magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

A munkavállaló szólásszabadsága

A témát már érintettem többször, de most ismét - aktualitása kapcsán.

Ahol nyilvánvalóan nincs szólásszabadság az a képviselet - akár munkavállalóként akár szerződéses félként. A képviselő arra van, hogy képviselje megbízóját. Ilyen például egy cégvezető, szóvívő, diplomata, stb. Eléggé abszurd lenne, ha egy ilyen ember azt mondaná "hivatalosan a véleményen ez és ez, de magánemberként az ellenkezője".

Ez majdnem pont olyan, mint egy médiánál alkalmazott ember esete, ahol a munka lényege a véleménymondás. Minden médiának van egy adott irányvonala, szóval az alkalmazott annyit tehet, hogy olyanhoz szegődik, melynek irányvonalával alapokban egyetért.

Eddig tehát a helyzet világos, s nem is szokott különösebb bajt okozni.

A gond a következő helyzetekben van:

  • egy normál, nem politikai tevélenységet folytató cég mit követelhet meg alkalmazottjától, arra hivatkozva, hogy egyes alkalmazotti magatartások sértik a cég érdekeit,
  • mennyiben van köze egy cégnek ahhoz, alkalmazottja mit csinál munkaidején kívül.

Vannak persze nyilvánvaló esetek:

  • az alkalmazott nyilván nem beszélhet cége termékei ellen, magánemberként se, ha a cég nadrágokat gyárt, nem mondhatja azt az alkalmazott, hogy szerint nő csak szoknyát viseljen,
  • az alkalmazott kötelezhető lehet munkaidőben cége termékeinek használatára, lásd egy csomó helyen egyenruha van,
  • az alkalmazott nem adhat magáról olyan képet, mely ellentétes a cég által sugárzott képpel, pl. egy sminkeket áruló cég alkalmazottja nyilván nem lehet sminkmentes.

De a gondok ott vannak, ahol a dolgok nem egyértelműek. A tipikus példa: mi nem tiltjuk az emberek jogát arra, hogy homofóbok legyenek, de a homofób alkalmazottat kirúgjuk, ugyanis vevőink többsége homofóbia-ellenes, így egy homofób alkalmazott megléte rontaná cégünk hírnevét.

A gond itt még az is, hogy kettős mérce van hatályban. Ha egy hagyománypárti cég elbocsát egy progresszívista alkalmazottat, akkor az "önkény", míg fordítva pedig megtapsolandó tett.

Szerintem a megoldás ott lehet, hogy ahogy jogos üzleti érdekből se szabad diszkriminálni az alkalmazottat faji, nemzeti, vallási, nemi, stb. alapon - pl. nem számít érvényes oknak, hogy bár én nem vagyok cigányellenes, de sokan a vevőim közül azok, ezért elbocsátom a cigány alkalmazottamat, hiszen rontja az üzletemet jelenléte -, úgy szólásszabadsága se legyen korlátozható. Amíg az alkalmazott aláhúzza, hogy nem cégét képviseli véleményével, számítson diszkriminációnak szólása miatti elbocsátása.

Az állam nagyobb szerepe a megoldás tehát. Amíg a szabad piac dönt, addig az önkény az úr.

30 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr1816494448

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.04.09. 12:31:48

Pedig az elsőre nekem már volt példám. Csöng a telefon: "Jónapot kívánok, DT vagyok miben segíthetek? Jónapot kívánok, XY vagyok, a cég ZX Spectrum laptopgyártási részlegének vezetője. A Commodore 64 laptopom nem működik."
Megtettem azért gonoszságból azt, hogy kétszer visszamondattam vele, hogy ZX Spectrum laptopgyárvezető létedre Commodore 64 laptopod van, vaze.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.04.09. 12:36:47

@Deak Tamas:

Meg amikor az Epsonnál voltam, s kiderült: a főnök se igazi Epson-tintát használ, hanem utángyártottat. "Mert kurva drága" - persze, 4-szer drágább, de a hivatalos szöveg az volt "nem igazi tintával tönkremegy a gép".

Reding Roli 2021.04.09. 13:42:39

Az állam nagyobb szerepe a megoldás tehát. Amíg a szabad piac dönt, addig az önkény az úr."

Ha van egy cègem , hadd döntsem el már kivel akarok együtt dolgozni , kivel nem , ès ne az állam mondja meg mi a helyes...
Különösen akkor, ha egy vezető beszèl hülyesègeket, aki megszemèlyesíti a vállalkozást...

chrisred 2021.04.09. 16:20:21

Ha már egy futballklubot irányító cég esete van a háttérben, akkor mondjuk a klub alkalmazottja drukkolhat nyilvánosan egy másik csapatnak? Ha a klubjának Adidas szerződése van, viselhet nyilvános szerepléseken Nike edzőfelszerelést? Ezer és egy módon ütközhet a foglalkoztatója gazdasági érdekeivel egy olyan munkavállaló, akiről a nyilvánosság előtt ismert, hogy kinek dolgozik.

lobaszopiatej 2021.04.09. 17:05:58

1) Cégeknél diktatúra van, függetlenül attól mennyire szabad országban vagy.
Ha nem tetszik ami van, elmehetsz másik céghez, senki se tart ott akaratod ellenére.

2) Ha mondjuk egy focicsapatnál dolgozol, akkor az ő arcuk is vagy, így nem nyilatkozhatsz összevissza bármit, mert könnyen összeférhetetlenné válsz vagy a (török/arab) szurkolókkal, vagy a többi (török/arab) alkalmazottal.
Ha nem passzolsz az arcképbe (mindegy mi az), így vagy úgy könnyen kikerülhetsz, persze csak abban az esetben, ha nem vagy nélkülözhetetlen... (mert akkor inkább elviseli a cég az arculatvesztést)

Gery87 2021.04.09. 19:26:14

"az alkalmazott nyilván nem beszélhet cége termékei ellen, magánemberként se, ha a cég nadrágokat gyárt, nem mondhatja azt az alkalmazott, hogy szerint nő csak szoknyát viseljen,"

Attólfügg ezt nyilvánosan teszi e....ha nem, akkor azt mond amit akar...a munkahely az csak egy munkahely, pénzért vagy ott, mert fizetnek....a munkahely nem a véleményed.

" az alkalmazott kötelezhető lehet munkaidőben cége termékeinek használatára, lásd egy csomó helyen egyenruha van,"

ok.

"az alkalmazott nem adhat magáról olyan képet, mely ellentétes a cég által sugárzott képpel, pl. egy sminkeket áruló cég alkalmazottja nyilván nem lehet sminkmentes."

Elég ergya példa...de értem, viszont szerintem ez hülyeség.
magánemberként miért ne tehetné azt amit akar...
Aki autókereskedő az menjen a budira is kocsival? Vagy ne kerékpározzon? mert "ellentétes" az autókereskedés érdekeivel?

"Az állam nagyobb szerepe a megoldás tehát. Amíg a szabad piac dönt, addig az önkény az úr."

Na mert az állam pont arról híres hogy nem szabja meg mit gondolj meg csinálj? :D
Szerintem elsősorban kultúrális kérdés hogy mi a bevett munkáltatói hozzáállás....
Persze lehet törvényeket is írni....de minden kijátszható....a lényeg hogy NE akarják kijátszani.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.04.09. 19:29:57

@Gery87:

"Attólfügg ezt nyilvánosan teszi e....ha nem, akkor azt mond amit akar...a munkahely az csak egy munkahely, pénzért vagy ott, mert fizetnek....a munkahely nem a véleményed."

Én megnegedhettem magamnak, hogy ne figyeljek mit iszom, amikor a Kólánál dolgoztam, de a főnököm azt mondta, ha őt valaki észreveszi, hogy Pepszit iszik, baja lehet belőle.

Gery87 2021.04.09. 19:30:28

Egyébként nálam is az van hogy ha kérdezik mit csinálunk és jó e...elmondom hogy mit és hogy szar....de fizetnek érte, úgyhogy leszarom, ha nekik ez kell és el tudják adni, akkor lelkük rajta engem pont nem érdekel.
Az hogy hazudjak a cégért ki van zárva....ha nem akarják hogy rosszat mondjon róluk bárki akkor jót kell csinálni és kész....nem az a megoldás hogy ráveszünk embereket, alkalmazottakat hogy akár hazudjanak érte!
Ha jót csinálnak az alaptalan kritikát nem fogják úgysem komolyan venni...szóval akkor akár igazat is lehet mondani nem?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.04.09. 19:30:52

@Gery87:

"autókereskedő az menjen a budira is kocsival?"

Nem. De mondjuk, ha a Mercdesnél van, ne mondja azt, hogy a BMW jobb kocsi.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.04.09. 19:32:48

@Gery87:

Én se hazudtam soha a cégért. De én mndig alacsony rangú ember voltam mindenhol.

S még őszinte is igyekeztem lenne. Pl. Epson-alkalmazottként sim,án elmondtam, amatőr otthoni célra használva minden nagy nyomtatómárka egyformán jó.

Gery87 2021.04.09. 19:34:22

@MAXVAL birсaman közíró:

Van egy marketing értéke persze a dolognak hogy hát adott cég termékeit ugyan használják már a vezetőségben....
De akár mondhatnák azt is hogy "én ezt is szeretem, de a miénk jobb.."
"megtehetjük hogy Pepsit iszunk, mert úgy is többet adunk el mint ők.....szeretünk adakozni a rászorulóknak"....lehet ezt összeszorított farpofák nélkül is csinálni!

Persze a buzi kapitalista mentalitás ezt is elcseszte és "a cég a minden"....
Szaros cégek, szaros termékeiről beszélünk basszus...

Gery87 2021.04.09. 19:35:40

"Nem. De mondjuk, ha a Mercdesnél van, ne mondja azt, hogy a BMW jobb kocsi. "

Ha autót akar eladni akkor nem is fogja....
ha meg nem teszik ebben érdekelté akkor meg mit várnak lojalitást?

lobaszopiatej 2021.04.09. 19:37:59

@MAXVAL birсaman közíró:
"
Mondjuk kirúghatok valakit, mert homokos? "

Hivatalosan nem, kívülről úgy néz ki, hogy gyenge teljesítményt nyújtottál (ha kell, adnak olyan feladatot amivel nem boldogulsz).
Vagy csak leépítenek, mert találtak egy alkalmasabb embert (megfelelő anyagi vonzattal, pl végkielégítés, ha meg nem akkor járkálhatsz a bíróságra).
Minden attól függ, tényleg rád szorul-e a cég, vagy könnyen találnak a helyedre másik embert, ill. megéri-e a cégnek ilyenért téged kirúgni.
Ha máshogy nem, beleteszik a szabályzatukba hogy engedély nélkül nem nyilatkozhatsz.
A többi munkajog és egymás közti megegyezés kérdése.

Nyilván egy kapusedző sok-sok vereség után pont annyira nélkülözhetetlen, mint egy WC-takarító.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.04.09. 19:39:01

@Gery87:

Ezért se akartam soha karriert építeni. Szeretnék ebből kimaradni, de dolgozni kénytelen vagyok, s csak az alsó szinten tudok szabad maradni.

Gery87 2021.04.09. 19:39:52

Ha jutalékot kapok az eladott X márkájú kocsikért akkor esetleg magamtól is hazudni fogok...
ha meg csak szaros alkalmazott valaki fix bérért, ugyan minek "éljen, halljon" a cégért....ha nem megy a bolt elmegy más márkát eladni....bumm....vagy teljesen más területre...
Az a baj a céges mentalitás sokszor az hogy a világ legkiváltságosabb helye ott dolgozni....több mint egy munka....ezért légy lojális meg hazudj értünk....
mire fel????
Egy munkahelyről beszélünk...nem több....hülyék.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.04.09. 19:40:48

@lobaszopiatej:

A vásárlóim homofóbok. Nem akarnak a boltomban vásárolni a homokos alkalmazottam miatt. Azaz üzleti érdekem kirúgni őt. Nem tehetem meg?

lobaszopiatej 2021.04.09. 19:42:03

Ja és azért biztos nem tartanak meg, ha feszültséget szítasz.
Pl ha határozott idejű szerződésed van (mint sokaknak egyes szakmákban - pl edzősködés -, rengeteg apróbetűs kitétellel mikor rúghatnak ki), akkor elég csak nem hosszabbítani vagy csak megtalálni a megfelelő apróbetűs kitételt.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.04.09. 19:42:51

@Gery87:

Vannak emberek, akik totál beleélik magukat. Nevetséges.

A Kólánál voltak kollégák, akik a FB-on önként reklámozták a Kólát és szidták a Pepszit. Nem viccelek: ÖNKÉNT.

lobaszopiatej 2021.04.09. 19:44:57

@MAXVAL birсaman közíró:

Cégekben minden üzleti érdekek kérdése.
Ha érdekében áll a cégnek, vagy csak bal lábbal kelt fel valamelyik főnököd mert megutált, vagy titokban már nézik az utódod, bármikor kint találhatod magad.
Max lesz egy munkaügyi pereskedés, amivel már kalkuláltak.
Nem mi ítéljük meg, hanem az adott cég, ahogyan ott a menedzser épp felkelt az ágyból.
A piac egyéni igazságokkal nem foglalkozik.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.04.09. 19:45:51

@lobaszopiatej:

Éppen az a cél, hogy ezt ne lehessen megtenni.

Még a vallási intézményeknél is csak annyi a megengedett, hogy az alkalmazott köteles egyetérteni az intézmény céljaival, de nem köteles a célokat magánéletlében is alkalmazni. Azaz nem rőúgható ki egy homokos egy keresztény cégtől, ha az nem mutatja ki homokosságot munkaidőben.

Gery87 2021.04.09. 19:47:29

@MAXVAL birсaman közíró:

Van úgy amikor emberek identitásukká tesznek márkákat....pl drága ruha, ital márkák....ilyen hülye világ ez.
Lehet szeretni egy márkát, de a márkahűség ezen szintje már betegesen pótol valamit...nem normális dolog.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.04.09. 19:51:01

@Gery87:

Egyedül egyes műszaki cikkeknél van értelme nézni a márkát, mert a tök ismeretlen márkákkal jellemzően baj szokott lenni.

Gery87 2021.04.09. 20:25:42

@MAXVAL birсaman közíró:

A márkahűség nem mindig racionális...
Van aki pl azért szereti jobban a Coca Colát mert "piros" és az jobban tetsző szín neki mint a kék:)

kunzoo 2021.04.09. 20:55:33

@MAXVAL birсaman közíró:
Nagyon gáz szerintem alkalmazottként "lájkolni" a munkahelyedet. Ettől normális ember őrizkedik. Ahol meg a főnök ezt szóvá teszi, érdemes dobbantani.

lobaszopiatej 2021.04.09. 21:24:16

@MAXVAL birсaman közíró:

Az edzők szerződése teljesítményorientált, és egész biztosan szabályozza mit hogyan mikor kommunikálhatsz (elég általánosan ahhoz ne lehessen belekötni), és ez jó eséllyel nem publikus.
Bármilyen törvényeket hozhatsz, ezek a teljesítményorientált szerződések nem sima alap alkalmazotti viszonyok (hanem pl határidősek, tele apró betűkkel mikor mit nem csinálhatsz).
De ha kirúgnak és te emiatt visszaperelsz, nem szivesen vesznek fel máshova sem (márpedig edzőknél a váltás igen gyakori). Igy valoszinuleg nem perelsz.
Az ilyen szerződéseket kivülről esélytelen szabályozni.

chrisred 2021.04.10. 06:39:15

@MAXVAL birсaman közíró: Megkérheted az alkalmazottaidat, hogy munka közben ne hangsúlyozzák a nemi preferenciáikat.

entrpnr 2021.04.11. 19:55:53

"Az állam nagyobb szerepe a megoldás tehát."

Ez akár még működhet is, ha nem Németországról beszélünk.
Ott az államgépezet is ugyanolyan ideológiát vall, mint a cég.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása