magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Amikor először meginogtam

14 éves koromig fanatikus nyugatimádó voltam, semmilyen kétség nélkül. Talán megbocsátható az életkor miatt.

1981 nyarán jött az első kétségem. Spanyolországban voltunk 3 napot, utazva Budapest és Havanna között. Ekkor már túl voltam 1 évnyi kubai életen, azaz már beszéltem, értettem spanyolul. (Egyébként 6 éves korom előtt a spanyol egyik anyanyelvem volt, de aztán 6 és 7 éves korom között elfelejtettem a nyelvet, csak egyes számnevek és a kedvenc játékmackóm neve maradt meg bennem. Szóval amikor kikerültem Kubába 1980 júliusában, újra kellett tanulnom a nyelvet.)

Spanyolországban nagyon nézegettem a lapokat, s ott szembesültem azzal, hogy az emberek 90 %-a nem vásárol közéleti, politikai lapot. Hanem a leggyakrabban bulvársajtót. Akkor magyar bulvár még nem létezett, így ezzel a műfajjal először spanyolul ismerkedtem meg. Nem kell ma már magyaráznom: a bulvársajtó akkor is már a tökéletes agyölő mechanizmus volt.

Én meg arra jutottam: miféle az a nyugat, ahol az emberek zöme önként hülyeségeket olvas?

A hülyeség kvintesszenciáját pedig az egyik spanyol bulvár hetilapban találtam meg. Spanyol államfői látogatás Latin-Amerikában a téma (azt hiszem, Peru volt az ország). A bulvársajtó ilyenkor jellemzően arról ír, mi volt a vacsorai menü, milyen cipő volt az egyik résztvevőn. Miután ez már mind lezajlott, már mindez le lett írva, még kellett írni valamit, gondolom, még maradt üres oldal a lapban. Erre be lett téve egy egész oldalas kép a spanyol királynéről (az előzőről, nem a mostaniról), amint álldogál egy láma mellett. S alatta semmi cikk, csak egy sor "Őfelsége megismerkedett egy lámával".

Íme egy tipikus semmiről nem szóló "cikk" az egyik spanyol bulvárlapban. Nem volt interjú senkivel, semmi nem lett elemezve, csak egy éppen népszerű téma - Novak Đoković kitoloncolása Ausztráliából - kapcsán valamit írni kellett: a szerző hát leír valami röhejesen banálisat: "Jelena és a két fiú - Novak Đoković fő támasza miután kiutasították Ausztráliából". A cikk egyetlen alapja: nem jött hír arról, hogy Đoković megcsalná a feleségét vagy válni akarna, tehát biztos boldog családi életet él, azaz a család élete támasza.

Ez már tényleg az egykori szovjet sajtó kategóriája: "X elvtárs fogadta Y elvtársat, a találkozó meleg, elvtársi légkörben zajlott lett, melynek során meg lett vitatva több kölcsönös érdeklődésre méltó kérdés".

Címkék: közélet
10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr8916815098

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.01.21. 13:37:16

Azóta már kicsit fejlődött, a Hola-t érdemes olvasni, jó fotók vannak benne.

midnight coder 2022.01.21. 13:38:22

Pedig ez az emberi természet része. Az átlagpolgár ha nincs gondja, biztonságban érzi magát, akkor szarik a politikára, és kb. az lesz a legnagyobb gondja hogy az X sztár épp az Y sztárral kavar. Az átlagpolgár ott politizál aktívan, ahol egekig ér a szar. Mondjuk egyébként még a spanyolok elég jók ilyen szempontból, mivel ott az átlagpolgár nem túl okos, elég gyakran szavaznak a baloldalra, ezért aztán szarban azért ott sincs nagy hiány. De persze még így is jóval kisebb mint bármely szoci országban volt akkortájt.

Párduc oroszlán gorilla... Makákó! 2022.01.21. 13:46:55

Amikor újratanultad a spanyol nyelvet akkor jelentett az előnyt hogy kigyerekként már beszélted? Azaz lehet azt mondani hogy az akkori tudásodból valami "tudat alatt" megragadt még ha nem is emlékwztél rá és előnyt jelentett újratanuláskor?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.01.21. 13:56:31

@Párduc oroszlán gorilla... Makákó!:

"Amikor újratanultad a spanyol nyelvet akkor jelentett az előnyt hogy kigyerekként már beszélted?"

Inkább nem.

_Neville 2022.01.21. 14:21:09

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Hogy lehet elfelejteni egy kvázi anyanyelvet? Én azt vettem észre, hogy igazán még a tanult nyelvet se lehet, persze beszélni normálisan nem tudsz, ha nem vagy gyakorlatban, de a passzív ismeret egész stabilan megmarad.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.01.21. 14:27:30

A 6-7 éves kor előtti nyelvtudás eltűnik.

Ezért is óriási átverés az angolnyelvű óvoda, szimpla pénzkidobás.

A 6-7 kor utáni nyelvtudás sose tud eltűnni nyomtalanul. Én 36 éve nem beszéltem oroszul, s ma nagyon nehezen menne, ha beszélni kellene hirtelen, de simán tudok nézni/hallgatni orosz nyelven bármit, s máig értem 95+ %-ban.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.01.21. 15:53:39

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: szerintem az oviban esetleg a hangzók, a kiejtés maradhatnak meg. Az igaz, hogy pénzkidobás.
Amit én látok, hogy sokszor még az iskola sem elég a nyelvtanuláshoz, de a negatív értelemben vett kulturális asszimilációhoz bőven. Van egy Hollandiába kigazdaságimigrált család exkollegával, a gyerek értelemszerűen több nyelvi hatást kap mint az anyja, de kulturálist is : mrá osztja az anyját a kedvenc holland dumával, hogy maradj csendben mert nem tudod jól a nyelvet, ne gyere az iskolat ünnepségre ugyanezért, stb.
Az meg az anyja szegénységi bizonyítványa, hogy olyanilyen tahón bszott le engem, amikor erre a dologra figyelmeztettem.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.01.21. 15:55:01

@Deak Tamas:

5 évesen én is nevettem a szüleimen, hogy milyen rossz a spanyol kiejtésük.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.01.21. 16:00:42

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: jó, dehát gondolom nem mondtad nekik, hogy anya ne gyere az iskolába ezért.
Herczeg Ferencnek volt egy Zsuzsi néni dajkája talán öt éves koráig, az ő nyelvtudása is eltűnt (ez biztos, mert Zsuzsi néni igön erős szögedi dialektus tolt, Herczeg meg középalföldi magyart beszélt), németül beszélt csak 14 éves koráig. Temesváron, ahol magyarul tanították, úgy érezte, hogy az új szavakat már ismeri a lelke mélyéről.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása