jelenleg csak 2 orszában vam blokkolva: Kína, Irán.
Mindegy honnan van a monpolhelyzet, nem szabad visszaélni vele.
chrisred 2021.01.18. 13:50:02
en.wikipedia.org/wiki/Censorship_of_Facebook
Szerintem nem mindegy, hogy honnan származik a monopolhelyzet, vagy inkább a divathullámból következő piaci előny, senkitől nem várható el, hogy a fogyasztók többsége számára kedvezőtlen döntéseket hozzon a pc kedvéért.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.18. 14:10:01
Csak Iránbna és Kínában van blokkolva a FB. Máshol nem. Az persze megesik, hogy egyes tartalmakat bllokkolnak, de ez más kérdés.
Ha egy szolgáltatás közszolgáltatás szerepet kezd játszani, ott nem lehet a magánérdek a fő irányítóelv. S főleg nem úgy, hogy közben kis szereplőket meg büntetnek. Lásd, a FB kitilthat, de a cukrász köteles kiszolgálni ahomokos esküvő iránti igényt. Ez kettős mérce.
chrisred 2021.01.18. 14:28:27
Ez a cukrász dolog nekem nem tiszta. Milyen homokos esküvő iránti igényről van szó?
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.18. 14:47:25
Amerikában többször megesett: hatalmas büntetást kapott a keresztény cukrász, mert nem fogadta el homokos pár megrendelését.
chrisred 2021.01.18. 14:52:33
A vallásszabadságra hivatkozva megtagadhatta a cukrász azt, hogy egy meleg esküvőre készítsen tortát.
Az amerikai Legfelsőbb Bíróság úgy szavazott: jogosan utasította vissza egy coloradói cukrász azt, hogy egy meleg esküvőre készítsen tortát – írta az Independent.
Jack Phillips az után fordult a Legfelsőbb Bírósághoz, hogy egy helyi testület elítélte a torta elkészítésének visszautasításáért. Ő azt állította, hogy a vallásszabadsághoz fűződő jogait megsértették ezzel, a bíróság pedig igazat adott neki.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.18. 15:09:03
Jó hír, de sajnos kevés, ez nem állítja meg a keresztényellenes dühöngést.
chrisred 2021.01.18. 15:13:13
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.18. 15:17:12
Dehogyis nincs... Az az alaptétel, hogy a normális az a progresszív-liberális álláspont, s minden egyéb meg esetleg tűrendő. Támogatott - tűrt - tiltott.
chrisred 2021.01.18. 15:21:16
Yorg 2021.01.18. 19:03:01
2015-ben Illinois államban indult csoportos per a Facebookkal szemben, mert az nem tartotta tiszteletben az államnak a felhasználók személyiségi jogait szavatoló törvényeit. Hat év alatt született meg az ítélet, mely szerint a cég hatszázötvenmillió dollárt köteles fizetni az időközben egymillió hétszázezresre duzzadt perközösségnek.
Nincs itt semmi félreértés: a Facebook pénzt fizet a felhasználóinak. Nocsak! Pedig magáncég. Pedig mindenkinek volt alkalma a regisztráció előtt heteken át tanulmányozni a szerződését. Pedig mindannyian beikszelték, hogy elfogadják a felhasználási feltételeket. Úgy tűnik, mégis vannak bizonyos szabályok, amelyeket Mark Zuckerbergnek be kell tartania. Ezek az úgynevezett törvények.
Már csak az a kérdés, hogy Illinois állam polgárain kívül hány felhasználónak jár még a jogállam védelme, mert ha csak hatszázötvenmillió dolláronként elkezdődne a Facebook jogsértéseinek, önkényeskedéseinek és átfogó társadalmi felelőtlenségének számbavétele, hamar kiderülne, hogy a törvények felett szárnyaló cég elképesztő üzleti sikerét, Mark Zuckerberg pedig az obszcén mértékű gazdagságát nem is annyira az innovációnak meg a kemény munkának, sokkal inkább a szabályozatlanságnak és a számonkérhetetlenségnek köszönheti.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.18. 20:21:34
Cukrászatból van egy rakás, vedd észre. Ha x cukrász nem szolgál ki téged, azzal nem ér téged semmilyen hátrány.
chrisred 2021.01.19. 08:09:40
chrisred 2021.01.19. 08:10:40
Yorg 2021.01.19. 08:28:24
chrisred 2021.01.19. 08:42:34
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.19. 11:52:27
Nyilván akadhat ilyen helyzet.