magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Tradicionalizmus és szélsőjobb

A tradicionalizmus ellen gyakori vád, hogy politikailag szélsőjobb. A vád részben igaz, de erősen el van túlozva.

Az igaz alap a közös gyökerek: a tradicionalizmus és a fasizmus-nácizmus egyaránt annak az általános kiábrándultságnak az eredménye, mely az I. vh. után jelent meg. A fasizmus-nácizmus azok politikai alternatívája lett, akik nem fogadták el a másik létező alternatívát, a kommunizmust. A tradicionalizmus viszont székesebben szemlélte a képet, a problémákat mélyebben kereste. De a közös igyekezet sokszor összehozta a két ügyet, bár mindig csakis marginálisan.

Íme a nácizmussal való kapcsolat, ez a legfontosabb, mármint mai szemmel nézve, hsizen ez számít ma a leginkább kompromitálónak.

A náci ideológia szellemileg nagyjából három irányzatot jelentett:

  • nacionalizmust, melyben a vallás nem játszik különösebb szerepet - maga Hitler is ezt támogatta, egyfajta teljesen szekuláris koncepciót,
  • pogányságot, mely szerint a kereszténység idegen fajok tanítása, idegen a németségtől - ez az irányzat hajlamos volt egyfajta európaisott keleti ezotérikus tanokra,
  • kijavított kereszténység, mely szerint a kereszténység fontos, csak egyes hibáit ki kell gyomlálni, ez kb. az "árja Jézus, akit megöltek a zsidók" narratíva.

Végül maradt az első, az utóbbi kettő marginális maradt. A náci Németország nem kockáztatta meg, hogy nyíltan kiálljon a kereszténység ellen, ehelyett megelégedett a kereszténység politikai szerepének korlátozásával, ill. kontrolljával.

Rudolf von Sebottendorf (1875-1945) német misztikus, függetlenül Guénontól, már a I. vh. előtt felvette az iszlám vallást, s a tradicionalizmushoz közeli tanokat hirdetett. A legnagyobb sikere a Thule Társaság megalapítása volt 1918-ban, melyben több később híressé váló náci vezető is tag volt. A Thule Társaság lapja volt a későbbi náci pártlap, a Völkischer Beobachter, sőt a náci párt jogelődjének alapítása is a Thule Társaság közreműködésével zajlott. Azonban hamarosan viszály támatd von Sebottendorf és a fő náci személyiségek között, von Sebottendorf továbbra is szellemi útmutatást szeretett volna adni a párt és a lap segítségével, míg a többiek politikai tevékenységet szerettek volna. 1919-ben Adolf Hitler a párt tagja lett, majd hamarosan a vezetője, a korábbi vezetés vele egyet nem értő részét kizárta, marginalizálta, 1920-ban a pártot átnevezte később ismert nevére - Német Munkáspártról Német Nemzetiszocialista Munkáspártra -, a lap felette irányítást is átvette, majd 1921-től a lap egyedüli tulajdonosa is Hitler lett.

Von Sebottendorf kilépett a pártból és a Thule Társaságból, majd kivándorolt Törökországba. A náci antiszemitizmust nevetségesnek minősítette, egyébként a náci eszmét továbbra is támogatta. Az 1933-as náci hatalomátvétel után azonban von Sebottendorf úgy gondolta, most ismét esély lehet eszméire Németországban, így hazatért. Könyvet adott ki, melyben megírta saját szerepét a náci mozgalom alapításában. A könyvet végül a hatóságok betiltották, von Sebottendorft pedig börtönbe zárták. 1934-ben ismét kivándorolt Törökországba, ezúttal véglegesen.

Sebottendorf és Hitler 1918-ban

Címkék: közélet
104 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr5816383652

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.01.20. 08:15:54

Nem tudom pontosan mit értesz tradicionalizmus alatt, de az már a Terreur után bőven megjelent. A XVIII. század végén az intézményesített népirtás még elég meghökkentő volt, nem szoktattak hozzá a szocializmusok. Az a fajta típusú eszmei visszatérés amit Szolzsenyicin is említett, ekkor tisztán megjelent, épp aTerreur hatására. Napóleon császári hatalma is egyfajta "római hatalmi és jogi bizonsági" szimbólum is volt, hogy jó döcögve fogalmazzak.

chrisred 2021.01.20. 08:36:17

A náci ideológiánalk nem a nacionalizmus volt az alkotórésze, hanem a szociáldarwinizmus. Nem hitt a történelmileg kialakult nemzetekben, csak a faji kiválasztódásban.

Gery87 2021.01.20. 11:33:51

@chrisred:

Hitler pedig a bukás napjaiban szépen el is könyvelte hogy a primitívebb szláv faj legyőzte a germánt, ezért az jogosan pusztul el és jut szolgasorba....:)
Így már érthető miért adta ki a parancsot hogy mindent el kell pusztítani....a németek vesztettek tehát nem érdemlik meg az életet, egy primitív szintről majd újra nekirugaszkodnak és talán szlávok módjára majd egyszer győzhetnek is:)
remek...

cicmen 2021.01.20. 13:13:07

@chrisred: A náci ideológiánalk nem a nacionalizmus volt az alkotórésze, hanem a szociáldarwinizmus. Nem hitt a történelmileg kialakult nemzetekben, csak a faji kiválasztódásban..........................

Amit még néhány remek ötlettel kiegészítve jelenleg a zsidók gyakorolnak!

Gery87 2021.01.21. 01:54:22

@cicmen:

Már látom is magam előtt ahogy az európai "fajú "zsidók aki most először békében élhetnek a többi európaival....a 3 évestől a 90 éves aggastyánig mind kollektíve összeesküdtek hogy iszlamizálják Európát, felhozzák Kínát és szétbasszák az USA-t:)
mert az jó....igénylik a káoszt és a bizonytalanságot.

cicmen 2021.01.21. 08:35:59

@Gery87: Tudod Gery, a hozzád hasonló gondolkodású emberekkel azért fárasztó beszélgetni, mert egyrészt játsszák a hülyét, másrészt mindeközben még azzal próbálkoznak, hogy a vitapartnert állítsák be hülyének!
Édes galambom, amit te leírtál, az némi jelzői túlzást leszámítva, pontosan lefesti a jelenlegi helyzetet!
A dolog abszurditása abban van, amit te is megragadtál, és gúnyoltál, hogy józan számítás szerint ez hosszú távon nekik is rossz lesz, de ettől még pont ezt csinálják!

Gery87 2021.01.21. 15:31:37

@cicmen:

Tudod a hozzád hasonlóakkal meg az a baj hogy rögeszmésen egy dologra koncentrálnak és végül már mindenben azt látják....mert az kényelmes, meg egyszerű, meg leveszi a felelősséget a válladról....
Nálad ezek a zsidók.
(és ugye te nem vagy az..tehát máris bármi erőfeszítés nélkül "jó ember" is lettél ezzel....:D )
ha épp a kínaiakat pécézted volna ki akkor meg mindenhol "sárga veszedelmet" látnál....

cicmen 2021.01.21. 21:24:02

@Gery87: Ha csak nálam lenne bűnbak az isten ajándéka nép, akkor akár igazad is lenne, de még sokan látják így! A példád kapóra jön a kínaiakkal, mert pont hülyeség, ugyanis az antiszemitizmussal ellentétben nincs antikínaizmus, pedig mindenhol megtalálhatók!
A zsidók történelme, ha bele nézel, akkor nem szól egyébről, csak arról, hogy mindenhol, ahova betették a lábukat, tele lett velük az ottaniak fasza és mindenhonnan kibaszták őket!

Gery87 2021.01.22. 02:48:40

@cicmen:

"de még sokan látják így! "

Sok a hülye:) ez van....

Muszlim is sok van, meg buddhista....most akkor mindnek igaza is van egyszerre?

"nincs antikínaizmus, pedig mindenhol megtalálhatók!"

jaj istenem...
Az antiszemitizmusnak 2000 éves "hagyománya" van a kereszténység miatt és mert itt éltek köztünk...bűnbaknak jók voltak mindig.
Nálunk meg nem volt Ku-Klux-Klan se....majd ha lesznek négerek, akkor rasszizmus is lesz meg keresztégetés:)
HA majd tele leszünk pici occsó kínaikkal akkor antikínaizmus is lesz.....
(egyébként dél-ázisában eléggé utálják a kínai kisebbséget....hogy úgy mondjam "Ázsia zsidói"...)

"ahova betették a lábukat, tele lett velük az ottaniak fasza és mindenhonnan kibaszták őket! "

A magyarok történelem meg 100 éve arról szól hogy ahány kisantan utódállam, annyiszor "lesz elege időnként a többségnek a magyarokból" és basztatják őket, vagy előveszik a "magyar kártyát" a szokásos sablonokkal....
most akkor mi is mocskos számító háttérhatalmi nép vagyunk vagy mifasz?

Gery87 2021.01.22. 02:52:21

@cicmen:

Tudod az a helyzet hogy egy szerb, román, ukrán, szlovák stb soviniszta fasz pont ugyanazt a sablon dumát nyomatja a magyarokkal kapcsolatban ("ezeréves elnyomás") mint amit itt te a zsidókkal....
hungarofóbia.

Mi tudjuk hogy ez fasság, rosszindulat, csúsztatás, hazugság....most akkor had mondjam már hogy a te zsidóbuzériád is hülyeség nagy eséllyel!

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.22. 08:51:35

@Gery87:

Az antiszemitizmus modern eszme. Ne keverd az antijudaizmussal.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.22. 08:52:49

@Gery87:

Ez így igaz.

A nacionalista viszályok csak a háttérhatalmista érdekeket szolgálják.

Gery87 2021.01.22. 17:53:50

@MAXVAL birсaman közíró:

teljesen mindegy...a gyökerei ugyanazok és ugyanazok az elszenvedői is!:
lényege: mások mint mi, ezért basszák meg....bűnbaknak jók lesznek...

Gery87 2021.01.22. 17:55:43

@MAXVAL birсaman közíró:

Én ezt nem mondtam.
egyébként meg a nacionalista viszályoknak lehetnek valós, létező, érzelmileg is átélt alapjai.....nem a szél hordja össze őket.....de az igaz, hogy a politika rájátszik erre és felerősíti.
Nem kell hozzá háttérhatalom se, teljesen nyíltan megy a dolog sokszor és a "látható" hatalom érdekeit szolgálja.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.22. 17:56:48

@Gery87:

Nem, egész más.

Az antijudaizmus vallási alapú.

Az antiszemitizmus kezdetei meg kb. a pestisjárványok ideje. Akkortól lett az a nézet, hogy a keresztény vallású zsidó is gyanús, mert biztosan csak látszatból lett keresztény.

cicmen 2021.01.22. 18:17:53

@Gery87: Az elszakított területek miatti nemzetiségi ellentétek lokálisak, csak ott és csak területi szempontok miatt álnak fenn, az úgynevezett antiszemitizmus, viszont gyakorlatilag világszerte és alapból valami pénzzel kapcsolatos disznóság miatt, valamint a hatalmi és egyéb fontos ágakba való befolyásuk miatt !

Gery87 2021.01.22. 18:39:13

@MAXVAL birсaman közíró:

"a keresztény vallású zsidó is gyanús, mert biztosan csak látszatból lett keresztény. "

Magyarán azért gyanús meg dögöljön meg mert nem (igazi) keresztény, tehát más....
ugyanaz.
A modern kor nacionalistái, jobbosai antiszemitizmusa is a keresztény zsidó ellentétből erednek....persze a vallási szál elhalványult vagy jelképessé vált de hát a nacionalizmusoknak is sokszor alapja a vallás, legalább látszatként....

@cicmen:

Nem hinném hogy latin-Amerikába, Afrikában, Ázsiában....akkor nagy antiszemitizmus lenne....tehát mondhatjuk hogy ez is lokális, európai, közel-keleti jelenség..
Utóbbinál vallási, errefelé meg szimplán radikális nemzeti...

"Az elszakított területek miatti nemzetiségi ellentétek lokálisak, csak ott és csak területi szempontok miatt álnak fenn,"

És szerinted van alapja a hungarofóbiának?
Mármint úgy hogy minden egyes magyar veszélyt jelent a környező népekre, egy nagy összeesküvés részeként....úgy ahogy pl te látod a zsidókat?

Gery87 2021.01.22. 18:42:30

@cicmen:

ugye azért érzed hogy elég gyenge érv hogy vmi azért nem igaz mert csak lokális (ilyenkor hol van a nagy Trianoni antant magyarellenes világ összeesküvés?) míg más meg azért igaz mert "világjelenség"!?
A lapos földben meg az UFO-kban is elég sokan hisznek világszerte...

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.22. 18:44:53

@Gery87:

"modern kor nacionalistái, jobbosai antiszemitizmusa is a keresztény zsidó ellentétből erednek."

Dehogy erednek onnak, semmi köze a témához.

Gery87 2021.01.23. 00:08:06

@MAXVAL birсaman közíró:

Előbb volt a keresztény-zsidó ellentét, majd amint a nemzet, faj vált fontosabb identitássá az etnikai, nemzeti, faji eredetű zsidóellenesség vitte tovább!

Te mondtad: a pestis idején az volt a baj hogy nem hitték el hogy igazán keresztények....
tehát mégis csak ez az alapja az egésznek.
Meg hát eleve a kereszténység csinált "társadalmon kívüli", periférián lévő "kitüntetett figyelmet kapó" üldözhető kisebbséget belőlük azzal hogy korlátozta, megbélyegezte őket, mert ugye nem keresztények....szemben mondjuk más kisebbségekkel...

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.23. 08:23:09

@Gery87:

Ha így lenne, nem létezne nacionalizmus ott, ahol nincs zsidókérdés.

Minden vallás korlátozza a más vallásúakat, Európában a fő idegen vallás a zsidó volt, ennyi az egész.

Gery87 2021.01.23. 17:15:34

@MAXVAL birсaman közíró:

Miért lenne így? A nacionalizmus nem a zsidóság kérdése körül forog hanem a saját nemzet identitás körül, a zsidókhoz való viszony egyszerűen annak egy eleme lehet....
Nem is értem hogy gondoltad ezt.

"Minden vallás korlátozza a más vallásúakat, Európában a fő idegen vallás a zsidó volt, ennyi az egész. "

Ennyi az egész, ennyi az alapja az antiszemitizmusnak, semmi több. én is erről beszélek!

cicmen 2021.01.24. 10:37:05

@Gery87: A lapos földben meg az UFO-kban is elég sokan hisznek világszerte..........

Mi az hogy sokan? Egyáltalán hogy jön ide most ez? Ha annyira sokan, akkor te hányat ismersz személyesen? Ez különben pont az a bevett panel kreténség, amit az ilyen vitaképtelen gyogyósaknak ötlöttek ki, meg a háttérhatalom említése esetére a konteózás!
Ez nem érv, hanem terelés, egyébként is a zsidóbaj az társadalmi probléma, a laposföld az geológiai, az UFO meg egy komplexeb kérdéskör, hiszen bár logikailag teljesen elképzehető, hogy létezik, tehát akár még én is hajlamos lennék elhinni, viszont az eddigi szemtanúk tünnek akkora marhának, hogy ne vegyem túl komolyan ezt!

Gery87 2021.01.24. 17:28:30

@cicmen:

"Mi az hogy sokan? Egyáltalán hogy jön ide most ez? Ha annyira sokan, akkor te hányat ismersz személyesen?"

Szerencsére se ufó buzit se megszállottlaposföldest nem ismerek személyesen, de ettől még vannak...és pont annyira hiteles a fasságuk mint a tiéd.

"....tehát akár még én is hajlamos lennék elhinni, viszont az eddigi szemtanúk tünnek akkora marhának, hogy ne vegyem túl komolyan ezt! "

Na én pont így vagyok a zsidózókkal:D
Lehetséges hogy van zsidó lobbi...sőt valamilyen formában biztos van....de a zsidófóbiás konteós barmok - és konteóik - komolyanvehetetlenek:)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.24. 17:34:53

@Gery87:

Nem igaz, hogy az antiszemitizmus a nacionalizmus oka. Nemigen van nacionalizmus, melyben a zsidók szerepet játszottak. Igen, van néhány nacionalizmus, ahol az antiszemitizmusnak szerepe volt a nacionalizmusban, pl. a magyar nacionalizmus is ilyen, de ptt se ez a döntő tényező.

Gery87 2021.01.24. 19:56:27

@MAXVAL birсaman közíró:

Ezt már megbeszéltük....én is ezt mondtam.
Az antiszemitizmus okairól beszéltünk, nem a nacionalizmus okairól.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.24. 20:04:15

@Gery87:

Az antiszemiizmus oka sokféle:
- a kapitalizmus kezdetekor a zsidók hirtelen jó pozícióban találták magukat,
- a nemzetállamok megjelenésekor a zsidók ellenálltak az asszimilációnak,
- a korai antijudaizmus a flevilágosodás hatására átment faji ellentétté.

Nem mindenhol volt meg mind a 3 ok.

Gery87 2021.01.24. 22:27:50

@MAXVAL birсaman közíró:

OK, értem. Fejtsük ki:
- a kapitalizmus elterjedésekor nem a földbirtok meg a tulajdon és származás lett fontos hanem az ész, a tehetség....meritokrata szempontok fontosak lettek, erről ők nem tehetnek, egyszerűen ami korábban kényszer volt az előny lett....
- mint sok más kisebbség, ráadásul náluk kultúrális, vallási alap is volt persze hogy nehezebben asszimilálódtak, integrálódtak....1000+ évig az volt a trend hogy bármit csinálnak....csak zsidók...nem jók kereszténynek stb. Aztán jön a vád hogy miért nem olyanok mint a többség? érdekes....
-persze, mert a vallás helyett megjelent a nemzet mint szervező és uralkodó identitás.....a mássággal szembeni intolerancia megmaradt, csak más köntösben.

De ettől még az antiszemitizmus nem lett legitimebb!
Az hogy képzettebb, tanultabb, nem a nemzethez tartozó, nem többségi "fajú" csoport, nem lett indokoltabb kirekeszteni őket!

Most is ezt látni: az antiszemita aki szerint jobb pozícióban vannak mint a többség és aránytalanul, tehát szimpla irigység....
böki a csőrét hogy nem az ő csoportjába tartozik, ezért veszélyesnek, kívülállónak, ellenérdekeltnek tartja...ez elképesztő intolerancia....lásd: liberális = nem magyar.
nem keresztény gyökerű csoport, tehát kvázi alapokról ellenség....

A magyar nacionalizmus az első pont miatt antiszemita....egzisztencia és hatalomféltésből.
Alapja viszont mára kb nulla...ezért irreális és anakronisztikus.

Az meg hogy a liberálisok közt több a zsidó....hát basszus, ha a magyar nacionalizmus egyik eleme a zsidó ellenesség akkor mit csodálkoznak?????....eleve a kisebbség mindig azt pártolja aki toleránsabb a kisebbséggel!
(ugye a bulgáriai törökök amiről írtál is!)
Önmaguknak gerjesztik a fasságot....
magyarul hülyék.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.24. 22:39:08

@Gery87:

"kapitalizmus elterjedésekor nem a földbirtok meg a tulajdon és származás lett fontos hanem az ész, a tehetség....meritokrata szempontok fontosak lettek, erről ők nem tehetnek, egyszerűen ami korábban kényszer volt az előny lett"

Egyszeráen a pénzéhség immár pozitívnak kezdett számítani. S a zsidók jelentős része bele volt kényszerítve ilyen területekre, így helyzeti előny lett az, ami korábban lenézett dolognak számított. Jó időben, jó helyen lettek.

Tehetség a rosszta? Ez inkább átok, kényszer.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.24. 22:47:32

@Gery87:

"mint sok más kisebbség, ráadásul náluk kultúrális, vallási alap is volt persze hogy nehezebben asszimilálódtak, integrálódtak....1000+ évig az volt a trend hogy bármit csinálnak....csak zsidók...nem jók kereszténynek stb. Aztán jön a vád hogy miért nem olyanok mint a többség? érdekes...."

Persze, ez így van.

Bár ez is országfüggő. A Balkánon pl. asszimiláns zsidókat befogadta a többségi nemzet.

S személyes érintettségből tudom ezt, a múzsám apai ágon zsidó származású. Spanyolországi zsidók leszármazottai, akik 1492-ben lettek onnan kiúzve majd Thesszlonikiben telepedtek le. Aztán a XIX. században a mai BG teröletére költöztek, aztán valaki keresztény lett, bolgár nevet vett fell, s kész. Onnantól csak az tratja számon kik voltak, akit ez kifejezetten érdekel. Az egyik leszármazott egyenesen a bolgár hadiflotta parancsnoka volt a két vh. között. Íme az emlékműve Várnában: www.desant.net/files/news/2020/07/06/tn/159403122971182.jpg

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.24. 22:49:14

@Gery87:

"A magyar nacionalizmus az első pont miatt antiszemita.."

A magyar nacionalizmus zsidó- és németellenes. Ennek oka nyilvánvaló. A gazdaságot a zsidók és a németek uralták, a politikát meg a németek. Ez ellen kellett a magyaroknak pozíciókat szerezni.

Gery87 2021.01.24. 22:51:04

@MAXVAL birсaman közíró:

A dzsentri,arisztokrata réteg szerint lehet hogy ez probléma volt, ellenszenves, de hát alkalmazkodni, tanulni kellett volna nem 100 évet elbaszni arra hogy sajnáltatják magukat hogy "ki vannak túrva".....ez semmi mást nem jelent mint az alkalmazkodó és tanulási képesség, tehát a kompetencia késség hiányát!
Válaszként jött a numerus clausus meg a holokauszt.....hát nem tudom, ilyen elit inkább tényleg tűnjön meg sorvadjon el!

"Tehetség a rosszta? Ez inkább átok, kényszer. "

rosszta?

Gery87 2021.01.24. 22:53:41

@MAXVAL birсaman közíró:

Értem én, de akkor nem kiegyezni kellett volna a "kutya némettel", meg elkártyázni a nemesi vagyont hanem tőkéssé válni és tanulni!
persze aki szerint avitt módon a származás, meg rang elég mindenre attól mit várunk!

Gery87 2021.01.24. 22:55:20

@MAXVAL birсaman közíró:

Mi a rossz?
A kapitalizmus? ok, akkor ez volt....ez volt progressziv, a fejlődés alapja....nem a hétszilvafás nemes döbrögiskedése!

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.24. 22:56:22

@Gery87:

Mindig probléma, ha egy kisebbség ural egy területet egy adott közösségben. Ez teljesen zsidófüggetlen. Maláziájban a kínaiakkal van ilyen baj, a Fidzsi-szigeteken meg az indiaiakkal.
Dél-Afrikában meg a színfehérekkel, stb.

Gery87 2021.01.24. 22:57:30

@MAXVAL birсaman közíró:

Magyarországon is szépen asszimilálódtak a zsidók magyarrá!
persze, ez később nem jelentett védelmet sajnos a gyűlölet ellen!
sokadik generációs magyar érzületű zsidókat rekesztettek ki a nemzetből! Szégyen.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.24. 22:58:57

@Gery87:

Nyilván ez nézőpont kérdése. A magyar kisember ma se szereti a kapitalizmust, pedig ma már ez nem zsidókérdés, se németkérdés.

Gery87 2021.01.24. 22:59:49

@MAXVAL birсaman közíró:

Én mindig azt mondom akkor tanulni kell meg "felfejlődni" hozzájuk, nem kollektíve büntetni és elnyomni....az ilyen attitűd pont az ellenkező hatást éri el és olyanokat is büntet akik "ártatlanok" lásd szegény paraszti jiddis zsidók...vagy helyzetbe hoz akik amúgy inkompetensek és nem érdemlik meg de "jó" származásúak!

Gery87 2021.01.24. 23:00:53

@MAXVAL birсaman közíró:

hiba és elképesztő rövidlátás és maradiság....sehová nem vezetett volna csak a nyomorba.

Gery87 2021.01.24. 23:02:46

@MAXVAL birсaman közíró:

csak épp azóta eltelt 100+ év....ami akkor progresszív volt az ma nem feltétlen az.
+ gyakran ugyanúgy nem érvényes kritika, hanem szimpla irigység és a kompetencia hiányból fakadó ellenszenv....

Gery87 2021.01.24. 23:03:44

@MAXVAL birсaman közíró:

mire alapozod?
Hol van leríva hogy egy magyar csak keresztény lehet? és ha igen, miért kell így maradnia? Pláne a felvilágosodás és szekularizáció után?

Gery87 2021.01.24. 23:06:10

@MAXVAL birсaman közíró:

"Nem szeretem a kapitalizmust mer alacsony végzettségű proli vagyok és alacsony jövedelmű alkalmazott....frusztrációmból fakadóan a régi zsidóellenességet hívom elő legitimációként"..
hát ez nem túl szimpatikus.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.24. 23:12:03

@Gery87:

Ez teljesen független ettől. Kelet-Európában az átkagember nem szereti ma se a kapitalizmust, legfeljebb elkerülhetetlen rossznak számít. Ezért is népszerűtlen a liberalizmus. Pedig ma már ez nem zsidókérdés, a mai tőkések nem zsidók, a zsidó elem nem kiemelkedő köztük.

Gery87 2021.01.24. 23:19:00

@MAXVAL birсaman közíró:

Sokszor vallási téren is volt asszimiláció!
Erről szól a napfény Íze című film is....
Aztán vallástól, identitástól függetlenül származási alapon mentek a táborba.....ez védhetetlen.

Gery87 2021.01.24. 23:21:46

@MAXVAL birсaman közíró:

-Mégis van zsidóság eleme a kapitalizmus/liberalizmus kritikának.
-a kapitalizmus kritika többféle lehet: az "inkompetens proli vagyok" a rosszabb féle....
Én is bírálom a kapitalizmust, de eszembe nem jutna a saját önös anyagias érdekeim, helyzetem szerint megítélni!

Gery87 2021.01.24. 23:23:33

Ebből a szempontból Engels pl valóban egy hitelesebb kritikus volt!

vergyula 2021.01.25. 04:36:24

@Gery87: Már vártam, hogy előkerüljön a Napfény íze, remek film!

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.01.25. 07:59:57

@vergyula: nem fogok belefolyni a témába, mivel a téma kutatását, amiről tárgyaltok, a BTK szabályozza, de azt muszáj megjegyezni, hogy a Napfény íze pontosan annyira hiteles történelmileg mint a Hideg napok (azaz semennyire)
Csak egy példa: a halálra fagyasztó locsolós jelenet valóban megtörtént, csak épp nem magyarok csinálták, hanem németek csinálták magyarokkal, Mauthausenben. Elég hiteles szemtanú van rá, Kállay Miklós miniszterelnök, aki ezt meg is írta emlékirataiban.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.25. 08:01:43

@Gery87:

S akkor működött is. Több idő kellett volna. Balszerencsés körülmények, hogy ez nem sikerült. Lám, ma már sikerül sok tekintetben ez.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.25. 08:03:48

@Gery87:

A kapitalizmuskritikát mint irigységet magyarázni abszurdum.

Én pl. éppenhogy úgy látom, a tőkésnek lenne oka rám irigynek lennie.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.25. 08:05:40

@Gery87:

S ott is mondhatnád, hogy német volt, nem zsidó. Biztosan hátsó szándékai voltak a nála okosabb zsidó komkurrensei ellen, nem? :-)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.25. 08:09:17

@vergyula:

Én is szeretem, bár a narratívája éppenhogy nem erősíti a "mózeshitű magyar" narratívát. Tulajdonképpen amondanivalója cionista, azaz: a zsidó az nem lehet magyar, bérmit is tesz, zsidó marad, így alegjobb ha a zsidó büszkén vállalja magát, az asszimiláció zsákutca.

Annak idején a magyar liberális pont emiatt kritizálta Szabót.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.25. 08:12:11

@Deak Tamas:

Nyilván az egy fikciós film, nem dokumentalisztika. Ilyen esetekben az üzenet a lényeg szerintem. S ismétlem: a film cionista. A liberális értelmiségnek ezért is nem tetszett, míg pl. egy antiszemita simán egyetért vele.

vergyula 2021.01.25. 08:22:15

@Deak Tamas: A mauthauseni eset még nem zárja ki, hogy itt is megtörtént. És ha mégsem, akkor történtek helyette más szörnyűségek. Talán a rendező/forgatókönyvíró/dramaturg ezt a képet érezte elég erőteljesnek.

vergyula 2021.01.25. 08:25:01

@MAXVAL birсaman közíró: De a tőkés nem irigy rád. És te sem rá. Mindenki boldog, a világ tökéletes. :)

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.01.25. 08:25:40

@MAXVAL birсaman közíró: csak az a probléma, hogy a filmet kísérő események, propaganda stb. miatt ezek valós történelmi tényekként fognak átmenni a köztudatba, lásd a Budapesti tavasz című film alapján épített emlékműveket.
Nem annyira ismert tény egyébként, hogy Cseres Tibor úgy adta beleegyezését a forgatáshoz hogy két film készüljön: a Hideg napok ÉS a Vérbosszú a Bácskában. Minő meglepetés, a második film nem készült el. És az sem véletlen hogy 1990 óta a két könyv csak egyben jelenik meg. Cseres pontosan tisztában volt a fenti kísérőjelenségekkel, azért követelte a két filmet.

Yorg 2021.01.25. 08:27:25

@MAXVAL birсaman közíró: A gond az, hogy sokan, ún. értelmiségiek is elhiszik az ilyen meséket. Lásd pl. Brecht (a XX. század egyik legkártékonyabb alakja) egyik darabját, amiben Galileo egy ún. "vaskalapos" papnak mondja, hogy nézzen bele a távcsőbe, mire az nem hajlandó. A gond csak az, hogy ez sohase történt meg. (Ahogy a "Mégis mozog a Föld" szöveg se hangzott el valójában.)

vergyula 2021.01.25. 08:27:52

@Deak Tamas: Lásd Max korábbi válaszat: "Ilyen esetekben az üzenet a lényeg szerintem."

vergyula 2021.01.25. 08:29:01

@Yorg: Dehogynem, én magam mondtam ki a legutóbbi földrengésnél.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.01.25. 08:31:53

@vergyula: így van, például Esterházy János háborús bűnösségnek el nem törlése, vagy a Románia vadonatúj nemzeti ünnepének, június 4-nek esetében is az üzenet a lényeg.

Yorg 2021.01.25. 08:32:23

@vergyula: "még nem zárja ki, hogy itt is megtörtént"

Gyenge, rendező(aki nem mellesleg besúgó volt) mosdató szöveg. A legtöbb ember nem néz utána az ilyen meséknek, nem olvas történelemkönyveket, hanem filmekből ismeri az adott kort. Az alkotóknak így komoly felelőssége van abban, hogy ne terjesszen téves állításokat az adott korról.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.25. 08:35:40

@Deak Tamas:

Na igen, a fikció a valóság helyére lép, ez közismert. Lásd Maria Antoinette "egyenek akkor kalávsot" mondása, amit sose mondott, de ma már mindenki így tudja. Vagy az egyiptomi pita,isokat építp a valóságban nem létezett rabszolhák. Vagy a római csatahajókon a leláncolt rabszolgák, akik szintán nem láteztek. S még egy rakás példa.

Yorg 2021.01.25. 08:36:49

@Deak Tamas: Vagy ott volt pl. Guszev kapitány esete, akiről még utcát is neveztek el. Vagy Osztyapenko legendája. A sort hosszan lehetne folytatni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.25. 08:37:24

@Yorg:

Az én kedvencem: az ostoba püspökök magyarázzák Kolumbusznak, hogy a Föld lapos. Ami teljesen kamu, de 20 emberből 19 így tudja.

vergyula 2021.01.25. 08:37:51

@Deak Tamas: Tőlem távol áll a Trianon-hisztéria, de ez mondjuk tényleg szemét dolog Románia részéről. Trianonon túl kéne lépni, viszont az ilyen lépések ezt nem könnyítik meg.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.25. 08:39:13

@Yorg:

Nagy teljesítménye, hogy saját besúgóságáról is csinált filmet, ez a Mefisztó.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.01.25. 08:40:26

@MAXVAL birсaman közíró: igen, vagy akár maga Redl ezredes, akinek rögtön az elején megjelenik egy totál fiktív felesége, holott köztudott, mivel zsarolták az oroszok.
Szabó filmjeiben ez érdekes, mert a Bizalom zseniális (lletve ha azt vesszük szinte minden filmje az), nem tudom neki mért fontos adott történelmi szereplőket átírni.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.01.25. 08:49:34

@vergyula: @vergyula: egyébként ahogy a művelt matekos mondja, quod erat demonstrandum, mert a Hideg napok és a többi filmnek pont - többek között - az az "üzenete" hogy Trianont hisztériának tartsd.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.25. 08:51:01

@Deak Tamas:

Alapvetően neki 2 fő személyes problémája van:
- zsidó és magyar kettős identitása, ezek viszonya egymáshoz,
- kompromisszuma a hatalommal, azaz besúgósága, ami nélkül viszont nem alkothatott volna.

S tulajdonképpen ezt a 2 témát dolgozza fel filmjeiben is.

A Szemvesítés c. filmjében nyíltan ki is modnatja ezt, Szabó ott az orosz ezredes valójában, aki elmondja miért alkudott meg.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.25. 08:53:06

@Deak Tamas:

Így igaz. Valakinek győznie kell.

Vagy a románok nyernek és a magyarok eltűnnek a területről. Vagy lesz legalább autonóm Székelyföld.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.01.25. 08:58:07

@MAXVAL birсaman közíró: Sajnos jelen állás szerint az előbbi fog történni, záros határidőn belül, mindenhol. (Marha kíváncsi vagyok a szlovák népszámlálásra, ezzel az új "kettős" nemzetiséggel)
De mondjuk minek is érdekeljen minket hogy ott magyarok laknak-e vagy mások? Érdekelt 1920-ban bárkit is, hogy Kassa, Szabadka, Nagyvárad, Arad, Kolozsvár stb. színmagyar?

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.01.25. 09:05:31

@MAXVAL birсaman közíró: erre csak azt tudom mondani, hogy talán tavaly vagy tavalyelőtt összeült a három hülye (Sólyom, Bod Péter Ákos meg talán Jeszenszky, vagy talán valaki hasonszőrű) valamilyen nyilvános szimpóziumra, és Sólyom pontosan ugyanezt a kérdést tette fel ("Kell nekünk nagymennyiségű nemzeti kisebbség?") a választ is sugallva.
Asszem a mandiner hozta talán a hírt, és a kommentekkel pontosan egyetértettem: micsoda hihetetlen lenézése ez a magyaroknak, hogy mi nem tudnánk ugyanúgy - ha nem jobban - bánni a kisebbségeinkkel mint az utódállamok most a magyarokkal.

Yorg 2021.01.25. 09:08:50

@Deak Tamas: Nem biztos, Erdélyben és Partiumban a román népesség gyorsabban csökken, mint a magyar.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.01.25. 09:12:36

@Yorg: hát, ahogy a bulgáriai török párt vezetője mondaná, installah :)
De én a ditrói pék esete óta semmiben sem bízom, az pontosan megmutatja mire gondolt Kölcsey azokkal a rút bűnökkel meg magzatunk hamvvedrével.

Gery87 2021.01.25. 17:04:56

@Deak Tamas:

Már megint olyasmit kritizálsz aminek semmi értelme, mivel senki nem mondta hogy ez szóról szóra így történt!
Nyilván egy filmről van szó, egy fiktív családról és családtörténetről, ami így abban a formában pont úgy valószínűleg senkivel nem történt meg! De jól bemutatja a korszellemeket és sorstragédiákat és annak okait.
Remek film szerintem...nemzetközileg is fogyasztható, érthető, de ugyanakkor nagyon magyar is...

Gery87 2021.01.25. 17:07:21

@MAXVAL birсaman közíró:

balszerencse + a végig a háttérben meglévő bűnbakkeresés és felelősséghárítás.
Sajnos ez mai napig jellemző.....

Gery87 2021.01.25. 17:09:40

@MAXVAL birсaman közíró:

Pedig sokszor ennyi van a háttérben.
Rengeteg ember van aki nem érzi magát egzisztenciálisan, anyagilag ott, ahol szeretne lenni és ettől frusztrálódik.....ahelyett hogy megoldást keresne vagy magába nézne, inkább magát a rendszert okolja, ami nagyon kényelmes ugye mert semmit nem kell tennie..."nem az ő hibája"....stb.

Gery87 2021.01.25. 17:13:28

@MAXVAL birсaman közíró:

Én annyit mondtam, felső osztálybeliként hitelesebb kritikusa volt a kapitalizmusnak, nem azért bírálta mert elszenvedője volt annak.
Egyébként meg protestáns gyökerű volt.....

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.25. 17:15:51

@Gery87:

Volt egy súlyos társadalmi probléma, a zsidók gazdasági túlsúlya. S erre született egy rossz válasz.

Gery87 2021.01.25. 17:16:44

@MAXVAL birсaman közíró:

valóban ez az üzente:
"A külvilág, a többség szemében mindig zsidók maradunk, mert időről-időre kell egy bűnbak, tehát ápoljuk örökségünket, az legalább őszinte és nem kelt hiú reményeket"

Szerintem ezzel semmi gond.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.25. 17:19:21

@Gery87:

Ha azonban a probléma rendszerszintű, s éppenhogy van benne nemzeti elem is, akkor a baj nagyobb mindig.

Ha a mi utcánkbna az összes parkolóhelyet elfoglalják a szomszéd utcai lakosok, akkor előbb-utóbb meg fog jelenni a szomszédutcaiakellenesség.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.25. 17:21:11

@Gery87:

Persze, csak akkor meg jön az ellenvád, hogy nem volt őszinte. Nehéz helyzet.

Lásd, Soros írásai a globáliz,mus ellen, ki veszi ezeket komolyan?

Gery87 2021.01.25. 17:24:27

@Deak Tamas:

mert nacionalista/irredenta vagy.....te nem tudsz, de nem mindenki olyan mint te.
Ausztria pl túllépett Saint-German-en.....

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.25. 17:25:24

@Gery87:

Nem mondtam, hogy gond van vele, de ez a CIONISTA narratíva, nem a liberális "mózeshitű magyar" szöveg.

Gery87 2021.01.25. 17:26:28

@MAXVAL birсaman közíró:

"Vagy a románok nyernek és a magyarok eltűnnek a területről. Vagy lesz legalább autonóm Székelyföld. "

Mindkettő lehetséges.
Az utóbbi a kétségesebb, ahhoz külső körülmények is kellenek, az előbbihez csak idő kell....

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.25. 17:28:05

@Gery87:

Az nem volt Trianon. Eleve már az osztrák-porosz háború alatt megszokták, hogy nincs minden német egy hazában, így nem volt traumatikus, hogy németek külföldön rekedtek. Míg a magyar lélek számára ez felfoghattalan fájdalom volt.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.25. 17:29:03

@Gery87:

Semmit. Csak mondom, hogy Szabó narratívája pont ezért nem tetszett a pesti zsidó értelmiségnek.

Gery87 2021.01.25. 17:29:08

@MAXVAL birсaman közíró:

Így van....de ekkor is érdemes legalább feltenni a kérdést hogy mi ennek az oka?
Ahelyett hogy kapásból a mocskos szomszédutcaianyjapicsája kiáltással fekszünkkelünk.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.25. 17:30:10

@Gery87:

Szerintem 50 év múlva csak a Székelyföldön lesznek már magyarok, Románia többi részén nem.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.25. 17:34:31

@Gery87:

Nem, de ez természetes reakció.

Bolgár-magyar vegyes házasságoknál láttam. Amint súlyos problémák alakulnak ki, jön a "ti szemét magyarok" és "ti szemét bolgárok" szöveg, pedig a valóságban csak 2 ember konfliktusa van, amiben semmi jelentősége a nemzetiségnek.

Mo-on élő bolgár nők mondták a múzsámnak, "neked könnyű, a te férjed félig bolgár". Nem vicc.

Gery87 2021.01.25. 17:37:03

@MAXVAL birсaman közíró:

Nekem meg nincs vele bajom.
Az elmúlt 100 év is megmutatta hogy a magyar társadalom a sikertelensége, csalódásai miatt újra és újra bűnbakképzésbe kezd és bizonyos "mások" ellen fordul.....

Gery87 2021.01.25. 17:39:38

@MAXVAL birсaman közíró:

persze, mond méregből az ember ilyet...általában nem lesz belőle semmi.
De ez párkapcsolati, nem "rendszerszintű" problémára adott reakció, nem mindegy.

Gery87 2021.01.25. 17:48:45

@MAXVAL birсaman közíró:

A németek akkor két államban éltek.....a német birodalomban és az OMM-ben.
plusz ugye a szórványok....de most koncentráljunk a magterületre. az pedig bizony német államokban élt....Ausztriában és Németországban.

A VH után Ausztria ugyanúgy kisállam létbe zsugorodott benne, összeomlott a korábbi piac, bürokrácia, kapcsolati háló.....minden.
Több millió német lett, nem német dominanciájú ellenséges állam kisebbsége.....erre bizony korábban NEM volt példa!
Erre jött is egy nagynémet válasz és igény.
de az osztrákok már ekkor azt mondtak hagyjuk a picsába a Habsburgokat, a hajdani birodalmat, területeket....hiába voltak egyesek 5-600 éve osztrák kézen....

Ami igazán érdekes, az viszont 45 után jött....elfogadták hogy kisállami keretek közt kell boldogulni....se birodalom se német egység nem lesz....és nem, nem szarták le a dél-tiroliakat sem! sőt.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása