magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Jézus nem volt baloldali

Jézus természetesen nem volt baloldali. S mikrohullámú sütőt se használt.

Valamint jobboldali se volt.

Baloldal és jobboldal nem létezett a polgári kor, a kapitalizmus előtt. Abszurdum tehát ókori baloldalról és jobboldalról halandzsázni. A baloldal/jobboldal a tőke-munka viszonyban értelmezhető csak: a jobboldal a tőke, a baloldal a munka oldalán áll.

Még átvitt értelemben, jelképesen se mondható el Jézusról, hogy baloldali/jobboldali volt. Jézus határozottan nem foglalt állást kora társadalmi kérdéseiben se. A kereszténységnek egyszerűen nincs államtana. "Az én országom nem ebből a világból való. Ha ebből a világból volna országom, harcra kelnének szolgáim, hogy ne kerüljek a zsidók kezére. De az én országom nem innen való." - János evangéliuma 18. fejezet.

De kora rabszolgatartó társadalma ellen se szólított fel harcra Jézus. Csupán mind a rabszolgatulajdonosokat, mind a rabszolgákat egymás tiszteletére hívta fel. Lásd: "Szolgák, engedelmeskedjetek földi uratoknak, félő tisztelettel és egyszerű szívvel, akárcsak Krisztusnak. (...) Gazdák, ti is így viselkedjetek velük szemben. Hagyjátok abba a fenyegetőzést, hiszen tudjátok, hogy nekik is, akárcsak nektek, Uruk van a mennyben, akinél nincs személyválogatás." - Efezusiaknak írt levél 6. fejezet.

A "Jézus komcsi volt", sőt a "Jézus volt az első kommunista" szöveg ősrégi hazug propaganda. Átéltem ezt Kubában, amikor 1984-ben Castróék úgy döntettek, dobják az addigi ateista propagandát, s inkább nyitnak a latin-amerikai katolikus baloldal irányában. Míg 1983-ban a karácsonyfa még szinte antikommunizmusnak minősült, csak templomok belterében lehetett ilyet látni Havannában, 1984 decemberében már egyes állami intézményekben is volt karácsonyfa. Egyébként Castróék lépése hatalmas siker lett: az addig a kubai rendszert kedvelő, de az iránt annak ateizmusa miatt mégis tartozkodóan viselkedő latin-amerikai baloldal így immár lelkifurdalás nélkül beállhatott Kuba hívei közé. Latin-Amerikában ma is teljesen átlagos jelenség a gazdaságilag marxista, de Marx materializmusát elutasító baloldal: Hugo Chávez venezuelai vezető annak idején a Bibliát többször idézte, mint Marxot, s magát mindvégig hívő katolikusnak vallotta, sőt valószínűleg ezt komolyan is gondolta.

Baloldalinak és kereszténynek lenni egyszerre persze lehet, ezzel semmi gond. Ahogy jobboldalinak és kereszténynek lenni is. De Jézusból nem következik se a baloldal, se a jobboldal.

155 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr5316717140

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnight coder 2021.10.13. 06:57:02

"A baloldal/jobboldal a tőke-munka viszonyban értelmezhető csak: a jobboldal a tőke, a baloldal a munka oldalán áll."

Aztán gondolod hogy az ókorban nem volt tõke-munka viszony? Akkor volt csak igazán!

De az tény, hogy Jézus nem osztályharcot hirdetett, ugyanakkor kimondottan a csórókat preferálta. Könnyebb a tevének/hajókötélnek átmenni a tû fokán, mint a gazdagnak a mennyországba jutni, és hasonlók.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.10.13. 07:51:44

@midnight coder: megtennéd egyszer, hogy elolvasod az Újszövetséget? De tényleg.
A mellékelt példázatnak ugyanis semmi, de semmi, semmi köze sincs ahhoz hogy kiket preferált, teljesen mással kapcsolatban van az a példa.

Serény Vélemény 2021.10.13. 08:09:43

Szerintem az, hogy Jézus belecsöppen a politikai közbeszédbe alapjáraton tök jó. A társított acsarkodás már annyira nem…

erol 2021.10.13. 09:04:09

@Deak Tamas: Össze tudnád foglalni néhány mondatban, hogy szerinted miről szól a példázat?

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.10.13. 09:12:24

@erol: azt nem tudom összefoglalni, hogy szerintem miről szól a példázat, csak azt tudom elmondani, hogy miről szól a példázat a valóságban. Arról, hogy minden régi beidegződésedet el kell hagyd, ha Krisztust akarod követni, és az gyakorta nehéz, sőt lehetetlen.
Itt van értelmes magyar nyelven:

biblia.biblia.hu/read.php?t=1&b=41&c=10&v=25
biblia.biblia.hu/read.php?t=1&b=42&c=18&v=25
biblia.biblia.hu/read.php?t=1&b=40&c=19&v=24

ulpius66 2021.10.13. 09:45:36

Ha Jézus baloldali volt ---- ahogy MZP állítja, akkor ki volt jobboldali?

A zsidók?

midnight coder 2021.10.13. 09:53:55

@Deak Tamas: "Jézus pedig körültekintvén, monda tanítványainak: Mily nehezen mennek be az Isten országába, a kiknek gazdagságuk van!
A tanítványok pedig álmélkodának az ő beszédén; de Jézus ismét felelvén, monda nékik: Gyermekeim, mily nehéz azoknak, a kik a gazdagságban bíznak, az Isten országába bemenni!
Könnyebb a tevének a tű fokán átmenni, hogynem a gazdagnak az Isten országába bejutni."

Na most, ez szerinted miben más ahhoz képest amit én mondtam? Azon túl persze, hogy a teve valószínûleg fordítási hiba, eredetileg kötél volt a szó.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.10.13. 09:57:57

@midnight coder: mondjuk amiatt ami előtte van?

17.
És mikor útnak indult vala, hozzá futván egy ember és letérdelvén előtte, kérdezi vala őt: Jó Mester, mit cselekedjem, hogy az örökéletet elnyerhessem?
18.
Jézus pedig monda néki: Miért mondasz engem jónak? Senki sem jó, csak egy, az Isten.
19.
A parancsolatokat tudod: Ne paráználkodjál; ne ölj; ne lopj; hamis tanubizonyságot ne tégy, kárt ne tégy; tiszteljed atyádat és anyádat.
20.
Az pedig felelvén, monda néki: Mester, mindezeket megtartottam ifjúságomtól fogva.
21.
Jézus pedig rátekintvén, megkedvelé őt, és monda néki: Egy fogyatkozásod van; eredj el, add el minden vagyonodat, és add a szegényeknek, és kincsed lesz mennyben; és jer, kövess engem, felvévén a keresztet.
22.
Az pedig elszomorodván e beszéden, elméne búsan; mert sok jószága vala.

erol 2021.10.13. 10:00:48

Ezekben a talányos példázatokban pont az a poén, hogy sokféleképpen lehet értelmezni. Persze mindig lesznek olyanok, akik azt állítják, hogy az nem az ő "értelmezésük", hanem feketén fehéren az van odaírva.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.10.13. 10:25:48

@midnight coder:

"Könnyebb a tevének/hajókötélnek átmenni a tû fokán, mint a gazdagnak a mennyországba jutni"

De ne ennek a marxista értelmezését nézd.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.10.13. 10:30:17

@erol:

Szövegkörnyezet kell először. Aztán az egész üzenet alapjához viszonyítás. S már nincs az, hogy sokgáleképpen értel,ezhető.

Persze trükközni mindig lehet. Lásd mai homokos keresztények, akik a homoszex kimondott tilalmát is úgy "értelmezik", hogy az a homoszex igenlése. De ez már sci-fi kategória.

midnight coder 2021.10.13. 10:40:57

@Deak Tamas: Igen, ez az elõzménye, de ez még mindig nem cáfolja azt amint én mondok.

"Egy fogyatkozásod van; eredj el, add el minden vagyonodat, és add a szegényeknek, és kincsed lesz mennyben"

Ez azt jelenti, hogy add mindenedet a szegényeknek. Gyakorlatilag 100%-os vagyonadó. Az megint más kérdés persze, hogy ha mindenki ezt teszi mert hogy be akar jutni a mennyországba akkor az összes hívõ éhenhal, hacsak Jézus nem tart nekik gyorstalpalót kenyér/hal szaporításból.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.10.13. 10:43:57

@midnight coder: az nem látszik, hogy mi az eredeti kérdés?

És mikor útnak indult vala, hozzá futván egy ember és letérdelvén előtte, kérdezi vala őt: Jó Mester, mit cselekedjem, hogy az örökéletet elnyerhessem?

midnight coder 2021.10.13. 10:44:21

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Kurva az, akire mondjuk.

De valójában az ókorban ha a gazdag ember tartott 100 szolgát akik az ellátásért cserébe betakarították a vetést, ellátták az állatokat, kitakarították a házat, stb. az semmivel sem volt másabb mint az amikor a kapitalista odaállította a prolit a futószalag mellé. Sõt, egy fokkal szarabb volt, mert a prolinak azért jóval nagyobb volt a mozgástere. Nem beszélve arról, ha ugyanez rabszolgákkal mûködött.

midnight coder 2021.10.13. 10:45:31

@Deak Tamas: Persze. Csak hát ugye ebben a vallásban alapvetõen mindenki erre hajt.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.10.13. 10:45:41

@erol: egyféleképpen lehet értelmezni, ahogy oda van írva. Ámbár az igaz, hogy az is oda van írva : Nem mindenki veszi be ezt a beszédet, hanem a kinek adatott.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.10.13. 10:47:13

@midnight coder: tehát akkor nem az a lényeg, hogy a csórókat preferálta Krisztus (hiszen "Jézus pedig rátekintvén, megkedvelé őt," mármint a gazdagot) hanem az, hogy mit kell tegyél, ha már erre hajtasz.

Serény Vélemény 2021.10.13. 11:07:58

@Deak Tamas: “ Jézus pedig monda néki: Miért mondasz engem jónak? Senki sem jó, csak egy, az Isten.”

Mi lett volna erre a “jó” válasz?

(Valakinek Jézus azt monda, hogy boldog vagy te,… mert nem test és vér jelentette ezt meg néked, hanem az én mennyei Atyám.)

midnight coder 2021.10.13. 11:35:09

@Deak Tamas: "Jézus pedig rátekintvén, megkedvelé őt,"

Ja. Ne aggódj elvtárs mi kedvelünk elvégre érted jöttünk, nem ellened!
De a személyes szimpátián túl igazából csak az szabály, hogy mennyország = csóró vagy.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.10.13. 11:56:06

@midnight coder: .a mennyország=csóró vagy előtti részből feltűnt még pár feltétel? Nem sok csak vagy nyolc.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.10.13. 12:02:22

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: valahogy a kötelező hittan mellé láthatólag valamilyen szövegértési kötelező is kellene én azt látom. Midnight haver érvelése (nevezzük így) pontosan ugyanaz a lenti Bertrand Russell-szöveggel, ha még emlékszel erre a példára.

www.szabadgondolkodo.hu/ateizmushonlap/whynot.html

Így írja ez az agyatlan hülye : "Vagy vegyük a fügefáról szóló furcsa történetet, ami mindig fejtörést okozott nekem. Emlékeznek, mi történt a fügefával? Jézus "megéhezék. És meglátván messziről egy fügefát, a mely leveles vala, odaméne, ha talán találna valamit rajta: de odaérvén ahhoz, levélnél egyebet semmit sem talála; mert nem vala fügeérésnek ideje. Akkor felelvén Jézus, monda a fügefának: Soha örökké ne egyék rólad gyümölcsöt senki. ... És Péter ... monda néki: Mester nézd, a fügefa, a melyet megátkoztál, kiszáradott". Nagyon különös történet, hiszen nem abban az évszakban ért a füge, tehát egyáltalán nem lehetett a fügefát hibáztatni. Úgy érzem, hogy Jézus sem bölcsesség, sem erény tekintetében nem áll olyan magas szinten, mint néhány más történelmi személyiség. Én például Buddhát és Szókratészt feltétlenül Jézus fölé helyezném e tekintetben."

Ugyanúgy "érvel" mint coder, csak Russell tovább nem olvasott, mert ehhez is hülye volt, meg angol, hiszen a példabeszéd így folytatódik, és ez a lényeg:"Bizony mondom néktek, ha van hitetek és nem kételkedtek, nemcsak azt cselekszitek, a mi e fügefán esett, hanem ha azt mondjátok e hegynek: Kelj fel és zuhanj a tengerbe, az is meglészen;"

Ez az egyik legszebb példa, hogy az egyszótagú nyelvek elterjedése hogyan butította le az egész emberiséget.

vergyula 2021.10.13. 12:18:46

@Deak Tamas: Nyilván kicsit félek, hogy el leszek könyvelve hülyének, de vajon mit üzen(t) Jézus az emberiségnek azzal, hogy csalódottságában megátkozta/megölte az ártatlan fát?

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.10.13. 12:20:52

@vergyula: drága Gyulám, ki is emeltem : Bizony mondom néktek, ha van hitetek és nem kételkedtek, nemcsak azt cselekszitek, a mi e fügefán esett, hanem ha azt mondjátok e hegynek: Kelj fel és zuhanj a tengerbe, az is meglészen;

A mustármagos példabeszéd is ugyanezt üzeni.

vergyula 2021.10.13. 12:30:27

@Deak Tamas: "nemcsak azt cselekszitek, a mi e fügefán esett" - de azért azt is. Értem, hogy nem ez a lényeg, de ugye a részletekben is lakozhatnak dolgok.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.10.13. 12:33:22

@vergyula: ez vitán felül áll, de éppen ezért van három embertől is leírva ugyanaz, plusz Pál apostol levelei, hogy a lényeget vedd észre. Sőt, a mustármagos meg a fügés példa is ugyanezért van duplikálva, vagyis más példával mondja ugyanazt.

alöksz róz 2021.10.13. 12:43:09

@Deak Tamas: és ez mit akar jelenteni, abszolút nem értem
hordják el idegből a hegyet az emberek és borítsák a tengerbe? ha például áprilisban nem találnak rajta beérett szőlőt?
mert ez van odaírva

2021.10.13. 12:45:57

a magyar kultúra alapja a keresztény államnemzetbe vetett hit. amiből az államiság a baloldali, a nemzetség a jobboldali eszménykép. rendesen az államfő baloldali. hirdeti a társadalmi maximákat, a kisebbségek védelmét. és a kormányfő jobboldali. a többség nevében kormányoz nemzeti egységet hirdet.

alöksz róz 2021.10.13. 12:46:49

@Deak Tamas: de az a nyolc a csóróság nélkül nem ér semmit. csak a csóró mehet be.

lobaszopiatej 2021.10.13. 12:48:01

Jézusnak nem volt tág ismerete a világról (földrajz, társadalomtudomány, csillagászat, biológiai evolúció).
Csak a túlvilágról lehetett némi tapasztalata (általános éhinég miatt el is hiszem), ebben a kontextusban kell értelmezni amiket írnak róla az apostolok, meg persze maguk az irók kontextusában ahogyan őt beéllítják.
Ilyeneket felesleges beleképzelni, milyen politikusnak számítana itt M.o.-n.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.10.13. 12:49:34

@alöksz róz: @vergyula:

Ahol mindenki csóró, ott senki se az. Eleve minek a mennyországban pénz, ha nem használható semmire?

vergyula 2021.10.13. 12:50:21

@alöksz róz: Szerintem elég, ha bármelyiken elbuksz a 8+1 közül, s máris belépés megtagadva.
Elég unalmas, kihalt hely lehet.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.10.13. 12:51:52

@lobaszopiatej:

Jézus a saját korában is alkalmatlan volt politikusnak, lásd pl. népe egyik szekértáborát se támogatta: se az önrendelkezésre törekvő zsidókat, se az elgörögösödő, a római uralmat támogató zsidókat.

vergyula 2021.10.13. 12:53:41

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Igaz, ahogy az is, hogy ha minden gazdag ember a szegényeknek adja a vagyonát, akkor ők lesznek az új gazdagok (újgazdagok). Ez az ellentmondás csak a világvagyon teljesen kiegyenlített elosztásával oldható fel, s Jézus máris megteremtette a kommunizmust. Méghogy nem baloldali.......

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.10.13. 12:55:31

@vergyula:

Ez nem megoldás. A lényeg a pénzhez való viszony.

Simán megesik szegény ember is, aki a pénz szerelmese, meg gazdag is, akinek ez nem az elsőrendű ügy.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.10.13. 12:55:58

@alöksz róz: szívesen adok más nyelven is példát, az "idegből elhordani" alapján gondolom az segíteni fog. Az eredeti görög szöveg :

21 ἀποκριθεὶς δὲ ὁ Ἰησοῦς εἶπεν αὐτοῖς· Ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ἐὰν ἔχητε πίστιν καὶ μὴ διακριθῆτε, οὐ μόνον τὸ τῆς συκῆς ποιήσετε, ἀλλὰ κἂν τῷ ὄρει τούτῳ εἴπητε, ἂρθητι καὶ βλήθητι εἰς τὴν θάλασσαν, γενήσεται·

latin:

21 Respondens autem Iesus ait eis: “ Amen dico vobis: Si habueritis fidem et non haesitaveritis, non solum de ficulnea facietis, sed et si monti huic dixeritis: “Tolle et iacta te in mare”, fiet.

portugál:

21. Em resposta, Jesus lhes disse: “Eu lhes digo a verdade: Se tiverem fé e não duvidarem, vocês não só farão o que eu fiz à figueira, mas até mesmo se disserem a este monte: ‘Levante-se e jogue-se no mar’, isso acontecerá.

szlovák:

21 Ježiš im odpovedal: Hovorím vám, ak budete veriť bez pochybovania, môžete robiť aj väčšie veci, ako ste teraz videli. Ak rozkážete tomuto vrchu, posuň sa a zrúť do mora, stane sa.

remélem így sukárél.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.10.13. 13:00:18

@vergyula:

Eleve nem hirdetett sose Jézus vagyoni egyenlőséget.

*

A szőlőmunkások

Egy gazda korán reggel kiment, hogy munkásokat fogadjon a szőlőjébe. Megegyezett a munkásokkal napi egy dénár bérben.

Amikor kiment kilenc óra tájban, látta, hogy mások is keresnek munkát, így őket is felvette dolgozni.

Ugyanígy tett tizenkét óra körül, délután három óra tájban, majd délután öt körül is.

Este minden munkást kifizetett: egy-egy dénárt kapott mindenki.

Azok akik kora reggeltől dolgoztak, zúgolódni kezdtek: hogyan lehet, hogy ők is csak annnyit kapnak, mint azok, akik náluk sokkal kevesebbet dolgoztak?

De a gazda így szólt hozzájuk:

– Nem kaptátok meg azt az összeget, amiben megegyeztem veletek? Ha igen, akkor nem voltam veletek igazságtalan. Menjetek hát el békével, hiszen megkaptátok fizetségeteket! Az pedig nem az én jogom, hogy szabadon másnak annyit adjak, amennyit akarok? Vagy úgy gondoljátok, hogy nem szabad jónak lennem másokkal, irigykedtek jóságom miatt?

*

A liberalizmusban hívő keresztények kedvenc Jézus-példabeszéde ez, ezzel szoktál indokolni, hogy lám Jézus támogatja a kapitalizmust. Meg még erre a tálentum-sztori:

Egy gazdag ember távoli országba utazott, hívta szolgáit, mindenkine adott egy bizonyos összeget, s megbízta őket, hogy a pénzzel gazdálkodjanak jól.

Amikor visszatért, elszámoltatta a szolgákat. Mindenki nyereségről számolt be, őket a gazdag ember mind megjutalmazta. Az egyik szolga azonban nem nyert semmit, visszadta a gazdag embernek a kapott összeget, s elmagyázta, hogy a pénzt gondosan megőrizte, de félt vele bármit is tenni, mert ha elvesztette volna, akkor visszakövetelte volna tőle ura.

A gazdag ember nagyon dühös lett és kérdőre vonta a szolgát, hogy legalább miért nem adta oda a pénzt a pénzváltóknak kamatra, majd elvette a pénzt a szolgától és annak a szollgának ajándékozta, aki a legtöbbet nyert a rábízott pénzzel, ezt mondva:

– Mert mindenkinek, akinek van, adatik, és bővelkedni fog; attól pedig, akinek nincs, még az is elvétetik, amije van. haszontalan szolgát pedig vessétek ki a külső sötétségre: ott lesz majd sírás és fogcsikorgatás.

erol 2021.10.13. 13:00:22

@Deak Tamas: Szerintem másold be még néhány nyelven, hátha műveltebbnek látszol.

2021.10.13. 13:01:37

@Deak Tamas:
és ki duplikálta? jézus?

2021.10.13. 13:02:33

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
jézus azt is mondta, hogy add meg a császárnak, ami a császáré. tehát jobboldali (is) volt.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.10.13. 13:02:36

@erol:

Kevered őt TGM-mel, az ő szokása felesleges idegen szavak és pda nem illő idézetek betétele eredeti nyelven.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.10.13. 13:03:29

@cvsvrs:

Jobboldlaiság a fennálló kormányzat elleni lázadás elmaradása?

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.10.13. 13:07:09

@erol: itt egy csomó jó van :

www.biblegateway.com/passage/?search=Juan+21&version=DHH

biblia.biblia.hu/read.php?t=1&b=43&c=21&v=15#v15

ebben a részben, persze csak ha művelt vagy, mondjuk beszélsz valóban nyelveket, igen érdekes dolgot figyelhetsz meg a magyar fordításhoz képest. De nem lövöm le a poent, mert olyan műveltnek látszol.

2021.10.13. 13:09:58

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
ez is egy felosztás. a francia forradalom nyomdokain. pl. a kiegyezés korában a liberális nacionalista kossuthisták szélsőbaloldalinak számítottak. ma kossuth "náci" lenne.

2021.10.13. 13:25:30

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
a baloldaliság alapvetően a közéleti nőiség, nőiesség. és a jobboldal a közéleti férfiasság, férfiaskodás énszerintem. ha ebből indulunk ki, akkor mindig létezett bal- és jobboldal. mert léteztek férfiaskodók és nőieskedők a közéletben.

és ugye egy nő is férfiaskodhat. pl. jeanne d’arc. szent johanna. népiesen árki janka. az angolok uralma ellen hirdettett felkelést.

az add meg a császárnak, ami a császáré hittétel jelentheti azt is, hogy fizesd meg az adót (feltéve, hogyaz uralkodó jól tartja a köznépet). és azt is, hogy döntsd meg a császárszágot. kapja meg az uralkodó azt, ami neki jár.

2021.10.13. 13:35:16

@Deak Tamas:
a "felebarát" is egy problémás fordítás. mert az eredetiben hozzád közel álló, legtöbb fordításban "szomszéd" és sokan úgy értelmezik, hogy "mindenki".

ferenc pápa is így értelmezni, hogy szeretni kell boldog-boldogtalant. vagy úgy kell elrendeződni, hogy mindenki szeresse a szomszédját. és abból nagy baj nem lehet.

midnight coder 2021.10.13. 13:38:17

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "Ahol mindenki csóró, ott senki se az. Eleve minek a mennyországban pénz, ha nem használható semmire? "

Ettõl még itt e földön éhen döglesz. Hacsak nincs meg ama hal/kenyér szaporítós gyorstalpaló.

midnight coder 2021.10.13. 13:39:16

@Deak Tamas: Legalább angol lenne. Kevesen beszélünk itt eszkimóul.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.10.13. 13:43:29

@midnight coder: az a gond, hogy az angolból eleve kevés bibliafordítás van és mint primitív, javarészt idegen eredetű egytagú szavakból álló törmeléknyelv, lehet hogy eleve alkalmatlan volt az olyan szintű fordításra, hogy az említett dolgot észre lehessen venni, de megnézem, hátha van olyan változat.
Az említett eszkimó nyelv a spanyol amúgy, amit Amerikában már eléggé sokkal többen beszélnek mint angult.

midnight coder 2021.10.13. 13:43:44

@cvsvrs: "az add meg a császárnak, ami a császáré hittétel jelentheti azt is, hogy fizesd meg az adót"

Ez igazából azt jelenti, hogy fizesd ki az állam bácsinak az adót (halott hívõ nem jó hívõ), de ne feledkezz meg az egyházadóról sem.

Serény Vélemény 2021.10.13. 13:43:55

@vergyula: MIt üzent a tanítványainak, és mit az emberiségnek?
Egyébként meg: nem tudod megfejteni, ha csak a szöveget nézed. Ha elképzeled, és van bibliai szövegismereted, akkor már talán-talán.
Pl. megkeresed a "füge" összes előfordulási helyét a Bibliában (kb 45 db.) és az összes szövegösszefüggést, amiben szerepel. Meg a "fügefa" összes előfordulását.
Aztán végiggondolod a jelenetet: előző nap Jézus egy durva összetűzésbe keveredett az írástudókkal, akik nehezményezték, hogy a nép "Dávid fiának" hívta Jézust, és hozsannázott neki. Aztán másnap ott van Jézus meg a tanítványai. Éppen sétálnak, vagy haladnak az úton. (Hány embert képzeltél el? - a 12 apostol biztos ott volt, de az is lehet, hogy több, hogy a 120), vagy a 70).
Ekkor Jézus látványosan odamegy egy zöldellő fügefához, amin - mindenki tudta, hogy nincs gyümölcs, mert nem volt még ideje.
És a tanítványok meg figyelték, hogy "most mi lesz?" mert ilyenkor mindig történt valami.
És akkor Jézus odament a fához, megnézte, nem talált gyümölcsöt, és fennhangon megátkozta a fügefát.
"Gyümölcs te rajtad ezután soha örökké ne teremjen"
a tanítványok meg néztek, mint Rozi a moziban, hogy ez mi akar lenni?

Mik voltak Jézus következő szavai?

"HA VAN HITETEK..."

midnight coder 2021.10.13. 13:44:59

@Deak Tamas: "Az említett eszkimó nyelv a spanyol amúgy, amit Amerikában már eléggé sokkal többen beszélnek mint angult. "

Látszik is ez mostanság az USA-n. És ez csak egyre szarabb lesz. Szerintem 30 év múlva már nem lesz egyben.

2021.10.13. 13:45:40

@midnight coder:
add meg az Istennek, ami az övé. jelentheti azt is, hogy fizesd meg az egyházadót. és azt is, hogy adományozz.

2021.10.13. 13:53:33

@midnight coder:
ezek a tautológiák adják a biblikus tanítások lényegét énszerintem. kb. azt, hogy jól kell viselkedni.

a többi zsidókeresztény népmese. abban is lehet hinni. úgy, mint a lúdas matyiban. lúdas matyi háromszor verte vissza, akkor háromszor kell visszaverni? ha megdobnak kővel, akkor dobb vissza kenyérrel. ezek szerint nem szabad visszaverni? aki gazdag, annak adatik. aki szegény, attól az is elvétetik, ami van. add meg a császárnak, ami a császáré. ezek szerint bele kell törődni?

lúdas matyit megverték a hajdúk. de őket nem bántotta, mert parancsot teljesítettek. elvették tőle, amije van. és megadta döbröginek, ami őszerinte neki járt. háromszor elnáspángolta. végső soron követte jézust. vagy mégse?

kinek kinek az ő hite szerint.

Serény Vélemény 2021.10.13. 13:53:58

@cvsvrs: Az ósz-i viszonylatban nem elsősorban pénzzel, hanem áldoznivalóval tartoztak Istennek, viszont:

Sámuel I. könyve:15:22 Sámuel pedig monda: Vajjon kedvesebb-é az Úr előtt az égő- és véres áldozat, mint az Úr szava iránt való engedelmesség? Ímé, jobb az engedelmesség a véres áldozatnál és a szófogadás a kosok kövérénél!

Márk Evangéliuma:12:33 És szeretni őt teljes szívből, teljes elméből, teljes lélekből és teljes erőből, és szeretni embernek felebarátját, mint önmagát, többet ér minden égőáldozatnál és véres áldozatnál.

midnight coder 2021.10.13. 13:57:40

@cvsvrs: Vagy vegyél búcsúcédulát. Ahogy épp az aktuális adózási jogszabályok szerint a legkedvezõbb.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.10.13. 14:07:10

@cvsvrs: hát, az eredeti görög szöveg ez, én rábíznám @ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: ra mert ez az én görögömet meghaladja.

τίμα τὸν πατέρα καὶ τὴν μητέρα, καί, ἀγαπήσεις τὸν πλησίον σου ὡς σεαυτόν. 20 λέγει αὐτῷ ὁ νεανίσκος· Πάντα ταῦτα ἐφυλαξάμην ἐκ νεότητός μου· τί ἔτι ὑστερῶ

honora patrem et matrem et diliges proximum tuum sicut teipsum.

Igaz lehet amúgy az állítás, mert eszkimóul így hangzik:

honra a tu padre y a tu madre[a], y amarás a tu prójimo como a ti mismo

eszkimó kettőül meg:

honra o teu pai e a tua mãe e ama o teu próximo como a ti mesmo

a proximo közelit, következőt jelent. Szlovákul is "közeledben levő" van:

budeš si ctiť rodičov a svojich blížnych budeš milovať ako samého seba!

midnight coder 2021.10.13. 14:18:31

@Deak Tamas: Nagyon nem látom hogy miért jobb ez ennél:
szentiras.hu/BD/Jn21

Gery87 2021.10.13. 14:24:56

@Deak Tamas:

Hát ez még mindig azt jelenti hogy ha gazdag vagy akkor jótékonykodj, mondj le róla mert a szerény mértéktartó élet vezet a mennybe, nem a harácsolás és anyagi bőség.

Gery87 2021.10.13. 14:35:50

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Nem először hallom ezt a szőlősgazda példát, de akkor sem látom miért lenne ez jó példa.
Aki többet dolgozza ugyanazt az kapjon többet, aki kevesebbet az kevesebbet.
Ha az egyén szabadságára akarja felhívni a figyelmet (annyit fizetek amennyit akarok, ha ebbe mások belemennek) akkor meg elég szerencsétlen példa, mert egy alapvetően igazságtalansággal mutatja be. meg ki az a hülye aki tizedannyi munkáért is ugyanannyit ad?:)

2021.10.13. 14:36:08

@Serény Vélemény:
(szvsz) az újszövetség általános emberséget hirdet, környezetfüggetlen módon, nem-evilági bölcseletre alapozva. az ószövetség nem feltétlen emberséges. nagyon nem. és természetfilozófikus. az nem felttélen rossz. csak meg akarja mondani, hogy ilyet egyél, olyat ne egyél. ekkor így áldozz, akkor úgy. környezetfüggő módon.

Gery87 2021.10.13. 14:38:59

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Elég ellentmondásos ez.
Gyújts vagyont mert az jó és dicséretes....máskor meg add oda mind másoknak mert nem az vezet a mennybe.

Gery87 2021.10.13. 14:39:23

@erol:

Ne mondj neki ilyet mert megcsinálja:)

2021.10.13. 14:50:47

@Deak Tamas:
Matthew 22: 39

King James Version.
And the second is like unto it, Thou shalt love thy neighbour as thyself.
New International Version:
And the second is like it: ‘Love your neighbor as yourself'

Vulgata
King James Version.
Matthaeus 22:39
Secundum autem simile est huic: Diliges proximum tuum, sicut teipsum.
proximus a következő, a hozzád legközelebb álló.
a görögben πλησίος szintén melletted állót, közel állót, szomszédot jelent.

2021.10.13. 14:56:44

@Gery87:
arra akarja felhívni a figyelmet, hogy a munkások egymásra ne irigykedjenek. az egyik miért kapott ennyit, a másik miért kapott annyit.

Serény Vélemény 2021.10.13. 14:57:43

@Gery87: nem! Ez azt jelenti, hogy "KÖVESS ENGEM!".
Az _abban_ a szocio-kulturális közegben, amiben a jelenet játszódik elképzelhetetlen, hogy egy "gazdag ember" mindent otthagy ebek harmincadjára, és úgy követi Jézust tanítványként. Ezért is mondta azt neki Jézus, hogy "add el és oszd szét a szegényeknek" - de ez nem szegénységet jelent, hanem " kincsed lesz a Menyben" és: "Kövess engem".

Gery87 2021.10.13. 15:02:19

@cvsvrs:

De a példa szerint valóban logikátlan és igazságtalan volt a bérezés és joggal problémáztak. Így pont nem az irigység elleni példa, hanem épphogy megmutatja mikor jogos a sérelem, amire viszont a válasz hogy "ez van, így jártatok, jöttetek volna később...szopacs".

2021.10.13. 15:02:52

@Serény Vélemény:
adja oda amije van az kb. azt jelenti, hogy hagyjon ott mindent ebek harmincadjára. ez földi szegénységet jelent. szegődjön el. az a szegénység. kénytelen elszegődni.

Gery87 2021.10.13. 15:05:42

@Serény Vélemény:

természetesen arról is szó van hogy kövesse, meg arról is hogy hogyan.

"Ezért is mondta azt neki Jézus, hogy "add el és oszd szét a szegényeknek" - de ez nem szegénységet jelent, hanem " kincsed lesz a Menyben" és: "Kövess engem". "

Nem lehet ezt másként értelmezni. Képletesen stb....
főleg mivel magáról a gazdagról tudjuk meg hogy "búsult mert sok jószága lészen.."
Ezt sehogy máshogy nem lehet értelmezni minthogy anyagi gazdagság helyett élj szerény életet mert az tetszik istennek és az vezet a menybe!

Serény Vélemény 2021.10.13. 15:07:16

@Gery87: "De a példa szerint valóban logikátlan és igazságtalan volt a bérezés "

Nem. Mindenki annyit kapott, amennyiben megállapodott. Abszolút jogszerű volt a deal.
Az, hogy a később felfogadottak ugyanannyit kaptak, mint a korábbiak nem a korábbiakkal való kitolás, hanem a későbbieknek való kedvezés.

vergyula 2021.10.13. 15:12:46

@Serény Vélemény: Bérfeszültséget okozott, mifelénk ezért nem szokás közhírré tenni a fizetéseket. Persze a történetben szereplő gazda vagy hülye, vagy szándékosan provokálta a korábban felvett napszámosokat.

2021.10.13. 15:14:50

@Gery87:
akkor se irígykedjenek, ha "jogos" a sérelem. legközelebb alkudjanak ki jobb feltételeket.

Gery87 2021.10.13. 15:16:05

@Serény Vélemény:

jogszerű volt, csak épp a gazda elég szemétláda, mert megtehette volna hogy kevesebbet ad azoknak akik kevesebbet dolgoznak, tehát elkerülhette volna hogy egyáltalán felmerülhessen az irigység. Másrészt meg hülye is, mert így többe került neki az egész bérmunka, már ha nem arról van szó hogy nevetségesen alacsony így is az 1 dénár....ha az, akkor pálne szemét dolog egész nap 1 dénárért dolgoztatni valakit.

Nem jön ki sehogy ez jó és bölcs példa lenne.
Ez arra példa hogy legyél egyrészt igazságtalan és egyben pénzügyi analfabéta:)

Gery87 2021.10.13. 15:16:55

@Serény Vélemény

"hanem a későbbieknek való kedvezés. "

De semmi értelme nincs! Nincs megmagyarázva hogy miért, mi az alapja.

erol 2021.10.13. 15:17:39

@Serény Vélemény: Tanulság: legközelebb csatlakozz minél később. Szép, építő üzenet.

Gery87 2021.10.13. 15:22:17

@cvsvrs:

Jópofa vagy, ez olyan mint amikor a korábbi dolgozókat többért veszik fel a régebbi dolgozók fizetését meg nem emelik oda.
Miközben lehet hogy a régebbi dolgozók nem voltak olyan alku pozícióban még...ez sima kufárkodás, arra játszani hogy valaki rosszabb helyzetben van úgy is és hagyjuk is abban.

De hát szinte szétrobban a példa attól hogy az emberek azt mondják erre: "zsidók" mit várunk:) nyerészkedni akarnak:) Még a Biblia lapjain is erre tanítanak.

Gery87 2021.10.13. 15:25:05

korábbi: *újabb...

2021.10.13. 15:33:27

@Gery87:
akik később mentek azok is ott álcsorogtak a piactéren. de nem fogadta fel őket senki. mert szerencsétlenek voltak. és a szőlősgazda azoknak is adott 1-1 dénárt.

2021.10.13. 15:37:54

@Gery87:
itt a példabeszéd:
Máté 20 1:16

1 Mert hasonlatos a mennyeknek országa a gazdaemberhez, a ki jó reggel kiméne, hogy munkásokat fogadjon az ő szőlejébe.
2 Megszerződvén pedig a munkásokkal napi tíz pénzben, elküldé őket az ő szőlejébe.
3 És kimenvén három óra tájban, láta másokat, a kik hivalkodván a piaczon álltak vala.
4 És monda nékik: Menjetek el ti is a szőlőbe, és a mi igazságos, megadom néktek.
5 Azok pedig elmenének. Hat és kilencz óra tájban ismét kimenvén, ugyanazon képen cselekedék.
6 Tizenegy óra tájban is kimenvén, talála másokat, a kik hivalkodva állottak vala, és monda nékik: Miért álltok itt egész napon át, hivalkodván?
7 Mondának néki: Mert senki sem fogadott meg minket. Monda nékik: Menjetek el ti is a szőlőbe, és a mi igazságos, megkapjátok.
8 Mikor pedig beestveledék, monda a szőlőnek ura az ő vinczellérjének: Hívd elő a munkásokat, és add ki nékik a bért, az utolsóktól kezdve mind az elsőkig.
9 És jövén a tizenegyórásak, fejenként tíz-tíz pénzt vőnek.
10 Jövén azután az elsők, azt gondolják vala, hogy ők többet kapnak: de ők is tíz-tíz pénzt vőnek fejenként.
11 A mint pedig fölvevék, zúgolódnak vala a házigazda ellen,
12 Mondván: Azok az utolsók egyetlen óráig munkálkodtak és egyenlőkké tetted azokat velünk, a kik a napnak terhét és hőségét szenvedtük.
13 Ő pedig felelvén, monda azok közül egynek: Barátom, nem cselekszem igazságtalanul veled; avagy nem tíz pénzben szerződtél-é meg velem?
14 Vedd, a mi a tiéd, és menj el. Én pedig ennek az utolsónak is annyit akarok adni, mint néked.
15 Avagy nem szabad-é nékem a magaméval azt tennem, amit akarok? avagy a te szemed azért gonosz, mert én jó vagyok?
16 Ekképen lesznek az utolsók elsők és az elsők utolsók; mert sokan vannak a hivatalosok, de kevesen a választottak.

alöksz róz 2021.10.13. 15:52:47

@Deak Tamas: 1. ha azt mondja, hogy kizárólag a csóró mehet be, akkor csak a csóró mehet be, ezen mondjuk nincs is mit magyarázni, ez teljesen egyértelmű
2. de azt, hogy ha nem terem a termőidőszakon kívül, pusztítsd el nyugodtan, annak nem tudom, mi értelme van

de hátha így érthetőbb:
1. ki te kii koe ko te ngutu anake ka uru ki roto, ko te ngutu anake ka uru ki roto, me kii kaore he mea hei whakamaarama
2. engari ki te kore e tipu i waho o te waa tipu, whakangaromia marire, kaore au e mohio he aha te take
vagy így:
1. കൊക്കിന് മാത്രമേ അകത്തേക്ക് പോകാൻ കഴിയൂ എന്ന് പറഞ്ഞാൽ പിന്നെ കൊക്കിന് മാത്രമേ അകത്തേക്ക് പോകാൻ കഴിയൂ, വിശദീകരിക്കാൻ ഒന്നുമില്ലെന്ന് പറയുക
2. പക്ഷേ, വളരുന്ന സീസണിന് പുറത്ത് അത് വളരുന്നില്ലെങ്കിൽ, അത് ശാന്തമായി നശിപ്പിക്കുക, എന്താണ് അർത്ഥമെന്ന് എനിക്കറിയില്ല
esetleg így:
1. ምንቃሩ ብቻ ነው የሚገባው ፣ ከዚያ ምንቃሩ ብቻ ነው የሚገባው ፣ እስቲ የሚያብራራ ነገር የለም እንበል
2. ነገር ግን ከእድገቱ ወቅት ውጭ ካላደገ በእርጋታ ያጥፉት ፣ ነጥቡ ምን እንደሆነ አላውቅም

alöksz róz 2021.10.13. 15:54:41

@Deak Tamas: ott kezdődik a baj, hogy még magyarul se tudod :-)

alöksz róz 2021.10.13. 15:57:21

@vergyula: ott a pont.
logikus következtetés.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.10.13. 15:58:47

@alöksz róz: én pontosan tudom, és ha feljebb lapozol a hozzászólások között majd látod hogy Serény Vélemény is megfejtette. Nem bonyolult ez, de aki azt látja, hogy "hegyet idegből elhordani áprilisban", meg azt hogy "el kell pusztítani termőidőn kívül" annak nem ezzel kell foglalkozni.
Azoknak találták ki a pokollal való fenyegetést.

kiskisutca 2021.10.13. 16:16:26

@Deak Tamas:

Ua. egy a mai nyelvhez közelebb álló fordításban:

A gazdagok nehezen jutnak be Isten Királyságába
17 Jézus már útnak indult, amikor egy férfi odafutott hozzá, térdre borult előtte, és megkérdezte: „Jó Mester! Mit kell tennem, hogy örök életet kapjak?”

18 Jézus így válaszolt: „Miért mondasz engem jónak? Egyedül csak Isten jó. 19 Ismered a Törvény parancsait: Ne gyilkolj! Ne kövess el házasságtörést! Ne lopj! Ne tanúskodj hamisan! Ne csalj! Tiszteld apádat és anyádat!”[d]

20 A férfi erre így válaszolt: „Mester, én mindezt megtartottam gyerekkorom óta.”

21 Jézus rátekintett, megkedvelte, és ezt mondta: „Még egy dolog van, amit meg kell tenned. Menj, add el minden vagyonodat, és amit érte kapsz, oszd szét a szegények között! Akkor majd a Mennyben lesz a kincsed. Azután gyere, és kövess engem!”

22 Erre a válaszra a férfi arca elkomorult, és szomorúan elment, mert nagyon gazdag volt.

23 Jézus ekkor végignézett a tanítványain, és ezt mondta nekik: „Milyen nehezen jutnak be Isten Királyságába a gazdagok!”

24 A tanítványok nagyon megdöbbentek ezen. Ő azonban megerősítette: „Gyermekeim, látjátok, milyen nehéz bemenni Isten Királyságába! 25 Még egy tevének is könnyebb átmenni a varrótű fokán, mint egy gazdagnak bejutni Isten Királyságába.”

26 Ezen még jobban elcsodálkoztak, és egymás között azon tanakodtak: „Akkor egyáltalán ki kaphat örök életet?”

27 Jézus rájuk nézett, és ezt válaszolta: „Az emberek számára ez valóban lehetetlen, de Isten számára nem, mert neki minden lehetséges.”

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2021.10.13. 16:19:01

@kiskisutca: persze, nekem így is abszolút világos, akszölnek nem :)

Vagy ezt a fordításos coderes eszkimós témára írnád? Ott János evangéliumának 21. fejezetében van az érdekesség.

Kiss A 2021.10.13. 17:16:42

Én Spongyabob hívő vagyok, mert ismerjük be, ő naponta a víz alatt süti a herkentyű burgert, míg Jézus erre képtelen volt, csak a vízen járással kábította a népet.
Hogy értelmezzem az alábbi példabeszédet? Segítsetek kérlek, teljesen össze vagyok zavarodva és úgy tűnik ti elég jól kiismeritek magatok a mesék világában.
Spongyabob: A titkos herkenytyűburger-recept eltűnt!
Rák úr: Enélkül teljesen össze fog omlani a társadalmi rend!
Tunya csáp: Ide nézz! Én isten vagyok!

Gery87 2021.10.13. 17:17:48

@cvsvrs:

Ó, szóval most már piactér is van a sztoriban:)
Értem, tehát aki dolgozik az rohadjon meg az 1 dínárért, aki meg ehhez is szerencsétlen az kevesebb munkáért megkapja ugyanazt.

Mintha 1 napi gürizésért adnál 8000 Ft-ot, aztán nap végén odamész egy hajléktalanhoz és neki is a kezébe nyomsz csak úgy 8000-et.
Érdekes egy gondolkodásmód.

Akkor már tisztességesebb és korrektebb előbbit nem dolgoztatni és nem adni neki senkit, a csövi meg kapja a meg a 8000-et.

alöksz róz 2021.10.13. 17:21:58

@Deak Tamas: nehéz nem látni, ami le vagyon írva :-)
arról szól az egész, hogy kell belemagyarázni olyan dolgokat, amik nincsenek ott. vagy megmagyarázni azokról, amik ott vannak, hogy azt nem is úgy kell érteni.
látszik hogy zsidók találták ki...

Gery87 2021.10.13. 17:22:18

@cvsvrs:

"12 Mondván: Azok az utolsók egyetlen óráig munkálkodtak és egyenlőkké tetted azokat velünk, a kik a napnak terhét és hőségét szenvedtük."

Tud valamit az emberünk.

"13 Ő pedig felelvén, monda azok közül egynek: Barátom, nem cselekszem igazságtalanul veled; avagy nem tíz pénzben szerződtél-é meg velem?"

Mekkora egy cinikus fasz.

"14 Vedd, a mi a tiéd, és menj el. Én pedig ennek az utolsónak is annyit akarok adni, mint néked."

Pofára megy a dolog úgy látom...

"15 Avagy nem szabad-é nékem a magaméval azt tennem, amit akarok? avagy a te szemed azért gonosz, mert én jó vagyok?"

De igen, csak ha nincs benne logika meg igazságosság akkor ne csodálkozz hogy egy méretes pöcsnek fognak tartani.

216 Ekképen lesznek az utolsók elsők és az elsők utolsók; mert sokan vannak a hivatalosok, de kevesen a választottak. "

Akkor is egy logikátlan fasság az egész.

Gery87 2021.10.13. 17:23:38

Na ebbe lehet látni Jézusi kommunizmust:)
Aki akar dolgozni reggeltől estig az ugyanannyit kap mint aki pár órát lébecolt:)
Már értem miért mondja valaki balosnak hehe.

Kiss A 2021.10.13. 17:25:18

És ha kérhetném, válaszokat csak ógörög, latin és szuahéli nyelven írjatok, mert annyira kibaszott művelt vagyok, hogy magyarul már nem biztos, hogy megértem. Pedig én aztán tényleg és valószínűleg, de minimum lehet, hogy az egyik legnagyobb durpomatyar világító torony vagyok itt.

Gery87 2021.10.13. 17:32:28

@kiskisutca:

Lehet Jézus ezzel csak demonstrálni akarta hogy a férfi nem érti még mindig mi a lényege a hitnek és isten országának, ezért kételkedik magában és ezért kérdez, ezért tartja jónak Jézust, magát nem annyira....Jézus pedig ezt látva, meg akarta neki mutatni hogy a vagyonnak a jósághoz, istenhez semmi köze....nem abban kell keresni a boldogságot és isten országát.
A gazdag férfi önként szívből megtartotta addig amit isten előírt neki, mikor Jézustól bizonyosságot akart az örök életre a mennyben, az olyat mondott neki ami láthatóan nem szívből jövő cselekedet lett volna...
Kérdés hogy ha nem őszintén, saját akaratból történik az adomány akkor ér e bármit?

alöksz róz 2021.10.13. 17:34:17

@Gery87: "Akkor is egy logikátlan fasság az egész." - ja, még önmagának is ellentmond

Gery87 2021.10.13. 17:34:49

@Kiss A:

De angolul semmiképp mert az egy faék hülye nyelv.
A franciát pedig mint tudjuk csak bocskoros oláh tolvaj rablók beszélik idegenként:)

alöksz róz 2021.10.13. 17:58:52

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: szerinted te a mennybe jutsz? vagy szeretnél a mennybe jutni?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.10.13. 18:22:49

@Gery87:

A bevett értelmezés szerint ez azt jelenti: az örökéletért nem lehet megdolgozni, ez mindenképpen ajándék hit szerint.

Aztán ezt az értelmezést a reformáció túlzásba vitte, lásd sola fide, de ettől még ez igaz.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.10.13. 18:27:04

@midnight coder:

A földi élet a teljes élet kis része. Így hiba e kis részre összpontosítani.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.10.13. 18:28:45

@Deak Tamas:

Végülis a magyar "felebarát" is hasonló, hiszen nem barát ugyan, de nem is idegen, nem?

Kiss A 2021.10.13. 18:35:59

@Gery87: tűpontos! Ámde szerintem az igazság mégis csak az alábbi szövegben van.
Spongyabob: ÁÁÁ, most nem vagyok kalóz!
Tunya: Csak egy sárga kretén vagy egy darab papirossal.
:D

ulpius66 2021.10.13. 19:39:58

Jézuska csak előhírnöke volt a Nagy Francia Forradalomnak!

SZABADSÁG, EGYENLŐSÉG, TESTVÉRISÉG!
(avagy mondhatjuk így is: kommunista elveket vallott!!!! ..... mindenki egyenlő!)

.
.
.
.
de vannak egyenlőbbek!

alöksz róz 2021.10.13. 19:49:32

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: és nem zavar, hogy nincs esélyed, mert nem osztottad szét a vagyonodat a szegények közt?

vagy hogy éled ezt meg? hátha veled kivételeznek?

Serény Vélemény 2021.10.13. 20:06:26

@cvsvrs: Valójában nem _minden_ emberről van szó, így nem értelmezhető. Azt jelenti, hogy NEKED nem kell mindenkit szeretned, mert azt úgy sem lehet megcsinálni. Neked csak azokat kell szeretned, akiket van lehetőséged szeretni. ÉS ez a szeretet valamilyen cselekedetben kell hogy megnyilvánuljon egyébként, nem csak - és főleg nem egy érzelemről van szó. Szeretned kell a villamoson melletted ülőt, akkor is ha zavar. Szeretned kell a szomszédodat, akkor is, ha néha nehéz elviselni. De nem kell szeretned azt az embert, akinek még csak nem is tudsz a létezéséről, mert a világ túlsó felén él. A balos, globalista narratíva pont azért nagyon gáz, mert miközben a társadalom legalapvetőbb szegleteit és alapjait rombolja szét, azonközben azt hirdeti, hogy neked az egész emberiséget jobban kell szeretned, mint amennyire mondjuk a gyerekeidet, vagy a szüleidet (=atyádat és anyádat) szeretned kel. Ez pedig nem igaz, ez ellentétes Jézus tanításával, és minden normalitással.

Gery87 2021.10.13. 20:10:12

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Hát ha a keresztényi jó helyes életvitellel (nyilván őszintének is kell lennie) nem lehet "megdolgozni érte", akkor igazából mi értelme követni a tanításokat?

Gery87 2021.10.13. 20:11:08

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Akinek nem fontos a vagyon, annak többnyire nincs is.

Serény Vélemény 2021.10.13. 20:12:26

@cvsvrs: @Gery87: Emberek! Ez a példázat nem arról szól, hogy a gazda kizsákmányolja az embereket és kitol azokkal, akik egész nap dolgoznak, hanem arról, hogy Isten Országa ilyen: ha megtérsz fiatalon, és egész életedet a Jézus Krisztusba vetett hitben éled, akkor sem lesz más a jutalmad, mint annak a náci lágerőrnek, aki a halálos ágyán tér meg, tart bűnbánatot, és jut hitre Jézus Krisztusban.
És mindezt azé', hogy amikor a mennyben összefutsz egy-két ilyen csávóval, akkor ne akadj ki rajta!
(Megjegyzés: erre a hallos ágyon való megtérésre nem érdemes gyúrni, mert sose lehet tudni manapság, hogy lesz-e egyáltalán arra lehetőséged, hogy ki tudd mondani, hogy "Jézus Krisztus az Isten fia, Messiás", és azt hogy: "hiszek ebben".)

Serény Vélemény 2021.10.13. 20:13:11

@Gery87: Az, hogy nem a tanításokat követed, hanem a Tanítót.

Gery87 2021.10.13. 20:56:57

@Serény Vélemény:

"ha megtérsz fiatalon, és egész életedet a Jézus Krisztusba vetett hitben éled, akkor sem lesz más a jutalmad, mint annak a náci lágerőrnek, aki a halálos ágyán tér meg, tart bűnbánatot, és jut hitre Jézus Krisztusban. "

A példázat is elég szarul hangzik, de így lefordítva is az:)

"És mindezt azé', hogy amikor a mennyben összefutsz egy-két ilyen csávóval, akkor ne akadj ki rajta!"

Igen, ez így megy? hogy mondjuk 80x évesen feljutok és vén pöcsként ott fogok lófrálni ilyen exnácik között? És mit fogunk csinálni és minek?
Aki csecsemőként hal meg az örökkévalóságig fog gügyögni és beszarni?

Gery87 2021.10.13. 20:59:58

Érdekes mondjuk hogy egy tömeggyilkos gulágőr az a menybe juthat ha megtér a végén, de egy kereszténységet sosem ismerhető Borneói maláj őslakos bármilyen helyes és jó életet élt, jó ember volt, a pokolba jut.
Érdekes dolgok ezek.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.10.13. 21:02:37

@Kiss A:

Hanc citationem intelligo quod domimus Soros semper rectust est omnesque qui non consentiunt antisemiti sunt.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.10.13. 21:21:28

@Gery87:

Ha meg lehetne dolgozni érte, akkor minek kell Isten?

Szóval az a tézis, hogy meg lehet dolgozni mindig eretnekségnek számított.

Viszont a baj itt az, hogy ha nem fontos mit tesz az ember, az erkölcsi nihilizmushoz vezet. S ennek végső alakja a kálvinizmus, ahol ez el lett víve abba az abszurd végletbe, hogy Isten előre eldöntötte ki lesz kiválasztva az örökéletre és ki nem, ezen az egyén nem képes változtatni, az embernek nincs szabad akarata, már az is előre eldöntött ki lesz hívő és ki ateista.

Hozzáteszem, Luther és a belőle származó irányzatok nem ennyire radikálisak, de a protestantizmuson belül a kálvinista magyarázat a többségi. A lutheránus típisú irányzatok kb. azt mondják, hogy nincs előre elrendeltség, az ember képes ellentmondani Istennek, így akit Isten ki is választ, az is képes másképp dönteni, az egyetlen korlát: aki egyszer hívő lett, az mindig az marad.

A hagyományos keresztény - katolikus és ortodox - egész más. Ott az egész folyamat Isten és az ember szabad akaratának kölcsönös munkája, s ez bármikor megszűnhet ha az ember nem akarja - a jó tettek pedig mindenképpen jelek. Ahogy mondják "a cselekedetek nélküli hit halott hit". De itt se az van, hogy a jó cselekedet eredményez megváltást, hanem a hit hoz megváltást, de ennek fizikai jele az is, hogy az illető jót cselekszik. S sosincs "egyszer tag, örökre tag" álláspont, mint a kálvinistáknál és luteránusoknál, itt bármikor átkerülhetsz az üdvözült csportból a kárhozott csoportba, vagy fordítva.

Mondjuk egész életedben lehettél hívő, s ennek jelei is voltak, de a legvégén elvesztetted hitedet, vagy fordítva. Mindig a későbbi számít.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.10.13. 21:22:41

@Gery87:

A tanításokat önzésből kell követni. Egyszerűen felismerjük, hogy a tanítás követése hasznos számunkra, segít minket.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.10.13. 21:26:29

@Gery87:

Aki sose ismerte a vallást, annak nem is kell ismernie, ez nem követelmény.

Alapvetően pedig Isten a lelket nézi, nem a formalitást.

Gery87 2021.10.13. 21:37:44

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Ha meg lehetne dolgozni érte, akkor minek kell Isten?"

HA nem kell, akkor minek vallás? Pláne egyház? A klérussal meg a szabályaival?

"Szóval az a tézis, hogy meg lehet dolgozni mindig eretnekségnek számított."

dolgozni = keresztényi élni, ezzel mi a gond? nyilván isten azt akarja hogy élj így.
Ha random pofára megy hogy ki hova kerül, akkor értelmetlen, de minimum iagzságtalan a dolog.

Gery87 2021.10.13. 21:38:16

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

De ha fontos, akkor meg nem jut a mennybe...
szar ügy.

Gery87 2021.10.13. 21:40:42

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Aki sose ismerte a vallást, annak nem is kell ismernie, ez nem követelmény."

Akkor minek volt térítés meg vallásháborúk?
Minek akarták megtéríteni a pogányokat és megmenteni őket a kárhozattól? stb.
ha tök mindegy...

"Alapvetően pedig Isten a lelket nézi, nem a formalitást. "

Akkor megint csak nincs szükség egyházra, papokra meg szabályokra, hisz csak az számít jó ember vagy e.

Gery87 2021.10.13. 21:42:11

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

HA az önzés helyes akkor azzal se lehet baj ha majd számításból, önzésből megtérsz....
PL mocskos náci vagyok de majd halálos ágyamon megtérek félelelmből....
Érdekes.

Gery87 2021.10.13. 21:48:09

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Mondjuk egész életedben lehettél hívő, s ennek jelei is voltak, de a legvégén elvesztetted hitedet, vagy fordítva. Mindig a későbbi számít. "

Én ezt értem de továbbra is logikátlannak és következetlennek tartom a dolgot.
Egy bűnös életet ne oldjon fel egyetlen ima és megtérés, egy hittel teli jó és erkölcsös életet ne tegyen kárhozottá egy baklövés....

Egyetlen normális működő közösség, ember-ember kapcsolat sem így működik...és ha nem így működik, akkor más idegen az emberi természettől....a jutalom, a megbecsültség a tagság a benne eltöltött és tevékeny idő függvénye is.
Pl egy "gyüttment" nem lesz a közösség vezetője 2 hét után.....a falu bölcs nem lesz kitaszított egyetlen baklövés miatt. stb.

Gery87 2021.10.13. 21:51:31

Isten miért annak bocsát meg aki soha semmi jót nem tett az ő üdvére de egyszer volt egy (utolsó) pillanata amikor "megbánta bűneit".
És miért annak nem bocsát meg aki egész életében szolgálta de most gyarló módon elfordult tőle?
Hol van ilyenkor a megbocsátás, a könyörület?
Elég narcisztikus és sértődékeny ez a mindenható.

alöksz róz 2021.10.13. 22:23:51

@Serény Vélemény: "a náci lágerőrnek, aki a halálos ágyán tér meg, tart bűnbánatot" - na és az mennyire hiteles?

alöksz róz 2021.10.13. 22:27:57

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: hát akkor hogy? megbánod majd az utolsó pillanatban?
bár volt biblia a kezemben, de nem vagyok egy nagy hittudós. ilyenre nem emlékszem, hogy jézus azt mondta volna, hogy ráérsz az utolsó pillanatban megbánni és jó útra térni

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.10.14. 07:57:37

@Gery87:

Olyan ez, mint a busz. Gyalog is el lehet jutni az ország másik végébe, csak sokkal nehezebb, s a legtöbbeknek nem opció.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.10.14. 07:58:39

@Gery87:

Istent nem tudod becsapni azonban. Szóval a látszatmegtérés nem ér semmit.

alöksz róz 2021.10.14. 11:18:49

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: de te már most is hívőnek, vallásosnak mondod magad, nálad ez hogy jelentkezik?

én pl kaptam egy kis vallási nevelést, templomba meg hittanra kellett járni, voltam elsőáldozó (és rendszeresen bérmálkoztam ehehehe), de hívőnek egyáltalán nem mondanám magam.
talán esetleg istenfélőnek, ha helyes ezt így használni v megkülönböztetni.
ez a része amiket kérdezek nálam úgy jelenik meg, hogy nem nagyon hiszem el a dolgot, na de nem árt vmilyen szinten "felkészültnek" lenni, mert mi van, ha mégis

Gery87 2021.10.14. 16:40:40

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

De ahol nem jár a busz! Ezt értsd meg.
Nekik akkor kampec, jön a kárhozat.

Gery87 2021.10.14. 16:41:18

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Akkor minek térítettek erőszakkal? Az sem őszinte.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.10.14. 19:02:30

@Gery87:

El lehet jutni Istenhez más módon is, de a kereszténység a legbiztosabb eszköz.

Mr. Hyde 2021.10.15. 08:40:51

Valóban.
A Bibliából ez is, az is kiolvasható.

Gery87 2021.10.15. 14:05:59

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Mások meg mást mondanak. Ha van más út akkor viszont nincs se eretnekség, se pogányság ami megint kérdéseket vet fel....

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.10.15. 14:34:55

@Gery87:

Az alapkérdés: van-e jogunk hagyni a másikat a rosszat választani.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása